De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De Gemeenteraad stelt het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 7 (deel gemeente) vast.
Het ontwerp van meerjarenplan – aanpassing 7 bevat volgende documenten:
Op voorstel van het College;
Gehoord de leden van de Raad;
zie meerjarenplanaanpassing 7
Artikel 1:
Het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 7 (deel gemeente) bestaande uit de strategische nota, financiële nota en toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage.
Artikel 2:
De staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld:
Budgettair resultaat | 2020 | 2021 | 2022 |
I. Exploitatiesaldo | 1.479.847 | 1.342.833 | 1.024.370 |
a. Ontvangsten | 6.662.698 | 6.691.922 | 6.918.659 |
b. Uitgaven | 5.182.851 | 5.349.089 | 5.894.289 |
II. Investeringssaldo | -2.038.131 | -1.480.967 | -14.195 |
a. Ontvangsten | 471.688 | 146.262 | 695.127 |
b. Uitgaven | 2.509.819 | 1.627.229 | 709.322 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -558.284 | -138.134 | 1.010.175 |
IV. Financieringssaldo | -123.972 | -120.154 | 6.292.722 |
a. Ontvangsten | 90.689 | 118.860 | 7.078.805 |
b. Uitgaven | 214.660 | 239.014 | 786.083 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -682.256 | -258.288 | 7.302.897 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 3.820.297 | 3.138.041 | 2.879.753 |
a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar | 3.820.297 | 3.138.041 | 2.879.753 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 3.138.041 | 2.879.753 | 10.182.650 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 3.138.041 | 2.879.753 | 10.182.650 |
Budgettair resultaat | 2023 | 2024 | 2025 |
I. Exploitatiesaldo | 967.543 | 1.029.962 | 1.387.912 |
a. Ontvangsten | 7.963.897 | 7.582.162 | 7.731.313 |
b. Uitgaven | 6.996.355 | 6.552.200 | 6.343.401 |
II. Investeringssaldo | -1.763.425 | -4.799.416 | -4.529.916 |
a. Ontvangsten | 912.368 | 970.868 | 128.368 |
b. Uitgaven | 2.675.793 | 5.770.284 | 4.658.284 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -795.882 | -3.769.453 | -3.142.004 |
IV. Financieringssaldo | -309.779 | -257.395 | -93.800 |
a. Ontvangsten | 77.406 | 77.406 | 77.406 |
b. Uitgaven | 387.185 | 334.801 | 171.206 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -1.105.661 | -4.026.848 | -3.235.804 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 10.182.650 | 9.076.989 | 5.050.141 |
a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar | 10.182.650 | 9.076.989 | 5.050.141 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 9.076.989 | 5.050.141 | 1.814.337 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 9.076.989 | 5.050.141 | 1.814.337 |
Autofinancieringsmarge | 2020 | 2021 | 2022 |
I. Exploitatiesaldo | 1.479.847 | 1.342.833 | 1.024.370 |
II. Netto periodieke aflossingen | 190.464 | 214.818 | 761.887 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 214.660 | 239.014 | 786.083 |
b. Periodieke terugvordering leningen | 24.196 | 24.196 | 24.196 |
IV. Autofinancieringsmarge | 1.289.383 | 1.128.015 | 262.482 |
Autofinancieringsmarge | 2023 | 2024 | 2025 |
I. Exploitatiesaldo | 967.543 | 1.029.962 | 1.387.912 |
II. Netto periodieke aflossingen | 362.989 | 310.605 | 147.010 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 387.185 | 334.801 | 171.206 |
b. Periodieke terugvordering leningen | 24.196 | 24.196 | 24.196 |
IV. Autofinancieringsmarge | 604.554 | 719.357 | 1.240.902 |
Artikel 3:
De gewijzigde kredieten voor het boekjaar 2023 worden vastgesteld conform schema M3:
2023 | ||
Uitgaven | Ontvangsten | |
- Gemeente | ||
Exploitatie | 5.785.436 | 7.373.280 |
Investeringen | 2.659.293 | 733.368 |
Financiering | 387.185 | 77.406 |
Leningen en leasings | 387.185 | 53.210 |
Toegestane leningen en betalingsuitstel | 0 | 24.196 |
- OCMW | ||
Exploitatie | 1.210.918 | 590.617 |
Investeringen | 16.500 | 179.000 |
Artikel 4:
Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid.
De Gemeenteraad stelt het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 7 (deel OCMW zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn dd. 21 september 2023) - vast.
Het ontwerp van meerjarenplan – aanpassing 7 bevat volgende documenten:
Op voorstel van het College;
Gehoord de leden van de Raad;
zie meerjarenplanaanpassing 7
Artikel 1:
Het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 7 (deel OCMW) bestaande uit de strategische nota, financiële nota en toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage.
Artikel 2:
De staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld:
Budgettair resultaat | 2020 | 2021 | 2022 |
I. Exploitatiesaldo | 1.479.847 | 1.342.833 | 1.024.370 |
a. Ontvangsten | 6.662.698 | 6.691.922 | 6.918.659 |
b. Uitgaven | 5.182.851 | 5.349.089 | 5.894.289 |
II. Investeringssaldo | -2.038.131 | -1.480.967 | -14.195 |
a. Ontvangsten | 471.688 | 146.262 | 695.127 |
b. Uitgaven | 2.509.819 | 1.627.229 | 709.322 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -558.284 | -138.134 | 1.010.175 |
IV. Financieringssaldo | -123.972 | -120.154 | 6.292.722 |
a. Ontvangsten | 90.689 | 118.860 | 7.078.805 |
b. Uitgaven | 214.660 | 239.014 | 786.083 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -682.256 | -258.288 | 7.302.897 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 3.820.297 | 3.138.041 | 2.879.753 |
a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar | 3.820.297 | 3.138.041 | 2.879.753 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 3.138.041 | 2.879.753 | 10.182.650 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 3.138.041 | 2.879.753 | 10.182.650 |
Budgettair resultaat | 2023 | 2024 | 2025 |
I. Exploitatiesaldo | 967.543 | 1.029.962 | 1.387.912 |
a. Ontvangsten | 7.963.897 | 7.582.162 | 7.731.313 |
b. Uitgaven | 6.996.355 | 6.552.200 | 6.343.401 |
II. Investeringssaldo | -1.763.425 | -4.799.416 | -4.529.916 |
a. Ontvangsten | 912.368 | 970.868 | 128.368 |
b. Uitgaven | 2.675.793 | 5.770.284 | 4.658.284 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -795.882 | -3.769.453 | -3.142.004 |
IV. Financieringssaldo | -309.779 | -257.395 | -93.800 |
a. Ontvangsten | 77.406 | 77.406 | 77.406 |
b. Uitgaven | 387.185 | 334.801 | 171.206 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -1.105.661 | -4.026.848 | -3.235.804 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 10.182.650 | 9.076.989 | 5.050.141 |
a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar | 10.182.650 | 9.076.989 | 5.050.141 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 9.076.989 | 5.050.141 | 1.814.337 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 9.076.989 | 5.050.141 | 1.814.337 |
Autofinancieringsmarge | 2020 | 2021 | 2022 |
I. Exploitatiesaldo | 1.479.847 | 1.342.833 | 1.024.370 |
II. Netto periodieke aflossingen | 190.464 | 214.818 | 761.887 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 214.660 | 239.014 | 786.083 |
b. Periodieke terugvordering leningen | 24.196 | 24.196 | 24.196 |
IV. Autofinancieringsmarge | 1.289.383 | 1.128.015 | 262.482 |
Autofinancieringsmarge | 2023 | 2024 | 2025 |
I. Exploitatiesaldo | 967.543 | 1.029.962 | 1.387.912 |
II. Netto periodieke aflossingen | 362.989 | 310.605 | 147.010 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 387.185 | 334.801 | 171.206 |
b. Periodieke terugvordering leningen | 24.196 | 24.196 | 24.196 |
IV. Autofinancieringsmarge | 604.554 | 719.357 | 1.240.902 |
Artikel 3:
De gewijzigde kredieten voor het boekjaar 2023 worden vastgesteld conform schema M3:
2023 | ||
Uitgaven | Ontvangsten | |
- Gemeente | ||
Exploitatie | 5.785.436 | 7.373.280 |
Investeringen | 2.659.293 | 733.368 |
Financiering | 387.185 | 77.406 |
Leningen en leasings | 387.185 | 53.210 |
Toegestane leningen en betalingsuitstel | 0 | 24.196 |
- OCMW | ||
Exploitatie | 1.210.918 | 590.617 |
Investeringen | 16.500 | 179.000 |
Artikel 4:
Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid.
De Gemeenteraad stelt de opvolgingsrapportering 1 2023 vast.
De opvolgingsrapportering vergelijkt het gerealiseerde beleid van het lopende jaar met het geplande. Ze geeft de raadsleden de mogelijkheid om op te volgen hoe ver het staat met de uitvoering van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties die in het (aangepaste) meerjarenplan zijn opgenomen. Ze is in de eerste plaats gericht op de opvolging van de prioritaire beleidsdoelstellingen door te focussen op de uitvoering en de stand van zaken van de prioritaire acties en actieplannen uit het meerjarenplan.
De tussentijdse rapportering is niet specifiek gericht op de bewaking van de kredieten, maar moet de raadsleden wel toelaten om de evolutie van de uitgaven en ontvangsten van het lopende jaar op te volgen. Daarom bevat ze ook overzichten over de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten. Zo kunnen de raadsleden de gerealiseerde bedragen tussentijds vergelijken met de ramingen in het (aangepaste) meerjarenplan en de benutting van de kredieten opvolgen.
Verder moet de opvolgingsrapportering melding maken van de eventuele wijzigingen in de grondslagen en assumpties die het bestuur gehanteerd heeft bij de opmaak van het planningsrapport waarover het tussentijds rapporteert. Als die basisinformatie ondertussen in belangrijke mate gewijzigd is, moeten de raadsleden tijdig informatie krijgen over de weerslag ervan op de uitvoering van het geplande beleid. Hetzelfde geldt voor de financiële risico’s. Als de aard en de omvang van al gerapporteerde risico’s gewijzigd is of als er nieuwe risico’s zijn, moet de raad daarover informatie krijgen in de opvolgingsrapportering.
Enig artikel:
De opvolgingsrapportering 1 2023 wordt, conform de documenten in bijlage, vastgesteld.
De Gemeenteraad stelt de nominatieve subsidies 2023 - aanpassing 1 vast.
Een nominatieve subsidie is een werkings- of investeringstoelage die niet wordt toegekend op basis van een subsidiereglement. De Raad kent de subsidie dus toe aan een vereniging of een andere derde louter d.m.v. een raadsbeslissing (mits de nodige motivering).
Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit, overeenkomst, statutaire bepaling of een subsidie aanvraag.
Artikel 1:
De Gemeenteraad kent de nominatieve subsidies 2023 - aanpassing 1 toe volgens het document in bijlage.
Artikel 2:
De Gemeenteraad geeft opdracht aan het College van Burgemeester en Schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in bijlage.
Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit, overeenkomst, statutaire bepaling of een subsidie aanvraag.
Een subsidieaanvraag wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is.
Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie deels kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde, aanvrager.
De Gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Gouverneur van 1 augustus 2023 betreffende de goedkeuring van de jaarrekening 2022.
Op 17 mei 2023 werd de jaarrekening 2022 (deel gemeente + deel OCMW) door de Gemeenteraad vastgesteld.
Op 25 mei 2023 werd de toezichthoudende overheid op de hoogte gebracht dat de jaarrekening op de gemeentelijke website werd gepubliceerd waardoor de toezichtstermijn van start kon gaan.
Op 1 augustus 2023 werd de jaarrekening 2022 door de gouverneur goedgekeurd.
Op 10 augustus 2023 nam het Schepencollege kennis van de beslissing van de Gouverneur.
Enig artikel:
De Gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Gouverneur van 1 augustus 2023 betreffende de goedkeuring van de jaarrekening 2022.
De Gemeenteraad neemt kennis van de inventaris van de financiële schulden van de samen te voegen gemeenten en beslist om de fusiebonus van de enige lening van de gemeente Ruiselede af te nemen.
De gemeenten Wingene en Ruiselede namen op 19 december 2022 de principiële beslissing om te fusioneren. Onder voorbehoud van de definitieve beslissing om te fusioneren, zal de nieuwe, samengevoegde gemeente een fusiebonus ontvangen van 200 euro per inwoner. Hierbij wordt het totaal aantal inwoners op 1 januari 2022, zijnde 20.296 inwoners, in rekening gebracht. Dit impliceert een fusiebonus van € 4.059.200.
In afwachting en ter voorbereiding van de definitieve beslissing tot fusioneren, werd de inventaris van de financiële schulden van de samen te voegen gemeenten opgemaakt.
Deze inventaris werd, volgens de aangewezen timing uit de omzendbrief met de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025, vóór 30 april 2023 overgemaakt aan het Departement Financiën en Begroting van de Vlaamse Overheid.
Aan de hand van deze inventaris moeten beide gemeenten een keuze maken van de aan de Vlaamse Overheid over te dragen leningen. De fusiebonus betreft zowel kapitaal als intresten, met het maximum van € 4.059.200. Er moet bijgevolg geen rekening gehouden worden met de rentevoeten van de lopende leningen bij het maken van de keuze van over te dragen leningen.
De aangewezen timing om de keuze van over te dragen leningen te maken en kenbaar te maken aan het departement Financiën en Begroting is vóór 30 september 2023.
De nog openstaande lening van de gemeente Ruiselede zal op het moment van de overdracht op 30 september 2024 hoger zijn dan de maximale fusiebonus. Deze lening werd pas in 2022 afgesloten, heeft een eindvervaldag op 31 december 2042 en heeft bijgevolg nog een langere looptijd dan de Wingense leningen, waardoor de impact van de kapitaalsovername op de rente groter is. Tot slot zullen we deze lening sowieso moeten overdragen van de gemeente Ruiselede naar de nieuwe gemeente Wingene.
Bijgevolg wordt voorgesteld om de fusiebonus van de enige lopende lening van de gemeente Ruiselede af te nemen. Het openstaand kapitaal van deze lening bedraagt op 30 september 2024 € 6.387.500 euro, en zal na overname van de fusiebonus nog € 2.328.300 bedragen. De te betalen rente zal hierdoor dalen van € 2.013.595,50 naar € 733.973,29. Bovenop de overname van kapitaal van € 4.059.200 zal bijgevolg ook € 1.279.622,21 minder intrest betaald moeten worden tot op eindvervaldag van deze lening.
De fusiebonus bedraagt € 4.059.200. Bovenop de overname van kapitaal van € 4.059.200 zal ook € 1.279.622,21 minder intrest betaald moeten worden tot op eindvervaldag van deze lening.
Artikel 1:
De Gemeenteraad neemt kennis van de inventaris van de financiële schulden van de samen te voegen gemeenten.
Artikel 2:
De Gemeenteraad beslist om de fusiebonus van de enige lening van de gemeente Ruiselede af te nemen.
De Gemeenteraad geeft principiële toestemming tot het plaatsen en gebruiken van camera's of op zichtbare wijze gebruik maken van camera's geplaatst door derden zoals bedoeld in de wet op het politieambt art 25/3 en 25/1§2 op het grondgebied van de politiezone Regio Tielt, volgens de aanvraag van 10 juli 2023 van de Korpschef.
Per brief ontvangen op 19 juli 2023 vraagt de korpschef van de Politiezone Regio Tielt de principiële toestemming tot het plaatsen en gebruiken van camera’s of op zichtbare wijze gebruik maken van camera’s geplaatst door derden op het grondgebied van de politiezone Regio Tielt.
De aanvraag gebeurt overeenkomstig de richtlijnen vermeld in de wet van 21 maart 2018 tot wijziging van de wet op het politieambt (WPA) om het gebruik van camera's door de politiediensten te regelen, en tot wijziging van de camerawet van 21 maart 2007.
De wijzigingswet voegde een 25/3 § 1 toe aan de WPA, dat de voorwaarden bepaalt waarop de politiediensten in het kader van hun opdrachten camera's kunnen gebruiken op zichtbare wijze:
Het nieuwe artikel 25/3 §2 van de WPA beschrijft de toepasselijke gebruiksvoorwaarden.
De wetgever voegde ook een artikel 25/4 in, dat de principiële toestemming van de gemeenteraden oplegt voor de toepassing van het gebruik van camera's door de politiezones.
De aanvraag tot principiële toestemming voor het gebruik van camera's door de politiezone is specifiek per bestuur opgesteld.
Voor grondgebied Ruiselede gaat het om:
Een uitbreiding van dit netwerk is mogelijk.
Bodycams
De politiezone vraagt toestemming tot het zichtbaar gebruik van de bodycams. Enkel leden van het operationeel kader in uniform of met een interventiearmband mogen een bodycam dragen. De gebruiker draagt de bodycam in principe boven de kogelwerende vest, erop bevestigd met de door de firma geleverde bevestigingsmiddelen.
Plaats | Toelichting | Gebruiksduur |
Niet besloten plaatsen | Openbare weg | Altijd |
Besloten plaatsen waar de |
Politiegebouwen | Altijd |
Publiek toegankelijk besloten plaatsen |
Stations, horeca, instellingen | Tijdens de duur van een interventie |
Niet voor publiek toegankelijk besloten plaatsen |
Private woningen | Tijdens de duur van een interventie |
De politiezone zal de camera's installeren of gebruiken voor opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie zoals voorzien in de wet op het politieambt, rekening houdend met de opgelegde voorwaarden en beperkingen.
Er zijn voldoende elementen die erop wijzen dat er veiligheids- en overlastproblemen bestaan die de inzet van bovenvermelde camerasystemen verantwoorden. Het geweld tegen en door politiemensen neemt toe. De inzet van camera’s kan ter zake een ontradend effect hebben.
Tenslotte beschrijft de aanvraag de genomen maatregelen in verband met de impact- en ricsicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau, aangevuld met de subsidiariteit en de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken.
Artikel 1:
De Gemeenteraad geeft principiële toestemming tot het plaatsen en gebruiken van camera's of op zichtbare wijze gebruik maken van camera's geplaatst door derden zoals bedoeld in de wet op het politieambt art 25/3 en 25/1§2 op het grondgebied van de politiezone Regio Tielt, volgens de aanvraag van 10 juli 2023 van de Korpschef.
Artikel 2:
Het bestuur brengt deze toestemming ter kennis aan de korpschef, die instaat voor het gebruik van de camera’s op zichtbare wijze door de politiediensten conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen, en aan de procureur des Konings.
Artikel 3:
De Gemeenteraad maakt dit besluit openbaar voor wat betreft de opdrachten van bestuurlijke politie en publiceert dit op de gemeentelijke website.
De Gemeenteraad keurt de lastvoorwaarden en wijze van gunning voor de drie percelen goed.
Voor het vernieuwen van de voorbouw aan de sporthal werd voor Perceel 2: Elektrische installatie, Perceel 3: Sanitair en HVAC en Perceel 4: Volkernschrijnwerk, een aanbestedingsdossier opgesteld door ontwerper, Verba bvba, Fabriekstraat 23 te 8850 Ardooie.
Inhoud van de verschillende percelen:
Er wordt in het algemeen sterk ingezet op een energiezuinig gebouw met een groot gebruikscomfort.
Het dossier elektriciteit omvat onder andere energiezuinige ledverlichting via bewegingssensoren, toegangscontrole en netwerkapparatuur alsook de noodzakelijke brandmeldinstallatie.
Om in de toekomst de verdere afbouw van gasinstallaties op de sportsite mogelijk te maken wordt ook een eigen hoogspanningscabine voorzien.
De bediening van kranen en douchezuilen gebeurt hoofdzakelijk automatisch d.m.v. infraroodtechnologie. Waar toegelaten wordt regenwater gebruikt voor spoeling.
Voor het dossier van de verwarming is uitgegaan van hernieuwbare energie waardoor zowel de verwarming van de voorbouw alsook het sanitair warm water wordt opgewekt met een warmtepomp. De warmteafgifte is een combinatie van plafond en wand convectoren.
De ventilatie maakt gebruik van een warmtewisselaar om warmteverlies te reduceren. Het geheel van deze technieken is ook voorzien van een gebouwbeheersysteem.
In het perceel volkernschrijnwerk werden in hoofdzaak de plafonds van de douches, de wanden van de wc-units en de zitbanken in de kleedkamers opgenomen.
De voorziene percelen binnen het volledige bouwdossier zijn:
In dit besluit wordt goedkeuring gevraagd voor:
Voorstel wijze van plaatsingsprocedure op basis van raming:
Kredieten zijn voorzien op budgetcode 2023/4.2.3/0742-00/2210007/GEMEENTE/CBS/4.2.3.
Artikel 1:
De bestekken, de uitvoeringsplannen en de ramingen voor de opdracht “Verbouwen van een sporthal – Perceel 2: Elektrische installatie, Perceel 3: Sanitair en HVAC en Perceel 4: Volkernschrijnwerk” opgesteld door de ontwerper, Verba bvba, Fabriekstraat 23 te 8850 Ardooie worden goedgekeurd.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in de afzonderlijke bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2:
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking voor wat betreft percelen 2 en 3 en bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking voor wat betreft perceel 4.
Artikel 3:
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2023/4.2.3/0742-00/2210007/GEMEENTE/CBS/4.2.3.
De Gemeenteraad stemt in met het afbakeningsplan dat de grens aanduidt tussen het openbaar domein en het perceel sectie E nr. 972m.
De eigenaar van de woning Abeelstraat 31 liet in zijn opdracht een afbakeningsplan opmaken van het perceel sectie E nr. 972m.
Aangezien er geen rooilijnplan is voor de Abeelstraat, baseerde de aangestelde landmeter-expert zich op de Atlas der Buurtwegen voor het bepalen van de grens met het openbaar domein. Op basis van deze atlas en rekening houdend met de bestaande toestand in de recent heraangelegde Abeelstraat werd de grens met het openbaar domein vastgelegd volgens de punten 1-2-3 van het afbakeningsplan met projectnummer 23182.
Het betreft hier geen aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffen van een gemeenteweg maar een bevestiging van de grens met het openbaar domein zoals weergegeven in het afbakeningsplan.
Enig artikel:
De Gemeenteraad stemt in met het afbakeningsplan, opgemaakt door landmeter-expert Jan Vervacke, waarbij de punten 1-2-3 de grens aanduiden tussen het openbaar domein en het perceel sectie E nr. 972m.
De Gemeenteraad keurt de kosteloze verwerving van wegenis en groenzone in de Weefschoolstraat goed.
Op 1 juni 2023 werd het gemeentebestuur, via Notariskantoor Notabelius, verzocht om de ontwerp-akte inzake de kosteloze grondafstand door Dumobil construct nv van de wegenis en groenzone in de verkaveling Oude Tieltstraat (heden Weefschoolstraat) te agenderen op de gemeenteraad.
Uit het opmetingsplan, op 8 maart 2023 opgemaakt door studiebureau Demey, blijkt dat Dumobil construct nv 35a 84ca wegenis en groenzone wenst over te dragen aan de gemeente Ruiselede voor opname in het openbaar domein.
Het onderhoud van de over te nemen wegenis en groenzone zal, na goedkeuring overdracht, ten laste zijn van de gemeente.
Gelet op het algemeen nut van deze kosteloze verwerving van grond voor de gemeente.
Artikel 1:
De kosteloze verwerving van 35a 84ca wegenis en groenzone in de verkaveling Oude Tieltstraat, heden gekend als Weefschoolstraat, kadastraal gekend als Ruiselede afdeling 1 sectie E nr. 156X, wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Het ontwerp van akte tot kosteloze overname van de wegenis en groenzones in de Weefschoolstraat tegenover Dumobil construct nv wordt goedgekeurd.
Artikel 3:
Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van de overdrager.
Artikel 4:
De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd om de authentieke akte namens de gemeente te ondertekenen.
Artikel 5:
Deze kosteloze overname door de gemeente geschiedt voor openbaar nut, namelijk ter inlijving van de onroerende goederen bij het openbaar domein.
Artikel 6:
De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslagen enige ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van onderhavige akte.
De gemeenteraad keurt de wijziging van buurtweg Sentier nr. 76 goed.
Op 30 mei 2023 wordt door Velghe Filip, Wakkensteenweg 11, 8780 Oostrozebeke bij de deputatie van West Vlaanderen een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag heeft betrekking op het uitbreiden van een vijver, het uitvlakken (= ophoging) van het terrein en het uitbreiden en wijzigen van een varkens- en rundveefokkerij.
Op 30 mei 2023 ontvangt het schepencollege van de deputatie een verzoek om te beraadslagen over voorliggende zaak namelijk het wijzigen door een ophoging van de buurtweg Sentier nr 76 over een lengte van 50m.
Er wordt voorzien om ca. 3.122 m³ grond aangevoerd (waaronder 2.750 m³ afkomstig van de uitgraving/uitbreiding van de bestaande poel) ter optimalisatie van de percelen voor landbouwdoeleinden. De ophoging varieert tussen de 0 – 61 cm over een oppervlakte van 15.431 m².
De Sentier nr. 76 situeert zich tussen de percelen 37012_F_0338_B_000_00 en 37012_F_0339_C_000_00 maar is zo goed als verdwenen. Zowel ter hoogte van de Schoutskruisestraat als aan de Smisseweg is de Sentier nr. 76 afgesloten.
Over een afstand van ca 50m zal de Sentier nr. 76 worden genivelleerd. Aangezien het om een officiële ingeschreven voetweg gaat, dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de ophoging van de voetweg.
In het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 12 juni 2023 tot en met 11 juli 2023. Er werd één bezwaarschrift ingediend. Het bezwaarschrift had geen betrekking op de wijziging van de Sentier nr. 76.
De aanpassingen aan de Sentier zijn niet in strijd met de tenuitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden. De wijzigingen zijn beperkt van aard waardoor kan geoordeeld worden dat de ruimtelijke draagkracht niet overschreden wordt.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de wijziging (ophoging) goed van het voorgestelde deel (50m), volgens het opmetingsplan, van de buurtweg Sentier nr. 76 voor de omgevingsvergunningsaanvraag met het gemeentelijk dossiernummer 202360 en OMV-nummer 2023048851, ingediend door dhr. Velghe Filip, Wakkensteenweg 11, 8780 Oostrozebeke voor het uitbreiden vijver, uitvlakken terrein en het uitbreiden en wijzigen van een varkens- en rundveefokkerij in de Schoutskruisestraat 6, 8755 Ruiselede, kadastraal gekend als enige afdeling Sie F nr 339C, 338B, 337N.
Artikel 2:
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Artikel 3:
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:
De Gemeenteraad keurt de verkoopovereenkomst tussen de gemeente Wingene en de gemeente Ruiselede voor de verkoop van één aandeel van BV Woonstart goed.
'Woonstart’ is vanaf 1 juli 2023 de nieuwe en enige woonmaatschappij voor de gemeenten Tielt, Meulebeke, Pittem, Ruiselede en Wingene. Woonstart bestaat uit een samensmelting van het Sociaal Verhuurkantoor Regio Tielt, een deel van IZI wonen en de Tieltse Bouwmaatschappij.
De gemeente Ruiselede is aandeelhouder bij Vivendo en de Mandel en beschikt niet over aandelen in IZI Wonen of de Tieltse Bouwmaatschappij.
Om stemrecht te bekomen in de nieuwe woonmaatschappij 'Woonstart' dient de gemeente over minstens één aandeel te beschikken.
Door de gewijzigde situatie zijn er twee lokale besturen, namelijk Ruiselede en Meulebeke, die bij de opstart van de nieuwe maatschappij nog niet over aandelen binnen deze
woonmaatschappij beschikken.
Er wordt voorgesteld om een verkoop van aandelen te organiseren als volgt:
Belangrijke nuance is dat decretaal werd vastgelegd wat het percentage stemrecht van elke publieke aandeelhouder zal zijn, waardoor het aantal aandelen waarover men beschikt daarbij dus geen rol speelt. Om stemrecht te bekomen dient de gemeente over minstens één aandeel te beschikken.
De overdracht van het aandeel moet gebeuren vóór de eerste algemene vergadering van de nieuw woonmaatschappij.
De aandelen worden gelijk gebracht in waarde zodat een ruil van aandelen mogelijk is tussen de inbrengende vennootschap IZI en de verkrijgende vennootschap Tieltse Bouwmaatschappij. Eén aandeel heeft de waarde van €0,05.
Enig artikel:
De verkoopovereenkomst tussen de gemeente Wingene en de gemeente Ruiselede voor de verkoop van één aandeel van BV Woonstart, met zetel te 8700 Tielt, Sint-Michielstraat 1/A wordt goedgekeurd.
De Gemeenteraad keurt de toetreding tot Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw goed.
Gemeente Ruiselede is momenteel lid van het Stadlandschap West-Vlaamse hart. Dit samenwerkingsverband brengt de provincie West-Vlaanderen, 17 gemeenten van de arrondissementen Roeselare en Tielt, middenveldorganisaties en inwoners samen om in overleg een wervend verhaal voor het West-Vlaamse hart te schrijven en uit te voeren.
Het Stadlandschap West-Vlaamse hart focust hierbij op het verfraaien en beheren van het landschap, het verhogen van de biodiversiteit, informeren en sensibiliseren over de eigen leefomgeving via omgevings-, natuur- en milieueducatie, landschaps- en natuurbeleving via omgevingsrecreatie en verspreiden van kennis over waardevol landschappelijk erfgoed.
In West-Vlaanderen zijn er om historische redenen enerzijds stadlandschappen (zoals West-Vlaamse hart) en anderzijds regionale landschappen actief. Beide organen doen in essentie hetzelfde. De stadlandschappen opereren echter onder de provinciale koepel, terwijl de regionale landschappen zelfstandig functioneren onder de vorm van een vzw.
Zolang de kosten van de transitie van de stadlandschappen naar een afzonderlijke entiteit met rechtspersoonlijkheid groter waren dan de baten, leek het niet opportuun om een transitietraject richting een regionaal landschap op te starten.
Eind 2022 zorgden nieuwe evoluties er echter voor dat de weegschaal naar de andere kant doorsloeg:
Overeenkomstig artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu (verder: natuurdecreet) waren de provincies in april 2023 bevoegd voor de erkenning van de regionale landschappen. Daarnaast legt artikel 54 van het natuurdecreet ook enkele voorwaarden op om als regionaal landschap erkend te kunnen worden. Eén van die voorwaarden is het statuut aannemen van een private rechtspersoon, onder de vorm van een vzw.
De Initiatiefgroep van het Stadlandschap besliste in zitting van 14 december 2022 op basis van bovenstaande evoluties om het transitietraject richting regionaal landschap als verzelfstandigde entiteit met rechtspersoonlijkheid op te starten. Om snel te kunnen schakelen werd afgesproken om de vzw in eerste instantie met een beperkt aantal partners op te richten en te laten erkennen als regionaal landschap. Daarna kunnen alle andere gemeenten en partners toetreden tot de vzw.
Het lokaal bestuur is momenteel lid van het Stadlandschap West-Vlaamse hart. Gezien de nieuwe evoluties op Vlaams niveau is de transitie van het Stadlandschap West-Vlaamse hart naar Regionaal Landschap West-Vlaamse hart een logische beslissing. Op deze manier kan het Stadlandschap een beroep doen op extra Vlaamse en Europese middelen. Deze transitie betekent enkel een wijziging in de structuur.
De partners binnen het Regionaal Landschap blijven in de toekomst op eenzelfde constructieve manier samenwerken om in overleg en rekening houdend met de lokale economische dynamiek en landschappelijke context een wervend verhaal voor het West-Vlaamse hart te schrijven en uit te voeren.
Enig Artikel:
De gemeenteraad keurt de toetreding tot Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw goed.
De heer De Muynck Marc wordt aangeduid als kandidaat bestuurder in het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw voor de duur van de legislatuur.
Bij besluit van de gemeenteraad van 21 september 2023 werden de toetreding tot en de statuten van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart goedgekeurd.
Door de toetreding tot het Regionaal Landlandschap vzw dient de gemeente Ruiselede als lid, overeenkomstig artikel 14 van de statuten, over te gaan het aanduiden van een kandidaat bestuurder vanaf heden tot einde 2024.
In artikels 14, 16 en 17 van de statuten worden de samenstelling, de bevoegdheden en de vergaderingen van het Bestuursorgaan vastgelegd.
Overeenkomstig artikel 14 van de statuten kan de gemeente een kandidaat bestuurder aanduiden, die eveneens lid van de Algemene Vergadering kan zijn.
De bestuurder wordt aangeduid voor de duur van de legislatuur.
Gelet op de uitslag van de geheime stemming, gehouden op grond van art. 34 van het Decreet Lokaal Bestuur:
Kandidaat bestuurder
- Dhr. De Muynck Marc. bekomt 9 ja-stemmen
- Mevr. Van Erum Lieve bekomt 7 ja-stemmen.
Artikel 1:
De heer De Muynck Marc wordt aangeduid als kandidaat bestuurder in het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw voor de duur van de legislatuur.
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing wordt toegezonden aan het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw.
De heer De Muynck Marc wordt na geheime stemming aangeduid om de Gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw. Mevrouw De Coster Julie wordt na geheime stemming aangeduid als plaatsvervanger.
Bij besluit van de gemeenteraad van 21 september 2023 werd de toetreding tot en de statuten van vzw Regionaal Stadlandschap West-Vlaamse Hart goedgekeurd.
Door de toetreding tot het Regionaal Stadlandschap vzw, dient gemeente Ruiselede, als lid, overeenkomstig artikel 10 van de statuten over te gaan tot aanstelling van
een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering vanaf heden tot einde 2024.
In artikels 10, 11 en 12 van de statuten worden de samenstelling, de bevoegdheden en de vergaderingen van de Algemene Vergadering vastgelegd.
Overeenkomstig artikel 10 van de statuten kan de gemeente een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger in de algemene vergadering aanduiden.
De vertegenwoordiger wordt aangeduid voor de duur van de legislatuur.
Gelet op de uitslag van de geheime stemming, gehouden op grond van art. 34 van het Decreet Lokaal Bestuur:
Vertegenwoordiger Algemene Vergaderingen
- Dhr. De Muynck Marc bekomt 9 ja-stemmen
- Dhr. Verstraete Gilles bekomt 7 ja-stemmen.
Plaatsvervanger Algemene Vergaderingen
- Mevr. De Coster Julie bekomt 9 ja-stemmen
- Dhr. De Paepe Tom bekomt 7 ja-stemmen.
Artikel 1:
De heer De Muynck Marc wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering in het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw voor de duur van de legislatuur.
Artikel 2:
Mevrouw De Coster Julie wordt aangeduid als plaatsvervanger in de algemene vergadering in het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw voor de duur van de legislatuur.
Artikel 3:
Afschrift van deze beslissing wordt toegezonden aan het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw.
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van CIPAL op 12 oktober 2023 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 12 oktober 2023 goed te keuren. De Gemeenteraad keurt de wijzigingen aan de statuten goed.
De dienstverlenende vereniging Cipal ("Cipal dv") is een intergemeentelijk samenwerkingsverband.
Cipal heeft tot doel "de studie, de organisatie en de promotie van de informatie- en communicatietechnologie ten behoeve van haar deelnemers".
De dienstverlenende vereniging Cipal startte met de uitbouw van een dienstenaanbod, gekend onder de merknaam "C-smart", dat beter aansluit bij de hedendaagse noden van de lokale besturen. Het accent van de dienstverlening ligt op het gezamenlijk aankopen van IT-oplossingen en -diensten, op het verzorgen en beheren van veilige informatiestromen en op het bundelen van krachten om de uitdagingen inzake 'smart cities' aan te pakken.
De gemeente werd per mail en via aangetekend schijven op 14 juli 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van CIPAL van 12 oktober 2023.
Op de algemene vergadering van 12 oktober 2023 zal volgend agendapunt behandeld worden:
1. Wijziging van de statuten.
De statuten van Cipal dienen gewijzigd te worden om deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en met de bepalingen van het DLB.
Voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat ook het voorstel om (i) de maatschappelijke doelstellingen van Cipal te actualiseren als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van Cipal en (ii) de zetel van de vereniging te verplaatsen.
Voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat tevens het voorstel om de statuten op diverse punten te wijzigen om in het bijzonder de leesbaarheid te verhogen.
De raad van bestuur van Cipal stelt voor om voormeld ontwerp van statutenwijziging en de agenda van deze buitengewone algemene vergadering goed te keuren.
Artikel 1:
Keurt de wijzigingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) goed.
Artikel 2:
Keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) goed.
Artikel 3:
Keurt de overige wijzigingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed.
Artikel 4:
Keurt het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) goed.
Artikel 5:
Keurt het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) goed.
Artikel 6:
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 7:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De Gemeenteraad keurt de statutenwijzing van de WVI goed.
Gemeente Ruiselede werd per aangetekend schrijven van 31 augustus 2023 uitgenodigd naar de Buitengewone Algemene Vergadering van de WVI op woensdag 13 december 2023.
Volgend agendapunt zal op deze vergadering besproken worden:
1. statutenwijziging: artikel 1, artikel 2, artikel 3, artikel 11, artikel 13, artikel 14, artikel 27, artikel 34, artikel 36, artikel 38.
De wijzigingen aan de statuten betreffen hoofdzakelijk tekstuele aanpassingen, aanpassingen ingevolge wijzigingen van het decreet over het lokaal bestuur en aanpassing en uitbreiding van het maatschappelijk doel van WVI.
Artikel 1:
De statutenwijzing van de WVI wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Aan de vertegenwoordiger van de gemeente opdracht te geven om op de Buitengewone Algemene Vergadering van 13 december 2023 de voorgestelde statutenwijziging goed te keuren.
Namens Gemeenteraad,
Annelies Van Tomme
Algemeen Directeur wnd.
Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter