Terug
Gepubliceerd op 22/12/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 23/11/2023 - 20:00 Gemeentehuis
Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
Linda Wyckstandt, Schepen
William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
Ilse Volcke, Schepen
Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
Afwezig: Chris Hullebusch, Raadslid
  • Openbaar

    • Notulen en zittingsverslag van de vorige zitting - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Chris Hullebusch, Raadslid

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

      Juridische context
      • Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de Gemeenteraad laatst gewijzigd in zitting van 19 november 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Resultaat: Met 16 niet gestemd
      Besluit

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

    • Financiële verdeelsleutel en gemeentelijke dotatie 2024 Hulpverleningszone Midwest - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad neemt akte van de financiële verdeelsleutel die de jaarlijkse bijdrage van elke gemeente aan de Zone Midwest vastlegt en die door de zoneraad in zitting van 24 oktober 2023 voor de begroting 2024 werd herbevestigd. De Gemeenteraad gaat akkoord met de exploitatietoelage en de investeringstoelage aan de Zone Midwest voor 2024.

      Juridische context
      • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
      • de wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid en meer bepaald artikel 68 § 1 dat bepaalt dat de gemeentelijke dotatie wordt ingeschreven in de uitgaven van elke gemeentebegroting
      • de wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid en meer bepaald artikel 68 § 2 dat bepaalt: ‘de dotaties van de gemeenten van de zone worden jaarlijks vastgelegd door de raad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden. Het akkoord wordt bereikt ten laatste op 1 november van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de dotatie bestemd is. …’
      • het Koninklijk Besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones, waarbij de gemeente Ruiselede wordt ingedeeld in hulpverleningszone 2 West-Vlaanderen (Zone Midwest)
      • de beslissing van 27 mei 2014 van de prezoneraad waarbij een akkoord werd bereikt m.b.t. de financiële verdeelsleutel die de dotatie bepaalt van elke gemeente aan de Zone Midwest; na diverse infosessies aan schepenen, raadsleden, financieel beheerders en secretarissen werd de financiële verdeelsleutel herbevestigd tijdens de prezoneraad op 24 juni 2014
      • de beslissing van 24 oktober 2023 van de zoneraad m.b.t. de opmaak van het budget voor 2023 waarbij deze financiële verdeelsleutel opnieuw werd bevestigd
      Feitelijke context en argumentatie

      De zoneraad van de Zone Midwest keurde in zitting van dinsdag 24 oktober 2023 de begroting van de hulpverleningszone voor het financieel dienstjaar 2024 goed. De totale exploitatietoelage van alle gemeenten samen voor 2024 bedraagt € 7.862.355,00, de totale investeringstoelage voor 2024 bedraagt € 1.605.000,00 en de totale gemeentelijk gezamenlijke toelage voor 2024 bedraagt € 9.467.355,00.

      De exploitatietoelage voor de gemeente Ruiselede wordt vastgesteld op € 121.157,50 en de investeringstoelage voor de gemeente Ruiselede wordt vastgesteld op €33.223,50.

      Financiële gevolgen

      2024/GBB/0410-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN : exploitatie (werkingssubsidie) Brandweer

      2024/GBB/0410-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN : investeringssubsidie Brandweer

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De Gemeenteraad neemt akte van de financiële verdeelsleutel die de jaarlijkse bijdrage van elke gemeente aan de Zone Midwest vastlegt en die door de zoneraad in zitting van 24 oktober 2023 voor de begroting 2024 werd herbevestigd.

      Artikel 2:
      De Gemeenteraad gaat akkoord met de exploitatietoelage aan de Zone Midwest voor 2024 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:

       

      Gemeente

      Dotatie 2024 (in euro)

      Ardooie

      € 287.080,50

      Hooglede

      € 322.523,50

      Ingelmunster

      € 240.051,50

      Izegem

      € 831.952,50

      Lichtervelde

      € 260.517,00

      Meulebeke

      € 292.852,50

      Moorslede

      € 313.367,00

      Pittem

      € 225.743,00

      Roeselare

      € 3.265.935,50

      Ruiselede

      € 121.157,50

      Staden

      € 322.495,50

      Tielt

      € 584.089,50

      Wingene

      € 404.182,50

      Dentergem

      € 197.703,50

      Oostrozebeke

      € 192.703,50

      Totaal

      € 7.862.355,00

       

                              

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       









      Artikel 3: 

      De Gemeenteraad gaat akkoord met de investeringstoelage aan de Zone Midwest voor 2024 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:

       

      Gemeente

      Dotatie 2024 (in euro)

      Ardooie

      € 63.397,50

      Hooglede

      € 68.533,50

      Ingelmunster

      € 68.533,50

      Izegem

      € 184.093,50

      Lichtervelde

      € 52.965,00

      Meulebeke

      € 70.780,50

      Moorslede

      € 64.842,00

      Pittem

      € 49.755,00

      Roeselare

      € 549.712,50

      Ruiselede

      € 33.223,50

      Staden

      € 71.422,50

      Tielt

      € 148.462,50

      Wingene

      € 90.361,50

      Dentergem

      € 45.100,50

      Oostrozebeke

      € 43.816,50

      Totaal

      € 1.605.000,00

       





















      Artikel 4:
      Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de voorzitter van de zoneraad van Zone Midwest, Kwadestraat 159 te 8800 Roeselare.

      Artikel 5:
      In uitvoering van artikel 285 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt binnen de 10 dagen na het nemen van dit besluit, deze beslissing ter kennis gebracht van de Provinciegouverneur.

    • Gemeentelijke dotatie aan de Politiezone Regio Tielt – dienstjaar 2024 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad stelt de gemeentelijke dotatie aan de Politiezone Regio Tielt vast voor het jaar 2024.

      Juridische context
      • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
      • de artikelen 40 en 71 van de Wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus dd. 7 december 1998 waardoor de gemeenteraadsbesluiten betreffende de bijdrage aan de Politiezone voor goedkeuring naar Dhr. Gouverneur dienen te worden gestuurd
      • het meerjarenplan 2020-2025 van de Lokale Politie - Politiezone Regio Tielt vastgesteld in het politiecollege van 14 juni 2019
      • de politiebegroting 2024 van de Lokale Politie – Politiezone Regio Tielt waaruit blijkt dat de gemeentelijke dotatie aan de politiezone € 409.502,00 bedraagt
      Feitelijke context en argumentatie

      Elke Gemeenteraad van de zone stemt de toelage die aan de Politiezone wordt overgemaakt. De gemeentelijke dotatie aan de Politiezone Regio Tielt werd vastgesteld op €409.502,00 voor het jaar 2024.

      Financiële gevolgen

      2024/GBB/0400-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (werkingssubsidie) 
      2024/GBB/0400-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (investeringssubsidie)

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeentelijke dotatie aan de Politiezone Regio Tielt wordt conform de beslissing van het Politiecollege vastgesteld op €409.502,00 voor het jaar 2024.

      Artikel 2:
      Een afschrift van dit besluit zal worden opgestuurd naar:
      -de Dienst Financiën van het Vlaams Gewest – ABA West-Vlaanderen, Burg 4 te Brugge.
      -dhr. Gouverneur, FAC Kamgebouw, Koning Albert I-laan 1/5 bus 6 te Brugge.
      -de Lokale Politie – Politiezone Regio Tielt, Grote Hulststraat 6 te Tielt.

    • Het algemeen uniform politiereglement voor de Politiezone Regio Tielt - aanpassing

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan de wijziging van het Algemeen Politiereglement. Een aantal zaken worden ingepast in het Algemeen Politiereglement en een aantal passages worden aangepast en uitgebreid.

      Juridische context
      • Artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
      • Het algemene politiereglement van de Politiezone Regio Tielt zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van Ruiselede op 15 juni 2017 en laatst gewijzigd op 18 maart 2021
      Feitelijke context en argumentatie

      De Politiezone Regio Tielt wenst het algemeen politiereglement dat van toepassing is op alle gemeenten van de zone aan te passen.

      Er wordt voorgesteld om een aantal zaken in te passen in het Algemeen Politiereglement:

      • nachtwinkels
      • plaatsverbod
      • prostitutie

      Er wordt ook voorgesteld om een aantal passages aan te passen en uit te breiden in het Algemeen Politiereglement m.b.t.:

      • fuiven, feesten en openbare evenementen in voor het publiek toegankelijke occasionele inrichtingen
      • (kwaadaardige, agressieve of gevaarlijke) honden.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De Gemeenteraad gaat akkoord om het navolgende toe te voegen in de inhoudstabel van het Algemeen Politiereglement van de Politiezone Regio Tielt:
      - in Titel II, hoofdstuk 1: Afdeling 12 - Nachtwinkels.
      - in Titel III, hoofdstuk 4: Afdeling 10 - Plaatsverbod.
      - in Titel III, hoofdstuk 4: Afdeling 11 - Prostitutie.
      - in Titel IV, hoofdstuk 1: Afdeling 6 - Nachtwinkels.

      Artikel 2:
      De Gemeenteraad gaat akkoord tot het toevoegen van een ’afdeling 12: Nachtwinkels’ onder Titel II, hoofdstuk 1 van het Algemeen Politiereglement van de Politiezone Regio Tielt als volgt:
      Afdeling - 12 - Nachtwinkels.
      Art. 2.1.12.0.1
      Het is verboden om in de onmiddellijke omgeving van vestigingseenheden geluidshinder te veroorzaken en andere vormen van overlast. De nachtrust van de omwonenden mag niet verstoord worden.
      Art. 2.1.12.0.2
      Het is verboden om de vestigingseenheid tussen 22 u. en 5 u. te laten beleveren.
      Art. 2.1.12.0.3
      Het is verboden om alcoholhoudende dranken te verbruiken in en rond de vestigingseenheden.
      Art. 2.1.12.0.4
      Het is verboden om in de onmiddellijke omgeving van vestigingseenheden voertuigen draaiende te houden terwijl het voertuig stilstaat, tenzij men daartoe genoodzaakt is.
      Art. 2.1.12.0.5
      Het is verboden om in de onmiddellijke omgeving van een vestigingseenheid een autoradio te laten spelen met een volume hoorbaar buiten het voertuig.

      Artikel 3:
      De Gemeenteraad gaat akkoord om Titel II, hoofdstuk 2 van het Algemeen Politiereglement van de Politiezone Regio Tielt het artikel 2.2.1.0.1.te wijzigen. Dit artikel luidt nu als volgt:

      Art. 2.2.1.0.1.
      Alle voor het publiektoegankelijke feestelijkheden en evenementen in occasionele inrichtingen, zelfs op en/of in private eigendommen dienen het voorwerp uit te maken van een voorafgaandelijke schriftelijke melding door de organisatoren aan de burgemeester. Behoudens uitdrukkelijk gemotiveerde en aanvaarde grondige redenen, gebeurt dit uiterlijk twee maanden vóór de aanvang van de feestelijkheden en/of evenementen. In geval de aanvraag korter is dan de voormelde twee maanden voor het evenement bestaat de mogelijkheid dat de politiediensten niet kunnen worden ingezet en evenementen omwille van deze redenen niet worden goedgekeurd.

      De schriftelijke melding gebeurt middels een door de gemeente ter beschikking gesteld meldingsformulier of digitale toepassing en bevat eveneens de overeenkomst tussen de organisatoren en de uitbaters of eigenaars van de locaties waar de feestelijkheden of evenementen doorgaan.

      De burgemeester maakt de melding over aan de lokale politie en brandweer voor advies en kan gebeurlijk additionele maatregelen opleggen dan wel, indien daartoe gegronde redenen zijn, de fuiven, feesten en openbare evenementen verbieden. De aanwezigheid van een advies van de plaatselijke hulpdiensten is een noodzakelijke voorwaarde voor de organisatie van een evenement.

      Voor feestelijkheden en/of evenementen geldt binnen de Politiezone Regio Tielt een algemeen sluitingsuur om 04u30. De organisator dient de nodige maatregelen te nemen om voorafgaand aan het sluitingsuur ervoor te zorgen dat de aanwezigen het evenement hebben verlaten.

      De burgemeester kan naar aanleiding van een aanvraag voor feestelijkheden en/of evenement bijkomende voorwaarden opleggen inzake permanente geluidsmeting, geluidsniveau, mogelijkheid om een systeem van waarborgen in te schrijven.
      In geval een organisator van feestelijkheden en/of evenementen sterke dranken wenst te schenken, dient de aanvraag van deze vergunning mee met de initiële melding aangevraagd te worden.

      Artikel 4:
      De Gemeenteraad gaat akkoord om Titel III, hoofdstuk 4 - afdeling 9, van het Algemeen Politiereglement van de Politiezone Regio Tielt het artikel 3.4.9.0.5.te wijzigen. Dit artikel luidt nu als volgt:
      Art. 3.4.9.0.5.
      Het is eigenaars, bezitters, bewakers of houders van honden, verboden hun honden op te hitsen.
      Kwaadaardige, agressieve of gevaarlijke honden moeten gemuilkorfd worden door de eigenaar of de begeleider zodra ze op het openbaar domein of op openbare plaatsen komen. Deze honden moeten aangelijnd worden gehouden door een volwassene, welke ook steeds controle dient te hebben over de hond. Voor honden van politiediensten en erkende bewakingsondernemingen geldt hierop een uitzondering.
      Onder een agressieve, kwaadaardige of gevaarlijke hond wordt begrepen: elke hond die, wanneer hij vrij zou rondlopen, zonder enige provocatie op een duidelijk en onmiskenbaar dreigende wijze naar iemand toeloopt; elke hond die iemand aanvalt, bijt of verwondt zonder provocatie of uitlokking; elke hond die reeds iemand heeft verwond of aangevallen zonder provocatie of uitlokking; elke hond die een ander huisdier verwondt of aanvalt zonder provocatie of uitlokking.
      Dieren die een gevaar betekenen voor het leven en de lichamelijke integriteit van personen en de veiligheid van goederen in een publiek toegankelijke plaats worden aan de eigenaar, bezitter, bewaker of houder onttrokken, die er niet langer vrij over kan beschikken, zolang dat met het oog op de handhaving van de openbare rust en/of veiligheid en/of voor het leven en de lichamelijke integriteit van personen of dieren en/of veiligheid van goederen vereist is. Alle hieraan verbonden kosten vallen ten laste van de eigenaar, bezitter, bewaker of houder van het dier.
      De aanwezigheid van honden die als gevaarlijk worden beschouwd en/of honden die getraind zijn om te bijten, is verboden in openbare inrichtingen of toegankelijk voor het publiek (inclusief bijgebouwen en terrassen), tijdens de organisatie van openbare markten en evenementen in openbare ruimtes, met uitzondering van beveiligingsbedrijven die dergelijke honden gebruiken bij de uitoefening van hun activiteiten en volgens het contract met hun klanten. Deze beveiligingsbedrijven zijn echter verplicht een kopie van het contract door te geven aan de lokale politie voor het gebruik van dergelijke honden. In geval van politie-interventie zijn de hondengeleiders van deze beveiligingsbedrijven verplicht hun honden weg te houden van de plaats van politie-interventie.
      Dolle honden dienen door hun houders te worden afgemaakt. Wanneer zij nalaten dit te doen, zal het lokaal bestuur in hun plaats optreden. Alle hieraan verbonden kosten vallen ten laste van de eigenaar, bezitter, bewaker of houder van het dier.

      Artikel 5:
      De Gemeenteraad gaat akkoord tot het toevoegen van een 'afdeling 10: Plaatsverbod' en een 'afdeling 11: Prostitutie' onder Titel III, hoofdstuk 4 van het Algemeen Politiereglement van de Politiezone Regio Tielt als volgt:

      Afdeling - 10 - Plaatsverbod.
      De burgemeester kan, in uitvoering van art. 134 sexies van de NGW, onder bepaalde omstandigheden een plaatsverbod opleggen als bestuurlijke maatregel.
      Het negeren van het plaatsverbod opgelegd door het lokaal bestuur conform art. 134 sexies van de Nieuwe Gemeentewet wordt gesanctioneerd met een administratieve geldboete.

      Afdeling - 11 - Prostitutie.
      Artikel 3.4.11.0.1.

      Elke zichtbare vorm van publiciteit om een huis van ontucht of prostitutie kenbaar te maken, is verboden in de openbare ruimte.

      Artikel 3.4.11.0.2.
      In de onmiddellijke omgeving van scholen, gebouwen van de eredienst en van typische woonbuurten of hiervoor bestemde gebieden is het verboden, zelfs op bedekte wijze, huizen, kamers of welke inrichting ook ter beschikking te houden voor ontucht of prostitutie.

      Artikel 3.4.11.0.3.
      §1. Het is verboden om huizen, kamers of welke inrichting of gedeelte ervan in welke juridische vorm ook aan één of meer personen ter beschikking te stellen of te laten gebruiken, als die personen één van de hiervoor beschreven bepalingen van deze afdeling overtreden.
      §2. De overtreder moet 30 dagen na een verwittiging door de burgemeester kunnen aantonen dat hij alle bestaande middelen heeft ingezet om de ter beschikkingstelling of het gebruik op welke manier dan ook te beëindigen.

      Artikel 6:
      De Gemeenteraad gaat akkoord tot het toevoegen van een ’afdeling 6: Nachtwinkels’ onder Titel IV, hoofdstuk 1 van het Algemeen Politiereglement van de Politiezone Regio Tielt als volgt:

      Afdeling - 6 - Nachtwinkels
      Art. 4.1.6.0.1.
      De uitbaters van de nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie worden ertoe gehouden om de onmiddellijke omgeving binnen een straal van 20 meter rond de nachtwinkel net te houden. De uitbater doet al het nodige om het afval te verzamelen en plaatst indien noodzakelijk een afvalemmer. Deze afvalemmer dient op een regelmatig tijdstip geleegd te worden. Deze bepalingen worden opgenomen in de vergunning.

    • Aankoop perceel weiland - Haantjesstraat zn, sectie G nr. 717A - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt de aankoop van een perceel weiland voorheen uitgebaat als stortplaats, met een oppervlakte van 61a80ca, gelegen Haantjesstraat zn. te Ruiselede -kadastraal gekend Sectie G nr. 717/A, goed.

      Juridische context
      • Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
      • Artikelen 1582 t.e.m. 1701 van het burgerlijk wetboek
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
      • Besluit Vlaamse regering over de subsidiëring van bebossing dd. 30 oktober 2020
      • Besluit van de gemeenteraad van 21 juni 2018 houdende goedkeuring van de ondertekening van het Burgemeestersconvenant met doelstellingen tot 2030
      • Besluit van de gemeenteraad van 21 oktober 2021 houdende goedkeuring van de ondertekening van het Lokaal Energie en Klimaatpact
      • Besluit college van burgemeester en schepenen van 15 december 2022 met principieel akkoord tot aankoop voormalige stortplaatsen
      Feitelijke context en argumentatie

      Via een schrijven van 1 maart 2021 van minister Zuhal Demir werden de gemeenten gestimuleerd om voormalige stortplaatsen in de gemeente aan te kopen om te bebossen.

      Door het Agentschap Natuur en Bos en OVAM worden subsidies voorzien voor de aankoop en bebossing van de grond en een oriënterend bodemonderzoek.

      Tot eind 2023 bedraagt de subsidie voor aankoop van gronden om te bebossen 90% van het aankoopbedrag, inclusief alle aankoopkosten, met een plafond van €7/m² en een maximum van €250.000 per aanvraag.   
      De aankoop komt voor subsidie in aanmerking als er voldoende garanties zijn dat de aangekochte gronden op korte termijn (binnen de 3 jaar) ook effectief bebost zullen worden.

      Voor de gemeente Ruiselede komen 3 voormalige stortplaatsen in aanmerking voor dit gesubsidieerd bebossingsproject.
      Eén van de voormalige stortplaatsen bevindt zich in de Haantjesstraat op het kadastraal perceel Sectie G nr. 717A, met een kadastrale oppervlakte van 61a 80ca. Deze stortplaats werd uitgebaat in de periode 1970-1976.

      Op het perceel werd op 9 september 2008 een oriënterend bodemonderzoek uitgevoerd, gevolgd door een beschrijvend bodemonderzoek op 18 oktober 2011 evenals een beperkt bodemsaneringsproject op 24 oktober 2013. Uit de eindverklaring van het bodemsaneringsproject ingediend bij OVAM op 17 juli 2014 blijkt dat er geen verdere maatregelen noodzakelijk zijn gelet op de bodemkenmerken en de functie van de grond.

      In het actieplan van het Burgemeestersconvenant 2030 werd gekozen voor het uitbreiden en inrichten van natuur- en bosgebieden en het stimuleren van de aanplanting van bomen. Ook via het Lokaal Energie en Klimaatpact engageert de gemeente zich om tegen 2030 in te zetten op vergroening van de omgeving door het aanplanten van extra bomen, hagen en natuurgroenperken. Meer groen zorgt voor een gezondere en aangenamere leefomgeving, gezondere lucht, bevordert de biodiversiteit en vermindert de hittestress door schaduw- en koelplekken.

      Op 6 december 2022 ontving de gemeente een schattingsverslag van de afdeling Vastgoedtransacties waaruit blijkt dat de grond geschat wordt op maximaal €5/m² indien de grond vrij is van pacht. Indien de grond verpacht wordt, moet er nog een uitwinningsvergoeding voor de pachter betaald worden. Deze uitwinningsvergoeding zit ook vervat in de maximale aankoopwaarde van €5/m².

      Bij een verkoopprijs van €5/m² bedraagt het gemeentelijk aandeel €0,5/m² mits het bekomen van een subsidie van het Agentschap Natuur en Bos.

      Eind januari 2023 werd een mondeling akkoord bekomen met familie Dewinter, eigenaar van de voormalige stortplaats in de Haantjesstraat.

      De uitwinningsvergoeding voor de pachter, de heer Marnix Bruyneel, wordt betaald door de verkoper. De gemeente bereikte een mondeling akkoord met diezelfde pachter voor het verwijderen van alle opstallen (betonnen staken en draad) mits de som van €300.

      Door notariskantoor Verhaeghe - Baert werd een ontwerp-verkoopakte opgesteld. 

      Bijlagen:

      - liggingsplan
      - schattingsverslag
      ontwerp-verkoopakte
      - brief mininster Demir
      - subsidievoorwaarden aankoop te bebossen gronden openbare besturen
      - visum financieel directeur.

      Financiële gevolgen

      2023/4.1.3/0340-00/2200000/GEMEENTE/CBS/4.1.3 : € 30.900,00

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De aankoop van een perceel weiland voorheen uitgebaat als stortplaats met een oppervlakte van 61a80ca, gelegen Haantjesstraat zn. te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie G nr. 717/A, tegenover de heer Ronny Dewinter, wonende Izegemstraat 79 te 9800 Deinze - mevrouw Teuntje Dewinter, wonende Groenestraat 38/B te 8755 Ruiselede - de heer Thijs Dewinter, wonende Lindelaan 11 te 9800 Deinze goed te keuren mits de som van €30.900,00. 

      Artikel 2:
      Alle bepalingen van ontwerp-aankoopakte, in bijlage van dit besluit, goed te keuren.

      Artikel 3:
      De Algemene Administratie van Patrimoniumdocumentatie te ontslaan inschrijving van ambtswege te nemen bij overschrijving van deze akte.

    • Verkoop perceel cijnsgrond - Kruisbergstraat 43, sectie A nr. 498N - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt de onderhandse verkoop van een perceel gemeentegrond met een oppervlakte van 8a32ca, gelegen Kruisbergstraat 43 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie A nr. 489/N, goed.

      Juridische context
      • Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
      • Artikelen 1582 t.e.m. 1701 van het burgerlijk wetboek
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
      Feitelijke context en argumentatie

      Wijlen Gabriël Verheye, wonende Kruisbergstraat 41 te Ruiselede, pachtte sinds 1982 een bebouwd perceel gemeentegrond ook cijnsgrond genaamd, gelegen Kruisbergstraat nr. 43 - kadastraal gekend sectie A nr. 489N. Het desbetreffend perceel heeft een oppervlakte van 832 m² en is gelegen in woongebied met landelijk karakter.

      Na het overlijden van de heer Gabriël Verheye, verzochten de erfgenamen Verheye om het desbetreffend perceel cijnsgrond aan te kopen tegenover de gemeente zodat zij naast eigenaar van de woning ook eigenaar van de grond worden.

      Op 13 december 2022 ontving de gemeente een schattingsverslag van de Afdeling Vastgoedtransacties waaruit blijkt dat de cijnsgrond geraamd wordt op de waarde van bouwgrond met 1/3 verminderd. 

      Gezien de opstaande woning eigendom is van consoorten Verheye is het wenselijk om de grond onderhands aan de erfgenamen te verkopen.

      In zitting van 15 december 2022 verklaarde het College zich akkoord met de schattingsprijs en de opstart van een onderhandse verkoopprocedure met de erfgenamen Verheye.  

      De erfgenamen Verheye bevestigden mondeling hun akkoord met de vraagprijs.

      Op 20 juni 2023 werd een opmetingsplan opgemaakt door landmeetbureau Toporama waaruit blijkt dat het perceel een oppervlakte heeft van 832 m².

      Door notariskantoor Verhaeghe - Baert werd een ontwerp-verkoopakte opgesteld. 

      Bijlagen:

      - liggings-en opmetingsplan
      - schattingsverslag
      ontwerp-verkoopakte

      Financiële gevolgen

      2023/GBB/0050-00/2600000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: €133.120,00

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De onderhandse verkoop van een bebouwd perceel gemeentegrond met een oppervlakte van 8a32ca, gelegen Kruisbergstraat 43 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie A nr. 489/N, aan mevrouw Christine Verheye, wonende Veerstraat 11 te 9140 Temse - de heer en mevrouw Jan Verheye, wonende Wangrose 50 te 7864 Lessines - de heer Rik Verheye, wonende Nieuwstraat 50 te 9840 De Pinte goed te keuren mits de som van €133.120,00. 

      Artikel 2:
      Alle bepalingen van ontwerp-verkoopakte, in bijlage van dit besluit, goed te keuren.

      Artikel 3:
      De Algemene Administratie van Patrimoniumdocumentatie te ontslaan inschrijving van ambtswege te nemen bij overschrijving van deze akte.

    • Landinrichting Veldgebied Brugge, wijziging inrichtingsplan Wildenburg-Aanwijs - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijziging.

      Juridische context
      • Ministerieel besluit van 21 augustus 2014 met goedkeuring van het inrichtingsplan Wildenburg-Aanwijs en latere wijzigingen
      • Gemeenteraadsbeslissing dd. 27 december 2018 waarbij de begraafplaats Sint-Pietersveld kosteloos werd overgenomen van het Penitentiair Landbouwcentrum
      • Gemeenteraadsbeslissing dd. 17 september 2020 waarin goedkeuring werd gegeven aan de wijziging van het Landinrichtingsproject Bulskampveld
      Feitelijke context en argumentatie

      Het eindvoorstel van inrichtingsplan Wildenburg-Aanwijs werd goedgekeurd bij MB van 21 augustus 2014. Het inrichtingsplan heeft als belangrijkste doelstelling om de onthaalpoorten Wildenburg en Aanwijs van het landschapspark Bulskampveld in te richten, te zorgen dat de omgevingskwaliteit van deze onthaalpoorten verbeterd wordt en dat deze onthaalpoorten op een kwaliteitsvolle manier ingeschakeld kunnen worden in het recreatief netwerk van het landschapspark Bulskampveld.

      Eén van de uitvoeringseenheden heeft betrekking op de cultuurhistorische opwaardering van de kapel (grondgebied Wingene) en de begraafplaats Sint-Pietersveld (grondgebied Ruiselede).
      Bij de eerdere goedkeuring van de wijziging van het inrichtingsplan Wildenburg-Aanwijs (GR 17 september 2020 gevolgd door MB 10 december 2020) werd o.m. deze uitvoeringseenheid gewijzigd: gemeente Ruiselede i.p.v. Penitentiair Landbouwcentrum, uitbouw natuurbegraafplaats, …

      In functie van het uitvoeringsdossier “4.1.1.c Inrichting  begraafplaats Sint-Pietersveld” dringt een nieuwe wijziging zich op.
      De Vlaamse Landmaatschappij vraagt aan de gemeenteraad of ze kunnen instemmen met volgende aan de gemeente toegewezen taken en financiële engagementen:

      • De gemeente Ruiselede zal de maatregel 4.1.1.c.1 Omgevingsaanleg en inrichting natuurbegraafplaats (onderdeel van maatregel 4.1.1.c Inrichting van het kerkhof Sint-Pietersveld), die uitgevoerd wordt door de Vlaamse Landmaatschappij, financieren ten bedrage van 40 % van de werkelijke kostprijs (uitvoering van landinrichtingswerken):
        • Voorziene jaar van uitvoering: 2024-2025
        • Kostprijs  na aanbesteding: €174.623
        • Subsidie landinrichting (60%): €104.774
        • Aandeel gemeente (40%): €69.849 
      • De gemeente Ruiselede zal de maatregel 4.1.1.c.3 Consolidatie graftekens met erfgoedwaarde (onderdeel van maatregel 4.1.1.c Inrichting van de begraafplaats Sint-Pietersveld), die uitgevoerd wordt door de Vlaamse Landmaatschappij, financieren ten bedrage van 50 % van de werkelijke kostprijs (uitvoering van landinrichtingswerken):
        • Voorziene jaar van uitvoering: 2024-2025
        • Kostprijs na aanbesteding : €36.677
        • Subsidie landinrichting (50%): €18.338,5
        • Aandeel gemeente (50%): €18.338,5
      In bijlage het rapport met voorstel van wijziging.
      Financiële gevolgen

      2024/4.4.1/0990-00/2200000/GEMEENTE/CBS/4.4.1 - In het MJP werd een krediet van €112.000 voorzien.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel

      De Gemeenteraad gaat akkoord met voorliggende wijzigingen van het inrichtingsplan Wildenburg-Aanwijs en het bijhorende uitvoerings- en financieringsplan voor de maatregelen:

      • 4.1.1.c Inrichting van de begraafplaats Sint-Pietersveld)
        • 4.1.1.c.1 Omgevingsaanleg en inrichting natuurbegraafplaats
        • 4.1.1.c.3 Consolidatie graftekens met erfgoedwaarde
    • Woonstart: aanduiden vertegenwoordiger toewijzingsraad - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad duidt mevr. Greet De Roo, Burgemeester, aan als gemeentelijke vertegenwoordiger in de toewijzingsraad van Woonstart.

      Juridische context
      • De Vlaamse Codex Wonen van 17 juli 2020
      • Het Besluit Vlaams Codex Wonen van 11 september 2020
      • Artikel 56 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
      • Gemeenteraadsbeslissing van 18 augustus 2022 houdende gunstig advies omtrent het vormen van een woonmaatschappij in het werkingsgebied Midwest-Oost
      • Gemeenteraadsbeslissing van 20 april 2023 houdende aanduiden van twee kandidaten voor het bestuurdersmandaat bij de Woonmaatschappij Midwest-Oost
      Feitelijke context en argumentatie

      Op 7 juli 2023 werd de nieuwe woonmaatschappij Woonstart officieel opgericht.

      Samen met de start van de vele nieuwe woonmaatschappijen en de hertekening van het woonlandschap heeft de Vlaamse Regering beslist om ook de toewijzingsregels voor sociale woningen drastisch te wijzigen.

      Op vandaag worden sociale woningen aan kandidaat-huurders toegewezen volgens twee systemen: enerzijds op basis van chronologie en lokale binding van de sociale huisvestingsmaatschappijen en anderzijds via een puntensysteem van de sociale verhuurkantoren.
      Op 1 januari 2024 treden de bepalingen over het nieuwe toewijzingsmodel van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit Vlaams Codex Wonen van 2021 in werking.

      Het nieuw toewijzingsmodel voorziet 4 instroommogelijkheden voor een sociale woning.
      De toewijzingsregels in het nieuw toewijsmodel worden in de toekomst door een toewijzingsraad in een toewijzingsreglement gegoten en periodiek geëvalueerd.
      De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op en staat in voor de uitvoering van de praktische regels met betrekking op de versnelde toewijzingen en specifieke doelgroepen en werkt een huishoudelijk reglement uit.

      Het Bestuursorgaan van Woonstart heeft op 14 september 2023 besloten om de toewijzingsraad als volgt samen te stellen:

      Vertegenwoordigers uit de publieke sector (telkens 1 vertegenwoordiger):
      - gemeentebesturen Meulebeke, Pittem, Ruiselede, Tielt, Wingene
      - IGS wonen regio Tielt
      - Woonstart (voorzitter)
      - Vivendo, Vivus (= fusie van Helpt Elkander, Mijn Huis en RSVK Waregem), Thuiswest (= fusie van De Mandel, IZI Wonen en SVK's Roeselare en Izegem).

      Vertegenwoordigers uit de welzijnssector (telkens 1 vertegenwoordiger):
      - sector van de psychiatrische gezondheidszorg
      - sector van de woon-ondersteunende diensten
      - sector van de bijzondere jeugdzorg
      - sector voor mensen met een beperking
      - CAW Midden West-Vlaanderen.

      Uiteindelijk zou de toewijzingsraad uit 15 personen bestaan, aangevuld met medewerkers van Woonstart.

      Aan de leden-gemeenten wordt gevraagd om een vertegenwoordiger aan te duiden om te zetelen in de toewijzingsraad.

      Gelet op de uitslag van de geheime stemming, gehouden op grond van art. 34 van het Decreet Lokaal Bestuur:

      Vertegenwoordiger toewijzingsraad:

      - Mevr. Greet De Roo bekomt 9 ja-stemmen
      - Dhr. Tom De Paepe bekomt 7 ja-stemmen.

      Geheime stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Gestemd: Frans Debouck, Gilles Verstraete, Greet De Roo, Christel L'Hoost, William Coppens, Ilse Volcke, Hannes Gyselbrecht, Tom De Paepe, Julie De Coster, Filip Verstuyft, Lieve Van Erum, Marnix Van Daele, Marc De Muynck, Linda Wyckstandt, Chris Dewinter, Frederik Crul
      Stemmen voor: 16
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 0
      Besluit

      Enig artikel:

      Mevr. Greet De Roo, Burgemeester, wonende Tieltstraat nr.8 te 8755 Ruiselede (greet.deroo@ruiselede.be), wordt aangeduid als gemeentelijke vertegenwoordiger in de toewijzingsraad van Woonstart.

    • Werkingsverslag KUMA (deeltijds kunstonderwijs beeldende kunst) 2022-2023 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt het werkingsverslag van Kuma (Beeldende Kunst) Ruiselede voor het academiejaar 2022-2023 goed.

      Juridische context
      • Decreet Lokaal Bestuur, art. 388-473 houdende de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder art. 392-395 houdende de intergemeentelijke samenwerkingen zonder rechtspersoonlijkheid (de interlokale verenigingen)
      • Oprichting interlokale vereniging en opstart vestigingsplaats van de Kunstacademie Maldegem (DKO Beeldende Kunsten) te Ruiselede goedgekeurd door de Gemeenteraad dd. 20 februari 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      Op dinsdag 1 september 2020 werd in basisschool De Kiem gestart met de lessen van KUMA (deeltijds kunstonderwijs beeldende kunst). 

      De organisatie heeft in Ruiselede het derde werkingsjaar 2022-2023 achter de rug. Het werkingsverslag werd ontvangen op 4 oktober 2023.

      De onkosten voor Ruiselede bedragen voor het jaar 2022-2023 €438,70 en omvatten de werkingskosten en de secretariaatskosten (verdeelsleutel van 3%). De leraarsuren werden in dit derde werkingsjaar volledig door de Vlaamse Overheid gedragen.

      2023-2024

      Kort na de start van de inschrijvingen voor het schooljaar 2023-2024 waren de klassen beeldende kunst in Ruiselede snel volzet. Daarom werd de eerste groep (20 ll. t.o.v. 12 in 2022-2023) ontdubbeld en wordt de leerkracht sinds september 2023 ondersteund door de inzet van een tweede lesgever. 

      Indien deze groei ook het volgende schooljaar aanhoudt, dient ook daar nagegaan te worden of ook voor de tweede groep (17 ll. t.o.v. 13 in 2022-2023) een bijkomende leerkracht ingezet kan worden.

      Hoewel dit niet zal leiden tot een stijging in de loonkosten van de leerkrachten (gesubsidieerd), zal het aantal secretariaatsuren (en de loonkosten hieraan verbonden) vermoedelijk wel toenemen om de nodige ondersteuning te bieden.

      Financiële gevolgen

      2023/1.1.7/0820-00/6498000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - voorzien krediet €2.500

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      De Gemeenteraad keurt het werkingsverslag van Kuma (Beeldende Kunst) Ruiselede voor het academiejaar 2022-2023 goed.

    • Organisatie Techniekacademie: wijzigingen werking 2024 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad gaat akkoord om de samenwerking met Techniekacademie verder te zetten onder de nieuwe voorwaarden en keurt hiertoe de samenwerkingsovereenkomst goed.

      Juridische context
      • Beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen dd. 1 oktober 2015 met betrekking tot de organisatie van de eerste Techniekacademie
      • Beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen dd. 21 juni 2018 om in te stappen in de organisatie van de Junior Techniekacademie
      • Beslissing van de Gemeenteraad dd. 18 juni 2019 waarin akkoord werd gegaan met een samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur en Hogeschool Vives voor de organisatie van de Techniekacademie voor de periode 2020-2025
      • Beslissing van de Gemeenteraad dd. 17 februari 2022 waarin akkoord werd gegaan met een aangepaste samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur en Hogeschool Vives voor de organisatie van de Techniekacademie voor de periode 2022-2025
      • Beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen dd. 19 oktober 2023 betreffende de wijzigingen in de werking van Techniekacademie in 2024
      Feitelijke context en argumentatie

      In 2016 werd door Hogeschool Vives i.s.m. het gemeentebestuur voor het eerst een Techniekacademie georganiseerd in Ruiselede voor leerlingen uit het 5e en 6e leerjaar. In 2019 werd daarbovenop ook van start gegaan met een Techniekacademie voor leerlingen uit het 3e en 4e leerjaar. De Techniekacademie heeft als doelstelling het motiveren en inspireren van kinderen en jongeren voor STEM. Dit wordt ook vanuit Vlaanderen, België, Europa,... naar voor geschoven vanuit de toenemende nood aan mensen met STEM-profielen in een wereld die steeds complexer wordt op vlak van technologie. 

      In 2019 werd deze samenwerking bevestigd aan de hand van een samenwerkingsovereenkomst en dit voor de beleidsperiode 2020-2025. In 2022 werd deze overeenkomst aangepast naar aanleiding van stijgende werkingskosten waardoor het aantal workshops werd gewijzigd.

      Wijziging werkingsjaar 2024

      Voor de realisatie van de workshops is de organisatie afhankelijk van heel wat financiële middelen, waaronder een subsidie voorzien voor STEM-activiteiten vanuit de Vlaamse Overheid (VLAIO). De gekende subsidiestructuur eindigde in mei 2023. Op 1 juni 2023 werd een nieuwe subsidiestructuur opgestart met een volledig nieuwe verdeling van de financiële middelen, waarbij minder subsidies beschikbaar zullen zijn om de Techniekacademie te blijven realiseren. Hierdoor bleek de organisator genoodzaakt om zelf ook enkele aanpassingen door te voeren:

      • De bijdrage van de 108 gemeenten zal verhoogd worden naar €1.200 (nu €850 voor Junior Techniekacademie, €920 voor Tiener Techniekacademie).
      • De bijdrage van de deelnemers wijzigt minimaal. Het deelnamegeld van Junior Techniekacademie wordt verhoogd van €65 naar €70 (zoals bij Tiener Techniekacademie). De duur van een workshop uit de Junior Techniekacademie verhoogt ook naar 2u (zoals bij Tiener Techniekacademie). 
      • Voortaan is ook een minimum aantal deelnemers per workshop vereist en dient het gemeentebestuur de inschrijvingsgelden bij te passen indien dat niet het geval is. 
      • Voortaan is kosteloos annuleren slechts mogelijk tot 1 maand voor de start van de inschrijvingen.

      De huidige engagementsverklaring werd opgemaakt in 2020, aangepast in 2022 en geldt tot en met 2025. Intussen is gebleken dat deze vooropgestelde datum te ver in de toekomst ligt. Zo werd er bijvoorbeeld ook geen rekening gehouden met indexeringen (lonen, grondstoffen, gereedschap,...). Daarom wordt een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met looptijd van 1 jaar opgesteld waarmee de werking van de Techniekacademie in 2024 verder gezet zal worden en dit voor 1 groep per leeftijdscategorie (Junior en Tiener).

      Erkenning

      Gemeentebesturen kunnen bij VLAIO een erkenning als STEM-academie aanvragen. Deze erkenning kan een subsidie van €1.500 per postcode opleveren. Bij de aanvraag tot erkenning kan verwezen worden naar de Techniekacademie die als erkende gangmaker instaat voor de uitvoer van de STEM-trajecten. 

      Financiële gevolgen

      2024/1.1.4/0879-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - Toegestane werkingssubsidies aan andere (overheids)instellingen of organisaties - Beschikbaar: €2.850

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De Gemeenteraad gaat akkoord om de samenwerking met Techniekacademie verder te zetten onder de nieuwe voorwaarden en dit voor één groep per leeftijdscategorie.

      Artikel 2:

      De Gemeenteraad gaat akkoord met het indienen van een aanvraag tot erkenning als STEM-academie en in een latere fase het indienen van een subsidieaanvraag bij VLAIO.

    • I.V.I.O.: agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering op maandag 11 december 2023 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van I.V.I.O. op 11 december 2023 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze vergadering op om de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 11 december 2023 goed te keuren.

      Juridische context
      • Artikel 454 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen , waarbij bepaald wordt dat minstens één buitengewone algemene vergadering belegd wordt in de loop van het laatste trimester van elk jaar om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgend boekjaar te bespreken en waarbij een door de raad van bestuur opgestelde begroting op de agenda van deze vergadering staat vermeld
      • Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad
      Feitelijke context en argumentatie

      De gemeente werd per aangetekend schrijven van 18 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van I.V.I.O. op 11 december 2023.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 11 december 2023 zullen volgende agendapunten behandeld worden:
      1. Kennisname van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie in 2024
      2. Goedkeuring budget 2024
      3. Ontslag bestuurder en benoeming nieuwe bestuurder
      4. Varia.

      Ter verduidelijking in bijlage:
      1. presentatie budget 2024.
      2. krachtlijnen budget 2024
      3. budget 2024

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De Gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 11 december 2023 met volgende agendapunten:  

      1. Kennisname van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie in 2024
      2. Goedkeuring begroting 2024
      3. Ontslag bestuurder en benoeming nieuwe bestuurder
      4. Varia

      Artikel 2:

      De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 11 december 2023 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 11 december 2023 goedkeuren.

      Artikel 3:

      Deze beslissing over te maken aan I.V.I.O. Lodewijk de Raetlaan 12, 8870 Izegem.

    • DVV Midwest: agenda en mandaat vertegenwoordiger voor de bijzondere algemene vergadering op dinsdag 12 december 2023 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de bijzondere algemene vergadering van DVV Midwest op 12 december 2023 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze bijzondere algemene vergadering op om de punten van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 12 december 2023 goed te keuren.

      Juridische context
      • het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking zoals gewijzigd op 18 januari 2013
      • artikel 432 het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
      • artikel 15 van de statuten van DVV Midwest
      Feitelijke context en argumentatie

      De leden van de algemene vergadering van DVV Midwest zijn op 2 oktober 2023 per e-mail uitgenodigd voor de bijzondere algemene vergadering die doorgaat op 12 december 2023 om 18.00 u.

      Op deze algemene vergadering worden volgende punten geagendeerd:

      • 1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 27 juni 2023
      • 2. Vaststellen bijdrage gemeenten 2024
      • 3. Jaarplanning 2024
      • 4. Budget 2023-2024
      • 5. Varia
      • 6. Volgende algemene vergadering.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:          
      De Gemeenteraad keurt de agenda van de bijzondere algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest dd. 12 december 2023 om 18.00 u goed.

      Artikel 2:         
      De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de bijzondere algemene vergadering van 12 december 2023 zal zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 12 december 2023 goedkeuren.

      Artikel 3:             
      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest (via dvv-midwest@midwest.be).

    • TMVS dv: agenda en mandaat vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering op dinsdag 12 december 2023 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 12 december 2023 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 12 december 2023 goed te keuren.

      Juridische context
      • het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering
      Feitelijke context en argumentatie

      De gemeente Ruiselede is aangesloten bij de TMVS dv. De gemeente werd per aangetekend schrijven van 3 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv. die op 12 december 2023 plaatsheeft. Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 3 oktober 2023 overgemaakt.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De Gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda (inclusief de agendapunten m.b.t. de statutenwijziging) van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 12 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
      1. Wijziging van vermogen
      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
      3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
      4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
      5. Statutaire benoemingen
      6. Statutenwijziging
      6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
      6.2. Nieuwe tekst van de statuten
      7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
      8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
      9. Volmachten
      Varia
      Artikel 2:
      De Gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 12 december 2023, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de Gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
      Artikel 3:
      Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:
      · hetzij per elektronische post, 20231212BAVTMVS@farys.be
      · hetzij per post t.a.v. TMVS dv p.a. Farys ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent.

    • WVI: agenda en mandaat vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering op woensdag 13 december 2023 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van de WVI op 13 december 2023 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 13 december 2023 goed te keuren.

      Juridische context
      • Artikelen 56 en 454 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
      • De gemeenteraadsbeslissing van 19 februari 2019 houdende aanduiding van een afgevaardigde en een plaatsvervangend afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van de WVI gedurende de legislatuur 2019 - 2024
      • Artikel 12 en 13 van de goedgekeurde statuten van de WVI
      Feitelijke context en argumentatie

      De gemeente werd per aangetekend schrijven van 26 oktober 2023 door WVI uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering op 13 december 2023 om 18u30 in zaal De Magneet, Egemstraat 49, 8740 Pittem.

      Volgende agendapunten zullen op deze vergadering besproken worden:
      1. Goedkeuring verslag van de Algemene Vergadering dd. 7 juni 2023
      2. Begroting 2024
      3. Benoeming commissaris-revisor voor een periode van 3 jaar en vaststelling jaarbezoldiging
      4. Mededelingen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de WVI op 13 december 2023.

      Artikel 2:
      De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering wordt opgedragen om zijn stemgedrag af te stemmen op deze
      beslissing en alsdusdanig de op de agenda geplaatste punten van de buitengewone algemene vergadering van de WVI op 13 december 2023 goed te keuren.

      Artikel 3:
      Deze beslissing over te maken aan de WVI, Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge.

    • CIPAL: agenda en mandaat vertegenwoordiger voor de algemene vergadering op donderdag 14 december 2023 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van CIPAL op 14 december 2023 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 14 december 2023 goed te keuren.

      Juridische context
      • het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking
      • het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal
      Feitelijke context en argumentatie

      De gemeente werd per mail op 27 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van CIPAL van 14 december 2023.

      Op de algemene vergadering van 14 december 2023 zullen volgende agendapunten behandeld worden:

      1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers
      2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2024
      3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 goedgekeurd.

      Artikel 2:
      De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

      Artikel 3:
      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

    • Farys ov: agenda en mandaat vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering op vrijdag 15 december 2023 en statutenwijziging - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Chris Hullebusch, Raadslid

      De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Farys ov op 15 december 2023 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de algemene vergadering van 15 december 2023 goed te keuren.

      Juridische context
      • het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering
      Feitelijke context en argumentatie

      Farys verzorgt verschillende diensten in het publieke domein voor de deelnemende steden en gemeenten. Voor deze deelnemers verzorgen ze drinkwaterdistributie, drinkwatertransport, zuivering en beheer van sportaccommodaties.

      Het gemeentebestuur werd per aangetekend schrijven van 15 september 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Farys ov van 15 december 2023.

      Op de algemene vergadering van 15 december 2023 zullen volgende agendapunten behandeld worden:

      1. Wijziging in deelnemers en/of kapitaal

      2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal

      3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB)

      4. Begroting 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB )

      5. Statutaire benoemingen

      6. Samenwerking binnen Waterunie Operator

      6.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB

      6.2. Goedkeuring tot oprichting van de naamloze vennootschap van publiek recht “Waterunie Operator” overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB

      6.3. Statutenwijziging Farys

      6.3.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking

      6.3.2. Nieuwe tekst van de statuten

      6.3.3. Volmachten

      7. Samenwerking met Azulatis

      7.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB

      7.2. Statuten Azulatis NV - kennisname

      7.3. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Azulatis overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB

      8. Samenwerking met SWDE

      8.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB

      8.2. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Mainvault overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB

      8.3. Statuten Mainvault NV

      Varia

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      Goedkeuring te verlenen aan alle punten (inclusief de statutenwijziging) op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering Farys ov van 15 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

      1. Wijziging in deelnemers en/of kapitaal

      2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal

      3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB)

      4. Begroting 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB )

      5. Statutaire benoemingen

      6. Samenwerking binnen Waterunie Operator

      6.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB

      6.2. Goedkeuring tot oprichting van de naamloze vennootschap van publiek recht “Waterunie Operator” overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB

      6.3. Statutenwijziging Farys

      6.3.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking

      6.3.2. Nieuwe tekst van de statuten

      6.3.3. Volmachten

      7. Samenwerking met Azulatis

      7.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB

      7.2. Statuten Azulatis NV - kennisname

      7.3. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Azulatis overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB

      8. Samenwerking met SWDE

      8.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB

      8.2. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Mainvault overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB

      8.3. Statuten Mainvault NV

      Varia

      Artikel 2:
      De aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervanger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov vastgesteld op 15 december 2023, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de Gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.

      Artikel 3:
      Een afschrift van dit besluit zal:
      · hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20231215BAVFarys@farys.be,
      · hetzij per post t.a.v. Farys ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent, gestuurd worden.

Namens Gemeenteraad,

Annelies Van Tomme
Algemeen Directeur wnd.

Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter