De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De Gemeenteraad keurt de aankoop van 93 m² grond, gelegen Poekevoetweg nr. 22 te Ruiselede, kadastraal gekend: 1e afdeling - Sectie C ex nrs. 168/C, 168/D, 170/A en 170/B, goed.
De trage weg tussen de Poekevoetweg en de Ommegangstraat is een verbindingsweg die intensief gebruikt wordt door wandelaars en fietsers.
Deze trage weg verbindt diverse woonwijken zoals de Krasnikstraat en de Ommegangstraat. Door de recente ontwikkeling van 59 woningen in de aanpalende bloemenwijk (Jasmijn-, Madelief-, Margeriet-en Violetstraat) zal het gebruik van deze trage weg nog toenemen.
De eerste 65 meters van deze trage weg, gezien vanaf de Poekevoetweg, is gemiddeld 1,2m breed en wordt aan beide zijden afgesloten met een draadafsluiting.
Daardoor is het voor tegemoetkomende weggebruikers moeilijk om elkaar op een veilige en vlotte manier te passeren.
Na bevraging van de aangelanden blijkt dat dhr. en mevr. Devolder, eigenaars van de woning met bijhorende grond gelegen Poekevoetweg nr. 22, bereid zijn om een strook van één meter breed van hun voortuin te verkopen. De te verwerven strook tuingrond is gelegen in woonuitbreidingsgebied volgens het gewestplan Roeselare-Tielt.
Commissaris Dirk Van Buylaere van de Afdeling Vastgoedtransacties bevestigde via mail op 2 maart 2021 een schattingsprijs voor deze tuingrond.
Door beëdigd landmeter, Anthony Van Quickelberghe, werd op 28 oktober 2021 een definitief opmetingsplan opgemaakt waaruit blijkt dat de te verwerven strook grond een oppervlakte heeft van 93 m².
Na onderhandeling met de verkoper werd tot een akkoord gekomen mits de prijs van €150 m².
2022/GBB/0050-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Het visum dd. 2 februari 2022 van de financieel directeur.
Artikel 1:
De aankoop van 93 m² grond, gelegen Poekevoetweg nr. 22, kadastraal gekend: 1e afdeling - Sectie C ex nrs. 168/C, 168/D, 170/A en 170/B, goed te keuren mits de som van dertienduizend negenhonderdvijftig euro (€ 13.950,00).
Artikel 2:
Alle bepalingen van de aankoopakte, in bijlage van dit besluit, goed te keuren.
Artikel 3:
De Hogere Overheid te verzoeken om deze verwerving van openbaar nut te verklaren.
Artikel 4:
De gemeente zal vertegenwoordigd worden door de instrumenterend ambtenaar van de Vlaamse Overheid.
De Gemeenteraad wijzigt het tariefreglement op de begraafplaats.
Het huidige tariefreglement op de begraafplaats voorziet enkel de hernieuwing van een bestaande concessie voor een periode van 50 jaar.
Diverse nabestaanden, in het bijzonder betrokkenen van concessies die komen te vervallen in 2022, informeerden bij de diensten naar de mogelijkheden om deze hernieuwing ook mogelijk te maken voor een kortere periode van bv. 25 jaar.
Het bieden van de keuzemogelijkheid tussen 25 en 50 jaar kan enkel mits hiertoe het bestaande tariefreglement aangepast wordt. Bij deze aanpassing kunnen ook de geldende tarieven gewijzigd worden. Er wordt echter voorgesteld om geen tariefaanpassingen te doen.
De diensten van VVSG bevestigen dat nabestaanden steeds recht hebben om een hernieuwing van een concessie aan te vragen (expliciete aanvraag) en dat het slechts eenmalig toestaan van een concessie hierdoor niet van toepassing kan zijn.
De eerste aanvraag van een concessie blijft behouden op 50 jaar.
Aan de hernieuwing van een concessie voor een periode van 25 jaar wordt een tarief gekoppeld dat de helft bedraagt van het geldende tarief voor een periode van 50 jaar. Gevolg hiervan is een mogelijke daling van de ontvangsten op jaarbudgetrekening 2022/GBB/0990-00/7060003/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1:
Het tarief voor columbarium- en grafconcessies op de gemeentelijke begraafplaatsen en -plekken wordt met ingang van heden als volgt vastgesteld:
§1. Grafkelder voor 2 personen: €500
§2.1. Bij eerste overlijden nis in columbarium voor 2 personen: €400
§2.2. Bij tweede overlijden in dezelfde nis
§3.1. Bij eerste overlijden urnekelder voor 2 of meer personen: €600
§3.2. Bij tweede of volgende overlijden in dezelfde urnekelder
§ 4. Asverstrooiing op de strooiweide: gratis
§5. Ontgraving van stoffelijke overblijfselen op de gemeentelijke begraafplaats: €240
§6. Bij het einde van de concessietermijn, heeft men het recht de concessie te vernieuwen voor de duur van 25 jaar of 50 jaar. Indien men kiest voor een hernieuwing van 25 jaar dan wordt de helft gerekend van het tarief omschreven in de geldende voorschriften op datum van de aanvraag. De aanvraag dient schriftelijk te gebeuren, 1 jaar voor het verstrijken van de toegekende concessietermijn en de familie kiest daarbij expliciet voor een periode van 25 of 50 jaar. Als er geen aanvraag tot hernieuwing wordt ingediend, dan vervalt de concessie.
De Gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst voor de organisatie van de Techniekacademie in Ruiselede voor de periode 2022-2025 goed.
In 2016 werd door Hogeschool Vives i.s.m. het gemeentebestuur voor het eerst een Techniekacademie georganiseerd in Ruiselede voor leerlingen uit het 5e en 6e leerjaar. In 2019 werd daarbovenop ook van start gegaan met een Techniekacademie voor leerlingen uit het 3e en 4e leerjaar.
In 2019 werd deze samenwerking bevestigd aan de hand van een samenwerkingsovereenkomst en dit voor de beleidsperiode 2020-2025.
Een interne reorganisatie binnen Vives, wisselende partners en corona resulteerden in een stijging van de werkingskosten. Om de verliezen te beperken, diende de organisatie haar werking aan te passen. De werkingsperiodes in verschillende gemeenten werden beter op elkaar afgestemd om het nodige materiaal te beperken, het aantal sessies daalde van 12 naar 8 sessies voor de Tiener Techniekacademie en van 10 naar 8 sessies voor de Junior Techniekacademie en het inschrijvingsgeld voor de Junior Academie werd opgetrokken met € 5 per leerling voor alle aangesloten gemeenten.
Gezien het aantal sessies expliciet in de oorspronkelijke samenwerkingsovereenkomst werd vermeld, leiden de wijzigingen in de werking van de Techniekacademie er toe dat deze overeenkomst aangepast dient te worden.
2022/1.1.4/0879-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - €1.770
Artikel 1:
De samenwerkingsovereenkomst met Hogeschool VIVES voor de organisatie van de Techniekacademie in Ruiselede voor de periode 2022-2025 wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan Katholieke Hogeschool Vives | Associatie KU Leuven – Techniekacademie, Doorniksesteenweg 145, 8500 Kortrijk.
De Gemeenteraad beslist om toe te treden tot Poolstok voor ondersteuning inzake het P&O-beleid.
Het gemeentebestuur Ruiselede wenst de dienstverlening voor het P&O-beleid in zijn globaliteit verder te professionaliseren. Consultancy in deze gespecialiseerde materie is een arbeids- en tijdsintensieve aangelegenheid en vergt de aankoop van bijzondere expertise.
Poolstok is een coöperatieve vennootschap van privaat recht met uitsluitend vennoten uit de publieke sector in Vlaanderen. Poolstok is sinds 2000 operationeel, en telt momenteel ruim 300 vennoten, waaronder zowel lokale besturen, OCMW’s, autonome overheidsbedrijven, onderwijsinstellingen, intercommunales, politiezones, hulpverleningszones. Poolstok regelt haar relatie met haar vennoten via een beheersreglement.
Poolstok werkt uitsluitend voor haar vennoten die elk als 'entiteiten behorende tot de overheid' kunnen worden beschouwd en gezamenlijk het toezicht uitoefenen op de vennootschap waardoor de quasi inhouse-kwalificatie van toepassing is.
Poolstok levert een heel breed dienstenpakket zowel inzake werving en selectie, als in de brede P&O-activiteiten (zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen, optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale graden, outplacement, coaching en dergelijke meer).
Poolstok werkt daartoe altijd samen met erkende dienstverleners na marktvergelijking en met toepassing van de wet overheidsopdrachten.
Gemeentebestuur Ruiselede kan door toetreding tot Poolstok gebruik maken van de schaalvoordelen zowel inzake kostprijs als kwaliteit van de dienstverleners. Poolstok garandeert de meest gunstige tarieven.
Gezien de relatie tussen Poolstok en haar vennoten op reglementaire basis stoelt en niet van contractuele aard is, en gezien de quasi inhouse-kwalificatie, zijn de openbare besturen die lid zijn van Poolstok vrijgesteld van de toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten om van de diensten van de door Poolstok via overheidsopdrachten geselecteerde dienstverleners gebruik te maken.
Poolstok garandeert aan haar vennoten een netwerk van professionele dienstverleners in de –P&O- en consultancysector.
De toetreding houdt geen verplichting tot afname in en het bestuur behoudt dus zijn maximale keuzevrijheid. Gemeentebestuur Ruiselede beschikt zodoende over een P&O-ondersteuning op afroep zonder verdere verplichting en met behoud van een maximale onafhankelijkheid.
Poolstok treedt niet op in de plaats van het bestuur doch neemt de rol op van adviesverlening, kwaliteitscontrole, procesbewaking enz. op de opdrachten die door de externe leveranciers worden uitgevoerd.
Openbare besturen kunnen vennoot worden door de éénmalige aankoop van aandelen in functie van de grootte van het bestuur. Voor elke 10 personeelsleden in dienst dienen 3 aandelen (afronding naar de hogere eenheid) van elk €24,79 aangekocht.
Voor Gemeentebestuur Ruiselede betekent dit ((26 personeelsleden:10) afronding naar hogere eenheid x 24,79) x3 = €223,10.
2022/GBB/0112-00/2841000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - Eenmalige aankoop van aandelen: voor Gemeentebestuur Ruiselede betekent dit ((26 personeelsleden:10) afronding naar hogere eenheid x 24,79) x3 = € 223,10.
Artikel 1:
Gemeentebestuur Ruiselede treedt toe tot Poolstok voor ondersteuning inzake het P&O-beleid.
Artikel 2:
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Poolstok.
Artikel 3:
De administratie wordt belast met de afhandeling van de formaliteiten.
De Gemeenteraad past het algemeen politiereglement in het IVIO-werkingsgebied betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare afvalstoffen aan.
In hun schrijven van 21 januari 2022 verzoekt I.V.I.O. de leden-gemeenten om in het politiereglement bij het hoofdstuk selectieve inzameling van papier en karton en bij het hoofdstuk PMD-inzameling onder afdeling wijze van aanbieding het woord ‘gemiddeld’ te schrappen bij de hoeveelheid die maximum aangeboden mag worden.
De term ‘gemiddeld’ duidt op een mogelijke afwijking om af en toe een grotere hoeveelheid aan te bieden en is een onduidelijke term op juridisch vlak.
Artikel 1:
Artikel 26 m.b.t. hoofdstuk V - Selectieve inzameling van papier en karton, afdeling 3 wordt in het algemeen politiereglement vervangen door:
Afdeling 3 Wijze van aanbieding
Artikel. 26
§ 1. Het papier en karton mag niet los aangeboden worden: kartonnen dozen dienen in elkaar gevouwen of gescheurd te zijn. Het papier en/of karton moet vervolgens verpakt zijn in een andere kartonnen doos of samengebonden met natuurtouw.
§ 2. Het gewicht van de recipiënt mag niet groter zijn dan 15kg.
§ 3. Per aansluitpunt en per vierwekelijkse ophaling mag max. 1 m³ aangeboden worden.
Artikel 2:
Artikel 35 m.b.t. hoofdstuk VIII - Selectieve inzameling van plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons (PMD) van het algemeen politiereglement wordt vervangen door:
Afdeling 3 Wijze van aanbieding
Artikel. 35
§ 1. Plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen, drankkartons, plastiekfolies en zakjes, kunststofverpakkingen zoals bakjes, schaaltjes, vlootjes, potjes, tubes dienen aangeboden te worden in PMD-zakken van I.V.I.O.
§ 2. De verschillende fracties van plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen, drankkartons, plastiekfolies en zakjes, kunststofverpakkingen zoals bakjes, schaaltjes, vlootjes, potjes, tubes mogen gemengd in de voorgeschreven PMD-zak worden aangeboden.
§ 3. De aangeboden PMD-zak mag geen KGA, glas, etensresten of andere afvalstoffen bevatten, noch op enige wijze verontreinigd zijn.
§ 4. De verpakkingen in de blauwe zak mogen een volume hebben van maximaal 8 liter.
§ 5.Er mogen geen verpakkingen aan de buitenkant van de zak worden vastgemaakt.
§ 6. Per aansluitpunt mogen per tweewekelijkse ophaling maximum 4 zakken aangeboden worden.
De Gemeenteraad stelt naar aanleiding van de T.A.C.-Rally op zaterdag 9 april 2022 een tijdelijk politiereglement vast betreffende het verbod op de verkoop van eet- en drinkwaren langs het parcours. Ook wordt er een verbod opgelegd voor de verkoop en het verbruik van alcoholische dranken langs het parcours.
Op zaterdag 9 april 2022 is de autorally “TAC-rally” voor personenauto’s voorzien, waarvan een gedeelte verreden wordt op het grondgebied van de Gemeente Ruiselede. Het is opportuun om de veiligheid en de openbare rust van zowel de deelnemers, de bezoekers of toeschouwers tijdens deze rally in het algemeen te waarborgen.
Artikel 1:
Ter gelegenheid van de Autorally is op zaterdag 9 april 2022 vanaf 4.00 uur tot 24.00 uur het opstellen van tenten, kramen, voertuigen met het oog op verkoop van eet- en drinkwaren verboden langs het parcours van de KP’s en binnen een straal van 500 meter van het parcours van de TAC-rally. Uitzonderingen op voormelde verbodsbepaling kunnen enkel verleend worden door het College van Burgemeester en Schepenen en dit op vooraf gekende en goedgekeurde plaatsen. De verkoop en het verbruik van alcoholische dranken is verboden op de KP’s en in de onmiddellijke omgeving ervan.
Artikel 2:
De overtredingen van dit besluit zullen gestraft worden met politiestraffen.
Artikel 3:
Deze verordening zal in overeenstemming met de voorschriften van het Decreet Lokaal Bestuur worden bekendgemaakt en ter kennis worden gebracht aan de Bestendige Deputatie, de griffie van de Rechtbank van Eerste aanleg te Brugge en de griffie van de Politierechtbank te Brugge.
Namens Gemeenteraad,
Florian Van de Sompel
Algemeen Directeur
Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter