De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De Gemeenteraad stelt de opvolgingsrapportering 1 2024 vast.
De opvolgingsrapportering vergelijkt het gerealiseerde beleid van het lopende jaar met het geplande. Ze geeft de raadsleden de mogelijkheid om op te volgen hoe ver het staat met de uitvoering van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties die in het (aangepaste) meerjarenplan zijn opgenomen. Ze is in de eerste plaats gericht op de opvolging van de prioritaire beleidsdoelstellingen door te focussen op de uitvoering en de stand van zaken van de prioritaire acties en actieplannen uit het meerjarenplan.
De tussentijdse rapportering is niet specifiek gericht op de bewaking van de kredieten, maar moet de raadsleden wel toelaten om de evolutie van de uitgaven en ontvangsten van het lopende jaar op te volgen. Daarom bevat ze ook overzichten over de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten. Zo kunnen de raadsleden de gerealiseerde bedragen tussentijds vergelijken met de ramingen in het (aangepaste) meerjarenplan en de benutting van de kredieten opvolgen.
Verder moet de opvolgingsrapportering melding maken van de eventuele wijzigingen in de grondslagen en assumpties die het bestuur gehanteerd heeft bij de opmaak van het planningsrapport waarover het tussentijds rapporteert. Als die basisinformatie ondertussen in belangrijke mate gewijzigd is, moeten de raadsleden tijdig informatie krijgen over de weerslag ervan op de uitvoering van het geplande beleid. Hetzelfde geldt voor de financiële risico’s. Als de aard en de omvang van al gerapporteerde risico’s gewijzigd is of als er nieuwe risico’s zijn, moet de raad daarover informatie krijgen in de opvolgingsrapportering.
Enig artikel:
De opvolgingsrapportering 1 2024 wordt, conform de documenten in bijlage, vastgesteld.
De Gemeenteraad stelt de nominatieve subsidies 2024 - aanpassing 1 vast.
Een nominatieve subsidie is een werkings- of investeringstoelage die niet wordt toegekend op basis van een subsidiereglement. De Raad kent de subsidie dus toe aan een vereniging of een andere derde louter d.m.v. een raadsbeslissing (mits de nodige motivering).
Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit, overeenkomst, statutaire bepaling of een subsidie aanvraag.
Artikel 1:
De Gemeenteraad kent de nominatieve subsidies 2024 - aanpassing 1 toe volgens het document in bijlage.
Artikel 2:
De Gemeenteraad geeft opdracht aan het College van Burgemeester en Schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in bijlage.
Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit, overeenkomst, statutaire bepaling of een subsidie aanvraag.
Een subsidieaanvraag wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is.
Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie deels kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde, aanvrager.
De Gemeenteraad keurt de lijst van nominatieve subsidies goed aan bedrijven gelegen in straten die gezien de fusiecontext een straatnaamwijziging (en hernummering) dienen te ondergaan.
Om te vermijden dat een nieuwe fusiegemeente een bepaalde periode 2 straten telt met dezelfde of gelijkaardige naam, dienen de besturen van de te fusioneren gemeenten overgaan tot een straatnaamwijziging. Zij kunnen daarbij ook bepalen een hernummering door te voeren. Wingene en Ruiselede rondden deze oefening af in het voorjaar van 2024.
In Ruiselede veranderen 10 straten van naam (en nummer), in Wingene zijn 6 straten betrokken in de wijziging. Het aantal bedrijven in de betrokken straten bedraagt ongeveer 136 in Ruiselede. In Wingene is dat ongeveer 61 bedrijven.
In eerdere en huidige fusietrajecten werd nagegaan op welke manier gemeentebesturen omgingen met vormen van compensatie voor bedrijven en particulieren. Daarnaast werd ook in een overleg met Unizo (augustus 2023) afgetoetst wat de concrete wensen of verwachtingen hieromtrent waren. Ook de beschikbare bronbestanden die als basis konden dienen voor het toekennen van een eventuele vergoeding werden onderzocht.
Het resultaat van dit voortraject resulteerde op 15 mei ll. in een standpunt van de fusiestuurgroep. Daarbij stelt de stuurgroep voor om geen vergoeding te voorzien voor particulieren maar wel een symbolisch bedrag toe te kennen aan bedrijven. Binnen de lijst met bedrijven, die gebaseerd zal worden op de objectieve lijst met provinciale bedrijfsbelasting, wordt een onderscheid gemaakt tussen natuurlijke personen (geen particulieren) en rechtspersonen. Een natuurlijke persoon ontvangt daarbij €100, een rechtspersoon €200.
Deze subsidie zal als nominatieve subsidie worden uitbetaald op basis van een gemeenteraadsbeslissing. Hiertoe worden via brief en digitaal formulier de nodige bedrijfsgegevens verzameld.
2024/GBB/0590-00/6491000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (natuurlijke personen)
2024/GBB/0590-00/6492000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (rechtspersonen)
Artikel 1:
De Gemeenteraad kent de nominatieve subsidie toe volgens het document in bijlage.
Artikel 2:
De Gemeenteraad geeft opdracht aan het College van Burgemeester en Schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in bijlage.
Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit, overeenkomst, statutaire bepaling of een subsidie aanvraag.
De Gemeenteraad neemt akte van de budgetten 2025 van de kerkfabrieken O.-L.-V.-Tenhemelopneming en Sint-Carolus.
De budgetten 2025 van de kerkfabrieken O.-L.-V.-Tenhemelopneming en Sint-Carolus werden via het softwarepakket Religiopoint aan het Gemeentebestuur overgemaakt:
De gevraagde gemeentelijke toelagen blijven binnen de grenzen van de bedragen opgenomen in de goedgekeurde meerjarenplannen, met als gevolg dat een aktename door de Gemeenteraad volstaat.
Enig artikel:
De Gemeenteraad neemt akte van de budgetten 2025 van de kerkfabrieken O.-L.-V.-Tenhemelopneming en Sint-Carolus.
De Gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van het openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_2024051454.
De Gemeenteraad keurt het rooilijnplan, de opname van de afgestane gronden in het openbaar domein en de bijhorende grondplannen tot realisatie van het fietspadenproject goed.
Het college van burgemeester en schepenen ontving op 23/07/2024 de vraag om een advies te verlenen in het dossier ingediend door Provincie West-Vlaanderen tot het aanleggen van een fietspad radio - aanwijs. De aanvraag bevat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van één of meerdere gemeentewegen, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.
Dossierreferentie: OMV_2024051454
Intern nummer: 2024_74
De aanvraag heeft als adres :
Bruggesteenweg nrs. 126, 130, 132B, 134, 128, 124, 130A - 8755 Ruiselede
Reigerlostraat 67, 69 - 8730 Beernem, Torenweg 4 - 8730 Beernem
en kadastraal bekend als:
Afdeling WINGENE 1 AFD sectie D nummers 0172 C, 0160, 0128 A
Afdeling RUISELEDE sectie A nummers 0002 D, 0005 V 2, 0024 R, 0027 A, 0005 H 2, 0005 L 2,
0027 B , 0026 B , 0004 M, 0009 E 2 , 0009 Y, 0002 C , 0002 C 3, 0004 N, 0003 H, 0024 T ,
0005 K 2 , 0026 A , 0003 K , 0003 G , 0005 T 2 , 0005 G 2 , 0023 D , 0004 L , 0002 C 4,
0024 V , 0004 K
Afdeling BEERNEM 1 AFD sectie D nummers 0933 B , 0523 B 2, 0567 R 3, 0525 F, 0933 C,
0567 N 3 2, 0933 A, 0521 E, 0523 L, 0565 W , 0523 M , 0522 D 2, 0523 D 2 , 0523 X ,
0566 D 2 , 0567 L 2 , 0125 C
1. BESCHRIJVING
De aanvraag situeert zich op de gemeentegrenzen van de drie buurgemeentes Beernem, Ruiselede en Wingene.
Het betreft een projectgebied gelegen langs de Torenweg (Beernem) en Vagevuurstraat (Ruiselede en Wingene) welk gekenmerkt wordt door zijn nauwe aansluiting bij het Bulskampveld. Het project grenst aan de jeugdinstelling De Zande en het Penitentiair Landbouwcentrum (PLC) en ligt gedeeltelijk in het beschermd cultuurhistorisch landschap Sint-Pietersveld.
De omgevingsvergunningsaanvraag voor het project 'Fietspad Aanwijs - De Radio' realiseert een ontbrekende schakel in het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk van de provincie West-Vlaanderen.
Het project geeft hierbij eveneens uitvoering aan het goedgekeurd inrichtingsplan Wildenburg-Aanwijs (Ministerieel Besluit van 21 augustus 2014) waarbinnen de aanleg van het utilitair fietspad (Aanwijs-Sint-Pietersveld (oostzijde) - maatregel 4.5.1.) is voorzien.
De provincie West-Vlaanderen heeft in samenwerking met de 3 betrokken gemeenten (Beernem, Ruiselede en Wingene) een startnota opgemaakt voor de aanleg van een fietspad langs deze weg. De gronden die worden verworven en/of onteigend, voorzien in een subsidiëring vanuit landinrichting, worden toegevoegd aan het openbaar domein. De parking wordt aangelegd op het perceel Wingene 1e afd/WINGENE/, sectie D, perceel 128/00A000. De nieuwe rooilijn wordt behandeld volgens de procedure "zaak der wegen" waarvoor de gemeenteraden van drie gemeentes bevoegd zijn.
Het project voorziet een dubbelrichtingsfietspad aan de oostelijke zijde achter de dreefbomen of langsgracht van de rijweg. Ter hoogte van De Zande en het PLC wordt de rijweg deels verlegd, zodat er voldoende ruimte komt voor het dubbelrichtingsfietspad. Deze asverschuiving zorgt voor een snelheidsremmend effect en de mogelijkheid om het fietspad op 2,50 meter te houden met behoud van groen. De bestaande bushalte wordt mee geïntegreerd in het ontwerp en toegankelijk aangelegd. Het gevolg van de asverschuiving en de aanleg van het fietspad is dat 47 parkeerplaatsen aan beide zijden van de weg verdwijnen. Deze worden hoofdzakelijk door het personeel van de instellingen gebruikt en hiervoor wordt de bestaande parking verdubbeld.
Bestemming volgens het gewestplan: Agrarische gebied met ecologische belang, natuurgebied en zone voor gemeenschapsvoorzieningen
Bestemming volgens een bijzonder plan van aanleg: niet van toepassing
Bestemming volgens een ruimtelijk uitvoeringsplan: niet van toepassing
De gronden liggen deels binnen cultuurhistorisch landschap en het goedgekeurd beheersplan Sint-Pietersveld.
2. BEOORDELING
2.1. Openbaar onderzoek
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 02/08/2024 tot 31/08/2024. Het openbaar onderzoek werd niet aangekondigd in een dag- of weekblad. Er werd geen informatievergadering georganiseerd.
Tijdens het openbaar onderzoek werden 5 bezwaren ingediend.
De standpunten, opmerkingen en bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek handelen over:
(bezwaarschrift 1)
• het bestuur hanteert een standstill principe inzake natuur
• de aanleg is niet kost-efficiënt
• het fietspadenproject rijmt niet met de context betonstop, onthardingsvraag of grondwaterproblematiek.
• het fietspadenproject loopt door waterwingebied
• het snelheidsregime is te hoog
• het gebruik van de bestaande rijweg heeft een impact op het naastliggend Natura2000-gebied en woongebied
• Een alternatief voorstel, de inname van één rijstrook als fietspad wordt gestipuleerd.
(bezwaarschrift 2)
• de rijweg wordt niet integraal heraangelegd in asfalt
• het snelheidsregime van de rijweg dient teruggebracht te worden naar 50 km/u tussen de Zande en Predikherenstraat
• op langere termijn verbieden van zwaar verkeer op de Vagevuurstraat
(bezwaarschrift 3)
• zie bezwaarschrift 2
(bezwaarschrift 4)
• er werd geen natuurtoets opgesteld voor de uitbreiding van de parking met nadruk op de geplande verhardingen rond de bestaande bomen
• bij uitvoering dient minstens een no-go werfzone ingesteld te worden
(bezwaarschrift 5)
• een (bijkomende) aansluiting met de trage verbinding tussen de Vagevuurstraat 15 en 17 is wenselijk
• het snelheidsregime van de rijweg dient teruggebracht te worden naar 50 km/u tussen de Zande en Predikherenstraat
De opmerkingen maken geen onderdeel uit van de beoordelingsbevoegdheid inzake de zaak der wegen, zodoende worden deze bezwaren op vandaag niet verder behandeld.
2.2. Technische beoordeling
2.2.1. Fasering
De aanleg van het nieuwe fietspad wordt in één project met deelfases uitgevoerd.
2.2.2. Wegenis
De rooilijn langsheen de Bruggesteenweg wordt aangepast in functie van de aanleg van het verbreden van het openbaar domein, meer bepaald voor de aanleg van een nieuwe fietsverbinding.
Het nieuwe dubbelrichtingsfietspad komt aan de oostelijke zijde en is voorzien in asfalt op een steenslagfundering.
Ter hoogte van De Zande en het PLC wordt de rijweg deels verlegd, zodat er voldoende ruimte komt voor het dubbelrichtingsfietspad. Door de verlegging kunnen de Leilinden behouden blijven en is er voldoende ruimte tussen fietspad en gevel. De rijweg wordt heraangelegd in asfalt vanaf de Vagevuurstraat 25 tot en met de noordelijke oprit van de bestaande parking. De rijweg is voorzien op 6m, maar de belijning zorgt voor een smaller wegbeeld van 5,50m. De betonweg buiten deze zone blijft behouden.
De bestaande bushalte wordt geïntegreerd in het ontwerp en toegankelijk heraangelegd met een opstaande aanrijbare boordsteen. Het perron wordt in kleinschalig materiaal voorzien (grijze betonklinkers, dikte 10cm).
De bestaande parking wordt verdubbeld om de weggevallen parkeerplaatsen te compenseren. De parkeerplaatsen zijn in grasgraten voorzien, de verzamelweg in kasseien met grasvoeg.
2.2.3. Riolering
De bestaande afwatering, bestaande uit riolering ter hoogte van de Zande, het PLC en de langsgrachten worden maximaal behouden.
Het hemelwater van het nieuwe fietspad zal infiltreren in de naastgelegen bermen. De oppervlakte van deze voorziene bermen is groter dan ¼ van de oppervlakte van de nieuw aan te brengen verharden. Ter hoogte van de parking werd deze zone specifiek aangeduid.
2.2.4. Groenzone
Het bestaand groen wordt maximaal behouden. Zo blijft het bouwkundig erfgoed (PLC / De Zande) inclusief de groenvoorzieningen in z’n totaliteit behouden.
2.2.5. Nutsleidingen
Niet van toepassing.
2.2.6. As-built
Niet van toepassing.
2.3. Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen
De aanpassingen aan de wegenis zijn in lijn aan de tenuitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden en voldoet ook aan de principes opgenomen in art. 3 en art. 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:
(1) De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang
De aanleg wordt uitgevoerd in het kader van een nieuwe functionele fietsverbinding tussen het "Aanwijs" en "De Radio". De heraanleg van de wegenis ter hoogte van het PLC en De Zande is noodzakelijk met het oog op een veilige fietsverbinding. De opname van de gronden ten dienste van het fietspad in het openbaar domein kadert binnen het algemeen belang.
(2) Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden
De omgevingsvergunningsaanvraag betreft de aanpassing van de rooilijn van de Bruggesteenweg. De aanpassing van de huidige rooilijn zorgt voor de verwezenlijking van een nieuw dubbelrichtingsfietspad, een leesbaar openbaar domein en een goede zichtbaarheid van de zijstraten.
(3) De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen
Waar nodig worden bestaande ontsluitingen van aanpalende (landbouw-)percelen over het fietspad tot aan de rijweg behouden. Ter hoogte van zijstraten buigt het dubbelrichtingsfietspad naar de langsweg uit.
(4) Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het betreft voor dit project een aanpassing aan de rooilijn in de context van een bovenlokale fietsverbinding over drie gemeentes Beernem, Ruiselede en Wingene. De beslissing over de nieuwe rooilijn wordt in dat opzicht door elk van de gemeentes beoordeeld en steunt op een door de drie gemeentes goedgekeurde startnota (2012) en projectnota (2019).
(5) Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4.
Het betreft een project tot aanleg van een bovenlokale fietsverbinding over drie gemeentes Beernem, Ruiselede en Wingene als onderdeel van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. Zodoende draagt het bij aan de modal shift richting duurzame verplaatsingen per fiets. Het project overschrijdt de ruimtelijke draagkracht van de omgeving niet en de impact op aanwezige natuur en erfgoedelementen wordt vermeden of op afdoende wijze ter plaatse gecompenseerd. De aspecten omtrent duurzame ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4. worden bijgevolg niet geschonden.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van het openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2024051454.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de opname er van in het openbaar domein goed, conform het rooilijnplan in bijlage, opgemaakt door landmeter-expert Michelien Schollier in opdracht van de Vlaamse Landmaatschappij goed.
Artikel 3
De bijhorende grondplannen, zoals opgemaakt door de provincie West-Vlaanderen ter realisatie van het fietspadenproject, dat onderdeel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de aanleg fietspad Radio-Aanwijs met referenties OMV_2024051454, kadastraal bekend onder Afdeling RUISELEDE sectie A nummers 0002 D, 0005 V 2, 0024 R, 0027 A, 0005 H 2, 0005 L 2, 0027 B , 0026 B , 0004 M, 0009 E 2 , 0009 Y, 0002 C , 0002 C 3, 0004 N, 0003 H, 0024 T ,0005 K 2 , 0026 A , 0003 K , 0003 G , 0005 T 2 , 0005 G 2 , 0023 D , 0004 L , 0002 C 4,0024 V , 0004 K worden ook goedgekeurd.
De Gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan het ontwerp van toewijzingsreglement zoals voorgelegd door de toewijzingsraad van Woonmaatschappij Woonstart.
De Gemeenteraad neemt tevens kennis van de genomen beslissingen door Woonmaatschappij Woonstart met betrekking tot de werking van de toewijzingsraad, de versnelde toewijzingen (pijler 2) en toewijzingen aan specifieke doelgroep (pijler 3), opgenomen in het huishoudelijk reglement.
Aanleiding, feiten en context
De éénmaking van de sociale verhuurkantoren en de sociale huisvestingsmaatschappijen in woonmaatschappijen zorgt voor een hertekening van het woonlandschap. Vlaanderen telt 41 werkingsgebieden met maar telkens één erkende woonmaatschappij per werkingsgebied.
Op 1 juli 2023 ging Woonstart, de nieuwe woonmaatschappij met als werkingsgebied Meulebeke, Pittem, Ruiselede, Tielt en Wingene van start.
Samen met deze hervorming wordt ook de wijze waarop sociale huurwoningen worden verhuurd, grondig hertekend.
Op 17 december 2021 keurde de Vlaamse Regering het ontwerp BVR, dat ter uitvoering van het decreet verschillende bepalingen uit boek 6 van het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 zal wijzigen, definitief goed.
De Vlaamse codex wonen van 2021, het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 en haar ministeriële uitvoeringsbesluiten vormen het gemeenschappelijk kader voor de verhuring van alle sociale huurwoningen in het Vlaamse Gewest. Deze regelgeving komt tegemoet aan de bijzondere doelstellingen van het Vlaamse Woonbeleid met name de realisatie van optimale ontwikkelingskansen voor iedereen, een optimale leefbaarheid van de wijken, het bevorderen van de integratie van de bewoners in de samenleving en het bevorderen van gelijke kansen voor iedereen. Om een woonbeleid op maat te kunnen realiseren, wordt in de Vlaamse Codex Wonen (2021) de gemeente als regisseur van het lokaal woonbeleid aangeduid.
Een essentieel element van het woonbeleid op maat van de lokale noden, is het beleid over de toewijzing van de sociale woningen. Het besluit Vlaamse Codex Wonen (2021) laat ruimte om lokale en regionale accenten te leggen bij het vaststellen van de toewijzingsregels. De bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement, hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad.
De woonmaatschappij neemt het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. Alle gemeenten van het werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad, aangevuld met relevante huisvestings- en welzijnsactoren uit het werkingsgebied van de woonmaatschappij. De woonmaatschappij zit de toewijzingsraad voor.
De toewijzingsraad is samengesteld uit vertegenwoordigers van Woonstart, afgevaardigden van de lokale besturen Meulebeke, Pittem, Ruiselede, Tielt en Wingene, vertegenwoordigers van IGS wonen regio Tielt, CAW centraal West-Vlaanderen, psychiatrische gezondheidszorg (Sint Jozef Pittem), sector v/d woon-ondersteunende diensten (De Luifel), sector voor mensen met beperking (Mivalti) en de bijzondere jeugdzorg (XPLO). In afwachting van de overdracht van het patrimonium worden volgende woonmaatschappijen ook uitgenodigd voor de toewijzingsraad: Thuiswest, Vivendo en Vivus.
De toewijzingsraad van Woonstart heeft op basis van het nieuwe regelgevend kader een ontwerp van toewijzingsreglement opgemaakt. Hierbij is lokaal maatwerk mogelijk voor enerzijds het instellen van een strengere lokale bindingsvoorwaarde (pijler 1) en anderzijds voor het afbakenen van specifieke doelgroepen (pijler 3).
Het ontwerp van het toewijzingsreglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. De woonmaatschappij integreert de afspraken opgenomen in het goedgekeurde toewijzingsreglement in het intern huurreglement. De woonmaatschappij bezorgt, na specifieke aanpassingen, het toewijzingsreglement aan de minister opdat hij zijn vernietigingstoezicht kan uitoefenen (1). De gemeenteraad kan het ontwerptoewijzingsreglement goedkeuren of amenderen. Zij kunnen alleen amenderen voor het eigen grondgebied en alleen voor de langdurige woonbinding of de toewijzing aan de doelgroepen. Daarna keurt de gemeenteraad het eventueel geamendeerde toewijzingsreglement goed.
Daarnaast staat de toewijzingsraad ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen (pijler 2) en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen (pijler 3). Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad. Het huishoudelijk reglement wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Motivering
De toewijzingsraad van Woonstart heeft ervoor geopteerd om geen strengere lokale woonbinding op te nemen.
De toewijzingsraad wenst geen criterium te voorzien die de standaard langdurige woonbinding voorafgaat.
Daarnaast heeft de toewijzingsraad bij consensus beslist dat na de langdurige woonbinding met de gemeente, rekening wordt gehouden met de langdurige woonbinding met het werkingsgebied van de woonmaatschappij.
In het nieuwe toewijzingsmodel worden kandidaat-huurders en/of huurders op vier manieren toegewezen:
1) Instroommogelijkheid 1: de standaardtoewijzing
2) Instroommogelijkheid 2: de versnelde toewijzing
3) Instroommogelijkheid 3: de toewijzing aan een specifieke doelgroep
4) Instroommogelijkheid 4: de interne mutatie of bijzondere toewijsregels
Pijler 1: de standaardtoewijzing
De standaardtoewijzing is de reguliere toewijzing aan de kandidaat-huurder. De langdurige woonbinding (2) en chronologie zijn hier van toepassing.
Pijler 2: de versnelde toewijzing
Kandidaat-huurders met een bijzondere nood of in precaire omstandigheden worden via een versnelde toewijzing toegewezen. De chronologie en lokale binding zijn hier niet van toepassing. Jaarlijks wordt een vast aandeel van 20% van het aantal toewijzingen voorbehouden voor deze doelgroep.
Volgende doelgroepen komen in aanmerking voor een versnelde toewijzing:
- De kandidaat-huurder die dak- en thuisloos is of dat dreigt te worden;
- De kandidaat-huurder die als jongere met begeleiding zelfstandig woont of gaat wonen;
- De kandidaat-huurder met een geestelijk gezondheidsproblematiek die zelfstandig woont of gaat wonen;
- De kandidaat-huurder die in slechte huisvesting woont;
- De kandidaat-huurder die zich in bijzondere omstandigheden van sociale aard bevindt.
Pijler 3: de toewijzing aan een specifieke doelgroep
De toewijzingsraad kan één of meerdere doelgroepen afbakenen waaraan ze bij voorrang woningen kan toewijzen of waarvoor ze woningen op een adressenlijst kan voorbehouden. Maximaal 1/3de van het totale aantal sociale huurwoningen in een gemeente kan u zo bij voorrang toewijzen of voorbehouden voor specifieke doelgroepen. De afbakening, motivering, voorrangsregeling en het overzicht zijn opgenomen in het toewijzingsreglement.
Aan volgende specifieke doelgroepen kan voorrang verleend worden:
- de kandidaat-huurder, vanaf 65 jaar
- de kandidaat-huurder die als jongere met begeleiding zelfstandig woont of gaat wonen
- de kandidaat-huurder met een fysieke of mentale beperking of handicap
- de kandidaat-huurder in beschut wonen of een tewerkstellingsprogramma
- de kandidaat-huurder met een geestelijke gezondheidsproblematiek
- de kandidaat-huurder die dak- en thuisloos is of dat dreigt te worden
Voor deze doelgroepen geldt het vernietigingstoezicht van de minister van Wonen niet. Daarnaast kan de toewijzingsraad ook andere doelgroepen afbakenen. Dan bevat het toewijzingsreglement een verantwoording voor die doelgroep op basis van een doelgroepenplan en geldt het vernietigingstoezicht van de minister.
Pijler 4: de interne mutatie of bijzondere toewijsregels
Er zijn tot slot voorrangsbepalingen en bijzondere toewijsregels voor zittende huurder die verplicht moeten verhuizen
(1) Dit is alleen nodig als het toewijzingsreglement een doelgroep bevat die niet opgenomen is in art. 6.27, §1, tweede lid BVCW (zoals van kracht vanaf 1 januari 2024)
(2) Langdurige woonbinding: de langdurige woonbinding geeft voorrang aan wie de afgelopen tien jaar minstens vijf jaar ononderbroken in de gemeente woonde.
Artikel 1:
De gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan het ontwerp van toewijzingsreglement zoals voorgelegd door de toewijzingsraad van Woonmaatschappij Woonstart.
Artikel 2:
De gemeenteraad neemt tevens kennis van de genomen beslissingen door Woonmaatschappij Woonstart met betrekking tot de werking van de toewijzingsraad, de versnelde toewijzingen (pijler 2) en toewijzingen aan specifieke doelgroep (pijler 3), opgenomen in het huishoudelijk reglement.
Artikel 3:
Afschrift van deze beslissing over te maken aan Woonmaatschappij Woonstart en aan de coördinator van de intergemeentelijke samenwerking Wonen regio Tielt.
De Gemeenteraad geeft aan de vaste of plaatsvervangende vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen het mandaat om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren op de Bijzondere Algemene Vergadering in november 2024.
De rechtspersoon gemeentebestuur Ruiselede is lid van de Algemene Vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen vzw tot het einde van de legislatuur.
Vanaf 1 januari 2025 bundelen de 14 Logo's uit het Nederlandstalig gebied hun krachten en gaan ze verder als één organisatie. Ze mikken daarbij op efficiëntiewinst door een aantal processen gezamenlijk te organiseren en ze willen tegelijkertijd de regionale werking nog verder versterken. Als lokale en regionale partners behouden ze dus een aanspreekpunt in (het team van Logo) Midden-West-Vlaanderen.
In november 2024 (datum nog te bepalen) houdt Logo Midden-West-Vlaanderen een Bijzondere Algemene Vergadering om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren.
Sommige gemeenten en/of OCMW's dienen expliciet mandaat te geven aan hun stemgerechtigd(e) vertegenwoordiger(s) zodat deze de fusie van de Vlaamse Logo’s kan goedkeuren.
Voor Ruiselede gaat het om de volgende vaste vertegenwoordiger:
Linda Wyckstandt, Gemeente Ruiselede.
Indien vaste vertegenwoordiger niet aanwezig kan zijn op de Bijzondere Algemene Vergadering, kan een plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid worden of kan de vaste vertegenwoordiger een volmacht geven aan een ander effectief lid van de Bijzondere Algemene Vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen vzw.
Artikel 1:
De Gemeenteraad geeft aan de vaste of plaatsvervangende vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen het mandaat om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren op de Bijzondere Algemene Vergadering in november 2024.
Artikel 2:
De Gemeenteraad neemt kennis van de context en argumentatie, met inbegrip van de opties om vertegenwoordiging naar de Bijzondere Algemene Vergadering te voorzien bij afwezigheid van de vaste vertegenwoordiger.
De Gemeenteraad keurt het werkingsverslag van Kuma (Beeldende Kunst) Ruiselede voor het academiejaar 2023-2024 goed.
Op dinsdag 1 september 2020 werd in basisschool De Kiem gestart met de lessen van KUMA (deeltijds kunstonderwijs beeldende kunst).
De organisatie heeft in Ruiselede het vierde werkingsjaar 2023-2024 achter de rug. Het werkingsverslag werd ontvangen op 4 juli 2024.
De onkosten voor Ruiselede bedragen voor het jaar 2023-2024 €1063,37 en omvatten de werkingskosten en de secretariaatskosten (verdeelsleutel van 3%). De leraarsuren werden in dit vierde werkingsjaar volledig door de Vlaamse Overheid gedragen.
Het aantal leerlingen bedroeg dat schooljaar 59.
2024-2025
Net als in 2023-2024 wordt de klas van 6-7-8-jarigen ontdubbeld zodat meer leerlingen zich kunnen inschrijven. Hiervoor worden opnieuw twee leerkrachten voorzien en worden opnieuw meer secretariaatsuren voorbehouden. Een ontdubbeling van de tweede leeftijdsgroep wordt on hold gezet.
2024/1.1.7/0820-00/6498000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - voorzien krediet €2.500
De Gemeenteraad keurt het werkingsverslag van Kuma (Beeldende Kunst) Ruiselede voor het academiejaar 2023-2024 goed.
De Gemeenteraad stelt een aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer vast voor het nemen van maatregelen om het zwaar vervoer doorheen Kruiskerke centrum te beperken.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
Het decreet lokaal bestuur
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
In zitting van 22 februari 2024 werd een tijdelijk politiereglement houdende het tijdelijk opheffen van het verbod voor +3,5t zakenvervoer in een gedeelte van de Aalterstraat en het tijdelijk invoeren van een verbod +3,5t zakenvervoer (uitgezonderd plaatselijk verkeer) ter hoogte van het kruispunt Wantestraat/Kruiskerkestraat en de Klaphullestraat vastgesteld. Dit werd als volgt gemotiveerd:
"Regelmatig wordt melding gemaakt van het groot aandeel
zwaar verkeer dat doorheen Kruiskerke centrum rijdt. Volgens de bewoners gaat dit voornamelijk om niet-plaatselijk verkeer dat van Aalter naar Ruiselede rijdt via Kruiskerke. Het zwaar vervoer komende uit richting Aalter doorheen Kruiskerke blijkt inderdaad beduidend hoger te zijn dan in de omgekeerde richting.
Wie van de N37 de Aalterstraat inrijdt, bemerkt er reeds een +3,5 ton UPV verbod. Vermoedelijk is dit een reden waarom er niet via de N37, maar via Kruiskerke gereden wordt.
Gezien de vrachtwagens via de Wantestraat geleid worden, lijkt het logischer dat dit +3,5 ton-verbod pas begint na het kruispunt met de Wantestraat, m.a.w. dat het wel toegelaten wordt voor zwaar verkeer om via de Aalterstraat naar de Wantestraat te rijden.
Gevolgen:
Bovenstaande maatregelen, die we op eigen grondgebied kunnen nemen, worden ingevoerd voor een proefperiode van 7 maanden en zullen daarna geëvalueerd worden."
Gezien landbouwverkeer hierdoor een grote omweg moeten rijden om hun land te kunnen bereiken, is het raadzaam om deze voertuigen wel toe te laten in de Kruiskerkestraat. Het bestaande bord verbod zakenvervoer +3,5t uitgezonderd plaatselijk verkeer wordt daarbij uitgebreid met 'uitgezonderd landbouwvoertuigen'.
Het tijdelijk politiereglement werd in die zin aangepast in zitting van 21 maart 2024.
De proefperiode eindigt op 30 september 2024 en het Schepencollege heeft deze verkeersituatie positief geëvalueerd in zitting van 22 augustus 2024. Deze verkeerssituatie mag aldus een permanent karakter krijgen.
Artikel 1:
De Gemeenteraad neemt maatregelen om het zwaar vervoer doorheen Kruiskerke centrum te beperken en beslist om:
Artikel 2:
Dit verbod wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door middel van de verkeersborden C23 +3,5t uitgezonderd plaatselijk verkeer, met aanvulling van uitgezonderd landbouwvoertuigen in de Kruiskerkestraat.
Artikel 3:
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 oktober 2024.
Artikel 4:
Dit reglement wordt bekendgemaakt via de website en ter kennis gebracht aan de toezichthoudende overheid via het digiloket.
De Gemeenteraad stelt een aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer vast voor het nemen van maatregelen om problemen met zwaar verkeer ter hoogte van het kruispunt Axpoelmolenstraat/Aaltervoetweg te vermijden.
In zitting van 25 april 2024 werd een tijdelijk politiereglement houdende het invoeren van een verbod op zakenvervoer +3,5t in de Axpoelmolenstraat en omgeving vastgesteld. Dit werd als volgt gemotiveerd:
Vrachtwagens komende van richting Kruiskerke die op GPS rijden worden via de Axpoelmolenstraat en Aaltervoetweg richting Aalter geleid. Daarbij rijden ze zich vaak klem op het kruispunt Axpoelmolenstraat/Aaltervoetweg. Om dit te vermijden wordt voorgesteld om in de Axpoelmolenstraat en de Vossenholstraat een verbod van zakenvervoer +3,5ton uitgezonderd plaatselijk verkeer in te richten. In de Aaltervoetweg komende vanuit de Wantestraat wordt dit verbod ook beter opgelegd, maar met tevens uitzondering voor landbouwvoertuigen, gezien het vele landbouwverkeer. Op die manier wordt het zwaar niet-plaatselijk verkeer via de Wantestraat naar de Aalterstraat en N37 geleid.
De proefperiode eindigt op 30 september 2024 en deze verkeersituatie wordt positief geëvalueerd. Deze verkeerssituatie mag aldus een permanent karakter krijgen.
Artikel 1:
De Gemeenteraad neemt maatregelen om problemen met zwaar verkeer ter hoogte van kruispunt Axpoelmolenstraat/Aaltervoetweg te beperken en beslist om:
Artikel 2:
Dit verbod wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door middel van de verkeersborden C23 met onderbord +3,5ton uitgezonderd plaatselijk verkeer, met in de Aaltervoetweg een aanvuling uitgezonderd landbouwvoertuigen.
Artikel 3:
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 oktober 2024.
Artikel 4:
Dit reglement wordt bekendgemaakt via de website en ter kennis gebracht aan de toezichthoudende overheid via het digiloket.
De Gemeenteraad stelt een aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer vast voor het nemen van maatregelen om het zwaar vervoer in de Kanegemstraat te beperken.
Stad Tielt richtte een schrijven aan het gemeentebestuur met de vraag tot het invoeren van +3,5t verbod in de Kanegemstraat. Er wordt immers herhaaldelijk melding gemaakt van overlast van zwaar verkeer dat via de N37 en de Kanegemstraat naar Kanegem Dorp rijdt en zo verder naar Aarsele Centrum of naar industriezone Noord.
In 2017 stelde stad Tielt deze vraag al eens aan ons gemeentebestuur. De vraag werd ter advies aan de verkeerscommissie voorgelegd. De commissie adviseerde toen om een +7,5 ton UPV en uitgezonderd landbouwvoertuigen in te voeren. Op die manier werd de zelfstandige die met een zwaardere bestelwagen rijdt en het landbouwverkeer niet afgestraft. Het college volgde dit standpunt. Stad Tielt heeft echter nooit gereageerd op het standpunt van gemeente Ruiselede.
Ook nu werd de vraag aan de verkeerscommissie voorgelegd. De commissie blijft bij het advies van toen, m.n. invoeren van een +7,5t verbod uitgezonderd plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen.
Dit advies werd door het schepencollege goedgekeurd in zitting van 13 juni 2024. Stad Tielt werd in kennis gesteld en repliceerde dat zij zich konden vinden in deze beslissing.
Gezien het niet de bedoeling is om dit verbod in te voeren voor personenvervoer, zoals autobussen, wordt voorgesteld om dit tonnageverbod enkel voor zakenvervoer in te richten.
Het Schepencollege stelde in zitting van 6 september 2024 voor om hiervoor een aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer te laten opmaken door de Gemeenteraad.
2024/GBB/0200-00/6001000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: €17.690 beschikbaar
Artikel 1:
De Gemeenteraad neemt maatregelen om problemen met doorgaand zwaar verkeer in de Kanegemstraat richting Kanegem Dorp te beperken en beslist om in de Kanegemstraat een +7,5t verbod uitgezonderd plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen in te voeren, en dit enkel voor zakenvervoer.
Artikel 2:
Dit verbod wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door middel van de verkeersborden C23 met onderbord + 7,5t uitgezonderd plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen.
Artikel 3:
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 oktober 2024.
Artikel 4:
Dit reglement wordt bekendgemaakt via de website en ter kennis gebracht aan de toezichthoudende overheid via het digiloket.
Namens Gemeenteraad,
Annelies Van Tomme
Algemeen Directeur wnd.
Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter