De Gemeenteraad neemt kennis van de kwartaalrapportering over het fusietraject van Wingene en Ruiselede.
Dit punt wordt tijdens de zitting mondeling toegelicht door de mensen van EY.
Voor de begeleiding van dit fusietraject werd op zoek gegaan naar een externe partner om beide gemeenten hierin te begeleiden. In zitting van 15 september 2022 besliste het college van burgemeester en schepenen om hiervoor beroep te doen op Ernst & Young (EY). Vanuit EY zijn Peter Oomsels, Sarah Leclère en Olivier Niclaus aangeduid om dit traject te begeleiden.
De externe partner zal gedurende het volledig fusietraject de rol opnemen van PMO-begeleider (Programma Management Office) ter ondersteuning van de transitiemanager. Hierbij zijn 4 rollen weggelegd voor de PMO-begeleider:
- Optreden als klankbord en adviseur en leiderschap van de organisatie ondersteunen op vlak van ambitie, risico’s, strategie en installeren van de programmastructuur;
- Faciliteren, ondersteunen en begeleiden van het projectteam (en stuurgroep);
- Opvolgen van de werkgroepen van waaruit de operationele transformatie gebeurt en rapporteren over de voortgang;
- Opmaak van (verander)communicatieplan en participatie-aanpak.
Er is een projectstructuur uitgewerkt op maat van dit fusietraject. De invulling van de finale overlegstructuur is intussen vastgelegd. Een projectstructuur waar informatie en kennis vlot overgedragen wordt is cruciaal om voortgang te boeken en tot beslissingen over te gaan.
De projectstructuur bestaat uit:
(1) stuurgroep
(2) projectteam
(3) werkgroepen (visie, strategie, beleid, communicatie, participatie, personeel en organisatie, dienstverlening,…)
(4) formele beslissingsfora (CBS, VB, GR, OR, MAT).
Tijdens de gemeenteraad van 27 februari 2023 wordt de projectstructuur en plan van aanpak toegelicht alsook een eerste (kwartaal)rapportering aan de gemeenteraad.
2023/5.7.1/0114-00/6131002/CBS/GEMEENTE/U
Enig artikel:
De Gemeenteraad neemt kennis van de kwartaalrapportering over het fusietraject van Wingene en Ruiselede.
De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De Gemeenteraad past het huishoudelijk reglement van de Gemeenteraad aan (vervanging zittingsverslag door een audio-opname op de gemeentelijke website + delegatie bevoegdheid tot ondertekening van bepaalde documenten en bepaalde briefwisseling).
Zittingsverslag
In het huidige huishoudelijk reglement staat navolgende bepaling omtrent het zittingsverslag:
"De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad."
Aangezien het uittypen van de tussenkomsten van de raadsleden voor de administratie een zeer tijdrovende bezigheid is, wordt voorgesteld om dit zittingsverslag te vervangen door een audio-opname. Het voorstel is om bovengenoemde bepaling als volgt te wijzigen in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad:
"Het zittingsverslag zoals bepaald in artikel 278 van het decreet lokaal bestuur wordt vervangen door een audio-opname. Het integrale audioverslag van de openbare vergadering van de gemeenteraad kan worden beluisterd via de officiële website van de gemeente Ruiselede (art. 278, §1 DLB)."
Delegatie bevoegdheid tot ondertekening
Het Decreet lokaal bestuur voorziet dat de notulen, zittingsverslagen, reglementen, verordeningen, beslissingen, akten en briefwisseling van gemeente/OCMW dienen te worden ondertekend door de voorzitter (van de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, van het college van burgemeester en schepenen van het vast bureau en van het bijzonder comité van de sociale dienst) en door de algemeen directeur.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen in hun huishoudelijk reglement door wie en op welke wijze de andere stukken dan de notulen, zittingsverslagen, reglementen, verordeningen, beslissingen, akten en briefwisseling worden ondertekend of medeondertekend. Als de raden deze werkwijze niet vaststellen worden ook deze stukken ondertekend door de burgemeester/de voorzitter van het vast bureau en de algemeen directeur. De ondertekening van documenten en correspondentie in het kader van de administratieve uitvoering van dossiers of informatieverstrekking die geen beslissing vereist kan door de dossierbehandelaar alleen worden ondertekend. Bij de handtekening vermeldt betrokkene zijn naam en functie.
Delegatie van de handtekeningbevoegdheid komt de efficiëntie ten goede gezien dit zorgt voor een vlottere afhandeling van de briefwisseling. Ook de responsabilisering kan verhoogd worden. Er wordt dan ook voorgesteld om de handtekeningbevoegdheid van diverse in het huishoudelijk reglement opgenomen documenten te delegeren.
Enig artikel:
Het huishoudelijk reglement van de Gemeenteraad wordt als volgt vastgesteld:
BIJEENROEPING GEMEENTERAAD
Art. 1. - § 1. – De gemeenteraad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar.
§ 2. – De voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op.
De voorzitter kan de gemeente- en OCMW-raad bijeenroepen door een gezamenlijke oproeping met als bedoeling de vergaderingen aansluitend te laten doorgaan. Hierbij stelt de voorzitter voor gemeente en OCMW duidelijk onderscheiden agenda’s op.
§ 3. – De oproeping wordt verzonden via het digitaal platform (of indien nodig via e-mail). De dossiers die betrekking hebben op de agenda worden ter beschikking gesteld op de wijze voorzien in art. 9, §1 van dit reglement.
§ 4. – De voorzitter van de gemeenteraad moet de gemeenteraad bijeenroepen op verzoek van:
1° een derde van de zittinghebbende leden;
2° een vijfde van de zittinghebbende leden als zes weken na de datum van de vorige gemeenteraad nog geen bijeenroeping is gebeurd. De periode van zes weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus;
3° het college van burgemeester en schepenen;
4° de burgemeester voor zover het verzoek uitsluitend betrekking heeft op de eigen bevoegdheden van de burgemeester.
In hun schriftelijke aanvraag aan de algemeen directeur moeten de aanvragers de agenda vermelden, met voor elk punt een toegelicht voorstel van beslissing, en de datum en het uur van de beoogde vergadering. De algemeen directeur bezorgt vervolgens de voorstellen aan de gemeenteraadsvoorzitter. Deze aanvraag moet ingediend worden, zodanig dat de voorzitter de oproepingstermijnen bepaald in art. 2 van dit reglement, kan nakomen.
De voorzitter roept de vergadering bijeen op de voorgestelde datum en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda.
Art. 2. - § 1. – De oproeping (of gezamenlijke oproeping) wordt tenminste acht dagen vóór de dag van de vergadering bezorgd aan de gemeenteraadsleden.
In spoedeisende gevallen kan gemotiveerd van deze oproepingsperiode worden afgeweken.
Een gezamenlijke oproeping in spoedeisende gevallen kan enkel als er zowel voor de gemeenteraad als de OCMW-raad spoedeisende punten zijn.
§ 2. – De oproeping vermeldt in elk geval de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering en bevat een toegelicht voorstel van beslissing bij elk agendapunt. De agendapunten moeten voldoende duidelijk omgeschreven zijn.
Een gezamenlijke oproeping bevat duidelijk onderscheiden agenda’s voor de gemeenteraad en de OCMW-raad.
Art. 3. - § 1. – Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
§ 2. – De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.
OPENBARE OF BESLOTEN VERGADERING
Art. 4. - § 1. – De vergaderingen van de gemeenteraad zijn in principe openbaar.
§ 2. – De vergadering is niet openbaar als:
1° het om aangelegenheden gaat die de persoonlijke levenssfeer raken.
Zodra een dergelijk punt aan de orde is, beveelt de voorzitter de behandeling in besloten vergadering;
2° de gemeenteraad met twee derde van de aanwezige leden en op gemotiveerde wijze beslist tot behandeling in besloten vergadering, in het belang van de openbare orde of op grond van ernstige bezwaren tegen de openbaarheid.
De vergaderingen over de beleidsrapporten (= het meerjarenplan, de aanpassingen van het meerjarenplan en de jaarrekening) zijn in elk geval openbaar.
Art. 5. – De besloten vergadering kan enkel plaatsvinden na de openbare vergadering, uitgezonderd in tuchtzaken.
Bij een gezamenlijke oproeping opent de voorzitter eerst de openbare zitting van de gemeenteraad, waarbij hij de vergadering van de gemeenteraad schorst nadat de agenda van openbare deel afgewerkt is. Tijdens deze schorsing van de gemeenteraad opent de voorzitter de OCMW-raad waarna de agenda van de OCMW-raad volledig afgewerkt wordt. Na het sluiten van de vergadering van de OCMW-raad, opent de voorzitter het besloten deel van de gemeenteraad.
In uitzonderlijke gevallen kan van deze volgorde worden afgeweken.
Als tijdens de openbare vergadering van de gemeenteraad blijkt dat de behandeling van een punt in besloten zitting moet worden voortgezet, kan de openbare vergadering van de gemeenteraad, enkel met dit doel, worden onderbroken.
Als tijdens de besloten vergadering van de gemeenteraad blijkt dat de behandeling van een punt in openbare zitting moet gebeuren, dan wordt dat punt opgenomen op de agenda van de eerstvolgende gemeenteraad. In geval van dringende noodzakelijkheid van het punt, of in geval van de eedaflegging van een personeelslid kan de besloten zitting, enkel met dat doel, worden onderbroken.
Art. 6. – De gemeenteraadsleden, alsmede alle andere personen die krachtens de wet of het decreet de besloten vergaderingen van de gemeenteraad bijwonen, zijn tot geheimhouding verplicht.
INFORMATIE VOOR RAADSLEDEN EN PUBLIEK
Art. 7. - § 1. - Plaats, dag en uur van de gemeenteraadsvergadering en de agenda worden openbaar bekend gemaakt door publicatie op de webstek van de gemeente. Dit gebeurt uiterlijk acht dagen voor de vergadering.
Indien raadsleden punten aan agenda toevoegen, wordt de aangepaste agenda binnen de 24 uur nadat hij is vastgesteld, op dezelfde wijze bekendgemaakt
In spoedeisende gevallen wordt de agenda uiterlijk 24 uur nadat hij is vastgesteld, en uiterlijk vóór de aanvang van de vergadering, op dezelfde wijze bekendgemaakt.
§ 2. - De agenda van de vergadering van de raad wordt bezorgd aan alle lokale perscorrespondenten. Bij aanvang van de zitting krijgen de perscorrespondenten en de aanwezigen in het publiek een overzicht met de voorstellen van beslissing.
Art. 8. - § 1. - De gemeente maakt, aan iedere natuurlijke persoon en aan iedere rechtspersoon of groepering die erom verzoekt, de agenda van de gemeenteraad en de stukken die erop betrekking hebben, openbaar door er inzage in te verlenen, er uitleg over te verschaffen of er een afschrift van te overhandigen overeenkomstig de regels in verband met openbaarheid van bestuur.
§ 2. - De beslissingen van de gemeenteraad worden door de burgemeester bekendgemaakt op de webstek van de gemeente zoals bepaald in art. 285 tot 287 van het decreet over het lokaal bestuur.
Art. 9 - §1. Vanaf de verzending van de oproeping van de gemeenteraad worden de dossiers op een digitaal platform (notuleringstoepassing) ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Indien het digitaal platform niet functioneert, dan zullen de dossiers via e-mail bezorgd worden.
Deze dossiers worden, vanaf de oproeping, eveneens in het gemeentehuis ter inzage ter beschikking gehouden van de gemeenteraadsleden.
§ 2. - Elk ontwerp van meerjarenplan, aanpassingen van het meerjarenplan en jaarrekening, worden op zijn minst veertien dagen vóór de vergadering waarop het ontwerp besproken wordt aan ieder lid van de gemeenteraad bezorgd.
Vanaf het ogenblik dat het ontwerp van het beleidsrapport bezorgd is aan de raadsleden, wordt aan hen ook de bijbehorende documentatie ter beschikking gesteld.
Deze stukken worden op dezelfde wijze bezorgd aan de raadsleden zoals de oproeping in art. 1, §3 van dit reglement.
§ 3. - Aan de raadsleden moet, op hun verzoek, door de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden technische toelichting worden verstrekt over de stukken in de dossiers voor de vergadering van de gemeenteraad.
Onder technische toelichting wordt verstaan het verstrekken van inlichtingen ter verduidelijking van de feitelijke gegevens die in de dossiers voorkomen en van het verloop van de procedure.
De raadsleden richten hun verzoek per e-mail aan de algemeen directeur.
Op een schriftelijk vraag wordt schriftelijk geantwoord tenzij het raadslid een mondelinge toelichting wenst. De mondelinge toelichting gebeurt tijdens de kantooruren tenzij anders wordt overeengekomen.
Art. 10. - § 1. - De gemeenteraadsleden hebben het recht van inzage in alle dossiers, stukken en akten, ongeacht de drager, die het bestuur van de gemeente betreffen.
§ 2. - De notulen van het college van burgemeester en schepenen worden, uiterlijk op dezelfde dag als de vergadering van het college volgend op deze waarop de notulen werden goedgekeurd, bezorgd aan de gemeenteraadsleden. Dit gebeurt via het digitaal platform (en indien nodig via e-mail).
§ 3. - De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
§ 4. - De raadsleden hebben op het gemeentehuis steeds toegang tot de notulen van de gemeenteraad en het college.
§ 5. - Alle andere documenten en dossiers dan die in art. 9 en art. 10, § 2 tot § 4, die betrekking hebben op het bestuur van de gemeente, kunnen door de raadsleden ter plaatse geraadpleegd worden.
Het college zal de dagen en uren bepalen waarop de raadsleden deze andere documenten kunnen raadplegen.
Om het college in de mogelijkheid te stellen te onderzoeken of de gevraagde stukken of akten betrekking hebben op het bestuur van de gemeente, delen de raadsleden aan het college schriftelijk mee welke documenten zij wensen te raadplegen.
Aan de raadsleden wordt uiterlijk binnen acht werkdagen na de ontvangst van de aanvraag meegedeeld waar en wanneer de stukken kunnen worden ingezien.
Het raadslid, dat de in deze § bedoelde stukken niet is komen raadplegen tijdens de week volgend op het tijdstip waarop hem is meegedeeld dat ze ter inzage liggen, wordt geacht af te zien van inzage.
§ 6. - De gemeenteraadsleden kunnen een afschrift verkrijgen van die dossiers, stukken en akten. De vergoeding die eventueel wordt gevraagd voor het afschrift, mag in geen geval meer bedragen dan de kostprijs.
De raadsleden doen hun aanvraag tot het verstrekken van een afschrift via mail aan de algemeen directeur.
§ 7. - De gemeenteraadsleden hebben het recht de gemeentelijke instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert te bezoeken
Om het college in de mogelijkheid te stellen het bezoekrecht praktisch te organiseren, delen de raadsleden minstens acht werkdagen vooraf schriftelijk mee welke instelling zij willen bezoeken en op welke dag en welk uur.
Tijdens het bezoek van een gemeentelijke inrichting mogen de raadsleden zich niet mengen in de werking. De raadsleden zijn op bezoek en gedragen zich als een bezoeker.
Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Daartoe bezorgen zij voor de zitting een email aan de burgemeester en de algemeen directeur waarin volgende gegevens vermeld worden; de naam van de vraagsteller, aan wie de vraag gericht is, het onderwerp en de keuze van behandeling in openbare of besloten zitting. De voorzitter kan beslissen om, gelet op de inhoud van de vraag, deze te verwijzen naar de besloten zitting.
Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
QUORUM
Art. 12. - De algemeen directeur of de persoon die daartoe aangewezen werd door de algemeen directeur, vermeldt de aanwezigheid van de raadsleden in de notulen.
Art. 13. - § 1. - De gemeenteraad kan enkel beraadslagen of beslissen als de meerderheid van de zittinghebbende leden van de gemeenteraad aanwezig is.
Indien een kwartier na het vastgestelde uur niet voldoende leden aanwezig zijn om geldig te kunnen beraadslagen, stelt de voorzitter vast dat de vergadering niet kan doorgaan.
§ 2. - De gemeenteraad kan echter, als hij eenmaal bijeengeroepen is zonder dat het vereiste aantal leden aanwezig is, na een tweede oproeping, ongeacht het aantal aanwezige leden, op geldige wijze beraadslagen en beslissen over de onderwerpen die voor de tweede maal op de agenda voorkomen.
In de oproep wordt vermeld dat het om een tweede oproeping gaat. In de tweede oproeping worden de bepalingen van artikel 26 van het decreet over het lokaal bestuur overgenomen.
Art. 14. - § 1. - De voorzitter zit de vergaderingen van de gemeenteraad voor, en opent en sluit de vergaderingen.
Op de voor de vergadering vastgestelde dag en uur en zodra voldoende leden aanwezig zijn om geldig te kunnen beraadslagen, verklaart de voorzitter de vergadering voor geopend.
§ 2. - Om de werking van de raad en de stemopneming te vergemakkelijken, wijst de voorzitter de raadsleden een vaste plaats toe. Daarbij zitten de raadsleden van dezelfde politieke fractie samen. Het is aan de voorzitter om eventuele plaatswissels goed te keuren tijdens de legislatuur.
Het laten deelnemen van derde personen aan de vergadering is slechts toegelaten in de gevallen voorzien in het DLB. Buiten deze gevallen kunnen derden bij de behandeling van een bepaald agendapunt slechts toegelaten worden met het oog op het verstrekken van informatie, toelichtingen en/of technische adviezen inzake materies, waarin zij uit hoofde van hun vorming, kwalificatie en /of beroepservaring als deskundig worden erkend. Bovendien dienen zij door de voorzitter uitgenodigd te worden. Zij kunnen in geen geval deelnemen aan de besluitvorming.
Art. 15. - § 1. - De voorzitter van de gemeenteraad geeft kennis van de tot de raad gerichte verzoeken en doet alle mededelingen die de raad aanbelangen.
De gemeenteraad vat daarna de behandeling aan van de punten die vermeld staan op de agenda, in de daardoor bepaalde volgorde, tenzij de raad er anders over beslist.
§ 2. - Een punt dat niet op de agenda van de gemeenteraad voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen.
Tot spoedbehandeling kan enkel worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. De namen van die leden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld.
Art. 16. - § 1. - Nadat het agendapunt werd toegelicht, vraagt de voorzitter van de gemeenteraad welk lid aan het woord wenst te komen over het voorstel.
De voorzitter verleent het woord naar de volgorde van de aanvragen en, ingeval van gelijktijdige aanvraag, naar de rangorde van de raadsleden.
§ 2. - Indien de gemeenteraad deskundigen wenst te horen, bepaalt de voorzitter van de raad wanneer ze aan het woord komen.
De voorzitter kan aan de algemeen directeur vragen om toelichtingen te geven.
Art. 17. - Het woord kan door de voorzitter niet geweigerd worden voor een rechtzetting van beweerde feiten.
In de volgende gevallen en volgorde wordt het woord verleend bij voorrang op de hoofdvraag, waarvan de bespreking aldus wordt geschorst :
1° om te vragen dat men niet zal besluiten;
2° om de verdaging te vragen;
3° om voor te stellen dat een ander dan het in bespreking zijnde probleem bij voorrang zou behandeld worden;
4° om te eisen dat het voorwerp van de beslissing concreet zou omschreven worden;
5° om naar het reglement te verwijzen.
Art. 18. - De amendementen worden vóór de hoofdvraag en de subamendementen vóór de amendementen ter stemming gelegd.
Art. 19. - Niemand mag onderbroken worden wanneer hij spreekt, behalve voor een verwijzing naar het reglement of voor een terugroeping tot de orde.
Als een gemeenteraadslid, aan wie het woord werd verleend, afdwaalt van het onderwerp, kan alleen de voorzitter hem tot de behandeling van het onderwerp terugbrengen. Indien na een eerste verwittiging het lid verder van het onderwerp blijft afdwalen, kan hem het woord door de voorzitter ontnomen worden. Elk lid, dat in weerwil van de beslissing van de voorzitter, tracht aan het woord te blijven, wordt geacht de orde te verstoren.
Dit geldt eveneens voor hen, die het woord nemen zonder het te hebben gevraagd en bekomen, en die aan het woord blijven in weerwil van het bevel van de voorzitter.
Elk scheldwoord, elke beledigende uitdrukking en elke persoonlijke aantijging worden geacht de orde te verstoren.
Art. 20. - § 1. De voorzitter is belast met de handhaving van de orde in de raadsvergadering.
Van de handelingen die hij in dit verband stelt, wordt melding gemaakt in de notulen.
Elk raadslid dat de orde verstoort, wordt door de voorzitter tot de orde teruggeroepen. Elk lid dat tot de orde werd teruggeroepen, mag zich verantwoorden, waarna de voorzitter beslist of de terugroeping tot de orde gehandhaafd of ingetrokken wordt.
§ 2. - De voorzitter kan, na een voorafgaande waarschuwing, elke toehoorder die openlijk tekens van goedkeuring of van afkeuring geeft of die op enigerlei wijze wanorde veroorzaakt, uit de zaal doen verwijderen.
De voorzitter kan bovendien een proces-verbaal opmaken tegen die persoon en dat proces-verbaal bezorgen aan het openbaar ministerie met het oog op de eventuele vervolging van de betrokkene.
Art. 21. - Geen enkel raadslid mag meer dan tweemaal het woord nemen over hetzelfde onderwerp, tenzij de voorzitter er anders over beslist.
Art. 22. - Wanneer de vergadering rumoerig wordt, zodat het normale verloop van de bespreking in het gedrang wordt gebracht, kondigt de voorzitter aan dat hij, bij voortzetting van het rumoer, de vergadering zal schorsen of sluiten.
Indien de wanorde toch aanhoudt, schorst of sluit hij de vergadering. De leden van de raad moeten dan onmiddellijk de zaal verlaten.
Van deze schorsing of sluiting wordt melding gemaakt in de notulen.
Art. 23. - Nadat de leden voldoende aan het woord zijn geweest en indien hij oordeelt dat het agendapunt voldoende werd besproken, sluit de voorzitter de bespreking.
WIJZE VAN STEMMEN
Art. 24. - § 1. Voor elke stemming in de gemeenteraad omschrijft de voorzitter het voorwerp van de bespreking waarover de vergadering zich moet uitspreken.
§ 2. - De beslissingen worden bij volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen genomen. De volstrekte meerderheid is gelijk aan meer dan de helft van de stemmen, onthoudingen, blanco en ongeldige stemmen niet meegerekend. Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen.
Art. 25. - § 1. De gemeenteraad stemt over het eigen deel van elk beleidsrapport.
Nadat zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad elk hun deel van het beleidsrapport hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport goed zoals vastgesteld door de OCMW-raad. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn. De gemeenteraad kan het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de OCMW-raad niet goedkeuren als dat de financiële belangen van de gemeente bedreigt. In dat geval vervalt de eventuele vaststelling van het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de gemeenteraad.
§ 2. - De gemeenteraad stemt telkens over het geheel van het eigen deel van het beleidsrapport.
In afwijking daarvan kan elk gemeenteraadslid de afzonderlijke stemming eisen over een of meer onderdelen die hij aanwijst in het gemeentelijke deel van het beleidsrapport. In dat geval mag de gemeenteraad pas over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport stemmen na de afzonderlijke stemming.
Als deze afzonderlijke stemming tot gevolg heeft dat het ontwerp van beleidsrapport moet worden gewijzigd, wordt de stemming over het geheel verdaagd tot een volgende vergadering van de gemeenteraad. Als de OCMW-raad voordien zijn deel van het beleidsrapport al had vastgesteld, vervalt die vaststelling en stelt de OCMW-raad het gewijzigde ontwerp van beleidsrapport vast op een volgende vergadering.
Art. 26. - § 1. De leden van de gemeenteraad stemmen niet geheim, behalve in de gevallen bedoeld in § 4.
§ 2. - Er zijn drie mogelijke werkwijzen van stemmen:
1° de stemming bij handopsteking
2° de mondelinge stemming;
3° de geheime stemming.
§ 3. - De gemeenteraadsleden stemmen bij mondelinge stemming behalve als een derde van de aanwezige leden de handopsteking vraagt.
§ 4. - Over de volgende aangelegenheden wordt geheim gestemd:
1° de vervallenverklaring van het mandaat van gemeenteraadslid en van schepen;
2° het aanwijzen van de leden en het beëindigen van deze aanwijzing van de gemeentelijke bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen;
3° individuele personeelszaken.
Art. 27. - De stemming bij handopsteking geschiedt als volgt. Nadat de voorzitter het voorwerp van de stemming heeft omschreven vraagt hij achtereenvolgens welke gemeenteraadsleden ‘ja’ stemmen, welke ‘neen’ stemmen en welke zich onthouden.
Elk gemeenteraadslid kan slechts éénmaal zijn hand opsteken om zijn keuze duidelijk te maken.
Art. 28. - § 1. De mondelinge stemming geschiedt door, elk raadslid ‘ja’, ‘neen’ of ‘onthouding’ te laten uitspreken. Zij doen dat (met uitzondering van de voorzitter) in volgorde van de plaats in de raadzaal.
§ 2. De voorzitter stemt als laatste, behalve bij geheime stemming.
Wanneer er na de stem van de voorzitter evenveel stemmen voor als tegen het voorstel zijn, dan is er staking van stemmen en is het voorstel verworpen (behalve in de gevallen van art. 31 van dit reglement). De stem van de voorzitter is niet doorslaggevend bij staking van stemmen.
Art. 29. - Voor een geheime stemming worden vooraf gemaakte stembriefjes gebruikt en wordt eenvormig schrijfgerief ter beschikking gesteld.
De raadsleden stemmen ‘ja’, ‘neen’ of onthouden zich. De onthouding gebeurt door het afgeven van een blancostembriefje.
Art. 30. - Vooraleer tot de stemopneming over te gaan, wordt het aantal stembriefjes geteld. Stemt dit aantal niet overeen met het aantal raadsleden, die aan de stemming hebben deelgenomen, dan worden de stembriefjes vernietigd en wordt elk raadslid uitgenodigd opnieuw te stemmen.
Art. 31. - Voor elke benoeming tot ambten, elke contractuele aanstelling, elke verkiezing en elke voordracht van kandidaten wordt tot een afzonderlijke stemming overgegaan. Als bij de benoeming, de contractuele aanstelling, de verkiezing of de voordracht van kandidaten de vereiste meerderheid niet wordt verkregen bij de eerste stemming, wordt opnieuw gestemd over de twee kandidaten die de meeste stemmen hebben behaald.
Als bij de eerste stemming sommige kandidaten een gelijk aantal stemmen behaald hebben, dan wordt de jongste kandidaat tot de herstemming toegelaten. Personen worden benoemd, aangesteld, verkozen of voorgedragen bij volstrekte meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen heeft de jongste kandidaat de voorkeur.
NOTULEN, ZITTINGSVERSLAG EN ONDERTEKENING
Art. 32. - § 1. De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield. Indien er binnen de fractie anders gestemd wordt, vermelden de notulen voor elk raadslid van die fractie of hij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. Het zittingsverslag zoals bepaald in artikel 278 van het decreet lokaal bestuur wordt vervangen door een audio-opname. Het integrale audioverslag van de openbare vergadering van de gemeenteraad kan worden beluisterd via de officiële website van de gemeente Ruiselede (art. 278, §1 DLB).
Een raadslid kan vragen om in het zittingsverslag de rechtvaardiging van zijn stemgedrag op te nemen.
§ 3. Als de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
Art. 33. - § 1. De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
Het zittingsverslag vermeldt niet in extenso de diverse tussenkomsten van de gemeenteraadsleden. Ze zijn geen gedetailleerd of analytisch verslag der besprekingen van de raad. Een gemeenteraadslid kan evenwel vragen om een voorgelezen tekst of zelf opgestelde samenvatting van zijn interventie aan het zittingsverslag toe te voegen.
Het raadslid bezorgt deze tekst of samenvatting aan de algemeen directeur via mail of gebruikt hiervoor de notuleringstoepassing zodat deze, zonder onnodig bijkomend typwerk, de tussenkomst kan opnemen in het zittingsverslag. De algemeen directeur voert zijn taak in volle onafhankelijkheid uit en oordeelt over de relevantie van de tussenkomst. Het is de raad die definitief de inhoud van de notulen bepaalt.
De gemeenteraadsdebatten kunnen worden geregistreerd op tape teneinde redactiefouten te voorkomen.
§ 2. De notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering via de notuleringstoepassing (of indien nodig via email) aan de raadsleden bezorgd.
§ 3. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
Art. 34. - § 1. De reglementen, beslissingen, akten, brieven en alle andere stukken worden ondertekend zoals bepaald in artikel 279 tot 283 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. De stukken, die niet vermeld worden in artikel 279, §1 tot §3 en §5 van het decreet over het lokaal bestuur, worden ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de algemeen directeur. Zij kunnen deze bevoegdheid overdragen conform artikel 280 en artikel 283 van het decreet over het lokaal bestuur.
VERGOEDINGEN RAADSLEDEN
Art. 35. - § 1. Aan de gemeenteraadsleden, met uitzondering van de burgemeester en de schepenen, wordt presentiegeld verleend voor volgende vergaderingen waarop zij aanwezig zijn:
1° de vergaderingen van de gemeenteraad;
2° de vergadering waarvoor men in principe recht op presentiegeld heeft, maar waarvoor het aanwezigheidsquorum niet werd bereikt;
3° de vergaderingen die slechts gedeeltelijk werden bijgewoond;
4° de vergaderingen die werden hervat op een andere dag.
§ 2. Het presentiegeld bedraagt met ingang van 1 januari 2019 124.98 euro tegen 100% (gekoppeld aan de spilindex 138,01) voor de vergaderingen van de gemeenteraad.
De voorzitter van de gemeenteraad ontvangt een dubbel presentiegeld voor de vergaderingen van de gemeenteraad die hij voorzit, tenzij de voorzitter een uitvoerend mandataris is (schepen, burgemeester).
Art. 36. - § 1. Conform de dienstverlening, zoals bepaald in dit reglement, hebben de gemeenteraadsleden op het gemeentehuis toegang tot telefoon en internet, en kunnen ze kopieën bekomen van gemeentelijke bestuursdocumenten. In een daartoe voorbehouden lokaal kunnen de diverse gemeenteraadsfracties alle nodige informatie inkijken.
§ 2. Gemeenteraadsleden kunnen de kosten van studiedagen of vormingscursussen, (ingericht door overheidsinstanties, onderwijsinstellingen of de VVSG), terugvorderen van het gemeentebestuur, voor zover deze cycli of studiedagen noodzakelijk zijn voor de uitoefening van hun mandaat. Deze kosten moeten worden verantwoord met bewijsstukken.
De terugvorderbare kosten mogen niet buitensporig zijn en moeten vergelijkbaar zijn met deze van vormingsinitiatieven voor gemeente- en OCMW-personeel. Ze betreffen in principe enkel vormingscycli of studiedagen in het binnenland. Er worden geen kosten vergoed voor het behalen van bijkomende diploma’s.
De relevantie en de kostprijs van de vorming worden beoordeeld door het College in overleg met de vormingsambtenaar. Het College oordeelt dan ook over de aanvraag.
§ 3. Jaarlijks wordt op eenvoudig verzoek aan de algemeen directeur een overzicht gemaakt van de terugbetaling van de kosten van de mandatarissen. Dat document is openbaar.
Aan de leden van het college van burgemeester en schepenen wordt een
onkostenvergoeding van maximum 300 euro per jaar toegekend voor communicatie- en
informaticamateriaal dat gebruikt wordt in het kader van de uitoefening van hun mandaat. Het
betreft hier onder meer aanschaf, onderhoud, installatie, abonnementen, en
communicatiekosten voor PC, laptop, tablet, smartphone, GSM…
De schepen dat terugbetaling van deze kosten wenst, moet de bewijsstukken zelf bewaren en deze op vraag van de gemeente kunnen voorleggen.
Grote facturen kunnen over diverse jaren gespreid worden voor terugbetaling.
De terugbetaling van kosten wordt beperkt voor de duur van het mandaat. Indien men het College verlaat, dan krijgt men een vergoeding in verhouding tot de volle gepresteerde maanden. Schepenen die in de loop van het jaar nieuw in het college komen, hebben eveneens recht op de uitbetaling in verhouding tot het aantal volle gepresteerde maanden.
Bij de terugbetaling van gemaakte kosten verklaart elk lid van het college van burgemeester en schepenen op eer dat hij of zij geen terugbetaling geniet van andere instellingen voor dezelfde uitgaven. De schepen staat zelf in voor een correcte fiscale aangifte van deze terugbetaling.
Verplaatsingskosten van leden van het College buiten het grondgebied van de gemeente Ruiselede, noodzakelijk voor de uitoefening van hun mandaat, worden door het gemeentebestuur terugbetaald na voorlegging van bewijsstukken, op basis van de wettelijk vastgestelde tarieven. Verplaatsingskosten voor bovenlokale mandaten en in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden worden niet terugbetaald indien men via deze bestuursorganen hiervoor al een vergoeding ontvangt.
De schepen van openbare werken kan ook verplaatsingskosten binnen het grondgebied van de gemeente Ruiselede inbrengen.
§ 4. De gemeente sluit een verzekering af om de burgerlijke aansprakelijkheid, met inbegrip van de rechtsbijstand, te dekken die bij de normale uitoefening van hun mandaat persoonlijk ten laste komt van de gemeenteraadsleden. De gemeente sluit daarnaast ook een verzekering af voor ongevallen die de gemeenteraadsleden overkomen in het kader van de normale uitoefening van hun ambt.
VERZOEKSCHRIFTEN
Art. 37. - § 1. Iedere burger heeft het recht verzoekschriften, door een of meer personen ondertekend, schriftelijk bij de organen van de gemeente in te dienen.
Een verzoek is een vraag om iets te doen of te laten. Uit de tekst van het verzoekschrift moet de vraag duidelijk zijn.
De organen van de gemeente zijn de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen, de voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester, de algemeen directeur en elk ander orgaan van de gemeente dat als overheid optreedt.
§ 2. De verzoekschriften worden aan het orgaan van de gemeente gericht tot wiens bevoegdheid de inhoud van het verzoek behoort. Komt een verzoekschrift niet bij het juiste orgaan aan, dan bezorgt dit orgaan het verzoek aan de juiste bestemmeling.
§ 3. Verzoekschriften die een onderwerp betreffen dat niet tot de bevoegdheid van de gemeente behoort, zijn onontvankelijk.
Verzoekschriften die duidelijk tot de bevoegdheid van het OCMW behoren, worden overgemaakt aan het bevoegde orgaan van het OCMW. De indiener wordt daarvan op de hoogte gebracht.
§ 4. Een schriftelijke vraag wordt niet als verzoekschrift beschouwd als:
1° de vraag onredelijk is of te vaag geformuleerd;
2° het louter een mening is en geen concreet verzoek;
3° de vraag anoniem, d.w.z. zonder vermelding van naam, voornaam en adres, werd ingediend;
4° het taalgebruik ervan beledigend is.
Het orgaan of de voorzitter van het orgaan maakt deze beoordeling. Hij kan de indiener om een nieuw geformuleerd verzoekschrift vragen dat wel aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden voldoet.
Art. 38. - § 1. Is het een verzoekschrift voor de gemeenteraad, dan plaatst de voorzitter van de gemeenteraad het verzoekschrift op de agenda van de eerstvolgende gemeenteraad indien het minstens 14 dagen vóór de vergadering werd ontvangen. Wordt het verzoekschrift later ingediend, dan komt het op de agenda van de volgende vergadering.
§ 2. De gemeenteraad kan de bij hem ingediende verzoekschriften naar het college van burgemeester en schepenen verwijzen met het verzoek om over de inhoud ervan uitleg te verstrekken.
§ 3. De verzoeker of, indien het verzoekschrift door meerdere personen ondertekend is, de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift, kan worden gehoord door het betrokken orgaan van de gemeente. In dat geval heeft de verzoeker of de eerste ondertekenaar van een verzoekschrift het recht zich te laten bijstaan door een persoon naar keuze.
§ 4. Het betrokken orgaan van de gemeente verstrekt, binnen drie maanden na de indiening van het verzoekschrift, een gemotiveerd antwoord aan de verzoeker of, indien het verzoekschrift door meer personen ondertekend is, aan de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift.
Art. 39. - In de gemeente is er geen bijzonder comité voor de sociale dienst.
DIGITAAL en HYBRIDE VERGADEREN
Art. 40. - § 1. Een fysieke en openbare vergadering is en blijft de norm, ook wettelijk.
Art 41. Uitzonderlijke omstandigheden die digitaal/hybride vergaderen rechtvaardigen
§ 1 Tijdens een federale crisisfase beslissen raadsvoorzitter en burgemeester samen over de wijze van vergaderen. Deze kan digitaal of hybride zijn volgens de voorwaarden in dit reglement.
§ 2 Wanneer de raadszaal in het gemeentehuis onverwacht fysiek niet toegankelijk is en er ook geen andere gemeentelijke locaties beschikbaar zijn, beslissen raadsvoorzitter en burgemeester samen over de wijze van vergaderen. Deze kan digitaal of hybride zijn volgens de voorwaarden in dit reglement.
§ 3 Wanneer een dringend noodzakelijke beslissing van de raad nodig is en twee derde van de raadsleden daar vooraf mee akkoord gaan, kan de voorzitter voorstellen om een digitale raadsvergadering te laten doorgaan. De voorzitter stuurt een e-mail naar alle raadsleden met de vraag om akkoord te gaan om digitaal te vergaderen. Deze e-mail bevat naast de voorziene dag, tijdstip en agenda van de eventuele vergadering minstens een toegelicht voorstel van beslissing waarbij de dringende noodzakelijkheid gemotiveerd wordt. Van zodra twee derde van de raadsleden positief geantwoord hebben via e-mail stelt de voorzitter de uitzonderlijke omstandigheid vast en volgt de officiële oproeping. Voor de eigenlijke vergadering tellen, behoudens de specifieke bepalingen over digitaal vergaderen, de gewone regels uit het decreet over het lokaal bestuur en dit huishoudelijk reglement.
§ 4. Volgende personen kunnen digitaal deelnemen aan de fysieke vergadering van de gemeenteraad (hybride): het gemeenteraadslid dat omwille van tijdelijk opgelegde quarantaine-of isolatiemaatregelen (in het kader van Covid-19) niet kan deelnemen aan de raad. Hij richt daarvoor een schriftelijk verzoek aan de voorzitter van de gemeenteraad. Bij het verzoek tot digitaal bijwonen van de vergadering wegens medische redenen wordt een geneeskundig getuigschrift van maximaal vijftien dagen oud gevoegd, dat tevens de minimale termijn van afwezigheid om medische redenen aangeeft.
Het raadslid bezorgt zijn vraag en het bewijsstuk aan de voorzitter van de raad en aan de algemeen directeur.
Art. 42. Bijkomende voorwaarden
§1. Bijkomende voorwaarden volledig digitaal vergaderen.
1° Bij een digitale raadsvergadering heeft ieder lid heeft afzonderlijk digitaal toegang tot de beraadslaging en de stemming.
2° Raadsleden die deelnemen aan een digitale raadsvergadering vermelden hun naam bij hun beeld.
3° Raadsleden laten hun camera aanstaan gedurende de hele digitale raadsvergadering. De voorzitter kan raadsleden zelf in beeld brengen.
4° Raadsleden die even tijdelijk even weggaan van de camera geven dat duidelijk aan in de chat, evenals wanneer ze terugkeren. Wanneer raadsleden die normaal in beeld zouden moeten zijn niet voor de camera blijken te zitten, en daarover niets gemeld hebben in de chat, dan wordt aangenomen dat ze de vergadering definitief verlaten hebben.
5° Raadsleden die deelnemen aan een digitale raadsvergadering vragen het woord via het opsteken van een digitaal handje. Ze zetten hun microfoon enkel aan wanneer ze het woord krijgen van de voorzitter. De voorzitter kan de microfoon van raadsleden dempen.
6° Voor de niet-geheime stemmingen tijdens een digitale vergadering wordt de audiovisuele toepassing voor het digitaal vergaderen gebruikt.
7° In afwijking van art.29 wordt voor geheime stemmingen tijdens een digitale vergadering een digitale tool gebruikt die voldoet aan de voorwaarden waarbij de geheimhouding wordt gerespecteerd.
Indien bij het afsluiten van de stemming door de voorzitter het aantal stemmen niet overeenstemt met het aantal deelnemers aan de vergadering, wordt de stemming als ongeldig beschouwd en wordt tot een nieuwe stemming overgegaan. Komt het aantal stemmen na de tweede stemming nog niet overeen met het aantal deelnemers dan worden deze genotuleerd als ‘x-aantal aanwezigen namen niet aan de stemming deel.’
§2. Bijkomende voorwaarden hybride vergaderen.
1° De leden die digitaal deelnemen aan een hybride vergadering, volgen de zitting via een audiovisuele liveverbinding.
2° Bij een hybride vergadering heeft elk raadslid dat digitaal deelneemt afzonderlijk digitaal toegang tot de beraadslaging en de stemming.
3° Raadsleden die digitaal deelnemen aan een hybride raadsvergadering vermelden hun naam bij hun beeld.
4° Digitaal deelnemende raadsleden laten hun camera aanstaan gedurende de hele hybride raadsvergadering. De voorzitter kan raadsleden zelf in beeld brengen.
5° Raadsleden die even tijdelijk even weggaan van de camera geven dat duidelijk aan in de chat, evenals wanneer ze terugkeren. Wanneer raadsleden die normaal in beeld zouden moeten zijn niet voor de camera blijken te zitten, en daarover niets gemeld hebben in de chat, dan wordt aangenomen dat ze de vergadering definitief verlaten hebben.
6° De raadsleden die digitaal deelnemen aan een hybride raadsvergadering vragen het woord via het opsteken van een digitaal handje. Ze zetten hun microfoon enkel aan wanneer ze het woord krijgen van de voorzitter. De voorzitter kan de microfoon van raadsleden dempen.
7° Raadsleden die digitaal deelnemen aan de fysieke vergadering stemmen net de als raadsleden die fysiek deelnemen mondeling. Dit op dezelfde wijze als voorzien in art.26 §3 van het huishoudelijk reglement. Digitaal deelnemende raadsleden stemmen als laatste.
8° In afwijking van art.29 wordt voor een geheime stemming op een hybride raadsvergadering zowel de raadsleden die fysiek deelnemen als de raadsleden die digitaal deelnemen hetzelfde stemsysteem gebruikt. Er wordt geheim gestemd via een digitale tool gebruikt die voldoet aan de voorwaarden waarbij de geheimhouding wordt gerespecteerd. Indien bij het afsluiten van de stemming door de voorzitter het aantal stemmen niet overeenstemt met het aantal deelnemers aan de vergadering, wordt de stemming als ongeldig beschouwd en wordt tot een nieuwe stemming overgegaan. Komt het aantal stemmen na de tweede stemming nog niet overeen met het aantal deelnemers dan worden deze genotuleerd als ‘x-aantal aanwezigen namen niet aan de stemming deel.’
DELEGATIE BEVOEGDHEID TOT ONDERTEKENING EN MEDE-ONDERTEKENING DOCUMENTEN EN BRIEFWISSELING
Art. 43
§ 1 Het Decreet lokaal bestuur voorziet dat de notulen, zittingsverslagen, reglementen, verordeningen, beslissingen, akten en briefwisseling van gemeente / openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dienen te worden ondertekend door de voorzitter (van de gemeenteraad, van de raad voor maatschappelijk welzijn, van het college van burgemeester en schepenen, van het vast bureau en van het bijzonder comité van de sociale dienst) en door de algemeen directeur.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen in hun huishoudelijk reglement door wie en op welke wijze de andere stukken dan de notulen, zittingsverslagen, reglementen, verordeningen, beslissingen, akten en briefwisseling worden ondertekend of medeondertekend. Als de raden deze werkwijze niet vaststellen worden ook deze stukken ondertekend door de burgemeester / de voorzitter van het vast bureau en de algemeen directeur.
§ 2 De ondertekening van documenten en correspondentie in het kader van de administratieve uitvoering van dossiers of informatieverstrekking die geen beslissing vereist, wordt door de Algemeen Directeur alleen ondertekend. Bij de handtekening vermeldt betrokkene zijn naam en functie. Het betreft navolgende documenten:
De Gemeenteraad duidt een transitiemanager, algemeen directeur-coördinator en financieel directeur-coördinator voor het fusietraject van de gemeente Wingene en Ruiselede aan.
De gemeenteraad hechtte zijn principiële goedkeuring in zitting van 19 december 2022 aan een vrijwillige samenvoeging van gemeente Wingene met de gemeente Ruiselede. De beoogde samenvoegingsdatum is 1 januari 2025. De voorgenomen samenvoeging wordt verder onderzocht met het oog op een goedkeuring van het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging door de gemeenteraad en indiening van dit voorstel bij de Vlaamse Regering uiterlijk op 31 december 2023.
Vanaf de principiële beslissing tot samenvoeging kunnen de raden in onderling overleg beslissen om een transitiemanager aan te duiden naast de algemeen directeur-coördinator en de financieel directeur-coördinator. Vanaf de principiële beslissing tot samenvoeging wijzen de gemeenteraden in onderling overleg één van de algemeen directeurs aan die optreedt als algemeen directeur-coördinator die de opdrachten uitvoert die hem worden toegewezen in het decreet lokaal bestuur. Als geen transitiemanager wordt aangewezen, begeleidt hij eveneens de samenvoegingsoperatie op ambtelijk niveau. De algemeen directeur van de andere betrokken gemeente staat hem daarin bij. De raden kunnen de rol van transitiemanager ook toevertrouwen aan een personeelslid of aan iemand van buiten de (ambtelijke) organisatie. Ze zijn dus niet verplicht hiervoor een algemeen directeur van de samen te voegen gemeenten aan te duiden.
Vanaf de principiële beslissing tot samenvoeging wijzen de gemeenteraden ook in onderling overleg één van de financieel directeurs aan die optreedt als financieel directeur-coördinator die de opdrachten uitvoert die hem worden toegewezen in het decreet lokaal bestuur. Als geen transitiemanager wordt aangewezen, begeleidt hij eveneens de samenvoegingsoperatie op ambtelijk niveau voor de coördinatie van de financiële aspecten van de samenvoeging. De financieel directeur van de andere betrokken gemeente staat hem daarin bij.
De aanduiding van de algemeen directeur-coördinator of financieel directeur-coördinator heeft geen gevolgen voor de aanstelling van de algemeen en financieel directeur in de nieuwe gemeente.
De algemeen directeur en financieel directeur van de gemeente met het hoogste aantal inwoners worden de coördinatoren als de besturen zelf geen coördinatoren aanstellen op de datum dat ze het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging indienen.
Naast het aanduiden van de transitiemanager en de algemeen/financieel directeur-coördinatoren kunnen beide gemeenten vanaf de principiële beslissing ook beheersovereenkomsten sluiten om voor bepaalde functies beroep te doen op elkaars personeelsleden.
Uit de thema-audit van Audit Vlaanderen omtrent fusietrajecten blijkt tenslotte duidelijk dat voldoende capaciteit voorhanden moet zijn. Zo gaven besturen mee om tijdelijk extra ondersteuning te voorzien om het fusieproject (administratief) te ondersteunen vooral op vlak van HR, communicatie en ICT. Alle fusiebesturen gaven verder aan dat een goede interne communicatie belangrijk is om gedragenheid en betrokkenheid voor de fusie te creëren.
Tijdens het fusietraject is nood aan het investeren in externe expertise en onafhankelijke procesbegeleiding waarbij bestaande ervaring en kennis maximaal benut kunnen worden. Voor de begeleiding van dit immense veranderingstraject werd daarom op zoek gegaan naar een externe partner om beide gemeenten hierin te begeleiden. In zitting van 15 september 2022 besliste het college van burgemeester en schepenen om hiervoor beroep te doen op Ernst & Young.
Van de externe partner wordt hierbij verwacht dat deze gedurende het volledig fusietraject de rol opneemt van PMO-begeleider (Programma Management Office) ter ondersteuning van de transitiemanager.
Hierbij zijn 4 rollen weggelegd voor de PMO-begeleider:
Er werd een projectstructuur uitgewerkt op maat van dit fusietraject. Een projectstructuur waar informatie en kennis vlot overgedragen wordt is cruciaal om voortgang te boeken en tot beslissingen over te gaan.
In het voorstel van de externe partner EY is voorzien dat de projectstructuur bestaat uit:
(1) stuurgroep
(2) projectteam
(3) werkgroepen (visie, strategie, beleid, communicatie, participatie, personeel en organisatie, dienstverlening,…)
(4) formele beslissingsfora (CBS, VB, GR, OR, MAT).
De colleges van burgemeester en schepenen van de gemeente Wingene en Ruiselede stellen na onderling overleg en in consensus en akkoord van alle decretale graden voor om:
Artikel 1:
De gemeenteraad duidt Jurgen Mestdagh, algemeen directeur Wingene, aan als transitiemanager en algemeen directeur-coördinator.
Artikel 2:
De gemeenteraad duidt Florian Van de Sompel, algemeen directeur Ruiselede, aan om de algemeen directeur-coördinator en de transitiemanager bij te staan in zijn decretale opdrachten.
Artikel 3:
De gemeenteraad duidt Dieter Vandenberghe, financieel directeur Wingene, aan als financieel -directeur- coördinator.
Artikel 4:
De gemeenteraad duidt Olivier Ramon, financieel directeur Ruiselede, aan om de financieel directeur-coördinator bij te staan in zijn decretale opdrachten.
De Gemeenteraad keurt de beheersovereenkomst tussen de lokale besturen Wingene en Ruiselede goed.
De gemeenteraad hechtte zijn principiële goedkeuring in zitting van 19 december 2022 aan een vrijwillige samenvoeging van gemeente Wingene met de gemeente Ruiselede. De beoogde samenvoegingsdatum is 1 januari 2025. De voorgenomen samenvoeging wordt verder onderzocht met het oog op een goedkeuring van het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging door de gemeenteraad en indiening van dit voorstel bij de Vlaamse Regering uiterlijk op 31 december 2023.
Met de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging hebben de lokale besturen Wingene en Ruiselede de stap gezet om vanaf 1 januari 2025 één nieuw lokaal bestuur te vormen. Vanuit een behoorlijk bestuur beogen de beide besturen in voorbereiding op de definitieve beslissing tot de vrijwillige samenvoeging van beide gemeenten een doorgedreven samenwerking op te zetten teneinde een synergie op vlak van beleid, werking en organisatie te realiseren, zodanig dat op de meest effectieve en efficiënte wijze een kwaliteitsvolle dienstverlening kan aangeboden worden.
Naast het aanduiden van de transitiemanager en de algemeen/financieel directeur-coördinatoren kunnen beide gemeenten vanaf de principiële beslissing ook beheersovereenkomsten sluiten om voor bepaalde functies beroep te doen op elkaars personeelsleden.
In aanloop naar een definitieve samenvoeging willen de lokale besturen Wingene en Ruiselede hun onderlinge samenwerking reeds naar een hoger niveau tillen en verder uitvoering geven aan die mogelijkheden tot samenwerking die het meest inspelen op de efficiëntieverhoging en de versterking van de organisaties, rekening houdend met de eigen specificiteit en de gezamenlijk vastgestelde doelstelling, te weten het realiseren van een eengemaakte gemeente op 1 januari 2025.
Het decreet lokaal bestuur geeft aan de samen te voegen gemeenten alvast de mogelijkheid om een beheersovereenkomst af te sluiten om voor bepaalde functies een beroep te doen op elkaars personeelsleden.
De beheersovereenkomst is bedoeld als kaderovereenkomst. Op basis hiervan kunnen verdere afspraken gemaakt worden omtrent de integratie van de verschillende diensten alsook het gemeenschappelijk gebruik van het personeel onderling.
Deze beheersovereenkomst kan op korte termijn mogelijkheden bieden aan beide besturen voor bepaalde functies die niet ingevuld zijn/geraken. Zeker naarmate de effectieve samenvoegingsdatum nadert, zal de beheersovereenkomst mogelijkheden bieden om de organisatie en werking, die wordt voorbereid met het oog op de samenvoeging van beide gemeenten, vorm te geven. Hierdoor zal de kwaliteit en de continuïteit van de dienstverlening gewaarborgd blijven.
Het lokaal bestuur Wingene en het lokaal bestuur Ruiselede blijven autonome besturen met dezelfde opdrachten die zich tot de inwoners van respectievelijk Wingene en Ruiselede richten. Het zijn formeel vier afzonderlijke juridische entiteiten en rechtspersonen (Gemeente Wingene, OCMW Wingene, Gemeente Ruiselede, OCMW Ruiselede) met eigen bevoegdheden, regelgeving en dienstverlening, een eigen organisatie en eigen personeel. De beheersovereenkomst impliceert dus niet dat het lokaal bestuur Wingene of het lokaal bestuur Ruiselede geen eigen beslissingen meer kan nemen inzake personeelswerking, -organisatie of -beleid.
De beheersovereenkomst bevat heel wat elementen en afspraken die duidelijkheid en transparantie beogen:
De overeenkomst wordt gesloten voor bepaalde duur en treedt onmiddellijk in werking en dit na de goedkeuring door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van beide lokale besturen. Indien nodig kan deze beheersovereenkomst gewijzigd of verfijnd worden. Dit dient steeds ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de diverse raden.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de beheersovereenkomst tussen de lokale besturen Wingene en Ruiselede goed.
Artikel 2:
De beheersovereenkomst maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 3:
De beheersovereenkomst treedt onmiddellijk in werking en dit na de goedkeuring door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van beide lokale besturen.
Artikel 4:
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het lokaal bestuur Wingene.
De Gemeenteraad neemt kennis van het document "Ruimtelijke Visie RUP|Hefboomproject Zorgdorp".
Naar aanleiding van een initiatief van VZW Curando O.L.V. van 7 Weeën om een masterplan “Zorgdorp Ruiselede” op te maken voor het gebied rond de Pensionaatstraat heeft het schepencollege beslist om een RUP "Zorgdorp" op te maken. Het masterplan omvatte de basisschool De Kiem, Instituut Sancta Maria, de Zusters O.L.V. van 7 Weeën, VZW Curando O.L.V. van 7 Weeën en de gemeente Ruiselede.
Door diverse omstandigheden (o.a. het sluiten van het Instituut Sancta Maria) werd de procedure na de startnota en de eerste adviesronde tijdelijk stopgezet.
Als reactie op de startnota werd vanuit adviserende instanties een totaalvisie op het gebied gevraagd waarbij rekening dient te worden gehouden met de principes van zuinig ruimtegebruik, delen van ruimte, verweving & hergebruik, het ontwikkelen van groene ruimte i.f.v. duurzaamheid en leefkwaliteit,… teneinde tot een samenhangende, kwaliteitsvolle ontwikkeling te komen die geen afbreuk doet aan de ruimtelijke context maar die wel een meerwaarde betekent voor de gemeente Ruiselede.
Om een antwoord te bieden op deze vraag werd in 2019-2020 door de intercommunale WVI een omgevingsanalyse opgesteld. Deze omgevingsanalyse had als doel, om op basis van analyse en ontwerpend onderzoek, een ruimtelijke visie voor ontwikkelingen aan te reiken waarbij de specifieke eigenheid van de kern van Ruiselede wordt behouden.
De gemeente wenst nu te komen tot een toetsingskader waarin de ruimtelijke kwaliteiten en de basisprincipes duidelijk worden aangegeven. Dit document is een eerste stap in de verdere opmaak van het RUP.
Het document zal worden gebruikt door de GOA als toetsingskader voor de beoordeling aan de goede ruimtelijke ordening teneinde omgevingsvergunningen binnen de contour van het RUP te kunnen adviseren.
Vooraleer het schepencollege het document "Ruimtelijke Visie RUP | Hefboomproject Zorgdorp" aanvaardt, wenst het schepencollege de gemeenteraad in kennis te stellen van het document.
Enig artikel:
De Gemeenteraad neemt kennis van het document "Ruimtelijke Visie RUP|Hefboomproject Zorgdorp".
De Gemeenteraad past de pachtprijzen voor gemeentegronden (zowel voor landbouwgrond als voor wei-en hooiland) aan. Deze nieuwe pachtprijzen gelden vanaf 1 mei 2023.
De huidige pachtprijscoëfficienten zijn geldig tot en met 12 december 2022.
De provinciale pachtprijzencommissies stellen om de drie jaar de pachtprijzencoëfficiënten vast.
In het Belgisch Staatsblad van 13 december 2022 werden de nieuwe pachtprijscoëfficienten gepubliceerd die geldig zijn vanaf 13 december 2022 tot en met 12 december 2025.
Voor de in pacht gegeven gronden en gebouwen stemmen de maximum toegelaten pachtprijzen overeen met hun niet-geïndexeerd kadastraal inkomen vermenigvuldigd met een coëfficiënt, die per landbouwstreek en per provincie vastgesteld wordt.
De gronden, eigendom van de gemeente, zijn gelegen in de zandstreek.
2023/GBB/0050-00/7050003/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Enig artikel:
Met ingang van 1 mei 2023 worden de pachtprijzen voor gemeentegronden vastgesteld op: niet-geïndexeerd kadastraal inkomen x 8,45 zowel voor landbouwgrond als voor wei-en hooiland.
De Gemeenteraad gaat akkoord met aansluiting op het Vastgoedinformatieportaal (VIP) ontwikkeld door Digitaal Vlaanderen, in samenwerking met de gemeenten. De Gemeenteraad gaat akkoord met de vernieuwing van het retributiereglement.
Om de potentiële koper van een onroerend goed van correcte informatie te kunnen voorzien, dient de notaris of vastgoedmakelaar notariële inlichtingen op te vragen bij de gemeente. Om deze inlichtingen op een correcte, veilige en efficiënte manier te delen, heeft Digitaal Vlaanderen in samenwerking met de gemeenten een elektronisch vastgoedinformatieportaal (VIP) ontwikkeld. Via dit informatiesysteem kan de gemeente de door de aanvragers, in eerste instantie de notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten. Gezien het verzamelen en ontsluiten van deze vastgoeddossiers een administratieve en bijkomende kost met zicht meebrengt, is het wenselijk deze kost op de aanvrager te verhalen.
2023/GBB/0020-00/7316001
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Artikel 2 - Algemeen
De gemeente Ruiselede verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Ruiselede doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Ruiselede stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 3 mei 2023 wordt ten voordele van gemeente Ruiselede een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Artikel 3 - Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag |
Vastgoeddossier |
60EUR |
Een aanvrager dient slechts één maal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum [30] dagen.
Artikel 5 - Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Ruiselede voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente Ruiselede bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Ruiselede verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Ruiselede bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Ruiselede doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Ruiselede, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Ruiselede via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 3 mei 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De Gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie-en Klimaatpact.
Op 21 oktober 2021 ondertekende de gemeente Ruiselede het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang opgemaakt worden. Deze rapportering moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad en nadien ingediend worden bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Voor de rapportering wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
In bijlage: rapport LEKP 2022.
Enig artikel:
De Gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
De Gemeenteraad keurt het addendum 'landbouw' bij het gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan voor de groep Klimaatoverleg Midwest goed.
• Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
• Besluit van de gemeenteraad van 21 juni 2018 tot ondertekening van het burgemeestersconvenant 2030
• Besluit van de gemeenteraad van 16 januari 2020 tot goedkeuring van het gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 voor de groep ‘Klimaatoverleg Midwest’
Het klimaatactieplan 2030 werd door WVI opgemaakt voor de groep ‘Klimaatoverleg Midwest’ met als streefdoel voor de gemeenten Ingelmunster, Lichtervelde, Meulebeke, Moorslede, Oostrozebeke, Ruiselede, Tielt en Wingene tegen 2030 een gezamenlijke CO2-reductie van 40% te behalen tegenover het referentiejaar 2011.
Om dit doel te bereiken zijn acties opgenomen in het klimaatactieplan voor volgende sectoren:
• gemeente (patrimonium, vloot en openbare verlichting)
• residentiële sector
• tertiaire sector
• mobiliteit
• industrie
• landbouw(enkel energie gerelateerde emissies, emissie ten gevolge van natuurlijke processen - bv. methaanuitstoot bij vee- worden niet meegerekend)
Om tot een globale 40% CO2-reductie te komen heeft WVI in het plan aan iedere sector een reductiedoelstelling (in procent) gekoppeld. Voor de berekening van mogelijke besparingen binnen alle sectoren werd gebruik gemaakt van een tool die voor Vlaanderen ontwikkeld werd door het VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek).
Reductiedoelstellingen klimaatactieplan 2030:
Sector | % reductie per sector | % reductie t.o.v. totale CO2-uitstoot 2011 |
Gemeentebestuur (patrimonium, vloot en openbare verlichting) |
40% | 1% |
Huishoudens | 61% | 16% |
Mobiliteit | 30% | 6% |
Tertiare sector | 25% | 2% |
Industrie | 6% | 2% |
Landbouw | 47% | 6% |
Lokale energieproductie | nvt | 16% |
Opvallend was het heel hoog en moeilijk te verklaren CO2-reductiepotentieel van 47% voor de landbouwsector die op basis van de VITO-tool werd vooropgesteld tegen 2030. Terwijl er voor de industriesector bijvoorbeeld maar een reductiepotentieel van 6% voorzien werd. Omdat binnen de groep ‘Klimaatoverleg Midwest’ de vrees bestond dat de landbouwsector zich hierdoor verongelijkt zou voelen, met weinig draagvlak als gevolg vanuit die sector, heeft WVI het reductiepotentieel binnen de landbouwsector verder geanalyseerd.
Door WVI werd, samen met verschillende stakeholders naar verduidelijking en antwoorden gezocht op vragen die er waren omtrent het cijfermateriaal. Het traject dat werd afgelegd wordt beschreven in het addendum in bijlage. Dit addendum zal na goedkeuring door de 'klimaatgroep midwest' bij het energie- en klimaatplan worden gevoegd.
Voor het berekenen van de CO2-reducties binnen het klimaatactieplan 2030 werd gebruik gemaakt van de ‘Maatregelentool emissiereductie’ opgesteld door VITO in opdracht van het Departement Omgeving. De maatregelentool bevat een beperkt aantal maatregelen die voor landbouw en industrie tot reductie van de CO2-uitstoot kunnen leiden. De mogelijke CO2-reductiemaatregelen voor de landbouwsector in de VITO tool zijn: pocketvergisters, biomassaketels en warmtepompen. De opgenomen maatregelen voor de industriesector zijn: verhogen van de efficiëntie van elektrische aandrijfsystemen, warmtepompen en zonneboilers. De maatregelen voor het verhogen van de lokale productie van hernieuwbare energie vallen niet onder de sectoren landbouw, industrie, tertiaire sector of wonen. Het Burgemeestersconvenant kiest ervoor om al deze maatregelen onder te brengen onder de sector lokale energieproductie.
Binnen de VITO tool kennen alle opgenomen CO2-reductiemaatregelen steeds drie mogelijke implementatiegraden: laag, medium en hoog.
Voor het ‘Duurzaam Energie- en Klimaatactieplan 2030’ van klimaatoverleg Midwest is gebleken dat de implementatiegraad medium dient gehanteerd te worden om de doelstelling van -40% CO2-uitstoot ten opzichte van het referentiejaar 2011 te halen.
Door de samenwerking met Boerenbond en het Innovatiesteunpunt voor het optimaliseren van de reductiemaatregelen, kwamen vanuit Boerenbond een aantal vragen rond de inventaris (gebruikt voor de nulmeting) en de maatregelentool naar boven. Via Departement omgeving werden deze vragen voorgelegd aan VITO.
Naar aanleiding van deze vragen en voor het bekijken van de verdere berekeningsmogelijkheden, ging op 29 januari 2020 een overleg door tussen Boerenbond en WVI. De input van deze vergadering werd gebruikt als voorbereiding van de workshop landbouw die doorging op 25 maart 2021. Stakeholders Boerenbond, Innovatiesteunpunt, Departement Landbouw en Visserij en de gemeenten Wingene, Tielt en Ingelmunster gingen na welke data beschikbaar waren voor een betere berekening van de potentiële CO2-reductie binnen de landbouwsector.
Finaal is geconcludeerd dat berekeningen voor het bepalen van de CO2-reductie niet gemeentespecifiek kunnen worden verfijnd door het ontbreken van de nodige data. Bijkomend is ook vastgesteld dat er in de VITO-tool een overlap zit in de potentiële CO2-reductiemaatregelen voor de landbouwsector. Om zijn warmtevoorziening te verduurzamen zal een bedrijf immers kiezen tussen een pocketvergister, biomassaketel of warmtepomp en geen combinatie ervan. Stakeholders geven ook aan dat potentiële acties voor de landbouwsector veelal op het bovenlokale niveau liggen, met enkel een ondersteunende rol voor het lokale bestuur.
Voor het berekenen van de reductie van het lokaal energie- en klimaatplan 2030 voor de groep ‘Klimaatoverleg Midwest’ wordt daarom voorgesteld om te werken naar analogie met het Vlaams klimaatplan en geen bijkomende reducties op te leggen vanuit het lokale niveau. Binnen het Vlaams klimaatplan wordt voor de landbouwsector een CO2-reductie van 19% vooropgesteld in 2030 t.o.v. 2013. Dit komt overeen met een reductie van 20% tegenover 2011.
Gelijktijdig werd beslist om de reductiedoelstelling binnen het klimaatactieplan voor de groep ‘Industrie’ op te trekken van 6 naar 7%, door de hoogst mogelijke implementatiegraad te hanteren binnen de ‘Maatregelentool emissiereductie’ van VITO.Aangepaste reductiedoelstellingen klimaatactieplan 2030.
Sector | % reductie per sector | % reductie t.o.v. totale CO2-uitstoot 2011 |
Gemeentebestuur (patrimonium, vloot en openbare verlichting) |
40% | 1% |
Huishoudens | 61% | 16% |
Mobiliteit | 30% | 6% |
Tertiare sector | 25% | 2% |
Industrie | 7% | 2% |
Landbouw | 20% | 3% |
Lokale energieproductie | nvt | 16% |
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het addendum 'landbouw' bij het gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan voor de groep Klimaatoverleg Midwest, in bijlage bij dit besluit, goed.
Artikel 2:
Een kopie van dit besluit wordt ondertekend bezorgd aan de West-Vlaamse Intercommunale, Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge.
De Gemeenteraad keurt het convenant, waarin afspraken met de organisator van de "Ronde van Vlaanderen Cyclo" worden gemaakt rond veiligheid, milieu en communicatie goed. De onderlinge overeenkomst tot oprichting van de interlokale vereniging "Ronde van Vlaanderen cyclo" wordt goedgekeurd.
Op zaterdag 1 april 2023 doorkruist het wielerevenement "Ronde van Vlaanderen Cyclo" het grondgebied van onze gemeente.
Dit evenement houdt ernstige risico's in waardoor bovenlokale afspraken in het kader van de openbare orde aangewezen zijn.
De doortocht van dit wielerevenement brengt traditioneel veel hinder voor de plaatselijke bevolking met zich mee.
Veel deelnemers respecteren mogelijk de wegcode niet en brengen daardoor andere weggebruikers in gevaar.
Het is aangewezen dat er met de organisator duidelijke afspraken worden gemaakt inzake veiligheid, milieuvriendelijke maatregelen en communicatie.
Het is opportuun deze afspraken vast te leggen in een convenant tussen het gemeentebestuur en de organisator.
Deze afspraken zijn het best afdwingbaar door een waarborg te eisen van de organisator.
Het is praktisch bijna onmogelijk om deze waarborg ten aanzien van elke gemeente individueel te regelen.
Een bovenlokaal samenwerkingsverband is aangewezen om eenvormigheid in afspraken te bereiken en om de waarborg te kunnen beheren.
Een interlokale vereniging is de meest eenvoudige vorm van intergemeentelijke samenwerking.
De burgemeester is, inherent aan zijn bevoegdheden, het best geplaatst om de gemeente te vertegenwoordigen.
Artikel 1:
Het convenant zoals vastgesteld in bijlage, waarin afspraken met de organisator van de "Ronde van Vlaanderen Cyclo" worden gemaakt rond veiligheid, milieu en communicatie, wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
In uitvoering van artikel 26 van het convenant, wordt de onderlinge overeenkomst tot oprichting van de interlokale vereniging "Ronde van Vlaanderen cyclo" goedgekeurd.
Artikel 3:
De gemeente Wortegem-Petegem wordt aangeduid als beherende gemeente en diens bijzonder rekenplichtige wordt gemachtigd tot het betalen en innen van de afgesproken bedragen, bepaald in het convenant.
Artikel 4:
De burgemeester van de vaste leden wordt aangeduid als lid van het beheerscomité van de interlokale vereniging.
Artikel 5:
Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de federale diensten van de provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen, Kalandeberg 1 te 9000 Gent.
De Gemeenteraad stelt naar aanleiding van de T.A.C.-Rally op zaterdag 8 april 2023 een tijdelijk politiereglement vast betreffende het verbod op de verkoop van eet- en drinkwaren langs het parcours. Ook wordt er een verbod opgelegd voor de verkoop en het verbruik van alcoholische dranken langs het parcours.
Op zaterdag 8 april 2023 is de autorally “TAC-rally” voor personenauto’s voorzien, waarvan een gedeelte verreden wordt op het grondgebied van de Gemeente Ruiselede. Het is opportuun om de veiligheid en de openbare rust van zowel de deelnemers, de bezoekers of toeschouwers tijdens deze rally in het algemeen te waarborgen.
Artikel 1:
Ter gelegenheid van de Autorally is op zaterdag 8 april 2023 vanaf 4.00 uur tot 24.00 uur het opstellen van tenten, kramen, voertuigen met het oog op verkoop van eet- en drinkwaren verboden langs het parcours van de KP’s en binnen een straal van 500 meter van het parcours van de TAC-rally. Uitzonderingen op voormelde verbodsbepaling kunnen enkel verleend worden door het College van Burgemeester en Schepenen en dit op vooraf gekende en goedgekeurde plaatsen. De verkoop en het verbruik van alcoholische dranken is verboden op de KP’s en in de onmiddellijke omgeving ervan.
Artikel 2:
De overtredingen van dit besluit zullen gestraft worden met politiestraffen.
Artikel 3:
Deze verordening zal in overeenstemming met de voorschriften van het Decreet Lokaal Bestuur worden bekendgemaakt en ter kennis worden gebracht aan de Bestendige Deputatie, de griffie van de Rechtbank van Eerste aanleg te Brugge en de griffie van de Politierechtbank te Brugge.
De Gemeenteraad beslist om dit agendapunt bij spoedeisendheid toe te voegen aan de agenda van de Gemeenteraad van 27 februari 2023. De Gemeenteraad neemt kennis van de toezichtsbeslissing van de Gouverneur dd. 23 februari 2023 i.v.m. de bovenvermelde klachten.
Naar aanleiding van de volksraadpleging en de principiële beslissing tot fusie werden enkele klachten ingediend bij de gouverneur.
-Anoniem: "Klacht over interpretatie uitslag van referendum-samenvoeging gemeenten."
-Dhr. Hannes Gyselbrecht, Fractieleider Respect Gemeente Ruiselede:"1. Gemeentelijke volksraadpleging/fusie-uitspraken burgemeester". "2.Besluit van de gemeenteraad van 19 december 2022 houdende principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente Ruiselede en de gemeente Wingene.".
Als een klacht wordt ingediend tegen een besluit van de gemeenteoverheid brengt de toezichthoudende overheid de indiener van de klacht op de hoogte van:
1° de ontvangst van de klacht, binnen tien dagen nadat ze ontvangen werd;
2° het verzoek van de toezichthoudende overheid aan de gemeenteoverheid om het besluit en het bijbehorende dossier te bezorgen, binnen tien dagen na dat verzoek;
3° het besluit van de toezichthoudende overheid over de ingediende klacht met vermelding van de motieven waarop het besluit is gebaseerd.
De toezichthoudende overheid brengt de betrokken gemeenteoverheid op de hoogte van haar definitieve antwoord aan de indiener van de klacht. Deze mededeling dient ter kennis te worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Naar aanleiding van de hierboven geformuleerde klachten werd een antwoord van de toezichthoudende overheid ontvangen nadat de agenda van de gemeenteraad al vertrokken was.
Een punt dat niet op de agenda voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen. Tot spoedbehandeling kan alleen worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. De namen van die leden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld.
Men gaat over tot de publieke stemming en daaruit blijkt dat met 16 stemmen beslist wordt om dit agendapunt te behandelen.
Artikel 1:
De Gemeenteraad beslist om dit agendapunt bij spoedeisendheid toe te voegen aan de agenda van de Gemeenteraad van 27 februari 2023.
Artikel 2:
De Gemeenteraad neemt kennis van de toezichtsbeslissing van de Gouverneur dd. 23 februari 2023 i.v.m. de bovenvermelde klachten.
Namens Gemeenteraad,
Florian Van de Sompel
Algemeen Directeur
Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter