De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De Gemeenteraad keurt de lijst van nominatieve subsidies goed aan bedrijven gelegen in straten die gezien de fusiecontext een straatnaamwijziging (en hernummering) dienen te ondergaan.
Om te vermijden dat een nieuwe fusiegemeente een bepaalde periode 2 straten telt met dezelfde of gelijkaardige naam, dienen de besturen van de te fusioneren gemeenten overgaan tot een straatnaamwijziging. Zij kunnen daarbij ook bepalen een hernummering door te voeren. Wingene en Ruiselede rondden deze oefening af in het voorjaar van 2024.
In Ruiselede veranderen 10 straten van naam (en nummer), in Wingene zijn 6 straten betrokken in de wijziging. Het aantal bedrijven in de betrokken straten bedraagt ongeveer 136 in Ruiselede. In Wingene is dat ongeveer 61 bedrijven.
In eerdere en huidige fusietrajecten werd nagegaan op welke manier gemeentebesturen omgingen met vormen van compensatie voor bedrijven en particulieren. Daarnaast werd ook in een overleg met Unizo (augustus 2023) afgetoetst wat de concrete wensen of verwachtingen hieromtrent waren. Ook de beschikbare bronbestanden die als basis konden dienen voor het toekennen van een eventuele vergoeding werden onderzocht.
Het resultaat van dit voortraject resulteerde op 15 mei ll. in een standpunt van de fusiestuurgroep. Daarbij stelt de stuurgroep voor om geen vergoeding te voorzien voor particulieren maar wel een symbolisch bedrag toe te kennen aan bedrijven. Binnen de lijst met bedrijven, die gebaseerd zal worden op de objectieve lijst met provinciale bedrijfsbelasting, wordt een onderscheid gemaakt tussen natuurlijke personen (geen particulieren) en rechtspersonen. Een natuurlijke persoon ontvangt daarbij €100, een rechtspersoon €200.
Deze subsidie zal als nominatieve subsidie worden uitbetaald op basis van een gemeenteraadsbeslissing. Hiertoe worden via brief en digitaal formulier de nodige bedrijfsgegevens verzameld.
2024/GBB/0590-00/6491000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (natuurlijke personen)
2024/GBB/0590-00/6492000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (rechtspersonen)
Artikel 1:
De Gemeenteraad kent de nominatieve subsidie toe volgens het document in bijlage.
Artikel 2:
De Gemeenteraad geeft opdracht aan het College van Burgemeester en Schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in bijlage.
Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit, overeenkomst, statutaire bepaling of een subsidie aanvraag.
De Gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2024 van de Kerkfabriek OLV-Tenhemelopneming.
De Kerkfabriek O.-L.-V.-Tenhemelopneming diende een budgetwijziging in. De documenten werden op 12 september 2024 via het softwarepakket Religiopoint aan het Gemeentebestuur overgemaakt.
De kerkfabriek van H. Kruisverheffing werd overgenomen door de kerkfabriek O.-L.-V.-Tenhemelopneming. De overgenomen gelden werden geboekt (= €7.504.92). Verder werden er ook nog een aantal facturen voor Kruiskerke betaald. De kerk van Kruiskerke is intussen door de kerkfabriek te koop gesteld.
De exploitatietoelage vermindert lichtjes en bijgevolg blijft de gevraagde gemeentelijke toelage binnen de grenzen van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, waardoor een aktename door de Gemeenteraad volstaat.
Enig artikel:
De Gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2024 van de Kerkfabriek OLV-Tenhemelopneming.
De Gemeenteraad gaat principieel akkoord investeringstoelagen aan scholengroep Driespan te voorzien.
Scholengroep Driespan heeft bouwplannen zowel op de site van basisschool De Kiem in Ruiselede als op de site van basisschool De Linde in Doomkerke. Voor beide scholen wordt verwacht de bouwwerken te kunnen starten in de loop van 2025.
Het gemeentebestuur gaf enkele jaren geleden al aan de scholengroep hierbij financieel te willen ondersteunen.
Voor de uitbreiding/renovatieplannen aan De Linde (Oudemanhuis) werd 500.000 euro als toelage meegenomen in het Meerjarenplan 2020-2025. De gemeenteraad ging een principieel engagement aan om het indienen van het subsidiedossier met betrekking tot de bouwplannen te ondersteunen maar een gemeenteraadsbeslissing over het concrete bedrag werd niet opgemaakt en een overeenkomst werd nog niet afgesloten omdat de opmaak van de bouwvergunning werd afgewacht. Dit liep vertraging op bij het schoolbestuur. Ondertussen werd het gebouw wel in (kosteloze) erfpacht gegeven door het gemeentebestuur.
Voor De Kiem was het de bedoeling om de opbrengst van de verkoop van het huidige gemeentelijke gebouw Vakantieopvang Ferm in de Aalterstraat (verkoopprijs geschat in 2023 op 355.000 euro, geschat in 2024 op 550.000 euro) door te storten. Daarbij werd de belofte gemaakt aan De Kiem dat wanneer in het nieuwbouwproject ruimte werd voorzien voor de uitbouw van opvang- en academieruimtes de opbrengst van de vakantieopvang doorgestort zou worden. Een gemeenteraadsbeslissing hiertoe werd nog niet opgemaakt en een overeenkomst aldus nog niet afgesloten, gezien ook de bouwplannen van De Kiem vertraging opliepen.
De scholengroep wenst deze financiële ondersteuning graag te formaliseren en te bekrachtigen en vraagt hierbij een indexering (Abex-index, x 1,34) toe te passen. Daarnaast wenst men de subsidies graag te ontvangen bij aanvang van de werken.
In overleg met het gemeentebestuur werd onderstaand voorstel uitgewerkt.
De betoelaging aan De Kiem in 2024 kan echter niet meer voorzien worden in het lopende Meerjarenplan en dient meegenomen te worden in 2025.
Gezien de fusiecontext is het voor gemeentebestuur Ruiselede enkel mogelijk een principiële beslissing te nemen inzake deze betoelaging.
De gevraagde betoelagingen (incl. indexering) werd deels voorzien binnen het huidige meerjarenplan en zullen opgenomen worden in het eenjarig meerjarenplan 2025.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord volgende investeringstoelagen aan scholengroep Driespan te voorzien:
De Gemeenteraad beslist om het reglement gemeentelijke premie voorhuwelijkssparen bij huwelijk en samenwonen goedgekeurd in zitting van 19 oktober 2006 stop te zetten met ingang van 1 januari 2025.
In april 2022 werden de fusieplannen tussen de gemeenten Wingene en Ruiselede bekend gemaakt. Op 19 oktober 2023 werd deze fusie-intentie definitief door de gemeenteraad goedgekeurd.
Deze fusie resulteert in een herziening van een aantal gemeentelijke premies. Aangezien deze premie in Wingene niet bestaat en op heden in Ruiselede niet meer wordt aangevraagd is het voorstel van de fusiestuurgroep om dit reglement stop te zetten met ingang van 1 januari 2025.
GBB/0949-00/6491000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN/U
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om het reglement gemeentelijke premie voorhuwelijkssparen bij huwelijk en samenwonen goedgekeurd in zitting van 19 oktober 2006 stop te zetten met ingang van 1 januari 2025.
De Gemeenteraad beslist om het belastingreglement op masten en pylonen goedgekeurd in zitting van 28 mei 2020 met onmiddellijke ingang stop te zetten.
In april 2022 werden de fusieplannen tussen de gemeenten Wingene en Ruiselede bekend gemaakt. Op 19 oktober 2023 werd deze fusie-intentie definitief door de gemeenteraad goedgekeurd.
Deze fusie resulteert in een herziening van een aantal belastingreglementen. Aangezien deze belasting in Wingene niet bestaat is het voorstel van de fusiestuurgroep om dit reglement stop te zetten met onmiddellijke ingang.
2024/GBB/0020-00/7360900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Enig artikel:
De gemeenteraad beslist om het belastingreglement op masten en pylonen goedgekeurd in zitting van 28 mei 2020 met onmiddellijke ingang stop te zetten.
De Gemeenteraad beslist om het reglement gemeentelijke verbeterings-en renovatiepremie goedgekeurd in zitting van 18 december 2014 stop te zetten met ingang van 1 januari 2025.
In april 2022 werden de fusieplannen tussen de gemeenten Wingene en Ruiselede bekend gemaakt. Op 19 oktober 2023 werd deze fusie-intentie definitief door de gemeenteraad goedgekeurd.
Deze fusie resulteert in een herziening van een aantal subsidiereglementen. Aangezien dit reglement in Wingene niet bestaat is het voorstel van de fusiestuurgroep om dit reglement stop te zetten met ingang van 1 januari 2025.
2024/GBB/0629-00/6491003/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om het reglement gemeentelijke verbeterings-en renovatiepremie goedgekeurd in zitting van 18 december 2014 stop te zetten met ingang van 1 januari 2025.
De Gemeenteraad beslist om reglement op de gemeentelijke toelage voor de aankoop en het plaatsen van een zonneboiler goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 september 2008, gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 18 april 2013 en 20 februari 2014 stop te zetten met ingang van 1 januari 2025.
In april 2022 werden de fusieplannen tussen de gemeenten Wingene en Ruiselede bekend gemaakt. Op 19 oktober 2023 werd deze fusie-intentie definitief door de gemeenteraad goedgekeurd.
Deze fusie resulteert in een herziening van een aantal subsidiereglementen. Aangezien dit reglement in Wingene niet bestaat is het voorstel van de fusiestuurgroep om dit reglement stop te zetten met ingang van 1 januari 2025.
2024/GBB/0350-00/6491001/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om reglement op de gemeentelijke toelage voor de aankoop en het plaatsen van een zonneboiler goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 september 2008, gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 18 april 2013 en 20 februari 2014 stop te zetten met ingang van 1 januari 2025.
De Gemeenteraad gaat akkoord met de stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst met het lokaal bestuur Maldegem aangaande de inrichting van de lessen van de Kunstacademie vanaf 1 september 2025.
In april 2022 werden de fusieplannen tussen de gemeenten Wingene en Ruiselede bekend gemaakt. Op 19 oktober 2023 werd deze fusie-intentie definitief door de gemeenteraad goedgekeurd.
Deze fusie resulteert in een herziening van de lopende samenwerkingsverbanden met betrekking tot de inrichting van lessen beeldende kunst. Geen van beide gemeenten voorziet immers zelf in de inrichting van deze lessen en doet daarvoor beroep op externe partners.
In Ruiselede worden de lessen beeldende kunst ingericht in samenwerking met de Kunstacademie Maldegem en dit sinds het schooljaar 2020-2021. Dit aanbod werd bekrachtigd door een beslissing van de gemeenteraad dd. 20 februari 2020. De praktische werking van de Kunstacademie en vestigingsplaatsen staat onder de controle van een Interlokale Vereniging.
In Wingene worden de lessen beeldende kunst aangeboden in samenwerking met de Stedelijke Academie van Tielt.
Fusiescenario
Het verderzetten van de lopende samenwerkingen, zowel in Wingene als in Ruiselede, droeg de voorkeur van de fusiestuurgroep weg omdat dit enerzijds perfect wettelijk mogelijk was maar ook omdat de wens bestond de fusie-impact voor wat betreft de lessen deeltijds kunstonderwijs zowel voor de burgers als voor de betrokken diensten tot een minimum te beperken.
Om de eventuele praktische mogelijkheden en/of bezwaren rond dit voorkeursscenario concreet uit te klaren, werd in februari 2024 een overleg met de betrokken academies georganiseerd. Aan de partners werd daarbij gevraagd ten laatste tegen 1 juni daaropvolgend te informeren over de haalbaarheid van het voorstel maar ook mee te delen of de wens bestond om de lopende samenwerking eventueel alsnog stop te zetten.
Stopzetting
Het college van burgemeester en schepenen van Aalter liet dd. 25 april 2024 weten principieel (onder voorbehoud van de verkiezingen van oktober 2024) beslist te hebben de samenwerking met de gemeente Ruiselede stop te willen zetten na het schooljaar 2024-2025 voor wat betreft het aanbieden van de lessen muziek, woord en dans. De Academie Aalter staat nog in voor de inrichting van het volledige schooljaar 2024-2025 en voorziet een operationele uitfasering (stopzetting rekrutering en promotieactiviteiten) vanaf 1 januari 2025.
De stuurgroep werd op 15 mei geïnformeerd over deze beslissing en besliste akkoord te gaan met de stopzetting van de vermelde samenwerking en de gesprekken op te starten met Stad Tielt voor een uitbreiding van de samenwerking met de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord op grondgebied Ruiselede.
Gezien deze heroriëntatie richting Tielt (West-Vlaanderen) voor het aanbieden van lessen muziek, woord en dans, werd beslist om ook voor wat betreft de lessen beeldende kunst, de lopende samenwerking met Kuma stop te zetten en ook daarvoor in de toekomst een samenwerking met Tielt op te starten om zo eenzelfde aanbieder in de fusiegemeente te voorzien.
De betrokken partners (Tielt en Maldegem) werden hierover via mail geïnformeerd op 3 juni 2024. De leden van de vergadering van de Interlokale Vereniging van de Kunstacademie worden ingelicht op 2 juli 2024. Betrokken partijen werden tevens via brief ingelicht.
Om de stopzetting van de samenwerking en een uittreding uit de Interlokale Vereniging op 1 september 2025 te formaliseren moet ten laatste op 1 maart 2025 de eis tot stopzetting schriftelijk en aangetekend bekend gemaakt worden aan het andere gemeentebestuur. De mededeling tot uittreding moet gebaseerd zijn op een beslissing van de gemeenteraad van de uittredende gemeente.
De officiële stopzetting (en aangetekende mededeling hiervan) wordt ter goedkeuring geagendeerd op de gemeenteraad van Ruiselede. De gemeenteraad van Maldegem agendeert hiernavolgend.
De financieel directeur voorziet binnen het budget van de fusiegemeente Wingene voldoende financiële middelen om de werkingskosten van de Academie(s) te betalen. In 2025 wordt daarbij rekening gehouden met de uitbetaling van de werkingskost van de Kunstacademie Maldegem voor het jaar 2024 (grondgebied Ruiselede) bovenop deze van de Academie van Tielt (grondgebied Wingene) voor het jaar 2024.
Artikel 1:
De gemeenteraad gaat akkoord met de stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst met het lokaal bestuur Maldegem aangaande de inrichting van de lessen van de Kunstacademie vanaf 1 september 2025.
Artikel 2:
Gemeente Maldegem wordt van deze beslissing op de hoogte gebracht via aangetekend schrijven.
De Gemeenteraad gaat akkoord met de stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst met het lokaal bestuur Aalter aangaande de lessen van de Academie in Ruiselede vanaf 1 september 2025.
In april 2022 werden de fusieplannen tussen de gemeenten Wingene en Ruiselede bekend gemaakt. Op 19 oktober 2023 werd deze fusie-intentie definitief door de gemeenteraad goedgekeurd.
Deze fusie resulteert in een herziening van de lopende samenwerkingsverbanden met betrekking tot de inrichting van lessen muziek, woord (en dans). Geen van beide gemeenten voorziet immers zelf in de inrichting van deze lessen en doet daarvoor beroep op externe partners.
In Ruiselede worden de lessen muziek, woord en dans ingericht in samenwerking met de Academie voor Muziek, Woord en Dans van Aalter en dit sinds het schooljaar 2008-2009. Dit aanbod werd bekrachtigd door een beslissing van de gemeenteraad dd. 17 december 2009. Sinds juni 2011 staat de praktische werking van de Academie en vestigingsplaatsen, onder de controle van een Interlokale Vereniging.
In Wingene worden de lessen muziek en woord aangeboden in samenwerking met de Stedelijke Academie van Tielt.
Fusiescenario
Diverse fusiescenario's werden met de stuurgroep en de betrokken partners afgetast. Het behouden van de huidige samenwerkingsovereenkomst was daarbij mogelijk, zolang duidelijke afspraken werden gemaakt inzake het lesaanbod en de rekrutering. Het oprichten van een eigen academie door een fusiegemeente werd mogelijk gemaakt bij principiële goedkeuring van de Vlaamse Regering dd. 17 november 2023 maar deze optie is door het fusiebestuur niet gewenst. Ook het overhevelen van structuuronderdelen van de ene naar de nadere partner (het kiezen voor één specifieke partner om per domein mee samen te werken) was een optie. Daarbij zou ofwel voor een samenwerking met Tielt of voor een samenwerking met Aalter worden gekozen.
Het verderzetten van de lopende samenwerkingen, zowel in Wingene als in Ruiselede, droeg de voorkeur van de fusiestuurgroep weg omdat dit enerzijds perfect wettelijk mogelijk was maar ook omdat de wens bestond de fusie-impact voor wat betreft de lessen deeltijds kunstonderwijs zowel voor de burgers als voor de betrokken diensten tot een minimum te beperken.
Om de eventuele praktische mogelijkheden en/of bezwaren rond dit voorkeursscenario concreet uit te klaren, werd in februari 2024 een overleg met de betrokken academies georganiseerd. Aan de partners werd daarbij gevraagd ten laatste tegen 1 juni daaropvolgend te informeren over de haalbaarheid van het voorstel maar ook mee te delen of de wens bestond om de lopende samenwerking eventueel alsnog stop te zetten.
Stopzetting
Het college van burgemeester en schepenen van Aalter liet daarop dd. 25 april 2024 weten principieel (onder voorbehoud van de verkiezingen van oktober 2024) beslist te hebben de samenwerking met de gemeente Ruiselede stop te willen zetten na het schooljaar 2024-2025. De Academie voor Muziek, Woord en Dans Aalter staat nog in voor de inrichting van het volledige schooljaar 2024-2025 en voorziet een operationele uitfasering (stopzetting rekrutering en promotieactiviteiten) vanaf 1 januari 2025.
De stuurgroep werd op 15 mei 2024 geïnformeerd over deze beslissing en besliste akkoord te gaan met de stopzetting van de vermelde samenwerking en de gesprekken op te starten met Stad Tielt voor een uitbreiding van de samenwerking met de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord op grondgebied Ruiselede.
Stad Tielt werd hierover via mail geïnformeerd op 3 juni 2024. De leden van de vergadering van de Interlokale Vereniging voor Muziek, Woord en Dans van de Academie Aalter werden ingelicht op 2 juli 2024. Betrokken partijen werden tevens via brief ingelicht.
Om de stopzetting van de samenwerking en een uittreding uit de Interlokale Vereniging op 1 september 2025 te formaliseren moet ten laatste op 1 maart 2025 de eis tot stopzetting schriftelijk en aangetekend bekend gemaakt worden aan het andere gemeentebestuur.
De officiële stopzetting wordt ter goedkeuring geagendeerd op de gemeenteraad van Ruiselede. De gemeenteraad van Aalter agendeert hiernavolgend.
De financieel directeur voorziet binnen het budget van de fusiegemeente Wingene voldoende financiële middelen om de werkingskosten van de Academie(s) te betalen. In 2025 wordt daarbij rekening gehouden met de uitbetaling van de werkingskost van de Academie van Aalter voor het jaar 2024 (grondgebied Ruiselede) bovenop deze van de Academie van Tielt (grondgebied Wingene) voor het jaar 2024.
Artikel 1:
De gemeenteraad gaat akkoord met de stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst met het lokaal bestuur Aalter aangaande de inrichting van de lessen van de Academie voor Muziek, Woord en Dans vanaf 1 september 2025.
Artikel 2:
Gemeente Aalter wordt van deze beslissing op de hoogte gebracht via aangetekend schrijven.
De Gemeenteraad stelt het dienstreglement openbare bibliotheek voor het Lokaal Bestuur Ruiselede vast. Het dienstreglement treedt in werking op 1 januari 2025.
Ten gevolge van de fusie zullen de bibliotheken van Ruiselede en Wingene vanaf 1 januari 2025 samensmelten. Daarom is er nood aan een gemeenschappelijk dienstreglement voor beide bibliotheken. Dit zal na vaststelling van de gemeenteraden in Wingene en Ruiselede in werking treden vanaf 1 januari 2025 en van toepassing zijn in de hoofdbibliotheek van Wingene en de uitleenpost in Ruiselede.
Het ontwerp dienstreglement openbare bibliotheek dat voorligt, is gebaseerd op het huidige dienstreglement van de bibliotheek in Wingene dat door de Wingense gemeenteraad werd vastgesteld op 30 maart 2020.
De belangrijkste wijzigingen voor de huidige leden van de bibliotheek in Ruiselede:
Artikel 1:
De gemeenteraad stelt het dienstreglement openbare bibliotheek voor het Lokaal Bestuur Ruiselede vast, zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit om er integraal deel van uit te maken.
Artikel 2:
Het dienstreglement treedt in werking op 1 januari 2025.
De Gemeenteraad stelt een gemeentelijk reglement vast voor de erkenning van opvanginitiatieven in functie van het uitreiken van fiscale attesten kinderopvang.
De uitgaven voor kinderoppas kunnen, indien aan een aantal voorwaarden is voldaan, recht geven op een belastingvermindering van 45% van de werkelijk betaalde uitgaven, desgevallend beperkt tot een maximumbedrag per oppasdag en per kind.
Komen hiervoor in aanmerking:
Komen hier niet voor in aanmerking:
Het lokaal bestuur Ruiselede reikt zelf fiscale attesten uit aan de ouders van deelnemers aan het eigen gemeentelijk georganiseerd opvangaanbod (kampen, speelpleinwerking)
Heel wat Ruiseleedse verenigingen werden in het verleden erkend via de sectorale subsidiereglementen. Enkele organisatoren van kampen die niet voldoen aan de voorwaarden voor erkenning met het oog op subsidiëring, werden gedeeltelijk erkend o.m. met het oog op het uitreiken van fiscale attesten.
In ieder geval heeft het lokaal bestuur de autonome bevoegdheid om initiatieven specifiek te erkennen in het kader van kinderopvang. Vermits deze erkenning een andere finaliteit heeft dan de erkenning met het oog op subsidies of andere gemeentelijke ondersteuning is het aangewezen om de regels en voorwaarden specifiek bedoeld voor erkenning in het kader van het uitreiken van fiscale attesten voor kinderopvang op te stellen.
Artikel 1:
De Gemeenteraad stelt een gemeentelijk reglement vast voor de erkenning van opvanginitiatieven in functie van het uitreiken van fiscale attesten kinderopvang. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 2:
Het besluit en de inhoud van dit reglement worden bekend gemaakt via de webtoepassing van de gemeente overeenkomstig artikel 286 §1 1° van het decreet lokaal bestuur. In uitvoering van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeente op dezelfde dag als de bekendmaking van de besluiten op de webtoepassing van de gemeente, de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.
De Gemeenteraad gaat akkoord met de opheffing van de verkavelingsverordening dd. 6 november 1995.
In het kader van het fusietraject Wingene-Ruiselede heeft de juridische werkgroep de planologische instrumenten afgestemd tussen de gemeenten.
Eén van de instrumenten zijn de stedenbouwkundige verordeningen.
Op 25 juli 2024 beslist het schepencollege om principieel akkoord te gaan met de afschaffing van de gemeentelijke verkavelingsverordening.
Het betreft een verordening uit 1995 die sterk verouderd is en die de huidige lasten niet meer voldoende dekt.
De verordening zal worden geïmplementeerd in de bijzondere en/of algemene voorwaarden in de omgevingsvergunning en worden vervangen door het waarborgreglement van de gemeente Wingene.
Aangezien de verordening dateert van vóór 2009 is de gemeenteraad bevoegd voor de opheffing van de verordening zonder openbaar onderzoek en adviesronde.
Enig artikel:
De Gemeenteraad gaat akkoord met de opheffing van de verkavelingsverordening dd. 6 november 1995.
De Gemeenteraad gaat akkoord met de opheffing van de stedenbouwkundige verordening betreffende de lozing van huishoudelijk afvalwater, de verplichte aansluiting op de openbare riolering en de afkoppeling van hemelwater afkomstig van particuliere woningen.
In het kader van het fusietraject Wingene-Ruiselede heeft de juridische werkgroep de planologische instrumenten afgestemd tussen de gemeenten.
Op 25 juli 2024 beslist het schepencollege om principieel akkoord te gaan met de afschaffing van de gemeentelijke verordening betreffende de lozing van huishoudelijk afvalwater, de verplichte aansluiting op de openbare riolering en de afkoppeling van hemelwater afkomstig van particuliere woningen
De gemeentelijke verordening is in strijd met de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater dd. 10 februari 2023.
De lozing van huishoudelijk afvalwater, de verplichte aansluiting op de openbare riolering en de afkoppeling van hemelwater afkomstig van particuliere woningen zit vervat in andere wetgeving waardoor de gemeentelijke verordening niet meer wordt toegepast.
Aangezien de verordening dateert van vóór 2009 is de gemeenteraad bevoegd voor de opheffing van de verordening zonder openbaar onderzoek en adviesronde.
Enig artikel:
De gemeenteraad gaat akkoord met de opheffing van de stedenbouwkundige verordening betreffende de lozing van huishoudelijk afvalwater, de verplichte aansluiting op de openbare riolering en de afkoppeling van hemelwater afkomstig van particuliere woningen dd. 12 februari 2002.
De Gemeenteraad neemt akte van de implicatienota en gaat akkoord met de inkanteling van NIP in DVV Midwest met als streefdoel januari 2025.
De laatste jaren groeide geleidelijk aan zowel ambtelijk als politiek het inzicht en de overtuiging dat gezien het steeds toenemende belang/takenpakket van de nood- en interventieplanning én de constante groei van de (deelnemende gemeenten aan de) intergemeentelijke dienst (veel ruimer dan de gemeenten die deel uitmaken van de politiezone) én de creatie van de DVV Midwest, een inbedding in de politiezone RIHO wellicht niet langer de best mogelijke organisatievorm van de intergemeentelijke dienst nood- en interventieplanning was.
In navolging hiervan en de eerdere beslissing van de besturen bij de oprichting van DVV Midwest om de piste van inkanteling van NIP te bekijken, werd een nota opgemaakt. Dit sluit aan bij één van de doelstellingen waarvoor DVV Midwest eind 2017 werd opgericht, namelijk het bundelen van bestaande en nieuwe samenwerkingsverbanden.
Er wordt voorgesteld om de inkanteling en verdere samenwerking in twee fasen te laten verlopen om de complexiteit ervan niet te vergroten.
Fase 1 omvat de organisatorische inkanteling van NIP in DVV Midwest met als streefdatum januari 2025.
Fase 2 wordt opgestart in 2025 en omvat de bespreking voor de verdere uitbouw (of afbouw) van de intergemeentelijke dienst, bijsturing van de werking, financiële afspraken ed.
De bestaande samenwerkingsovereenkomsten met PZ RIHO lopen tot 31 december 2025. Deze overeenkomsten worden verder binnen DVV Midwest opgenomen. Aandachtspunt bij de dienstverlening naar niet-Midwest-besturen zijn de verplichting tot regioconform werken van DVV Midwest, alsook blijkt uit juridisch advies dat DVV Midwest 21% BTW zal moeten aanrekenen aan niet leden.
Volgende timing wordt voorgesteld:
• Politiecollege RIHO: goedkeuring inkanteling op 6 september 2024
• Midwestoverleg: goedkeuring inkanteling op 24 september 2024
• Raad van bestuur DVV Midwest: 26 november 2024
• Deelnemende Midwest-besturen – vraag tot akkoord met inkanteling: oktober-begin november 2024
• Formele beslissing/bekrachtiging door raad van bestuur Midwest: 26 november 2024
• Informeren deelnemende besturen buiten regio Midwest: november-december 2024.
In het najaar worden de verdere noodzakelijke juridische – personeels- logistieke elementen opgenomen/voorbereid met als streefdoel inkanteling tegen januari 2025.
De voorwaarden zoals voorzien in de bestaande samenwerkingsovereenkomst met PZ RIHO worden verdergezet.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt akte van de implicatienota en gaat akkoord met de inkanteling van NIP in DVV Midwest met als streefdoel januari 2025.
Artikel 2:
In 2025 wordt de bespreking gevoerd rond o.a. de toekomstige werking, financiering, personeelsinzet en taakinhoud van NIP binnen DVV Midwest conform de geldende principes binnen DVV Midwest.
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van CIPAL op 7 november 2024 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 7 november 2024 goed te keuren.
De gemeente werd per mail op 13 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van CIPAL van 7 november 2024.
Op de algemene vergadering van 7 november 2024 zullen volgende agendapunten behandeld worden:
1. Uittreding gemeente en OCMW Borsbeek uit Cipal dv naar aanleiding van de vrijwillige fusie van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen.
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting 2025.
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
Artikel 1:
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 goedgekeurd.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest op 19 november 2024 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze buitengewone algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 19 november 2024 goed te keuren.
Het gemeentebestuur is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest en werd per aangetekend schrijven van 23 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Gaselwest die op 19 november 2024 plaatsvindt in “het Fluvius-gebouw, P. Kennedypark 12, te 8500 Kortrijk”.
Een dossier met documentatiestukken werd per brief van 23 september 2024 overgemaakt aan de gemeente.
Artikel 1:
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 19 november 2024:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling van de uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 19 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3:
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op 26 november 2024 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze buitengewone algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 26 november 2024 goed te keuren.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 5 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv van 26 november 2024.
Op de algemene vergadering van 26 november 2024 zullen volgende agendapunten behandeld worden:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
+ Varia
Artikel 1:
De Gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering Creat Services dv van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2:
De Gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de Gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.
Artikel 3:
Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:
• hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
• hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20241126BAV@farys.be.
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de bijzondere algemene vergadering van DVV Midwest op 26 november 2024 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze bijzondere algemene vergadering op om de punten van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 26 november 2024 goed te keuren.
De leden van de algemene vergadering van DVV Midwest zijn op 30 september 2024 per e-mail uitgenodigd voor de bijzondere algemene vergadering die doorgaat op 26 november 2024 om 18.00 u.
Op deze algemene vergadering worden volgende punten geagendeerd:
Artikel 1:
De Gemeenteraad keurt de agenda van de bijzondere algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest dd. 26 november 2024 om 18.00 u goed.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de bijzondere algemene vergadering van 26 november 2024 zal zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 26 november 2024 goedkeuren.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest (via dvv-midwest@midwest.be).
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van de WVI op 27 november 2024 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 27 nobember 2024 goed te keuren.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 19 september 2024 door WVI uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering op 27 november 2024 om 18u30 in cultuurzaal De Balluchon, Moerestraat 19, 8680 Koekelare.
Volgende agendapunten zullen op deze vergadering besproken worden:
1. Goedkeuring verslag van de Algemene Vergadering dd. 12 juni 2024
2. Begroting 2025
3. Deelname WVI in Bluebridge nv
4. Uittreding WVI uit Bedrijvencentrum Oostende nv
5. Uittreding Fluvius West (aandelen B) uit WVI
6. Wijziging maatschappelijke zetel
7. Fusie Meulebeke - Tielt en fusie Ruiselede - Wingene
8. Kennisgeving ontslag bestuurder Kurt Claeys (Oostende)
9. Mededelingen
Artikel 1:
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de WVI op 27 november 2024.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering wordt opgedragen om zijn stemgedrag af te stemmen op deze
beslissing en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de buitengewone algemene vergadering van de WVI op 27 november 2024 goed te keuren.
Artikel 3:
Deze beslissing over te maken aan de WVI, Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge.
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Farys ov op 29 november 2024 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 29 november 2024 goed te keuren.
Farys verzorgt verschillende diensten in het publieke domein voor de deelnemende steden en gemeenten. Voor deze deelnemers verzorgen ze drinkwaterdistributie, drinkwatertransport, zuivering en beheer van sportaccommodaties.
Het gemeentebestuur werd per aangetekend schrijven van 17 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Farys ov van 29 november 2024.
Op de algemene vergadering van 29 november 2024 zullen volgende agendapunten behandeld worden:
1. Wijziging in deelnemers en/of kapitaal
2. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers
en/of kapitaal
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (overeenkomstig
artikel 432 DLB)
4. Begroting 2025 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
+ Varia.
Artikel 1:
Goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering Farys ov van 29 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging in deelnemers en/of kapitaal
2. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers
en/of kapitaal
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (overeenkomstig
artikel 432 DLB)
4. Begroting 2025 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
+ Varia
Artikel 2:
De aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervanger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov vastgesteld op 29 november 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de Gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.
Artikel 3:
Een afschrift van dit besluit zal:
· hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20241129BAVFarys@farys.be,
· hetzij per post t.a.v. Farys ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent, gestuurd worden.
De Gemeenteraad aanvaardt het ontslag van de vertegenwoordiger voor de vereniging van werkgevers en zelfstandigen in de gecoro en stelt een nieuw effectief lid alsook een plaatsvervanger aan.
Op 17 september 2019 werd dhr. Thierry Demeyer door de gemeenteraad aangesteld als effectief lid in de gecoro als vertegenwoordiger voor de vereniging van werkgevers en zelfstandigen. Dhr. Davy Provyn werd voor dezelfde vereniging aangesteld als plaatsvervanger.
Op 12 december 2023 diende Thierry Demeyer zijn ontslag in omdat hij is aangesteld als effectief lid van de procoro. Conform artikel 4 § 5 van het huishoudelijk reglement.
Op 23 augustus 2024 werd Davy Provyn door UNIZO voorgedragen als effectief lid van de gecoro als vertegenwoordiger van de vereniging van werkgevers en zelfstandigen. Maurice Demeyer wordt voorgedragen als plaatsvervanger.
Gaat over tot de geheime stemming ;
De stemming geeft volgende uitslag:
Davy Provyn, Knokstraat 41, 9880 Aalter bekomt
17 ja-stemmen;
Maurice Demeyer, Bruggestraat 22 , 8755 Ruiselede bekomt
17 ja-stemmen.
Artikel 1:
Het ontslag van dhr. Demeyer Thierry als vertegenwoordiger voor de vereniging van werkgevers en zelfstandigen in de gecoro wordt aanvaard.
Artikel 2:
Dhr. Provyn Davy, Knokstraat 41, 9880 Aalter wordt aangesteld als effectief lid voor de vereniging van werkgevers en zelfstandigen in de gecoro.
Artikel 3:
Dhr. Demeyer Maurice, Bruggestraat 22, 8755 Ruiselede wordt aangesteld als plaatsvervanger voor de vereniging van werkgevers en zelfstandigen in de gecoro.
De Gemeenteraad neemt kennis van de toezichtsbeslissing van de Gouverneur dd. 9 oktober 2024 i.v.m. de bovenvermelde klacht. De klacht werd ongegrond verklaard door de Gouverneur.
Op 1 oktober 2024 werd een klacht ingediend bij de gouverneur betreffende het herstel van verkiezingsborden door gemeentewerkmannen.
De toezichthoudende overheid bracht op 9 oktober 2024 het Gemeentebestuur op de hoogte van haar definitieve antwoord aan de indiener van de klacht. Deze mededeling dient ter kennis te worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad. De klacht werd ongegrond verklaard door de Gouverneur.
Enig artikel:
De Gemeenteraad neemt kennis van de toezichtsbeslissing van de Gouverneur dd. 9 oktober 2024 i.v.m. de bovenvermelde klacht. De klacht werd ongegrond verklaard door de Gouverneur.
Namens Gemeenteraad,
Annelies Van Tomme
Algemeen Directeur wnd.
Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter