Terug
Gepubliceerd op 26/10/2021

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

do 16/09/2021 - 20:00 Gemeentehuis
Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
Linda Wyckstandt, Schepenen
William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
Ilse Volcke, Schepenen
Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Notulen en zittingsverslag van de vorige zitting - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

      Juridische context
      • Artikel 74 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn laatst gewijzigd in zitting van 19 november 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Resultaat: Met 17 niet gestemd
      Besluit

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

    • Financiële rapportering 2021 semester 1 - kennisname

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van de financiële rapportering 2021 - semester 1.

      Juridische context
      • Artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur
      Feitelijke context en argumentatie

      De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor:
      1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;
      2° het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting;

      De financieel directeur kan een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot. Dat exploot stuit de verjaring.

      De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
      1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;
      2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
      3° de financiële risico's.

      De financieel directeur stelt tegelijkertijd een afschrift van de rapportering, vermeld in het zesde lid, aan de algemeen directeur ter beschikking.

      Besluit

      Enig artikel:
      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van de financiële rapportering 2021- semester 1.

    • Opvolgingsrapportering 1 2021 - vaststelling

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn stelt de opvolgingsrapportering 1 2021 vast.

      Juridische context
      • Artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur (DLB)
      • Artikel 29 het BVR van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheerscyclus (BBC-besluit) van de lokale besturen
      • Artikel 5 van het MB van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
      • Advies managementteam van 6 september 2021
      Feitelijke context en argumentatie

      De opvolgingsrapportering vergelijkt het gerealiseerde beleid van het lopende jaar met het geplande. Ze geeft de raadsleden de mogelijkheid om op te volgen hoe ver het staat met de uitvoering van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties die in het (aangepaste) meerjarenplan zijn opgenomen. Ze is in de eerste plaats gericht op de opvolging van de prioritaire beleidsdoelstellingen door te focussen op de uitvoering en de stand van zaken van de prioritaire acties en actieplannen uit het meerjarenplan.

      De tussentijdse rapportering is niet specifiek gericht op de bewaking van de kredieten, maar moet de raadsleden wel toelaten om de evolutie van de uitgaven en ontvangsten van het lopende jaar op te volgen. Daarom bevat ze ook overzichten over de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten. Zo kunnen de raadsleden de gerealiseerde bedragen tussentijds vergelijken met de ramingen in het (aangepaste) meerjarenplan en de benutting van de kredieten opvolgen.

      Verder moet de opvolgingsrapportering melding maken van de eventuele wijzigingen in de grondslagen en assumpties die het bestuur gehanteerd heeft bij de opmaak van het planningsrapport waarover het tussentijds rapporteert. Als die basisinformatie ondertussen in belangrijke mate gewijzigd is, moeten de raadsleden tijdig informatie krijgen over de weerslag ervan op de uitvoering van het geplande beleid. Hetzelfde geldt voor de financiële risico’s. Als de aard en de omvang van al gerapporteerde risico’s gewijzigd is of als er nieuwe risico’s zijn, moet de raad daarover informatie krijgen in de opvolgingsrapportering.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Ilse Volcke
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 8 onthoudingen
      Besluit

      Enig artikel:
      De opvolgingsrapportering 1 2021 wordt, conform de documenten in bijlage, vastgesteld.

    • Voorstel tot verkoop bij opbod van de LOI-woning en de crisiswoning, gelegen Bruggestraat 71 te Ruiselede, kadastraal gekend als Sectie E nr. 760 M - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de verkoop per opbod van de LOI-en crisiswoning, gelegen Bruggestraat 71 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie E nr. 760 M, goed.

       

      Juridische context
      • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78, 11°
      • Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701
      • De wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen
      • De gemeenteraadsbeslissing dd. 22 februari 2000 houdende goedkeuring van de SIF(sociaal impulsfonds)-beleidsovereenkomst 2000-2002 waarbij we voorzien in de aankoop van een doorgangswoning voor politieke vluchtelingen en/of mensen in nood
      • De gemeenteraadsbeslissing dd. 25 april 2000 houdende goedkeuring van de aankoop van de woning, gelegen Bruggestraat 71
      • De beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn dd. 27 juni 2016 tot principiële goedkeuring van de aankoop van de LOI-woning, Bruggestraat 71 a, b + c
      • De Collegebeslissing dd. 19 januari 2017 tot goedkeuring van de verkoop van de LOI-woning, gelegen Bruggestraat 71, aan het OCMW
      • De beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn dd. 15 oktober 2020 tot het stopzetten van het Lokaal Opvanginitiatief (LOI)
      • Het ontwerp van verkoopakte opgemaakt door de afdeling vastgoedtransacties
      • Het schattingsverslag van 7 mei 2021 opgemaakt door  landmeter-expert Anthony Van Quickelberghe
      Feitelijke context en argumentatie

      Het OCMW is eigenaar van de woning, gelegen Bruggestraat 71 te Ruiselede, kadastraal gekend sectie E nr. 760 M, met een totale grondoppervlakte van 386 m².

      Het pand is opgesplitst in 2 individuele woningen (71a en 71b) voor de opvang van 2 gezinnen van 4 personen en 1 crisiswoning/studio (71c).

      De woningen worden door het OCMW gebruikt voor het huisvesten van aan de gemeente toegewezen asielzoekers en voor de tijdelijke opvang van een alleenstaande of koppel.

      Na een quickscan woningkwaliteit, uitgevoerd door Fedasil, blijkt dat er diverse aanpassingen aan de woning moeten uitgevoerd worden om de onlogische indeling weg te werken.

      Uit het conformiteitsonderzoek, uitgevoerd door een technisch controleur van de Woonwinkel regio Tielt, blijkt dat beide LOI-woningen in aanmerking komen voor een procedure ongeschikt-en onbewoonbaarheid. Ook de studio bevindt zich niet in een optimale staat. 

      Naar aanleiding van deze bevindingen vond dan ook een evaluatie van de LOI-werking plaats vooraleer ingrijpende kosten te maken.
      In zitting van 15 oktober 2020 besliste de Raad voor Maatschappelijk Welzijn op basis hiervan om de conventie met Fedasil op te zeggen en dat er een evaluatie van de site Bruggestraat 71 diende te gebeuren. 

      Wat deze evaluatie betreft, blijkt uit voorgaande onderzoeken dat er heel wat infrastructuurwerken noodzakelijk zijn om deze site conform te maken. Uit het meerjarenplan blijkt het engagement om de crisisopvang uit te breiden, maar indien dit op deze site dient te gebeuren zal dit veel kosten met zich meebrengen, enerzijds vanwege de reeds gesignaleerde gebreken, anderzijds vanwege de mogelijk nood aan hercompartimentering. De totale oppervlakte en de hiermee gepaard gaande kosten op deze site zouden mogelijks ook te groot kunnen zijn om er louter crisisopvang te voorzien. Er zal aldus gekeken worden naar alternatieve oplossingen om aan dit engagement uit het meerjarenplan te voldoen.  

      Het Vast Bureau is aldus van oordeel dat het wenselijk is om de woning, Bruggestraat 71, te verkopen en de opbrengst hiervan te investeren in (nieuwe) projecten om anderstaligen in de gemeente beter te laten integreren en om op zoek te gaan naar alternatieven om aan betere crisisopvang te kunnen doen. 

      Er wordt voorgesteld om een verkoop per opbod in een beperkte veiling te organiseren via de afdeling Vastgoedtransacties.

      Het ontwerp van verkoopakte werd opgemaakt door Vlaamse commissaris Timothy Van Belle van de afdeling Vastgoedtransacties.

      Door landmeter-expert Anthony Van Quickelberghe werd een schattingsverslag opgemaakt waarin de minimale verkoopprijs van de site wordt bepaald.

      Financiële gevolgen

      2021/GBB/0903-00/2210000/OCMW/VB/IP-GEEN:  krediet (ontvangst) – LOI

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De LOI-en crisiswoning, gelegen Bruggestraat 71 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie E nr. 760 M, te verkopen per opbod aan de hoogstbiedende mits een minimale verkoopwaarde zoals bepaald in het schattingsverslag van landmeter-expert Anthony Van Quickelberghe.

      Artikel 2:
      Vlaams commissaris Timothy Van Belle van de afdeling Vastgoedtransacties opdracht te geven om de authentieke akte te verlijden.

      Artikel 3:
      Alle bepalingen van verkoopakte, in bijlage van dit besluit, goed te keuren.

      Artikel 4:
      Dhr. Hypotheekbewaarder te ontslaan inschrijving van ambtswege te nemen bij overschrijving van deze akte.

      Artikel 5:
      Het Vast Bureau te belasten met de uitvoering van dit besluit.

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Florian Van de Sompel
Algemeen Directeur

Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter