De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.
De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beslist om toe te treden tot OFP PROLOCUS en duidt Mevr. Greet De Roo aan om te zetelen in de Algemene Vergaderingen.
Beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 17 september 2020 tot niet-validatie van de periode van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht of de economische impact van de coronacrisis voor de 2de pensioenpijler en waarbij met ingang van 1 oktober 2020 het Vast Bureau bevoegd werd voor de 2de pensioenpijler.
De beslissing van het Vast Bureau van 10 maart 2022.
Het OCMW wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen en voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Op heden was het OCMW aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.
Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfsvoorziening (pensioenfonds).
Na onderhandelingen met de VVSG, werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfsvoorziening met ondernemingsnummer 0809 537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (IBP) is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. Bij een IBP, in tegenstelling tot een groepsverzekering, vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus af en heeft naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om - indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.
Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Het bestuur kan toetreden tot OFP Prolocus zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn. Het bestuur oefent immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uit op OFP Prolocus zoals op haar eigen diensten. Ten tweede omvat meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen. Ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS en ten vierde is de OFP PROLOCUS zelf onderworpen aan de wetgeving aan de overheidsopdrachten.
De OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het aanbod van OFP PROLOCUS vereist, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance, geen werknemersbijdragen en voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
De mogelijkheid bestaat van een zogeheten "steprate" bijdrage. Het is dus mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen: defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen. De vooropgestelde formule is een vastebijdragenplan. In dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgelegd rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet de vastgestelde bijdrage minimum betalen. Wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen. In elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1.75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) behaald worden. Actieve aangeslotenen zijn in dienst van het bestuur. Passieve aangeslotenen hebben het bestuur verlaten en hebben hun pensioenreserves laten staan in OFP PROLOCUS.
Het bestuur dient als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen die nodig zijn voor de pensioentoezegging, te voorzien in een extra prefinanciering van 5% om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB's, OCMW) een multi-inrichterspensioenstelsel (MIPS-groep) vormen. Binnen een MIPS-groep is er interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit. Het vormen van een MIPS-groep met het gemeentebestuur bevordert de mobiliteit van het personeel tussen beide entiteiten.
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op € 1.000 per jaar per werkgever en € 10 per jaar per aangeslotene. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijk aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
OFP PROLOCUS stelt een aantal sleuteldocumenten ter beschikking:
Op basis van het financieringsplan zullen de verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.
Er zal een vertegenwoordiger moeten aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
Gelet op het belang en de administratieve eenvormige verwerking van het dossier wordt voorgesteld om de beslissing tot delegatie dd.17 september 2020 aan het Vast Bureau voor deze beslissing in te trekken.
Gaat over tot de geheime stemming welke volgende uitslag geeft:
Vertegenwoordiger Algemene Vergaderingen
- Mevr. Greet De Roo bekomt 15 ja-stemmen
2022 | GBB | 0119-00 | 6203000 | OCMW | VB | IP-GEEN |
2022 | GBB | 0190-00 | 6203000 | OCMW | VB | IP-GEEN |
2022 | GBB | 0900-00 | 6203000 | OCMW | VB | IP-GEEN |
2022 | GBB | 0947-00 | 6203000 | OCMW | VB | IP-GEEN |
Artikel 1:
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn heeft kennis genomen en beslist om in te stemmen met
Artikel 2:
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en om onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROLOCUS.
Artikel 3:
Er wordt ingestemd met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 4:
De pensioentoezegging bedraagt 4% van het pensioengevend loon.
Artikel 5:
Het bestuur vormt samen met gemeente Ruiselede een MIPS-groep.
Artikel 6:
Mevrouw Greet De Roo, Burgemeester, wonende Tieltstraat 8 te 8755 Ruiselede (burgemeester@ruiselede.be) wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van OFP Prolocus.
Artikel 7:
De voorzitter van de Raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Artikel 8:
De beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 17 september 2020 tot delegatie van beslissingen over de tweede pensioenpijler aan het Vast Bureau wordt enkel en alleen voor huidige beslissing ingetrokken.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Florian Van de Sompel
Algemeen Directeur
Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter