Terug
Gepubliceerd op 27/09/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 15/06/2023 - 20:00 Gemeentehuis
Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
Linda Wyckstandt, Schepen
William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
Ilse Volcke, Schepen
Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Notulen en zittingsverslag van de vorige zitting - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Afwezig: Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

      Juridische context
      • Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de Gemeenteraad laatst gewijzigd in zitting van 19 november 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Resultaat: Met 17 niet gestemd
      Besluit

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

    • Bouwen van een nieuwe cultuur- en theaterzaal - Gunningsleidraad - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Afwezig: Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.

      De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de gunningsleidraad met ref. CREAT-189-23-001 voor de opdracht “Aanstellen van een partner voor het ontwerp en de bouw van een nieuwe cultuur- en theaterzaal.”, opgesteld door Farys.

      Juridische context
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
      • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
      • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 38, § 1, 1° b) (ontwerp- of innovatieve oplossingen)
      • Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
      • Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
      • Gemeenteraadsbeslissing dd. 19 maart 2019 omtrent de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur
      • Gemeenteraadsbeslissing dd. 19 maart 2019 waarin er principieel akkoord wordt gegaan met de bouw van een nieuwe cultuur- en theaterzaal
      • Gemeenteraadsbeslissing dd. 19 december 2022 waarin er goedkeuring werd gegeven aan de nieuwe samenwerkingsovereenkomst met TMVS
      • Gemeenteraadsbeslissing dd. 16 maart 2023 waarin er goedkeuring werd gegeven aan de selectieleidraad
      Feitelijke context en argumentatie

      De selectieleidraad, goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 maart 2023 werd gepubliceerd op 21 maart 2023. Geïnteresseerde ontwerper-bouwers konden hun aanvraag tot deelname indienen tot 9 mei 2023. De ingediende kandidaturen worden momenteel onderzocht op de toelatingsvoorwaarden uit de selectieleidraad.

      Ondertussen werd de gunningsleidraad (het bestek) met als ref. CREAT-189-23-001 afgewerkt door Farys in samenwerking met de gemeentelijke diensten.

      In deze gunningsleidraad wordt de verdere procedure voor de onderhandelingen, alsook het voorwerp van en de voorwaarden voor de uitvoering van de opdracht, in detail beschreven. Zoals in de selectieleidraad werd ook hier rekening gehouden met het arrest Raad van State nr. 254.737, de bezwaarschriften en de opgedane kennis uit het reeds doorlopen traject.

      Het bouwprogramma is hetzelfde gebleven met als voornaamste functies een theaterzaal met vaste tribune, een polyvalente zaal met bar en keuken en een café. Ook het Polenplein wordt opnieuw meegenomen in de projectzone.

      Om de financiële impact van het project onder controle te houden wordt er deze keer gewerkt met een maximale projectkost van € 6.500.000 (excl. btw). Dit bedrag is evenwel voorzien van een prijsherzieningsformule zodat de kandidaten gedurende het verdere traject hun ontwerp niet moeten aanpassen wanneer er een indexverhoging zou zijn.

      Enkel de geselecteerde inschrijvers zullen dit bestek ontvangen en kunnen op basis hiervan hun offerte indienen. Ze krijgen hiervoor minimum 12 weken de tijd.

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de gunningsleidraad en de bijlagen goed te keuren.

      Financiële gevolgen

      De uitgave voor deze opdracht is voorzien in de meerjarenplanning, budgetcode 2023/4.2.1/0705-00/2210007/GEMEENTE/CBS/4.2.1

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 8 onthoudingen
      Besluit

      Goedkeuring wordt verleend aan de gunningsleidraad (incl.bijlagen) met ref. CREAT-189-23-001 voor de opdracht “Aanstellen van een partner voor het ontwerp en de bouw van een nieuwe cultuur- en theaterzaal.”, opgesteld door Farys.

    • Kwartaalrapportering over het fusietraject van Wingene en Ruiselede - kennisname

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Afwezig: Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.

      De Gemeenteraad neemt kennis van de kwartaalrapportering over het fusietraject van Wingene en Ruiselede.

      Juridische context
      • Het BVR van 29 januari 2021 tot vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikels 40 en 41
      • Het bestuursdecreet van 7 december 2018
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald de artikels 345 en 346 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
      • Het besluit van de gemeenteraad van Ruiselede van 19 december 2022 waarbij de principiële beslissing tot samenvoeging tussen Wingene en Ruiselede werd goedgekeurd
      Feitelijke context en argumentatie

      Dit punt wordt tijdens de zitting toegelicht door algemeen directeur Florian Van de Sompel.

      Tijdens de gemeenteraad van 27 februari 2023 werd de projectstructuur en plan van aanpak een eerste keer toegelicht alsook een eerste (kwartaal)rapportering aan de gemeenteraad.

      De projectstructuur bestaat uit:

      - stuurgroep

      - projectteam

      - werkgroepen (STRAT, P&O, FIN&SAM, FAC, DNST, JUR, COM)

      - formele beslissingsfora (CBS, VB, GR, OR, MAT).

       

      Het traject is opgedeeld in vier mijlpalen:

      - FASE 1 (jan – feb 2023) Verkennen: Een gevalideerde visie, aanpak en afsprakenkader op alle niveaus gefundeerd door een positieve dynamiek

      - FASE 2 (mrt-jun 2023) Formuleren: Een gevalideerde analyse van de huidige en toekomstige situatie

      - FASE 3 (juli-sep 2023) Verfijnen: Een gevalideerd implementatieplan om tot de toekomstige situatie te komen

      - FASE 4 (okt 2023-jun 2025) Implementeren: Een gezamenlijke organisatie voor de nieuwe fusiegemeente

      Momenteel bevindt het traject zich in FASE 2 en er zal aan de gemeenteraad per werkgroep via een inhoudelijke voortgangsrapportering een stand van zaken gegeven worden van de voorbije drie maanden.

      Daarnaast zal een tussentijdse financiële voortgangsrapportering meegedeeld worden.

      Financiële gevolgen

      2023/5.7.1/0114-00/6131002/CBS/GEMEENTE/U

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Resultaat: Met 17 niet gestemd
      Besluit

      Enig artikel:

      De Gemeenteraad neemt kennis van de kwartaalrapportering over het fusietraject van Wingene en Ruiselede.

    • Organisatiebeheersing en klachtenbehandeling - jaarlijkse rapportering - kennisname

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Afwezig: Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.

      De Gemeenteraad neemt kennis van het rapporteringsverslag inzake organisatiebeheersing en klachtenbehandeling.

      Juridische context
      • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 217 tot en met 219 inzake organisatiebeheersing
      • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 219, lid 2 bepaalt dat de algemeen directeur aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar.
      • Decreet Lokaal Bestuur, titel 6, hoofdstuk 1, artikel 303 bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan de gemeenteraad- en OCMW-raad over de klachten ingediend tegen de gemeente.
      • Meerjarenplan Ruiselede 2020-2025, Beleidsdoelstelling 5: Evolueren naar een moderne organisatie die op een kwaliteitsvolle manier haar doelstellingen bereikt – Actieplan 5.4 Ontwikkelen van een systeem van organisatiebeheersing en beleidsopvolging
      • “Kader organisatiebeheersing: lerende organisatie”, goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad in zitting van 30 juni 2020
      • Participatiereglement, artikel 6 Klachtenbehandeling, goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad in zitting van 30 juni 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

      De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

      Rapportering Kader organisatiebeheersingssysteem 2022-2023

      In zitting van 30 juni 2020 keurden de Gemeente- en OCMW-raad een kader goed voor de uitrol van een organisatiebeheersingssysteem voor gemeente en OCMW Ruiselede. Dit kader diende een structuur te vormen waarop gemeente en OCMW Ruiselede konden evolueren naar een moderne, lerende organisatie die ernaar streeft zichzelf continu te verbeteren en haar doelstellingen op een efficiënte en kwaliteitsvolle manier te bereiken.

      Binnen dit kader werd ervoor geopteerd om zowel de beleidsopvolging als de organisatiebeheersing op te nemen.

      De pijlers van het ‘Kader organisatiebeheersing: lerende organisatie’ zijn:

      • Beleidsopvolging op basis van de beheers- en beleidscyclus: uitvoering en opvolging van de doelstellingen, actieplannen, acties en bijhorende budgetten die werden opgenomen in het MJP 2020-2025 – taak: MAT en SC/VB
      • Analyse van organisatie-brede processen: analyse van de processen binnen de organisatie op basis van de leidraad van Audit Vlaanderen waarbij 10 thema’s worden onderworpen aan een maturiteitsinschatting en een risicoanalyse. Op basis van deze resultaten worden verbeteracties geformuleerd die geïntegreerd worden in het MJP.- taak: MAT
      • Analyse van kern- of werkprocessen: opmaak van producthandboeken – taak: diensten en MAT
      • In het kader werden ook de rollen en verantwoordelijkheden verdeeld waarbij zowel leidinggevenden, coördinatoren, diensten als mandatarissen werden opgenomen.

      Tijdens de periode juni 2022-juni 2023 werd dit kader slechts gedeeltelijk uitgevoerd. De stappen in het fusietraject, personeelsafwezigheden, wervingsproblematiek en de vele lopende projecten zorgden ervoor dat organisatiebeheersing tijdens het voorbije jaar juni 2022-juni 2023 op de achtergrond kwam te staan gezien er voorrang werd gegeven aan enerzijds vermelde uitzonderlijke trajecten en de uitvoering van het reguliere beleid en anderzijds de voortgang van het meerjarenplan.

      Hoewel de organisatie er aldus niet voldoende in slaagde om de vastgelegde mijlpalen te halen en het organisatiebeheersingssysteem structureel op te volgen en bij te sturen, stond de organisatie het afgelopen jaar steeds open voor continue verbetering in het streven naar een moderne organisatie, getuige hiervan diverse verbeteracties die werden gerealiseerd.

      Klachtenrapportage 2022-2023

      Hoewel de organisatie periodiek meldingen ontvangt (telefonisch, via email of via de meldingskaart,…) met betrekking tot allerhande thema’s (staat van het wegdek, zwerfvuil, een defect,…) en sommige zelfs terugkerend, werden er bij de diensten van gemeente en OCMW het voorbije jaar 3 formele klachten ontvangen kaderend binnen het Participatiereglement, artikel 6 Klachtenbehandeling, dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad in zitting van 30 juni 2020. 1 klacht werd onontvankelijk verklaard, 2 klachten waren ontvankelijk maar bleken niet gegrond te zijn.

      Planning 2023-2024

      In 2023-2024 wordt er naar gestreefd om het MJP verder uit te voeren en het organisatiebeheersingssysteem verder structureel op te volgen en acties te formuleren en uit te voeren. Gelet op het fusietraject wordt ook  de evaluatie van het kader meegenomen. 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Resultaat: Met 17 niet gestemd
      Besluit

      Enig artikel:
      De Gemeenteraad neemt kennis van het rapporteringsverslag inzake organisatiebeheersing en klachtenbehandeling dat als bijlage aan dit besluit wordt gehecht.

Namens Gemeenteraad,

Florian Van de Sompel
Algemeen Directeur

Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter