Terug
Gepubliceerd op 20/09/2021

Notulen  Gemeenteraad

do 01/07/2021 - 20:00 Zaal voor Sport en Spel
Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
Linda Wyckstandt, Schepenen
William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
Ilse Volcke, Schepenen
Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid
  • Openbaar

    • Toevoegen agendapunt bij spoedeisendheid: kennisname en bekrachtiging van de beslissing van de Burgemeester betreffende de vergadering van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid

      De Gemeenteraad beslist om navolgend agendapunt bij spoedeisendheid toe te voegen aan de agenda van de Gemeenteraad van 1 juli 2021: 'kennisname en bekrachtiging van de beslissing van de Burgemeester betreffende de vergadering van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021'.

      Juridische context
      • artikel 23 van het Decreet Lokaal Bestuur 
      • Beslissing van de Burgemeester van 1 juli 2021 betreffende de vergadering van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021
      Feitelijke context en argumentatie

      De Burgemeester besliste op 1 juli 2021 om de vergadering van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021 in hybride vorm en in openbare zitting te laten doorgaan in de Zaal voor Sport en Spel. Dit besluit van de Burgemeester dient ter bekrachtiging te worden voorgelegd aan de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn. Dit kan niet uitgesteld worden.

      Een punt dat niet op de agenda voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen. Tot spoedbehandeling kan alleen worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. De namen van die leden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld.

      Men gaat over tot de publieke stemming en daaruit blijkt dat met eenparigheid van stemmen beslist wordt om dit agendapunt te behandelen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel:
      De Gemeenteraad beslist om navolgend agendapunt bij spoedeisendheid toe te voegen aan de agenda van de Gemeenteraad van 1 juli 2021: 'kennisname en bekrachtiging van de beslissing van de Burgemeester betreffende de vergadering van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021'.

    • Kennisname en bekrachtiging van de beslissing van de Burgemeester betreffende de vergadering van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid

      De Gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Burgemeester om de zitting van de Gemeenteraad van 1 juli 2021 in hybride vorm en in openbare zitting te laten doorgaan in de Zaal voor Sport en Spel. De Gemeenteraad bekrachtigt dit besluit van de Burgemeester.

      Juridische context
      • Artikel 23 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
      • Het ministerieel besluit van 13 maart 2020 waarbij de federale fase van het nationaal noodplan betreffende de coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus COVID-19 werd afgekondigd
      • het decreet van 10 juli 2020 tot wijziging van artikel 47 en 81 van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid
      • Kader en de bijhorende richtlijnen voor vergaderingen van lokale bestuursorganen tijdens de federale fase ter bestrijding van het coronavirus Covid-19, ontwikkeld door het Agentschap Binnenlands Bestuur in samenwerking met de VVSG, met ingang van september 2020.
      • Beslissing van de Burgemeester van 1 juli 2021 betreffende de vergadering van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021
      Feitelijke context en argumentatie

      Conform het nieuwe kader en de bijhorende richtlijnen voor vergaderingen van lokale bestuursorganen vanaf september 2020 tijdens de federale fase ter bestrijding van het coronavirus Covid-19, ontwikkeld door het Agentschap Binnenlands Bestuur in samenwerking met de VVSG, nam de burgemeester op 1 juli 2021 een besluit betreffende de zitting van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021. 

      De Burgemeester besliste op 1 juli 2021 om de vergadering van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021 in hybride vorm en in openbare zitting te laten doorgaan in de Zaal voor Sport en Spel.

      Een hybride vorm van vergaderen betekent dat bepaalde raadsleden fysiek vergaderen en andere raadsleden die er fysiek niet bij kunnen zijn, digitaal deelnemen (bijvoorbeeld raadsleden in quarantaine of raadsleden die tot risicogroepen behoren).

      Dit besluit van de Burgemeester dient ter bekrachtiging te worden voorgelegd aan de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De Gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Burgemeester om de zitting van de Gemeenteraad van 1 juli 2021 in hybride vorm en in openbare zitting te laten doorgaan in de Zaal voor Sport en Spel.

      Artikel 2:
      De Gemeenteraad bekrachtigt dit besluit van de Burgemeester.

    • Notulen en zittingsverslag van de vorige zitting - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

      Juridische context
      • Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de Gemeenteraad laatst gewijzigd in zitting van 19 november 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Resultaat: Met 16 niet gestemd
      Besluit

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

    • Vaststellen strategisch meerjarenplan 2020-2025 (deel gemeente) – aanpassing 3

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid

      De Gemeenteraad stelt het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 3 (deel gemeente) vast.

      Juridische context
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 249 §3 en 596
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
      • Ministrieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
      • Omzendbrief BB 2019 KB/ABB 2019/4 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids-en beheerscyclus
      • Omzendbrief BB 2020 KB/ABB 2020/3 betreffende de aanpassing van de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids-en beheerscyclus
      • Gunstig advies managementteam 14 juni 2021
      • Gunstig visum financieel directeur 14 juni 2021
      Feitelijke context en argumentatie

      Het ontwerp van meerjarenplan – aanpassing 3 bevat volgende documenten:

      • Strategische nota - wijziging
      • Financiële nota
        • Aanpassing van het financiële doelstellingenplan (M1);
        • Aanpassing van de staat van het financieel evenwicht (M2);
        • Aanpassing van het overzicht van de kredieten (M3).
      • Toelichting
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
        • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
        • Het overzicht van de financiële schulden (T4);
        • Het overzicht van de financiële risico's;
        • Beschrijving grondslagen en assumpties;
        • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.

       Op voorstel van het College;

       Gehoord de leden van de Raad;

      Financiële gevolgen

      zie meerjarenplanaanpassing 3

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Ilse Volcke
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      Het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 3 (deel gemeente) bestaande uit de strategische nota, financiële nota en toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage.

      Artikel 2:
      De staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld:

      Budgettair resultaat

      2020

      2021

      2022

      I. Exploitatiesaldo

      1.479.847

      900.842

      1.249.899

      a. Ontvangsten

      6.662.698

      6.455.948

      6.499.926

      b. Uitgaven

      5.182.851

      5.555.106

      5.250.027

      II. Investeringssaldo

      -2.038.131

      -989.605

      -3.730.812

      a. Ontvangsten

      471.688

      858.368

      128.368

      b. Uitgaven

      2.509.819

      1.847.974

      3.859.180

      III. Saldo exploitatie en investeringen

      -558.284

      -88.763

      -2.480.912

      IV. Financieringssaldo

      -123.972

      -140.889

      1.354.819

      a. Ontvangsten

      90.689

      95.302

      1.595.302

      b. Uitgaven

      214.660

      236.191

      240.483

      V. Budgettair resultaat van het boekjaar

      -682.256

      -229.651

      -1.126.093

      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar

      3.820.297

      3.138.041

      2.908.390

      a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar

      3.820.297

      3.138.041

      2.908.390

      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat

      3.138.041

      2.908.390

      1.782.296

      IX. Beschikbaar budgettair resultaat

      3.138.041

      2.908.390

      1.782.296

       

       

       

       

      Budgettair resultaat

      2023

      2024

      2025

      I. Exploitatiesaldo

      1.173.910

      1.261.833

      1.330.881

      a. Ontvangsten

      6.602.719

      6.732.764

      6.864.369

      b. Uitgaven

      5.428.809

      5.470.931

      5.533.488

      II. Investeringssaldo

      -4.065.312

      -3.744.312

      -272.812

      a. Ontvangsten

      370.868

      128.368

      128.368

      b. Uitgaven

      4.436.180

      3.872.680

      401.180

      III. Saldo exploitatie en investeringen

      -2.891.401

      -2.482.479

      1.058.070

      IV. Financieringssaldo

      2.327.917

      1.551.014

      -653.279

      a. Ontvangsten

      2.595.302

      2.095.302

      95.302

      b. Uitgaven

      267.385

      544.288

      748.581

      V. Budgettair resultaat van het boekjaar

      -563.484

      -931.465

      404.791

      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar

      1.782.296

      1.218.812

      287.347

      a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar

      1.782.296

      1.218.812

      287.347

      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat

      1.218.812

      287.347

      692.138

      IX. Beschikbaar budgettair resultaat

      1.218.812

      287.347

      692.138

       

       

       

       

       

       

       

       

      Autofinancieringsmarge

      2020

      2021

      2022

      I. Exploitatiesaldo

      1.479.847

      900.842

      1.249.899

      II. Netto periodieke aflossingen

      190.464

      211.995

      216.287

      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen

      214.660

      236.191

      240.483

      b. Periodieke terugvordering leningen

      24.196

      24.196

      24.196

      IV. Autofinancieringsmarge

      1.289.383

      688.848

      1.033.612

       

       

       

       

      Autofinancieringsmarge

      2023

      2024

      2025

      I. Exploitatiesaldo

      1.173.910

      1.261.833

      1.330.881

      II. Netto periodieke aflossingen

      243.189

      520.092

      724.385

      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen

      267.385

      544.288

      748.581

      b. Periodieke terugvordering leningen

      24.196

      24.196

      24.196

      IV. Autofinancieringsmarge

      930.722

      741.740

      606.497

       

       

       

       

      Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge

      2020

      2021

      2022

      I. Autofinancieringsmarge

      1.289.383

      688.848

      1.033.612

      II. Correctie op de periodieke aflossingen

      100.182

      133.566

      151.065

      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen

      214.660

      236.191

      240.483

      b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden

      114.478

      102.625

      89.418

      III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge

      1.389.565

      822.414

      1.184.677

       

       

       

       

      Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge

      2023

      2024

      2025

      I. Autofinancieringsmarge

      930.722

      741.740

      606.497

      II. Correctie op de periodieke aflossingen

      71.517

      164.123

      246.270

      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen

      267.385

      544.288

      748.581

      b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden

      195.868

      380.165

      502.311

      III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge

      1.002.239

      905.863

      852.767

       

       

       

       

       

       

       

       

      Geconsolideerd financieel evenwicht

      2020

      2021

      2022

      I. Beschikbaar budgettair resultaat

       

       

       

      - Gemeente en OCMW

      3.138.041

      2.908.390

      1.782.296

      Totaal beschikbaar budgettair resultaat

      3.138.041

      2.908.390

      1.782.296

      II. Autofinancieringsmarge

       

       

       

      - Gemeente en OCMW

      1.289.383

      688.848

      1.033.612

      Totale Autofinancieringsmarge

      1.289.383

      688.848

      1.033.612

      III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge

       

       

       

      - Gemeente en OCMW

      1.389.565

      822.414

      1.184.677

      Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge

      1.389.565

      822.414

      1.184.677

             

      Geconsolideerd financieel evenwicht

      2023

      2024

      2025

      I. Beschikbaar budgettair resultaat

       

       

       

      - Gemeente en OCMW

      1.218.812

      287.347

      692.138

      Totaal beschikbaar budgettair resultaat

      1.218.812

      287.347

      692.138

      II. Autofinancieringsmarge

       

       

       

      - Gemeente en OCMW

      930.722

      741.740

      606.497

      Totale Autofinancieringsmarge

      930.722

      741.740

      606.497

      III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge

       

       

       

      - Gemeente en OCMW

      1.002.239

      905.863

      852.767

      Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge

      1.002.239

      905.863

      852.767

      Artikel 3:

      De gewijzigde kredieten voor het boekjaar 2021 worden vastgesteld conform schema M3.

       

      Uitgaven

      Ontvangsten

       

       

       

      - Gemeente

       

       

      Exploitatie

      4.523.897

      6.023.001

      Investeringen

      1.827.974

      668.368

      Financiering

      236.191

      95.302

      Leningen en leasings

      236.191

      71.106

      Toegestane leningen en betalingsuitstel

      0

      24.196

      - OCMW

       

       

      Exploitatie

      1.031.209

      432.948

      Investeringen

      20.000

      190.000

       

      Artikel 4:
      Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid.

    • Vaststellen strategisch meerjarenplan 2020-2025 (deel OCMW) zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn in zitting van 1 juli 2021 – aanpassing 3

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid

      De Gemeenteraad stelt het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 3 (deel OCMW zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn dd. 1 juli 2021) - vast.

      Juridische context
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 249 §3 en 596
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
      • Ministrieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
      • Omzendbrief BB 2019 KB/ABB 2019/4 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids-en beheerscyclus
      • Omzendbrief BB 2020 KB/ABB 2020/3 betreffende de aanpassing van de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids-en beheerscyclus
      • Gunstig advies managementteam 14 juni 2021
      • Gunstig visum financieel directeur 14 juni 2021
      Feitelijke context en argumentatie

      Het ontwerp van meerjarenplan – aanpassing 3 bevat volgende documenten:

      • Strategische nota - wijziging
      • Financiële nota
        • Aanpassing van het financiële doelstellingenplan (M1);
        • Aanpassing van de staat van het financieel evenwicht (M2);
        • Aanpassing van het overzicht van de kredieten (M3).
      • Toelichting
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
        • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
        • Het overzicht van de financiële schulden (T4);
        • Het overzicht van de financiële risico's;
        • Beschrijving grondslagen en assumpties;
        • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.

       Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;

       Gehoord de leden van de Raad;

      Financiële gevolgen

      zie meerjarenplanaanpassing 3

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Ilse Volcke
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      Het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 3 (deel OCMW) bestaande uit de strategische nota, financiële nota en toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage.

      Artikel 2:
      De staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld:

       

      Budgettair resultaat

      2020

      2021

      2022

      I. Exploitatiesaldo

      1.479.847

      900.842

      1.249.899

      a. Ontvangsten

      6.662.698

      6.455.948

      6.499.926

      b. Uitgaven

      5.182.851

      5.555.106

      5.250.027

      II. Investeringssaldo

      -2.038.131

      -989.605

      -3.730.812

      a. Ontvangsten

      471.688

      858.368

      128.368

      b. Uitgaven

      2.509.819

      1.847.974

      3.859.180

      III. Saldo exploitatie en investeringen

      -558.284

      -88.763

      -2.480.912

      IV. Financieringssaldo

      -123.972

      -140.889

      1.354.819

      a. Ontvangsten

      90.689

      95.302

      1.595.302

      b. Uitgaven

      214.660

      236.191

      240.483

      V. Budgettair resultaat van het boekjaar

      -682.256

      -229.651

      -1.126.093

      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar

      3.820.297

      3.138.041

      2.908.390

      a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar

      3.820.297

      3.138.041

      2.908.390

      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat

      3.138.041

      2.908.390

      1.782.296

      IX. Beschikbaar budgettair resultaat

      3.138.041

      2.908.390

      1.782.296

       

       

       

       

      Budgettair resultaat

      2023

      2024

      2025

      I. Exploitatiesaldo

      1.173.910

      1.261.833

      1.330.881

      a. Ontvangsten

      6.602.719

      6.732.764

      6.864.369

      b. Uitgaven

      5.428.809

      5.470.931

      5.533.488

      II. Investeringssaldo

      -4.065.312

      -3.744.312

      -272.812

      a. Ontvangsten

      370.868

      128.368

      128.368

      b. Uitgaven

      4.436.180

      3.872.680

      401.180

      III. Saldo exploitatie en investeringen

      -2.891.401

      -2.482.479

      1.058.070

      IV. Financieringssaldo

      2.327.917

      1.551.014

      -653.279

      a. Ontvangsten

      2.595.302

      2.095.302

      95.302

      b. Uitgaven

      267.385

      544.288

      748.581

      V. Budgettair resultaat van het boekjaar

      -563.484

      -931.465

      404.791

      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar

      1.782.296

      1.218.812

      287.347

      a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar

      1.782.296

      1.218.812

      287.347

      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat

      1.218.812

      287.347

      692.138

      IX. Beschikbaar budgettair resultaat

      1.218.812

      287.347

      692.138

       

       

       

       

       

       

       

       

      Autofinancieringsmarge

      2020

      2021

      2022

      I. Exploitatiesaldo

      1.479.847

      900.842

      1.249.899

      II. Netto periodieke aflossingen

      190.464

      211.995

      216.287

      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen

      214.660

      236.191

      240.483

      b. Periodieke terugvordering leningen

      24.196

      24.196

      24.196

      IV. Autofinancieringsmarge

      1.289.383

      688.848

      1.033.612

       

       

       

       

      Autofinancieringsmarge

      2023

      2024

      2025

      I. Exploitatiesaldo

      1.173.910

      1.261.833

      1.330.881

      II. Netto periodieke aflossingen

      243.189

      520.092

      724.385

      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen

      267.385

      544.288

      748.581

      b. Periodieke terugvordering leningen

      24.196

      24.196

      24.196

      IV. Autofinancieringsmarge

      930.722

      741.740

      606.497

       

       

       

       

      Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge

      2020

      2021

      2022

      I. Autofinancieringsmarge

      1.289.383

      688.848

      1.033.612

      II. Correctie op de periodieke aflossingen

      100.182

      133.566

      151.065

      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen

      214.660

      236.191

      240.483

      b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden

      114.478

      102.625

      89.418

      III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge

      1.389.565

      822.414

      1.184.677

       

       

       

       

      Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge

      2023

      2024

      2025

      I. Autofinancieringsmarge

      930.722

      741.740

      606.497

      II. Correctie op de periodieke aflossingen

      71.517

      164.123

      246.270

      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen

      267.385

      544.288

      748.581

      b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden

      195.868

      380.165

      502.311

      III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge

      1.002.239

      905.863

      852.767

       

       

       

       

       

       

       

       

      Geconsolideerd financieel evenwicht

      2020

      2021

      2022

      I. Beschikbaar budgettair resultaat

       

       

       

      - Gemeente en OCMW

      3.138.041

      2.908.390

      1.782.296

      Totaal beschikbaar budgettair resultaat

      3.138.041

      2.908.390

      1.782.296

      II. Autofinancieringsmarge

       

       

       

      - Gemeente en OCMW

      1.289.383

      688.848

      1.033.612

      Totale Autofinancieringsmarge

      1.289.383

      688.848

      1.033.612

      III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge

       

       

       

      - Gemeente en OCMW

      1.389.565

      822.414

      1.184.677

      Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge

      1.389.565

      822.414

      1.184.677

             

      Geconsolideerd financieel evenwicht

      2023

      2024

      2025

      I. Beschikbaar budgettair resultaat

       

       

       

      - Gemeente en OCMW

      1.218.812

      287.347

      692.138

      Totaal beschikbaar budgettair resultaat

      1.218.812

      287.347

      692.138

      II. Autofinancieringsmarge

       

       

       

      - Gemeente en OCMW

      930.722

      741.740

      606.497

      Totale Autofinancieringsmarge

      930.722

      741.740

      606.497

      III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge

       

       

       

      - Gemeente en OCMW

      1.002.239

      905.863

      852.767

      Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge

      1.002.239

      905.863

      852.767

       

       

         

      Artikel 3:

      De gewijzigde kredieten voor het boekjaar 2021 worden vastgesteld conform schema M3.

       

      Uitgaven

      Ontvangsten

       

       

       

      - Gemeente

       

       

      Exploitatie

      4.523.897

      6.023.001

      Investeringen

      1.827.974

      668.368

      Financiering

      236.191

      95.302

      Leningen en leasings

      236.191

      71.106

      Toegestane leningen en betalingsuitstel

      0

      24.196

      - OCMW

       

       

      Exploitatie

      1.031.209

      432.948

      Investeringen

      20.000

      190.000

      Artikel 4:
      Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid.

    • Nominatieve subsidies 2021 - vaststelling aanpassing 1

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid

      De Gemeenteraad stelt de nominatieve subsidies 2021 - aanpassing 1 vast.

      Juridische context
      • Decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, artikel 43, 23°: de volgende bevoegdheden kunnen niet aan het College van Burgemeester en Schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies
      Feitelijke context en argumentatie

      Een nominatieve subsidie is een werkings- of investeringstoelage die niet wordt toegekend op basis van een subsidiereglement. De Raad kent de subsidie dus toe aan een vereniging of een andere derde louter d.m.v. een raadsbeslissing (mits de nodige motivering).

      Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit, overeenkomst, statutaire bepaling of een subsidie aanvraag.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De Gemeenteraad kent de nominatieve subsidies 2021 - aanpassing 1 toe volgens het document in bijlage.

      Artikel 2:
      De Gemeenteraad geeft opdracht aan het College van Burgemeester en Schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in bijlage.

      Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit, overeenkomst, statutaire bepaling of een subsidie aanvraag.

      Een subsidieaanvraag wordt ondersteund met facturen, kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is.

      Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie deels kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde, aanvrager.

    • Vrijstelling retributie voor het individueel bezoldigd personenvervoer naar aanleiding van de coronacrisis 2021 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid

      De Gemeenteraad beslist een volledige vrijstelling van retributie toe te staan aan de taxidiensten en diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder voor het jaar 2021.

      Juridische context
      •  het besluit van de Vlaamse Regering van 18 Juli 2003 betreffende de taxidiensten en diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder
      •  het decreet van 20 april 2001 betreffende de organisatie van het personenvervoer over de weg
      •  het Decreet van 29 maart 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer
      •  het decreet van 17 juli 2020 over tijdelijke noodmaatregelen voor het individueel bezoldigd personenvervoer naar aanleiding van de coronacrisis
      • artikel 41, tweede lid, 14°, van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat de bevoegdheid tot het vaststellen van de machti­ging tot het heffen van retributies en de  voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen, niet kan worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen
      Feitelijke context en argumentatie

      Op 17 juli 2020 keurde het Vlaams Parlement een decreet goed over tijdelijke noodmaatregelen voor het individueel bezoldigd personenvervoer naar aanleiding van de coronacrisis. Dit decreet maakt het mogelijk om een volledige of gedeeltelijke vrijstelling of teruggave toe te staan van de retributie die de vergunninghouders dienden te betalen voor het werkjaar waarin de civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid is uitgeroepen. Dit nooddecreet bepaalt geen concrete einddatum (einde van de maatregelen) en kan dus ook gelden voor de belasting of retributie van 2021.

      Gezien de aanhoudende coronacrisis de taxibedrijven een financieel verlies bezorgde en er bijna geen luchthavenvervoer was in de eerste helft van 2021, lijkt het billijk om een volledige vrijstelling van retributie voor het individueel bezoldigd personenvervoer toe te staan voor het jaar 2021.

      Het Schepencollege stelde in 2021 nog geen belastingkohier vast en verklaarde die bijgevolg nog niet uitvoerbaar. Voor de gemeente Ruiselede gaat het over 3 voertuigen (retributie = € 351,44 per voertuig).

      Financiële gevolgen

      2021/GBB/0020-00/7341500/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel:
      De Gemeenteraad beslist een volledige vrijstelling van retributie toe te staan aan de taxidiensten en diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder voor het jaar 2021.

    • Vrijstelling van belasting op het gebruik van het openbaar domein ter gelegenheid van de grote kermis naar aanleiding van de coronacrisis 2021 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid

      De Gemeenteraad beslist om de belasting op het gebruik van het openbaar domein ter gelegenheid van kermissen voor de grote kermis 2021 vrij te stellen en bijgevolg het standgeld niet te innen.

      Juridische context
      • artikel 41, tweede lid, 14°, van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat de bevoegdheid tot het vaststellen van de machti­ging tot het heffen van retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen, niet kan worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen
      • De gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 houdende de vaststelling van het belastingreglement op het gebruik van het openbaar domein ter gelegenheid van kermissen - dienstjaren 2020-2025
      Feitelijke context en argumentatie

      De kermissen in 2020 en de kleine kermis in 2021 konden niet doorgaan wegens de coronamaatregelen. Dit bezorgde de foorkramers een beduidend financieel inkomstenverlies. Daardoor lijkt het opportuun om het standgeld voor de grote kermis in augustus 2021 niet aan te rekenen aan de foorkramers.

      Voor de grote kermis van 2019 werd € 279,00 geïnd.

      Financiële gevolgen

      2021/GBB/0020-00/7360100/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel:
      De Gemeenteraad beslist om de belasting op het gebruik van het openbaar domein ter gelegenheid van kermissen voor de grote kermis 2021 vrij te stellen en bijgevolg het standgeld niet te innen.

    • Wegenis- en rioleringswerken 'Collector Doomkerke - 3de fase' - Samenwerkingsovereenkomst aanleg (weg)infrastructuur op het bovenlokaal fietsroutenetwerk - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid

      De Gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst houdende de aanleg van fietsinfrastructuur langs de Bruggesteenweg in het kader van de wegenis- en rioleringswerken 'Collector Doomkerke - 3de fase'.

      Juridische context
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
      • Beslissing van de gemeenteraad dd.20 mei 2021 houdend goedkeuring van het ontwerp voor de wegenis- en rioleringswerken 'Collector Doomkerke - 3de fase'
      • Provincieraadsbesluit d.d.22 maart 2018 betreffende de financiering van het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk in het kader van het Fietsfonds
      Feitelijke context en argumentatie

      Het Provinciebestuur van West-Vlaanderen heeft een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt voor de aanleg van fietsinfrastructuur langs de Bruggesteenweg, in het kader van de wegenis- en rioleringswerken 'Collector Doomkerke- 3de fase'.

      De overeenkomst heeft tot doel de wederzijdse verbintenissen vast te leggen tussen de provincie, de gemeente Ruiselede, de gemeente Wingene, TMVW en Aquafin.

      De verbintenissen voor de gemeente Ruiselede zijn de volgende:

      Artikel 3 uit de samenwerkingsovereenkomst.

      §1. De gemeente Ruiselede treedt, in het kader van de Fietsfondsregeling, op als medefinancier van “De aanleg van rioleringen en fietsinfrastructuur gelegen langs de Bruggesteenweg te Ruiselede – fase 3”. Een kostenraming wordt opgemaakt en ingesloten als bijlage 1, in samenspraak tussen de provincie, de gemeente, TMVW en Aquafin met aanduiding van 1) de kosten inherent aan het project, 2) de kosten voor bijkomende werken en 3) de totaalkost van de werken. De gemeente verzaakt aan de vergoeding bedoeld in artikel 555, derde lid B.W.

      §2. De gemeente Ruiselede verleent, in het geval de provincie, de gemeente Wingene, TMVW of Aquafin optreedt als aanbestedende overheid, een bouwrecht op zijn grond aan de provincie voor de aanleg van de in artikel 1 §1 bedoelde infrastructuur. De gemeente Ruiselede verzaakt aan het recht de wegruiming of schadevergoeding te vorderen bedoeld in artikel 555, tweede lid B.W.

      §3. De gemeente Ruiselede verbindt zich ertoe om, binnen een termijn (te bepalen in onderling overleg met de provincie), de nodige flankerende maatregelen te nemen en aan te brengen op de gemeentewegen, dit conform start- en projectnota, en desgevallend zoals vermeld in bijlage 2.

      §4. De gemeente Ruiselede verbindt zich ertoe om, na de voorlopige oplevering van de werken, het beheer van de in artikel 1 §1 bedoelde nieuwe infrastructuur, gelegen op haar openbaar domein, over te nemen en te onderhouden.

      §5. De gemeente Ruiselede verbindt zich er toe om de provinciale kwaliteitseisen inzake ontwerp en techniek te volgen, zoals onder meer vastgelegd in het Vademecum Fiets, de Lichtvisie West-Vlaams platteland, de Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater en de Provinciale stedenbouwkundige verordening baangrachten.

      §6. De gemeente Ruiselede verbindt zich er toe om, bij verspreiden van informatie naar pers en publiek, melding te maken van de betrokkenheid van het provinciebestuur overeenkomstig het reglement betreffende de provinciale herkenbaarheid (desgevallend zoals vermeld in bijlage 3) bij elke vorm van provinciale subsidie en desgevallend van andere partners die mee-financieren.

      Financiële gevolgen

      De financiële verbintenis waarvan sprake in de samenwerkingsovereenkomst is voorzien onder budgetcode 2021/4.4.2/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/4.4.2

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel:
      De Gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst houdende de aanleg van fietsinfrastructuur langs de Bruggesteenweg in het kader van de wegenis- en rioleringswerken 'Collector Doomkerke - 3de fase'.

    • Beëindiging KDV GIS-coördinatie en omvorming KDV GIS-operatoren naar KDV GIS - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid

      De Gemeenteraad gaat akkoord met de beëindiging van 'KDV GIS-werking/coördinatie' en de omvorming 'KDV GIS-operatoren' naar 'KDV GIS'.

      Juridische context
      • Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur
      • Artikel 44 §2 bis van het BTW wetboek
      • Gemeenteraadsbeslissing dd. 15 juni 2017 waarin er goedkeuring werd gegeven voor toetreding tot KDV GIS-werking/coördinatie
      • Gemeenteraadsbeslissing dd. 17 september 2020 waarin er goedkeuring werd gegeven voor toetreding tot KDV GIS-operatoren
      • Collegebeslissing dd. 8 april 2021 waarbij principieel akkoord werd gegaan met de beëindiging van 'KDV GIS-werking/coördinatie' en de omvorming 'KDV GIS-operatoren' naar 'KDV GIS'
      Feitelijke context en argumentatie

      Sinds 1 januari 2017 maakt Ruiselede gebruik van het aanbod van de WVI om via een kostendelende vereniging (KDV) beroep te kunnen doen op een intergemeentelijke GIS-coördinator voor het uitwerken en het coördineren van het GIS-beleid in de gemeente.

      Sinds 1 september 2020 maakt Ruiselede ook gebruik van het aanbod van de WVI om via een kostendelende vereniging (KDV) beroep te kunnen doen op intergemeentelijke GIS-operatoren voor afgebakende, uitvoerende GIS-projecten.

      Onder andere naar aanleiding van het vertrek van de intergemeentelijke GIS-coördinator per 1 april 2021 werd op de twee stuurgroepen van de 'KDV GIS-coördinatie' (8 januari 2021 Midwest en 21 januari 2021 andere groep) en op de stuurgroep van de 'KDV GIS-operatoren' van 16 februari 2021, het nieuw concept voor intergemeentelijke GIS-ondersteuning van de WVI toegelicht.

      • De bestaande 'KDV GIS-coördinatie' aangestuurd door 2 aparte stuurgroepen (één voor regio Midwest en één voor een tweede groep van gemeenten), zou ontbonden worden;
      • De bestaande 'KDV voor GIS-operatoren' zou getransformeerd worden tot één grote algemene 'KDV GIS', waarbinnen verschillende profielen van WVI-medewerkers kunnen ingezet worden in een poulesysteem en waarbij de aangesloten gemeenten zowel op afroep als structureel kunnen ondersteund worden;

      Voordelen:

      -      Meer flexibiliteit:

      • Er is binnen deze KDV een poule van meerdere GIS-Coördinatoren en GIS-operatoren beschikbaar.
        • Back-up bij ziekte of afwezigheid kan sneller georganiseerd worden.
        • Specifieke expertise kan projectmatig ingezet worden voor alle gemeenten
      • De keuze voor inzet van een GIS-coördinator of een GIS-operator kan binnen het beschikbare budget en in samenspraak bepaald worden.
      • De inzet hoeft niet op vaste dagen of in een vast ritme, maar kan in samenspraak geconcentreerd of gespreid opgenomen worden.
      • Afname is mogelijk zowel op structurele basis als op afroep, in overleg met de stuurgroep.

      -      Voor zowel de GIS-coördinatoren als de GIS-operatoren is er nog steeds geen BTW verschuldigd.

      Financiële gevolgen

      De uitgaven voor deze kostendelende vereniging blijven voorzien op 2021/GBB/0190-00/6131010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De Gemeenteraad gaat akkoord met de stopzetting van de ‘KDV GIS-werking/coördinatie’ van de WVI.

      Artikel 2:
      De Gemeenteraad gaat akkoord met de omvorming en verbreding van de ‘KDV GIS-operatoren’ van de WVI naar één algemene 'KDV GIS' volgens de voorliggende samenwerkingsovereenkomst.

      Artikel 3:
      De Gemeenteraad geeft volmacht aan de burgemeester en de algemeen directeur om deze overeenkomst te ondertekenen en een afgevaardigde aan te duiden als lid van de stuurgroep.

      Artikel 4:
      De jaarlijkse uitgaven voor de 'KDV GIS' blijven ongewijzigd en zijn voorzien op 2021/GBB/0190-00/6131010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

    • Gemeentelijke vaststellers op inbreuken Algemene Politieverordening (APV) - aanstelling

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid

      De Gemeenteraad stelt twee technisch adviseurs IGS Wonen Regio Tielt aan als gemeentelijke vaststellers van inbreuken tegen de APV (uitgezonderd de gemengde inbreuken).

      Juridische context
      • Artikel 21 van de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
      • Het Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
      • Het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de administratieve sancties
      • Artikel 34 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
      • Het ontwerp van protocolakkoord goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 1 juni 2017 en bekrachtigd in zitting van de gemeenteraad van 15 juni 2017,  dat werd ondertekend door de deelnemende gemeenten enerzijds en de Procureur des Konings anderzijds
      • De Omzendbrief van 22 juli 2014 van de FOD Binnenlandse zaken waarbij uitleg verschaft wordt bij de nieuwe regelgeving aangaande de administratieve sancties
      • De beslissing van de gemeenteraad van 15 juni 2017 houdende goedkeuring van het Algemeen uniform politiereglement politiezone Regio Tielt
      • De beslissing van de gemeenteraad van 15 juni 2017 houdende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomsten in het kader van de sanctieprocedure bij administratieve sancties, afgesloten met Pittem, Ruiselede, Wingene, Lichtervelde en Ardooie
      Feitelijke context en argumentatie

      Het algemeen uniform politiereglement politiezone Regio Tielt voorziet in de implementatie van administratieve sancties waarbij de administratieve geldboete na vaststelling door een bevoegd persoon enkel kan worden gevestigd door een sanctionerend ambtenaar door de gemeenteraad aangeduid.

      In het goedgekeurde subsidiedossier van IGS Wonen Regio Tielt werden enkele activiteiten aangestipt waarbij er een mogelijke koppeling met een GAS-boete voorzien wordt.
      Dit gaat met name over de opvolging van de correcte affichering van huurprijzen en – lasten, alsook over de opvolging van de aanplakking van de burgemeestersbesluiten tot ongeschikt- en/of onbewoonbaar verklaring.

      De technisch adviseurs van IGS Wonen Regio Tielt zullen deze activiteiten opvolgen. Het is dan ook wenselijk dat zij desgevallend een bestuurlijk verslag kunnen opmaken daar waar blijkt dat voorafgaande waarschuwing en sensibilisering niet tot het beoogde resultaat leidt. 

      Door de West-Vlaamse Politieschool werd aan dhr. Youri Samyn en dhr. Sven Heyerick, technisch adviseurs IGS Wonen Regio Tielt, het brevet uitgereikt voor het voldoen van de opleidingsvoorwaarden tot het bekomen van “gemeentelijke vaststeller GAS”.

      Gaat over tot de geheime stemming welke de volgende uitslag geeft:

      - dhr. Youri Samyn bekomt 15 ja-stemmen

      - dhr. Sven Heyerick bekomt 15 ja-stemmen

      - Er is 1 blanco stem.

      Geheime stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Gestemd: Marc De Muynck, Frans Debouck, Hannes Gyselbrecht, Filip Verstuyft, Mattias Van de Steene, Linda Wyckstandt, Lieve Van Erum, Greet De Roo, William Coppens, Christel L'Hoost, Tom De Paepe, Chris Hullebusch, Chris Dewinter, Ilse Volcke, Gilles Verstraete
      Stemmen voor: 15
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 0
      Besluit

      Artikel 1:
      Dhr. Youri Samyn en dhr. Sven Heyerick, technisch adviseurs IGS Wonen Regio Tielt worden aangesteld als gemeentelijke vaststellers van inbreuken tegen de APV (uitgezonderd de gemengde inbreuken).

      Artikel 2:
      Een afschrift van dit reglement wordt toegestuurd aan de coördinator van IGS Wonen Regio Tielt, de sanctionerend ambtenaar, de korpschef van de lokale politie, de Procureur des Konings, de griffier van de rechtbank van eerste aanleg, en de griffie van de politierechtbank van het gebied.

    • Reglement inzake de subsidiëring van het schoolzwemmen georganiseerd door de scholen op het grondgebied Ruiselede - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt een reglement goed inzake de subsidiëring van het schoolzwemmen georganiseerd door de scholen op het grondgebied Ruiselede.

      Juridische context
      • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41 en 42
      • Reglement tussenkomst schoolzwemmen, goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 3 september 1993
      • Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: artikel 27 en artikel 44
      • Besluit van de Vlaamse regering van 27 mei 1997 tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen voor het gewoon basisonderwijs
      • Besluit van de Vlaamse regering van 1 december 1998 tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen voor het buitengewoon basisonderwijs type 2
      • Omzendbrief BaO/2000/4 van 9 juni 2000
      Feitelijke context en argumentatie

      Decreet basisonderwijs

      Kunnen zwemmen behoort tot het pakket basisvaardigheden dat haalbaar en wenselijk wordt geacht voor alle kinderen die de basisschool verlaten. Zoals vele andere motorische vaardigheden leren heel wat kinderen reeds zwemmen buiten schools verband (thuis, vriendenkring, sportclub,...). Zwemmen is immers een specifieke vaardigheid die kinderen, net als vele andere motorische vaardigheden (lopen, fietsen, met een bal gooien,... ) als het ware op een natuurlijke wijze leren, mits een gerichte instructie- en oefenperiode. Het is dan ook belangrijk dat de school haar maatschappelijke opdracht vervult en er voor zorgt dat alle kinderen de kans krijgen om voldoende redzaamheid te ontwikkelen, ook in het water.

      De activiteit zwemmen is zowel in de eindtermen voor het gewoon onderwijs als in de ontwikkelingsdoelen buitengewoon onderwijs (type 2) opgenomen.

      Artikel 27 van het decreet basisonderwijs bepaalt dat er door de scholen geen bijdragen kunnen gevraagd worden voor kosten die gemaakt worden om een eindterm te realiseren of een ontwikkelingsdoel na te streven. Sinds het schooljaar 2000-2001 heeft elk kind in het lager onderwijs recht op één schooljaar gratis zwemmen. Dit betekent dat het schoolbestuur voor elke leerling gedurende één schooljaar de kosten voor het vervoer naar en van het zwembad en de kosten van de toegangsprijs tot het zwembad draagt.

      Schoolbesturen bepalen zelf hoeveel werkingsbudget ze gebruiken om tegemoet te komen aan de kosteloosheid.

      Financiële impact

      De kostprijs voor het vervoer naar en de toegang tot het zwembad wordt door de school en/of de ouders gedragen.

      Om zowel de scholen als de ouders hierin te ondersteunen, wenst het gemeentebestuur tussen te komen in de factuur voor het schoolzwemmen. Dit kadert binnen de beleidsdoelstelling ‘Een beleid uitstippelen waarbij ingezet wordt op de ontwikkeling en de ontspanning van elk individu’ en binnen het Actieplan ‘Binnen het vrijetijdsaanbod staan de ontwikkeling en ontspanning van alle leeftijdsgroepen centraal’.

      In zitting van 3 september 1993 stelde de gemeenteraad reeds een reglement vast dat de gemeentelijke tussenkomst voor het schoolzwemmen bepaalde.

      Dit reglement is aan een update toe en wordt dan ook herwerkt zodat een grotere uniformiteit ontstaat met andere reglementen inzake de subsidiering van onderwijsinitiatieven. Bovendien dient het reglement ook in overeenstemming gebracht te worden met de geldende boekhoudkundige bepalingen.

      Financiële gevolgen

      Voldoende kredieten worden voorzien op JBR 2021/1.1.5/0870-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1. – De Gemeenteraad keurt onderstaand reglement goed inzake de subsidiëring van het schoolzwemmen georganiseerd door de scholen op het grondgebied Ruiselede.


      Artikel 1.1

      De scholen op het grondgebied Ruiselede ontvangen jaarlijks een subsidie voor de organisatie van het schoolzwemmen waarbij de tegemoetkoming de kosten voor de toegang tot het zwembad dekt.


      Artikel 1.2

       Het schoolbestuur geeft jaarlijks, ten laatste op 15 oktober, aan het gemeentebestuur volgende gegevens door:

      • de klassen waarvoor het schoolzwemmen georganiseerd wordt
      • wijzigingen in dit aantal klassen (uitbreiding of afname) met motivatie
      • het verwachte aantal zwembeurten voor het werkingsjaar (januari-december)
      • het verwachte budget dat hiertoe voorzien dient te worden voor het werkingsjaar (januari-december) en dit op basis van de geldende groepstarieven
      • de naam en locatie van het zwembad waar de zwemlessen zullen doorgaan

      Deze gegevens worden voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen.


      Artikel 1.3

      Het Schepencollege heeft het recht om na analyse van deze gegevens bijkomende informatie bij het schoolbestuur op te vragen, een overleg met het schoolbestuur in te plannen of een aanpassing te vragen inzake het aantal zwembeurten of de keuze van het zwembad.

      Het Schepencollege voorziet op basis van de ingediende gegevens voldoende kredieten op de daarvoor voorziene beleidsvelden in de gemeentelijke boekhouding voor het volgende werkingsjaar.

      Een overschrijding van de kredieten wordt pas toegestaan na overleg met het schoolbestuur. Het College behoudt het recht om niet van de voorziene kredieten af te wijken.


      Artikel 1.4

      Om van deze toelage te kunnen genieten zal:

      • door de algemeen directeur van de scholen twee keer per werkingsjaar een afrekening worden gemaakt;
        • de eerste afrekening (periode januari-juni) wordt ingediend vóór 15 juli;
        • de tweede afrekening (periode september-december) wordt ingediend vóór 15 januari.
      • deze afrekening omvat de kosten voor de toegang tot het zwembad en de stukken die deze kosten bewijzen.
      • deze afrekening wordt samen met een verklaring (die door het gemeentebestuur ter beschikking wordt gesteld) aan het gemeentebestuur bezorgd. Het gemeentebestuur kan de algemeen directeur steeds om bijkomende informatie verzoeken.

       

      Artikel 1.5

      De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor de organisatie van het schoolzwemmen, meer specifiek voor de betaling van de toegangsgelden tot het zwembad.

       

      Artikel 1.6

      Deze toelage wordt toegekend binnen de voorziene kredieten in het Meerjarenplan.

       

      Artikel 1.7

      Het reglement betreffende de tussenkomst in het schoolzwemmen, goedgekeurd door de Gemeenteraad dd. 03/09/1993, wordt opgeheven en vervangen door bovenstaande bepalingen.

       

      Artikel 1.8

      Er wordt een overeenkomst opgemaakt tussen de belanghebbende partijen: vzw Vrij Katholiek Basisonderwijs Ruiselede, Pensionaatstraat 23, 8755 enerzijds en Gemeentebestuur Ruiselede, Markt 1, 8755 Ruiselede anderzijds. Deze overeenkomst is voor onbepaalde duur van toepassing en is opzegbaar mits aangetekend schrijven aan de andere partij. Deze overeenkomst heeft een opzegperiode van 1 jaar.

       

      Artikel 2. - Dit reglement treedt onmiddellijk in werking. De gemaakte kosten voor het schoolzwemmen tussen 1 januari 2021 en 1 juli 2021 worden met terugwerkende kracht in aanmerking genomen voor vermelde tussenkomst.

       

      Artikel 3. –Afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan vzw Comité der Vrije Lagere Scholen, Pensionaatstraat 23, 8755 Ruiselede.

       

      Artikel 4. – Deze beslissing wordt binnen de 10 dagen bekend gemaakt via de website van de gemeente zoals bepaald in art. 286 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Reglement met betrekking tot de voltrekking van huwelijken - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid

      De Gemeenteraad stelt een reglement vast met betrekking tot de voltrekking van huwelijken.

      Juridische context
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 40 en 41
      • Burgerlijk Wetboek, artikel 7, derde lid
      • Burgerlijk Wetboek, Titel V Het Huwelijk, meer specifiek artikel 165, 1e lid
      • Collegebeslissing dd. 20 oktober 2005 met betrekking tot de organisatie van huwelijken
      Feitelijke context en argumentatie

      Artikel 165, 1e lid van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat huwelijken voltrokken worden in het gemeentehuis. In afwijking van het 1e lid, kan de gemeenteraad op het grondgebied van de gemeente andere openbare plaatsen met een neutraal karakter, waarvan de gemeente het uitsluitend gebruiksrecht heeft, aanwijzen om huwelijken te voltrekken.

      Er wordt voorgesteld om naast het gemeentehuis en het kadastraal perceel waarop het gemeentehuis zich bevindt, ook het gehele park grenzend aan de markt als openbare plaats met neutraal karakter aan te duiden zodat daar huwelijken voltrokken kunnen worden. 

      De opname van het gehele park zorgt ervoor dat het huwelijk ook in delen van het park, die verder van het gemeentehuis zijn gelegen, voltrokken kan worden wanneer de omstandigheden (vb. bezetting van specifieke delen door tijdelijke of permanente constructies) of de weerssituatie (schaduwplekken) dit vereisen. 

      De aanwijzing van deze bijkomende huwelijkslocatie is tevens een aanleiding tot de opmaak van een reglement waarin tevens ook de geldende huwelijksmodaliteiten een update hebben gekregen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1

      Huwelijken worden voltrokken door de burgemeester, als ambtenaar van de burgerlijke stand. Indien de burgemeester verhinderd is, duidt het Schepencollege een schepen aan die deze functie opneemt. 

      In geval van verhindering van deze ambtenaar van de burgerlijke stand vervangt de burgemeester of een schepen of een raadslid in de volgorde van hun benoemingen deze tijdelijk.

      Artikel 2

      De aanvraag voor de opstart van een huwelijksdossier kan vanaf 1 jaar voor de geplande datum. 

      Artikel 3

      De aangifte van het huwelijk gebeurt in de gemeente waar één van de aanstaande echtgenoten ingeschreven is en dit via de Dienst Burgerlijke Stand. 

      De aangifte van het huwelijk dient minstens 3 weken en ten vroegste 6 maand voor de geplande trouwdatum te gebeuren bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Hierbij kunnen max. 4 getuigen aangeduid worden (geen verplichting).

      Artikel 4

      Huwelijken kunnen gratis plaatsvinden.

      Artikel 5

      Huwelijken kunnen voltrokken worden op volgende tijdstippen:

      • Elke werkdag tijdens de diensturen (ook op donderdagavond tussen 19u en 21u);
      • Elke zaterdagvoormiddag;
      • Elke zaterdagnamiddag op voorwaarde dat het kerkelijk huwelijk onmiddellijk kan aansluiten op het burgerlijk huwelijk.
      Afwijkingen kunnen slechts toegestaan worden door en na overleg met de ambtenaar van de burgerlijke stand (de burgemeester of de hiertoe aangeduide vervanger).
       
      Artikel 6
      De Gemeenteraad staat de ambtenaar van de burgerlijke stand ook toe huwelijken te voltrekken op zon- en feestdagen en dit in afwijking van het eerste lid van artikel 165 van het Burgerlijk Wetboek.

      Artikel 7

      Huwelijken kunnen voltrokken worden op volgende locaties:

      • Binnenlocatie: in de trouwzaal of de gemeenteraadszaal in het gemeentehuis en dit gedurende het gehele jaar, na overleg met de ambtenaar van de burgerlijke stand
      • Buitenlocatie: in het gehele park, grenzend aan de markt te Ruiselede, mits volgende voorwaarden:
        • van april tot en met oktober, op voorwaarde dat de weersomstandigheden dit toelaten
        • indien de weersomstandigheden het voltrekken van een huwelijk op deze buitenlocatie niet toestaan, neemt het bruidspaar de beslissing het huwelijk in het gemeentehuis te voltrekken
        • het gemeentebestuur voorziet een tafel en stoelen voor het bruidspaar, de getuigen en de ambtenaar van de burgerlijke stand
        • de organisator voorziet bijkomende materialen
        • na afloop van de ceremonie kan op deze buitenlocatie een kleine receptie plaatsvinden - deze receptie kan ook plaatsvinden op deze buitenlocatie indien het huwelijk in het gemeentehuis voltrokken werd
        • het bruidspaar zorgt zelf voor de verdere aankleding van de huwelijkslocatie en de organisatie van de receptie
        • ten vroegste twee uur voor de plechtigheid mag alles worden opgesteld; ten laatste twee uur na de plechtigheid dient alles terug afgebroken te zijn
        • het bruidspaar dient rekening te houden met andere activiteiten die in het park doorgaan; een overzicht is te bekomen bij de Dienst Vrije Tijd maar is steeds onder voorbehoud; het park kan niet gereserveerd worden door het bruidspaar

      Artikel 8

      Na de voltrekking van het huwelijk wordt de huwelijksakte opgemaakt en wordt het huwelijk in het huwelijksregister geregistreerd.

    • Organisatiebeheersing en klachtenbehandeling- jaarlijkse rapportering

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid

      De Gemeenteraad neemt kennis van het rapporteringsverslag inzake organisatiebeheersing en klachtenbehandeling.

      Juridische context
      • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 217 tot en met 219 inzake organisatiebeheersing
      • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 219, lid 2 bepaalt dat de algemeen directeur aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar.
      • Decreet Lokaal Bestuur, titel 6, hoofdstuk 1, artikel 303 bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan de gemeenteraad- en OCMW-raad over de klachten ingediend tegen de gemeente.
      • Meerjarenplan Ruiselede 2020-2025, Beleidsdoelstelling 5: Evolueren naar een moderne organisatie die op een kwaliteitsvolle manier haar doelstellingen bereikt – Actieplan 5.4 Ontwikkelen van een systeem van organisatiebeheersing en beleidsopvolging
      • “Kader organisatiebeheersing: lerende organisatie”, goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad in zitting van 30 juni 2020
      • Participatiereglement, artikel 6 Klachtenbehandeling, goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad in zitting van 30 juni 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de algemeen directeur aan het college, het vast bureau, de gemeenteraad en de OCMW-raad rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar.

      Rapportering Kader organisatiebeheersingssysteem 2020-2021

      In zitting van 30 juni 2020 keurden de Gemeente- en OCMW-raad een kader goed voor de uitrol van een organisatiebeheersingssysteem voor gemeente en OCMW Ruiselede. Dit kader diende een structuur te vormen waarop gemeente en OCMW Ruiselede konden evolueren naar een moderne, lerende organisatie die ernaar streeft zichzelf continu te verbeteren en haar doelstellingen op een efficiënte en kwaliteitsvolle manier te bereiken.

      Binnen dit kader werd ervoor geopteerd om zowel de beleidsopvolging als de organisatiebeheersing op te nemen.

      De pijlers van het ‘Kader organisatiebeheersing: lerende organisatie’ waren:

      -Beleidsopvolging op basis van de beheers- en beleidscyclus: uitvoering en opvolging van de doelstellingen, actieplannen, acties en bijhorende budgetten die werden opgenomen in het MJP 2020-2025 – taak: MAT en SC/VB
      -Analyse van organisatie-brede processen: analyse van de processen binnen de organisatie op basis van de leidraad van Audit Vlaanderen waarbij 10 thema’s worden onderworpen aan een maturiteitsinschatting en een risico-analyse. Op basis van deze resultaten worden verbeteracties geformuleerd die geïntegreerd worden in het MJP.- taak: MAT
      -Analyse van kern- of werkprocessen: opmaak van producthandboeken – taak: diensten en MAT
      In het kader werden ook de rollen en verantwoordelijkheden verdeeld waarbij zowel leidinggevenden, coördinatoren, diensten als mandatarissen werden opgenomen.

      Tijdens de periode juni 2020-juni 2021 werd dit kader slechts gedeeltelijk uitgevoerd. De coronacrisis en de vele lopende projecten zorgden ervoor dat organisatiebeheersing tijdens het voorbije jaar juni 2020-juni 2021 op de achtergrond kwam te staan gezien er voorrang werd gegeven aan enerzijds het controleren van de corona-pandemie en anderzijds de voortgang van het meerjarenplan.

      Hoewel de organisatie er aldus niet voldoende in slaagde om de vastgelegde mijlpalen te halen en het organisatiebeheersingssysteem structureel op te volgen en bij te sturen, stond de organisatie het afgelopen jaar steeds open voor continue verbetering in het streven naar een moderne organisatie., getuige hiervan diverse verbeteracties die werden gerealiseerd: er vonden heel wat realisaties plaats met betrekking tot digitalisering, communicatie, dienstverlening en heel wat reglementen werden onder de loep genomen en herwerkt. Verder werd onder begeleiding van C-Smart onder meer een informatieveiligheidsplan 2021-2023 opgesteld en vond een ICT-veiligheidsaudit plaats.

      Klachtenrapportage 2020-2021

      Hoewel de organisatie periodiek meldingen ontvangt (telefonisch, via email of via de meldingskaart,…) met betrekking tot allerhande thema’s (staat van het wegdek, zwerfvuil, een defect,…) werden er bij de diensten van gemeente en OCMW het voorbije jaar geen formele officïele klachten ontvangen kaderend binnen het Participatiereglement, artikel 6 Klachtenbehandeling, dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad in zitting van 30 juni 2020. De organisatie ontving in de periode juni 2020-juni 2021 weliswaar een klacht maar deze klacht werd terug ingetrokken en ook bovenlokaal werden twee klachten ingediend maar ook deze maken geen onderdeel uit van het Participatiereglement gezien ze niet bij de eigen diensten werden ingediend. Beiden werden wel afgehandeld.

      Planning 2021-2021

      In 2021-2022 wordt er naar gestreefd om het MJP verder uit te voeren en het organisatiebeheersingssysteem en informatieveiligheid verder structureel op te volgen en acties te formuleren en uit te voeren.

      Besluit

      Enig artikel:
      De Gemeenteraad neemt kennis van het rapporteringsverslag inzake organisatiebeheersing en klachtenbehandeling dat als bijlage aan dit besluit wordt gehecht.

Namens Gemeenteraad,

Florian Van de Sompel
Algemeen Directeur

Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter