De Gemeenteraad stelt een aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer vast voor het nemen van maatregelen om het zwaar vervoer in de Kanegemstraat te beperken.
Stad Tielt richtte een schrijven aan het gemeentebestuur met de vraag tot het invoeren van +3,5t verbod in de Kanegemstraat. Er wordt immers herhaaldelijk melding gemaakt van overlast van zwaar verkeer dat via de N37 en de Kanegemstraat naar Kanegem Dorp rijdt en zo verder naar Aarsele Centrum of naar industriezone Noord.
In 2017 stelde stad Tielt deze vraag al eens aan ons gemeentebestuur. De vraag werd ter advies aan de verkeerscommissie voorgelegd. De commissie adviseerde toen om een +7,5 ton UPV en uitgezonderd landbouwvoertuigen in te voeren. Op die manier werd de zelfstandige die met een zwaardere bestelwagen rijdt en het landbouwverkeer niet afgestraft. Het college volgde dit standpunt. Stad Tielt heeft echter nooit gereageerd op het standpunt van gemeente Ruiselede.
Ook nu werd de vraag aan de verkeerscommissie voorgelegd. De commissie blijft bij het advies van toen, m.n. invoeren van een +7,5t verbod uitgezonderd plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen.
Dit advies werd door het schepencollege goedgekeurd in zitting van 13 juni 2024. Stad Tielt werd in kennis gesteld en repliceerde dat zij zich konden vinden in deze beslissing.
Gezien het niet de bedoeling is om dit verbod in te voeren voor personenvervoer, zoals autobussen, wordt voorgesteld om dit tonnageverbod enkel voor zakenvervoer in te richten.
Het Schepencollege stelde in zitting van 6 september 2024 voor om hiervoor een aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer te laten opmaken door de Gemeenteraad.
2024/GBB/0200-00/6001000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: €17.690 beschikbaar
Artikel 1:
De Gemeenteraad neemt maatregelen om problemen met doorgaand zwaar verkeer in de Kanegemstraat richting Kanegem Dorp te beperken en beslist om in de Kanegemstraat een +7,5t verbod uitgezonderd plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen in te voeren, en dit enkel voor zakenvervoer.
Artikel 2:
Dit verbod wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door middel van de verkeersborden C23 met onderbord + 7,5t uitgezonderd plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen.
Artikel 3:
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 oktober 2024.
Artikel 4:
Dit reglement wordt bekendgemaakt via de website en ter kennis gebracht aan de toezichthoudende overheid via het digiloket.