Terug
Gepubliceerd op 27/08/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 20/06/2024 - 20:10 Gemeentehuis
Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
Linda Wyckstandt, Schepen
William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
Ilse Volcke, Schepen
Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
Verontschuldigd: Lieve Van Erum, Raadslid
  • Openbaar

    • Notulen en zittingsverslag van de vorige zitting - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Lieve Van Erum, Raadslid

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

      Juridische context
      • Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de Gemeenteraad laatst gewijzigd in zitting van 19 november 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Resultaat: Met 16 niet gestemd
      Besluit

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

    • Erfpachtakte voor het beheer en de uitbating van de begraafplaats te Doomkerke - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Lieve Van Erum, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt de erfpachtakte tussen de gemeente Ruiselede en de kerkfabriek Sint-Carolus Doomkerke voor wat betreft de begraafplaats, gelegen Brandstraat tussen huisnummers 22 en 24 en kadastraal bekend onder sectie G nummer 781W3, goed.

      Juridische context
      • Decreet Napoleon 1804: Zelfs al is het kerkhof in bezit van de kerkfabriek, dan nog heeft de lokale burgerlijke overheid het gezag over de begraafplaats: ze organiseert de concessies en voert ook het algemene onderhoud uit
      • Hof van Cassatie, 27 februari 1864: het beheer van de kerkhoven en begraafplaatsen wordt toegewezen aan de (gemeentelijke) burgerlijke macht, ongeacht de bezitter van het eigendomsrecht van de grond.
      • Decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging van 16 januari 2004 en latere wijzigingen, artikel 4, 16 en 17
      • Advies VVSG
      • Advies Onroerend Erfgoed
      • Advies experte begraafplaatsen Vandenbroele
      • Algemene Politieverordening goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 15 juni 2017, laatst gewijzigd op 23 november 2023 art. 5.1.1.0.1: Onverminderd de wetten en besluiten betreffende de begraafplaatsen en lijkbezorging, inzonderheid het decreet van 16 januari 2004, zijn de bepalingen zoals opgenomen in het gemeentelijk reglement op de begraafplaatsen vatbaar voor sanctionering met GAS-boetes.
      • Wijziging tariefreglement op de begraafplaatsen 17 februari 2022
      • Reglement op de begraafplaatsen van 18 december 1981
      • Collegebesluit van 21 december 2023 om een erfpachtovereenkomst te laten opstellen tussen het gemeentebestuur en de kerkfabriek Sint-Carolus Doomkerke voor wat betreft de begraafplaats
      Feitelijke context en argumentatie

      In april 2022 werd het opstarten van de procedure tot hernieuwing van grafconcessies voor begraafplaatsen van Ruiselede en Kruiskerke aan het Schepencollege voorgelegd. De begraafplaats van Doomkerke viel daarbij uit de boot omdat de dienst burgerzaken geen zicht heeft op het administratieve beheer van de begraafplaats gezien deze begraafplaats eigendom is van de kerkfabriek. De kerkfabriek int er de tarieven voor concessies, columbariumnissen e.d. en houdt een overzicht hiervan bij. Het overige beheer (aankoop grafkelders, begeleiding begrafenis, onderhoud begraafplaats) wordt aan het gemeentebestuur overgelaten.

      De diensten zijn niet op de hoogte van de reden waarom de kerkfabriek in Doomkerke zo nauw betrokken was bij het beheer van de begraafplaats of waarom dit beheer in het verleden nooit aan de gemeente werd overgedragen (zoals wettelijk verplicht). 

      De diensten stelden bij wijze van oplossing een splitsing van de percelen begraafplaats-kerk voor om de beheerssituatie op het terrein wettelijk in orde te brengen en de status eigenaar/beheerder te verduidelijken. Uit overleg bleek destijds dat de kerkfabriek niets aan de bestaande situatie wenste te veranderen. 

      Een specifieke vraag gericht aan een expert begraafplaatsen naar aanleiding van een ontgravingsprocedure op de begraafplaats van Doomkerke (niet gemeentelijk), bracht deze problematiek opnieuw naar boven in het voorjaar van 2023 en bevestigde de onwettige situatie op deze begraafplaats. 

      Op 12 juli 2023 ontving het Schepencollege een brief vanwege de kerkfabriek Sint-Carolus Doomkerke. Uit de brief bleek dat het kerkbestuur besliste het beheer en de uitbating vanaf 4 juli 2023 over te dragen aan het gemeentebestuur van Ruiselede. Het kerkbestuur wenste daarbij wel verder eigenaar te blijven van het perceel waar de begraafplaats gelegen is. Men ziet dit perceel immers als één geheel met de kerk.

      In oktober 2023 vond hierover een overleg plaats tussen de diensten en de kerkfabriek. Na afloop liet de kerkfabriek - na het inwinnen van juridisch advies via Bisdom Brugge - weten in te willen stemmen met de opname van de begraafplaats in een erfpachtovereenkomst met het gemeentebestuur en dit voor een symbolische euro.

      Dit onder volgende voorwaarden: 

      • de garantie komt er dat er in de toekomst blijvend mensen kunnen begraven worden op de begraafplaats. De mogelijkheid tot begraven wordt niet stilletjes uitgedoofd.
      • de deur van de zijuitgang van de kerk wordt nooit versperd, zodat ze eventueel kan gebruikt worden als nooduitgang
      • er wordt rekening gehouden met het feit dat er rond de kerk altijd mogelijkheid moet zijn om een eventuele steiger te plaatsen.

      In afwachting van de erfpachtovereenkomst, werd de gehele procedure met betrekking tot het begraven van een overledene en het betalen van de concessietarieven vanaf januari 2024 aan het gemeentebestuur overgedragen. Aan de kerkfabriek werd gevraagd begrafenisondernemers en burgers hiertoe in contact te brengen met de dienst burgerzaken van het gemeentebestuur. 

      Gezien het ontbreken van gegevens over de aanwezige concessies die voor 2000 werden toegekend, wordt voor wat deze concessies betreft volgende werkwijze toegepast inzake concessieverlenging:

      • opname in de procedure concessieverlengingen van columbariumnissen en urnekelders waarin geen 2e overledene werd toegevoegd: datum 1e (en enige) overlijden + 50 jaar
      • opname in de procedure concessieverlengingen van grafkelders, columbariumnissen en urnekelders waarin wel een 2e overledene kan worden toegevoegd: datum 2e overlijden + 50 jaar.

      De termijn van 50 jaar betreft de maximale concessieduur binnen het geldende reglement.

      Door landmetersbureau Toporama werd op 19 december 2023 een opmetingsplan opgemaakt waarbij het kadastraal perceel Sectie G nr. 781v3 wordt opgesplitst tussen kavel 1 (= Sint-Caroluskerk) en kavel 2 (= begraafplaats). 

      Het Schepencollege keurde in zitting van 25 april 2024 de splitsing van het perceel 781V3 goed.  

      Door het notariaat Verhaeghe - Baert & Vertriest werd voor de begraafplaats te Doomkerke een ontwerp-erfpachtovereenkomst met een looptijd van 50 jaar opgemaakt.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel:

      De erfpachtakte, gevoegd bij dit besluit, tussen de gemeente Ruiselede en de kerkfabriek Sint-Carolus Doomkerke voor wat betreft de begraafplaats, gelegen Brandstraat tussen huisnummers 22 en 24 en kadastraal bekend onder sectie G nummer 781W3, wordt goedgekeurd.

    • Aanstellen van intercommunale I.V.I.O. als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Lieve Van Erum, Raadslid

      De Gemeenteraad stelt I.V.I.O. aan als GAS-vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente RUISELEDE voor de vaststelling van overtredingen op gemeentelijk politiereglement Titel IV openbare netheid en gezondheid - artikel 4.1.1.0.2 en artikel 4.1.2.4.2.

      Juridische context
      • de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°
      • het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie
      • het gemeenteraadsbesluit van 18 januari 2018 houdende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met IVIO voor de plaatsing van camera’s op het grondgebied van Ruiselede 
      Feitelijke context en argumentatie

      In het licht van preventie en opsporing van zwerfvuil/sluikstort investeerde I.V.I.O. in 2017-2018 in verplaatsbare 'vaste' camera's die worden ingezet aan glasbol- en textielcontainersites in het I.V.I.O.-werkingsgebied. De afspraken hieromtrent werden destijds verankerd in een overeenkomst tussen de gemeenten, lokale politie en I.V.I.O.

      Als verantwoordelijke voor het beheer van de camera's analyseert I.V.I.O. de beelden en stelt de overtredingen vast. Bij onregelmatigheden wordt een bestuurlijk verslag opgemaakt en overgemaakt aan de sanctionerende ambtenaar van de gemeente die het dossier verder afhandelt.

      Sinds 8 januari 2024 is er een nieuwe GAS-wetgeving van kracht en werden verschillende wijzigingen doorgevoerd aan de bestaande GAS-wetgeving.
      Een aantal van deze wijzigingen heeft een invloed op de handhaving van zwerfvuil en sluikstort.
      Ingevolge deze wijzigingen moeten de GAS-vaststellers niet meer nominatief worden aangesteld. De Gemeenteraad kan aanwijzen welke overheid of entiteit op eigen grondgebied GAS-vaststellingen mag doen.

      In de nieuwe GAS-wetgeving is nu ook de mogelijkheid voorzien om zelf het register DIV te raadplegen. GAS-vaststellers en sanctionerend ambtenaren die handhaven op zwerfvuil en sluikstort kunnen nu ook, zonder juridische problemen, zelf het register DIV raadplegen.

      Door I.V.I.O. werd een nieuwe model-overeenkomst camerabeleid opgesteld die aangepast werd aan de recente GAS-wetgeving.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel:
      I.V.I.O. wordt aangesteld als GAS-vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente RUISELEDE voor de vaststelling van overtredingen op gemeentelijk politiereglement Titel IV openbare netheid en gezondheid - artikel 4.1.1.0.2 en artikel 4.1.2.4.2.

    • Vaststelling grondgebied van de Politiezone regio Tielt en regeling overdrachten wegens uitbreiding na de vrijwillige samenvoeging van Tielt en Meulebeke - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Lieve Van Erum, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt de wijziging van de grenzen van de politiezone Regio Tielt goed, door de uitbreiding met het grondgebied Meulebeke vanaf 1 januari 2025. Als gevolg van de uitbreiding richt de Gemeenteraad aan de minister van Binnenlandse Zaken en Justitie een formele vraag tot wijziging van het koninklijk besluit van 28 april 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen in politiezones. De Gemeenteraad gaat akkoord met de uitgewerkte regeling vervat in het gemeenschappelijk advies van de korpschefs van politiezones Midow en Regio Tielt inzake de overdracht van 2 personeelsleden van Midow naar de politiezone Regio Tielt en de overdracht van roerende goederen nodig voor de continuering van de wijkdienst Meulebeke.

      Juridische context
      • het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, het laatst gewijzigd bij decreet van 27 oktober 2023 tot wijziging van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011
      • het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012
      • het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
      • de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in bijzonder art. 91/11-15 en art. 257quinquies/11-17
      • het Koninklijk besluit van 28 april 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen in politiezones
      • het koninklijk besluit van 24 oktober 2001 betreffende de benaming van de politiezones
      • het koninklijk besluit van 8 april 2002 tot instelling van de lokale politie van de politiezone Ardooie/Pittem/ Ruiselede/Tielt/Wingene/Lichtervelde op 1 januari 2002
      • het koninklijk besluit van 14 april 2002 tot instelling van de lokale politie van de politiezone Dentergem/Ingelmunster/Meulebeke/Oostrozebeke/Wielsbeke op 1 januari 2002
      • de ministeriële omzendbrief van 31 maart 2010 m.b.t. de mogelijkheid tot schaalvergroting van de politiezones
      • de beslissing van de gemeenteraad van Tielt van 7 december 2023 tot goedkeuring van de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de stad Tielt en de gemeente Meulebeke
      • de beslissing van de gemeenteraad van Meulebeke van 7 december 2023 tot goedkeuring van de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de stad Tielt en de gemeente Meulebeke
      Feitelijke context en argumentatie

      De deelstaten op Vlaams en Waals niveau laten toe aan steden en gemeenten om te fuseren op basis van wilsovereenstemming.

      De gemeenteraden van Meulebeke en Tielt hebben beslist om te fusioneren vanaf 1 januari 2025. In dezelfde beslissing liet Meulebeke opnemen om voor de basispolitiezorg vanaf 1 januari 2025 beroep te doen op de PZ Regio Tielt in plaats van de PZ Midow.

      Omwille van de gemeentelijke fusie tussen Tielt en Meulebeke (in werking vanaf 1 januari 2025) zijn de federale regels inzake wijziging van de (politie)grenzen van toepassing. De Memorie van Toelichting van de Wet op de Geïntegreerde politie (WGP) bepaalt dat aangezien het om een operatie op het niveau van de gemeentelijke entiteiten gaat die deel uitmaken van de desbetreffende politiezones, de 'aanvraag' moet uitgaan van alle gemeenteraden met akkoord over personeel, roerende goederen en lopende geschillen.

      De gemeentefusie heeft ook gevolgen op politioneel vlak met name dat er een wijziging zal gebeuren van de grenzen van de politiezones zoals bepaald in het KB van 28 april 2000 over de indeling van het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen. Er is besluitvorming nodig aangezien de politiezones anders juridisch niet kunnen blijven opereren.

      Als gevolg van het gewijzigd grondgebied van de twee betrokken politiezones zijn er 2 koninklijke besluiten (KB) nodig. Een eerste KB bepaalt de grenzen van het vernieuwde territorium van elke politiezone. Concreet is de Minister van Binnenlandse Zaken bevoegd om 'het KB houdende de indeling van het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen in politiezones' in die zin aan te passen. Het tweede KB regelt de in plaats stelling van de nieuwe politiezone.
      Ter voorbereiding van het eerste KB, is het nodig om de toepassing van artikel 257quinquies/12 WGP vast te stellen.
      Op dinsdag 12 maart 2024 ging in dat kader een overleg door tussen beide politiezones, met aanwezigheid van gelijke vertegenwoordiging (de beide korpschefs en de beide politiesecretarissen).

      In navolging van eigen gemaakte afspraken in de respectievelijke politiecolleges leggen de korpschefs, zoals voorzien in de wet, een regeling inzake artikel 257quinquies/12 WGP voor aan alle betrokken gemeenteraden.

      Concreet vraagt de politiezone aan de gemeenteraden om, op advies van de korpschef, goedkeuring te verlenen aan:
      1. De wijziging van de grenzen van het grondgebied
      2. de praktische regelingen over:

      • de namenlijst van de personeelsleden die over te hevelen zijn van politiezone Midow naar politiezone Regio Tielt, met het oogmerk om de in artikel 3 WGP voorziene dienstverlening te verzekeren in elk van de nieuwe politiezones
      • de inventaris van de over te dragen roerende goederen
      • de overname van de lopende geschillenprocedures.

      Qua praktische afspraken adviseren de korpschefs van beide politiezones:

      • de overdracht van 2 personeelsleden van Midow naar de politiezone Regio Tielt, ter continuering van de wijkdienst te Meulebeke
      • de overdracht van roerende goederen nodig voor de continuering van de wijkdienst Meulebeke, waaronder de individuele uitrusting van de 2 personeelsleden, burelen en een politievoertuig
      • er zijn geen lopende geschillenprocedures in beide zones: hier zijn dus geen afspraken nodig.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De Gemeenteraad keurt de wijziging van de grenzen van de politiezone Regio Tielt goed, door de uitbreiding met het grondgebied Meulebeke vanaf 1 januari 2025.
      Artikel 2:
      Als gevolg van de uitbreiding waarvan sprake in artikel 1, richt de Gemeenteraad aan de minister van Binnenlandse Zaken en Justitie een formele vraag tot wijziging van het koninklijk besluit van 28 april 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen in politiezones.
      Artikel 3:
      De Gemeenteraad gaat akkoord met de uitgewerkte regeling vervat in het gemeenschappelijk advies van de korpschefs van politiezones Midow en Regio Tielt, over de overdrachten volgens artikel 257/quinquies/12 van de wet op de Geïntegreerde Politie, samengevat:

      • de overdracht van 2 personeelsleden van Midow naar de politiezone Regio Tielt, ter continuering van de wijkdienst te Meulebeke
      • de overdracht van roerende goederen nodig voor de continuering van de wijkdienst Meulebeke, onder meer de individuele uitrusting van de 2 over te dragen personeelsleden, de nodige burelen en een politievoertuig
      • er zijn geen lopende geschillenprocedures in beide zones: hier zijn dus geen afspraken nodig.

      Artikel 4:
      Volgende instanties ontvangen een afschrift van dit besluit:

      • de minister van Binnenlandse Zaken en Justitie
      • de korpschefs van de politiezones Midow en Regio Tielt.
    • Organisatiebeheersing en klachtenbehandeling - jaarlijkse rapportering - kennisname

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Lieve Van Erum, Raadslid

      De Gemeenteraad neemt kennis van het rapporteringsverslag inzake organisatiebeheersing en klachtenbehandeling.

      Juridische context
      • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 217 tot en met 219 inzake organisatiebeheersing
      • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 219, lid 2 bepaalt dat de algemeen directeur aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar.
      • Decreet Lokaal Bestuur, titel 6, hoofdstuk 1, artikel 303 bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan de gemeenteraad- en OCMW-raad over de klachten ingediend tegen de gemeente.
      • Meerjarenplan Ruiselede 2020-2025, Beleidsdoelstelling 5: Evolueren naar een moderne organisatie die op een kwaliteitsvolle manier haar doelstellingen bereikt – Actieplan 5.4 Ontwikkelen van een systeem van organisatiebeheersing en beleidsopvolging
      • “Kader organisatiebeheersing: lerende organisatie”, goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad in zitting van 30 juni 2020
      • Participatiereglement, artikel 6 Klachtenbehandeling, goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad in zitting van 30 juni 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

      De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

      Rapportering Kader organisatiebeheersingssysteem 2023-2024

      In zitting van 30 juni 2020 keurden de Gemeente- en OCMW-raad een kader goed voor de uitrol van een organisatiebeheersingssysteem voor gemeente en OCMW Ruiselede. Dit kader diende een structuur te vormen waarop gemeente en OCMW Ruiselede konden evolueren naar een moderne, lerende organisatie die ernaar streeft zichzelf continu te verbeteren en haar doelstellingen op een efficiënte en kwaliteitsvolle manier te bereiken.

      Binnen dit kader werd ervoor geopteerd om zowel de beleidsopvolging als de organisatiebeheersing op te nemen.

      De pijlers van het ‘Kader organisatiebeheersing: lerende organisatie’ zijn:

      • Beleidsopvolging op basis van de beheers- en beleidscyclus: uitvoering en opvolging van de doelstellingen, actieplannen, acties en bijhorende budgetten die werden opgenomen in het MJP 2020-2025 – taak: MAT en SC/VB
      • Analyse van organisatie-brede processen: analyse van de processen binnen de organisatie op basis van de leidraad van Audit Vlaanderen waarbij 10 thema’s worden onderworpen aan een maturiteitsinschatting en een risicoanalyse. Op basis van deze resultaten worden verbeteracties geformuleerd die geïntegreerd worden in het MJP.- taak: MAT
      • Analyse van kern- of werkprocessen: opmaak van producthandboeken – taak: diensten en MAT
      • In het kader werden ook de rollen en verantwoordelijkheden verdeeld waarbij zowel leidinggevenden, coördinatoren, diensten als mandatarissen werden opgenomen.

      Tijdens de periode juni 2023-juni 2024 werd dit kader slechts gedeeltelijk uitgevoerd. De stappen in het fusietraject, personeelsafwezigheden, wervingsproblematiek en de vele lopende projecten zorgden ervoor dat organisatiebeheersing tijdens het voorbije jaar juni 2023-juni 2024 op de achtergrond kwam te staan gezien er voorrang werd gegeven aan enerzijds vermelde uitzonderlijke trajecten en de uitvoering van het reguliere beleid en anderzijds de voortgang van het meerjarenplan.

      Hoewel de organisatie er aldus niet voldoende in slaagde om de vastgelegde mijlpalen te halen en het organisatiebeheersingssysteem structureel op te volgen en bij te sturen, stond de organisatie het afgelopen jaar steeds open voor continue verbetering in het streven naar een moderne organisatie, getuige hiervan diverse verbeteracties die werden gerealiseerd.

      Tijdens een doorlichting van Audit Vlaanderen in het kader van de thema-audit handhaving ruimtelijke ordeningsaspecten omgevingsvergunning, werd het bestaande kader organisatiebeheersing mee geëvalueerd. Audit Vlaanderen loofde daarbij de opzet van het kader, de structuur ervan en de doelstellingen die erin werden verwerkt. Het niet kunnen realiseren van alle voorgestelde stappen en processen door een samenloop van diverse interne en externe omstandigheden is een gemiste kans om een degelijk uitgewerkt plan van aanpak niet in volle realisatie te zien. 

      Klachtenrapportage 2023-2024

      De organisatie ontvangt periodiek meldingen (telefonisch, via email of via de meldingskaart,…) met betrekking tot allerhande thema’s (staat van het wegdek, zwerfvuil, een defect,…) en sommige zelfs terugkerend. Daarnaast werden bij de diensten van gemeente en OCMW het voorbije jaar ook enkele formele klachten ingediend kaderend binnen het Participatiereglement, artikel 6 Klachtenbehandeling, dat werd goedgekeurd door de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn in zitting van 30 juni 2020. 

      8 klachten werden ontvangen. Daarvan werden er 6 ontvankelijk verklaard. 

      Planning 2024

      In 2024 wordt er naar gestreefd om het MJP verder uit te voeren en het organisatiebeheersingssysteem verder structureel op te volgen en acties te formuleren en uit te voeren. Daarnaast worden ook stappen gezet om een geïntegreerd organisatiebeheersingssysteem uit te werken dat toegepast kan worden binnen de fusiegemeente.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Resultaat: Met 16 niet gestemd
      Besluit

      Enig artikel:
      De Gemeenteraad neemt kennis van het rapporteringsverslag inzake organisatiebeheersing en klachtenbehandeling dat als bijlage aan dit besluit wordt gehecht.

    • Kwartaalrapportering over het fusietraject van Wingene en Ruiselede - kennisname

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Lieve Van Erum, Raadslid

      De Gemeenteraad neemt kennis van de kwartaalrapportering over het fusietraject van Wingene en Ruiselede.

      Juridische context
      • Het BVR van 29 januari 2021 tot vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikels 40 en 41
      • Het bestuursdecreet van 7 december 2018
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald de artikels 345 en 346 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
      • Het besluit van de gemeenteraad van Ruiselede van 19 oktober 2023 waarbij de definitieve beslissing tot samenvoeging tussen Wingene en Ruiselede werd goedgekeurd
      Feitelijke context en argumentatie

      Dit punt wordt tijdens de zitting toegelicht door algemeen directeur wnd. Annelies Van Tomme.

      Tijdens de gemeenteraad van 27 februari 2023, 15 juni 2023 en 19 oktober 2023 werd de projectstructuur, het plan van aanpak en een inhoudelijke voortgangsrapportering toegelicht alsook een (kwartaal)rapportering aan de gemeenteraad.

      De projectstructuur bestaat uit:

      - stuurgroep

      - projectteam

      - werkgroepen (STRAT, P&O, FIN&SAM, FAC, DNST, JUR, COM)

      - formele beslissingsfora (CBS, VB, GR, OR, MAT).

       

      Het traject is opgedeeld in vier mijlpalen:

      - FASE 1 (jan – feb 2023) Verkennen: Een gevalideerde visie, aanpak en afsprakenkader op alle niveaus gefundeerd door een positieve dynamiek

      - FASE 2 (mrt-jun 2023) Formuleren: Een gevalideerde analyse van de huidige en toekomstige situatie

      - FASE 3 (juli-sep 2023) Verfijnen: Een gevalideerd implementatieplan om tot de toekomstige situatie te komen

      - FASE 4 (okt 2023-jun 2025) Implementeren: Een gezamenlijke organisatie voor de nieuwe fusiegemeente

      Momenteel bevindt het traject zich in Fase 4 en er zal aan de gemeenteraad per werkgroep via een voortgangsrapportering een stand van zaken gegeven worden van de voorbije maanden.

      Daarnaast zal een tussentijdse financiële voortgangsrapportering meegedeeld worden.

      Financiële gevolgen

      2023/5.7.1/0114-00/6131002/CBS/GEMEENTE/U

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Resultaat: Met 16 niet gestemd
      Besluit

      Enig artikel:

      De Gemeenteraad neemt kennis van de kwartaalrapportering over het fusietraject van Wingene en Ruiselede.

Namens Gemeenteraad,

Annelies Van Tomme
Algemeen Directeur wnd.

Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter