Terug
Gepubliceerd op 20/02/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 25/01/2024 - 20:00 Gemeentehuis
Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
Linda Wyckstandt, Schepen
William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
Ilse Volcke, Schepen
Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
Verontschuldigd: Lieve Van Erum, Raadslid
  • Openbaar

    • Notulen en zittingsverslag van de vorige zitting - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Lieve Van Erum, Raadslid

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

      Juridische context
      • Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de Gemeenteraad laatst gewijzigd in zitting van 19 november 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Resultaat: Met 16 niet gestemd
      Besluit

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

    • Verkoop perceel gemeentegrond - Krommekeerstraat, sectie A nr. 99H3 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Lieve Van Erum, Raadslid
      Afwezig: Tom De Paepe, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt de onderhandse verkoop van een perceel gemeentegrond met een oppervlakte van 24a59ca, gelegen Krommekeerstraat zn. te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie A nr. 99/H3, goed.

      Juridische context
      • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41
      • Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1.582 t.e.m. 1.701
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
      Feitelijke context en argumentatie

      Raadslid Tom De Paepe verlaat de zitting bij de behandeling van dit punt.

      De gemeente is eigenaar van een landelijk perceel grond gelegen Krommekeerstraat zn., kadastraal gekend sectie A nr. 99H3 met een oppervlakte van 24a 59ca.

      Het perceel is gelegen in agrarisch landschappelijk waardevol gebied en wordt sinds 4 maart 2010 verpacht aan de heer Tom De Paepe, eigenaar van de aanpalende woning, gelegen Krommekeerstraat 23 te Ruiselede.
      Het desbetreffend perceel gemeentegrond werd door de heer Tom De Paepe in het voorjaar 2023, in samenwerking met het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart, landschappelijk ingericht met hagen, houtkanten en bomen. 

      Gezien de gemeentelijke percelen landbouwgrond verpacht worden tegen de wettelijke pachtprijs en deze prijs merkelijk lager ligt dan de huidige gangbare pachtprijzen is het opportuun om over te gaan tot verkoop van de landbouwgrond en de opbrengst hiervan te herbeleggen in investeringsuitgaven.

      Wanneer de gemeente onroerend goed wenst te verkopen dient dit in principe steeds openbaar te gebeuren zodat er voldoende mededinging en transparantie is.
      Mits voldoende publicatie en motivatie kan afgeweken worden van het principe van een openbare verkoop en kan onderhands verkocht worden.
      Bij de verkoop van een onroerend goed door lokale besturen is de schattingsprijs de minimumprijs die betaald moet worden.

      Op 15 juni 2023 werd door landmetersbureau Toporama een schattingsverslag opgesteld voor perceel sectie A nr. 99/H3.

      In zitting van 10 augustus 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen om het perceel landbouwgrond te koop te stellen mits de prijs van €15,00/m² door aanschrijving van de aangelanden en door aanplakking van een verkoopaffiche.

      Via een schrijven van 12 september 2023 deelt de Vlaamse Landmaatschappij mee dat zij geen gebruik wenst te maken van het aangeboden voorkeurrecht voor het desbetreffend perceel.

      De heer Tom De Paepe is sinds 2 januari 2013 gemeenteraadslid en is ingevolge art. 27§2 3° van het Decreet lokaal bestuur verboden om rechtstreeks of onrechtstreeks een overeenkomst te sluiten, behalve in geval van een schenking aan de gemeente of een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap, of deel te nemen aan een opdracht voor aanneming van werken, leveringen of diensten, verkoop of aankoop ten behoeve van de gemeente of een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap, behalve als het gemeenteraadslid een beroep doet op een dienstverlening van de gemeente of van een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap en ten gevolge daarvan een overeenkomst aangaat.

      Familieleden, met uitzondering van de partner van het raadslid, die voor eigen rekening werken, kunnen wel overeenkomsten afsluiten met de gemeente, zelfs wanneer ze onder hetzelfde dak wonen als het raadslid.

      De heren Martijn De Paepe en GertJan De Paepe hebben zich als enige kandidaat-kopers aangeboden om het kadastraal perceel Sectie A nr. 99H3 tegen de vraagprijs aan te kopen.

      Door notariskantoor Verhaeghe-Baert uit Ruiselede werd een ontwerp-verkoopakte opgesteld. 

      Bijlagen:
      - liggingsplan
      - schattingsverslag
      - brief voorkeurrecht Vlaamse Landmaatschappij
      - aankoopbelofte
      - ontwerp-verkoopakte.

      Financiële gevolgen

      2024/GBB/0050-00/2600000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: 36.885,00 EUR

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De onderhandse verkoop van een perceel gemeentegrond met een oppervlakte van 24a59ca, gelegen Krommekeerstraat zn. te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie A nr. 99/H3, aan de heer Martijn De Paepe, wonende Markt 5 te 8700 Tielt en de heer Gertjan De Paepe, wonende Bruggestraat 116 te 8755 Ruiselede, goed te keuren mits de som van €36.885,00. 

      Artikel 2:
      Alle bepalingen van ontwerp-verkoopakte, in bijlage van dit besluit, goed te keuren.

      Artikel 3:
      De Algemene Administratie van Patrimoniumdocumentatie te ontslaan inschrijving van ambtswege te nemen bij overschrijving van deze akte.

      Raadslid Tom De Paepe vervoegt de zitting.

    • Verkoop perceel gemeentegrond - Industriestraat zn., sectie C nr. 330/P - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Lieve Van Erum, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt de onderhandse verkoop van een perceel gemeentegrond met een oppervlakte van 2a60ca, gelegen Industriestraat zn. te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie C nr. 330/P, goed.

      Juridische context
      • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41
      • Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1.582 t.e.m. 1.701
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten 
      Feitelijke context en argumentatie

      De gemeente is eigenaar van een perceel restgrond gelegen ter hoogte van Industriestraat nummer 29, kadastraal gekend sectie C nr. 330/P. 

      Het perceel gemeentegrond heeft een oppervlakte van 260 m² en is gelegen in een zone voor ambachtelijke bedrijven en kmo's.
      Het restperceel is deels verhard in beton, deels in gras en gelegen langs de Poekebeek.

      Het perceel wordt niet verpacht en wordt door de aangelanden gebruikt voor het plaatsen van voertuigen en/of containers.

      Door IKR Invest, gevestigd Industriestraat 14 te Ruiselede en eigenaar van het bedrijfsverzamelgebouw gelegen Industriestraat 29 werd een verzoek ingediend om het aanliggend perceel restgrond te kunnen aankopen zodat zij de parkeerruimte rond het bedrijfsverzamelgebouw kunnen inrichten en optimaliseren. 

      Wanneer de gemeente onroerend goed wenst te verkopen dient dit in principe steeds openbaar te gebeuren zodat er voldoende mededinging en transparantie is.
      Mits voldoende publicatie en motivatie kan afgeweken worden van het principe van een openbare verkoop en kan onderhands verkocht worden.

      Er kan gesteld worden dat de grond, gelet op de grootte van het perceel en de inrichting, eerder een grotere gelegenheidswaarde heeft voor de aangelanden dan voor derden. Dat het bijgevolg opportuun is om het perceel onderhands te koop te stellen via aanschrijven van de aangelanden.

      Op 12 december 2022 werd door landmetersbureau Toporama een schattingsverslag opgesteld.

      Het College van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 22 december 2022 om het perceel restgrond te koop aan te bieden aan de aangelanden tegen de schattingsprijs.

      IKR Invest heeft zich als enige kandidaat-koper aangemeld voor het desbetreffend perceel gemeentegrond.

      Door notarissen Verstraete uit Tielt en notariskantoor Verhaeghe-Baert werd een ontwerp-verkoopakte opgesteld. 

      Bijlagen:
      - liggingsplan/kadastrale legger
      - schattingsverslag
      - ontwerp-verkoopakte.

      Financiële gevolgen

      2024/GBB/0050-00/2600000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: 19.500,00 EUR

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De onderhandse verkoop van een perceel gemeentegrond met een oppervlakte van 2a60ca, gelegen Industriestraat zn. te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie C nr. 330/P, aan  IKR Invest, gevestigd Industriestraat 14, goed te keuren mits de som van €19.500,00. 

      Artikel 2:
      Alle bepalingen van ontwerp-verkoopakte, in bijlage van dit besluit, goed te keuren.

      Artikel 3:
      De Algemene Administratie van Patrimoniumdocumentatie te ontslaan inschrijving van ambtswege te nemen bij overschrijving van deze akte.

    • Kosteloze overname wegenis gelegen Bruggestraat 75-77, sectie E nr. 773/A3 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Lieve Van Erum, Raadslid

      De Gemeenteraad gaat akkoord met de kosteloze overname van de wegenis ter hoogte van het woonerf, gelegen Bruggestraat 75 - 77, kadastraal gekend sectie E nummer 773/A3.

      Juridische context
      • het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
      • het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, in het bijzonder artikel 31
      • het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47
      • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikelen 2 en 41
      • het GRB-decreet van 16 april 2004, in het bijzonder artikel 13 §3 en §4
      • de stedenbouwkundige vergunning van 9 juni 1998 houdende goedkeuring van het bouwen van 17 woningen en 10 garages
      • de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 november 2014 betreffende goedkeuring vrijgave borgstelling voor de infrastructuurwerken in de verkaveling Bostoen - Bruggestraat
      Feitelijke context en argumentatie

      Notariaat Notulus uit Oostende stuurt namens Immobiliën Francis Bostoen het verzoek tot kosteloze overname van de wegenis ter hoogte van het woonerf Bruggestraat nummers 75 - 77.

      Deze wegenis, kadastraal gekend sectie E nummer 773/A3, heeft een totale oppervlakte van 5 are 49 centiare. Het betreft de toegangsweg naar de woningen en de garages ter hoogte van het woonerf.

      Door notariaat Notulus werd een ontwerp-akte opgesteld voor een kosteloze overdracht van de wegenis aan de gemeente Ruiselede.

      Kurt Sabbe, gemeentelijk Technisch Coördinator, bevestigt dat de wegenis reeds definitief opgeleverd werd en verleent positief advies tot het overnemen van deze wegenis en de opname ervan in het openbaar domein.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De Gemeenteraad gaat akkoord met de kosteloze verwerving van de wegenis ter hoogte van het woonerf, gelegen Bruggestraat nummers 75 - 77, kadastraal gekend sectie E nummer 773/A3, met een totale oppervlakte van 5 are 49 centiare. 

      Artikel 2:

      Het ontwerp van akte tot kosteloze overname van de wegenis op het kadastraal perceel sectie E nummer 773/A3 wordt goedgekeurd.

      Artikel 3:

      Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van de overdrager.

      Artikel 4:

      De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd om de authentieke akte namens de gemeente te ondertekenen.

      Artikel 5:

      Deze kosteloze overname door de gemeente geschiedt voor openbaar nut, namelijk ter inlijving van de onroerende goederen bij het openbaar domein.

      Artikel 6:

      De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslagen enige ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van onderhavige akte.

    • Toetredingsovereenkomst Vastgoedinformatieplatform - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Lieve Van Erum, Raadslid

      De Gemeenteraad gaat akkoord met toetreding tot het Vastgoedinformatieportaal (VIP), beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform. De Gemeenteraad gaat akkoord met de vernieuwing van het retributiereglement.

      Juridische context
      • artikel 173, van de Grondwet
      • artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
      • artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform
      • artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009
      • Gemeenteraadsbeslissing d.d.27 februari 2023 aangaande goedkeuring aansluiting vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie
      Feitelijke context en argumentatie

      Aanvragers vastgoedinformatie wensen informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal te ontvangen. De gemeenten vinden het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed. Daarom werd op zoek gegaan naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.

      Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers. Dit Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform. De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie ontsluiten.

      Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee. Daarom wenst het gemeentebestuur van Ruiselede de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten te verhalen op de aanvrager ervan.

      Financiële gevolgen

      2024/GBB/0020-00/7316001

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Definities

      Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

      1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;

      2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;

      3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;

      4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;

      5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;

      6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

      7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;

      8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;

      9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

      10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

      11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;

      12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;

      13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

      14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;

      15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;  

      Artikel 2 - Algemeen

      De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.

      In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.

      Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Ruiselede een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.

      Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie

      Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.

      Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi (https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/athumi-het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform/gebruikersomgeving-vastgoedinformatieplatform).

      De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.

      Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:

      • externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
      • Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022.
      • lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
      • gerechtelijke overheden;
      • hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;
      • politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.

      Artikel 4 - Bedrag

      Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:

      Voorwerp aanvraag

      Retributiebedrag

      Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet

      60 EUR

      Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:

      • (i) De percelen aangrenzend zijn
      • (ii) De percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen
      • (iii) Er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn)

      Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.

      Artikel 5 - Inning

      Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.

      Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens

      §1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Ruiselede en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.

      Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Ruiselede wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.

      De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Ruiselede en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.

      Artikel 7 – Ondertekening

      De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Ruiselede via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

      Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering

      Dit reglement vervangt vanaf 25 januari 2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.

      Artikel 9 - Bekendmaking

      Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

    • Aansluiting Vlaams Handhavingsplatform - ondertekening protocol - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Lieve Van Erum, Raadslid

      De Gemeenteraad gaat akkoord met het protocol van het Vlaams Handhavingsplatform.

      Juridische context
      • artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer
      • artikel 20 van de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens
      • het Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest over de uitwisseling van informatie tussen het Openbaar Ministerie en een Vlaamse bestuurlijke beboetingsinstantie, vermeld in artikel 38, § 1 van het kaderdecreet Vlaamse handhaving van 14 juli 2023
      Feitelijke context en argumentatie

      Sinds kort is het Vlaams handhavingsplatform (VHP) van start gegaan.

      Vanaf 15 december 2023 moeten alle PV’s en verslagen van vaststelling in het kader van het onroerenderfgoed- en varenderfgoeddecreet ingegeven worden in het platform, met e-ID-ondertekening.

      Vanaf 25 maart 2024 zal die verplichting ook gelden voor PV’s en verslagen van vaststelling in het kader van VCRO (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) en DABM (Decreet Algemene Bepalingen Milieubeleid).

      Om gebruik te kunnen maken van het VHP moet voldaan worden aan volgende vereisten:

      • Er is een rijksregister- en KSZ-machtiging nodig. Dit is al in orde voor iedere gemeente in Vlaanderen.
      • Er moet een protocol ondertekend worden. 
      De gemeente Ruiselede doet beroep op een intergemeentelijke stedenbouwkundige inspecteur. Tot op heden beschikken de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden niet over de juiste machtigingen. In afwachting dat die wel verleend worden, kan beroep gedaan worden op de onderlinge verwerkersovereenkomst, zodat de afgesproken handhavingsactiviteiten verder kunnen blijven uitgevoerd worden in naam van de gemeente.

      De gemeente dient dan ook het protocol VHP alsook de annex aan het protocol m.b.t. het intergemeentelijke samenwerkingsverband handhaving te ondertekenen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De Gemeenteraad gaat akkoord met het protocol, en annex bij het protocol, ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en Gemeente Ruiselede in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform.

      Artikel 2:

      De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd om het protocol namens de gemeente te ondertekenen.

    • Wijziging reglement geboortepremie - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Lieve Van Erum, Raadslid

      De Gemeenteraad stelt het nieuwe gemeentelijk reglement voor de toekenning van een geboortepremie vast.

      Juridische context
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, met in het bijzonder artikel 41, 23° en artikel 56
      • Gemeentelijk reglement voor de toekenning van een geboortepremie van 18 november 2010
      • Gemeentelijk reglement voor de toekenning van een geboortepremie van 21 december 2001
      Feitelijke context en argumentatie

      Gemeente Ruiselede kent een geboortepremie toe. Het gemeentelijk reglement hiertoe werd in 2010 voor een laatste keer aangepast en is aan een update toe. De nakende fusie met gemeente Wingene biedt daarbij opportuniteiten.

      Gemeente Wingene rolde in het kader van het project 'Family ProEf' in het kader van het Vlaamse subsidietraject 'Gemeente zonder gemeentehuis' de automatische uitbetaling van de geboortepremie uit. Gezien de goede ervaringen van gemeente Wingene met deze werkwijze kiest ook gemeente Ruiselede ervoor om de toekenning van de geboortepremie een update te geven en hiervoor een samenwerking met het Agentschap Uitbetaling Groeipakket aan te gaan. 

      Deze samenwerking biedt naast een efficiëntere, effectievere en meer digitale wijze van het toekennen van een premie ook de kans om de voorwaarden binnen het reglement aan te passen.

      Het nieuwe reglement hanteert daarbij volgende principes:

      • Het bestuur betaalt de geboortepremie uit op basis van betaalinstructies die het Agentschap Uitbetaling Groeipakket aanreikt aan het lokaal bestuur en automatiseert zo maximaal het uitbetalingsproces voor de geboortepremie. De gegevens van de rechthebbende ouders (waaronder het rekeningnummer) zijn bij het Agentschap gekend gezien zij daar ook de aanvraag tot het ontvangen van het groeipakket indienen (vroegere kinderbijslag). 
      • Hiertoe wordt een samenwerkingsovereenkomst afgesloten en een protocol ondertekend. 
      • De frequentie van de uitbetaling wordt maandelijks i.p.v. per kwartaal om de termijn tussen geboorte en uitbetaling van de geboortepremie te verkorten tot maximaal één maand.
      • Het bestuur stapt af van de betaling per kwartaal aan de hand van Ruislébonnen. 
      • De premie wordt voorzien aan elke moeder die op het ogenblik van de geboorte haar wettelijke verblijfplaats heeft in de gemeente. 
      • Gekoppeld aan de uitbetaling van de geboortepremie ontvangen rechthebbende ouders een communicatie vanuit het bestuur. Deze communicatie is ter vervanging van de brief die het bestuur momenteel verstuurd na de geboorte met de vraag de betaalgegevens te bezorgen. Een brief waar niet altijd werd op ingegaan.
      • In tegenstelling tot wat nu het geval is, zullen ingeschrevenen in het wachtregister niet langer in aanmerking komen voor de lokale geboortepremie.  Deze toekenning sluit immers niet volledig aan bij de gegevens die het Agentschap kan delen. Door het feit dat het recht op het startbedrag Groeipakket afhankelijk is van verblijfsrechtelijke voorwaarden is het weinig waarschijnlijk dat een kindje ingeschreven in het wachtregister aanspraak maakt op het startbedrag geboorte Groeipakket.
      • Ook ouders van levenloos geboren kinderen bij zwangerschapsduur van minstens 180 dagen ontvangen een premie. Zij ontvangen geen kaartje en pakket. De dienst burgerzaken controleert de ontvangen lijst nauwkeurig.
      • De diensten burgerzaken en financiën ontvangen de gegevens van het Agentschap Uitbetaling Groeipakket en wenden die respectievelijk aan ter controle van de correctheid ervan en het versturen van de communicatie en de uitbetaling van de premie. 
      • Ouders dienen voor het ontvangen van de premie geen bijkomend initiatief te nemen.
      Financiële gevolgen

      2024/GBB/0949-00/6491000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - €5500

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De Gemeenteraad stelt het nieuwe gemeentelijk reglement voor de toekenning van een geboortepremie vast met als ingangsdatum 1 februari 2024. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.

      Artikel 2:

      Het gemeentelijk reglement voor de toekenning van een geboortepremie van 21 december 2001 en de aanpassing ervan dd. 18 november 2010 worden opgeheven.

Namens Gemeenteraad,

Annelies Van Tomme
Algemeen Directeur wnd.

Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter