Terug
Gepubliceerd op 22/12/2022

Besluit  Gemeenteraad

ma 19/12/2022 - 20:00

Belasting op meldingen en aanvragen bedoeld in het Decreet van de omgevingsvergunningen en op aanvragen tot inlichtingen die enig opzoekingswerk vereisen - aanslagjaren 2023-2027 - vaststelling

Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
Linda Wyckstandt, Schepen
William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
Ilse Volcke, Schepen
Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid

De Gemeenteraad stelt een belasting op meldingen en aanvragen bedoeld in het Decreet van de omgevingsvergunningen en op aanvragen tot inlichtingen die enig opzoekingswerk vereisen - aanslagjaren 2023-2027 - vast.

Juridische context
  • Artikel 170 §4, 172, 10 en 11 van de Grondwet
  • Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening van 15 mei 2009
  • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald de artikelen 40§3, 41§2 14°, 287, 288 en 286 §1 1°
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen
  • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
  • Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning met latere wijzigingen en haar bijlagen
  • Gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2017 betreffende de gemeentebelasting op meldingen en aanvragen bedoeld in het Decreet van de omgevingsvergunningen en op aanvragen tot inlichtingen die enig opzoekingswerk vereisen, aanslagjaren 2018-2022
  • Mail van 7 maart 2018 van het Agentschap Binnenlands bestuur
Feitelijke context en argumentatie

Het betrokken belastingreglement van 21 december 2017, aanslagjaren 2018-2022 vervalt. 

Ter bevordering van de financiële toestand van de gemeente wordt voorgesteld om dit belastingreglement te vernieuwen.

Aan de tarieven werd niets gewijzigd.

Sinds enkele jaren bestaat de mogelijkheid om het vaststellen van de tarieven te delegeren.

Het is aangewezen dat de gemeenteraad een delegatie/machtiging verleent (DLB artikel 41, §2 14°) aan het schepencollege om de tarieven van het retributiereglement vast te stellen. Op die manier kan er kort op de bal gespeeld worden om de tarieven aan te passen wanneer zich een indexering of een wijziging in de kostenstructuur voordoet.

Financiële gevolgen

2022/GBB/0020-00/7316000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

2022/GBB/0020-00/7316001/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

Publieke stemming
Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
Besluit

Artikel 1: Voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2027 wordt een gemeentebelasting gevestigd op de meldingen en aanvragen bedoeld in het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en de bijhorende uitvoeringsbesluiten:

§1 Belasting per dossiertype :

 

Gemeente is vergunning-verlenende overheid

Vlaamse Overheid of Provincie West – Vlaanderen is vergunning-verlenende overheid

Melding van

-       Stedenbouwkundige handelingen

-       Ingedeelde inrichting of activiteit

-       Gemengd project

-       overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit

 

  30 EUR

  30 EUR

  30 EUR

  30 EUR

 

Aanvraag omgevingsvergunning via de eenvoudige procedure voor:

-       Stedenbouwkundige handelingen

-       Ingedeelde inrichting of activiteit (o.a. beperkte verandering of tijdelijke activiteit)

-       Gemengd project

-       Verkavelen van gronden

-       Tot het bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden

 

 

 30 EUR

 30 EUR

 30 EUR

 100 EUR

 60 EUR

 

Aanvraag omgevingsvergunning via de gewone procedure voor:

-      Stedenbouwkundige handelingen

-       Ingedeelde inrichting of activiteit

-       Gemengd project

-       Verkavelen van gronden

-       Tot het bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden.

 

 

  60 EUR

 200 EUR

 200 EUR

 100 EUR

  60 EUR

 

 

 

  30 EUR

 400 EUR

 400 EUR

  30 EUR

  30 EUR

Bijkomend vast recht per bijkomende woongelegenheid opgenomen in dezelfde aanvraag (zowel gewone als eenvoudige procedure)

+25 EUR

 

 

 

Bijkomend vast recht per lot opgenomen in dezelfde aanvraag (zowel gewone als eenvoudige procedure)

 

+10 EUR/lot

 

Aanvraag tot omzetting milieuvergunning naar permanente omgevingsvergunning

  30 EUR

 

Aanvraag tot omzetting van omgevingsvergunning na klasseverhoging door wijziging van de indelingslijst

  30 EUR

 

§2 Bijkomende belasting per procedurestap : Indien onderstaande opdrachten moeten worden uitgevoerd binnen een bepaalde procedure, worden de bedragen die hierboven vermeld zijn onder art. 1 §1 verhoogd per bijkomende procedurestap: 

Digitaliseren van analoog ingediende dossiers

  30 EUR

Per administratieve lus of hernemen van procedurestap naar aanleiding van adviezen of opmerkingen geformuleerd tijdens het openbaar onderzoek of naar aanleiding van een fout of wijziging in hoofde van de aanvrager

  30 EUR

Organiseren van een informatievergadering

 100 EUR

Portkosten aangetekende zendingen + publicatiekosten

 dagprijs

 

Artikel 2: Voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2027 wordt ook een gemeentebelasting gevestigd op aanvragen tot inlichtingen die enig opzoekingswerk vereisen: 

§1. Bedragen:  

 Aanvraag

-          alle vereiste vastgoedinformatie en/of milieu – informatie betreffende één volledig dossier

-          uittreksel uit het plannenregister of het vergunningenregister betreffende één volledig dossier

-          informatie inzake bodemonderzoek en – sanering

-          informatie voor het opstellen van MER – rapport

-          stedenbouwkundig attest

-          planologisch attest (gemeente bevoegd)

-          planologisch attest (gemeente niet-bevoegd)

-          organiseren van een projectvergadering

 

   60 EUR

 

   30 EUR

   30 EUR

   75 EUR

   30 EUR

  100 EUR

   30 EUR

  100 EUR 

 

§2. In uitvoering van bovenstaande wordt onder één volledig dossier verstaan: alle noodzakelijke informatie betreffende één perceel of verschillende percelen, op voorwaarde dat deze aan elkaar grenzen zonder onderbreking en dat deze in handen zijn van dezelfde eigenaar(s).

Artikel 3:
Het vaststellen van de tarieven vermeld in artikel 1 en artikel 2 wordt gedelegeerd aan het schepencollege.

Artikel 4:
De belasting is verschuldigd door de aanvrager van de inlichtingen, de vergunning of de melding en bij gebreke daarvan de vergunninghouder of exploitant.

Artikel 5:
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 287 en 288 van het Decreet lokaal bestuur en via het digitaal loket overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.

Artikel 6:

Er is vrijstelling van belasting voor:

-       Aanvragen en meldingen in opdracht van het eigen gemeentebestuur, OCMW, nutsmaatschappijen en intercommunales.

-       Aanvragen en meldingen die onvolledig zijn verklaard.

-       Dossiers die niet op vraag van de vergunninghouder werden opgestart .

-       Dossiers waarin de gemeente niet tijdig een beslissing heeft genomen.

-       Procedurestappen die worden overgedaan als gevolg van een administratieve lus naar aanleiding van een fout door de gemeente.

Artikel 7:
Het bedrag moet uiterlijk 1 maand na verzending van het betalingsverzoek worden betaald. Indien het bedrag niet wordt betaald binnen de vooropgestelde termijn, wordt de belasting ingevorderd door middel van een kohier overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging en de invordering van de provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.

Artikel 8:
Bezwaar:
§1. De belastingschuldige kan tegen de belasting een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaarschrift moet schriftelijk ingediend, gemotiveerd en ondertekend zijn. Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wil uitgenodigd worden op de hoorzitting moet dit in het bezwaarschrift worden gevraagd.

§2. De indiening moet gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de datum van de contante inning, op straffe van verval.

§3. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verstuurd, binnen vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.

Artikel 9:
Dit reglement treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.