De Gemeenteraad stelt een aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer vast voor het nemen van maatregelen om het zwaar vervoer doorheen Kruiskerke centrum te beperken.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
Het decreet lokaal bestuur
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
In zitting van 22 februari 2024 werd een tijdelijk politiereglement houdende het tijdelijk opheffen van het verbod voor +3,5t zakenvervoer in een gedeelte van de Aalterstraat en het tijdelijk invoeren van een verbod +3,5t zakenvervoer (uitgezonderd plaatselijk verkeer) ter hoogte van het kruispunt Wantestraat/Kruiskerkestraat en de Klaphullestraat vastgesteld. Dit werd als volgt gemotiveerd:
"Regelmatig wordt melding gemaakt van het groot aandeel
zwaar verkeer dat doorheen Kruiskerke centrum rijdt. Volgens de bewoners gaat dit voornamelijk om niet-plaatselijk verkeer dat van Aalter naar Ruiselede rijdt via Kruiskerke. Het zwaar vervoer komende uit richting Aalter doorheen Kruiskerke blijkt inderdaad beduidend hoger te zijn dan in de omgekeerde richting.
Wie van de N37 de Aalterstraat inrijdt, bemerkt er reeds een +3,5 ton UPV verbod. Vermoedelijk is dit een reden waarom er niet via de N37, maar via Kruiskerke gereden wordt.
Gezien de vrachtwagens via de Wantestraat geleid worden, lijkt het logischer dat dit +3,5 ton-verbod pas begint na het kruispunt met de Wantestraat, m.a.w. dat het wel toegelaten wordt voor zwaar verkeer om via de Aalterstraat naar de Wantestraat te rijden.
Gevolgen:
Bovenstaande maatregelen, die we op eigen grondgebied kunnen nemen, worden ingevoerd voor een proefperiode van 7 maanden en zullen daarna geëvalueerd worden."
Gezien landbouwverkeer hierdoor een grote omweg moeten rijden om hun land te kunnen bereiken, is het raadzaam om deze voertuigen wel toe te laten in de Kruiskerkestraat. Het bestaande bord verbod zakenvervoer +3,5t uitgezonderd plaatselijk verkeer wordt daarbij uitgebreid met 'uitgezonderd landbouwvoertuigen'.
Het tijdelijk politiereglement werd in die zin aangepast in zitting van 21 maart 2024.
De proefperiode eindigt op 30 september 2024 en het Schepencollege heeft deze verkeersituatie positief geëvalueerd in zitting van 22 augustus 2024. Deze verkeerssituatie mag aldus een permanent karakter krijgen.
Artikel 1:
De Gemeenteraad neemt maatregelen om het zwaar vervoer doorheen Kruiskerke centrum te beperken en beslist om:
Artikel 2:
Dit verbod wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door middel van de verkeersborden C23 +3,5t uitgezonderd plaatselijk verkeer, met aanvulling van uitgezonderd landbouwvoertuigen in de Kruiskerkestraat.
Artikel 3:
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 oktober 2024.
Artikel 4:
Dit reglement wordt bekendgemaakt via de website en ter kennis gebracht aan de toezichthoudende overheid via het digiloket.