De Gemeenteraad stelt een belasting op meldingen en aanvragen bedoeld in het Decreet van de omgevingsvergunningen en op aanvragen tot inlichtingen die enig opzoekingswerk vereisen - aanslagjaren 2023-2027 - vast.
Het betrokken belastingreglement van 21 december 2017, aanslagjaren 2018-2022 vervalt.
Ter bevordering van de financiële toestand van de gemeente wordt voorgesteld om dit belastingreglement te vernieuwen.
Aan de tarieven werd niets gewijzigd.
Sinds enkele jaren bestaat de mogelijkheid om het vaststellen van de tarieven te delegeren.
Het is aangewezen dat de gemeenteraad een delegatie/machtiging verleent (DLB artikel 41, §2 14°) aan het schepencollege om de tarieven van het retributiereglement vast te stellen. Op die manier kan er kort op de bal gespeeld worden om de tarieven aan te passen wanneer zich een indexering of een wijziging in de kostenstructuur voordoet.
2022/GBB/0020-00/7316000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
2022/GBB/0020-00/7316001/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Artikel 1: Voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2027 wordt een gemeentebelasting gevestigd op de meldingen en aanvragen bedoeld in het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en de bijhorende uitvoeringsbesluiten:
§1 Belasting per dossiertype :
|
Gemeente is vergunning-verlenende overheid |
Vlaamse Overheid of Provincie West – Vlaanderen is vergunning-verlenende overheid |
Melding van - Stedenbouwkundige handelingen - Ingedeelde inrichting of activiteit - Gemengd project - overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit |
30 EUR 30 EUR 30 EUR 30 EUR |
|
Aanvraag omgevingsvergunning via de eenvoudige procedure voor: - Stedenbouwkundige handelingen - Ingedeelde inrichting of activiteit (o.a. beperkte verandering of tijdelijke activiteit) - Gemengd project - Verkavelen van gronden - Tot het bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden |
30 EUR 30 EUR 30 EUR 100 EUR 60 EUR |
|
Aanvraag omgevingsvergunning via de gewone procedure voor: - Stedenbouwkundige handelingen - Ingedeelde inrichting of activiteit - Gemengd project - Verkavelen van gronden - Tot het bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden. |
60 EUR 200 EUR 200 EUR 100 EUR 60 EUR
|
30 EUR 400 EUR 400 EUR 30 EUR 30 EUR |
Bijkomend vast recht per bijkomende woongelegenheid opgenomen in dezelfde aanvraag (zowel gewone als eenvoudige procedure) |
+25 EUR
|
|
Bijkomend vast recht per lot opgenomen in dezelfde aanvraag (zowel gewone als eenvoudige procedure) |
+10 EUR/lot |
|
Aanvraag tot omzetting milieuvergunning naar permanente omgevingsvergunning |
30 EUR |
|
Aanvraag tot omzetting van omgevingsvergunning na klasseverhoging door wijziging van de indelingslijst |
30 EUR |
|
§2 Bijkomende belasting per procedurestap : Indien onderstaande opdrachten moeten worden uitgevoerd binnen een bepaalde procedure, worden de bedragen die hierboven vermeld zijn onder art. 1 §1 verhoogd per bijkomende procedurestap:
Digitaliseren van analoog ingediende dossiers |
30 EUR |
Per administratieve lus of hernemen van procedurestap naar aanleiding van adviezen of opmerkingen geformuleerd tijdens het openbaar onderzoek of naar aanleiding van een fout of wijziging in hoofde van de aanvrager |
30 EUR |
Organiseren van een informatievergadering |
100 EUR |
Portkosten aangetekende zendingen + publicatiekosten |
dagprijs |
Artikel 2: Voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2027 wordt ook een gemeentebelasting gevestigd op aanvragen tot inlichtingen die enig opzoekingswerk vereisen:
§1. Bedragen:
Aanvraag - alle vereiste vastgoedinformatie en/of milieu – informatie betreffende één volledig dossier - uittreksel uit het plannenregister of het vergunningenregister betreffende één volledig dossier - informatie inzake bodemonderzoek en – sanering - informatie voor het opstellen van MER – rapport - stedenbouwkundig attest - planologisch attest (gemeente bevoegd) - planologisch attest (gemeente niet-bevoegd) - organiseren van een projectvergadering |
60 EUR
30 EUR 30 EUR 75 EUR 30 EUR 100 EUR 30 EUR 100 EUR
|
§2. In uitvoering van bovenstaande wordt onder één volledig dossier verstaan: alle noodzakelijke informatie betreffende één perceel of verschillende percelen, op voorwaarde dat deze aan elkaar grenzen zonder onderbreking en dat deze in handen zijn van dezelfde eigenaar(s).
Artikel 3:
Het vaststellen van de tarieven vermeld in artikel 1 en artikel 2 wordt gedelegeerd aan het schepencollege.
Artikel 4:
De belasting is verschuldigd door de aanvrager van de inlichtingen, de vergunning of de melding en bij gebreke daarvan de vergunninghouder of exploitant.
Artikel 5:
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 287 en 288 van het Decreet lokaal bestuur en via het digitaal loket overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
Artikel 6:
Er is vrijstelling van belasting voor:
- Aanvragen en meldingen in opdracht van het eigen gemeentebestuur, OCMW, nutsmaatschappijen en intercommunales.
- Aanvragen en meldingen die onvolledig zijn verklaard.
- Dossiers die niet op vraag van de vergunninghouder werden opgestart .
- Dossiers waarin de gemeente niet tijdig een beslissing heeft genomen.
- Procedurestappen die worden overgedaan als gevolg van een administratieve lus naar aanleiding van een fout door de gemeente.
Artikel 7:
Het bedrag moet uiterlijk 1 maand na verzending van het betalingsverzoek worden betaald. Indien het bedrag niet wordt betaald binnen de vooropgestelde termijn, wordt de belasting ingevorderd door middel van een kohier overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging en de invordering van de provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Artikel 8:
Bezwaar:
§1. De belastingschuldige kan tegen de belasting een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaarschrift moet schriftelijk ingediend, gemotiveerd en ondertekend zijn. Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wil uitgenodigd worden op de hoorzitting moet dit in het bezwaarschrift worden gevraagd.
§2. De indiening moet gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de datum van de contante inning, op straffe van verval.
§3. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verstuurd, binnen vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.
Artikel 9:
Dit reglement treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.