De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De Gemeenteraad stelt de jaarrekening (deel gemeente) 2022 vast.
Het ontwerp van jaarrekening bevat volgende documenten:
Op voorstel van het College;
Gehoord de leden van de Raad;
Artikel 1:
De jaarrekening (deel gemeente) bestaande uit de beleidsevaluatie, financiële nota en toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage.
Artikel 2:
De staat van het financieel evenwicht (J2) wordt vastgesteld:
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 1.024.370 | 632.680 |
a. Ontvangsten | 6.918.659 | 6.850.238 |
b. Uitgaven | 5.894.289 | 6.217.558 |
II. Investeringssaldo | -14.195 | -425.908 |
a. Ontvangsten | 695.127 | 885.158 |
b. Uitgaven | 709.322 | 1.311.066 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 1.010.175 | 206.772 |
IV. Financieringssaldo | 6.292.722 | 6.291.440 |
a. Ontvangsten | 7.078.805 | 7.077.406 |
b. Uitgaven | 786.083 | 785.966 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 7.302.897 | 6.498.211 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 2.879.753 | 2.879.753 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 10.182.650 | 9.377.964 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 10.182.650 | 9.377.964 |
Autofinancieringsmarge | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 1.024.370 | 632.680 |
II. Netto periodieke aflossingen | 761.887 | 761.770 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 786.083 | 785.966 |
b. Periodieke terugvordering leningen | 24.196 | 24.196 |
III. Autofinancieringsmarge | 262.482 | -129.091 |
Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Autofinancieringsmarge | 262.482 | -129.091 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen | 695.007 | 694.890 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 786.083 | 785.966 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden | 91.077 | 91.077 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 957.489 | 565.799 |
Geconsolideerd financieel evenwicht | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Beschikbaar budgettair resultaat | ||
- Gemeente en OCMW | 10.182.650 | 9.377.964 |
Totaal beschikbaar budgettair resultaat | 10.182.650 | 9.377.964 |
II. Autofinancieringsmarge | ||
- Gemeente en OCMW | 262.482 | -129.091 |
Totale Autofinancieringsmarge | 262.482 | -129.091 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | ||
- Gemeente en OCMW | 957.489 | 565.799 |
Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 957.489 | 565.799 |
Artikel 3:
Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid.
De Gemeenteraad stelt de Jaarrekening (deel OCMW) 2022 vast.
Het ontwerp van jaarrekening bevat volgende documenten:
Op voorstel van het College;
Gehoord de leden van de Raad;
Artikel 1:
De jaarrekening (deel OCMW) bestaande uit de beleidsevaluatie, financiële nota en toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage.
Artikel 2:
De staat van het financieel evenwicht (J2) wordt vastgesteld:
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 1.024.370 | 632.680 |
a. Ontvangsten | 6.918.659 | 6.850.238 |
b. Uitgaven | 5.894.289 | 6.217.558 |
II. Investeringssaldo | -14.195 | -425.908 |
a. Ontvangsten | 695.127 | 885.158 |
b. Uitgaven | 709.322 | 1.311.066 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 1.010.175 | 206.772 |
IV. Financieringssaldo | 6.292.722 | 6.291.440 |
a. Ontvangsten | 7.078.805 | 7.077.406 |
b. Uitgaven | 786.083 | 785.966 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 7.302.897 | 6.498.211 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 2.879.753 | 2.879.753 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 10.182.650 | 9.377.964 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 10.182.650 | 9.377.964 |
Autofinancieringsmarge | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 1.024.370 | 632.680 |
II. Netto periodieke aflossingen | 761.887 | 761.770 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 786.083 | 785.966 |
b. Periodieke terugvordering leningen | 24.196 | 24.196 |
III. Autofinancieringsmarge | 262.482 | -129.091 |
Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Autofinancieringsmarge | 262.482 | -129.091 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen | 695.007 | 694.890 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 786.083 | 785.966 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden | 91.077 | 91.077 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 957.489 | 565.799 |
Geconsolideerd financieel evenwicht | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Beschikbaar budgettair resultaat | ||
- Gemeente en OCMW | 10.182.650 | 9.377.964 |
Totaal beschikbaar budgettair resultaat | 10.182.650 | 9.377.964 |
II. Autofinancieringsmarge | ||
- Gemeente en OCMW | 262.482 | -129.091 |
Totale Autofinancieringsmarge | 262.482 | -129.091 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | ||
- Gemeente en OCMW | 957.489 | 565.799 |
Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 957.489 | 565.799 |
Artikel 3:
Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid.
De Gemeenteraad neemt kennis van de financiële rapportering 2022.
De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor:
1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;
2° het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting;
De financieel directeur kan een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot. Dat exploot stuit de verjaring.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;
2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
3° de financiële risico's.
De financieel directeur stelt tegelijkertijd een afschrift van de rapportering, vermeld in het zesde lid, aan de algemeen directeur ter beschikking.
Enig artikel:
De Gemeenteraad neemt kennis van de financiële rapportering 2022.
De Gemeenteraad verleent gunstig advies nopens de rekeningen – dienstjaar 2022 – van de kerkfabrieken OLV-Tenhemelopneming, St.-Carolus en H. Kruisverheffing.
Het Centraal Kerkbestuur maakte navolgende jaarrekeningen 2022 van de kerkfabrieken OLV-Tenhemelopneming, St.-Carolus en H. Kruisverheffing ter advies over:
Enig artikel:
De Gemeenteraad verleent gunstig advies nopens navolgende rekeningen – dienstjaar 2022 – van de kerkfabrieken:
De Gemeenteraad keurt de onderhandse verkoop van een perceel gemeentegrond met een oppervlakte van 38a32ca, gelegen Bruwaanstraat 16 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie A nr. 480/C, goed.
De heer Luc Traen, wonende Bruwaanstraat 16 te Ruiselede, pacht sinds 2000 een perceel gemeentegrond, gelegen ter hoogte van de woningen Bruwaanstraat nrs. 14-18 - kadastraal gekend sectie A nr. 480 C.
Het desbetreffend perceel heeft een oppervlakte van 3.832 m² en is gelegen in agrarisch landschappelijk waardevol gebied.
De pachter heeft het perceel gemeentegrond, palend aan zijn woning, ingericht als tuin en hofweide.
Via mail van 29 mei 2021 verzoekt de pachter, de heer Luc Traen, om dit perceel landbouwgrond aan te kopen.
Wanneer de gemeente onroerend goed wenst te verkopen dient dit in principe steeds openbaar te gebeuren zodat er voldoende mededinging en transparantie is.
Mits voldoende publicatie en motivatie kan afgeweken worden van het principe van een openbare verkoop en kan onderhands verkocht worden.
Er kan gesteld worden dat de grond, gelet op de grootte van het perceel en de inrichting als tuingrond/hofweide, eerder een grotere gelegenheidswaarde heeft voor de aangelanden dan voor landbouwgebruik.
Dat het bijgevolg opportuun is om het perceel onderhands te koop aan te bieden aan de aangelanden.
Op 31 januari 2022 ontving de gemeente via de Afdeling Vastgoedtransacties een schattingsverslag voor het kadastraal perceel sectie A nr. 480C.
Omwille van transparantie en mededinging werden de drie aangelanden via een schrijven in kennis gesteld van de onderhandse verkoop van het kadastraal perceel sectie A nr. 480C.
De heer Luc Traen en mevrouw Marina D'Haenens bevestigden mondeling hun interesse om het perceel tegen schattingsprijs aan te kopen.
Er hebben zich geen andere potentiële kandidaat-kopers aangeboden voor het perceel gemeentegrond.
Aangezien de kadidaat-koper eveneens pachter is van het perceel dient geen voorkeurrecht worden aangeboden aan de Vlaamse Landmaatschappij.
Door de Afdeling Vastgoedtransacties werd een ontwerp-verkoopakte opgesteld.
Bijlagen:
- liggingsplan
- schattingsverslag
- ontwerp-verkoopakte
2023/GBB/0050-00/2600000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: 114.000,00 EUR
Artikel 1:
De onderhandse verkoop van een perceel gemeentegrond met een oppervlakte van 38a32ca, gelegen Bruwaanstraat 16 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie A nr. 480/C, aan de heer Luc Traen en mevrouw Marina D'Haenens, wonende Bruwaanstraat 16 te 8755 Ruiselede, goed te keuren mits de som van € 114.000,00.
Artikel 2:
Alle bepalingen van ontwerp-verkoopakte, in bijlage van dit besluit, goed te keuren.
Artikel 3:
De Algemene Administratie van Patrimoniumdocumentatie te ontslaan inschrijving van ambtswege te nemen bij overschrijving van deze akte.
Artikel 4:
De afdeling Vastgoedtransacties te Gent opdracht te geven om de authentieke akte te verlijden in naam van het Gemeentebestuur.
De Gemeenteraad keurt de onderhandse verkoop van een perceel gemeentegrond met een oppervlakte van 2a47ca, gelegen Kruisbergstraat zn. te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie A nr. 850/G, goed.
Raadslid Christel L'Hoost verlaat de zitting bij de behandeling van dit punt.
Voorgeschiedenis:
Op 8 december 2020 werden lot 1 tot en met lot 4 uit de verkaveling verkocht aan de besloten vennootschap R.L.-Ground Project uit Ruiselede.
Het verkavelingsplan bestond uit 5 loten waarbij lot 5 omschreven werd als zone voor gemeenschappelijke oprit en groen.
Omdat lot 5 toegang geeft tot alle overige loten werd destijds besloten dat dit lot uit de verkoop zou gesloten worden en eigendom zou blijven van de gemeente.
Gezien lot 5, kadastraal gekend Sectie A nummer 850/G, eigendom is van de gemeente is de gemeente verantwoordelijk voor de aanleg volgens de verkavelingsvoorschriften zodat de toegangen naar de andere loten verzekerd zijn.
De eigenaars van de nieuwbouwwoningen, Kruisbergstraat nrs. 31 en 33, zouden de toegangsweg graag aangelegd hebben in kasseiverharding en wensen de oprit af te sluiten met een hekken.
Gezien de hoge kostprijs voor aanleg van de toegangsweg op lot 5 in kasseien en de toegangsweg niet kan afgesloten worden met een hekken wanneer de weg een openbaar karakter heeft, werd door het College in zitting van 28 oktober 2022 besloten om de grond te koop aan te bieden aan de aangelanden.
Hiertoe werd door beëdigd landmeter-expert Pieter Bovijn op 15 juli 2022 een schattingsverslag opgemaakt.
Voor deze verkoop van gemeentegrond werden, gezien de specifieke situatie waarbij het perceel een toegangsweg is naar twee aangrenzende percelen, enkel de twee aangelanden gevraagd naar hun interesse tot aankoop.
Enkel aangelande dhr. John De Coninck en mevr. Sandra Ecker lieten weten te willen aankopen en brachten een bod uit van € 1.500.
De andere aangelande liet weten afstand te doen van een aankoop mits er een privaatrechtelijke erfdienstbaarheid (recht van doorgang) wordt opgenomen in de verkoopakte.
De verkoop van het perceel restgrond (lot 5) en de ontwerp-verkoopakte, opgesteld door notariskantoor Verhaeghe & Baert uit Ruiselede, werden goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 20 april 2023.
Recente ontwikkelingen
Op 25 april 2023 werd via notariskantoor Verhaeghe-Baert meegedeeld dat de kandidaat-koper, mevrouw Sandra Ecker, afziet van de aankoop van de woning Kruisbergstraat 33, alsook van de aankoop van het perceel restgrond (lot 5) uit de verkaveling Kruisbergstraat 31/33.
De woning, gelegen Kruisbergstraat 33, blijft eigendom van de bouwheer, zijnde Bouw en Projectontwikkeling Rutsaert, gevestigd Oude Veldstraat 22 te Ruiselede.
Bouw en Projectontwikkeling Rutsaert zijn bereid om het perceel restgrond (lot 5) aan te kopen mits de prijs van € 1.500 en een eeuwigdurende en kosteloze erfdienstbaarheid van overgang en doorgang te vestigen op lot 5 ten voordele van de eigenaars van de woning en bijgebouw, Kruisbergstraat 31.
Een ontwerp-verkoopakte werd opgesteld door notarissen Verhaeghe - Baert uit Ruiselede.
Bijlagen:
- liggingsplan
- schattingsverslag
- ontwerp-verkoopakte.
2023/GBB/0050-00/2600000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: 1.500,00 EUR
Artikel 1:
De onderhandse verkoop van een perceel gemeentegrond met een oppervlakte van 2a47ca, gelegen Kruisbergstraat zn. te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie A nr. 850/G, aan Bouw en Projectontwikkeling Rutsaert, gevestigd Oude Veldstraat 22 te 8755 Ruiselede, goed te keuren mits de som van € 1.500,00.
Artikel 2:
Alle bepalingen van ontwerp-verkoopakte, in bijlage van dit besluit, goed te keuren.
Artikel 3:
De Algemene Administratie van Patrimoniumdocumentatie te ontslaan inschrijving van ambtswege te nemen bij overschrijving van deze akte.
Artikel 4:
Het College van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van dit besluit.
Raadslid Christel L'Hoost vervoegt de zitting.
De Gemeenteraad keurt de kosteloze verwerving van wegenis en groenzone in de bedrijvenzone Bundingstraat (Eekhoutstraat) tegenover de WVI goed.
Op 22 februari 2023 werd het gemeentebestuur, via Notariskantoor Van Hoestenberghe & Dewagtere, verzocht om de ontwerp-akte inzake de kosteloze grondafstand door de WVI van de wegenis en groenzone in het bedrijventerrein Bundingstraat (Eekhoutstraat) te agenderen op de gemeenteraad.
Uit het opmetingsplan, op 21 september 2017 opgemaakt door studiebureau Plantec, blijkt dat de WVI 1 ha 25a 2 ca wegenis en 1 ha 11a 14 ca groenzone wenst over te dragen aan de gemeente Ruiselede voor opname in het openbaar domein.
Het onderhoud van de groenzones met openbaar karakter gebeurt in opdracht van de WVI. De kosten ervan worden gedragen door alle gevestigde bedrijven in het bedrijventerrein, die een jaarlijkse beheersvergoeding voor het parkmanagement van het bedrijventerrein betalen.
Het onderhoud van de over te nemen wegenis zal, na goedkeuring overdracht, ten laste zijn van de gemeente.
Gelet op het algemeen nut van deze kosteloze verwerving van grond voor de gemeente.
Bijlagen:
- opmetingsplan
- proces-verbaal van definitieve oplevering
- ontwerp-akte van kosteloze overdracht
Artikel 1 :
De kosteloze verwerving van 1 ha 25a 02 ca wegenis en 1 ha 11a 14ca groenzone in de bedrijvenzone Bundingstraat (Eekhoutstraat), tegenover de WVI, gevestigd Baron
Ruzettelaan nr. 35 in 8310 Brugge, goed te keuren.
Artikel 2 :
Het ontwerp van akte tot kosteloze overname van de wegenis en de groenzones in de Eekhoutstraat goed te keuren.
Artikel 3 :
De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd om de authentieke akte namens de gemeente te ondertekenen.
De Gemeenteraad keurt de schenking van de archeologische vondsten van de opgraving in de Poekestraat-Jasmijnstraat te Ruiselede aan het gemeentebestuur goed. De gemeente Ruiselede wordt eigenaar van de vondsten en staat in voor het behoud, het beheer en de toegankelijkheid. De vondsten worden (voorlopig) bewaard in de loods van de gemeentelijke technische dienst. BAAC voorziet bij de vondsten een dossier met alle informatie over de vondsten en het onderzoek.
In 2018 heeft BAAC-Vlaanderen een archeologisch onderzoek uitgevoerd in de Poekestraat.
Daarbij werden heel wat interessante vondsten gedaan.
Momenteel zitten de vondsten in 6 zuurvrije kartonnen dozen, ca.50x50x25cm (klein) en ca. 50x25x25cm (groot), 5 kratten (ca. 60x40x20cm) en 3 emmers van 10l.
De vondsten werden tot nu toe door BAAC Vlaanderen bijgehouden. De rapportering van het onderzoek is inmiddels afgerond, waardoor BAAC de vondsten wenst over te dragen. Dhr. Willy Maenhout is als eigenaar van het terrein waarop het archeologisch onderzoek heeft plaatsgevonden, ook eigenaar van de vondsten en wettelijk verplicht dit als geheel te bewaren, in goede staat te houden en ter beschikking te stellen voor wetenschappelijk onderzoek. De eigenaar kan echter afzien van de wettelijke zorgplicht en de vondsten schenken aan een instelling of instantie die de zorgplicht wel op zich wil nemen. Opdrachtgever Willy Maenhout heeft niet de wens en de mogelijkheden deze verder te bewaren en is bereid de vondsten te schenken.
Ruiselede ligt niet binnen het werkingsgebied van een onroerend erfgoeddepot waardoor de vraag tot overname gesteld wordt aan het gemeentebestuur. Er zijn plannen voor de oprichting van een depot voor de regio Midwest. Momenteel wordt daarvoor (financieel) engagement gezocht en is het depot nog niet operationeel.
Het gemeentebestuur heeft geen ervaring met de bewaring van dergelijke voorwerpen en kan op dit moment geen professionele bewaring en ontsluiting van de vondsten garanderen. BAAC garandeert echter dat de vondsten professioneel verpakt werden waardoor een goede bewaring mogelijk moet zijn. Na ontvangst wordt voorzien de vondsten tijdelijk (in afwachting van herlokalisatie archief Heemkundige Kring of een Midwestdepot) te stockeren in een gemeentelijke locatie. BAAC voorziet bij de vondsten een dossier met alle informatie over de vondsten en het onderzoek.
Artikel 1:
De Gemeenteraad keurt de schenking van de archeologische vondsten van de opgraving in de Poekestraat-Jasmijnstraat te Ruiselede van Dhr. Willy Maenhout aan het gemeentebestuur goed. De gemeente Ruiselede wordt eigenaar van de vondsten en staat in voor het behoud, het beheer en de toegankelijkheid. De vondsten worden (voorlopig) bewaard in de loods van de gemeentelijke technische dienst. BAAC voorziet bij de vondsten een dossier met alle informatie over de vondsten en het onderzoek.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
De Gemeenteraad keurt het jaarverslag 2022 van de Interlokale Vereniging voor de Academie voor Muziek, Woord en Dans goed.
Sinds juni 2011 staat de praktische werking van de Academie voor Muziek, Woord en Dans-Aalter en vestigingsplaatsen, onder de controle van een Interlokale Vereniging.
De Academie en de Interlokale Vereniging hebben opnieuw een werkingsjaar achter de rug en het jaarverslag 2022 werd opgesteld. Dit jaarverslag werd besproken door de leden van de Interlokale Vereniging. Daarbij kwamen volgende aspecten aan bod:
2023/1.1.2/0820-00/6498000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - Werkingskosten Academie
De Gemeenteraad keurt het jaarverslag 2022 van de Interlokale Vereniging voor de Academie voor Muziek, Woord en Dans goed.
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Farys ov op 16 juni 2023 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 16 juni 2023 goed te keuren.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 28 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Farys ov van 16 juni 2023.
Op de algemene vergadering van 16 juni 2023 zullen volgende agendapunten behandeld worden:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 1:
Goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering Farys ov van 16 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2:
De aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Farys ov vastgesteld op 16 juni 2023, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene jaarvergadering.
Artikel 3:
Een afschrift van dit besluit zal :
· hetzij per post t.a.v. FARYS ov, dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
· hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20230616AVFarys@farys.be, gestuurd worden.
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van CIPAL op 22 juni 2023 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 22 juni 2023 goed te keuren.
De gemeente werd per mail op 5 mei 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van CIPAL van 22 juni 2023.
Op de algemene vergadering van 22 juni 2023 zullen volgende agendapunten behandeld worden:
1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
2. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
4. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
5. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2022
7. Aanpassing van het huishoudelijk reglement van de algemene vergadering
8. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
Artikel 1:
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 goedgekeurd.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van de Dienstverlenende Vereniging Midwest op 27 juni 2023 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 27 juni 2023 goed te keuren.
De gemeente werd per mail op datum van 11 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van DVV Midwest van 27 juni 2023.
Op deze algemene vergadering van 27 juni 2023 zullen volgende agendapunten behandeld worden:
Artikel 1:
De gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan de agenda van de Algemene Vergadering van de Dienstverlenende Vereniging Midwest van 27 juni 2023.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van 27 juni 2023 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de Algemene Vergadering van 27 juni 2023 goedkeuren.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest.
De Gemeenteraad stelt een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer vast voor het invoeren van een verbod op gemotoriseerd verkeer in het gemeentepark.
Het park is in de zomermaanden ingericht als een ontmoetingsplaats. Hiervoor worden extra stoelen en tenten geplaatst. Het park werd soms geconfronteerd met overlast ten gevolge van gemotoriseerd verkeer in en rondom het park. Ter bevordering van de veiligheid van de gebruikers en om geluidsoverlast tegen te gaan, werd voorgesteld om gemotoriseerd verkeer in het park te verbieden. Hiervoor werd in zitting van het Schepencollege van 22 augustus 2022 een tijdelijk politiereglement opgemaakt. Het verbod op gemotoriseerd verkeer werd opgeheven op 30 september 2022.
Na een evaluatie lijkt het opportuun om dit verbod terug in te voeren en het een permanent karakter te geven. Dienstvoertuigen van de gemeente Ruiselede (en aangelanden) zijn wel toegelaten. Fietsers blijven uiteraard ook toegelaten.
Artikel 1:
In het gemeentelijk park, gelegen ter hoogte van de Markt en de Guido Gezellelaan, zijn vanaf heden volgende verkeersmaatregelen van kracht:
Par.1: In het gemeentelijk park is gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd diensten gemeente Ruiselede en aangelanden, verboden.
Par. 2: Dit verbod wordt aan elke toegangsweg kenbaar gemaakt met het verkeersbord C3: verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder. Een onderbord M2 zal geplaatst worden met de mededeling 'uitgezonderd fietsers' en een onderbord 'uitgezonderd diensten gemeente Ruiselede en aangelanden'.
Artikel 2:
Dit reglement zal bekendgemaakt worden op de webtoepassing van de gemeente.
Artikel 3:
Dit reglement zal gemeld worden aan het Departement MOW via het digitaal loket.
Namens Gemeenteraad,
Florian Van de Sompel
Algemeen Directeur
Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter