De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.
De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van de financiële rapportering 2021 - semester 1.
De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor:
1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;
2° het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting;
De financieel directeur kan een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot. Dat exploot stuit de verjaring.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;
2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
3° de financiële risico's.
De financieel directeur stelt tegelijkertijd een afschrift van de rapportering, vermeld in het zesde lid, aan de algemeen directeur ter beschikking.
Enig artikel:
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van de financiële rapportering 2021- semester 1.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn stelt de opvolgingsrapportering 1 2021 vast.
De opvolgingsrapportering vergelijkt het gerealiseerde beleid van het lopende jaar met het geplande. Ze geeft de raadsleden de mogelijkheid om op te volgen hoe ver het staat met de uitvoering van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties die in het (aangepaste) meerjarenplan zijn opgenomen. Ze is in de eerste plaats gericht op de opvolging van de prioritaire beleidsdoelstellingen door te focussen op de uitvoering en de stand van zaken van de prioritaire acties en actieplannen uit het meerjarenplan.
De tussentijdse rapportering is niet specifiek gericht op de bewaking van de kredieten, maar moet de raadsleden wel toelaten om de evolutie van de uitgaven en ontvangsten van het lopende jaar op te volgen. Daarom bevat ze ook overzichten over de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten. Zo kunnen de raadsleden de gerealiseerde bedragen tussentijds vergelijken met de ramingen in het (aangepaste) meerjarenplan en de benutting van de kredieten opvolgen.
Verder moet de opvolgingsrapportering melding maken van de eventuele wijzigingen in de grondslagen en assumpties die het bestuur gehanteerd heeft bij de opmaak van het planningsrapport waarover het tussentijds rapporteert. Als die basisinformatie ondertussen in belangrijke mate gewijzigd is, moeten de raadsleden tijdig informatie krijgen over de weerslag ervan op de uitvoering van het geplande beleid. Hetzelfde geldt voor de financiële risico’s. Als de aard en de omvang van al gerapporteerde risico’s gewijzigd is of als er nieuwe risico’s zijn, moet de raad daarover informatie krijgen in de opvolgingsrapportering.
Enig artikel:
De opvolgingsrapportering 1 2021 wordt, conform de documenten in bijlage, vastgesteld.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de verkoop per opbod van de LOI-en crisiswoning, gelegen Bruggestraat 71 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie E nr. 760 M, goed.
Het OCMW is eigenaar van de woning, gelegen Bruggestraat 71 te Ruiselede, kadastraal gekend sectie E nr. 760 M, met een totale grondoppervlakte van 386 m².
Het pand is opgesplitst in 2 individuele woningen (71a en 71b) voor de opvang van 2 gezinnen van 4 personen en 1 crisiswoning/studio (71c).
De woningen worden door het OCMW gebruikt voor het huisvesten van aan de gemeente toegewezen asielzoekers en voor de tijdelijke opvang van een alleenstaande of koppel.
Na een quickscan woningkwaliteit, uitgevoerd door Fedasil, blijkt dat er diverse aanpassingen aan de woning moeten uitgevoerd worden om de onlogische indeling weg te werken.
Uit het conformiteitsonderzoek, uitgevoerd door een technisch controleur van de Woonwinkel regio Tielt, blijkt dat beide LOI-woningen in aanmerking komen voor een procedure ongeschikt-en onbewoonbaarheid. Ook de studio bevindt zich niet in een optimale staat.
Naar aanleiding van deze bevindingen vond dan ook een evaluatie van de LOI-werking plaats vooraleer ingrijpende kosten te maken.
In zitting van 15 oktober 2020 besliste de Raad voor Maatschappelijk Welzijn op basis hiervan om de conventie met Fedasil op te zeggen en dat er een evaluatie van de site Bruggestraat 71 diende te gebeuren.
Wat deze evaluatie betreft, blijkt uit voorgaande onderzoeken dat er heel wat infrastructuurwerken noodzakelijk zijn om deze site conform te maken. Uit het meerjarenplan blijkt het engagement om de crisisopvang uit te breiden, maar indien dit op deze site dient te gebeuren zal dit veel kosten met zich meebrengen, enerzijds vanwege de reeds gesignaleerde gebreken, anderzijds vanwege de mogelijk nood aan hercompartimentering. De totale oppervlakte en de hiermee gepaard gaande kosten op deze site zouden mogelijks ook te groot kunnen zijn om er louter crisisopvang te voorzien. Er zal aldus gekeken worden naar alternatieve oplossingen om aan dit engagement uit het meerjarenplan te voldoen.
Het Vast Bureau is aldus van oordeel dat het wenselijk is om de woning, Bruggestraat 71, te verkopen en de opbrengst hiervan te investeren in (nieuwe) projecten om anderstaligen in de gemeente beter te laten integreren en om op zoek te gaan naar alternatieven om aan betere crisisopvang te kunnen doen.
Er wordt voorgesteld om een verkoop per opbod in een beperkte veiling te organiseren via de afdeling Vastgoedtransacties.
Het ontwerp van verkoopakte werd opgemaakt door Vlaamse commissaris Timothy Van Belle van de afdeling Vastgoedtransacties.
Door landmeter-expert Anthony Van Quickelberghe werd een schattingsverslag opgemaakt waarin de minimale verkoopprijs van de site wordt bepaald.
2021/GBB/0903-00/2210000/OCMW/VB/IP-GEEN: krediet (ontvangst) – LOI
Artikel 1:
De LOI-en crisiswoning, gelegen Bruggestraat 71 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie E nr. 760 M, te verkopen per opbod aan de hoogstbiedende mits een minimale verkoopwaarde zoals bepaald in het schattingsverslag van landmeter-expert Anthony Van Quickelberghe.
Artikel 2:
Vlaams commissaris Timothy Van Belle van de afdeling Vastgoedtransacties opdracht te geven om de authentieke akte te verlijden.
Artikel 3:
Alle bepalingen van verkoopakte, in bijlage van dit besluit, goed te keuren.
Artikel 4:
Dhr. Hypotheekbewaarder te ontslaan inschrijving van ambtswege te nemen bij overschrijving van deze akte.
Artikel 5:
Het Vast Bureau te belasten met de uitvoering van dit besluit.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Florian Van de Sompel
Algemeen Directeur
Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter