Terug
Gepubliceerd op 23/09/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 19/09/2024 - 20:00

Aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer houdende het opheffen van het verbod voor +3,5t zakenvervoer in een gedeelte van de Aalterstraat en het invoeren van een verbod +3,5t zakenvervoer (uitgezonderd plaatselijk verkeer) ter hoogte van het kruispunt Wantestraat/Kruiskerkestraat en de Klaphullestraat - goedkeuring

Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
Linda Wyckstandt, Schepen
William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
Ilse Volcke, Schepen
Chris Hullebusch, Julie De Coster, Sandy Geirnaert, Raadsleden
Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.

De Gemeenteraad stelt een aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer vast voor het nemen van maatregelen om het zwaar vervoer doorheen Kruiskerke centrum te beperken.

Juridische context
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988

  • Het decreet lokaal bestuur

  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens

  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg

  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009

  • de Gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2003 houdende de vaststelling van een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer betreffende het verbod van zakenvervoer + 3,5 ton, met uitzondering van het plaatselijk verkeer, in de Tieltstraat (weggedeelte tussen de Ringbaan en de Kasteelstraat), de Kasteelstraat, de Bundingstraat, de Aalterstraat (weggedeelte tussen de Ringbaan en de Markt), de Markt, de Bruggestraat en de Bruggesteenweg (weggedeelte tussen de Bruggestraat en de Wingenesteenweg)
  • de Collegebeslissing van 15 februari 2024 houdende het nemen van maatregelen om het zwaar vervoer doorheen Kruiskerke centrum te beperken
  • het tijdelijk politiereglement vastgesteld door het College in zitting van 21 maart 2024 houdende het tijdelijk opheffen van het verbod voor +3,5t zakenvervoer in een gedeelte van de Aalterstraat en het tijdelijk invoeren van een verbod +3,5t zakenvervoer (uitgezonderd plaatselijk verkeer) ter hoogte van het kruispunt Wantestraat/Kruiskerkestraat en de Klaphullestraat
  • Voorstel Schepencollege dd.22 augustus 2024 om deze verkeerssituatie een permanent karakter te geven
Feitelijke context en argumentatie

In zitting van 22 februari 2024 werd een tijdelijk politiereglement houdende het tijdelijk opheffen van het verbod voor +3,5t zakenvervoer in een gedeelte van de Aalterstraat en het tijdelijk invoeren van een verbod +3,5t zakenvervoer (uitgezonderd plaatselijk verkeer) ter hoogte van het kruispunt Wantestraat/Kruiskerkestraat en de Klaphullestraat vastgesteld. Dit werd als volgt gemotiveerd:

"Regelmatig wordt melding gemaakt van het groot aandeel

zwaar verkeer dat doorheen Kruiskerke centrum rijdt. Volgens de bewoners gaat dit voornamelijk om niet-plaatselijk verkeer dat van Aalter naar Ruiselede rijdt via Kruiskerke. Het zwaar vervoer komende uit richting Aalter doorheen Kruiskerke blijkt inderdaad beduidend hoger te zijn dan in de omgekeerde richting.

Wie van de N37 de Aalterstraat inrijdt, bemerkt er reeds een +3,5 ton UPV verbod. Vermoedelijk is dit een reden waarom er niet via de N37, maar via Kruiskerke gereden wordt.
Gezien de vrachtwagens via de Wantestraat geleid worden, lijkt het logischer dat dit +3,5 ton-verbod pas begint na het kruispunt met de Wantestraat, m.a.w. dat het wel toegelaten wordt voor zwaar verkeer om via de Aalterstraat naar de Wantestraat te rijden.

Gevolgen:

  • Om echter te vermijden dat deze weg gebruikt wordt om via Kruiskerke naar Aalter te rijden, dient er een verbod t.h.v. het kruispunt Kruiskerkestraat/Wantestraat geplaatst te worden.
  • Om het zwaar verkeer verder naar de Gallatasstraat te leiden, dient ook t.h.v. kruispunt Klaphullestraat/Gallatasstraat een verbod te komen.
  • Indien er ook in de Klaphullestraat, t.h.v. kruispunt met de Bruggesteenweg dergelijk verbod komt, is er in het gebied tussen de Bruggesteenweg-Gallatasstraat-Wantestraat enkel plaatselijk zwaar verkeer toegestaan.
  • Deze maatregel zal mogelijks ook bijdragen tot het minderen van zwaar verkeer dat vanuit richting Schoonberg door Kruiskerke rijdt.

Bovenstaande maatregelen, die we op eigen grondgebied kunnen nemen, worden ingevoerd voor een proefperiode van 7 maanden en zullen daarna geëvalueerd worden."


Gezien landbouwverkeer hierdoor een grote omweg moeten rijden om hun land te kunnen bereiken, is het raadzaam om deze voertuigen wel toe te laten in de Kruiskerkestraat. Het bestaande bord verbod zakenvervoer +3,5t uitgezonderd plaatselijk verkeer wordt daarbij uitgebreid met 'uitgezonderd landbouwvoertuigen'.

Het tijdelijk politiereglement werd in die zin aangepast in zitting van 21 maart 2024.

De proefperiode eindigt op 30 september 2024 en het Schepencollege heeft deze verkeersituatie positief geëvalueerd in zitting van 22 augustus 2024. Deze verkeerssituatie mag aldus een permanent karakter krijgen.

Publieke stemming
Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Julie De Coster, Sandy Geirnaert, Annelies Van Tomme
Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Julie De Coster, Sandy Geirnaert
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1:
De Gemeenteraad neemt maatregelen om het zwaar vervoer doorheen Kruiskerke centrum te beperken en beslist om:

  • het verbod voor +3,5t zakenvervoer tussen kruispunt Aalterstraat/N37 en kruispunt Aalterstraat/Wantestraat op te heffen.
  • het invoeren van een verbod +3,5t zakenvervoer (uitgezonderd plaatselijk verkeer en uitgezonderd landbouwvoertuigen) vanaf kruispunt Kruiskerkestraat/Wantestraat (richting Kruiskerke centrum). 
  • In de Klaphullestraat na het kruispunt met de Gallatasstraat (richting Ruiselede centrum) en in de Klaphullestraat vanaf het kruispunt met de Bruggesteenweg (richting Klaphullestraat) wordt verbod +3,5t zakenvervoer (uitgezonderd plaatselijk verkeer) ingevoerd.

Artikel 2:
Dit verbod wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door middel van de verkeersborden C23 +3,5t uitgezonderd plaatselijk verkeer, met aanvulling van uitgezonderd landbouwvoertuigen in de Kruiskerkestraat.

Artikel 3:
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 oktober 2024.

Artikel 4:
Dit reglement wordt bekendgemaakt via de website en ter kennis gebracht aan de toezichthoudende overheid via het digiloket.