De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De Gemeenteraad keurt het hemelwater- en droogteplan goed.
De voorbije jaren kende ons klimaat extremen, met een afwisseling van lange droge periodes en momenten van intense overvloedige neerslag. Daarbij is het inzicht gegroeid dat we met nog meer zorg moeten omgaan met hemelwater.
Met een hemelwater- en droogteplan (HWDP) wordt een integrale visie over de (hemel)waterhuishouding van de gemeente beoogd met als belangrijkste doel om in samenspraak met de betrokken stakeholders het watersysteem weerbaar te maken tegen de gevolgen van de klimaatverandering en zo bij te dragen aan een leefbare en klimaatrobuuste omgeving. Het HWDP is zeker geen hemelwaterafvoerplan, maar streeft naar het algemeen principe om hemelwater maximaal op het grondgebied van de gemeente te houden.
Het HWDP gaat ruimer dan het openbaar domein, ruimer dan de knelpunten of wateroverlast, maar er wordt ook een visie opgemaakt in functie van waterschaarste, circulair watergebruik,..
De Blue Deal, een plan van de Vlaamse regering tegen droogte en waterschaarste, stelt dat een gemeente vanaf 2024 enkel nog toegang heeft tot watergerelateerde subsidies
als zij beschikt over een voldoende ambitieus gebiedsdekkend HWDP (hemelwater- en droogteplan).
Om gemeentebesturen te ondersteunen, heeft de CIW (Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid) een blauwdruk uitgewerkt voor de opstelling van dergelijk plan.
Het hemelwater- en droogteplan dat voorligt volgt de blauwdruk voor het doorlopen proces voor de opmaak en de doorwerking naar het lokale beleid en initiatieven op het terrein. Het plan omvat een integrale, gedragen en gebiedsdekkende visie en komt tot stand via een participatief proces. In dit participatief proces werden de verschillende instanties, die betrokken bij zijn bij het watersysteem van Ruiselede, bevraagd.
Het hemelwater- en droogteplan werd opgesteld door Farys in samenwerking met studiebureau Hydroscan/Opus 25.
Op 12 maart 2024 was er de mogelijkheid voor de leden van de gemeenteraad en milieuraad om een toelichting door het studiebureau bij te wonen.
Het goedgekeurd hemelwater- en droogteplan zal raadpleegbaar worden gemaakt via de gemeentelijke website en de website van de CIW.
Artikel 1:
De Gemeenteraad keurt het Hemelwater- en droogteplan Ruiselede, opgesteld in samenwerking met Farys en in dialoog met de stakeholders, goed.
Artikel 2:
De Gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen het hemelwater- en droogteplan te publiceren via de gemeentelijke website en de website van de Commissie Integraal Waterbeleid.
De Gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van het openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_2024013980. De Gemeenteraad keurt het rooilijnplan opgemaakt door een beëdigd landmeter-expert goed. Perceel 142c (in eigendom van de gemeente) wordt overgedragen naar het openbaar domein.
De aanvraag tot omgevingsvergunning voor het inrichten van een Hoppinpunt ter hoogte van de voormalige brandweerkazerne in de Aalterstraat 32 werd door het schepencollege van Ruiselede op 2 februari 2024 bij de Provincie West-Vlaanderen ingediend. Op 12 februari 2024 werd dit dossier volledig verklaard.
De aanvraag bevat de wijziging van een gemeenteweg, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.
1. BESCHRIJVING
De aanvraag omvat de aanleg van een Hoppingpunt Aalterstraat, meer bepaald ter hoogte van het openbaar domein in de Aalterstraat en Poekevoetweg (voormalige brandweerkazerne). De omgevingsvergunningsaanvraag heeft betrekking op: de realisatie van een ruime fietsoverkapping incl. schuilmogelijkheid in functie van het wachten op de bus, een apart schuilhuisje, een openbaar toilet, de aanleg van toegankelijke busperrons incl. plaatselijke heraanleg van het achterliggende fietspad en voetpad in de Aalterstraat, de gedeeltelijke heraanleg van de rijweg van de Aalterstraat t.h.v. het busperron (incl. rooien van 2 laagstammen), de gedeeltelijke heraanleg van de Poekevoetweg en omliggende parkeergelegenheid, de inrichting van de ruimte die vrijkomt door de sloop van de voormalige brandweerkazerne: aanleg waterpasserende verhardingen, straatmeubilair, wadi en groenzones…
De aangevraagde werken/handelingen zijn niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan of in een verkaveling. De aanvraag moet worden getoetst aan het gewestplan Roeselare Tielt (K.B. 28/12/1979). Het perceel is gelegen in het woongebied.
2. BEOORDELING
2.1 Externe adviezen
Op 12 februari 2024 liet de dienst Onroerend Erfgoed weten geen advies op te maken.
Op 7 maart 2024 gaf de Provinciale Dienst Waterlopen een voorwaardelijk gunstig advies.
2.2 Openbaar onderzoek
De aanvraag werd onderzocht conform artikel 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Daaruit werd geconcludeerd dat de gewone procedure diende te worden toegepast. Bijgevolg werd een openbaar onderzoek over de aanvraag georganiseerd.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 23 februari 2024 tot en met 23 maart 2024. De aanvraag lag gedurende deze periode ter inzage bij het gemeentebestuur en was beschikbaar via het Omgevingsloket.
Gedurende het openbaar onderzoek werd geen bezwaarschrift ingediend.
2.3 Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen
De aanpassingen aan de wegenis zijn niet in strijd met de tenuitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden en voldoen aan de principes opgenomen in artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:
1. De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang
De verplaatsing van de rooilijn kadert binnen de algemene doelstellingen van het gemeentewegendecreet, meer bepaald de structuur, samenhang en toegankelijkheid van gemeentewegen vrijwaren en verbeteren. Door de verplaatsing van de rooilijn wordt het openbaar karakter van het ontwerpplan meteen eenduidig omgevormd naar feitelijk openbaar domein.
2. Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden
Het kadastraal perceel 'Ruiselede, sectie C, 142c' dat eigendom is van de gemeente Ruiselede ligt volgens het gewestplan in woongebied en wordt heringericht als openbare ruimte.
Om niet onder het toepassingsgebied van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater van 2023 te vallen is het wenselijk om dit perceel ook meteen kadastraal in te lijven in het openbaar domein. De verordening treed voor openbaar domein pas in werking vanaf 7 januari 2025.
Wanneer het perceel niet wordt ingelijfd in het openbaar domein en de hemelwaterverordening dus van toepassing wordt, heeft dit een grote impact op de maximale verhardingsgraad en vergt ook de nodige technische oplossingen om te kunnen bufferen en/of infiltreren. De beschikbare ruimte zou op die manier een stuk minder functioneel worden om als Hoppinpunt, met overdekte fietsenstalling en (deelwagen-) parkeerplaatsen, dienst te doen.
3. De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen
Voor de opmaak van de het plan werd beroep gedaan op de mobiliteitsexperten van de WVI in samenspraak met vervoersmaatschappij De Lijn.
4. Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Dit principe is niet van toepassing.
5. Ingrepen moeten beoordeeld worden in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4
Het project kadert in de inrichting van het lokaal hoppinpunt Aalterstraat en is van algemeen belang. De voorgenomen werken kaderen binnen het nieuw openbaar vervoerplan van De Lijn dat op 6 januari 2024 volledig in voege ging. In het projectgebied zelf zijn geen erfgoedwaarden aanwezig die bijzondere aandacht vergen. Er worden geen wezenlijke aanpassingen aan het bodemreliëf uitgevoerd.
Er kan besloten worden dat het project kadert binnen de ruimere visie van de vervoerregio Midwest en functioneel inpasbaar is op deze locatie waar het Hoppinpunt zal komen.
Artikel 1:
De Gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van het openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_2024013980.
Artikel 2:
De Gemeenteraad keurt het rooilijnplan opgemaakt door beëdigd landmeter-expert Anthony Van Quickelberghe goed. Waarbij perceel 142c (in eigendom van de gemeente) wordt overgedragen naar het openbaar domein.
De Gemeenteraad beslist om met ingang van 1 juni 2024 voor een onbepaalde termijn een vergoeding te vragen voor het conformiteitsonderzoek.
Door de invoering van het Vlaams huurdecreet heeft het conformiteitsattest aan belang gewonnen.
Aangezien dit een bijkomende administratie met zich meebrengt voor de gemeente (via IGS Wonen Regio Tielt) is het aangewezen een vergoeding aan te rekenen voor de uitgevoerde conformiteits-onderzoeken.
De Vlaamse regering trekt in haar besluit van 8 december 2023 het maximale bedrag dat de gemeente mag aanrekenen voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken op tot de werkelijke kostprijs, met een maximum van €200.
De vergoeding wordt gevraagd per onderzochte woning en dus per opgemaakt technisch verslag. Voor een kamerwoning is dit dus een vergoeding per kamer.
De gemeente mag geen vergoeding aanrekenen voor het eerste conformiteitsonderzoek in het kader van een waarschuwingsprocedure of een procedure tot ongeschiktheids- en onbewoonbaarverklaring.
Dit zorgt ervoor dat er:
1. voor bewoners geen financiële drempels worden ingebouwd om woningkwaliteitsproblemen te signaleren en
2. aan de houders van het zakelijk recht geen onredelijke vergoedingen worden gevraagd.
De houder van het zakelijk recht zal dus enkel een vergoeding moeten betalen bij hercontroles en bij zijn aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest.
Het besluit voorziet 1 juni 2024 als datum van inwerkingtreding. Bestaande gemeentelijke bepalingen over een vergoeding voor het conformiteitsattest blijven tot dan behouden.
De jaarlijkse indexering van het bedrag voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek wordt vooralsnog niet weerhouden. De stuurgroep van IGS Wonen Regio Tielt adviseerde in deze zin omdat de vergoeding van €200 wel de reële kosten dekt en dit ook een fikse verhoging betreft van de huidige maximale retributie op de afgifte van het conformiteitsattest.
Vanuit sociaal oogpunt blijft het aangewezen om geen vergoeding aan te rekenen bij aanvragen met het oog op een sociale verhuring, in het kader van het verkrijgen of behouden van een huursubsidie of huurpremie, alsook in het kader van de proactieve acties binnen de intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt en/of bij het succesvol doorlopen van een waarschuwingsprocedure, mits voldaan is aan de voorwaarden. Deze vrijstelling dient opgenomen te worden in het reglement.
Anderzijds is het logisch dat er in het geval van herhaaldelijke hercontroles een stijgende dossierkost is en er hier ook best rekening mee gehouden wordt bij de bepaling van de totale verschuldigde vergoeding.
Artikel 1:
Met ingang van 1 juni 2024 is voor een onbepaalde termijn een vergoeding verschuldigd voor elk nieuw conformiteitsonderzoek.
De gemeente mag geen vergoeding aanrekenen voor het eerste conformiteitsonderzoek bij een waarschuwingsprocedure of een procedure tot ongeschiktheids- en onbewoonbaarverklaring. De vergoeding is deze gevallen dus enkel verschuldigd bij hercontroles; alsook bij de aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest.
Artikel 2:
De vergoeding is verschuldigd door de houder van het zakelijk recht op de woonentiteit.
Artikel 3:
§1 Het bedrag van de vergoeding moet de reële kosten van het onderzoek dekken en is vastgesteld op €200 per woning of kamer.
§2 In dossiers waarin er meer dan 2 hercontroles moeten uitgevoerd worden, wordt er vanaf de 3e hercontrole een extra vergoeding aangerekend bovenop de €200 per woning of kamer, zoals vermeld in art. 3 §1; deze extra vergoeding wordt vastgesteld op €100 per hercontrole.
§3 In volgende limitatieve gevallen wordt er, per uitzondering op art. 3 §1 en §2, geen vergoeding aangerekend:
1° het conformiteitsonderzoek is gratis als de woningen of kamers proactief gescreend worden door IGS Wonen Regio Tielt en/of die conform blijken na het positief doorlopen van een waarschuwingsprocedure met IGS Wonen Regio Tielt;
2° Het conformiteitsonderzoek is gratis als de woningen of kamers onderzocht worden met het oog op verhuring volgens het sociaal huurstelsel van de Vlaamse Codex Wonen, of als het onderzoek gebeurt met het oog op het krijgen of behouden van een Vlaamse huursubsidie of een Vlaamse huurpremie.
Artikel 4:
Dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheid bezorgd.
De Gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw goed.
De gemeente was tot eind 2023 lid van het Stadlandschap West-Vlaamse hart. Dit samenwerkingsverband bracht de provincie West-Vlaanderen, de 17 gemeenten van de arrondissementen Roeselare en Tielt, middenveldorganisaties en inwoners samen om in overleg een wervend verhaal voor het West-Vlaamse hart te schrijven en uit te voeren.
Tussen de partners werden afspraken gemaakt rond de werking en de financiering van het Stadlandschap West-Vlaamse hart:
In 2023 gaven de 17 gemeenten van de arrondissementen Roeselare en Tielt en de provincie West-Vlaanderen de goedkeuring voor de oprichting van en toetreding tot Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw (afgekort RLWVH vzw). De vzw werd opgericht op 7 april 2023.
De gemeenteraad van Ruiselede keurde de toetreding tot het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw goed op 21 september 2023.
De concrete werking van het RLWVH ging van start op 14 december 2023 met de eerste Algemene Vergadering.
Samenwerkingsovereenkomst
Er werd een nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en het RLWVH opgemaakt die de vorige overeenkomsten en afspraken met het Stadlandschap West-Vlaamse Hart vervangt. Het engagement van de gemeente binnen deze samenwerkingsovereenkomst met het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart (zowel inhoudelijk als financieel) wijzigt niet ten opzichte van de eerdere afspraken met het Stadlandschap West-Vlaamse hart.
In bijlage:
- Samenwerkingsovereenkomst RLWVH vzw.
2024/GBB/0340-00/6150006/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: € 1.600
2024/GBB/0340-00/6103002/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN : € 3.000
2024/4.1.2/0390-00/6001000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: € 1.750
De Gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw goed.
De Gemeenteraad keurt de rekening van het werkingsjaar 2023 van de interlokale vereniging ‘IGS Wonen regio Tielt’ – periode januari 2023 t.e.m. december 2023 – goed.
Het beheerscomité IGS Wonen Regio Tielt heeft, in zitting van 12 maart 2024, de rekening van het werkingsjaar 2023 vastgesteld met de vraag om de rekening eveneens ter goedkeuring voor te leggen aan de raden van de deelnemende gemeenten.
Conform de overeenkomst betreffende de oprichting van de interlokale vereniging “intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt” is de gemeenteraad bevoegd om de rekening van de interlokale vereniging goed te keuren.
Ter verduidelijking worden volgende stukken in bijlage toegevoegd:
- Jaarrekening 2023
- Jaarverslag 2023
- de bijlagen bij het jaarverslag 2023 (bijlage 1 tem 4.2)
- uittreksel verslag beheerscomité dd. 12 maart 2024.
2023/GBB/0629-00/6498000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Artikel 1:
De rekening van het werkingsjaar 2023 van de interlokale vereniging ‘IGS Wonen regio Tielt’ – periode januari 2023 t.e.m. december 2023 – met vastgestelde uitgaven ten bedrage van € 422.989 en vastgestelde inkomsten ten bedrage van € 422.989 wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het beheerscomité en de coördinator van de intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt.
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de gewone algemene vergadering van I.V.I.O. op 21 mei 2024 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 21 mei 2024 goed te keuren.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 20 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de gewone algemene vergadering van I.V.I.O. op 21 mei 2024.
Op de gewone algemene vergadering van 21 mei 2024 zullen volgende agendapunten behandeld worden:
1. goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur over het dienstjaar 2023
2. kennisname verslag van de heer Commissarisrevisor
3. goedkeuring jaarrekening per 31 december 2023
4. kwijting verlenen aan de bestuurders en commissaris revisor voor het boekjaar 2023
5. varia
Ter verduidelijking in bijlage:
- de balans en resultatenrekening per 31 december 2023
- het verslag van de Raad van Bestuur aan de algemene vergadering.
Artikel 1:
De Gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van 21 mei 2024 met volgende agendapunten:
1. goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur over het dienstjaar 2023
2. kennisname verslag van de heer Commissarisrevisor
3. goedkeuring jaarrekening per 31 december 2023
4. kwijting verlenen aan de bestuurders en commissaris revisor voor het boekjaar 2023
5. varia
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 21 mei 2024 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 21 mei 2024 goedkeuren.
Artikel 3:
Deze beslissing over te maken aan I.V.I.O. Lodewijk de Raetlaan 12, 8870 Izegem.
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van de WVI op 12 juni 2024 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 12 juni 2024 goed te keuren.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 28 maart 2024 door WVI uitgenodigd naar de algemene vergadering op 12 juni 2024 om 18u30 in OC De Kleine Beer, C. Marichalstraat 5, 8730 Beernem.
Volgende agendapunten zullen op deze vergadering besproken worden:
1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergaderingen dd. 13-12-2023
2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2023)
3. Verslag van de commissaris
4. Jaarrekeningen 2023
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
6. Mededelingen
Artikel1:
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van de WVI op 12 juni 2024.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering wordt opgedragen om zijn stemgedrag af te stemmen op deze beslissing en alsdusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering van de WVI op 12 juni 2024 goed te keuren.
Artikel 3:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de WVI, Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge.
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Zefier op 13 juni 2024 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 13 juni 2024 goed te keuren.
De gemeente is vennoot van de cvba Zefier en werd per mail van 12 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van 13 juni 2024.
Op de algemene vergadering van 13 juni 2024 zullen volgende agendapunten behandeld worden:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
5. Statutaire benoemingen.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Artikel 1:
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 13 juni 2024, zijnde:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
5. Statutaire benoemingen.
Artikel 2:
De aangeduide vertegenwoordiger of plaatsvervanger die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering op 13 juni 2024 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in deze gemeenteraadszitting.
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda, partiële splitsing, oprichting onthaalstructuur voor belangen in publi-t en publigas en stelt het mandaat van de vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering op dinsdag 18 juni 2024 vast.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest en werd per aangetekend schrijven van 29 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest die op 18 juni 2024 plaatsvindt in “Kasteel Hove Van Herpelgem, Avelgemstraat 6 te 9690 Kluisbergen".
Een dossier met documentatiestukken werd per brief van 29 maart 2024 overgemaakt aan de gemeente.
Door het voorstel tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente De Pinte en de gemeente Nazareth met ingangsdatum 1 januari 2025, heeft de gemeente Nazareth bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2023, na een vergelijkend onderzoek, beslist om alle activiteiten die momenteel aan de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zijn toevertrouwd, met ingang van 1 januari 2025 – zijnde de inwerkingtredingsdatum van de nieuwe gemeente – toe te vertrouwen aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo.
Daarom stellen de Raden van Bestuur van Gaselwest en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de fusiegemeente Nazareth-De Pinte per 1 januari 2025 de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1. van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 alinea 2 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Gelet op het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de Raad van Bestuur van Gaselwest in zijn zitting van 19 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (EUR 2.000,00), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de algemene vergadering van 18 juni 2024.
Overeenkomstig het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de algemene vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van Gaselwest keurde in voormelde zitting van 19 maart 2024 het verslag aan de algemene vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Gaselwest of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Gaselwest recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
Artikel 1:
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 18 juni 2024:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de algemene vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
d. Aanvaarding van de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken vanaf 1 januari 2025.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
2. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
3. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2023.
6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.
7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Statutaire benoemingen.
9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
10. Statutaire mededelingen.
Artikel 2:
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest/Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Nazareth.
De algemene vergadering van Gaselwest wordt verzocht de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken te willen aanvaarden.
Artikel 3:
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Gaselwest.
De algemene vergadering van Gaselwest wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
Artikel 4:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 18 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1, 2 en 3 van onderhavige beslissing.
Artikel 5:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De Gemeenteraad keurt het jaarverslag 2023 van de Interlokale Vereniging voor de Academie voor Muziek, Woord en Dans goed.
Sinds juni 2011 staat de praktische werking van de Academie voor Muziek, Woord en Dans-Aalter en vestigingsplaatsen, onder de controle van een Interlokale Vereniging.
De Academie en de Interlokale Vereniging hebben opnieuw een werkingsjaar achter de rug en het jaarverslag 2023 werd opgesteld. Dit jaarverslag werd besproken door de leden van de Interlokale Vereniging. Daarbij kwamen volgende aspecten aan bod:
2023/1.1.2/0820-00/6498000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - Werkingskosten Academie
De Gemeenteraad keurt het jaarverslag 2023 van de Interlokale Vereniging voor de Academie voor Muziek, Woord en Dans goed.
De Gemeenteraad stelt de vraag aan de Vlaamse Regering om de rechtspersoonlijkheid van gemeente Wingene en OCMW Wingene te kunnen behouden na de fusie met Ruiselede, in het belang van administratieve, financiële en fiscale overwegingen.
Conform het geldende decretale kader voor de vrijwillige samenvoeging van gemeenten (deel 2, titel 8, van het decreet over het lokaal bestuur) beschouwt men de nieuwe gemeente en het nieuwe OCMW als nieuwe rechtspersonen en krijgen deze op de samenvoegingsdatum, 1 januari 2025, een nieuw ondernemingsnummer (het KBO- en btw-nummer) en een gewijzigde NIS-code.
De creatie van een nieuwe rechtspersoon brengt voor de samen te voegen gemeenten heel wat administratieve, financiële en fiscale gevolgen met zich mee. Om die reden hebben de stad en het OCMW van Antwerpen de Vlaamse Regering de vraag voorgelegd om bij de samenvoeging met Borsbeek de rechtspersoonlijkheid van de stad en het OCMW van Antwerpen te behouden en te onderzoeken wat de impact hiervan is op de ondernemingsnummers, de NIS-code en de andere relevante coderingen.
De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur heeft zich geëngageerd:
- de impact te onderzoeken van het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid van een van de samen te voegen gemeenten;
- als uit de impactanalyse blijkt dat het scenario effectief leidt tot een kostenbesparing voor de samen te voegen gemeenten, een regeling daarover in te schrijven in het ontwerp van fusiedecreet dat momenteel in behandeling is in het Vlaams Parlement.
Tegelijkertijd wil de minister de andere fusietrajecten de mogelijkheid geven om het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid te bespreken en er een standpunt over in te nemen.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur stelde de fusietrajecten op 15 maart 2024 op de hoogte van de vraag naar een standpuntinname. De fusiebesturen moeten de voorkeur voor het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid formaliseren in een gemeenteraadsbeslissing in de loop van de maand maart of (uiterlijk) april 2024.
Als uit de impactanalyse blijkt dat dat het scenario effectief leidt tot een kostenbesparing voor de samen te voegen gemeenten, zal de overheid de ontwerpen van fusiedecreet daarop aanpassen bij de behandeling in het Vlaams Parlement.
Artikel 1:
De Gemeenteraad keurt de vraag aan de Vlaamse Regering tot behoud van de rechtspersoonlijkheid van gemeente Wingene en OCMW Wingene bij de fusie van Ruiselede met Wingene goed.
Artikel 2:
Het Agentschap Binnenlands Bestuur ontvangt afschrift van dit besluit via fusies@vlaanderen.be.
Namens Gemeenteraad,
Annelies Van Tomme
Algemeen Directeur wnd.
Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter