De Gemeenteraad stelt het reglement 'Belasting op het privaat gebruik van het openbaar domein (2025-2031)' vast.
Elke burger of een aannemer die werken heeft gepland waarbij het noodzakelijk is om tijdelijk het openbaar domein in te nemen, zoals bij een verhuis, verbouwingswerken, parkeren van een werfvoertuig, plaatsen van een stelling op het voetpad, sleufwerken, wegenwerken, en andere werkzaamheden of activiteiten die verkeersbelemmeringen veroorzaken, heeft een vergunning nodig. Zonder voorafgaande machtiging van de bevoegde gemeentelijke overheid is het verboden om delen van het openbaar domein voor privatief gebruik in te nemen.
Een inname van het openbaar domein vraagt bijkomende inspanningen van het gemeentebestuur om het openbaar verkeer niet te sterk te belemmeren. Met het oog op het verzekeren van de veiligheid, de vrije doorgang op het openbaar domein en een tijdige communicatie met alle belanghebbenden is het aangewezen de inname van het openbaar domein te reglementeren en eveneens voor de inname een belasting te vorderen. Het privatief gebruiken van het openbaar domein veroorzaakt vaak de nodige hinder en vraagt een nauwgezette opvolging vanuit de gemeente. Het volledig afsluiten van de rijbaan heeft grote gevolgen voor weggebruikers en omwonenden en vraagt vanuit de gemeente extra coördinatie op vlak van communicatie, inplannen van omleidingen, advies politie.... Dit rechtvaardigt een substantiële verhoging van de bestaande tarieven.
De reglementen van gemeente Wingene en Ruiselede werden samen bekeken, en een nieuw voorstel van reglement werd opgemaakt. Dit reglement werd in de gemeenteraad van Wingene van 21 oktober 2024 vastgesteld.
Ten opzichte van het bestaande reglement zijn voornamelijk volgende zaken gewijzigd:
1) De belasting van 2,50 euro per dag wordt gewijzigd naar 0,50 euro per m². Het principe om pas vanaf de zesde dag te beginnen aanrekenen, blijft behouden, waarbij dit ook de eerste dag van aanrekening is. Bij een inname van langer dan 5 dagen, worden de eerste 5 dagen bijgevolg niet meer aangerekend. Op die manier worden enkel grotere, langdurige werken geviseerd.
2) Voor het afsluiten van de rijbaan werd geen extra vergoeding gevraagd. Nu wordt voorgesteld om een forfait van 100 euro per dag aan te rekenen bij het volledig afsluiten van de rijbaan, en dit reeds vanaf dag 1. Kortstondige innames met zeer grote impact worden zo wel belast.
3) Bij overtredingen wordt de verschuldigde belasting aangerekend, vermeerderd met de eventueel gemaakte kosten voor werkuren en inzet van materiaal door de gemeente en indien van toepassing vermeerderd met de forfaitaire retributie in geval van nalatigheid. Dit alles volgens de geldende tarieven van het algemeen retributiereglement. Voorheen werd bovenop de verschuldigde belasting, enkel een administratieve geldboete van 25 euro aangerekend.
Dit reglement zou ingaan vanaf 1 januari 2025.
2025/GBB/0020-00/7361000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (en verdere jaren).
De exacte financiële gevolgen zijn afhankelijk van het aantal aanvragen voor innames openbaar domein en de duurtijd ervan. In 2024 (tot begin november) bedroegen de inkomsten hiervan in totaal 2.115 euro.
Door de tarieven te wijzigen naar het aantal m² ipv een dagtarief, zal voor een inname van meer dan 5 dagen een hoger bedrag worden aangerekend. De te verwachten jaarlijkse opbrengst zal hierdoor meer kostendekkend zijn voor de dossierbehandeling door de gemeente (kostprijs software, communicatie en andere administratieve kosten).
Het aantal innames waarbij de volledige straat afgesloten wordt, is heel beperkt en zal dus niet leiden tot een noemenswaardige meeropbrengst.
Artikel 1 - vergunning
Voor het gebruik van het openbaar domein voor privatieve doeleinden is een vergunning vereist, die wordt afgeleverd door de burgemeester of een door hem aangeduid persoon binnen de gemeentelijke administratie.
Artikel 2 - aanvraag
Elke aanvrager dient een aanvraag in tot tijdelijke ingebruikname van het openbaar domein voor private doeleinden uiterlijk 5 werkdagen vóór de startdatum van de inname van het openbaar domein. De aanvragen gebeuren via de gemeentelijke website.
Artikel 3 - wijziging aanvraag
Elke wijziging die na ontvangst van de vergunning aan de bezetting wordt aangebracht moet binnen de 24 uur aan het gemeentebestuur worden meegedeeld, eveneens via de gemeentelijke website. Voor een verlenging van de duur van de tijdelijke ingebruikname moet uiterlijk vóór het verstrijken van de termijn vermeld in de vergunning een aanvraag tot verlenging gedaan worden.
Artikel 4 - voorwerp van de belasting en schuldenaar
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon, vereniging of vennootschap die over een door het gemeentebestuur uitgereikte vergunning beschikt en die voor privatieve doeleinden gebruik maakt van de openbare weg of het openbaar domein of die zonder voorafgaande vergunning de openbare weg of het openbaar domein gebruikt.
Artikel 5 - bedrag
De belasting op het privaat gebruik van de openbare weg of het openbaar domein wordt vastgesteld op 0,50 euro per m² per dag, vanaf de zesde kalenderdag.
Voor het berekenen van de belasting wordt elke begonnen m² voor een volle m² aangerekend.
Indien een straat volledig afgesloten moet worden, wordt de belasting vastgesteld op 100 euro per dag, vanaf dag 1.
In geval van een verlenging loopt de termijn voor de berekening van het verschuldigde bedrag verder.
Artikel 6 - vrijstelling
Vrijstelling van belasting wordt verleend voor:
Artikel 9
Het belastingreglement op het privaat gebruik van het openbaar domein (2025-2031) treedt in werking op 1 januari 2025.
De gemeenteraadsbeslissing van 30 december 2020 betreffende belastingreglement op het gebruik van het openbaar domein naar aanleiding van bouwwerken - aanslagjaren 2021-2025, wordt opgeheven zodra het huidig belastingreglement in werking is getreden.
Artikel 10
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van West-Vlaanderen, de financieel directeur en de betrokken diensten.