De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De Gemeenteraad stelt de jaarrekening (deel gemeente) 2023 vast.
Het ontwerp van jaarrekening bevat volgende documenten:
Op voorstel van het College;
Gehoord de leden van de Raad;
Artikel 1:
De jaarrekening (deel gemeente) bestaande uit de beleidsevaluatie, financiële nota en toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage.
Artikel 2:
De staat van het financieel evenwicht (J2) wordt vastgesteld:
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 1.778.710 | 1.359.334 |
a. Ontvangsten | 8.108.973 | 8.146.317 |
b. Uitgaven | 6.330.263 | 6.786.983 |
II. Investeringssaldo | -1.445.126 | -1.660.486 |
a. Ontvangsten | 560.988 | 561.189 |
b. Uitgaven | 2.006.114 | 2.221.675 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 333.584 | -301.152 |
IV. Financieringssaldo | -296.670 | -309.779 |
a. Ontvangsten | 92.240 | 77.406 |
b. Uitgaven | 388.910 | 387.185 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 36.914 | -610.931 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 10.182.650 | 10.182.650 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 10.219.564 | 9.571.719 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 10.219.564 | 9.571.719 |
Autofinancieringsmarge | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 1.778.710 | 1.359.334 |
II. Netto periodieke aflossingen | 364.714 | 362.989 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 388.910 | 387.185 |
b. Periodieke terugvordering leningen | 24.196 | 24.196 |
III. Autofinancieringsmarge | 1.413.996 | 996.345 |
Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Autofinancieringsmarge | 1.413.996 | 996.345 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen | -203.649 | -205.374 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 388.910 | 387.185 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden | 592.559 | 592.559 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 1.210.347 | 790.971 |
Artikel 3:
Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid.
De Gemeenteraad keurt de Jaarrekening (deel OCMW) 2023 goed.
Het ontwerp van jaarrekening bevat volgende documenten:
Op voorstel van het College;
Gehoord de leden van de Raad;
Artikel 1:
De jaarrekening (deel OCMW) bestaande uit de beleidsevaluatie, financiële nota en toelichting, zoals bijgevoegd in bijlage, wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
De staat van het financieel evenwicht (J2) wordt goedgekeurd:
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 1.778.710 | 1.359.334 |
a. Ontvangsten | 8.108.973 | 8.146.317 |
b. Uitgaven | 6.330.263 | 6.786.983 |
II. Investeringssaldo | -1.445.126 | -1.660.486 |
a. Ontvangsten | 560.988 | 561.189 |
b. Uitgaven | 2.006.114 | 2.221.675 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 333.584 | -301.152 |
IV. Financieringssaldo | -296.670 | -309.779 |
a. Ontvangsten | 92.240 | 77.406 |
b. Uitgaven | 388.910 | 387.185 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 36.914 | -610.931 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 10.182.650 | 10.182.650 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 10.219.564 | 9.571.719 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 10.219.564 | 9.571.719 |
Autofinancieringsmarge | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 1.778.710 | 1.359.334 |
II. Netto periodieke aflossingen | 364.714 | 362.989 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 388.910 | 387.185 |
b. Periodieke terugvordering leningen | 24.196 | 24.196 |
III. Autofinancieringsmarge | 1.413.996 | 996.345 |
Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Autofinancieringsmarge | 1.413.996 | 996.345 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen | -203.649 | -205.374 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 388.910 | 387.185 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden | 592.559 | 592.559 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 1.210.347 | 790.971 |
Artikel 3:
Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid.
De Gemeenteraad verleent gunstig advies inzake de rekeningen – dienstjaar 2023 – van de kerkfabrieken OLV-Tenhemelopneming, St.-Carolus en H. Kruisverheffing.
Het Centraal Kerkbestuur maakte navolgende jaarrekeningen 2023 van de kerkfabrieken OLV-Tenhemelopneming, St.-Carolus en H. Kruisverheffing ter advies over:
Enig artikel:
De Gemeenteraad verleent gunstig advies inzake navolgende rekeningen – dienstjaar 2023 – van de kerkfabrieken:
De Gemeenteraad keurt de verkoop van de pastorie, gelegen Aalterstraat 2 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie C nr. 65/E, goed.
In het voorjaar 2024 werd de voormalige pastorie, gelegen Aalterstraat 2 te Ruiselede te koop gezet volgens de verkoopsvoorwaarden goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 21 december 2023.
De verkoop werd op verschillende platformen aangekondigd: via diverse immosites, via het gemeentelijk infoblad, via aanplakking ter plaatse, via mailings, enz.
In de periode maart-april 2024 werden meerdere kijkdagen op afspraak georganiseerd.
Aan de kandidaat-kopers werd gevraagd om uiterlijk op 18 april 2024 een minimum bod van 500.000 euro uit te brengen bij de afdeling Vastgoedtransacties. Vervolgens werden de kandidaat-kopers op vrijdag 26 april 2024 uitgenodigd op het gemeentehuis waar Vlaams commissaris Bram Peene van de afdeling Vastgoedtransacties de pastorie bij opbod zal toewijzen aan de hoogstbiedende.
Niettegenstaande verschillende geïnteresseerden het pand kwamen bezichtigen tijdens de kijkdagen, ontving Commissaris Bram Peene op 18 april 2024 slechts één bod.
Het ontvangen bod bedraagt 501.000 euro en werd uitgebracht door de heer Michiel Van Staen en mevrouw Justine Hanssens, wonende Weversstraat 29 te Gent.
Bij de verkoop van een onroerend goed door het bestuur is de schattingsprijs de minimumprijs die betaald moet worden tenzij het bestuur kan motiveren waarom daarvan wordt afgeweken.
Gezien het ontvangen bod lager is dan de geschatte verkoopwaarde door de afdeling Vastgoedtransacties, kan de verkoop niet toegewezen worden zonder bijkomende motivering en goedkeuring door de gemeenteraad.
Algemeen wordt vastgesteld dat de vastgoedmarkt een dalende tendens vertoont sinds 2023 en dat de dalende vraag naar vastgoed zich ook in 2024 verderzet.
Een terugval van de vastgoedmarkt heeft ook tot gevolg dat de woningprijzen dalen.
Daarnaast dient ook rekening worden gehouden met de gestegen rentevoeten en de renovatiekost die aan het bouwkundig geïnventariseerde pand verbonden is.
Omwille van bovenstaande redenen wordt voorgesteld om het ontvangen bod voor de pastorie te aanvaarden en geen nieuwe verkoopprocedure op te starten.
2024/GBB/0119-00/2210000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: krediet (ontvangst)
Artikel 1:
De verkoop van de voormalige pastorie, gelegen Aalterstraat 2 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie C nr. 65/E, aan de heer Michiel Verstaen en mevrouw Justine Hanssens wonende te 9000 Gent, Weversstraat 29 goed te keuren mits de som van 501.000 euro.
Artikel 2:
De heer Bram Peene, Vlaams commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties, opdracht te geven om de authentieke akte te verlijden.
Artikel 3:
Alle bepalingen van verkoopakte, in bijlage van dit besluit, goed te keuren.
De Gemeenteraad beslist om de overeenkomst voor de asiel- en zwerfkattenwerking met vzw Dierenasiel Roeselare op heden op te zeggen. Deze overeenkomst zal per 31 mei 2025 beëindigd worden.
Sinds 1 juni 2020 heeft de gemeente een overeenkomst met het dierenasiel Roeselare voor de asiel- en zwerfkattenwerking. Deze overeenkomst heeft een duurtijd van minimum 5 jaar en kan bij het verstrijken van 5 jaar opgezegd worden mits een opzegtermijn van 12 maanden of stilzwijgend verlengd worden.
Bij aanvang van deze overeenkomst betaalde de gemeente jaarlijks een toelage van 0,54 euro/inwoner voor de combinatie asiel- en zwerfkattenwerking.
Na 2 jaar werd het lidgeld geïndexeerd met 5,2% en werd een limiet geplaatst op het aantal zwerfkatten inbegrepen in de overeenkomst.
Voor Ruiselede zijn slechts nog 10 zwerfkatten inbegrepen in de standaardovereenkomst. Alle extra zwerfkatten, die afgevangen en behandeld worden, worden aangerekend aan 290 euro per dier.
Artikel 2.5 van de overeenkomst bepaalt dat de vzw de lidgelden kan verhogen indien blijkt dat de jaarlijkse lidgelden ontoereikend zijn.
Door de stijgende kostprijs voor voeding, medicatie, brandstoffen, materialen en lonen was het dierenasiel Roeselare genoodzaakt om vanaf 1 januari 2023 de prijs voor asiel- en zwerfkattenwerking op te trekken tot 1,08 euro/inwoner. Hetzij een verdubbeling van het oorspronkelijk lidgeld.
In zitting van 28 oktober 2022 besloot het college van burgemeester en schepenen om de samenwerking met het dierenasiel Roeselare verder te zetten gelet op de vlotte samenwerking en de ontzorging voor de zwerfkattenproblematiek.
Gezien de vijfjarige periode van de overeenkomst verstrijkt op 1 juni 2025 en de overeenkomst kan beëindigd worden mits een opzegtermijn van 12 maanden, werd in kader van het fusietraject een evaluatie gemaakt over de asielwerking in de toekomstige fusiegemeente. De gemeente Wingene is aangesloten bij het Blauwe Kruis Brugge voor de asiel- en zwerfkattenwerking.
Bij een vergelijking van beide overeenkomsten wordt vastgesteld dat de bijdrage aan het dierenasiel Blauw Kruis aanzienlijk lager is dan de bijdrage aan het dierenasiel Roeselare. Daarnaast is er bij het Blauwe Kruis geen beperking op het aantal af te vangen zwerfkatten inbegrepen in het forfaitbedrag.
Het dierenasiel in Brugge is een recent gebouw waarvoor geen grote investeringen verwacht worden, terwijl het dierenasiel Roeselare nog een volledig nieuw gebouw moet oprichten bij de verhuis naar de nieuwe locatie in Beitem. Dit zou aanleiding kunnen geven tot een nieuwe verhoging van het jaarlijks lidgeld.
2024/GBB/0390-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: 6.019,24 euro
Enig artikel:
De overeenkomst voor de asiel- en zwerfkattenwerking met vzw Dierenasiel Roeselare wordt op heden opgezegd en zal per 31 mei 2025 beëindigd worden.
De Gemeenteraad gaat akkoord met de stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Aalter en Ruiselede betreffende het in stand houden van een bibliotheekvesting in Ruiselede, vanaf 1 januari 2025.
Gemeente Ruiselede gaf het gemeentebestuur van Aalter via aangetekend schrijven te kennen de samenwerkingsovereenkomst inzake de instandhouding van een bibliotheekfiliaal in Ruiselede ressorterend onder de openbare bibliotheek Aalter, stop te zetten en dit naar aanleiding van de fusie met gemeente Wingene.
Deze stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst is mogelijk onder de volgende voorwaarden:
Het splitsen van de bibliotheekbestanden heeft de volgende consequenties:
Financiële impact
Gemeente Ruiselede dient een aantal punten in orde te brengen:
De intergemeentelijke ICT-dienst Wingene-Ruiselede wordt geïnformeerd over de te zetten stappen inzake de opbouw van een computernetwerk.
De samenwerkingsovereenkomst tussen de bibliotheek van Aalter en het Penitentiair Landbouwcentrum in Ruiselede zit in het Convenant gevangenisbibliotheken 2020- 2025 vervat, dat nog loopt tot eind 2025, met als gevolg dat deze samenwerking minstens tot 31 december 2025 nog verder wordt gezet.
Binnen het eenjarig meerjarenplan 2025 van de fusiegemeente Wingene wordt voldoende budget voorzien voor de gevolgen van de stopzetting van de samenwerking met Aalter en de integratie van de bibliotheek Ruiselede in de bibliotheekwerking van Gemeente Wingene. Daarnaast wordt ook voldoende krediet voorzien voor het betalen van het aandeel van de werkingskosten van bibliotheek Ruiselede aan gemeentebestuur Aalter voor het werkingsjaar 2024.
De Gemeenteraad gaat akkoord met de stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Aalter en Ruiselede betreffende het in stand houden van een bibliotheekvesting in Ruiselede, vanaf 1 januari 2025.
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van de Dienstverlenende Vereniging Midwest op 4 juni 2024 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 4 juni 2024 goed te keuren.
De gemeente wordt verzocht om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van DVV Midwest van 4 juni 2024.
Op deze algemene vergadering van 4 juni 2024 zullen volgende agendapunten behandeld worden:
Artikel 1:
De gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan de agenda van de Algemene Vergadering van de Dienstverlenende Vereniging Midwest van 4 juni 2024.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van 4 juni 2024 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de Algemene Vergadering van 4 juni 2024 goedkeuren.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest.
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Creat Services dv op 18 juni 2024 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 18 juni 2024 goed te keuren.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 17 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Creat Services dv van 18 juni 2024.
Op de algemene vergadering van 18 juni 2024 zullen volgende agendapunten behandeld worden:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5.a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
5.b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
+ Varia
Artikel 1:
Goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering van Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5.a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
5.b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
+ Varia.
Artikel 2:
De aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3:
Een afschrift van dit besluit zal:
• hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
• hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20240618AV@farys.be,
verzonden worden.
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Farys ov op 21 juni 2024 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 21 juni 2024 goed te keuren.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 17 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Farys ov van 21 juni 2024.
Op de algemene vergadering van 21 juni 2024 zullen volgende agendapunten behandeld worden:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia.
Artikel 1:
Goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering Farys ov van 21 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia.
Artikel 2:
De aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Farys ov vastgesteld op 21 juni 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene jaarvergadering.
Artikel 3:
Een afschrift van dit besluit zal :
· hetzij per post t.a.v. FARYS ov, dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
· hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20240621AV@farys.be, gestuurd worden.
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van CIPAL op 20 juni 2024 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 20 juni 2024 goed te keuren.
De gemeente werd per mail op 3 mei 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van CIPAL van 20 juni 2024.
Op de algemene vergadering van 20 juni 2024 zullen volgende agendapunten behandeld worden:
1. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
2. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023 met bestemming van het resultaat
3. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
4. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2023
6. Vervanging bestuurder
7. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
Artikel 1:
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 goedgekeurd.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De Gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan de wijziging van het Algemeen Politiereglement en dit ten gevolge van de gewijzigde richtlijnen en protocolakkoord en de gewijzigde GAS-wetgeving van 11 december 2023.
Inbreuken kunnen bestraft worden met een gemeentelijke administratieve sanctie volgens de bestuurlijke procedure bepaald in Titel VI van het algemeen politiereglement van de Politiezone Regio Tielt. De gemeente staat in voor het handhaven van de openbare rust, veiligheid, gezondheid en kan alle maatregelen nemen tegen het verstoren van de openbare orde (met inbegrip van overlast), inclusief het nemen van politiemaatregelen.
In het algemeen uniform politiereglement zijn er bepalingen opgenomen die enerzijds mogelijk bestraft worden met een administratieve sanctie maar daarnaast ook nog strafbaar worden gesteld in het strafwetboek.
Wettelijk wordt er voorzien in het afsluiten van een protocolovereenkomst tussen het Parket en de gemeenten waarin GAS wordt ingevoerd. Het is noodzakelijk en wettelijk bepaald dat een afsprakenkader wordt vastgelegd dat de wederzijdse rechten en plichten duidelijk omschrijft en ook vast legt wanneer welke instantie over de vervolgingsbevoegdheid beschikt. Bovendien kunnen alle partijen de contactpersonen aanduiden wat de informatiewisseling zal optimaliseren.
Het parket van de Procureur des Konings heeft nieuwe richtlijnen opgesteld met betrekking tot de toepassing van GAS in het arrondissement West-Vlaanderen. Het bestaande protocol met de Procureur des Konings, wordt per 1 juni 2024 ambtshalve opgezegd. Er wordt bijgevolg een nieuw protocolakkoord goedgekeurd met verwerking van de nieuwe richtlijnen.
Ten gevolge van de gewijzigde richtlijnen en protocolakkoord, en de gewijzigde GAS-wetgeving van 11 december 2023 dienen enkele administratieve aanpassingen te gebeuren in het Algemeen Politiereglement van de Politiezone Regio Tielt:
Dit werd besproken binnen het politiecollege van de Politiezone Regio Tielt. De Politiezone Regio Tielt vraagt om deze wijzigingen aan het algemeen politiereglement in de gemeenteraad van elke gemeente van de politiezone te laten goedkeuren.
Artikel 1:
Tot het wijzigen van diverse artikelen in het Algemeen Politiereglement van de Politiezone Regio Tielt, zoals goedgekeurd op 15 juni 2017 en laatst gewijzigd op 7 december 2023, m.n:
Onder Titel VI. Gemeentelijke Administratieve Sancties
Onder Hoofstuk 1:
- Opheffen van art. 6.1.2.0.1
- Wijzigen van het bedrag van de gemeentelijke adminstratieve sanctie van 350 euro naar 500 euro in artikelen 6.1.2.0.2 tot en met 6.1.2.0.11.
Onder Hoofstuk 2:
- Wijzigen van het bedrag van de gemeentelijke adminstratieve sanctie van 350 euro naar 500 euro in artikel 6.2.0.0.6 en artikel 6.2.0.0.8.
Artikel 2:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 3:
Een afschrift van dit reglement en een gecoördineerde versie van het Algemeen Politiereglement wordt toegestuurd aan de toezichthoudende overheid, de Procureur des Konings en aan de Korpschef van de Politiezone Regio Tielt.
De Gemeenteraad keurt de bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3, F103 en F111, vastgesteld met automatisch werkende toestellen, goed.
De wet op de administratieve sancties van 24 juni 2013 voorziet in de mogelijkheid om voor overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 (verboden toegang in beide richtingen) en F103 (voetgangerszone), vastgesteld met automatisch werkende toestellen (ANPR-camera’s), gemeentelijke administratieve sancties te voorzien.
Na de wetswijziging van 11 december 2023 wordt ook verkeersbord F111 (inhalen fietszones) hierbij toegevoegd.
De bedragen van de overtredingen die in aanmerking komen voor een administratieve geldboete zijn de volgende:
1. Overtredingen van de eerste categorie: sanctie van 58,00 euro.
2. Overtredingen van de tweede categorie: sanctie van 116,00 euro.
Artikel 1:
Tot het opheffen van de gemeentelijk politieverordening op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 21 december 2017.
Artikel 2:
De bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3, F103 en F111, vastgesteld met automatisch werkende toestellen, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.
Artikel 3:
Het goedgekeurde reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 4:
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Procureur des Konings.
De Gemeenteraad keurt de aangepaste protocolovereenkomst betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken tussen gemeente Ruiselede en de Procureur des Konings, zoals opgenomen in bijlage van dit dossier, goed.
In het algemeen uniform politiereglement zijn bepalingen opgenomen die enerzijds mogelijk bestraft worden met een administratieve sanctie maar daarnaast ook nog strafbaar worden gesteld in het strafwetboek. Er wordt wettelijk voorzien in het afsluiten van een protocolovereenkomst tussen het Parket en de gemeenten waarin GAS wordt ingevoerd.
Het is noodzakelijk en wettelijk bepaald dat een afsprakenkader wordt vastgelegd dat de wederzijdse rechten en plichten duidelijk omschrijft en ook vast legt wanneer welke instantie over de vervolgingsbevoegdheid beschikt. Bovendien kunnen alle partijen de contactpersonen aanduiden wat de informatiewisseling zal optimaliseren.
Er bestaat een protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken tussen de gemeente Ruiselede en de Procureur des Konings (beslissing Gemeenteraad - 15 juni 2017).
Het parket van de Procureur des Konings laat weten dat er door het parket nieuwe richtlijnen werden opgesteld met betrekking tot de toepassing van GAS in het arrondissement West-Vlaanderen. Het bestaande protocol met de Procureur des Konings wordt per 1 juni 2024 ambtshalve opgezegd. Bijgevolg moet er een nieuw protocolakkoord worden goedgekeurd met verwerking van de nieuwe richtlijnen. Voor deze protocolovereenkomst wordt gebruik gemaakt van het sjabloon dat ter beschikking wordt gesteld door het Parket. Op die manier wordt in het gehele werkingsgebied van het parket in een gelijkaardige behandeling van dossiers voorzien.
Artikel 1:
De aangepaste protocolovereenkomst betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken tussen gemeente Ruiselede en de Procureur des Konings, zoals opgenomen in bijlage van dit dossier, goed te keuren.
Artikel 2:
Het goedgekeurde reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Procureur des Konings.
Namens Gemeenteraad,
Annelies Van Tomme
Algemeen Directeur wnd.
Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter