Terug
Gepubliceerd op 27/04/2022

Notulen  Gemeenteraad

do 17/03/2022 - 20:00 Zaal voor Sport en Spel
Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
Linda Wyckstandt, Schepenen
William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
Ilse Volcke, Schepenen
Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Raadslid
  • Openbaar

    • Notulen en zittingsverslag van de vorige zitting - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Raadslid

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

      Juridische context
      • Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de Gemeenteraad laatst gewijzigd in zitting van 19 november 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Resultaat: Met 16 niet gestemd
      Besluit

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

    • Motie tegen de sluiting van de materniteit Tielt - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt deze motie goed en maakt deze motie over aan de minister van Volksgezondheid.

      Feitelijke context en argumentatie

      De Gemeenteraad van Tielt keurde een motie goed tegen de sluiting van de materniteit Tielt. Er wordt door Stad Tielt gevraagd om als buurgemeente ook dergelijke motie goed te laten keuren door de Gemeenteraad. Hieronder bevindt zich het voorstel van motie.

       

      Afgelopen vrijdag 28 januari lanceerde Minister Frank Vandenbroucke zijn plan tot de hervorming van de ziekenhuisorganisatie- en financiering.
      Op pagina 5 van zijn nota staat het volgende te lezen: “Zo zal in toepassing van het KCE rapport het minimaal aantal bevallingen als erkenningsvoorwaarde voor een materniteit herzien worden, rekening houdend uiteraard met de kwaliteit van de zorg voor moeder en pasgeborene.”
      In het rapport van het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg wordt een norm van 557 bevallingen gehanteerd. Dit is het financiële break-even punt.
      De aanbevelingen van het KCE zijn vooral ingegeven door economische aspecten. Dit is begrijpelijk gelet op de budgettaire druk op de overheid en op de gezondheidszorg. Iedereen is op zoek naar efficiëntiewinsten.


      Graag hadden wij hierop enkele bedenkingen geformuleerd die kunnen meegenomen worden in dit besluitvormingsproces.


      Het kwalitatieve en sociale aspect
      • De bevalling wordt in de ogen van de burgers beschouwd als een basiszorg. Deze behoort tot de eerste lijn en moet in de nabijheid worden georganiseerd. Op nabijheid en geborgenheid staat geen allesbeslissend winst- of verliescijfer.
      Door het toepassen van deze KCE-norm als erkenningsvoorwaarde wordt bevallen in België gezien als een supra-regionale zorgopdracht(tweede lijn). Dus niet meer als een basiszorg maar als een gespecialiseerde zorg. Een zorg die echter wel nog door de eerste lijn, vroedvrouwen en huisartsen, mag gebeuren.
      Ook in Nederland wordt dit aanzien als een basiszorg.
      • Uitgangspunt blijft nog altijd het feit dat de materniteit in een ziekenhuis de veiligste setting is om te bevallen. Dat is niet alleen het geval voor de moeder maar evengoed voor de baby. Het sluiten van materniteiten kan als gevolg hebben dat in landelijke en klein-stedelijke gebieden er weer wordt gekozen voor thuisbevalling door vroedvrouwen zonder medische supervisie. We verwijzen hier naar een artikel gepubliceerd in de Lancet waarin het bewijs geleverd wordt dat het sterftecijfer van de kinderen dubbel zo hoog is bij thuisbevallingen. Het gaat om een studie waarbij volgende landen waren betrokken USA, Canada, Australia, Sweden, the Netherlands, and Switzerland:
      http://www.thelancet.com/pdfs/journals/lancet/PIIS0140-6736(10)61165-8.pdf
      • Het KCE rapport toont duidelijk aan dat de afgeleverde kwaliteit geen issue is. In kleine materniteiten wordt er geenszins afbreuk gedaan aan de geleverde kwaliteit. Dit is ook perfect te verklaren, want niet de grootte van de materniteit is hier doorslaggevend, maar wel het aantal bevallingen per gynaecoloog. Gynaecologen doen meer dan 50 bevallingen per jaar zodat niet kan gezegd worden dat men deze medische handeling onvoldoende zou uitvoeren.
      • De bevalling wordt hier gereduceerd tot een ‘ziekenhuisprestatie’ die dient te renderen, zonder meer. Enkel kwantiteit wordt hier als maatstaf voor kwaliteit gehanteerd. Bevallen is meer dan enkel een medisch-technische zorg toedienen. Het gaat om een fysiologisch levensevent (…) Het is een gebeuren in een gemeenschap waar familie en vrienden een goede support komen geven. Dit gebeuren uit een gemeenschap weghalen dreigt de kwaliteit van dit levensevent in het leven van moeder en kind naar beneden te halen. Mensen beleven er de mooiste, verwarrendste of donkerste momenten van hun leven.
      • Gaat onze gezondheidszorg enkel over “efficiëntie”, “moeten opbrengen” of durven we de keuze te maken dat ook tijd voor de gezinnen kan gemaakt worden, betere ondersteuning kan gegeven worden tijdens de bevalling, meer tijd voor de mentale gezondheidszorg van de jonge koppels.
      • Nog veel te weinig ouders weten niet waar ze terugbetaalde eerstelijnszorg van vroedvrouwen en kraamhulp aan huis kunnen regelen. Het is zorg waar je zelf voor moet zorgen. Het is zorg waar je lokale materniteit je perfect kan over informeren.
      • Eén van de Vlaamse beleidsprioriteiten betreft het verwezenlijken van de functies en werkingsprincipes van het geïntegreerd breed onthaal. Dit is enerzijds gericht op een toegankelijke sociale hulp- en dienstverlening en anderzijds op het tegengaan van onderbescherming. Teneinde dit doel te bereiken is een maximale samenwerking met lokale actoren onontbeerlijk. Deze actoren kunnen ervoor zorgen dat verdoken armoede zichtbaar, en dus behandelbaar, wordt. Eén van deze lokale actoren is de Tieltse materniteit. Dit is dé plaats bij uitstek waar gezinsarmoede al van een heel vroeg stadium (nl. voor de geboorte) kan aangepakt worden. Het is vanzelfsprekend een vereiste dat de materniteit goed op de hoogte is van het regionale aanbod van de diverse OCMW’s. Regionale verankering en regelmatige afstemming is hierbij een must.
      Sinds juni 2018 wordt er op regelmatige basis samengezeten in het perinataal netwerk voor de regio Tielt. Dit is een samenwerkingsverband van actoren die zich inzetten rond het welzijn van zwangere, pas bevallen ouders en jonge kinderen. Ook hier is de materniteit van het Sint-Andrieziekenhuis Tielt één van de actoren. Het verlies van deze actor impliceert het verlies van de link met de ouders en kinderen die geboren worden in moeilijke omstandigheden. Deze omstandigheden kunnen worden verbeterd via een toegankelijke sociale dienstverlening, gefaciliteerd door medewerkers van de materniteit. Ook hier is de lokale verankering een must.

      Het mobiliteitsaspect
      • In de nota vinden we op pagina 5 een passage terug over de aanrijtijden: “Zo zouden bijvoorbeeld aanrijtijden één van de elementen kunnen zijn die mee in rekening worden genomen bij de organisatie van tijdskritische zorgfuncties”. Ook een bevalling kan ondergebracht worden onder een tijdskritische zorgfunctie.
      • Ook de aanrijdtijden met het openbaar vervoer kunnen mee in rekening worden genomen.
      • Mobiliteit omhelst ook een sociaal aspect. Ouders die niet over eigen vervoer beschikken, alleenstaande moeders worden als eerste getroffen.
      • Eén van de facetten van armoede betreft mobiliteitsarmoede. Door een gebrek aan kennis en vaardigheden, geraakt men niet, of veel moeilijker, ter plaatse. Een materniteit in een overwegend landelijke regio is bijgevolg een grote meerwaarde en komt tegemoet aan heel wat potentiële (praktische) problemen.
      • Traditioneel ontvangen de ouders in de materniteit veel bezoek. Dit centraliseren zal een effect hebben op de mobiliteit: meer verkeer, meer CO2, meer fijn stof, meer …

      De efficiëntie
      Het lijkt ons niet onbelangrijk om na te gaan wat efficiëntie winst hiervan is voor de overheid.
      • De KCE rapport toont duidelijk aan dat er schaalvoordelen zijn bij centralisatie van kleinere materniteiten maar toont ook dat er schaalnadelen zijn bij te grote materniteiten.
      Uit de schaalefficiëntiescores per materniteit kunnen we afleiden dat er ook een groot aantal materniteiten met meer dan 557 bevallingen (nl.72) de schaalefficiëntiescore van 1 niet halen. Ook hele grote materniteiten van meer dan 1250 bevallingen scoren slechter dan materniteiten met minder dan 557 bevallingen.
      • Het KCE rapport spreekt over een break-even punt van 557 bevallingen. Dit klopt, daaronder is een materniteit verlieslatend. Het verlies wordt echter gedragen door de eigen instelling en niet door de overheid. Een schaalvergroting zal geen efficiëntiewinst opleveren.
      • Het Sint-Andriesziekenhuis is de laatste jaren winstgevend (cfr. de Maha-analyse) en dit ondanks een verlieslatende materniteit terwijl 25 % van de ziekenhuizen verlieslatend zijn. Ook de winstgevendheid van een ziekenhuis kan een extra norm zijn om de materniteit te laten bestaan.
      • De mogelijke hervorming heeft belangrijke gevolgen voor alle personeelsleden. Wanneer een ziekenhuis zijn materniteit sluit, heeft dit ook gevolgen voor andere diensten en personeelsleden. Een analyse van de sociale impact van dergelijke hervorming viel echter buiten het bestek van de studie. Het is dus niet geweten wat dit aan de overheid gaat kosten voor omscholing, werkloosheid …
      Een materniteit staat niet op zich. De sluiting of schaalvergroting van de materniteit heeft ook gevolgen voor andere diensten.
      • Dit geldt vooral, maar niet uitsluitend, voor de pediatrische diensten. De mogelijke rol van een pediatrische dienst of andere organisatievorm op een site zonder materniteit viel echter buiten het bestek van de studie.
      • Ziekenhuizen die hun materniteit verliezen, zullen ongetwijfeld op termijn ook problemen krijgen met pediatrie. Ook hier zal schaalvergroting leiden tot meer mobiliteit.
      • Een gespecialiseerde spoed kan slechts indien er een materniteit is.
      • Het verdwijnen van materniteit en op termijn pediatrie en spoed zijn een eerste stap om de basiszorg in de regio op termijn te laten verdwijnen.
      Regionale verankering van de materniteit
      • De materniteit trekt voor bijna drie vierde ouders aan van buiten Tielt. Dit is een duidelijke bevestiging van de regionale werking.
      • De gemeenten uit het arrondissement Tielt vertegenwoordigen 79 % van de geboorten in Tielt, waarbij de gemeentes Wingene, Meulebeke en Ruiselede het grootste aandeel vertegenwoordigen. Aalter en Ingelmunster vertegenwoordigen nog eens 10 % van de geboortes.
      • Het marktaandeel van de materniteit in Tielt is het grootst in de gemeenten Tielt, Ruiselede, Pittem, Meulebeke en Wingene.

      Besluit
      Gelet dat er noch kwaliteitsredenen, noch efficiëntie redenen zijn zou het getuigen van politieke moed om de bevallingen verder als basiszorg te aanzien en geen additionele normeringen op te leggen voor materniteiten.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel:
      De Gemeenteraad keurt deze motie goed en maakt deze motie over aan de minister van Volksgezondheid.

      DE ONDERTEKENENDEN RAADSLEDEN:

       

       GREET DE ROO

       

               

                               

       

       

       MARC DE MUYNCK

       

       

       

       ILSE VOLCKE

       

       

       

       FRANS DEBOUCK

       

       

       

       LINDA WYCKSTANDT

       

       

       

       LIEVE VAN ERUM

       

       

       

       HANNES GYSELBRECHT

       

       

       

       CHRIS DEWINTER

       

       

       

       MARNIX VAN DAELE

       

       

       

       FILIP VERSTUYFT

       

       

       

       WILLIAM COPPENS

       

       

       

       TOM DE PAEPE

       

       

       

       GILLES VERSTRAETE

       

       

       

       FREDERIK CRUL

       

       

       

       CHRIS HULLEBUSCH

       

       

       

       CHRISTEL L'HOOST

       

       

       

       JULIE DE COSTER

       

       
    • Gebruiks- en retributiereglement gemeentelijk beachterrein - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt het gebruiks- en retributiereglement voor het gemeentelijk beachterrein goed.

      Juridische context
      • Beslissing van het Schepencollege met betrekking tot het (proef)gebruik van het beachterrein, dd. 12 augustus 2021
      • De Algemene Politieverordening vastgesteld op 15 juni 2017 en laatst gewijzigd door de gemeenteraad op 18 maart 2021
      • Advies van de Sportraad dd. 21 februari 2022
      Feitelijke context en argumentatie

      Het beachterrein op de sportsite werd ingehuldigd in augustus 2021. Een voorstel van gebruikersreglement werd toen opgesteld en in augustus, september en oktober 2021 werd het beachterrein tijdens een proefperiode gratis ter beschikking gesteld aan verenigingen en particulieren. Van november tot en met maart lag het gebruik van het beachterrein stil.

      Gezien het beachterrein in het voorjaar terug beschikbaar gesteld wordt aan het publiek dringt het definitief goedkeuren van een gebruiksreglement zich op. Dit ontwerp van reglement werd voorgelegd aan de sportraad.

      Financiële gevolgen

      2021/GBB/0742-00/7050001/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      De Gemeenteraad keurt onderstaand reglement goed:

      Artikel 1: algemene bepalingen

      §1: Het beachterrein, gelegen naast het jeugdhuis Jester op de gemeentelijke sportsite (Tieltstraat 46a), is een initiatief van het Gemeentebestuur Ruiselede dat het beachterrein beschikbaar stelt.

      §2: De volledige uitrusting en het beachzand zijn eigendom van het gemeentebestuur. Het gemeentebestuur staat in voor het onderhoud van het terrein en het materiaal. Alle onregelmatigheden, schade, of vervuiling dienen gemeld te worden aan de gemeentelijke diensten.

      §3: Dit reglement bepaalt het gebruik van het terrein en de regels hieromtrent.

      §4: De gebruikers van de beachterreinen, alsook de toeschouwers, worden geacht dit reglement te kennen en na te leven. Dit reglement zal bevestigd worden aan de ingang.

      §5: Het gemeentebestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor gebeurlijke ongevallen, diefstal, verlies of beschadiging van persoonlijke voorwerpen.

      Artikel 2: algemeen gebruik en reservering

      §1: Het terrein wordt jaarlijks afgesloten van november t.e.m. maart. In deze periode kan het terrein niet gebruikt worden. Palen en netten worden verwijderd.

      §2: Het terrein wordt ter beschikking gesteld van april tot en met oktober. Het terrein betreden kan enkel mits reservatie en het beschikken over een sleutel om de toegangspoort te openen.

      §3: Reservaties gebeuren via de digitale toepassing zaalreservaties waarin ook de openingsuren worden afgebakend. De openingsuren worden vastgesteld door het College van Burgemeester en Schepenen.

      §4: De sleutel van het terrein kan bekomen worden bij de sportdienst. De gebruiker is verantwoordelijk voor de ophaling van de sleutel. Na gebruik wordt de sleutel terug aan de sportdienst bezorgd.

      Eén persoon is verantwoordelijk voor de reservering en de ophaling van de sleutel. De sleutel mag niet verder doorgegeven worden aan andere gebruikers.

      Gezien VC Pervol hoofdgebruiker van het terrein is, zal deze sportvereniging permanent over een sleutel beschikken. Ook voetbalclub Groene Leeuwen ontvangt om praktische redenen een sleutel.

      §5: Types gebruikers en tarieven:

       

      Cat. A

      Cat. B

      Cat. C

      Cat. D

      Cat. E

      TARIEVEN

      gratis

      gratis

      gratis

      gratis

      €20/dagdeel

       

      Categorie A

      Gemeentebestuur, gemeentelijke diensten, Sociaal Huis, adviesraden, gemeentelijke openbare instellingen, onderwijsinstellingen uit de gemeente, politieke fracties uit de gemeenteraad, Politie Wijkdienst Ruiselede.

      Categorie B

      Ruiseleedse erkende en gedeeltelijk erkende verenigingen voor een activiteit die kadert binnen hun werking;

      Overheidsinstellingen, politiediensten, Provinciale diensten, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, politieke fracties buiten de gemeenteraad.

      Categorie C

      Particulieren woonachtig te Ruiselede en niet-erkende Ruiseleedse verenigingen.

      Categorie D

      Bedrijven en privé-instellingen gevestigd in Ruiselede.

      Categorie E

      Bedrijven, verenigingen, instellingen en particulieren van buiten Ruiselede. Mits grondige motivering aan het College/de gemeentelijke administratie die zal beslissen bij uitzondering.

      Dagdelen:

      Zonsopgang-13u

      13u-18u

      18u-zonsondergang

      §6: Het gebruik door VC Pervol in het kader van trainingen krijgt voorrang op andere gebruikers. Van VC Pervol wordt wel een zekere redelijkheid verwacht zodat ook andere gebruikers de kans hebben om gebruik te maken van het terrein.

      §7: De beachterreinen zijn enkel toegankelijk ter gelegenheid van wedstrijden, oefenstonden en recreatieve beachsport. Een afwijking hierop kan toegestaan worden door het College van Burgemeester en Schepenen.

      §8: Het beachterrein wordt uitsluitend blootvoets gebruikt.

      Artikel 3: veiligheid

      §1: Gebruikers schatten zelf het risico tot gebruik correct in teneinde ongelukken te voorkomen: inspecteer de ondergrond, verwijder vooraf vuil, hou rekening met de weersomstandigheden.

      §2: Gebruikers van het beachterrein zijn zelf verantwoordelijk voor ongevallen die men zelf veroorzaakt.

      §3: Glas en andere scherpe voorwerpen worden niet achtergelaten op of rond het beachterrein.

      §4: De aard van de activiteiten mag nooit problemen veroorzaken voor de parking of de openbare weg.

      §5: Gebruikers houden zich aan de richtlijnen volgens de Algemene Politieverordening, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 30 december 2020.

      §6: Er wordt niet op de omheining geklommen.

      §7: Fietsen, brommers, of andere voertuigen horen niet thuis op het beachterrein.

      Artikel 4: hinder

      §1: De gebruikers en het publiek dienen de beachterreinen (en omliggende grasperken) net te houden en alle vormen van afval te deponeren in de vuilnisbakken.

      §2: Het geluidsniveau is beperkt tot een te verwachten niveau bij het sporten. Gebruikers houden rekening met omwonenden en veroorzaken geen onnodige geluidsoverlast.

      §3: Roken en nuttigen van alcohol of drugs zijn verboden op of rond het terrein.

      §4: Er geldt een (huis)dierenverbod op het beachterrein.

      §5: De gebruikers dienen zich strikt te houden aan de hen toegewezen dagen en uren en mogen in geen geval andere gebruikers hinderen.

      §6: Ophangen van spandoeken, affiches of reclame is verboden, behoudens goedkeuring door het College van Burgemeester en Schepenen.

      Artikel 5: schade

      §1: Draag zorg voor het beachterrein. Meld onregelmatigheden, beschadigingen en gebreken aan de Sportdienst (sport@ruiselede.be). Opzettelijke schade aan de infrastructuur zal aan de politie overgemaakt worden.

      §2: Iedere bezoeker is overeenkomstig art. 1382, 1383 en 1384 van het burgerlijk wetboek verantwoordelijk voor de schade door hem of haar veroorzaakt.

      Artikel 6: disciplinaire maatregelen

      §1: De personen die de bepalingen van dit reglement overtreden, kunnen bestraft worden met een gemeentelijke administratieve sanctie, overeenkomstig de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en volgens de bestuurlijke procedure bepaald in de Algemene Politieverordening.

      Artikel 7: uitzonderlijke gevallen

      §1: Het College van Burgemeester en Schepenen heeft het recht om in uitzonderlijke gevallen het beachterrein te sluiten of om het aantal toegelaten aanwezigen te limiteren indien hier redenen voor zijn.

      §2: Wat niet voorzien is in dit reglement, zal bepaald worden door het College van Burgemeester en Schepenen.

      Artikel 8:

      Dit reglement treedt in voege op 1 april 2022.

      Artikel 9:

      Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:

      • De politiezone Tielt;
      • De toezichthoudende overheid.

Namens Gemeenteraad,

Florian Van de Sompel
Algemeen Directeur

Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter