Terug
Gepubliceerd op 21/03/2022

Notulen  Gemeenteraad

do 17/02/2022 - 20:00 Zaal voor Sport en Spel
Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
Linda Wyckstandt, Schepenen
William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
Ilse Volcke, Schepenen
Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Notulen en zittingsverslag van de vorige zitting - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

      Juridische context
      • Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de Gemeenteraad laatst gewijzigd in zitting van 19 november 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Resultaat: Met 17 niet gestemd
      Besluit

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

    • Aankoop van 93ca grond, gelegen Poekevoetweg nr. 22, kadastraal gekend: 1e afdeling - Sectie C ex nrs. 168/C, 168/D, 170/A en 170/B, voor verbreding van de trage weg tussen de Poekevoetweg en de Ommegangstraat - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De Gemeenteraad keurt de aankoop van 93 m² grond, gelegen Poekevoetweg nr. 22 te Ruiselede, kadastraal gekend: 1e afdeling - Sectie C ex nrs. 168/C, 168/D, 170/A en 170/B, goed.

      Juridische context
      • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41
      • Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1.582 t.e.m. 1.701
      • De gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 1997 houdende machtiging aan de Afdeling Vastgoedtransacties om aan- en verkopen te verrichten in opdracht van de gemeente Ruiselede
      • De splitsing van eigendom van de kadastrale percelen: 1e afdeling Sectie C ex nrs. 168C, 168D, 170A en 170B, goedgekeurd door het Schepencollege op 29 december 2021
      • De éénzijdige verkoopbelofte van 18 januari 2022 voor de verkoop van 93 m² grond, kadastraal gekend als Sectie C ex nrs. 168C, 168D, 170A 170B,  aan de gemeente Ruiselede mits de prijs van € 13.950,00, ondertekend door de heer Wouter Devolder en mevrouw Caroline Coussens
      • Het ontwerp van aankoopakte, opgesteld door de Afdeling Vastgoedtransacties met zetel Koningin Maria Hendrikaplein 70 bus 10 te 9000 Gent en handelend als notaris voor de gemeente Ruiselede
      Feitelijke context en argumentatie

      De trage weg tussen de Poekevoetweg en de Ommegangstraat is een verbindingsweg die intensief gebruikt wordt door wandelaars en fietsers.
      Deze trage weg verbindt diverse woonwijken zoals de Krasnikstraat en de Ommegangstraat. Door de recente ontwikkeling van 59 woningen in de aanpalende bloemenwijk (Jasmijn-, Madelief-, Margeriet-en Violetstraat) zal het gebruik van deze trage weg nog toenemen.

      De eerste 65 meters van deze trage weg, gezien vanaf de Poekevoetweg, is gemiddeld 1,2m breed en wordt aan beide zijden afgesloten met een draadafsluiting.
      Daardoor is het voor tegemoetkomende weggebruikers moeilijk om elkaar op een veilige en vlotte manier te passeren.

      Na bevraging van de aangelanden blijkt dat dhr. en mevr. Devolder, eigenaars van de woning met bijhorende grond gelegen Poekevoetweg nr. 22, bereid zijn om een strook van één meter breed van hun voortuin te verkopen. De te verwerven strook tuingrond is gelegen in woonuitbreidingsgebied volgens het gewestplan Roeselare-Tielt.

      Commissaris Dirk Van Buylaere van de Afdeling Vastgoedtransacties bevestigde via mail op 2 maart 2021 een schattingsprijs voor deze tuingrond.   
      Door beëdigd landmeter, Anthony Van Quickelberghe, werd op 28 oktober 2021 een definitief opmetingsplan opgemaakt waaruit blijkt dat de te verwerven strook grond een oppervlakte heeft van 93 m².

      Na onderhandeling met de verkoper werd tot een akkoord gekomen mits de prijs van €150 m².

      Financiële gevolgen

      2022/GBB/0050-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

      Het visum dd. 2 februari 2022 van de financieel directeur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De aankoop van 93 m² grond, gelegen Poekevoetweg nr. 22, kadastraal gekend: 1e afdeling - Sectie C ex nrs. 168/C, 168/D, 170/A en 170/B, goed te keuren mits de som van dertienduizend negenhonderdvijftig euro (€ 13.950,00).

      Artikel 2:
      Alle bepalingen van de aankoopakte, in bijlage van dit besluit, goed te keuren.

      Artikel 3:
      De Hogere Overheid te verzoeken om deze verwerving van openbaar nut te verklaren.

      Artikel 4:
      De gemeente zal vertegenwoordigd worden door de instrumenterend ambtenaar van de Vlaamse Overheid.

    • Wijziging tariefreglement op de begraafplaats - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De Gemeenteraad wijzigt het tariefreglement op de begraafplaats.

      Juridische context
      • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40§3
      • Decreet van 16 januari 2004 betreffende de begraafplaatsen en de lijkbezorging
      • Besluit van 14 mei 2004 van de Vlaamse Regering tot organisatie, inrichting en beheer van de begraafplaatsen en crematoria
      • Tariefreglement op de begraafplaats goedgekeurd door de Gemeenteraad dd. 18 juni 2009
      Feitelijke context en argumentatie

      Het huidige tariefreglement op de begraafplaats voorziet enkel de hernieuwing van een bestaande concessie voor een periode van 50 jaar.

      Diverse nabestaanden, in het bijzonder betrokkenen van concessies die komen te vervallen in 2022, informeerden bij de diensten naar de mogelijkheden om deze hernieuwing ook mogelijk te maken voor een kortere periode van bv. 25 jaar. 

      Het bieden van de keuzemogelijkheid tussen 25 en 50 jaar kan enkel mits hiertoe het bestaande tariefreglement aangepast wordt. Bij deze aanpassing kunnen ook de geldende tarieven gewijzigd worden. Er wordt echter voorgesteld om geen tariefaanpassingen te doen.

      De diensten van VVSG bevestigen dat nabestaanden steeds recht hebben om een hernieuwing van een concessie aan te vragen (expliciete aanvraag) en dat het slechts eenmalig toestaan van een concessie hierdoor niet van toepassing kan zijn.

      De eerste aanvraag van een concessie blijft behouden op 50 jaar.

      Financiële gevolgen

      Aan de hernieuwing van een concessie voor een periode van 25 jaar wordt een tarief gekoppeld dat de helft bedraagt van het geldende tarief voor een periode van 50 jaar. Gevolg hiervan is een mogelijke daling van de ontvangsten op jaarbudgetrekening 2022/GBB/0990-00/7060003/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      Het tarief voor columbarium- en grafconcessies op de gemeentelijke begraafplaatsen en -plekken wordt met ingang van heden als volgt vastgesteld:

      §1. Grafkelder voor 2 personen: €500

      • grondvergunning voor 50 jaar (gerekend vanaf 1e begraving): €1.300
      • bijzetting van een urne (max. 4): €250

      §2.1. Bij eerste overlijden nis in columbarium voor 2 personen: €400

      • gravure: €170
      • vergunning voor 50 jaar: €250

      §2.2. Bij tweede overlijden in dezelfde nis

      • bijgravure oud grafplaatje: €170 of nieuw grafplaatje met gravure €290
      • vergunning voor 50 jaar: €245

      §3.1. Bij eerste overlijden urnekelder voor 2 of meer personen: €600

      • gravure: €170
      • grondvergunning voor 50 jaar: €400

      §3.2. Bij tweede of volgende overlijden in dezelfde urnekelder

      • bijgravure oude grafplaat: €170 of nieuwe grafplaat met gravure €370
      • vergunning voor 50 jaar: €245

      § 4. Asverstrooiing op de strooiweide: gratis

      • herdenkingsplaatje aan te brengen op de voorziene zuil: gratis

      §5. Ontgraving van stoffelijke overblijfselen op de gemeentelijke begraafplaats: €240

      §6. Bij het einde van de concessietermijn, heeft men het recht de concessie te vernieuwen voor de duur van 25 jaar of 50 jaar. Indien men kiest voor een hernieuwing van 25 jaar dan wordt de helft gerekend van het tarief omschreven in de geldende voorschriften op datum van de aanvraag. De aanvraag dient schriftelijk te gebeuren, 1 jaar voor het verstrijken van de toegekende concessietermijn en de familie kiest daarbij expliciet voor een periode van 25 of 50 jaar. Als er geen aanvraag tot hernieuwing wordt ingediend, dan vervalt de concessie.

      Artikel 2:
      Voor de begrafenis op de gemeentelijke begraafplaatsen- en plekken van personen die op het ogenblik van overlijden niet ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van de gemeente Ruiselede en er in de laatste 10 jaar voor het overlijden niet ingeschreven waren, worden alle tarieven vermeld in artikel 1 verdubbeld.

      Artikel 3:
      Voor de begrafenis van een zandgraf van de personen bedoeld in artikel 2 is een bedrag van €500 verschuldigd. Asverstrooiing op de strooiweide is ook voor deze personen gratis.

      Artikel 4:
      Het is verboden om de bestaande urnen over te brengen van het columbarium naar de urnekelders, tenzij het gaat om het bijplaatsen van een persoon in een bestaande urnekelder.

      Artikel 5:
      Deze beslissing vervangt de beslissing van de gemeenteraad van 18 juni 2009.
    • Aanpassing overeenkomst Techniekacademie - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De Gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst voor de organisatie van de Techniekacademie in Ruiselede voor de periode 2022-2025 goed.

      Juridische context
      • Beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen dd. 1 oktober 2015 met betrekking tot de organisatie van de eerste Techniekacademie
      • Beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen dd. 21 juni 2018 om in te stappen in de organisatie van de Junior Techniekacademie
      • Beslissing van de Gemeenteraad dd. 18 juni 2019 waarin akkoord werd gegaan met een samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur en Hogeschool Vives voor de organisatie van de Techniekacademie voor de periode 2020-2025
      Feitelijke context en argumentatie

      In 2016 werd door Hogeschool Vives i.s.m. het gemeentebestuur voor het eerst een Techniekacademie georganiseerd in Ruiselede voor leerlingen uit het 5e en 6e leerjaar. In 2019 werd daarbovenop ook van start gegaan met een Techniekacademie voor leerlingen uit het 3e en 4e leerjaar.

      In 2019 werd deze samenwerking bevestigd aan de hand van een samenwerkingsovereenkomst en dit voor de beleidsperiode 2020-2025. 

      Een interne reorganisatie binnen Vives, wisselende partners en corona resulteerden in een stijging van de werkingskosten. Om de verliezen te beperken, diende de organisatie haar werking aan te passen. De werkingsperiodes in verschillende gemeenten werden beter op elkaar afgestemd om het nodige materiaal te beperken, het aantal sessies daalde van 12 naar 8 sessies voor de Tiener Techniekacademie en van 10 naar 8 sessies voor de Junior Techniekacademie en het inschrijvingsgeld voor de Junior Academie werd opgetrokken met € 5 per leerling voor alle aangesloten gemeenten.

      Gezien het aantal sessies expliciet in de oorspronkelijke samenwerkingsovereenkomst werd vermeld, leiden de wijzigingen in de werking van de Techniekacademie er toe dat deze overeenkomst aangepast dient te worden.

      Financiële gevolgen

      2022/1.1.4/0879-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - €1.770

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De samenwerkingsovereenkomst met Hogeschool VIVES voor de organisatie van de Techniekacademie in Ruiselede voor de periode 2022-2025 wordt goedgekeurd. 

      Artikel 2:
      Afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan Katholieke Hogeschool Vives | Associatie KU Leuven – Techniekacademie, Doorniksesteenweg 145, 8500 Kortrijk.

    • Toetreding tot Poolstok voor ondersteuning inzake het P&O-beleid - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De Gemeenteraad beslist om toe te treden tot Poolstok voor ondersteuning inzake het P&O-beleid.

      Juridische context
      • De oprichting van Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cvba (handelsnaam Poolstok cvba) bij decreetsmachtiging d.d. 2 maart 1999 door de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest, de steden Leuven, Gent en Antwerpen, de gemeente Wichelen, de VVSG en de dienst voor de Scheepvaart
      • Decreet van 29 mei 2015 houdende machtiging tot deelneming en de wijziging van de opdracht van deze vennootschap
      • De statuten van deze vennootschap zoals goedgekeurd op de Buitengewone Algemene Vergadering van 15 oktober 2015
      • Decreet lokaal bestuur dd. 22 december 2017 artikel 40
      Feitelijke context en argumentatie

      Het gemeentebestuur Ruiselede wenst de dienstverlening voor het P&O-beleid in zijn globaliteit verder te professionaliseren. Consultancy in deze gespecialiseerde materie is een arbeids- en tijdsintensieve aangelegenheid en vergt de aankoop van bijzondere expertise.

      Poolstok is een coöperatieve vennootschap van privaat recht met uitsluitend vennoten uit de publieke sector in Vlaanderen. Poolstok is sinds 2000 operationeel, en telt momenteel ruim 300 vennoten, waaronder zowel lokale besturen, OCMW’s, autonome overheidsbedrijven, onderwijsinstellingen, intercommunales, politiezones, hulpverleningszones. Poolstok regelt haar relatie met haar vennoten via een beheersreglement.

      Poolstok werkt uitsluitend voor haar vennoten die elk als 'entiteiten behorende tot de overheid' kunnen worden beschouwd en gezamenlijk het toezicht uitoefenen op de vennootschap waardoor de quasi inhouse-kwalificatie van toepassing is.

      Poolstok levert een heel breed dienstenpakket zowel inzake werving en selectie, als in de brede P&O-activiteiten (zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen, optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale graden, outplacement, coaching en dergelijke meer).

      Poolstok werkt daartoe altijd samen met erkende dienstverleners na marktvergelijking en met toepassing van de wet overheidsopdrachten.

      Gemeentebestuur Ruiselede kan door toetreding tot Poolstok gebruik maken van de schaalvoordelen zowel inzake kostprijs als kwaliteit van de dienstverleners. Poolstok garandeert de meest gunstige tarieven.

      Gezien de relatie tussen Poolstok en haar vennoten op reglementaire basis stoelt en niet van contractuele aard is, en gezien de quasi inhouse-kwalificatie, zijn de openbare besturen die lid zijn van Poolstok vrijgesteld van de toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten om van de diensten van de door Poolstok via overheidsopdrachten geselecteerde dienstverleners gebruik te maken.

      Poolstok garandeert aan haar vennoten een netwerk van professionele dienstverleners in de –P&O- en consultancysector.

      De toetreding houdt geen verplichting tot afname in en het bestuur behoudt dus zijn maximale keuzevrijheid. Gemeentebestuur Ruiselede beschikt zodoende over een P&O-ondersteuning op afroep zonder verdere verplichting en met behoud van een maximale onafhankelijkheid.

      Poolstok treedt niet op in de plaats van het bestuur doch neemt de rol op van adviesverlening, kwaliteitscontrole, procesbewaking enz. op de opdrachten die door de externe leveranciers worden uitgevoerd.

      Openbare besturen kunnen vennoot worden door de éénmalige aankoop van aandelen in functie van de grootte van het bestuur. Voor elke 10 personeelsleden in dienst dienen 3 aandelen (afronding naar de hogere eenheid) van elk €24,79 aangekocht.

      Voor Gemeentebestuur Ruiselede betekent dit ((26 personeelsleden:10) afronding naar hogere eenheid x 24,79) x3 = €223,10.

      Financiële gevolgen

      2022/GBB/0112-00/2841000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - Eenmalige aankoop van aandelen: voor Gemeentebestuur Ruiselede betekent dit ((26 personeelsleden:10) afronding naar hogere eenheid x 24,79) x3 = € 223,10.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      Gemeentebestuur Ruiselede treedt toe tot Poolstok voor ondersteuning inzake het P&O-beleid.

      Artikel 2:
      Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Poolstok.

      Artikel 3:
      De administratie wordt belast met de afhandeling van de formaliteiten.

    • Aanpassing Algemeen Politiereglement afvalinzameling - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De Gemeenteraad past het algemeen politiereglement in het IVIO-werkingsgebied betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare afvalstoffen aan.

      Juridische context
      • Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
      • Het algemeen politiereglement in het IVIO-werkingsgebied betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare afvalstoffen
      Feitelijke context en argumentatie

      In hun schrijven van 21 januari 2022 verzoekt I.V.I.O. de leden-gemeenten om in het politiereglement bij het hoofdstuk selectieve inzameling van papier en karton en bij het hoofdstuk PMD-inzameling onder afdeling wijze van aanbieding het woord ‘gemiddeld’ te schrappen bij de hoeveelheid die maximum aangeboden mag worden.

      De term ‘gemiddeld’ duidt op een mogelijke afwijking om af en toe een grotere hoeveelheid aan te bieden en is een onduidelijke term op juridisch vlak.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      Artikel 26 m.b.t. hoofdstuk V - Selectieve inzameling van papier en karton, afdeling 3 wordt in het algemeen politiereglement vervangen door:

      Afdeling 3  Wijze van aanbieding
      Artikel. 26
      § 1. Het papier en karton mag niet los aangeboden worden: kartonnen dozen dienen in elkaar gevouwen of gescheurd te zijn. Het papier en/of karton moet vervolgens verpakt zijn in een andere kartonnen doos of samengebonden met natuurtouw.
      § 2. Het gewicht van de recipiënt mag niet groter zijn dan 15kg.
      § 3. Per aansluitpunt en per vierwekelijkse ophaling mag max. 1 m³ aangeboden worden.


      Artikel 2:
      Artikel 35 m.b.t. hoofdstuk VIII - Selectieve inzameling van plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons (PMD) van het algemeen politiereglement wordt vervangen door:

      Afdeling 3 Wijze van aanbieding
      Artikel. 35
      § 1. Plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen, drankkartons, plastiekfolies en zakjes, kunststofverpakkingen zoals bakjes, schaaltjes, vlootjes, potjes, tubes dienen aangeboden te worden in PMD-zakken van I.V.I.O.
      § 2. De verschillende fracties van plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen, drankkartons, plastiekfolies en zakjes, kunststofverpakkingen zoals bakjes, schaaltjes, vlootjes, potjes, tubes mogen gemengd in de voorgeschreven PMD-zak worden aangeboden.
      § 3. De aangeboden PMD-zak mag geen KGA, glas, etensresten of andere afvalstoffen bevatten, noch op enige wijze verontreinigd zijn.
      § 4. De verpakkingen in de blauwe zak mogen een volume hebben van maximaal 8 liter.
      § 5.Er mogen geen verpakkingen aan de buitenkant van de zak worden vastgemaakt.
      § 6. Per aansluitpunt mogen per tweewekelijkse ophaling maximum 4 zakken aangeboden worden.

    • Tijdelijk politiereglement betreffende de beperkingen op de ambulante activiteiten ter gelegenheid van de T.A.C.-Rally op 9 april 2022 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De Gemeenteraad stelt naar aanleiding van de T.A.C.-Rally op zaterdag 9 april 2022 een tijdelijk politiereglement vast betreffende het verbod op de verkoop van eet- en drinkwaren langs het parcours. Ook wordt er een verbod opgelegd voor de verkoop en het verbruik van alcoholische dranken langs het parcours.

      Juridische context
      • artikelen 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • artikelen 119, 130bis en 135§2 van de Nieuwe Gemeentewet
      Feitelijke context en argumentatie

      Op zaterdag 9 april 2022 is de autorally “TAC-rally” voor personenauto’s voorzien, waarvan een gedeelte verreden wordt op het grondgebied van de Gemeente Ruiselede. Het is opportuun om de veiligheid en de openbare rust van zowel de deelnemers, de bezoekers of toeschouwers tijdens deze rally in het algemeen te waarborgen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      Ter gelegenheid van de Autorally is op zaterdag 9 april 2022 vanaf 4.00 uur tot 24.00 uur het opstellen van tenten, kramen, voertuigen met het oog op verkoop van eet- en drinkwaren verboden langs het parcours van de KP’s en binnen een straal van 500 meter van het parcours van de TAC-rally. Uitzonderingen op voormelde verbodsbepaling kunnen enkel verleend worden door het College van Burgemeester en Schepenen en dit op vooraf gekende en goedgekeurde plaatsen. De verkoop en het verbruik van alcoholische dranken is verboden op de KP’s en in de onmiddellijke omgeving ervan.

      Artikel 2:
      De overtredingen van dit besluit zullen gestraft worden met politiestraffen.

      Artikel 3:
      Deze verordening zal in overeenstemming met de voorschriften van het Decreet Lokaal Bestuur worden bekendgemaakt en ter kennis worden gebracht aan de Bestendige Deputatie, de griffie van de Rechtbank van Eerste aanleg te Brugge en de griffie van de Politierechtbank te Brugge.

Namens Gemeenteraad,

Florian Van de Sompel
Algemeen Directeur

Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter