Terug
Gepubliceerd op 21/06/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 24/05/2022 - 20:00 Vergaderzaal brandweerloods
Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
Linda Wyckstandt, Schepenen
William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
Ilse Volcke, Schepenen
Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid
  • Openbaar

    • Aankoop van 2a 73ca grond, gelegen Bruggesteenweg 106, kadastraal gekend: 1e afdeling - Sectie A ex nrs. 272/L/6 en 273/V, voor de aanleg van fietspad en riolering - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt de aankoop van twee percelen grond, gelegen langs de Bruggesteenweg 106 te Ruiselede - kadastraal gekend: 1e afdeling Sectie A ex nrs. 272/L/6 en 273/V, met een totale oppervlakte van 2a 73ca, goed.

      Juridische context
      • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
      • De gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 1997 houdende machtiging aan het Comité tot aankoop van onroerende goederen (nu gekend als Afdeling Vastgoedtransacties) om aan-en verkopen te verrichten in opdracht van de gemeente Ruiselede
      • De Omgevingsvergunning OMV_2021033636 voor het uitvoeren van riolerings-en wegeniswerken Brandstraat, voorwaardelijk goedgekeurd op 18 oktober 2021 door de Vlaamse Overheid
      • De gemeenteraadsbeslissing van 20 mei 2021 houdende goedkeuring van het ontwerp wegenis-en rioleringswerken 'Collector Doomkerke - 3de fase
      • De beslissing van het Schepencollege van 3 juni 2021 waarin een onderhandelaar van de WVI wordt aangesteld voor de innames naar aanleiding van de rioleringswerken te Doomkerke
      • De gemeenteraadsbeslissing van 1 juli 2021 houdende goedkeuring van de Samenwerkingsovereenkomst aanleg (weg)infrastructuur op het bovenlokaal fietsroutenetwerk
      • De gemeenteraadsbeslissing van 16 september 2021 betreffende de vaststelling verplaatsen rooilijn Bruggesteenweg - Brandstraat
      • Het schattingsverslag van de Afdeling Vastgoedtransacties van 23 maart 2021
      • Het ontwerp van akte tot aankoop van 2a 73ca grond, gelegen Bruggesteenweg 106 te Ruiselede, kadastraal gekend: 1e afdeling - Sectie A ex nrs. 272/L/6 en 273V
      • Het visum van de Financieel directeur van 6 december 2021
      • De gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2021 houdende goedkeuring van de aankoop van 2a 73ca grond, gelegen Bruggesteenweg 106, kadastraal gekend: 1e afdeling - Sectie A ex nrs. 272/L/6 en 273/V
      Feitelijke context en argumentatie

      De gemeente heeft de intentie om tijdens de uitvoering van riolerings-en wegeniswerken in de Bruggesteenweg/Brandstraat een fietspad aan te leggen in de Bruggesteenweg.

      Teneinde de voorschriften en normen voor de aanleg van een fietspad te respecteren dient te worden overgegaan tot grondinname van een perceel weiland, gelegen langs de Bruggesteenweg in woongebied met landelijk karakter.  

      Uit het goedgekeurd grondinnemingsplan, op 28 juni 2019 opgemaakt door ontwerpbureau Plantec NV uit Oostende, blijkt dat voor innames 5 en 6 er, van de kadastrale percelen Sectie A ex nr. 272/L/6 en 273/V, een deel van 273 m² dient ingenomen te worden voor de aanleg van riolering/fietspad en 386 m² voor de inrichting van een tijdelijke werkzone.

      Na onderhandelingen met de Heer Dirk Dewitte, onderhandelaar van de WVI, is de eigenaar bereid om de grond onderhands te verkopen.

      Op 8 juli 2021 werd door de Geert Desmet voor Oost-West-Vee, gevestigd Bruggesteenweg 106 te 8755 Ruiselede een éénzijdige verkoopbelofte ondertekend voor de verkoop van 273 m² grond uit de kadastrale percelen Sectie A ex nrs. 272/L/6 en 273/V, mits de prijs van éénentachtigduizend negenhonderd euro (€ 81.900,00).

      Bij nazicht van de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2021 betreffende de aankoop van 2a 73ca grond, gelegen Bruggesteenweg 106 te Ruiselede, werd een materiële vergissing vastgesteld.
      In de verkoopsovereenkomst voor inname 5 en 6, de ontwerpakte ref. 10898-003 en het visum 33 van de financieel directeur wordt de aankoopprijs van € 81.900 euro vermeld.
      Deze documenten waren allen toegevoegd als bijlage aan het agendapunt.
      In de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2021 werd echter een foutieve aankoopprijs van € 81.500 vermeld.
      Om deze materiële vergissing recht te zetten wordt het agendapunt hernomen en de vorige beslissing ingetrokken en vervangen door een nieuwe beslissing waarbij het juiste bedrag wordt vermeld.

      Dit kan niet uitgesteld worden.

      Een punt dat niet op de agenda voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen. Tot spoedbehandeling kan alleen worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. De namen van die leden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld.

      Men gaat over tot de publieke stemming en daaruit blijkt dat met eenparigheid van stemmen beslist wordt om dit agendapunt te behandelen.

      Financiële gevolgen

      JBR 2021/GBB/0200-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

      Het visum van de Financieel directeur van 6 december 2021

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2021 betreffende de Aankoop van 2a 73ca grond, gelegen Bruggesteenweg 106, kadastraal gekend: 1e afdeling - Sectie A ex nrs. 272/L/6 en 273/V, voor de aanleg van fietspad en riolering – in te trekken.

      Artikel 2:

      De aankoop van twee percelen grond, gelegen langs de Bruggesteenweg nr. 106 te Ruiselede - kadastraal gekend: 1e afdeling Sectie A ex nrs. 272/L/6 en 273/V, met een totale oppervlakte van 2a 73ca, eigendom van Oost-West-Vee, gevestigd Bruggesteenweg 106 te 8755 Ruiselede, goed te keuren met terugwerkende kracht mits de som van € 81.900,00.

      Artikel 3:

      Alle bepalingen van de verkoopbelofte van 8 juli 2021 worden ongewijzigd goedgekeurd.

      Artikel 4:
      De commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties wordt gemachtigd om de authentieke akte namens de gemeente te ondertekenen.

      Artikel 5:
      De Hogere Overheid te verzoeken om deze verwerving van openbaar nut te verklaren.

    • Notulen en zittingsverslag van de vorige zitting - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

      Juridische context
      • Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de Gemeenteraad laatst gewijzigd in zitting van 19 november 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Resultaat: Met 16 niet gestemd
      Besluit

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

    • Jaarrekening 2021 (deel gemeente) - vaststelling

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad stelt de jaarrekening (deel gemeente) 2021 vast.

      Juridische context
      • Decreet lokaal bestuur (DLB), art. 41 3°,  249 §3, 260, 261, 262 en 596
      • Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheerscyclus (BBC- besluit) van de lokale besturen
      • Ministerieel Besluit (MB) van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
      • Gunstig advies van het MAT van 9 mei 2022
      Feitelijke context en argumentatie

      Het ontwerp van jaarrekening bevat volgende documenten:

      • Beleidsevaluatie
      • Financiële nota
        • Doelstellingenrekening (J1)
        • Staat van het financieel evenwicht (J2)
        • Realisatie van de kredieten (J3)
        • Balans (J4);
        • Staat van opbrengsten en kosten (J5).
      • Toelichting
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
        • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
        • Het overzicht van de financiële schulden (T4);
        • Het overzicht van de financiële risico's;
        • Toelichting bij de balans (T5)
        • Waarderingsregels
        • Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen (klasse 0)
        • Verklaring materiële verschillen tussen budget en rekening
        • Toelichting over kosten, opbrengsten, uitgaven en ontvangsten met buitengewone invloed op het resultaat.
        • Overzicht overgedragen (gedeelten van) kredieten voor investeringen en financiering.
        • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.
        • Tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW - principe

      Op voorstel van het College;

      Gehoord de leden van de Raad;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      De jaarrekening (deel gemeente) bestaande uit de beleidsevaluatie, financiële nota en toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage.

      Artikel 2:
      De staat van het financieel evenwicht (J2) wordt vastgesteld:

      Budgettair resultaat Jaarrekening Meerjarenplan
      I. Exploitatiesaldo 1.342.833 1.009.676
      a. Ontvangsten 6.691.922 6.673.459
      b. Uitgaven 5.349.089 5.663.782
      II. Investeringssaldo -1.480.967 -1.685.835
      a. Ontvangsten 146.262 143.368
      b. Uitgaven 1.627.229 1.829.204
      III. Saldo exploitatie en investeringen -138.134 -676.159
      IV. Financieringssaldo -120.154 -140.889
      a. Ontvangsten 118.860 95.302
      b. Uitgaven 239.014 236.191
      V. Budgettair resultaat van het boekjaar -258.288 -817.047
      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar 3.138.041 3.138.041
      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat 2.879.753 2.320.994
      IX. Beschikbaar budgettair resultaat 2.879.753 2.320.994
             
      Autofinancieringsmarge Jaarrekening Meerjarenplan
      I. Exploitatiesaldo 1.342.833 1.009.676
      II. Netto periodieke aflossingen 214.818 211.995
      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen 239.014 236.191
      b. Periodieke terugvordering leningen 24.196 24.196
      III. Autofinancieringsmarge 1.128.015 797.682
             
      Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge Jaarrekening Meerjarenplan
         
      I. Autofinancieringsmarge 1.128.015 797.682
      II. Correctie op de periodieke aflossingen 136.389 248.044
         
      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen 239.014 236.191
      b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden 102.625 -11.853
      III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge 1.264.404 1.045.726
         
             
      Geconsolideerd financieel evenwicht Jaarrekening Meerjarenplan
      I. Beschikbaar budgettair resultaat    
      - Gemeente en OCMW 2.879.753 2.320.994
      Totaal beschikbaar budgettair resultaat 2.879.753 2.320.994
         
      II. Autofinancieringsmarge    
      - Gemeente en OCMW 1.128.015 797.682
      Totale Autofinancieringsmarge 1.128.015 797.682
      III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge    
         
      - Gemeente en OCMW 1.264.404 1.045.726
      Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge 1.264.404 1.045.726
         

      Artikel 3:
      Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid.

    • Jaarrekening 2021 (deel OCMW), zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn in zitting van 24 mei 2022 - vaststelling

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad stelt de Jaarrekening (deel OCMW) 2021 vast.

      Juridische context
      • Decreet lokaal bestuur (DLB), art. 41 3°,  249 §3, 260, 261, 262 en 596
      • Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 30.03.2018 betreffende de beleids-en beheerscyclus (BBC- besluit) van de lokale besturen
      • Ministerieel Besluit (MB) van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
      • Gunstig advies van het MAT van 9 mei 2022
      Feitelijke context en argumentatie

       Het ontwerp van jaarrekening bevat volgende documenten:

      • Beleidsevaluatie
      • Financiële nota
        • Doelstellingenrekening (J1)
        • Staat van het financieel evenwicht (J2)
        • Realisatie van de kredieten (J3)
        • Balans (J4);
        • Staat van opbrengsten en kosten (J5).
      • Toelichting
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
        • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
        • Het overzicht van de financiële schulden (T4);
        • Het overzicht van de financiële risico's;
        • Toelichting bij de balans (T5)
        • Waarderingsregels
        • Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen (klasse 0)
        • Verklaring materiële verschillen tussen budget en rekening
        • Toelichting over kosten, opbrengsten, uitgaven en ontvangsten met buitengewone invloed op het resultaat.
        • Overzicht overgedragen (gedeelten van) kredieten voor investeringen en financiering.
        • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.
        • Tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW - principe

      Op voorstel van het College;

      Gehoord de leden van de Raad;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      De jaarrekening (deel OCMW) bestaande uit de beleidsevaluatie, financiële nota en toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage.

      Artikel 2:
      De staat van het financieel evenwicht (J2) wordt vastgesteld:

      Budgettair resultaat Jaarrekening Meerjarenplan
      I. Exploitatiesaldo 1.342.833 1.009.676
      a. Ontvangsten 6.691.922 6.673.459
      b. Uitgaven 5.349.089 5.663.782
      II. Investeringssaldo -1.480.967 -1.685.835
      a. Ontvangsten 146.262 143.368
      b. Uitgaven 1.627.229 1.829.204
      III. Saldo exploitatie en investeringen -138.134 -676.159
      IV. Financieringssaldo -120.154 -140.889
      a. Ontvangsten 118.860 95.302
      b. Uitgaven 239.014 236.191
      V. Budgettair resultaat van het boekjaar -258.288 -817.047
      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar 3.138.041 3.138.041
      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat 2.879.753 2.320.994
      IX. Beschikbaar budgettair resultaat 2.879.753 2.320.994
             
      Autofinancieringsmarge Jaarrekening Meerjarenplan
      I. Exploitatiesaldo 1.342.833 1.009.676
      II. Netto periodieke aflossingen 214.818 211.995
      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen 239.014 236.191
      b. Periodieke terugvordering leningen 24.196 24.196
      III. Autofinancieringsmarge 1.128.015 797.682
             
      Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge Jaarrekening Meerjarenplan
         
      I. Autofinancieringsmarge 1.128.015 797.682
      II. Correctie op de periodieke aflossingen 136.389 248.044
         
      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen 239.014 236.191
      b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden 102.625 -11.853
      III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge 1.264.404 1.045.726
         
             
      Geconsolideerd financieel evenwicht Jaarrekening Meerjarenplan
      I. Beschikbaar budgettair resultaat    
      - Gemeente en OCMW 2.879.753 2.320.994
      Totaal beschikbaar budgettair resultaat 2.879.753 2.320.994
         
      II. Autofinancieringsmarge    
      - Gemeente en OCMW 1.128.015 797.682
      Totale Autofinancieringsmarge 1.128.015 797.682
      III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge    
         
      - Gemeente en OCMW 1.264.404 1.045.726
      Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge 1.264.404 1.045.726
         

       

      Artikel 3:

      Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid. 

    • Financiële rapportering 2021 - kennisname

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad neemt kennis van de financiële rapportering 2021.

      Juridische context
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur artikel 177
      Feitelijke context en argumentatie

      De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor:
      1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;
      2° het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting;

      De financieel directeur kan een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot. Dat exploot stuit de verjaring.

      De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
      1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;
      2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
      3° de financiële risico's.

      De financieel directeur stelt tegelijkertijd een afschrift van de rapportering, vermeld in het zesde lid, aan de algemeen directeur ter beschikking.

      Besluit

      Enig artikel:
      De Gemeenteraad neemt kennis van de financiële rapportering 2021.

    • Voorstel tot onderhandse aankoop van een deel van het voormalig KBC-kantoor, gelegen Kasteelstraat 5 te Ruiselede, kadastraal gekend als Sectie C nr. 10/V - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid
      Afwezig: Christel L'Hoost, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt de aankoop van een handelspand, gelegen Kasteelstraat 5 te Ruiselede, 58 ca groot, kadastraal gekend sectie C nr. 10/V, goed.

      Juridische context
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, artikel 41
      • Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701
      • De éénzijdige verkoopbelofte dd. 21 april 2022, ondertekend door de heer Chris Bavay, adviseur bedrijfsvastgoed KBC, voor de verkoop van een handelshuis, gelegen Kasteelstraat 5 te Ruiselede, 58 ca groot, kadastraal gekend als Sectie C nr. 10/V,  aan de gemeente Ruiselede mits de prijs van € 77.000,00
      • Het ontwerp van aankoopakte, opgesteld door Notaris Herlinde Baert met zetel te Ruiselede, Poekestraat nr. 47 en handelend als notaris voor de gemeente Ruiselede
      Feitelijke context en argumentatie

      Naar aanleiding van de stopzetting van het KBC-kantoor in Ruiselede werd het volledig handelspand, gelegen Kasteelstraat 5 te Ruiselede, te koop gesteld.

      Het handelspand bestaat uit 2 kadastrale delen: 
      - goed 1: sectie C nr. 10/R, 8a 57 ca groot
      - goed 2: sectie C nr. 10/V, 58 ca groot.

      Een deel van het handelspand, gelegen Kasteelstraat 5 - kadastraal gekend als Sectie C nr. 10/V, omschreven als goed 2, paalt aan het Sociaal Huis en de achterliggende tuin, beiden eigendom van de gemeente Ruiselede.

      Gezien de ligging van goed 2, biedt deze verkoop uitzonderlijke mogelijkheden om de gelijkvloerse kantoorruimte van het Sociaal Huis uit te breiden en tevens rechtstreeks toegang te nemen tot de achterliggende tuin.

      Door beëdigd landmeter-expert, de heer Pieter Bovyn, werd op 4 februari 2022 een schattingsverslag opgemaakt.

      Na onderhandeling met de verkoper werd tot een akkoord gekomen mits de prijs van € 77.000.

      De hogere waarde voor het handelspand, omschreven als goed 2, kan gemotiveerd worden door de gelegenheidswaarde, het algemeen nut en de uitzonderlijke ligging tegenover het Sociaal Huis.

      Financiële gevolgen
      • JBR 2022/GBB/0900-00/2210000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN  -  krediet: € 80.000
      • Het visum dd. 11 mei 2022 van de financieel directeur
      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De aankoop van het handelspand, gelegen Kasteelstraat 5 te Ruiselede, kadastraal gekend sectie C nr. 10/V, omschreven als goed 2, mits de som van zevenenzeventigduizend euro (€ 77.000,00) goed te keuren.

      Artikel 2:
      Alle bepalingen van de aankoopakte, in bijlage van dit besluit, goed te keuren.

      Artikel 3:
      De Hogere Overheid te verzoeken om deze verwerving van openbaar nut te verklaren.

    • Bijzonder Waterverkoopreglement voor huisaansluitingen - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad gaat akkoord met diverse bepalingen voor de opmaak van het Bijzonder Waterverkoopreglement Huisaansluitingen.

       

      Juridische context
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2019, artikelen 40 en 41
      • Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 08 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen waterverkoopreglement, hoofdstuk 3 sanering. Dit besluit wordt hierna het AWVR genoemd
      • Het besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II), hoofdstukken 2.3.; 4.2.; 5.3. en 6.2.
      • Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratie-voorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater
      • Het Ministerieel besluit van 28 juni 2011betreffende de keuring van de binneninstallatie en de privéwaterafvoer
      • Gemeenteraadsbeslissing van 22 december 2005 inzake toetreding van de gemeente Ruiselede tot de zuiveringsdivisie van TMVW
      • Gemeenteraadsbeslissing van 21 november 2013 met goedkeuring tot het verplicht laten uitvoeren van de rioolaansluitingen door onze rioolbeheerder en het bepalen van de forfaitaire aansluitkosten voor riolen en IBA's
      Feitelijke context en argumentatie

      De gemeente trad op 1 januari 2006 toe tot de zuiveringsdivisie van TMVW.

      Overeenkomstig artikel 2.5.3.1, §2 van  het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, kan het Algemeen Waterverkoopreglement  (AWVR) door de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk worden aangevuld met een Bijzonder Waterverkoopreglement (BWVR), voor zover dat niet strijdig is met het Algemeen Waterverkoopreglement en met de bepalingen van dit decreet en zijn uitvoeringsbesluiten.

      TMVW wenst in uitvoering van bovenvermeld artikel een aanvullend Bijzonder Waterverkoopreglement inzake sanering op te stellen voor zijn vennoten. Hierbij wordt voorgesteld om ook een actualisatie van de aansluitkost voor riolen en IBA's in op te nemen.

      Navolgende zaken zouden worden opgenomen in het BWVR:

      §1 Aansluiting op open gracht grenzend aan perceel

      De huisaansluiting op een open gracht grenzend aan een perceel dient uitgevoerd te worden door de burger.

      Met betrekking tot de uitstroomconstructie: De afvoerbuis dient afgeschuind te worden en de uitstroomconstructie dient uit 1m² kasseien of gelijkwaardig materiaal te bestaan. 

      §2 Huisaansluitputjes

      2.1 Aantal

      Er dienen twee gescheiden huisaansluitputjes (DWA en RWA) voorzien te worden, ongeacht het stelsel op openbaar domein.

      2.2 Plaats

      De huisaansluitputjes dienen op openbaar domein geplaatst te worden.

      2.3 Type DWA

      Het DWA huisaansluitputje dient niet uitgerust te zijn met een stankslot.

      2.4 Type RWA

      Het RWA huisaansluitputje dient niet uitgerust te zijn met een stankslot.

      2.5 Materiaal DWA

      Het DWA huisaansluitputje dient uit kunststof (PP) te bestaan.

      2.6 Materiaal RWA

      Het RWA huisaansluitputje dient uit kunststof (PP) te bestaan.

      §3 Storing huisaansluiting

      Ingeval van storing van de huisaansluiting op openbaar domein dient de burger TMVW te contacteren.

      §4 Tarieven

      4.1 Algemeen

      De realisatie van werken aan de huisaansluiting op vraag van de burger gebeurt in regel aan kostende prijs.

      In uitzondering op bovenstaande regel gebeurt de aanrekening aan forfaitair tarief voor :

      • de eerste huisaansluiting van eengezinswoningen (met uitzondering van verkavelingen).

      • de eerste huisaansluiting van 'andere dan eengezinswoningen' (met uitzondering van verkavelingen).

      Het bovenvermelde forfaitair bedrag voor een eerste huisaansluiting bedraagt € 1.300.

      Voor meergezinswoningen wordt een bedrag van € 50 per wooneenheid bovenop het forfaitaire bedrag aangerekend.

      De plaatsing van een IBA door TMVW gebeurt aan hetzelfde tarief als een eerste huisaansluiting.

      De hierboven vermelde forfaitaire bedragen worden jaarlijks geïndexeerd volgens de index vermeld in het “Besluit van de Vlaamse Regering houdende tariefregulering van de integrale drinkwaterfactuur van 5 februari 2016.”


      4.2 Tarief ingebruikname huisaansluiting

      Geprefinancierde huisaansluitingen (wachtaansluitingen) worden op het ogenblik van indienstneming verhaald op de burger. Het bedrag voor de indienstneming van geprefinancierde huisaansluitingen bedraagt hetzelfde als een eerste huisaansluiting (= € 1.300).

      4.3 Tarief buitendienststelling huisaansluiting

      Indien de burger bij buitendienststelling nalaat het nodige te doen overeenkomstig artikel 3.1.5 van het BWVR van TMVW doet TMVW zelf het nodige. De kosten die hieraan verbonden zijn worden doorgerekend aan de burger.


      §5 Voorbehandelingsinstallatie centraal en collectief geoptimaliseerd gebied

      Een septische put in centraal en collectief geoptimaliseerd gebied is verplicht.

      Een vetvanger voor horecazaken in centraal en collectief geoptimaliseerd gebied is verplicht.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad gaat akkoord met navolgende bepalingen voor de opmaak van het Bijzonder Waterverkoopreglement Huisaansluitingen:

      §1 Aansluiting op open gracht grenzend aan perceel

      De huisaansluiting op een open gracht grenzend aan een perceel dient uitgevoerd te worden door de burger.

      Met betrekking tot de uitstroomconstructie: De afvoerbuis dient afgeschuind te worden en de uitstroomconstructie dient uit 1m² kasseien of gelijkwaardig materiaal te bestaan. 

      §2 Huisaansluitputjes

      2.1 Aantal

      Er dienen twee gescheiden huisaansluitputjes (DWA en RWA) voorzien te worden, ongeacht het stelsel op openbaar domein.

      2.2 Plaats

      De huisaansluitputjes dienen op openbaar domein geplaatst te worden.

      2.3 Type DWA

      Het DWA huisaansluitputje dient niet uitgerust te zijn met een stankslot.

      2.4 Type RWA

      Het RWA huisaansluitputje dient niet uitgerust te zijn met een stankslot.

      2.5 Materiaal DWA

      Het DWA huisaansluitputje dient uit kunststof (PP) te bestaan.

      2.6 Materiaal RWA

      Het RWA huisaansluitputje dient uit kunststof (PP) te bestaan.

      §3 Storing huisaansluiting

      Ingeval van storing van de huisaansluiting op openbaar domein dient de burger TMVW te contacteren.

      §4 Tarieven

      4.1 Algemeen

      De realisatie van werken aan de huisaansluiting op vraag van de burger gebeurt in regel aan kostende prijs.

      In uitzondering op bovenstaande regel gebeurt de aanrekening aan forfaitair tarief voor :

      • de eerste huisaansluiting van eengezinswoningen (met uitzondering van verkavelingen).

      • de eerste huisaansluiting van 'andere dan eengezinswoningen' (met uitzondering van verkavelingen).

      Het bovenvermelde forfaitair bedrag voor een eerste huisaansluiting bedraagt € 1.300.

      Voor meergezinswoningen wordt een bedrag van € 50 per wooneenheid bovenop het forfaitaire bedrag aangerekend.

      De plaatsing van een IBA door TMVW gebeurt aan hetzelfde tarief als een eerste huisaansluiting.

      De hierboven vermelde forfaitaire bedragen worden jaarlijks geïndexeerd volgens de index vermeld in het “Besluit van de Vlaamse Regering houdende tariefregulering van de integrale drinkwaterfactuur van 05/02/2016.”


      4.2 Tarief ingebruikname huisaansluiting

      Geprefinancierde huisaansluitingen (wachtaansluitingen) worden op het ogenblik van indienstneming verhaald op de burger. Het bedrag voor de indienstneming van geprefinancierde huisaansluitingen bedraagt hetzelfde als een eerste huisaansluiting (= € 1.300).

      4.3 Tarief buitendienststelling huisaansluiting

      Indien de burger bij buitendienststelling nalaat het nodige te doen overeenkomstig artikel 3.1.5 van het BWVR van TMVW doet TMVW zelf het nodige. De kosten die hieraan verbonden zijn worden doorgerekend aan de burger.


      §5 Voorbehandelingsinstallatie centraal en collectief geoptimaliseerd gebied

      Een septische put in centraal en collectief geoptimaliseerd gebied is verplicht.

      Een vetvanger voor horecazaken in centraal en collectief geoptimaliseerd gebied is verplicht.

       

      Artikel 2:

      Dit besluit vervangt het gemeenteraadsbesluit dd. 21 november 2013 met goedkeuring tot het verplicht laten uitvoeren van de rioolaansluitingen door onze rioolbeheerder en het bepalen van de forfaitaire aansluitkosten voor riolen en IBA's.

    • Toetreding aankoopcentrale duurzame voertuigen - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad is akkoord met toetreding tot en afname van de aankoopcentrale "duurzame voertuigen" van IGEMO.

      Juridische context
      • Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten meer bepaald artikel 2, 6°a) en 7°b) en artikel 47 § 2
      • Besluit van de WVI dd. 31 maart 2021 met akkoord tot deelname aan de aankoopcentrale duurzame voertuigen via intercommunale IGEMO
      • Gunningsverslag groepsaankoop dd. 24 januari 2022 van IGEMO aan diverse partijen in functie van de percelen
      Feitelijke context en argumentatie

      Na het verdwijnen van de aankoopcentrale voor duurzame voertuigen van Fluvius nam intercommunale IGEMO het voortouw om een nieuwe aankoopcentrale op te starten in samenwerking met de 10 overige streekintercommunales. 

      IGEMO heeft een groepsaankoop aangaande “duurzame voertuigen” gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp “Sluiten van een raamovereenkomst tot aankoop duurzame voertuigen - GUBES2100005”, voor een periode van 48 maanden. 

      IGEMO treedt voor diverse lokale besturen op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van voornoemde wet.

      Op 28 januari 2022 heeft de raad van bestuur van IGEMO de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop gegund aan diverse partijen in functie van de percelen. Het volledige gunningsverslag is ter inzage op de website www.gestroomd.be onder juridische info en werd ook in bijlage van dit besluit toegevoegd. De opdracht werd gesloten op 19 april 2022. De gemeente is opgenomen als entiteit die kan afnemen van de raamovereenkomst.

      In het meerjarenplan van het gemeentebestuur werd onder actie 4.1.5 het vergroenen van het wagenpark voorzien.

      Het voorstel is om in 2022 twee nieuwe e-voertuigen aan te kopen via deze aankoopcentrale ter vervanging van de twee oudste bestelwagens.  Eén van de bestelwagens wordt gebruikt voor de rattenbestrijding. Na aankoop zal er een aanvraag worden ingediend bij het Provinciebestuur van West-Vlaanderen voor een financiële tussenkomst van € 5000.

      Op elke aankoop via de centrale is een commissie van toepassing voor de organisatie van het kaderbestek en de adviesverlening. De eigen streekintercommunale WVI is onze contactpersoon voor afname. Op basis van de raamovereenkomst werd een offerte opgemaakt voor de aankoop van een Peugeot e-Partner en een Peugeot e-Expert voor een totaal van € 58.374,45 exclusief BTW.

      Ook de volgende jaren zou er binnen de voorziene kredieten op de meerjarenplanning stelselmatig worden overgeschakeld naar elektrische dienstwagens via deze aankoopcentrale.

      Financiële gevolgen

      Op budgetcode 2022/4.1.5/0119-00/2430000/GEMEENTE/CBS/4.1.5 is € 90.000 beschikbaar.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van IGEMO aangaande de groepsaankoop "duurzame voertuigen".

      Artikel 2:

      De gemeenteraad gaat akkoord met afname van deze aankoopcentrale binnen de jaarlijks voorziene kredieten op de meerjarenplanning en zolang de opdracht loopt.

    • Eindverslag werkingsjaar 2021 van de ‘Interlokale Vereniging Academie voor Muziek, Woord en Dans Aalter’ - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt het jaarverslag 2021 van de Interlokale Vereniging voor de Academie voor Muziek, Woord en Dans goed. 

      Juridische context
      • Decreet Lokaal Bestuur, art. 388-473 houdende de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder art. 392-395 houdende de intergemeentelijke samenwerkingen zonder rechtspersoonlijkheid (de interlokale verenigingen)
      • Beslissing van de Gemeenteraad dd. 17 december 2009 waarin akkoord werd gegaan met de oprichting van een filiaal van de Academie voor Muziek, Woord en Dans van Aalter te Ruiselede en de bijhorende filiaalovereenkomst
      • Beslissing van de Gemeenteraad dd. 16 juni 2011 waarin akkoord gegaan wordt met de samenwerkingsovereenkomst en statuten aangaande de oprichting van een Interlokale Vereniging voor de Academie voor Muziek, Woord en Dans Aalter
      • Beslissing van de Gemeenteraad dd. 17 september 2019 waarin akkoord wordt gegaan met de aangepaste statuten en het aangepaste huishoudelijk reglement van de ‘Interlokale Vereniging Academie voor Muziek, Woord en Dans Aalter’
      • Jaarverslag 2021 voorgelegd door de directie van de Academie voor Muziek, Woord en Dans
      • Beslissing van het College van Aalter dd. 11 april 2022 betreffende de goedkeuring van het jaarverslag van de Interlokale Vereniging voor de Academie voor Muziek, Woord en Dans Aalter
      • Beslissing van het College van Ruiselede dd. 5 mei 2022 betreffende de kennisname van het jaarverslag van de Interlokale Vereniging voor de Academie voor Muziek, Wood en Dans te Aalter
      Feitelijke context en argumentatie

      Sinds juni 2011 staat de praktische werking van de Academie voor Muziek, Woord en Dans-Aalter en vestigingsplaatsen, onder de controle van een Interlokale Vereniging.

      De Academie en de Interlokale Vereniging hebben opnieuw een werkingsjaar achter de rug en het jaarverslag 2021 werd opgesteld. Dit jaarverslag werd besproken door de leden van de Interlokale Vereniging. Daarbij kwamen volgende aspecten aan bod:

      • De schoolwerking wordt in kaart gebracht: muziek- woord- en danskriebels; alternatieve leercontext; specialisaties; pedagogische coördinatie; toonmomenten; schoolprojecten; promoshow; overzicht van de gevolgde navorming binnen het team;
      • De schoolbevolking wordt in beeld gebracht: officieel aantal leerlingen; leerlingen aan 50 en 70%; leerlingentelling Aalter en vestgingsplaatsen; doorstroomcijfers tussen de verschillende graden;
      • Een overzicht van het personeel van het vorige schooljaar (2020-2021) en de in- en uitdiensttredingen ten opzichte van het huidige schooljaar;
      • Het instrumentarium wordt toegelicht: hoeveel instrumenten worden verhuurd;
      • De resultaten van het verkennend onderzoek door Inspectie Onderwijs;
      • Het financieel verslag met de verdeelsleutel voor de werkingskosten en de toezichtskosten; de afrekening voor 2021.
      Financiële gevolgen

      2022/1.1.2/0820-00/6498000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - Werkingskosten Academie

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      De Gemeenteraad keurt het jaarverslag 2021 van de Interlokale Vereniging voor de Academie voor Muziek, Woord en Dans goed. 

    • TMVW ov: agenda en mandaat vertegenwoordiger voor de algemene vergadering op vrijdag 17 juni 2022 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van TMVW ov op 17 juni 2022 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 17 juni 2022 goed te keuren.

      Juridische context
      • het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering
      Feitelijke context en argumentatie

      De gemeente werd per aangetekend schrijven van 29 april 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van TMVW ov van 17 juni 2022.

      Op de algemene vergadering van 17 juni 2022 zullen volgende agendapunten behandeld worden:

      1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
      4. Verslagen van de commissaris
      5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
      b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
      6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
      7. Actualisering presentievergoeding
      8. Statutaire benoemingen
      9. Aanstelling commissaris
      Varia

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      Goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVW ov van 17 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
      1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
      4. Verslagen van de commissaris
      5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
      b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
      6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
      7. Actualisering presentievergoeding
      8. Statutaire benoemingen
      9. Aanstelling commissaris
      Varia

      Artikel 2:
      De aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 17 juni 2022, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene jaarvergadering.
      Artikel 3:
      Een afschrift van dit besluit zal :
      · hetzij per post t.a.v. FARYS | TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
      · hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20220617AVTMVW@farys.be, gestuurd worden.

    • CIPAL: agenda en mandaat vertegenwoordiger voor de algemene vergadering op donderdag 23 juni 2022 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van CIPAL op 23 juni 2022 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 23 juni 2022 goed te keuren.

      Juridische context
      • het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking
      • het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal
      Feitelijke context en argumentatie

      De gemeente werd per mail op 5 mei 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van CIPAL van 23 juni 2022.

      Op de algemene vergadering van 23 juni 2022 zullen volgende agendapunten behandeld worden:

      1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
      2. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021
      3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021, afgesloten op 31 december 2021
      4. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021
      5. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021, afgesloten op 31 december 2021
      6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2021
      7. Benoeming commissaris en vaststelling vergoeding
      8. Vervanging bestuurder
      9. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022 goedgekeurd.

      Artikel 2:
      De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

      Artikel 3:
      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

    • DVV Midwest: agenda en mandaat vertegenwoordiger voor de algemene vergadering op dinsdag 28 juni 2022 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van de Dienstverlenende Vereniging Midwest op 28 juni 2022 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 28 juni 2022 goed te keuren.

      Juridische context
      • het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering
      Feitelijke context en argumentatie

      De gemeente werd per mail op datum van 21 april 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van DVV Midwest van 28 juni 2022.

      Op deze algemene vergadering van 28 juni 2022 zullen volgende agendapunten behandeld worden:

      1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 21 december 2021
      2. Goedkeuring jaarverslag DVV Midwest 2021
      3. Vastelling jaarrekening 2021 en het verlenen van kwijting
      4. Toetreding als vennoot bij Cipal
      5. Datum volgende algemene vergadering.

       

      Daarnaast werd er een samenvattend overzicht van de regionale projecten van Midwest bezorgd (zie bijlage). Aan de Raadsleden wordt gevraagd om kennis te nemen van deze rapportage.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan de agenda van de Algemene Vergadering van de Dienstverlenende Vereniging Midwest van 28 juni 2022.

      Artikel 2:
      De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van 28 juni 2022 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de Algemene Vergadering van 28 juni 2022 goedkeuren.

      Artikel 3:
      De gemeenteraad neemt kennis van het samenvattend overzicht van de regionale projecten van Midwest.

      Artikel 4:
      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest.

Namens Gemeenteraad,

Florian Van de Sompel
Algemeen Directeur

Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter