De Gemeenteraad stelt het 'Organisatie- en retributiereglement aangaande de vrijetijdsactiviteiten' vast.
In de gemeenteraadszitting 18 februari 2021 werd het Organisatie- en retributiereglement aangaande de vrijetijdsactiviteiten goedgekeurd. Met dit reglement werd een kader geschapen waarop de diensten kunnen terugvallen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de vragen en discussiepunten die doorheen het jaar vaak aan bod komen, bv. over de terugbetaling van deelnamegeld.
Na een jaar testen worden een aantal aanpassingen aan dit reglement voorgesteld.
De Gemeenteraad keurt onderstaand reglement goed:
Organisatie- en retributiereglement aangaande de vrijetijdsactiviteiten – goedkeuring aanpassing.
Artikel 1 - Ondersteuning
Het gemeentebestuur van Ruiselede ondersteunt de socio-culturele en sportieve ontwikkeling van haar inwoners door het aanbieden van de nodige infrastructuur, de subsidiëring van verenigingen en de organisatie van diverse vrijetijdsactiviteiten. Het gemeentebestuur streeft er naar om de deelnameprijzen van haar eigen activiteiten billijk te houden en een zo ruim mogelijke doelgroep aan te spreken.
Artikel 2 – Diensten
De gemeentelijke vrijetijdsactiviteiten worden in hoofdzaak georganiseerd en/of gecoördineerd door:
Artikel 3 – Activiteiten
Artikel 3.1
De gemeentelijke diensten organiseren gedurende het hele jaar diverse activiteiten voor kinderen, jongeren en volwassenen, al dan niet in samenwerking met diverse gemeentelijke diensten, adviesraden, verenigingen, particulieren, Ruiseleedse instellingen of organisaties, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, externe organisaties of lesgevers.
Artikel 3.1.1
Voor het aanbieden van vakantieopvang werkt het gemeentebestuur samen met Ferm Kinderopvang. Deelnemers volgen de door deze organisatie opgelegde voorwaarden.
Artikel 3.2
De gemeentelijke vrijetijdsactiviteiten kunnen aangeboden worden in de diverse gemeentelijke zalen waartoe de nodige gebruiksreglementen werden opgesteld en goedgekeurd door de gemeenteraad.
De vrijetijdsactiviteiten kunnen eveneens doorgaan op verschillende plaatsen van het openbaar domein op het grondgebied van de gemeente of in zalen van Ruiseleedse instellingen of organisaties (vb. sporthallen van scholen, LDC/DVC Den Tap, …).
Daarnaast kunnen, door de organisatie van een uitstap, ook vrijetijdsactiviteiten buiten Ruiselede georganiseerd worden.
Artikel 3.3
De gemeentelijke vrijetijdsactiviteiten betreffen:
De inhoudelijke organisatie van vermelde activiteiten wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen en dit op advies van de gemeentelijke diensten. Daarbij wordt o.a. de doelgroep, data, uren activiteiten en opvang, locatie, organisatiekost, begeleiding, begeleidersvergoeding (incl. de vergoeding speelpleinmedewerkers), praktische afspraken, uitwerking divers aanbod,… bepaald.
Artikel 3.3.1. Speelpleinwerking
Artikel 3.3.1.1. Algemene info
Artikel 3.3.1.2. Begeleiders speelpleinwerking
Artikel 3.3.2. SWAP
Artikel 4 - Deelnamegelden
Bij de organisatie van vrijetijdsactiviteiten worden deelnamegelden geïnd. De vastlegging van de tarieven van de deelnamegelden wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen en dit op advies van de gemeentelijke diensten. Deze deelnamegelden worden gebaseerd op de organisatiekost, maar worden bewust laagdrempelig gehouden. De gemeentelijke vrijetijdsactiviteiten dienen niet winstgevend te zijn, doch dient er een evenwicht te zijn tussen inkomsten en uitgaven.
Bij verlies van een beurtenkaart in het kader van een (sport)lessenreeks wordt deze niet vervangen. De deelnemer dient een nieuwe kaart aan te schaffen.
Artikel 5 – Deelnamevoorwaarden
Artikel 6 - Registreren-inschrijven-betalen
Om te kunnen deelnemen aan de gemeentelijke vrijetijdsactiviteiten dient men zich in te schrijven en een eventuele deelnameprijs te betalen. Inschrijven kan persoonlijk bij de diensten, via mail, telefonisch, maar bij voorkeur digitaal via https://reservaties.ruiselede.be/, nadat de gebruiker zich registreerde in de toepassing. De handleidingen hiertoe zijn beschikbaar via de website van de gemeente. Via de digitale toepassing is de online betaalwijze verplicht.
Om alle inschrijvingen professioneel te kunnen opvolgen, worden deze steeds ingevoerd in de digitale inschrijvingstoepassing van waaruit ook de link met de gemeentelijke boekhouding gelegd kan worden (o.a. online betaling).
Een inschrijving is pas definitief na betaling van de deelnameprijs. Bij gebrek aan betaling in de minne, wordt de retributie ofwel via een deurwaarder ofwel burgerrechtelijk ingevorderd.
Artikel 7 – Uitsluiting van deelname
Het niet tijdig betalen van de deelnameprijs kan leiden tot uitsluiting van de activiteit. Bij aanvang van de activiteit dient de deelnameprijs vereffend te zijn.
Gedrag dat de werking van de activiteit en/of de veiligheid van deelnemers en/of begeleiders in gevaar brengt, kan leiden tot uitsluiting van de activiteit. Dit gebeurt evenwel pas na het geven van een tweede kans en in het geval van kinderen na overleg met de wettelijke voogd.
Uitsluiting geeft geen recht op enige vorm van terugbetaling.
Artikel 8 - Annulaties en terugbetalingen
Artikel 9 - Financiële tussenkomsten
Wie moeilijkheden heeft met de betaling, kan zich richten tot het Sociaal Huis dat, na het volgen van de wettelijke voorwaarden, eventueel een financiële tussenkomst kan voorzien.
Het bijzonder comité van de sociale dienst zal uiterlijk binnen de 30 dagen na aanvraag, op basis van een sociaal en financieel onderzoek oordelen over de ontvankelijkheid en het bedrag van de tussenkomst.
Indien er een steun wordt toegekend is aanwezigheid vereist, tenzij om de in artikel 8 genoemde situaties. Is er geen geldige aanwezigheid, dan worden de deelnamegelden teruggevorderd van de rechthebbende.
Het Sociaal Huis betaalt het deelnamegeld voor de rechthebbenden rechtstreeks aan het gemeentebestuur.
Artikel 10 - Privacy
Ter promotie van de activiteiten kan beeldmateriaal van de deelnemers gemaakt worden en ingezet worden op de gemeentelijke communicatiekanalen (infoblad, website, flyer, Facebookpagina). Hiervoor vragen wij expliciet toestemming via de inschrijvingstoepassing. Deelnemers (of wettelijke voogd van deelnemers) zijn zelf verantwoordelijk voor het instellen van deze toestemming. Deze toestemming kan ten allen tijde worden nagezien en aangepast.
Persoonsgegevens worden tevens opgevraagd bij een inschrijving. Deze gegevens zijn louter bestemd voor de gemeentelijke diensten vanwege redenen van organisatorische aard. Deze gegevens worden niet verder verspreid.
Deelnemers (of wettelijke voogd van deelnemers) zijn zelf verantwoordelijk voor het aanleveren van correcte en volledige informatie. Deze informatie kan ten allen tijde worden nagezien en aangepast.
Het gemeentebestuur hecht veel waarde aan privacy en gaat erg selectief en zorgzaam om met beeldmateriaal en persoonsgegevens.
Indien de inschrijving van een activiteit niet via de inschrijvingstoepassing wordt geregeld, zal een aparte toestemming worden gevraagd.
Artikel 11 - Verzekering-schade-ongevallen
Artikel 11.1. Verzekering materiële schade en lichamelijke ongevallen
Deelnemers zijn steeds verzekerd voor materiële schade en lichamelijke ongevallen.
Indien zich een ongeval met letsel zou voordoen, dient men contact op te nemen met de organiserende gemeentelijke dienst om de nodige administratieve taken te volbrengen.
De verzekering is enkel van toepassing binnen de uren van de activiteit.
Art. 11.2. Schade
Indien een deelnemer bewust schade aanricht aan materiaal of aan het gebouw, zal aan de deelnemer (of de wettelijke voogd) de kosten van de schade doorgerekend worden.
Het gemeentebestuur is niet verantwoordelijk voor verlies van of schade aan persoonlijke spullen van deelnemers of begeleiders.
Artikel 12 – Algemene aandachtspunten
Art. 12.1. Aandachtspunten voor elke deelnemer
Art. 12.2. Aandachtspunten specifiek voor kinderen en tieners (-18 jaar)
Artikel 13 – Fiscale en mutualiteitsattesten
Artikel 14
Dit reglement treedt in voege op 1 januari 2022.
Artikel 15
De toezichthoudende overheid wordt van de bekendmaking van dit besluit op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.