Terug
Gepubliceerd op 29/02/2024

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

do 22/02/2024 - 14:00

Tijdelijk politiereglement houdende het tijdelijk opheffen van het verbod voor +3,5t zakenvervoer in een gedeelte van de Aalterstraat en het tijdelijk invoeren van een verbod +3,5t zakenvervoer (uitgezonderd plaatselijk verkeer) ter hoogte van het kruispunt Wantestraat/Kruiskerkestraat en de Klaphullestraat

Het Schepencollege stelt een tijdelijk politiereglement voor het nemen van maatregelen om het zwaar vervoer doorheen Kruiskerke centrum te beperken.

Juridische context
  • de nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, par.2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989, en op artikel 119 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989
  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 12 gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982
  • het koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer; inzonderheid op titel III gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 08 april 1983, 01 juni 1984, 25 maart 1987 en 17 september 1988
  • het ministeriële besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 08 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 01 juni 1984 en 17 september 1988
  • artikel 130bis van de NGW ingevoegd bij wet van 12 januari 2006 (B.S. 31 januari 2007 en 2 februari 2007) waarbij het CBS bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer
  • de Gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2003 houdende de vaststelling van een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer betreffende het verbod van zakenvervoer + 3,5 ton, met uitzondering van het plaatselijk verkeer, in de Tieltstraat (weggedeelte tussen de Ringbaan en de Kasteelstraat), de Kasteelstraat, de Bundingstraat, de Aalterstraat (weggedeelte tussen de Ringbaan en de Markt), de Markt, de Bruggestraat en de Bruggesteenweg (weggedeelte tussen de Bruggestraat en de Wingenesteenweg)
  • de Collegebeslissing van 15 februari 2024 houdende het nemen van maatregelen om het zwaar vervoer doorheen Kruiskerke centrum te beperken
Feitelijke context en argumentatie

Regelmatig wordt melding gemaakt van het groot aandeel zwaar verkeer dat doorheen Kruiskerke centrum rijdt. Volgens de bewoners gaat dit voornamelijk om niet-plaatselijk verkeer dat van Aalter naar Ruiselede rijdt via Kruiskerke. Het zwaar vervoer komende uit richting Aalter doorheen Kruiskerke blijkt inderdaad beduidend hoger te zijn dan in de omgekeerde richting.

Wie van de N37 de Aalterstraat inrijdt, bemerkt er reeds een +3,5 ton UPV verbod. Vermoedelijk is dit een reden waarom er niet via de N37, maar via Kruiskerke gereden wordt.
Gezien de vrachtwagens via de Wantestraat geleid worden, lijkt het logischer dat dit +3,5 ton-verbod pas begint na het kruispunt met de Wantestraat, m.a.w. dat het wel toegelaten wordt voor zwaar verkeer om via de Aalterstraat naar de Wantestraat te rijden.

Gevolgen:

  • Om echter te vermijden dat deze weg gebruikt wordt om via Kruiskerke naar Aalter te rijden, dient er een verbod t.h.v. het kruispunt Kruiskerkestraat/Wantestraat geplaatst te worden.
  • Om het zwaar verkeer verder naar de Gallatasstraat te leiden, dient ook t.h.v. kruispunt Klaphullestraat/Gallatasstraat een verbod te komen.
  • Indien er ook in de Klaphullestraat, t.h.v. kruispunt met de Bruggesteenweg dergelijk verbod komt, is er in het gebied tussen de Bruggesteenweg-Gallatasstraat-Wantestraat enkel plaatselijk zwaar verkeer toegestaan.
  • Deze maatregel zal mogelijks ook bijdragen tot het minderen van zwaar verkeer dat vanuit richting Schoonberg door Kruiskerke rijdt.

Bovenstaande maatregelen, die we op eigen grondgebied kunnen nemen, worden ingevoerd voor een proefperiode van 7 maanden en zullen daarna geëvalueerd worden.

Besluit

Artikel 1:
Het Schepencollege neemt maatregelen om het zwaar vervoer doorheen Kruiskerke centrum te beperken en beslist om vanaf 1 maart 2024 tot 30 september 2024:

  • het verbod voor +3,5t zakenvervoer tussen kruispunt Aalterstraat/N37 en kruispunt Aalterstraat/Wantestraat op te heffen.
  • het invoeren van een verbod +3,5t zakenvervoer (uitgezonderd plaatselijk verkeer) vanaf kruispunt Kruiskerkestraat/Wantestraat (richting Kruiskerke centrum), in de Klaphullestraat na het kruispunt met de Gallatasstraat (richting Ruiselede centrum) en in de Klaphullestraat vanaf het kruispunt met de Bruggesteenweg (richting Klaphullestraat).

Artikel 2:
Deze maatregel zal na 7 maanden geëvalueerd worden. Indien dit proefproject positief wordt geëvalueerd, zal er aan de Gemeenteraad voorgesteld worden om een aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer vast te stellen, zodat deze verkeerssituatie dan een permanent karakter zal krijgen.

Artikel 3:
De overtreders van deze verordening zullen gestraft worden met politiestraffen overeenkomstig artikel 29 van de wet betreffende de politie op het wegverkeer.

Artikel 4:
Afschrift van dit reglement wordt gestuurd aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Brugge en aan de griffie van de politierechtbank te Brugge.