Terug
Gepubliceerd op 24/10/2023

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

do 21/09/2023 - 21:00 Gemeentehuis
Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
Linda Wyckstandt, Schepen
William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
Ilse Volcke, Schepen
Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid
  • Openbaar

    • Notulen en zittingsverslag van de vorige zitting - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

      Juridische context
      • Artikel 74 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn laatst gewijzigd in zitting van 19 november 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Resultaat: Met 16 niet gestemd
      Besluit

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

    • Vaststellen strategisch meerjarenplan 2020-2025 (deel OCMW) – aanpassing 7

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn stelt het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 7 (deel OCMW) vast.

      Juridische context
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 249 §3 en 596
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
      • Ministrieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
      • Omzendbrief BB 2019 KB/ABB 2019/4 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids-en beheerscyclus
      • Omzendbrief BB 2020 KB/ABB 2020/3 betreffende de aanpassing van de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids-en beheerscyclus
      • Gunstig advies managementteam 4 september 2023
      • Gunstig visum financieel directeur 4 september 2023
      Feitelijke context en argumentatie

      Het ontwerp van meerjarenplan – aanpassing 7 bevat volgende documenten:

      • Strategische nota - wijziging
      • Financiële nota
        • Aanpassing van het financiële doelstellingenplan (M1);
        • Aanpassing van de staat van het financieel evenwicht (M2);
        • Aanpassing van het overzicht van de kredieten (M3).
      • Toelichting
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
        • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
        • Het overzicht van de financiële schulden (T4);
        • Het overzicht van de financiële risico's;
        • Beschrijving grondslagen en assumpties;
        • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.

       Op voorstel van het Vast Bureau;

       Gehoord de leden van de Raad;

      Financiële gevolgen

      zie meerjarenplanaanpassing 7

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      Het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 7 (deel OCMW) bestaande uit de strategische nota, financiële nota en toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage.

      Artikel 2:
      De staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld:

      Budgettair resultaat 2020  2021  2022 
      I. Exploitatiesaldo 1.479.847 1.342.833 1.024.370
      a. Ontvangsten 6.662.698 6.691.922 6.918.659
      b. Uitgaven 5.182.851 5.349.089 5.894.289
      II. Investeringssaldo -2.038.131 -1.480.967 -14.195
      a. Ontvangsten 471.688 146.262 695.127
      b. Uitgaven 2.509.819 1.627.229 709.322
      III. Saldo exploitatie en investeringen -558.284 -138.134 1.010.175
      IV. Financieringssaldo -123.972 -120.154 6.292.722
      a. Ontvangsten 90.689 118.860 7.078.805
      b. Uitgaven 214.660 239.014 786.083
      V. Budgettair resultaat van het boekjaar -682.256 -258.288 7.302.897
      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar 3.820.297 3.138.041 2.879.753
      a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar 3.820.297 3.138.041 2.879.753
      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat 3.138.041 2.879.753 10.182.650
      IX. Beschikbaar budgettair resultaat 3.138.041 2.879.753 10.182.650
             
      Budgettair resultaat 2023  2024  2025 
      I. Exploitatiesaldo 967.543 1.029.962 1.387.912
      a. Ontvangsten 7.963.897 7.582.162 7.731.313
      b. Uitgaven 6.996.355 6.552.200 6.343.401
      II. Investeringssaldo -1.763.425 -4.799.416 -4.529.916
      a. Ontvangsten 912.368 970.868 128.368
      b. Uitgaven 2.675.793 5.770.284 4.658.284
      III. Saldo exploitatie en investeringen -795.882 -3.769.453 -3.142.004
      IV. Financieringssaldo -309.779 -257.395 -93.800
      a. Ontvangsten 77.406 77.406 77.406
      b. Uitgaven 387.185 334.801 171.206
      V. Budgettair resultaat van het boekjaar -1.105.661 -4.026.848 -3.235.804
      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar 10.182.650 9.076.989 5.050.141
      a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar 10.182.650 9.076.989 5.050.141
      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat 9.076.989 5.050.141 1.814.337
      IX. Beschikbaar budgettair resultaat 9.076.989 5.050.141 1.814.337
             
      Autofinancieringsmarge 2020  2021  2022 
      I. Exploitatiesaldo 1.479.847 1.342.833 1.024.370
      II. Netto periodieke aflossingen 190.464 214.818 761.887
      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen 214.660 239.014 786.083
      b. Periodieke terugvordering leningen 24.196 24.196 24.196
      IV. Autofinancieringsmarge 1.289.383 1.128.015 262.482
             
      Autofinancieringsmarge 2023  2024  2025 
      I. Exploitatiesaldo 967.543 1.029.962 1.387.912
      II. Netto periodieke aflossingen 362.989 310.605 147.010
      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen 387.185 334.801 171.206
      b. Periodieke terugvordering leningen 24.196 24.196 24.196
      IV. Autofinancieringsmarge 604.554 719.357 1.240.902

       

      Artikel 3:

      De gewijzigde kredieten voor het boekjaar 2023 worden vastgesteld conform schema M3:

       

        2023 
      Uitgaven Ontvangsten
      - Gemeente    
      Exploitatie 5.785.436 7.373.280
      Investeringen 2.659.293 733.368
      Financiering 387.185 77.406
      Leningen en leasings 387.185 53.210
      Toegestane leningen en betalingsuitstel 0 24.196
      - OCMW    
      Exploitatie 1.210.918 590.617
      Investeringen 16.500 179.000


      Artikel 4

      Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid.

    • Opvolgingsrapportering 1 2023 - vaststelling

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn stelt de opvolgingsrapportering 1 2023 vast.

      Juridische context
      • Artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur (DLB)
      • Artikel 29 het BVR van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheerscyclus (BBC-besluit) van de lokale besturen
      • Artikel 5 van het MB van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
      • Advies managementteam van 4 september 2023
      Feitelijke context en argumentatie

      De opvolgingsrapportering vergelijkt het gerealiseerde beleid van het lopende jaar met het geplande. Ze geeft de raadsleden de mogelijkheid om op te volgen hoe ver het staat met de uitvoering van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties die in het (aangepaste) meerjarenplan zijn opgenomen. Ze is in de eerste plaats gericht op de opvolging van de prioritaire beleidsdoelstellingen door te focussen op de uitvoering en de stand van zaken van de prioritaire acties en actieplannen uit het meerjarenplan.

      De tussentijdse rapportering is niet specifiek gericht op de bewaking van de kredieten, maar moet de raadsleden wel toelaten om de evolutie van de uitgaven en ontvangsten van het lopende jaar op te volgen. Daarom bevat ze ook overzichten over de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten. Zo kunnen de raadsleden de gerealiseerde bedragen tussentijds vergelijken met de ramingen in het (aangepaste) meerjarenplan en de benutting van de kredieten opvolgen.

      Verder moet de opvolgingsrapportering melding maken van de eventuele wijzigingen in de grondslagen en assumpties die het bestuur gehanteerd heeft bij de opmaak van het planningsrapport waarover het tussentijds rapporteert. Als die basisinformatie ondertussen in belangrijke mate gewijzigd is, moeten de raadsleden tijdig informatie krijgen over de weerslag ervan op de uitvoering van het geplande beleid. Hetzelfde geldt voor de financiële risico’s. Als de aard en de omvang van al gerapporteerde risico’s gewijzigd is of als er nieuwe risico’s zijn, moet de raad daarover informatie krijgen in de opvolgingsrapportering.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Enig artikel:
      De opvolgingsrapportering 1 2023 wordt, conform de documenten in bijlage, vastgesteld.

    • Nominatieve subsidies 2023 - vaststelling aanpassing 1

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn stelt de nominatieve subsidies 2023 - aanpassing 1 vast.

      Juridische context
      • Decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, artikel 75, 17°: de volgende bevoegdheden kunnen niet aan het Vast Bureau worden toevertrouwd: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies
      Feitelijke context en argumentatie

      Een nominatieve subsidie is een werkings- of investeringstoelage die niet wordt toegekend op basis van een subsidiereglement. De Raad kent de subsidie dus toe aan een vereniging of een andere derde louter dmv een raadsbeslissing (mits de nodige motivering).

      Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit, overeenkomst, statutaire bepaling of een subsidie aanvraag.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn kent de nominatieve subsidies 2023 - aanpassing 1 toe.

      Artikel 2:
      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn geeft opdracht aan het Vast Bureau om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in bijlage.

      Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit, overeenkomst, statutaire bepaling of een subsidie aanvraag.

      Een subsidieaanvraag wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is.

      Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie deels kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde, aanvrager.

    • Goedkeuring jaarrekening 2022 door de gouverneur - kennisgeving

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het besluit van de Gouverneur van 1 augustus 2023 betreffende de goedkeuring van de jaarrekening 2022.

      Juridische context
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
      • Beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 17 mei 2023, betreffende de vaststelling van de jaarrekening 2022
      • Beslissing van de Gouverneur van 1 augustus 2023, waarbij de jaarrekening 2022 werd goedgekeurd
      Feitelijke context en argumentatie

      Op 17 mei 2023 werd de jaarrekening 2022 (deel OCMW) door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn vastgesteld.

      Op 25 mei 2023 werd de toezichthoudende overheid op de hoogte gebracht dat de jaarrekening op de gemeentelijke website werd gepubliceerd waardoor de toezichtstermijn van start kon gaan.

      Op 1 augustus 2023 werd de jaarrekening 2022 door de gouverneur goedgekeurd.

      Op 10 augustus 2023 nam het Vast Bureau kennis van de beslissing van de Gouverneur.

      Besluit

      Artikel 1:
      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het besluit van de Gouverneur van 1 augustus 2023 betreffende de goedkeuring van de jaarrekening 2022.

    • Samenwerkingsovereenkomst tussen CAW Centraal West-Vlaanderen en het OCMW van Ruiselede m.b.t. de ondersteuning van de Lokale Advies Commissie (LAC) - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen CAW Centraal West-Vlaanderen en het OCMW van Ruiselede m.b.t. de ondersteuning van de Lokale Advies Commissie (LAC) goed.

      Juridische context
      • Omzendbrief 21 november 2022 tot uitbreidingsmiddelen voor het CAW in het kader van de energiecrisis
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in bijzonder artikel 78.
      • Decreet van 20 december 1996 tot regeling van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water.
      • Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid
      • Besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water.
      • Energiedecreet 8 mei 2009 (Decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid).
      • Samenwerkingsovereenkomst CAW West-Vlaanderen en OCMW Ruiselede
      Feitelijke context en argumentatie

      De energiecrisis heeft geleid tot een groeiend aantal burgers met energieschulden. Steeds meer mensen komen aankloppen bij hulpverlenende instanties (OCMW, CAW) en er is een verschuiving van het profiel merkbaar naar mensen uit de middenklasse en tweeverdieners.

      Op basis hiervan besliste de Vlaamse Regering (Septemberverklaring) om de CAW's tijdelijk te versterken zodat zij extra kunnen inzetten op mensen die door de energiecrisis in de problemen dreigen te komen. Tot en met 31 december 2024 kan CAW Centraal West-Vlaanderen voorzien in een uitbreiding met 1.75 VTE. 

      Om  preventief op te treden en kwetsbare doelgroepen te ondersteunen, is er een samenwerkingsovereenkomst tussen de OCMW's regio Tielt en het CAW Centraal West-Vlaanderen m.b.t. de ondersteuning van de Lokale Advies Commissie (met vertegenwoordigers van OCMW, de netbeheerder of waterleverancier, en de gebruiker of eventueel de schuldbemiddelaar/vertrouwenspersoon van de verbruiker) opgezet.

      Het samenwerkingsverband tussen het OCMW en het CAW heeft tot doel om burgers te ondersteunen die door de energiecrisis in de problemen dreigen te geraken, door vroegtijdig preventief en aanklampend op te treden.

      De algemene doelstellingen van het samenwerkingsverband worden als volgt omschreven:

      • Proactief handelen vanuit de Lokale adviescommissie (verder afgekort als LAC) naar aanleiding van energieschulden (elektriciteit, gas en/of water).
      • Outreachend (via huisbezoeken) en aanklampend benaderen van de meest kwetsbare doelgroepen, in functie van de toeleiding naar het reguliere hulp- en dienstverleningsaanbod.
      • Preventie van energiearmoede en -afsluiting.
      • Hefboom naar brede vraagverheldering en actieve rechtendetectie en -realisatie.

      De doelgroep bestaat uit inwoners van de gemeente Ruiselede die verschijnen voor de LAC en waarvan de levering van elektriciteit, aardgas en/of water dus in gevaar komt. De LAC kan o.a. beslissen over afsluiting of heraansluiting van elektriciteit, aardgas of water, het inbrengen van een schuld in de prepaid meter,...  Het OCMW onderzoekt voorafgaand de specifieke situatie van de betrokkenen van de bij hen gekende dossiers. Om ook de dossiers die nog niet gekend zijn bij de sociale dienst op te sporen is de inzet van de CAW-medewerker een meerwaarde. Door nauwe samenwerking wordt een integrale aanpak gegarandeerd en wordt vermeden dat burgers verschillende keren hun verhaal moeten doen.

      In de samenwerkingsovereenkomst zijn de afspraken bepaald tussen enerzijds het CAW en anderzijds het OCMW:

      Het CAW én de CAW-medewerker staan in voor

      • inzet van 1 voltijdse outreachend hulpverlener voor alle participerende gemeenten (Tielt, Meulebeke, Pittem, Wingene en Wingene) samen.
      • roept de stuurgroep bijeen en zit deze voor.
      • organiseert intervisie voor de CAW-hulpverlener binnen het Team Outreach van het CAW.
      • rapporteert m.b.t. cijfers, signalen, ervaringen.
      • neemt proactief contact op met burgers via o.a. aanklampende huisbezoeken ter voorbereiding van de LAC-zitting.
      • start mobiele onthaal- en/of begeleidingstrajecten op i.f.v. toeleiding naar het reguliere hulpverleningsaanbod waar nodig (CAW en/of andere diensten

      Het OCMW

      • organiseert een kennismakings-/introductiemoment tussen de CAW-medewerker en de sociale dienst van het OCMW.
      • voorziet een aanspreekpunt binnen het OCMW voor de CAW-medewerker.
      • zorgt voor de communicatie naar de cliënt toe, indien deze nog niet gekend is binnen de sociale dienst.
      • bezorgt de lijst van niet gekende personen aan de CAW-medewerker via mail. De lijst is vergrendeld met een afgesproken paswoord
      • voorziet de aanwezigheid op de LAC zitting en stemt vooraf af met de CAW-medewerker.
      • waakt over de samenwerking met de externe partners die deel uitmaken van de LAC-zitting
      • organiseert kennisverspreiding van de samenwerking binnen het OCMW
      • volgt ontwikkelingen op, op vlak van het beleid
      Financiële gevolgen

      Geen financiële implicaties.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel:

      De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen CAW Centraal West-Vlaanderen en het OCMW van Ruiselede m.b.t. de ondersteuning van de Lokale Advies Commissie (LAC) goed.

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Annelies Van Tomme
Algemeen Directeur wnd.

Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter