Terug
Gepubliceerd op 21/06/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 16/05/2024 - 20:20 Gemeentehuis
Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
Linda Wyckstandt, Schepen
William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
Ilse Volcke, Schepen
Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Frederik Crul, Raadsleden
  • Openbaar

    • Notulen en zittingsverslag van de vorige zitting - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Frederik Crul, Raadsleden

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

      Juridische context
      • Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de Gemeenteraad laatst gewijzigd in zitting van 19 november 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Resultaat: Met 15 niet gestemd
      Besluit

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

    • Jaarrekening 2023 (deel gemeente) - vaststelling

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Frederik Crul, Raadsleden

      De Gemeenteraad stelt de jaarrekening (deel gemeente) 2023 vast.

      Juridische context
      • Decreet lokaal bestuur (DLB), art. 41 3°,  249 §3, 260, 261, 262 en 596
      • Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheerscyclus (BBC- besluit) van de lokale besturen
      • Ministerieel Besluit (MB) van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
      • Gunstig advies van het MAT van 29 april 2024
      Feitelijke context en argumentatie

      Het ontwerp van jaarrekening bevat volgende documenten:

      • Beleidsevaluatie
      • Financiële nota
        • Doelstellingenrekening (J1)
        • Staat van het financieel evenwicht (J2)
        • Realisatie van de kredieten (J3)
        • Balans (J4);
        • Staat van opbrengsten en kosten (J5).
      • Toelichting
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
        • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
        • Het overzicht van de financiële schulden (T4);
        • Het overzicht van de financiële risico's;
        • Toelichting bij de balans (T5)
        • Waarderingsregels
        • Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen (klasse 0)
        • Verklaring materiële verschillen tussen budget en rekening
        • Toelichting over kosten, opbrengsten, uitgaven en ontvangsten met buitengewone invloed op het resultaat.
        • Overzicht overgedragen (gedeelten van) kredieten voor investeringen en financiering.
        • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.
        • Tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW - principe

      Op voorstel van het College;

      Gehoord de leden van de Raad;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      De jaarrekening (deel gemeente) bestaande uit de beleidsevaluatie, financiële nota en toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage.

      Artikel 2:
      De staat van het financieel evenwicht (J2) wordt vastgesteld:

      Budgettair resultaat Jaarrekening Meerjarenplan
      I. Exploitatiesaldo 1.778.710 1.359.334
      a. Ontvangsten 8.108.973 8.146.317
      b. Uitgaven 6.330.263 6.786.983
      II. Investeringssaldo -1.445.126 -1.660.486
      a. Ontvangsten 560.988 561.189
      b. Uitgaven 2.006.114 2.221.675
      III. Saldo exploitatie en investeringen 333.584 -301.152
      IV. Financieringssaldo -296.670 -309.779
      a. Ontvangsten 92.240 77.406
      b. Uitgaven 388.910 387.185
      V. Budgettair resultaat van het boekjaar 36.914 -610.931
      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar 10.182.650 10.182.650
      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat 10.219.564 9.571.719
      IX. Beschikbaar budgettair resultaat 10.219.564 9.571.719
           
      Autofinancieringsmarge Jaarrekening Meerjarenplan
      I. Exploitatiesaldo 1.778.710 1.359.334
      II. Netto periodieke aflossingen 364.714 362.989
      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen 388.910 387.185
      b. Periodieke terugvordering leningen 24.196 24.196
      III. Autofinancieringsmarge 1.413.996 996.345
           
      Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge Jaarrekening Meerjarenplan
      I. Autofinancieringsmarge 1.413.996 996.345
      II. Correctie op de periodieke aflossingen -203.649 -205.374
      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen 388.910 387.185
      b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden 592.559 592.559
      III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge 1.210.347 790.971

      Artikel 3:
      Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid.

    • Jaarrekening 2023 (deel OCMW), zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn in zitting van 16 mei 2024 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Frederik Crul, Raadsleden

      De Gemeenteraad keurt de Jaarrekening (deel OCMW) 2023 goed.

      Juridische context
      • Decreet lokaal bestuur (DLB), art. 41 3°,  249 §3, 260, 261, 262 en 596
      • Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 30.03.2018 betreffende de beleids-en beheerscyclus (BBC- besluit) van de lokale besturen
      • Ministerieel Besluit (MB) van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
      • Gunstig advies van het MAT van 29 april 2024
      Feitelijke context en argumentatie

       Het ontwerp van jaarrekening bevat volgende documenten:

      • Beleidsevaluatie
      • Financiële nota
        • Doelstellingenrekening (J1)
        • Staat van het financieel evenwicht (J2)
        • Realisatie van de kredieten (J3)
        • Balans (J4);
        • Staat van opbrengsten en kosten (J5).
      • Toelichting
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
        • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
        • Het overzicht van de financiële schulden (T4);
        • Het overzicht van de financiële risico's;
        • Toelichting bij de balans (T5)
        • Waarderingsregels
        • Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen (klasse 0)
        • Verklaring materiële verschillen tussen budget en rekening
        • Toelichting over kosten, opbrengsten, uitgaven en ontvangsten met buitengewone invloed op het resultaat.
        • Overzicht overgedragen (gedeelten van) kredieten voor investeringen en financiering.
        • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.
        • Tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW - principe

      Op voorstel van het College;

      Gehoord de leden van de Raad;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      De jaarrekening (deel OCMW) bestaande uit de beleidsevaluatie, financiële nota en toelichting, zoals bijgevoegd in bijlage, wordt goedgekeurd.

      Artikel 2:
      De staat van het financieel evenwicht (J2) wordt goedgekeurd:

      Budgettair resultaat Jaarrekening Meerjarenplan
      I. Exploitatiesaldo 1.778.710 1.359.334
      a. Ontvangsten 8.108.973 8.146.317
      b. Uitgaven 6.330.263 6.786.983
      II. Investeringssaldo -1.445.126 -1.660.486
      a. Ontvangsten 560.988 561.189
      b. Uitgaven 2.006.114 2.221.675
      III. Saldo exploitatie en investeringen 333.584 -301.152
      IV. Financieringssaldo -296.670 -309.779
      a. Ontvangsten 92.240 77.406
      b. Uitgaven 388.910 387.185
      V. Budgettair resultaat van het boekjaar 36.914 -610.931
      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar 10.182.650 10.182.650
      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat 10.219.564 9.571.719
      IX. Beschikbaar budgettair resultaat 10.219.564 9.571.719
           
      Autofinancieringsmarge Jaarrekening Meerjarenplan
      I. Exploitatiesaldo 1.778.710 1.359.334
      II. Netto periodieke aflossingen 364.714 362.989
      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen 388.910 387.185
      b. Periodieke terugvordering leningen 24.196 24.196
      III. Autofinancieringsmarge 1.413.996 996.345
           
      Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge Jaarrekening Meerjarenplan
      I. Autofinancieringsmarge 1.413.996 996.345
      II. Correctie op de periodieke aflossingen -203.649 -205.374
      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen 388.910 387.185
      b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden 592.559 592.559
      III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge 1.210.347 790.971

       

      Artikel 3:

      Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid. 

    • Jaarrekeningen – dienstjaar 2023 – van de kerkfabrieken O.L.V.-Tenhemelopneming, St.-Carolus en H. Kruisverheffing - advies

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Frederik Crul, Raadsleden

      De Gemeenteraad verleent gunstig advies inzake de rekeningen – dienstjaar 2023 – van de kerkfabrieken OLV-Tenhemelopneming, St.-Carolus en H. Kruisverheffing.

      Juridische context
      • het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012
      • het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012
      • de ingediende rekeningen 2023 van de kerkfabrieken OLV-Tenhemelopneming, St.-Carolus en H. Kruisverheffing
      Feitelijke context en argumentatie

      Het Centraal Kerkbestuur maakte navolgende jaarrekeningen 2023 van de kerkfabrieken OLV-Tenhemelopneming, St.-Carolus en H. Kruisverheffing ter advies over:

      • Kerkfabriek OLV-Tenhemelopneming: batig saldo: €4.761,55
      • Kerkfabriek St.-Carolus: batig saldo: €33.298,80
      • Kerkfabriek H. Kruisverheffing: batig saldo: €8.009,03.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel:
      De Gemeenteraad verleent gunstig advies inzake navolgende rekeningen – dienstjaar 2023 – van de kerkfabrieken:

      • Kerkfabriek OLV-Tenhemelopneming: batig saldo: €4.761,55
      • Kerkfabriek St.-Carolus: batig saldo: €33.298,80
      • Kerkfabriek H. Kruisverheffing: batig saldo: €8.009,03.
    • Toewijzing verkoop van de voormalige pastorie, gelegen Aalterstraat 2 te Ruiselede, kadastraal gekend als Sectie C nr. 65/E - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Frederik Crul, Raadsleden

      De Gemeenteraad keurt de verkoop van de pastorie, gelegen Aalterstraat 2 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie C nr. 65/E, goed.

      Juridische context
      • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41
      • Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1.582 t.e.m. 1.701
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
      • Het besluit van het Schepencollege van 21 september 2023 houdende goedkeuring opstart verkoopprocedure voor de pastorie, gelegen Aalterstraat 2 te Ruiselede
      • Het ontwerp van verkoopakte opgemaakt door de afdeling vastgoedtransacties
      • De beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2023 houdende goedkeuring van de verkoop bij opbod van de voormalige pastorie, gelegen Aalterstraat 2 te Ruiselede.
      Feitelijke context en argumentatie

      In het voorjaar 2024 werd de voormalige pastorie, gelegen Aalterstraat 2 te Ruiselede te koop gezet volgens de verkoopsvoorwaarden goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 21 december 2023.
      De verkoop werd op verschillende platformen aangekondigd: via diverse immosites, via het gemeentelijk infoblad, via aanplakking ter plaatse, via mailings, enz. 
      In de periode maart-april 2024 werden meerdere kijkdagen op afspraak georganiseerd. 

      Aan de kandidaat-kopers werd gevraagd om uiterlijk op 18 april 2024 een minimum bod van 500.000 euro uit te brengen bij de afdeling Vastgoedtransacties. Vervolgens werden de kandidaat-kopers op vrijdag 26 april 2024 uitgenodigd op het gemeentehuis waar Vlaams commissaris Bram Peene van de afdeling Vastgoedtransacties de pastorie bij opbod zal toewijzen aan de hoogstbiedende. 

      Niettegenstaande verschillende geïnteresseerden het pand kwamen bezichtigen tijdens de kijkdagen, ontving Commissaris Bram Peene op 18 april 2024 slechts één bod.

      Het ontvangen bod bedraagt 501.000 euro en werd uitgebracht door de heer Michiel Van Staen en mevrouw Justine Hanssens, wonende Weversstraat 29 te Gent.

      Bij de verkoop van een onroerend goed door het bestuur is de schattingsprijs de minimumprijs die betaald moet worden tenzij het bestuur kan motiveren waarom daarvan wordt afgeweken.
      Gezien het ontvangen bod lager is dan de geschatte verkoopwaarde door de afdeling Vastgoedtransacties, kan de verkoop niet toegewezen worden zonder bijkomende motivering en goedkeuring door de gemeenteraad. 

      Algemeen wordt vastgesteld dat de vastgoedmarkt een dalende tendens vertoont sinds 2023 en dat de dalende vraag naar vastgoed zich ook in 2024 verderzet. 
      Een terugval van de vastgoedmarkt heeft ook tot gevolg dat de woningprijzen dalen.
      Daarnaast dient ook rekening worden gehouden met de gestegen rentevoeten en de renovatiekost die aan het bouwkundig geïnventariseerde pand verbonden is.

      Omwille van bovenstaande redenen wordt voorgesteld om het ontvangen bod voor de pastorie te aanvaarden en geen nieuwe verkoopprocedure op te starten.

      Financiële gevolgen

      2024/GBB/0119-00/2210000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: krediet (ontvangst) 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De verkoop van de voormalige pastorie, gelegen Aalterstraat 2 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie C nr. 65/E, aan de heer Michiel Verstaen en mevrouw Justine Hanssens wonende te 9000 Gent, Weversstraat 29 goed te keuren mits de som van 501.000 euro.

      Artikel 2:
      De heer Bram Peene, Vlaams commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties, opdracht te geven om de authentieke akte te verlijden.

      Artikel 3:
      Alle bepalingen van verkoopakte, in bijlage van dit besluit, goed te keuren.

    • V.Z.W. Dierenasiel regio Roeselare - opzeg overeenkomst - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Frederik Crul, Raadsleden

      De Gemeenteraad beslist om de overeenkomst voor de asiel- en zwerfkattenwerking met vzw Dierenasiel Roeselare op heden op te zeggen. Deze overeenkomst zal per 31 mei 2025 beëindigd worden.

      Juridische context
      • Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
      • De wet van 14 augustus 1986 betreffende de bescherming en het welzijn van de dieren
      • Het koninklijk besluit van 3 augustus betreffende het meerjarenplan voor de sterilisatie van huiskatten
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 februari 2018 betreffende huiskatten en zwerfkatten
      • Artikel 3.4.9.0.7 van de Algemene Politieverordening goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 15 juni 2017
      • De gemeenteraadsbeslissing van 28 mei 2020 houdende goedkeuring van de overeenkomst met v.z.w. Dierenasiel regio Roeselare 
      Feitelijke context en argumentatie

      Sinds 1 juni 2020 heeft de gemeente een overeenkomst met het dierenasiel Roeselare voor de asiel- en zwerfkattenwerking. Deze overeenkomst heeft een duurtijd van minimum 5 jaar en kan bij het verstrijken van 5 jaar opgezegd worden mits een opzegtermijn van 12 maanden of stilzwijgend verlengd worden.

      Bij aanvang van deze overeenkomst betaalde de gemeente jaarlijks een toelage van 0,54 euro/inwoner voor de combinatie asiel- en zwerfkattenwerking.
      Na 2 jaar werd het lidgeld geïndexeerd met 5,2% en werd een limiet geplaatst op het aantal zwerfkatten inbegrepen in de overeenkomst.
      Voor Ruiselede zijn slechts nog 10 zwerfkatten inbegrepen in de standaardovereenkomst. Alle extra zwerfkatten, die afgevangen en behandeld worden, worden aangerekend aan 290 euro per dier.

      Artikel 2.5 van de overeenkomst bepaalt dat de vzw de lidgelden kan verhogen indien blijkt dat de jaarlijkse lidgelden ontoereikend zijn.
      Door de stijgende kostprijs voor voeding, medicatie, brandstoffen, materialen en lonen was het dierenasiel Roeselare genoodzaakt om vanaf 1 januari 2023 de prijs voor asiel- en zwerfkattenwerking op te trekken tot 1,08 euro/inwoner. Hetzij een verdubbeling van het oorspronkelijk lidgeld.

      In zitting van 28 oktober 2022 besloot het college van burgemeester en schepenen om de samenwerking met het dierenasiel Roeselare verder te zetten gelet op de vlotte samenwerking en de ontzorging voor de zwerfkattenproblematiek.

      Gezien de vijfjarige periode van de overeenkomst verstrijkt op 1 juni 2025 en de overeenkomst kan beëindigd worden mits een opzegtermijn van 12 maanden, werd in kader van het fusietraject een evaluatie gemaakt over de asielwerking in de toekomstige fusiegemeente. De gemeente Wingene is aangesloten bij het Blauwe Kruis Brugge voor de asiel- en zwerfkattenwerking.

      Bij een vergelijking van beide overeenkomsten wordt vastgesteld dat de bijdrage aan het dierenasiel Blauw Kruis aanzienlijk lager is dan de bijdrage aan het dierenasiel Roeselare. Daarnaast is er bij het Blauwe Kruis geen beperking op het aantal af te vangen zwerfkatten inbegrepen in het forfaitbedrag.
      Het dierenasiel in Brugge is een recent gebouw waarvoor geen grote investeringen verwacht worden, terwijl het dierenasiel Roeselare nog een volledig nieuw gebouw moet oprichten bij de verhuis naar de nieuwe locatie in Beitem. Dit zou aanleiding kunnen geven tot een nieuwe verhoging van het jaarlijks lidgeld.

      Financiële gevolgen

      2024/GBB/0390-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: 6.019,24 euro

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel:
      De overeenkomst voor de asiel- en zwerfkattenwerking met vzw Dierenasiel Roeselare wordt op heden opgezegd en zal per 31 mei 2025 beëindigd worden. 

    • Stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Ruiselede en Aalter betreffende het in stand houden van een bibliotheekvestiging in Ruiselede - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Frederik Crul, Raadsleden

      De Gemeenteraad gaat akkoord met de stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Aalter en Ruiselede betreffende het in stand houden van een bibliotheekvesting in Ruiselede, vanaf 1 januari 2025. 

      Juridische context
      • artikel 56 §1 van het decreet lokaal bestuur: het college van burgemeester en schepenen bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voor en voert de besluiten van de gemeenteraad uit
      • de gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur Aalter op 10 december 1996 en gemeenteraadsbeslissing van het lokaal bestuur Ruiselede op 30 december 1996, waarbij beide gemeentebesturen akkoord gaan met het oprichten van een uitleenpost in Ruiselede, ressorterend onder de gemeentelijk openbare bibliotheek Aalter
      • de gemeenteraadsbeslissing van het lokaal bestuur Aalter op 8 juli 2019 en de gemeenteraadsbeslissing van het lokaal bestuur Ruiselede op 17 september 2019, betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst betreffende het in stand houden van een bibliotheekfiliaal in Ruiselede ressorterend onder de openbare bibliotheek Aalter
      • de gemeenteraadsbeslissing van het lokaal bestuur Aalter op 18 mei 2020, betreffende de goedkeuring van het Convenant gevangenisbibliotheken 2020-2025 betreffende de bibliotheekwerking in het Penitentiair Landbouwcentrum in Ruiselede voor de periode van 2020-2025
      • het aangetekend schrijven van gemeente Ruiselede dat verstuurd werd 9 februari 2024 waarin de gemeente Ruiselede te kennen geeft de samenwerkingsovereenkomst met lokaal bestuur Aalter te willen stopzetten vanaf 1 januari 2025 naar aanleiding van de fusie gemeente Ruiselede met gemeente Wingene
      • de gemeenteraadsbeslissing van het lokaal bestuur Aalter op 13 mei 2024, betreffende de goedkeuring van de stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Aalter en Ruiselede betreffende het in stand houden van een bibliotheekwerking in Ruiselede.
      Feitelijke context en argumentatie

      Gemeente Ruiselede gaf het gemeentebestuur van Aalter via aangetekend schrijven te kennen de samenwerkingsovereenkomst inzake de instandhouding van een bibliotheekfiliaal in Ruiselede ressorterend onder de openbare bibliotheek Aalter, stop te zetten en dit naar aanleiding van de fusie met gemeente Wingene.

      Deze stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst is mogelijk onder de volgende voorwaarden:

      • De vraag tot stopzetting gebeurt ten minste zes maanden vooraf om in te gaan op 1 januari van het daarop volgende jaar.
      • De gemeenteraden van beide lokale besturen gaan akkoord met de stopzetting.
      • De kostprijs voor het splitsen van de bibliotheekbestanden van beide lokale besturen wordt gedragen door het lokaal bestuur dat vragende partij is voor de stopzetting, in dit geval gemeente Ruiselede.

      Het splitsen van de bibliotheekbestanden heeft de volgende consequenties:

      • Op 31 december 2024 of 2 januari 2025 voert Cultuurconnect een conversie uit op de collectie van bibliotheek Ruiselede. De collectie van Ruiselede verdwijnt uit het bestand van bibliotheek Aalter en wordt toegevoegd aan de collectie van Wingene. Voor deze conversie hoeven er geen bibliotheken te sluiten.
      • Alle materialen van Ruiselede die aanwezig zijn in de bibliotheek op het moment van de conversie, veranderen van eigenaar. Alle materialen die uitgeleend zijn op het moment van de conversie, moeten bij inname manueel veranderd worden van eigenaar door de bibliotheekmedewerkers.
      • De leners van Ruiselede blijven lid van de bibliotheek van Aalter. Ze dienen zich dus opnieuw lid te maken bij bibliotheek Ruiselede-Wingene indien ze gebruik willen blijven maken van de bibliotheekvestiging in Ruiselede.
      • De wisselcollecties, die eigendom zijn van bibliotheek Aalter, worden in het najaar van 2024 weggehaald uit bibliotheek Ruiselede.
      • Vanaf 30 oktober 2024 worden er geen nieuwe reservaties met transportmogelijkheid meer toegelaten om het bestand zo zuiver mogelijk te houden voor de conversie. Er zullen geen materialen van Ruiselede meer naar Aalterse bibliotheekfilialen gaan, en omgekeerd kunnen materialen van Aalterse bibliotheekfilialen niet meer opgehaald worden in Ruiselede.
      • Alle reeds klaarstaande reservaties van Ruiseleedse werken in Aalter en van Aalterse werken in Ruiselede worden op 1 december 2024 weggehaald en geannuleerd. Aangezien reservaties gratis zijn, heeft dit geen nadelige gevolgen voor de leners.
      • Er wordt, in overleg met Wingene - Ruiselede, de eerste maanden na de splitsing een pendel georganiseerd om werken die in een andere dan de eigenaarsvestiging binnenkwamen, terug te brengen.
      • Alle hardware die eigendom is van lokaal bestuur Aalter wordt op 31 december 2024 weggehaald uit de bibliotheek van Ruiselede. Het gaat om één baliepc, drie publiekspc's en de bijhorende schermen, muizen en toetsenborden, een bancontacttoestel, een tv-scherm, een handscanner. Het toetsenbord aan de balie en de ticketprinter blijven in de bib van Ruiselede staan.
      • De laatste uitleensessie die door de Aalterse bibliotheekmedewerkers wordt verzorgd, gaat door op maandag 30 december 2024.
      • De educatieve medewerkers van de bibliotheek van Aalter starten de klasuitleningen voor de lagere school De Kiem in Ruiselede op tussen oktober en december 2024. Vanaf 1 januari 2025 neemt de fusiegemeente Ruiselede - Wingene deze klasuitleningen over.

      Financiële impact

      • Gemeente Ruiselede draagt de kost van de conversie die door Cultuurconnect wordt uitgevoerd (ongeveer €7.000).
      • De bibliotheekcollectie in Ruiselede wordt betaald door Gemeente Ruiselede waardoor zij eigenaar is.
      • De wisselcollectie met dvd's wordt weggehaald uit de bibliotheek van Ruiselede. 
      • De wisselcollectie met strips blijft in bibliotheek Ruiselede staan. De waarde van deze collectie bedraagt €3.317. Lokaal bestuur Aalter heeft tijdens de Corona-periode de hele collectie van de bibliotheek van Ruiselede getagd zodat deze klaar is voor uitlenen via zelfscantoestellen (waarde €1.815). De totale investering door lokaal bestuur Aalter bedraagt €5.132. Ruiselede heeft tussen 2016 en 2021 voor een totale som van €5.531,30 bijgedragen aan de wisselcollecties (bestaande uit prentenboeken, romans en strips) die Aalter aankocht, wat maakt dat Ruiselede recht heeft op een deel van deze wisselcollectie. Aangezien bibliotheek Ruiselede zelf geen stripcollectie heeft, ligt het voor de hand deze collectie te laten staan in bibliotheek Ruiselede.

      Gemeente Ruiselede dient een aantal punten in orde te brengen:

      • Tegen 31 december 2024
        • De opmaak van een nieuw reglement voor de bibliotheek van Ruiselede - Wingene
        • Het aanstellen van personeel om vanaf 1 januari 2025 de vestiging Ruiselede te bemannen bij de klasuitleningen en de publieksuren
        • De aankoop en installatie van hardware in de vestiging Ruiselede (een baliepc en publiekspc's en de bijhorende toetsenborden en muizen, een handscanner en een bancontacttoestel)
      • Vanaf oktober 2024:
        • De verandering van eigenaar in het bibliotheekpakket van de wisselcollectie strips die in de bibliotheek van Ruiselede blijft staan
        • De aanpassing van barcodes die dubbel voorkomen in de collecties van Ruiselede en Wingene
        • De opmaak van een gezamenlijke communicatie naar de leners van de bibliotheken van Aalter en Ruiselede, die zal worden bekend gemaakt via de diverse gemeentelijke kanalen;
      • Vanaf december 2024:
        • Het opnieuw inschrijven van de leners van de bibliotheek Aalter - Ruiselede die lid willen blijven van de bibliotheek Ruiselede - Wingene
      • Van januari tot april 2025:
        • De manuele verandering van eigenaar in het bibliotheekpakket van de Ruiseleedse materialen die op het moment van de automatische conversie op 31 december 2024 uitgeleend waren
        • De organisatie van een pendel, in overleg met cel COBA van lokaal bestuur Aalter, om de ingeleverde materialen naar hun eigenaarslocatie te brengen.

      De intergemeentelijke ICT-dienst Wingene-Ruiselede wordt geïnformeerd over de te zetten stappen inzake de opbouw van een computernetwerk.

      De samenwerkingsovereenkomst tussen de bibliotheek van Aalter en het Penitentiair Landbouwcentrum in Ruiselede zit in het Convenant gevangenisbibliotheken 2020- 2025 vervat, dat nog loopt tot eind 2025, met als gevolg dat deze samenwerking minstens tot 31 december 2025 nog verder wordt gezet.

      Financiële gevolgen

      Binnen het eenjarig meerjarenplan 2025 van de fusiegemeente Wingene wordt voldoende budget voorzien voor de gevolgen van de stopzetting van de samenwerking met Aalter en de integratie van de bibliotheek Ruiselede in de bibliotheekwerking van Gemeente Wingene. Daarnaast wordt ook voldoende krediet voorzien voor het betalen van het aandeel van de werkingskosten van bibliotheek Ruiselede aan gemeentebestuur Aalter voor het werkingsjaar 2024.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      De Gemeenteraad gaat akkoord met de stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Aalter en Ruiselede betreffende het in stand houden van een bibliotheekvesting in Ruiselede, vanaf 1 januari 2025. 

    • DVV Midwest: agenda en mandaat vertegenwoordiger voor de algemene vergadering op dinsdag 4 juni 2024 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Frederik Crul, Raadsleden

      De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van de Dienstverlenende Vereniging Midwest op 4 juni 2024 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 4 juni 2024 goed te keuren.

      Juridische context
      • het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering
      Feitelijke context en argumentatie

      De gemeente wordt verzocht om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van DVV Midwest van 4 juni 2024.

      Op deze algemene vergadering van 4 juni 2024 zullen volgende agendapunten behandeld worden:

      1. Goedkeuring verslag bijzondere algemene vergadering 12 december 2023
      2. Goedkeuring jaarverslag 2023 DVV Midwest
      3. Vastelling jaarrekening 2023 en het verlenen van kwijting
      4. Benoemen bestuurder Ardooie in de Raad van Bestuur
      5. Aanstellen van een bedrijfsrevisor-commissaris  voor periode 2024-2026
      6. Datum volgende algemene vergadering.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan de agenda van de Algemene Vergadering van de Dienstverlenende Vereniging Midwest van 4 juni 2024.

      Artikel 2:
      De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van 4 juni 2024 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de Algemene Vergadering van 4 juni 2024 goedkeuren.

      Artikel 3:
      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest.

    • Creat Services dv: agenda en mandaat vertegenwoordiger voor de algemene vergadering op dinsdag 18 juni 2024 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Frederik Crul, Raadsleden

      De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Creat Services dv op 18 juni 2024 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 18 juni 2024 goed te keuren.

      Juridische context
      • het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering
      Feitelijke context en argumentatie

      De gemeente werd per aangetekend schrijven van 17 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Creat Services dv van 18 juni 2024.

      Op de algemene vergadering van 18 juni 2024 zullen volgende agendapunten behandeld worden:

      1. Wijziging van vermogen
      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
      3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2023
      4. Verslag van de commissaris
      5.a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
      5.b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
      6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
      7. Actualisering presentievergoeding
      8. Statutaire benoemingen
      + Varia

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      Goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering van Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
      1. Wijziging van vermogen
      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
      3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2023
      4. Verslag van de commissaris
      5.a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
      5.b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
      6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
      7. Actualisering presentievergoeding
      8. Statutaire benoemingen
      + Varia.

      Artikel 2:
      De aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

      Artikel 3:
      Een afschrift van dit besluit zal:

      • hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
      • hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20240618AV@farys.be,
      verzonden worden.

    • Farys ov: agenda en mandaat vertegenwoordiger voor de algemene vergadering op vrijdag 21 juni 2024 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Frederik Crul, Raadsleden

      De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Farys ov op 21 juni 2024 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 21 juni 2024 goed te keuren.

      Juridische context
      • het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering
      Feitelijke context en argumentatie

      De gemeente werd per aangetekend schrijven van 17 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Farys ov van 21 juni 2024.

      Op de algemene vergadering van 21 juni 2024 zullen volgende agendapunten behandeld worden:

      1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      3. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
      4. Verslagen van de commissaris
      5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
          b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
      6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
      7. Actualisering presentievergoeding
      8. Statutaire benoemingen
      Varia.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      Goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering Farys ov van 21 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
      1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      3. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
      4. Verslagen van de commissaris
      5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
          b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
      6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
      7. Actualisering presentievergoeding
      8. Statutaire benoemingen
      Varia.

      Artikel 2:
      De aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Farys ov vastgesteld op 21 juni 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene jaarvergadering.
      Artikel 3:
      Een afschrift van dit besluit zal :
      · hetzij per post t.a.v. FARYS ov, dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
      · hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20240621AV@farys.be, gestuurd worden.

    • CIPAL: agenda en mandaat vertegenwoordiger voor de algemene vergadering op donderdag 20 juni 2024 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Frederik Crul, Raadsleden

      De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van CIPAL op 20 juni 2024 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 20 juni 2024 goed te keuren.

      Juridische context
      • het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking
      • het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal
      Feitelijke context en argumentatie

      De gemeente werd per mail op 3 mei 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van CIPAL van 20 juni 2024.

      Op de algemene vergadering van 20 juni 2024 zullen volgende agendapunten behandeld worden:

      1. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
      2. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023 met bestemming van het resultaat
      3. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
      4. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
      5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2023
      6. Vervanging bestuurder
      7. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 goedgekeurd.

      Artikel 2:
      De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

      Artikel 3:
      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

    • Het algemeen uniform politiereglement voor de Politiezone Regio Tielt - aanpassing

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Frederik Crul, Raadsleden

      De Gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan de wijziging van het Algemeen Politiereglement en dit ten gevolge van de gewijzigde richtlijnen en protocolakkoord en de gewijzigde GAS-wetgeving van 11 december 2023.

      Juridische context
      • het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41
      • de Nieuwe Gemeentewet, meer bepaald artikelen 119, 119bis, 133 e.v. 134 en 135, §2
      • de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, laatst gewijzigd op 11 december 2023
      • het algemene politiereglement van de Politiezone Regio Tielt zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van Ruiselede dd.15 juni 2017, laatst gewijzigd op 23 november 2023
      • het bestaande protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken tussen de gemeente Ruiselede en de Procureur des Konings, zoals bekrachtigd in de gemeenteraad van 15 juni 2017
      • de brief van het parket van de Procureur des Konings, ondertekend op 23 februari 2024 waarbij door het parket nieuwe richtlijnen werden opgesteld met betrekking tot de toepassing van GAS in het arrondissement West-Vlaanderen
      Feitelijke context en argumentatie

      Inbreuken kunnen bestraft worden met een gemeentelijke administratieve sanctie volgens de bestuurlijke procedure bepaald in Titel VI van het algemeen politiereglement van de Politiezone Regio Tielt. De gemeente staat in voor het handhaven van de openbare rust, veiligheid, gezondheid en kan alle maatregelen nemen tegen het verstoren van de openbare orde (met inbegrip van overlast), inclusief het nemen van politiemaatregelen.

      In het algemeen uniform politiereglement zijn er bepalingen opgenomen die enerzijds mogelijk bestraft worden met een administratieve sanctie maar daarnaast ook nog strafbaar worden gesteld in het strafwetboek.

      Wettelijk wordt er voorzien in het afsluiten van een protocolovereenkomst tussen het Parket en de gemeenten waarin GAS wordt ingevoerd. Het is noodzakelijk en wettelijk bepaald dat een afsprakenkader wordt vastgelegd dat de wederzijdse rechten en plichten duidelijk omschrijft en ook vast legt wanneer welke instantie over de vervolgingsbevoegdheid beschikt. Bovendien kunnen alle partijen de contactpersonen aanduiden wat de informatiewisseling zal optimaliseren.

      Het parket van de Procureur des Konings heeft nieuwe richtlijnen opgesteld met betrekking tot de toepassing van GAS in het arrondissement West-Vlaanderen. Het bestaande protocol met de Procureur des Konings, wordt per 1 juni 2024 ambtshalve opgezegd. Er wordt bijgevolg een nieuw protocolakkoord goedgekeurd met verwerking van de nieuwe richtlijnen.

      Ten gevolge van de gewijzigde richtlijnen en protocolakkoord, en de gewijzigde GAS-wetgeving van 11 december 2023 dienen enkele administratieve aanpassingen te gebeuren in het Algemeen Politiereglement van de Politiezone Regio Tielt:

      • Wijzigen van het maximale sanctiebedrag van 350 euro naar 500 euro cfr. wijziging GAS-wetgeving.
      • Verwijderen artikel 6.1.2.0.1 cfr. richtlijnen van het parket (diefstal).

      Dit werd besproken binnen het politiecollege van de Politiezone Regio Tielt. De Politiezone Regio Tielt vraagt om deze wijzigingen aan het algemeen politiereglement in de gemeenteraad van elke gemeente van de politiezone te laten goedkeuren.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      Tot het wijzigen van diverse artikelen in het Algemeen Politiereglement van de Politiezone Regio Tielt, zoals goedgekeurd op 15 juni 2017 en laatst gewijzigd op 7 december 2023, m.n:

      Onder Titel VI. Gemeentelijke Administratieve Sancties
      Onder Hoofstuk 1:
      - Opheffen van art. 6.1.2.0.1
      - Wijzigen van het bedrag van de gemeentelijke adminstratieve sanctie van 350 euro naar 500 euro in artikelen 6.1.2.0.2 tot en met 6.1.2.0.11.
      Onder Hoofstuk 2:
      - Wijzigen van het bedrag van de gemeentelijke adminstratieve sanctie van 350 euro naar 500 euro in artikel 6.2.0.0.6 en artikel 6.2.0.0.8.

      Artikel 2:
      Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.

      Artikel 3:
      Een afschrift van dit reglement en een gecoördineerde versie van het Algemeen Politiereglement wordt toegestuurd aan de toezichthoudende overheid, de Procureur des Konings en aan de Korpschef van de Politiezone Regio Tielt.

    • De gemeentelijke politieverordening op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3, F103 en F111 vastgesteld met automatisch werkende toestellen - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Frederik Crul, Raadsleden

      De Gemeenteraad keurt de bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3, F103 en F111, vastgesteld met automatisch werkende toestellen, goed.

      Juridische context
      • de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 133 en 135
      • de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119 en 119bis en gewijzigd door de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
      • de Wet van 24 juni 2013 inzake administratieve sancties laatst gewijzigd op 11 december 2023
      • het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg
      • het Koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen
      • de gemeentelijk politieverordening op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 december 2017
      Feitelijke context en argumentatie

      De wet op de administratieve sancties van 24 juni 2013 voorziet in de mogelijkheid om voor overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 (verboden toegang in beide richtingen) en F103 (voetgangerszone), vastgesteld met automatisch werkende toestellen (ANPR-camera’s), gemeentelijke administratieve sancties te voorzien.

      Na de wetswijziging van 11 december 2023 wordt ook verkeersbord F111 (inhalen fietszones) hierbij toegevoegd.

      De bedragen van de overtredingen die in aanmerking komen voor een administratieve geldboete zijn de volgende:
      1. Overtredingen van de eerste categorie: sanctie van 58,00 euro.
      2. Overtredingen van de tweede categorie: sanctie van 116,00 euro.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      Tot het opheffen van de gemeentelijk politieverordening op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 21 december 2017.

      Artikel 2:
      De bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3, F103 en F111, vastgesteld met automatisch werkende toestellen, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.

      Artikel 3:
      Het goedgekeurde reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur.

      Artikel 4:
      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Procureur des Konings.

    • Protocolovereenkomst Procureur des Konings en de Gemeente Ruiselede - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Frederik Crul, Raadsleden

      De Gemeenteraad keurt de aangepaste protocolovereenkomst betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken tussen gemeente Ruiselede en de Procureur des Konings, zoals opgenomen in bijlage van dit dossier, goed.

      Juridische context
      • de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 133 en 135
      • de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119 en 119bis en gewijzigd door de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
      • de Wet van 24 juni 2013 inzake administratieve sancties laatst gewijzigd op 11 december 2023
      • de beslissing van de Gemeenteraad van 15 juni 2017 houdende goedkeuring van het algemeen uniform politiereglement, laatst gewijzigd in de huidige zitting
      • het bestaande protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken tussen de gemeente Ruiselede en de Procureur des Konings, zoals bekrachtigd in de gemeenteraad van 15 juni 2017
      • de brief van het parket van de Procureur des Konings, ondertekend op 23 februari 2024 waarbij door het parket nieuwe richtlijnen werden opgesteld met betrekking tot de toepassing van GAS in het arrondissement West-Vlaanderen
      Feitelijke context en argumentatie

      In het algemeen uniform politiereglement zijn bepalingen opgenomen die enerzijds mogelijk bestraft worden met een administratieve sanctie maar daarnaast ook nog strafbaar worden gesteld in het strafwetboek. Er wordt wettelijk voorzien in het afsluiten van een protocolovereenkomst tussen het Parket en de gemeenten waarin GAS wordt ingevoerd.
      Het is noodzakelijk en wettelijk bepaald dat een afsprakenkader wordt vastgelegd dat de wederzijdse rechten en plichten duidelijk omschrijft en ook vast legt wanneer welke instantie over de vervolgingsbevoegdheid beschikt. Bovendien kunnen alle partijen de contactpersonen aanduiden wat de informatiewisseling zal optimaliseren.

      Er bestaat een protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken tussen de gemeente Ruiselede en de Procureur des Konings (beslissing Gemeenteraad - 15 juni 2017).

      Het parket van de Procureur des Konings laat weten dat er door het parket nieuwe richtlijnen werden opgesteld met betrekking tot de toepassing van GAS in het arrondissement West-Vlaanderen. Het bestaande protocol met de Procureur des Konings wordt per 1 juni 2024 ambtshalve opgezegd. Bijgevolg moet er een nieuw protocolakkoord worden goedgekeurd met verwerking van de nieuwe richtlijnen. Voor deze protocolovereenkomst wordt gebruik gemaakt van het sjabloon dat ter beschikking wordt gesteld door het Parket. Op die manier wordt in het gehele werkingsgebied van het parket in een gelijkaardige behandeling van dossiers voorzien.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De aangepaste protocolovereenkomst betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken tussen gemeente Ruiselede en de Procureur des Konings, zoals opgenomen in bijlage van dit dossier, goed te keuren.

      Artikel 2:
      Het goedgekeurde reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur.

      Artikel 3:
      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Procureur des Konings.

Namens Gemeenteraad,

Annelies Van Tomme
Algemeen Directeur wnd.

Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter