Terug
Gepubliceerd op 24/10/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 21/09/2023 - 20:00 Gemeentehuis
Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
Linda Wyckstandt, Schepen
William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
Ilse Volcke, Schepen
Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid
  • Openbaar

    • Notulen en zittingsverslag van de vorige zitting - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

      Juridische context
      • Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de Gemeenteraad laatst gewijzigd in zitting van 19 november 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Resultaat: Met 16 niet gestemd
      Besluit

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

    • Vaststellen strategisch meerjarenplan 2020-2025 (deel gemeente) – aanpassing 7

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad stelt het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 7 (deel gemeente) vast.

      Juridische context
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 249 §3 en 596
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
      • Ministrieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
      • Omzendbrief BB 2019 KB/ABB 2019/4 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids-en beheerscyclus
      • Omzendbrief BB 2020 KB/ABB 2020/3 betreffende de aanpassing van de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids-en beheerscyclus
      • Gunstig advies managementteam 4 september 2023
      • Gunstig visum financieel directeur 4 september 2023
      Feitelijke context en argumentatie

      Het ontwerp van meerjarenplan – aanpassing 7 bevat volgende documenten:

      • Strategische nota - wijziging
      • Financiële nota
        • Aanpassing van het financiële doelstellingenplan (M1);
        • Aanpassing van de staat van het financieel evenwicht (M2);
        • Aanpassing van het overzicht van de kredieten (M3).
      • Toelichting
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
        • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
        • Het overzicht van de financiële schulden (T4);
        • Het overzicht van de financiële risico's;
        • Beschrijving grondslagen en assumpties;
        • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.

       Op voorstel van het College;

       Gehoord de leden van de Raad;

      Financiële gevolgen

      zie meerjarenplanaanpassing 7

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      Het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 7 (deel gemeente) bestaande uit de strategische nota, financiële nota en toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage.

      Artikel 2:
      De staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld:

       

      Budgettair resultaat 2020  2021  2022 
      I. Exploitatiesaldo 1.479.847 1.342.833 1.024.370
      a. Ontvangsten 6.662.698 6.691.922 6.918.659
      b. Uitgaven 5.182.851 5.349.089 5.894.289
      II. Investeringssaldo -2.038.131 -1.480.967 -14.195
      a. Ontvangsten 471.688 146.262 695.127
      b. Uitgaven 2.509.819 1.627.229 709.322
      III. Saldo exploitatie en investeringen -558.284 -138.134 1.010.175
      IV. Financieringssaldo -123.972 -120.154 6.292.722
      a. Ontvangsten 90.689 118.860 7.078.805
      b. Uitgaven 214.660 239.014 786.083
      V. Budgettair resultaat van het boekjaar -682.256 -258.288 7.302.897
      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar 3.820.297 3.138.041 2.879.753
      a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar 3.820.297 3.138.041 2.879.753
      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat 3.138.041 2.879.753 10.182.650
      IX. Beschikbaar budgettair resultaat 3.138.041 2.879.753 10.182.650
             
      Budgettair resultaat 2023  2024  2025 
      I. Exploitatiesaldo 967.543 1.029.962 1.387.912
      a. Ontvangsten 7.963.897 7.582.162 7.731.313
      b. Uitgaven 6.996.355 6.552.200 6.343.401
      II. Investeringssaldo -1.763.425 -4.799.416 -4.529.916
      a. Ontvangsten 912.368 970.868 128.368
      b. Uitgaven 2.675.793 5.770.284 4.658.284
      III. Saldo exploitatie en investeringen -795.882 -3.769.453 -3.142.004
      IV. Financieringssaldo -309.779 -257.395 -93.800
      a. Ontvangsten 77.406 77.406 77.406
      b. Uitgaven 387.185 334.801 171.206
      V. Budgettair resultaat van het boekjaar -1.105.661 -4.026.848 -3.235.804
      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar 10.182.650 9.076.989 5.050.141
      a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar 10.182.650 9.076.989 5.050.141
      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat 9.076.989 5.050.141 1.814.337
      IX. Beschikbaar budgettair resultaat 9.076.989 5.050.141 1.814.337
             
      Autofinancieringsmarge 2020  2021  2022 
      I. Exploitatiesaldo 1.479.847 1.342.833 1.024.370
      II. Netto periodieke aflossingen 190.464 214.818 761.887
      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen 214.660 239.014 786.083
      b. Periodieke terugvordering leningen 24.196 24.196 24.196
      IV. Autofinancieringsmarge 1.289.383 1.128.015 262.482
             
      Autofinancieringsmarge 2023  2024  2025 
      I. Exploitatiesaldo 967.543 1.029.962 1.387.912
      II. Netto periodieke aflossingen 362.989 310.605 147.010
      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen 387.185 334.801 171.206
      b. Periodieke terugvordering leningen 24.196 24.196 24.196
      IV. Autofinancieringsmarge 604.554 719.357 1.240.902

      Artikel 3:

      De gewijzigde kredieten voor het boekjaar 2023 worden vastgesteld conform schema M3:

        2023 
      Uitgaven Ontvangsten
      - Gemeente    
      Exploitatie 5.785.436 7.373.280
      Investeringen 2.659.293 733.368
      Financiering 387.185 77.406
      Leningen en leasings 387.185 53.210
      Toegestane leningen en betalingsuitstel 0 24.196
      - OCMW    
      Exploitatie 1.210.918 590.617
      Investeringen 16.500 179.000

       

      Artikel 4

      Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid.

    • Vaststellen strategisch meerjarenplan 2020-2025 (deel OCMW) zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn in zitting van 21 september 2023 – aanpassing 7

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad stelt het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 7 (deel OCMW zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn dd. 21 september 2023) - vast.

      Juridische context
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 249 §3 en 596
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
      • Ministrieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
      • Omzendbrief BB 2019 KB/ABB 2019/4 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids-en beheerscyclus
      • Omzendbrief BB 2020 KB/ABB 2020/3 betreffende de aanpassing van de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids-en beheerscyclus
      • Gunstig advies managementteam 4 september 2023
      • Gunstig visum financieel directeur  4 september 2023
      Feitelijke context en argumentatie

      Het ontwerp van meerjarenplan – aanpassing 7 bevat volgende documenten:

      • Strategische nota - wijziging
      • Financiële nota
        • Aanpassing van het financiële doelstellingenplan (M1);
        • Aanpassing van de staat van het financieel evenwicht (M2);
        • Aanpassing van het overzicht van de kredieten (M3).
      • Toelichting
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
        • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
        • Het overzicht van de financiële schulden (T4);
        • Het overzicht van de financiële risico's;
        • Beschrijving grondslagen en assumpties;
        • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.

       Op voorstel van het College;

       Gehoord de leden van de Raad;

      Financiële gevolgen

      zie meerjarenplanaanpassing 7

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

       

      Artikel 1:

      Het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 7 (deel OCMW) bestaande uit de strategische nota, financiële nota en toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage.

      Artikel 2:

      De staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld:

       

      Budgettair resultaat 2020  2021  2022 
      I. Exploitatiesaldo 1.479.847 1.342.833 1.024.370
      a. Ontvangsten 6.662.698 6.691.922 6.918.659
      b. Uitgaven 5.182.851 5.349.089 5.894.289
      II. Investeringssaldo -2.038.131 -1.480.967 -14.195
      a. Ontvangsten 471.688 146.262 695.127
      b. Uitgaven 2.509.819 1.627.229 709.322
      III. Saldo exploitatie en investeringen -558.284 -138.134 1.010.175
      IV. Financieringssaldo -123.972 -120.154 6.292.722
      a. Ontvangsten 90.689 118.860 7.078.805
      b. Uitgaven 214.660 239.014 786.083
      V. Budgettair resultaat van het boekjaar -682.256 -258.288 7.302.897
      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar 3.820.297 3.138.041 2.879.753
      a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar 3.820.297 3.138.041 2.879.753
      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat 3.138.041 2.879.753 10.182.650
      IX. Beschikbaar budgettair resultaat 3.138.041 2.879.753 10.182.650
             
      Budgettair resultaat 2023  2024  2025 
      I. Exploitatiesaldo 967.543 1.029.962 1.387.912
      a. Ontvangsten 7.963.897 7.582.162 7.731.313
      b. Uitgaven 6.996.355 6.552.200 6.343.401
      II. Investeringssaldo -1.763.425 -4.799.416 -4.529.916
      a. Ontvangsten 912.368 970.868 128.368
      b. Uitgaven 2.675.793 5.770.284 4.658.284
      III. Saldo exploitatie en investeringen -795.882 -3.769.453 -3.142.004
      IV. Financieringssaldo -309.779 -257.395 -93.800
      a. Ontvangsten 77.406 77.406 77.406
      b. Uitgaven 387.185 334.801 171.206
      V. Budgettair resultaat van het boekjaar -1.105.661 -4.026.848 -3.235.804
      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar 10.182.650 9.076.989 5.050.141
      a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar 10.182.650 9.076.989 5.050.141
      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat 9.076.989 5.050.141 1.814.337
      IX. Beschikbaar budgettair resultaat 9.076.989 5.050.141 1.814.337
             
      Autofinancieringsmarge 2020  2021  2022 
      I. Exploitatiesaldo 1.479.847 1.342.833 1.024.370
      II. Netto periodieke aflossingen 190.464 214.818 761.887
      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen 214.660 239.014 786.083
      b. Periodieke terugvordering leningen 24.196 24.196 24.196
      IV. Autofinancieringsmarge 1.289.383 1.128.015 262.482
             
      Autofinancieringsmarge 2023  2024  2025 
      I. Exploitatiesaldo 967.543 1.029.962 1.387.912
      II. Netto periodieke aflossingen 362.989 310.605 147.010
      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen 387.185 334.801 171.206
      b. Periodieke terugvordering leningen 24.196 24.196 24.196
      IV. Autofinancieringsmarge 604.554 719.357 1.240.902

       

      Artikel 3:

      De gewijzigde kredieten voor het boekjaar 2023 worden vastgesteld conform schema M3:

       

        2023 
      Uitgaven Ontvangsten
      - Gemeente    
      Exploitatie 5.785.436 7.373.280
      Investeringen 2.659.293 733.368
      Financiering 387.185 77.406
      Leningen en leasings 387.185 53.210
      Toegestane leningen en betalingsuitstel 0 24.196
      - OCMW    
      Exploitatie 1.210.918 590.617
      Investeringen 16.500 179.000

       

      Artikel 4: 

      Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid.

    • Opvolgingsrapportering 1 2023 - vaststelling

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad stelt de opvolgingsrapportering 1 2023 vast.

      Juridische context
      • Artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur (DLB)
      • Artikel 29 het BVR van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheerscyclus (BBC-besluit) van de lokale besturen
      • Artikel 5 van het MB van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
      • Advies managementteam van 4 september 2023
      Feitelijke context en argumentatie

      De opvolgingsrapportering vergelijkt het gerealiseerde beleid van het lopende jaar met het geplande. Ze geeft de raadsleden de mogelijkheid om op te volgen hoe ver het staat met de uitvoering van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties die in het (aangepaste) meerjarenplan zijn opgenomen. Ze is in de eerste plaats gericht op de opvolging van de prioritaire beleidsdoelstellingen door te focussen op de uitvoering en de stand van zaken van de prioritaire acties en actieplannen uit het meerjarenplan.

      De tussentijdse rapportering is niet specifiek gericht op de bewaking van de kredieten, maar moet de raadsleden wel toelaten om de evolutie van de uitgaven en ontvangsten van het lopende jaar op te volgen. Daarom bevat ze ook overzichten over de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten. Zo kunnen de raadsleden de gerealiseerde bedragen tussentijds vergelijken met de ramingen in het (aangepaste) meerjarenplan en de benutting van de kredieten opvolgen.

      Verder moet de opvolgingsrapportering melding maken van de eventuele wijzigingen in de grondslagen en assumpties die het bestuur gehanteerd heeft bij de opmaak van het planningsrapport waarover het tussentijds rapporteert. Als die basisinformatie ondertussen in belangrijke mate gewijzigd is, moeten de raadsleden tijdig informatie krijgen over de weerslag ervan op de uitvoering van het geplande beleid. Hetzelfde geldt voor de financiële risico’s. Als de aard en de omvang van al gerapporteerde risico’s gewijzigd is of als er nieuwe risico’s zijn, moet de raad daarover informatie krijgen in de opvolgingsrapportering.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel:
      De opvolgingsrapportering 1 2023 wordt, conform de documenten in bijlage, vastgesteld.

    • Nominatieve subsidies 2023 - vaststelling aanpassing 1

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad stelt de nominatieve subsidies 2023 - aanpassing 1 vast.

      Juridische context
      • Decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, artikel 43, 23°: de volgende bevoegdheden kunnen niet aan het College van Burgemeester en Schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies
      Feitelijke context en argumentatie

      Een nominatieve subsidie is een werkings- of investeringstoelage die niet wordt toegekend op basis van een subsidiereglement. De Raad kent de subsidie dus toe aan een vereniging of een andere derde louter d.m.v. een raadsbeslissing (mits de nodige motivering).

      Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit, overeenkomst, statutaire bepaling of een subsidie aanvraag.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De Gemeenteraad kent de nominatieve subsidies 2023 - aanpassing 1 toe volgens het document in bijlage.

      Artikel 2:
      De Gemeenteraad geeft opdracht aan het College van Burgemeester en Schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in bijlage.

      Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit, overeenkomst, statutaire bepaling of een subsidie aanvraag.

      Een subsidieaanvraag wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is.

      Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie deels kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde, aanvrager.

    • Goedkeuring jaarrekening 2022 door de gouverneur - kennisgeving

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Gouverneur van 1 augustus 2023 betreffende de goedkeuring van de jaarrekening 2022.

      Juridische context
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
      • Beslissing van de Gemeenteraad van 17 mei 2023, betreffende de vaststelling van de jaarrekening 2022
      • Beslissing van de Gouverneur van 1 augustus 2023, waarbij de jaarrekening 2022 werd goedgekeurd
      Feitelijke context en argumentatie

      Op 17 mei 2023 werd de jaarrekening 2022 (deel gemeente + deel OCMW) door de Gemeenteraad vastgesteld.

      Op 25 mei 2023 werd de toezichthoudende overheid op de hoogte gebracht dat de jaarrekening op de gemeentelijke website werd gepubliceerd waardoor de toezichtstermijn van start kon gaan.

      Op 1 augustus 2023 werd de jaarrekening 2022 door de gouverneur goedgekeurd.

      Op 10 augustus 2023 nam het Schepencollege kennis van de beslissing van de Gouverneur.

      Besluit

      Enig artikel:
      De Gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Gouverneur van 1 augustus 2023 betreffende de goedkeuring van de jaarrekening 2022.

    • Inventaris financiële schulden samen te voegen gemeenten - kennisname + afnemen fusiebonus van lening - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad neemt kennis van de inventaris van de financiële schulden van de samen te voegen gemeenten en beslist om de fusiebonus van de enige lening van de gemeente Ruiselede af te nemen.

      Juridische context
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 347 en 384
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2021 tot vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025
      • Het bestuursdecreet van 7 december 2018
      • de omzendbrief FB2021/1 met de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025
      • De beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2022 betreffende de principiële beslissing tot samenvoeging van de gemeente Wingene en de gemeente Ruiselede
      Feitelijke context en argumentatie

      De gemeenten Wingene en Ruiselede namen op 19 december 2022 de principiële beslissing om te fusioneren. Onder voorbehoud van de definitieve beslissing om te fusioneren, zal de nieuwe, samengevoegde gemeente een fusiebonus ontvangen van 200 euro per inwoner. Hierbij wordt het totaal aantal inwoners op 1 januari 2022, zijnde 20.296 inwoners, in rekening gebracht. Dit impliceert een fusiebonus van € 4.059.200.

      In afwachting en ter voorbereiding van de definitieve beslissing tot fusioneren, werd de inventaris van de financiële schulden van de samen te voegen gemeenten opgemaakt.

      Deze inventaris werd, volgens de aangewezen timing uit de omzendbrief met de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025, vóór 30 april 2023 overgemaakt aan het Departement Financiën en Begroting van de Vlaamse Overheid.

      Aan de hand van deze inventaris moeten beide gemeenten een keuze maken van de aan de Vlaamse Overheid over te dragen leningen. De fusiebonus betreft zowel kapitaal als intresten, met het maximum van € 4.059.200. Er moet bijgevolg geen rekening gehouden worden met de rentevoeten van de lopende leningen bij het maken van de keuze van over te dragen leningen.

      De aangewezen timing om de keuze van over te dragen leningen te maken en kenbaar te maken aan het departement Financiën en Begroting is vóór 30 september 2023.

      De nog openstaande lening van de gemeente Ruiselede zal op het moment van de overdracht op 30 september 2024 hoger zijn dan de maximale fusiebonus. Deze lening werd pas in 2022 afgesloten, heeft een eindvervaldag op 31 december 2042 en heeft bijgevolg nog een langere looptijd dan de Wingense leningen, waardoor de impact van de kapitaalsovername op de rente groter is. Tot slot zullen we deze lening sowieso moeten overdragen van de gemeente Ruiselede naar de nieuwe gemeente Wingene.

      Bijgevolg wordt voorgesteld om de fusiebonus van de enige lopende lening van de gemeente Ruiselede af te nemen. Het openstaand kapitaal van deze lening bedraagt op 30 september 2024 € 6.387.500 euro, en zal na overname van de fusiebonus nog € 2.328.300 bedragen. De te betalen rente zal hierdoor dalen van € 2.013.595,50 naar € 733.973,29. Bovenop de overname van kapitaal van € 4.059.200 zal bijgevolg ook € 1.279.622,21 minder intrest betaald moeten worden tot op eindvervaldag van deze lening.

      Financiële gevolgen

      De fusiebonus bedraagt € 4.059.200. Bovenop de overname van kapitaal van € 4.059.200 zal ook € 1.279.622,21 minder intrest betaald moeten worden tot op eindvervaldag van deze lening.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Tegenstanders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 stemmen tegen
      Besluit

      Artikel 1:

      De Gemeenteraad neemt kennis van de inventaris van de financiële schulden van de samen te voegen gemeenten.

      Artikel 2:

      De Gemeenteraad beslist om de fusiebonus van de enige lening van de gemeente Ruiselede af te nemen.

    • Aanvraag tot het plaatsen en gebruiken van camera's of op zichtbare wijze gebruik maken van camera's geplaatst door derden zoals bedoeld in de wet op het politieambt art 25/3 en 25/1§2 op het grondgebied van de politiezone Regio Tielt - principiële goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad geeft principiële toestemming tot het plaatsen en gebruiken van camera's of op zichtbare wijze gebruik maken van camera's geplaatst door derden zoals bedoeld in de wet op het politieambt art 25/3 en 25/1§2 op het grondgebied van de politiezone Regio Tielt, volgens de aanvraag van 10 juli 2023 van de Korpschef.

      Juridische context
      • het Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden
      • de Verordening (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (AVG)
      • de  Richtlijnen (EU) nr. 2016/680, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad (RGS)
      • de wet van 16 maart 1968 over de politie op het wegverkeer
      • de Wet op het Politieambt van 5 augustus 1992, artikel 25/4, § 1, 1°
      • de wet van 21 maart 2018 tot wijziging van de wet op het politieambt (WPA) om het gebruik van camera's door de politiediensten te regelen, en tot wijziging van de camerawet van 21 maart 2007
      • de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, Titel 2
      • het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, § 2, artikel 286, artikel 287 en artikel 288
      • het verzameldecreet Mobiliteit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2020 (BS 27 november 2020)
      • de brief van 10 juli 2023 van de korpschef van de politiezone Regio Tielt over de aanvraag tot principiële toestemming tot het plaatsen en gebruiken van camera’s overeenkomstig artikel 25/3 WPA, of op zichtbare wijze gebruik maken van camera’s geplaatst door derden zoals bedoeld in artikel 25/1,§2 WPA, op het grondgebied van de politiezone Regio Tielt
      Feitelijke context en argumentatie

      Per brief ontvangen op 19 juli 2023 vraagt de korpschef van de Politiezone Regio Tielt de principiële toestemming tot het plaatsen en gebruiken van camera’s of op zichtbare wijze gebruik maken van camera’s geplaatst door derden op het grondgebied van de politiezone Regio Tielt.

      De aanvraag gebeurt overeenkomstig de richtlijnen vermeld in de wet van 21 maart 2018 tot wijziging van de wet op het politieambt (WPA) om het gebruik van camera's door de politiediensten te regelen, en tot wijziging van de camerawet van 21 maart 2007.

      De wijzigingswet voegde een 25/3 § 1 toe aan de WPA, dat de voorwaarden bepaalt waarop de politiediensten in het kader van hun opdrachten camera's kunnen gebruiken op zichtbare wijze:

      • in de niet-besloten plaatsen en de besloten plaatsen waarvan zij de beheerder zijn
      • in de voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen waarvan zij niet de beheerder zijn
      • in niet voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen waarvan zij niet de beheerders zijn.

      Het nieuwe artikel 25/3 §2 van de WPA beschrijft de toepasselijke gebruiksvoorwaarden.

      De wetgever voegde ook een artikel 25/4 in, dat de principiële toestemming van de gemeenteraden oplegt voor de toepassing van het gebruik van camera's door de politiezones.

      De aanvraag tot principiële toestemming voor het gebruik van camera's door de politiezone is specifiek per bestuur opgesteld.

      Voor grondgebied Ruiselede gaat het om:

      • Vaste en tijdelijk vaste camerabewaking in het kader van politionele opdrachten (bestuurlijk en gerechtelijk) op grondgebied van de politiezone;
      • Specifieke plaatsen: omgeving Markt en park, Bruggestraat, omgeving sporthal en voetbalterrein, Industriestraat en Eekhoutstraat (industrieterreinen), Gemeenschapsinstelling De Zande en Penitentiair landbouw centrum.
      • Vaste camerabewaking in het politiegebouw en omgeving (besloten plaatsen waarvan de politie beheerder is);
      • Vaste camerabewaking cellencomplex politie Regio Tielt (besloten plaatsen waarvan de politie beheerder is) indien dit zou worden geïnstalleerd in Ruiselede;
      • Vaste camera's op het grondgebied van de gemeente Ruiselede (niet-besloten plaats)
      • ANPR-voertuigen (mobiele camera's die in voorkomend geval intelligent zijn);
      • Mobiele camera's die in voorkomend geval intelligent zijn: ANPR, dashcam, bodycams, drones, enz.;
      • ANPR-cameranetwerk grondgebied politie Regio Tielt.

      Een uitbreiding van dit netwerk is mogelijk.

      Bodycams
      De politiezone vraagt toestemming tot het zichtbaar gebruik van de bodycams. Enkel leden van het operationeel kader in uniform of met een interventiearmband mogen een bodycam dragen. De gebruiker draagt de bodycam in principe boven de kogelwerende vest, erop bevestigd met de door de firma geleverde bevestigingsmiddelen.

      Plaats Toelichting Gebruiksduur
      Niet besloten plaatsen Openbare weg Altijd

      Besloten plaatsen waar de
      politie beheerder is

      Politiegebouwen Altijd
      Publiek toegankelijk
      besloten plaatsen
      Stations, horeca, instellingen Tijdens de duur van een
      interventie
      Niet voor publiek toegankelijk
      besloten plaatsen
      Private woningen Tijdens de duur van een
      interventie

      De politiezone zal de camera's installeren of gebruiken voor opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie zoals voorzien in de wet op het politieambt, rekening houdend met de opgelegde voorwaarden en beperkingen.

      Er zijn voldoende elementen die erop wijzen dat er veiligheids- en overlastproblemen bestaan die de inzet van bovenvermelde camerasystemen verantwoorden. Het geweld tegen en door politiemensen neemt toe. De inzet van camera’s kan ter zake een ontradend effect hebben.

      Tenslotte beschrijft de aanvraag de genomen maatregelen in verband met de impact- en ricsicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau, aangevuld met de subsidiariteit en de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De Gemeenteraad geeft principiële toestemming tot het plaatsen en gebruiken van camera's of op zichtbare wijze gebruik maken van camera's geplaatst door derden zoals bedoeld in de wet op het politieambt art 25/3 en 25/1§2 op het grondgebied van de politiezone Regio Tielt, volgens de aanvraag van 10 juli 2023 van de Korpschef.

      Artikel 2:
      Het bestuur brengt deze toestemming ter kennis aan de korpschef, die instaat voor het gebruik van de camera’s op zichtbare wijze door de politiediensten conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen, en aan de procureur des Konings.

      Artikel 3
      De Gemeenteraad maakt dit besluit openbaar voor wat betreft de opdrachten van bestuurlijke politie en publiceert dit op de gemeentelijke website.

    • Vernieuwen van de voorbouw aan de sporthal: lastvoorwaarden en gunningswijze - Perceel 2: Elektriciteit, Perceel 3: Sanitair en HVAC, Perceel 4: Volkernschrijnwerk - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt de lastvoorwaarden en wijze van gunning voor de drie percelen goed.

      Juridische context
      • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
      • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36
      • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
      • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
      • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
      • Besluit college van burgemeester en schepenen dd. 24 september 2020 met goedkeuring van gunning ontwerpopdracht aan architectenbureau Verba bvba uit Ardooie
      • Besluit van de gemeenteraad dd. 16 december 2021 met goedkeuring van het ontwerp en de raming voor deze opdracht
      Feitelijke context en argumentatie

      Voor het vernieuwen van de voorbouw aan de sporthal werd voor Perceel 2: Elektrische installatie, Perceel 3: Sanitair en HVAC en Perceel 4: Volkernschrijnwerk, een aanbestedingsdossier opgesteld door ontwerper, Verba bvba, Fabriekstraat 23 te 8850 Ardooie.

      Inhoud van de verschillende percelen:

      Er wordt in het algemeen sterk ingezet op een energiezuinig gebouw met een groot gebruikscomfort.

      Het dossier elektriciteit omvat onder andere energiezuinige ledverlichting via bewegingssensoren, toegangscontrole en netwerkapparatuur alsook de noodzakelijke brandmeldinstallatie.
      Om in de toekomst de verdere afbouw van gasinstallaties op de sportsite mogelijk te maken wordt ook een eigen hoogspanningscabine voorzien.

      De bediening van kranen en douchezuilen gebeurt hoofdzakelijk automatisch d.m.v. infraroodtechnologie. Waar toegelaten wordt regenwater gebruikt voor spoeling. 
      Voor het dossier van de verwarming is uitgegaan van hernieuwbare energie waardoor zowel de verwarming van de voorbouw alsook het sanitair warm water wordt opgewekt met een warmtepomp. De warmteafgifte is een combinatie van plafond en wand convectoren.
      De ventilatie maakt gebruik van een warmtewisselaar om warmteverlies te reduceren. Het geheel van deze technieken is ook voorzien van een gebouwbeheersysteem.

      In het perceel volkernschrijnwerk werden in hoofdzaak de plafonds van de douches, de wanden van de wc-units en de zitbanken in de kleedkamers opgenomen.

      De voorziene percelen binnen het volledige bouwdossier zijn:

      • Perceel 1 : Ruwbouw & diverse voltooiingswerken (goedgekeurd in gemeenteraad dd. 02 juni 2022)
      • Perceel 2 : Elektrische installatie (ter goedkeuring op gemeenteraad dd. 21 september 2023)
      • Perceel 3 : Sanitair, verwarming en ventilatie (ter goedkeuring op gemeenteraad dd. 21 september 2023)
      • Perceel 4 : Volkernschrijnwerk (ter goedkeuring op gemeenteraad dd. 21 september 2023)
      • Perceel 5 : Schilderwerk (in opmaak)
      • Perceel 6 : Omgevingsaanleg (in opmaak)

      In dit besluit wordt goedkeuring gevraagd voor:

      • Perceel 2: elektriciteit met een geactualiseerde raming van €222.885 excl. btw of €269.690,85 incl. 21% btw.
      • Perceel 3: sanitair, verwarming en ventilatie met een geactualiseerde raming van €373.638,22 excl. btw of €452.102,25 incl. 21% btw.
      • Perceel 4: Volkernschrijnwerk met een geactualiseerde raming van €66.983,43 excl. btw of €81.049,95 incl. 21% btw.

      Voorstel wijze van plaatsingsprocedure op basis van raming:

      • Perceel 2: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking
      • Perceel 3: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking
      • Perceel 4: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
      Financiële gevolgen

      Kredieten zijn voorzien op budgetcode 2023/4.2.3/0742-00/2210007/GEMEENTE/CBS/4.2.3.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De bestekken, de uitvoeringsplannen en de ramingen voor de opdracht “Verbouwen van een sporthal – Perceel 2: Elektrische installatie, Perceel 3: Sanitair en HVAC en Perceel 4: Volkernschrijnwerk” opgesteld door de ontwerper, Verba bvba, Fabriekstraat 23 te 8850 Ardooie worden goedgekeurd.
      De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in de afzonderlijke bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

      Artikel 2:

      Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking voor wat betreft percelen 2 en 3 en bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking voor wat betreft perceel 4.

      Artikel 3:

      De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2023/4.2.3/0742-00/2210007/GEMEENTE/CBS/4.2.3.

    • Afbakeningsplan Abeelstraat - Sectie E nr. 972m - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad stemt in met het afbakeningsplan dat de grens aanduidt tussen het openbaar domein en het perceel sectie E nr. 972m.

      Juridische context
      • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de Gemeenteraad
      Feitelijke context en argumentatie

      De eigenaar van de woning Abeelstraat 31 liet in zijn opdracht een afbakeningsplan opmaken van het perceel sectie E nr. 972m.

      Aangezien er geen rooilijnplan is voor de Abeelstraat, baseerde de aangestelde landmeter-expert zich op de Atlas der Buurtwegen voor het bepalen van de grens met het openbaar domein. Op basis van deze atlas en rekening houdend met de bestaande toestand in de recent heraangelegde Abeelstraat werd de grens met het openbaar domein vastgelegd volgens de punten 1-2-3 van het afbakeningsplan met projectnummer 23182.

      Het betreft hier geen aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffen van een gemeenteweg maar een bevestiging van de grens met het openbaar domein zoals weergegeven in het afbakeningsplan.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel:

      De Gemeenteraad stemt in met het afbakeningsplan, opgemaakt door landmeter-expert Jan Vervacke, waarbij de punten 1-2-3 de grens aanduiden tussen het openbaar domein en het perceel sectie E nr. 972m.

    • Kosteloze overname wegenis Weefschoolstraat - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt de kosteloze verwerving van wegenis en groenzone in de Weefschoolstraat goed.

      Juridische context
      • het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
      • het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, in het bijzonder artikel 31
      • het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47
      • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikelen 2 en 41
      • het GRB-decreet van 16 april 2004, in het bijzonder artikel 13 §3 en §4
      • de beslissing van de gemeenteraad van 18 juni 2015 houdende aannemen wegtracé en goedkeuren ontwerp wegenis-en rioleringswerken verkaveling Dumobil construct nv-Oude Tieltstraat
      • de stedenbouwkundige vergunning van 2 juli 2015 houdende goedkeuring van de verkaveling voor 30 loten bestemd voor open, halfopen en gesloten bebouwing
      • het proces-verbaal van definitieve oplevering van de uitrustingswerken in de verkaveling Oude Tieltstraat te Ruiselede van 16 januari 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      Op 1 juni 2023 werd het gemeentebestuur, via Notariskantoor Notabelius, verzocht om de ontwerp-akte inzake de kosteloze grondafstand door Dumobil construct nv van de wegenis en groenzone in de verkaveling Oude Tieltstraat (heden Weefschoolstraat) te agenderen op de gemeenteraad.

      Uit het opmetingsplan, op 8 maart 2023 opgemaakt door studiebureau Demey, blijkt dat Dumobil construct nv 35a 84ca wegenis en groenzone wenst over te dragen aan de gemeente Ruiselede voor opname in het openbaar domein.

      Het onderhoud van de over te nemen wegenis en groenzone zal, na goedkeuring overdracht, ten laste zijn van de gemeente.

      Gelet op het algemeen nut van deze kosteloze verwerving van grond voor de gemeente.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De kosteloze verwerving van 35a 84ca wegenis en groenzone in de verkaveling Oude Tieltstraat, heden gekend als Weefschoolstraat, kadastraal gekend als Ruiselede afdeling 1 sectie E nr. 156X, wordt goedgekeurd.

      Artikel 2:
      Het ontwerp van akte tot kosteloze overname van de wegenis en groenzones in de Weefschoolstraat tegenover Dumobil construct nv wordt goedgekeurd.

      Artikel 3:
      Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van de overdrager.

      Artikel 4:
      De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd om de authentieke akte namens de gemeente te ondertekenen.

      Artikel 5:
      Deze kosteloze overname door de gemeente geschiedt voor openbaar nut, namelijk ter inlijving van de onroerende goederen bij het openbaar domein.

      Artikel 6:
      De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslagen enige ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van onderhavige akte.

    • Zaak der wegen: Wijzigen buurtweg nr.76 ter hoogte van Schoutskruisestraat 6 - Sie F nrs. 337n, 338b en 339c - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De gemeenteraad keurt de wijziging van buurtweg Sentier nr. 76 goed.

      Juridische context
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017,  inzonderheid artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de Gemeenteraad
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47
      • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
      • Art.12,§2 van het gemeentewegendecreet waarbij in afwijking van artikel 11  de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning kan opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden
      Feitelijke context en argumentatie

      Op 30 mei 2023 wordt door Velghe Filip, Wakkensteenweg 11, 8780 Oostrozebeke bij de deputatie van West Vlaanderen een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag heeft betrekking op het uitbreiden van een vijver, het uitvlakken (= ophoging) van het terrein en het uitbreiden en wijzigen van een varkens- en rundveefokkerij.

      Op 30 mei 2023 ontvangt het schepencollege van de deputatie een verzoek om te beraadslagen over voorliggende zaak namelijk het wijzigen door een ophoging van de buurtweg Sentier nr 76 over een lengte van 50m.  

      Er wordt voorzien om ca. 3.122 m³ grond aangevoerd (waaronder 2.750 m³ afkomstig van de uitgraving/uitbreiding van de bestaande poel) ter optimalisatie van de percelen voor landbouwdoeleinden. De ophoging varieert tussen de 0 – 61 cm over een oppervlakte van 15.431 m².

      De Sentier nr. 76 situeert zich tussen de percelen 37012_F_0338_B_000_00 en 37012_F_0339_C_000_00 maar is zo goed als verdwenen. Zowel ter hoogte van de Schoutskruisestraat als aan de Smisseweg is de Sentier nr. 76 afgesloten. 

      Over een afstand van ca 50m zal de Sentier nr. 76 worden genivelleerd. Aangezien het om een officiële ingeschreven voetweg gaat, dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de ophoging van de voetweg.

      In het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 12 juni 2023 tot en met 11 juli 2023. Er werd één bezwaarschrift ingediend. Het bezwaarschrift had geen betrekking op de wijziging van de Sentier nr. 76.

      De aanpassingen aan de Sentier zijn niet in strijd met de tenuitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden. De wijzigingen zijn beperkt van aard waardoor kan geoordeeld worden dat de ruimtelijke draagkracht niet overschreden wordt.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad keurt de wijziging (ophoging) goed van het voorgestelde deel (50m), volgens het opmetingsplan, van de buurtweg Sentier nr. 76  voor de omgevingsvergunningsaanvraag met het gemeentelijk dossiernummer 202360 en OMV-nummer 2023048851, ingediend door dhr. Velghe Filip, Wakkensteenweg 11, 8780 Oostrozebeke voor het uitbreiden vijver, uitvlakken terrein en het uitbreiden en wijzigen van een varkens- en rundveefokkerij in de Schoutskruisestraat 6, 8755 Ruiselede, kadastraal gekend als enige afdeling Sie F nr 339C, 338B, 337N.

      Artikel 2:

      Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.

      Artikel 3:

      Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:

      • wanneer de omgevingsvergunning met het gemeentelijk dossiernummer 202360 en OMV-nummer 2023048851, ingediend door dhr. Velghe Filip, Wakkensteenweg 11, 8780 Oostrozebeke voor het uitbreiden vijver, uitvlakken terrein en het uitbreiden en wijzigen van een varkens- en rundveefokkerij in de Schoutskruisestraat 6, 8755 Ruiselede, kadastraal gekend als enige afdeling Sie F nr 339C, 338B, 337N, niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd;
      • wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
    • Verkoopovereenkomst aandelen woonmaatschappij Woonstart - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt de verkoopovereenkomst tussen de gemeente Wingene en de gemeente Ruiselede voor de verkoop van één aandeel van BV Woonstart goed.

      Juridische context
      • Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en volgende
      • Het Decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen 
      • De Vlaamse Codex Wonen van 2021
      • Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021
      • Gemeenteraadbeslissing van 18 augustus 2022 houdende gunstig advies omtrent het vormen van een woonmaatschappij in het werkingsgebied Midwest-Oost
      Feitelijke context en argumentatie

      'Woonstart’ is vanaf 1 juli 2023 de nieuwe en enige woonmaatschappij voor de gemeenten Tielt, Meulebeke, Pittem, Ruiselede en Wingene. Woonstart bestaat uit een samensmelting van het Sociaal Verhuurkantoor Regio Tielt, een deel van IZI wonen en de Tieltse Bouwmaatschappij.

      De gemeente Ruiselede is aandeelhouder bij Vivendo en de Mandel en beschikt niet over aandelen in IZI Wonen of de Tieltse Bouwmaatschappij.
      Om stemrecht te bekomen in de nieuwe woonmaatschappij 'Woonstart' dient de gemeente over minstens één aandeel te beschikken.
      Door de gewijzigde situatie zijn er twee lokale besturen, namelijk Ruiselede en Meulebeke, die bij de opstart van de nieuwe maatschappij nog niet over aandelen binnen deze
      woonmaatschappij beschikken.

      Er wordt voorgesteld om een verkoop van aandelen te organiseren als volgt:

      • Wingene verkoopt één aandeel aan Ruiselede
      • Tielt verkoopt één aandeel aan Meulebeke

      Belangrijke nuance is dat decretaal werd vastgelegd wat het percentage stemrecht van elke publieke aandeelhouder zal zijn, waardoor het aantal aandelen waarover men beschikt daarbij dus geen rol speelt. Om stemrecht te bekomen dient de gemeente over minstens één aandeel te beschikken.
      De overdracht van het aandeel moet gebeuren vóór de eerste algemene vergadering van de nieuw woonmaatschappij.

      De aandelen worden gelijk gebracht in waarde zodat een ruil van aandelen mogelijk is tussen de inbrengende vennootschap IZI en de verkrijgende vennootschap Tieltse Bouwmaatschappij. Eén aandeel heeft de waarde van €0,05.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel:
      De verkoopovereenkomst tussen de gemeente Wingene en de gemeente Ruiselede voor de verkoop van één aandeel van BV Woonstart, met zetel te 8700 Tielt, Sint-Michielstraat 1/A wordt goedgekeurd.

    • Toetreding tot Regionaal Landschap West-Vlaams Hart vzw - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt de toetreding tot Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw goed.

      Juridische context
      • Het wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019
      • Het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, artikel 54
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, eerste lid, 4°
      • De oprichtingsakte Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 7 april 2023
      Feitelijke context en argumentatie

      Gemeente Ruiselede is momenteel lid van het Stadlandschap West-Vlaamse hart. Dit samenwerkingsverband brengt de provincie West-Vlaanderen, 17 gemeenten van de arrondissementen Roeselare en Tielt, middenveldorganisaties en inwoners samen om in overleg een wervend verhaal voor het West-Vlaamse hart te schrijven en uit te voeren.

      Het Stadlandschap West-Vlaamse hart focust hierbij op het verfraaien en beheren van het landschap, het verhogen van de biodiversiteit, informeren en sensibiliseren over de eigen leefomgeving via omgevings-, natuur- en milieueducatie, landschaps- en natuurbeleving via omgevingsrecreatie en verspreiden van kennis over waardevol landschappelijk erfgoed.

      In West-Vlaanderen zijn er om historische redenen enerzijds stadlandschappen (zoals West-Vlaamse hart) en anderzijds regionale landschappen actief. Beide organen doen in essentie hetzelfde. De stadlandschappen opereren echter onder de provinciale koepel, terwijl de regionale landschappen zelfstandig functioneren onder de vorm van een vzw.

      Zolang de kosten van de transitie van de stadlandschappen naar een afzonderlijke entiteit met rechtspersoonlijkheid groter waren dan de baten, leek het niet opportuun om een transitietraject richting een regionaal landschap op te starten.

      Eind 2022 zorgden nieuwe evoluties er echter voor dat de weegschaal naar de andere kant doorsloeg:

      • met het ontwerp van decreet houdende de Vlaamse parken en algemene landschapszorg (verder: ontwerp van landschapsdecreet) geeft de Vlaamse regering te kennen de erkenning en opvolging van regionale landschappen opnieuw naar zich toe te willen trekken. Hieraan hangt de belofte van middelenstromen richting de regionale landschappen;
      • een deel van de huidige (project)werking van het Stadlandschap wordt gefinancierd via Leader-projecten. In de volgende periode zal het provinciebestuur geen projecten meer kunnen indienen;
      • recent lanceerde de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) het houtkantenplan. In dit plan staan diverse acties met regionale landschappen als geprefereerde partner, zoals de oprichting van een Loket Onderhoud Buitengebied in elk regionaal landschap;
      • binnenkort worden er Vlaamse middelen vrijgemaakt voor 1VTE per regionaal landschap in functie van het aanwerven van een ‘wateranimator’;
      • door de erkenning kan het Regionaal Landschap West-Vlaamse hart opgenomen worden in het netwerk van het Vlaams Overleg Regionale Landschappen wat kennisuitwisseling en -opbouw stimuleert, samenwerking mogelijk maakt en er efficiëntiewinsten geboekt kunnen worden.

      Overeenkomstig artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu (verder: natuurdecreet) waren de provincies in april 2023 bevoegd voor de erkenning van de regionale landschappen. Daarnaast legt artikel 54 van het natuurdecreet ook enkele voorwaarden op om als regionaal landschap erkend te kunnen worden. Eén van die voorwaarden is het statuut aannemen van een private rechtspersoon, onder de vorm van een vzw.

      De Initiatiefgroep van het Stadlandschap besliste in zitting van 14 december 2022 op basis van bovenstaande evoluties om het transitietraject richting regionaal landschap als verzelfstandigde entiteit met rechtspersoonlijkheid op te starten. Om snel te kunnen schakelen werd afgesproken om de vzw in eerste instantie met een beperkt aantal partners op te richten en te laten erkennen als regionaal landschap. Daarna kunnen alle andere gemeenten en partners toetreden tot de vzw.

      • Op 23 maart 2023 verleende de provincieraad goedkeuring aan de oprichting van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart.
      • Op 27 maart 2023 verleende de gemeenteraad van Lichtervelde goedkeuring aan de oprichting van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart.
      • Op 30 maart 2023 verleende de gemeenteraad van Staden goedkeuring aan de oprichting van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart.
      • Op 31 maart 2023 vond de oprichtingsvergadering van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart plaats.
      • Aangezien de vzw voldeed aan de voorwaarden opgenomen in artikel 54, § 1 en 2, van het natuurdecreet, besliste de provincieraad in zitting van 20 april 2023 om vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart te erkennen als regionaal landschap.
      • Op 7 april 2023 werd de oprichtingsakte van het Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd.

      Het lokaal bestuur is momenteel lid van het Stadlandschap West-Vlaamse hart. Gezien de nieuwe evoluties op Vlaams niveau is de transitie van het Stadlandschap West-Vlaamse hart naar Regionaal Landschap West-Vlaamse hart een logische beslissing. Op deze manier kan het Stadlandschap een beroep doen op extra Vlaamse en Europese middelen. Deze transitie betekent enkel een wijziging in de structuur.

      De partners binnen het Regionaal Landschap blijven in de toekomst op eenzelfde constructieve manier samenwerken om in overleg en rekening houdend met de lokale economische dynamiek en landschappelijke context een wervend verhaal voor het West-Vlaamse hart te schrijven en uit te voeren.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig Artikel:

      De gemeenteraad keurt de toetreding tot Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw goed.

    • Aanduiden bestuurder Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De heer De Muynck Marc wordt aangeduid als kandidaat bestuurder in het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw voor de duur van de legislatuur.

      Juridische context
      • Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019;
      • Artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu;
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, eerste lid, 4°;
      • De oprichtingsakte Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 7 april 2023
      Feitelijke context en argumentatie

      Bij besluit van de gemeenteraad van 21 september 2023 werden de toetreding tot en de statuten van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart goedgekeurd.

      Door de toetreding tot het Regionaal Landlandschap vzw dient de gemeente Ruiselede als lid, overeenkomstig artikel 14 van de statuten, over te gaan het aanduiden van een kandidaat bestuurder vanaf heden tot einde 2024.

      In artikels 14, 16 en 17 van de statuten worden de samenstelling, de bevoegdheden en de vergaderingen van het Bestuursorgaan vastgelegd.

      Overeenkomstig artikel 14 van de statuten kan de gemeente een kandidaat bestuurder aanduiden, die eveneens lid van de Algemene Vergadering kan zijn.

      De bestuurder wordt aangeduid voor de duur van de legislatuur.  

      Gelet op de uitslag van de geheime stemming, gehouden op grond van art. 34 van het Decreet Lokaal Bestuur:

      Kandidaat bestuurder

      - Dhr. De Muynck Marc. bekomt 9 ja-stemmen
      - Mevr. Van Erum Lieve bekomt 7 ja-stemmen.

      Aanduiding bestuurder
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Gestemd: Filip Verstuyft, Ilse Volcke, Marc De Muynck, Julie De Coster, Marnix Van Daele, William Coppens, Greet De Roo, Gilles Verstraete, Christel L'Hoost, Frans Debouck, Chris Dewinter, Lieve Van Erum, Tom De Paepe, Frederik Crul, Linda Wyckstandt, Hannes Gyselbrecht
      Stemmen voor: 16
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 0
      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Resultaat: Met 16 niet gestemd
      Besluit

      Artikel 1:
      De heer De Muynck Marc wordt aangeduid als kandidaat bestuurder in het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw voor de duur van de legislatuur.

      Artikel 2:
      Afschrift van deze beslissing wordt toegezonden aan het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw.

    • Aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De heer De Muynck Marc wordt na geheime stemming aangeduid om de Gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw. Mevrouw De Coster Julie wordt na geheime stemming aangeduid als plaatsvervanger.

      Juridische context
      • Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019
      • Artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, eerste lid, 4°
      • De oprichtingsakte Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 7 april 2023
      Feitelijke context en argumentatie

      Bij besluit van de gemeenteraad van 21 september 2023 werd de toetreding tot en de statuten van vzw Regionaal Stadlandschap West-Vlaamse Hart goedgekeurd.

      Door de toetreding tot het Regionaal Stadlandschap vzw, dient gemeente Ruiselede, als lid, overeenkomstig artikel 10 van de statuten over te gaan tot aanstelling van
      een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering vanaf heden tot einde 2024.

      In artikels 10, 11 en 12 van de statuten worden de samenstelling, de bevoegdheden en de vergaderingen van de Algemene Vergadering vastgelegd.

      Overeenkomstig artikel 10 van de statuten kan de gemeente een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger in de algemene vergadering aanduiden.
      De vertegenwoordiger wordt aangeduid voor de duur van de legislatuur. 

      Gelet op de uitslag van de geheime stemming, gehouden op grond van art. 34 van het Decreet Lokaal Bestuur:

      Vertegenwoordiger Algemene Vergaderingen

      - Dhr. De Muynck Marc bekomt 9 ja-stemmen
      - Dhr. Verstraete Gilles bekomt 7 ja-stemmen.

      Plaatsvervanger Algemene Vergaderingen

      - Mevr. De Coster Julie bekomt 9 ja-stemmen
      - Dhr. De Paepe Tom bekomt 7 ja-stemmen.

      Aanduiding vertegenwoordiger
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Gestemd: Marc De Muynck, Filip Verstuyft, Hannes Gyselbrecht, Ilse Volcke, William Coppens, Julie De Coster, Greet De Roo, Christel L'Hoost, Lieve Van Erum, Linda Wyckstandt, Frederik Crul, Tom De Paepe, Marnix Van Daele, Gilles Verstraete, Frans Debouck, Chris Dewinter
      Stemmen voor: 16
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 0
      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Resultaat: Met 16 niet gestemd
      Besluit

      Artikel 1:
      De heer De Muynck Marc wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering in het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw voor de duur van de legislatuur.

      Artikel 2:
      Mevrouw De Coster Julie wordt aangeduid als plaatsvervanger in de algemene vergadering in het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw voor de duur van de legislatuur.

      Artikel 3:
      Afschrift van deze beslissing wordt toegezonden aan het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw.

    • CIPAL: agenda en mandaat vertegenwoordiger voor de algemene vergadering op donderdag 12 oktober 2023 en statutenwijziging - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van CIPAL op 12 oktober 2023 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 12 oktober 2023 goed te keuren. De Gemeenteraad keurt de wijzigingen aan de statuten goed.

      Juridische context
      • het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op artikel 40 en 427 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking
      • de huidige statuten van Cipal
      • het ontwerp van statutenwijziging van Cipal, goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 13 juli 2023
      • de toelichtende nota van Cipal
      • het gemeenteraadsbesluit van 18 juni 2019 inzake de toetreding tot de dienstverlenende vereniging Cipal
      • het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal
      Feitelijke context en argumentatie

      De dienstverlenende vereniging Cipal ("Cipal dv") is een intergemeentelijk samenwerkingsverband.

      Cipal heeft tot doel "de studie, de organisatie en de promotie van de informatie- en communicatietechnologie ten behoeve van haar deelnemers".

      De dienstverlenende vereniging Cipal startte met de uitbouw van een dienstenaanbod, gekend onder de merknaam "C-smart", dat beter aansluit bij de hedendaagse noden van de lokale besturen. Het accent van de dienstverlening ligt op het gezamenlijk aankopen van IT-oplossingen en -diensten, op het verzorgen en beheren van veilige informatiestromen en op het bundelen van krachten om de uitdagingen inzake 'smart cities' aan te pakken.

      De gemeente werd per mail en via aangetekend schijven op 14 juli 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van CIPAL van 12 oktober 2023.

      Op de algemene vergadering van 12 oktober 2023 zal volgend agendapunt behandeld worden:

      1. Wijziging van de statuten.

      De statuten van Cipal dienen gewijzigd te worden om deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en met de bepalingen van het DLB. 

      Voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat ook het voorstel om (i) de maatschappelijke doelstellingen van Cipal te actualiseren als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van Cipal en (ii) de zetel van de vereniging te verplaatsen.

      Voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat tevens het voorstel om de statuten op diverse punten te wijzigen om in het bijzonder de leesbaarheid te verhogen.

      De raad van bestuur van Cipal stelt voor om voormeld ontwerp van statutenwijziging en de agenda van deze buitengewone algemene vergadering goed te keuren.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      Keurt de wijzigingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) goed.

      Artikel 2:
      Keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) goed.

      Artikel 3:
      Keurt de overige wijzigingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed.

      Artikel 4:
      Keurt het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) goed.

      Artikel 5:
      Keurt het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) goed.

      Artikel 6:
      De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

      Artikel 7:
      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

    • WVI: statutenwijziging - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt de statutenwijzing van de WVI goed.

      Juridische context
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikels 40, 41, 436 en 447
      Feitelijke context en argumentatie

      Gemeente Ruiselede werd per aangetekend schrijven van 31 augustus 2023 uitgenodigd naar de Buitengewone Algemene Vergadering van de WVI op woensdag 13 december 2023.

      Volgend agendapunt zal op deze vergadering besproken worden:
      1. statutenwijziging: artikel 1, artikel 2, artikel 3, artikel 11, artikel 13, artikel 14, artikel 27, artikel 34, artikel 36, artikel 38.

      De wijzigingen aan de statuten betreffen hoofdzakelijk tekstuele aanpassingen, aanpassingen ingevolge wijzigingen van het decreet over het lokaal bestuur en aanpassing en uitbreiding van het maatschappelijk doel van WVI.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De statutenwijzing van de WVI wordt goedgekeurd.

      Artikel 2:
      Aan de vertegenwoordiger van de gemeente opdracht te geven om op de Buitengewone Algemene Vergadering van 13 december 2023 de voorgestelde statutenwijziging goed te keuren.

Namens Gemeenteraad,

Annelies Van Tomme
Algemeen Directeur wnd.

Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter