De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De Gemeenteraad keurt het beleidsplan handhaving RO en milieu goed.
Inleiding
In kader van het fusietraject Wingene-Ruiselede is het wenselijk om het beleid rond handhaving ruimtelijke ordening en milieu reeds op elkaar af te stemmen.
Het beleidsplan dat ter goedkeuring voorligt is tot stand gekomen op basis van de reeds bestaande prioriteitennota in Ruiselede en in overleg met de intergemeentelijke handhavers van WVI en de administratie van Wingene. Het plan kan periodiek geëvalueerd worden (mits hervaststelling door de gemeenteraad).
Eind december 2023 werd op niveau van PZ Regio Tielt een afsprakenkader vastgesteld over de inzet van de lokale toezichthouder van de politie (zie bijlage).
Het handhaven op stedenbouwkundige overtredingen is naast plannen en vergunnen de derde noodzakelijke pijler van een degelijk ruimtelijk beleid. Doel hierbij is om de goede ruimtelijke ordening zoveel mogelijk te bewaken voor nu en morgen. Het handhaven van milieuovertredingen is noodzakelijk om hinder en milieuverontreinigingen snel en efficiënt aan te pakken, te beperken of te beëindigen. Vandaar de opmaak van dit Beleidsplan Handhaving Ruimtelijke Ordening en Milieu om deze ambitie kracht bij te zetten. Het voorliggende beleidsplan concretiseert de mogelijkheden die de VCRO en het DABM bieden en legt specifieke, lokale accenten in de vorm van gemeentelijke prioriteiten.
Dit beleidsplan is bedoeld om de visie van de gemeente met betrekking tot omgevingshandhaving vast te leggen en de krijtlijnen te bepalen waarbinnen dit gebeurt. Dit wordt geconcretiseerd in een prioriteitennota, een beschrijving van het handhavingstraject en een intern afsprakenkader.
Context
Een goed handhavingsbeleid is het sluitstuk van de vergunningverlening. Het doel van handhaving is in de 1ste plaats om klachten te voorkomen en/of de goede ruimtelijke ordening te vrijwaren door opgelegde voorwaarden in de vergunning proactief te controleren. Hiervoor is het belangrijk dat de opgelegde voorwaarden afdwingbaar en handhaafbaar zijn.
In geval van meldingen of klachten door burgers, andere overheidsinstanties of bij vaststellingen door gemeentediensten of de handhavingsambtenaar zelf, is het belangrijk om snel en kordaat op te treden om verdere problemen en hinder te voorkomen. Er moeten daarvoor op lokaal niveau concrete afspraken gemaakt worden rond prioritair aan te pakken stedenbouwkundige handelingen en ingedeelde inrichtingen en/of activiteiten en de verdere aanpak en inzet van handhavingsinstrumenten.
De toezichtopdrachten van (inter)gemeentelijke toezichthouders milieu zijn eenduidig vastgelegd in artikel 34 van het Milieuhandhavingsbesluit. Voor (inter)gemeentelijke verbalisanten ruimtelijke ordening is dit niet het geval. Voor de gewestelijke verbalisanten ruimtelijke ordening zijn de handhavingsprioriteiten vastgelegd in een omgevingshandhavingsprogramma dat 5-jaarlijks herzien wordt. De prioriteiten van de gewestelijke verbalisanten ruimtelijke ordening zijn echter beperkt en zijn bovendien niet bindend. Zowel op vlak van milieu als op vlak van stedenbouw wordt handhaving meer en meer doorgeschoven naar het lokale niveau. Dezelfde trend wordt vastgesteld op het vlak van vergunningverlening door de declassering van een groot aantal ingedeelde inrichtingen en/of activiteiten van klasse 1 naar klasse 2.
Meer en meer stedenbouwkundige overtredingen worden door de parketten niet meer strafrechtelijk behandeld maar doorgestuurd naar de cluster sanctionering en advisering van de afdeling handhaving voor bestuurlijke beboeting. Om een bestuurlijke geldboete te kunnen opleggen moet de overtreding begaan zijn na 1 maart 2018 én moet de overtreding opgenomen zijn in een door de gemeenteraad goedgekeurde prioriteitennota.
Artikel 1:
De Gemeenteraad keurt het beleidsplan handhaving RO en milieu goed.
Artikel 2:
Dit beleidsplan vervangt de prioriteitennota goedgekeurd door de Gemeenteraad in zitting van 19 december 2022.
De Gemeenteraad keurt de onderhandse verkoop van een perceel gemeentegrond met een oppervlakte van 5a92ca, gelegen Parochieveldstraat 3 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie A nr. 664/H, goed.
Mevrouw Katrien Devos, wonende Parochieveldstraat 3 te Ruiselede, huurt sinds 1993 een perceel gemeentegrond kadastraal gekend sectie A nr. 664H, palend aan haar eigendom Parochieveldstraat 3.
Het desbetreffend perceel heeft een kadastrale oppervlakte van 592 m² en is gelegen in woongebied met landelijk karakter. De huurder heeft de grond ingericht als tuin met opstaand tuinhuis. Niettegenstaande het perceel gelegen is in woongebied met landelijk karakter en het aldus vatbaar zou kunnen zijn voor woningbouw, wordt door de dienst Omgeving geoordeeld dat er geen woningbouw kan toegestaan worden op deze locatie gezien de woning in derde bouwlijn zou gelegen zijn en ze ook niet rechtstreeks kan ontsloten worden. De bestemming van het perceel wordt beoordeeld als tuingrond waarbij de gebruikelijke tuininrichting zoals bijgebouw/garage, serre, zwembad,... kan vergund worden.
Naar aanleiding van de verkoop van de woning van mevrouw Devos, stelt zich de opportuniteit voor de gemeente om het aanliggend perceel gemeentegrond tevens te koop te stellen daar de huurovereenkomst met mevrouw Devos zal beëindigd worden.
Wanneer de gemeente onroerend goed wenst te verkopen dient dit in principe steeds openbaar te gebeuren zodat er voldoende mededinging en transparantie is.
Mits voldoende publicatie en motivatie kan afgeweken worden van het principe van een openbare verkoop en kan onderhands verkocht worden.
Er kan gesteld worden dat de grond, gelet op de grootte van het perceel en de inrichting als tuin, eerder een grotere gelegenheidswaarde heeft voor de aangelanden dan voor landbouwgebruik. Dat het bijgevolg opportuun is om het perceel onderhands te koop te stellen via aanschrijven van de aangelanden en via aanplakking ter plaatse en aan het gemeentehuis.
Op 28 juni 2023 werd door landmetersbureau Toporama een schattingsverslag opgesteld voor perceel sectie A nr. 664H.
Op 24 november 2023 werd een verkoopaffiche ter plaatse en aan het gemeentehuis uitgehangen voor de periode van minstens 1 maand en werden de aanpalende eigenaars aangeschreven en in kennis gesteld van de geplande verkoop.
Het perceel werd onderhands te koop gesteld tegen schattingsprijs, zijnde € 68.080,00. Indien zich meerdere kandidaat-kopers aanmeldden, zou het perceel per opbod verkocht worden.
Eind december 2023 meldden zich 2 kandidaat-kopers voor het perceel tuingrond. Op 15 januari 2024 werden beide kandidaat-kopers uitgenodigd op het gemeentehuis voor de besloten verkoop per opbod.
Het hoogste bod, zijnde €101.000,00, werd uitgebracht door de heer en mevrouw Pascal Maenhout en Sylvia Vander Vennet en werd op 15 januari 2024 vastgelegd in een éénzijdige aankoopbelofte.
Door notariskantoor Verhaeghe - Baert uit Ruiselede werd een ontwerp-verkoopakte opgesteld.
Bijlagen:
- liggingsplan
- schattingsverslag
- éénzijdige aankoopbelofte
- ontwerp-verkoopakte.
2024/GBB/0050-00/2600000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: 101.000,00 EUR
Artikel 1:
De onderhandse verkoop van een perceel gemeentegrond met een oppervlakte van 5a92ca, gelegen Parochieveldstraat 3 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie A nr. 664/H, aan de heer Pascal Maenhout en mevrouw Sylvia Vander Vennet, wonende Parochieveldstraat 1 te 8755 Ruiselede, goed te keuren mits de som van € 101.000,00.
Artikel 2:
Alle bepalingen van ontwerp-verkoopakte, in bijlage van dit besluit, goed te keuren.
Artikel 3:
De Algemene Administratie van Patrimoniumdocumentatie te ontslaan inschrijving van ambtswege te nemen bij overschrijving van deze akte.
De Gemeenteraad keurt de erfpachtakte goed.
De gemeente is sinds 2013 eigenaar van de gronden en gebouwen gelegen Brandstraat nabij huisnummer 26 en kadastraal bekend onder sectie G nummer 781/F3 ook ouderlingengesticht genoemd.
De aankoop gebeurde toen om de erfgoedwaarde alsook de potentiële gebruikswaarde van het gebouw niet verloren te laten gaan. Het gemeentebestuur zag opportuniteiten om, mits renovatie, er functies in onder te brengen die aansluiten bij het aanpalende landschapspark. Zoals een openbaar toilet en een polyvalente ruimte voor educatieve en recreatieve doeleinden.
Om dit mogelijk te maken was het aangewezen om deze gemeenschapsfuncties te verankeren in een ruimtelijk beleidsplan. Dit is gebeurd bij de opmaak van het RUP Doomkerke in 2017. Daarbij kreeg het perceel als bestemming gemeenschapsvoorzieningen, met specifieke voorschriften omtrent invulling en gebruik van de bestaande gebouwen.
In tussentijd is bij de basisschool De Linde, de nood ontstaan om de schoolgebouwen deels te vernieuwen om te kunnen voldoen aan hedendaagse normen en verwachtingen. De school ziet daarbij opportuniteiten in de gebouwen en het perceel in eigendom van de gemeente.
Binnen het principe van brede school kunnen lokalen die tijdens de schooluren door de school worden gebruikt buiten de schooluren door de gemeente worden gebruikt. Met de school als bouwheer en de gemeente als partner kunnen er subsidies worden bekomen bij het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs. Op de gemeenteraad van 15 maart 2018 werd daartoe reeds een principieel engagement verleend.
Om aanspraak te kunnen maken op subsidie is het noodzakelijk dat de VZW Schoolbestuur Vrij Katholiek Basisonderwijs Driespan een zakelijk recht (erfpacht) heeft op het perceel en de gebouwen. Deze erfpacht wordt gesloten voor een termijn van vijftig jaar en kan ten vroegste beëindigd worden in minnelijk overleg na 20 jaar. De jaarlijkse erfpachtvergoeding bedraagt één euro.
Ten voordele van de erfpachter wordt een nieuwe erfdienstbaarheid (recht van doorgang) gevestigd over de gemeentelijk percelen 790A, 790B en 782Z (Disveld). Met name voor voetgangers, fietsers en hulpdiensten.
In de erfpachtakte werd ten behoeve van de erfverpachter (= gemeente) opgenomen dat de op te richten of te renoveren gebouwen ook dienen te voorzien in openbare toiletten, een polyvalente ruimte en vergaderzaal. In een aparte overeenkomst zal voor de bouw en gebruik van deze functies een financiële ondersteuning worden voorzien door de gemeente in overleg met de fusiepartner Wingene.
Door notariskantoor Verhaeghe-Baert uit Ruiselede werd hiertoe een ontwerp-erfpachtakte opgesteld.
Opbrengsten uit verpachtingen: Budgetcode 2024/GBB/0050-00/7050003/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Enig artikel:
De erfpachtakte tussen de gemeente Ruiselede en het Vrij Katholiek Basisonderwijs Driespan voor het voormalig ouderlingengesticht en schuur, gelegen Brandstraat nabij huisnummer 26 te Ruiselede en kadastraal bekend onder sectie G nummer 781/F3, gevoegd in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.
De Gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie-en Klimaatpact.
Op 21 oktober 2021 ondertekende de gemeente Ruiselede het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden. Deze rapportering moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad en nadien ingediend worden bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Voor de rapportering wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
In 2023 werden in Ruiselede onder andere volgende acties gerealiseerd met financiële middelen van het LEKP:
- installatie van zonnepanelen op het sociaal huis
- invoeren van een deelwagensysteem met 2 deelwagens op fossiele brandstof
- vervangen lichtarmaturen door LED in chirolokalen
- aankoop van een elektrisch voertuig voor technische dienst
- extra bomen en hagen via projecten Airkoe, Klimaatboom zoekt tuin, geboortebomen, KLE-projecten West-Vlaamse Hart
- verledding openbare verlichting, dimmen/doven van openbare verlichting.
In bijlage: algemeen voortgangsrapport LEKP 2023.
De Gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
De Gemeenteraad stelt een aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer vast. Ter hoogte van het kruispunt Kasteelstraat/Pensionaatstraat/Tieltstraat wordt de voorrang van rechts regel afgeschaft en wordt de situatie gewijzigd naar een voorrangskruispunt en dit met voorrang voor het verkeer komende van de Tieltstraat en de Kasteelstraat.
Ter hoogte van kruispunt Pensionaatstraat/Tieltstraat/Kasteelstraat geldt momenteel de regel voorrang van rechts. Herhaaldelijk wordt geopperd dat deze regel er tot gevaarlijke situaties leidt.
Wanneer een bestuurder komende uit de Pensionaatstraat stopt voor een voertuig komende van uit de Tieltstraat (rechts) is dit verwarrend voor de bestuurder komende van uit de Kasteelstraat. Door de bocht kan deze immers de bestuurder uit de Tieltstraat niet zien aankomen.
Dit heeft misleidende situaties tot gevolg.
Deze situatie werd ook reeds aangekaart in een zitting van de verkeerscommissie.
Om de verkeersveiligheid te bevorderen wordt voorgesteld om de voorrang van rechts te wijzigen naar een voorrangskruispunt, en dit met voorrang voor het verkeer dat zich op de Tieltstraat en de Kasteelstraat bevindt.
Artikel 1:
De Gemeenteraad beslist om de huidige voorrang van rechts regel ter hoogte van het kruispunt Kasteelstraat/Pensionaatstraat/Tieltstraat te wijzigen naar een voorrangskruispunt en dit met voorrang voor het verkeer komende van de Tieltstraat en de Kasteelstraat.
Artikel 2:
Deze voorrangsregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door middel van de verkeersborden:
Artikel 3:
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 april 2024.
Artikel 4:
Dit reglement wordt bekendgemaakt via de website en ter kennis gebracht aan de toezichthoudende overheid via het digiloket.
De Gemeenteraad stelt naar aanleiding van de T.A.C.-Rally op zaterdag 6 april 2024 een tijdelijk politiereglement vast betreffende het verbod op de verkoop van eet- en drinkwaren langs het parcours. Ook wordt er een verbod opgelegd voor de verkoop en het verbruik van alcoholische dranken langs het parcours.
Op zaterdag 6 april 2024 is de autorally “TAC-rally” voor personenauto’s voorzien, waarvan een gedeelte verreden wordt op het grondgebied van de Gemeente Ruiselede. Het is opportuun om de veiligheid en de openbare rust van zowel de deelnemers, de bezoekers of toeschouwers tijdens deze rally in het algemeen te waarborgen.
Artikel 1:
Ter gelegenheid van de Autorally is op zaterdag 6 april 2024 vanaf 4.00 uur tot 24.00 uur het opstellen van tenten, kramen, voertuigen met het oog op verkoop van eet- en drinkwaren verboden langs het parcours van de KP’s en binnen een straal van 500 meter van het parcours van de TAC-rally. Uitzonderingen op voormelde verbodsbepaling kunnen enkel verleend worden door het College van Burgemeester en Schepenen en dit op vooraf gekende en goedgekeurde plaatsen. De verkoop en het verbruik van alcoholische dranken is verboden op de KP’s en in de onmiddellijke omgeving ervan.
Artikel 2:
De overtredingen van dit besluit zullen gestraft worden met politiestraffen.
Artikel 3:
Deze verordening zal in overeenstemming met de voorschriften van het Decreet Lokaal Bestuur worden bekendgemaakt en ter kennis worden gebracht aan de Bestendige Deputatie, de griffie van de Rechtbank van Eerste aanleg te Brugge en de griffie van de Politierechtbank te Brugge.
De Gemeenteraad keurt nieuwe straatnamen definitief goed en gelast het Schepencollege met de uitvoering van deze wijzigingen.
Aanleiding
Om te vermijden dat een nieuwe fusiegemeente een bepaalde periode 2 straten telt met dezelfde of gelijkaardige naam, kunnen de besturen van de te fusioneren gemeenten overgaan tot een straatnaamwijziging. Agentschap Binnenlands Bestuur raadt hen daarbij aan om de procedure te voltooien voor de eigenlijke samenvoeging (1 januari 2025).
Context
Relevante wetgeving en richtlijnen tonen aan dat tijdens een fusietraject enkel de homoniemen verplicht weggewerkt dienen te worden. Dit zijn identieke straatnamen of straatnamen met fonetisch dezelfde naam. Hiertoe kan een (nieuwe) verkorte procedure gevolgd worden, waarbij het participatief traject beperkt kan worden tot het versturen van een persoonlijke brief naar de betrokkenen met daarin de bezwaarmogelijkheden.
Echter, dit fusietraject biedt ook de mogelijkheid om huidige verwarrende situaties aan te pakken en indien opportuun ook een hernummering van woningen en bedrijven toe te passen. Daarom stelde de werkgroep straatnamen voor de oefening ruimer te bekijken dan wettelijk verplicht is. Gevolg hiervan is dat de geldende, uitgebreide procedure tot het wijzigen van een straatnaam gevolgd dient te worden en dat een ruimer participatief traject verplicht is. Deze verplichting biedt mogelijkheden om een ruim draagvlak te creëren en de betrokkenen goed te informeren over de te verwachten impact.
Een advies van de Koninklijke Vlaamse Commissie van Advies voor Plaatsnaamgeving is niet meer verplicht gezien deze niet langer bestaat.
Wijzigingsvoorstel
Op voorstel van de werkgroep straatnamen selecteerde het college in zitting van 8 juni 10 Ruiseleedse straten die meegenomen dienden te worden in het wijzigingsvoorstel.
Van die 10 straten diende voor 7 straten een nieuwe naam gezocht te worden.
Participatietraject
Hiertoe werd een informatie- en participatietraject opgestart waarbij de betrokkenen geïnformeerd werden over de gevolgen van deze wijziging van hun adres (straatnaam en/of huisnummer) en waarbij zij de kans kregen mee te participeren in de keuze van een nieuwe straatnaam. Ook de cultuurraden, de heemkundige kringen en belangenorganisaties werden in dit proces betrokken.
Gezien de suggestie ‘Dorpsstraat’ voor zowel de Bruggestraat als de Kasteelstraat een valabele optie was, werd deze voor beide straten meegenomen in de bevraging. De keuze werd daarbij aan de burger overgelaten. Daarbij bleek de naam voor beide straten de voorkeur te genieten. Gezien voor de Bruggestraat eveneens een groot aantal stemmen werd toegekend aan de naam ‘Kloosterstraat’ als tweede keuze, terwijl voor de Kasteelstraat geen andere suggestie een opmerkelijk aantal stemmen verkreeg, werd beslist om voor de Bruggestraat de naam Kloosterstraat en voor de Kasteelstraat de naam Dorpsstraat toe te kennen.
Het participatietraject straatnamen resulteerde, na realisatie van een suggestie- en stemronde en advies van de Cultuurraad (Molendorplaan te vervangen door Molendorpstraat) in volgend resultaat.
Eerder werd al beslist:
Voor de Galgenstraat werd een suggestieronde georganiseerd waaruit twee valabele namen werden weerhouden. De keuze werd, gezien de gedeelde casus met Stad Tielt (Galgenstraat Ruiselede/Galgestraat Tielt en dus twee namen voor één weg), niet aan de burger overgelaten. De eerste weerhouden suggestie Kleiweg, werd in overleg met Stad Tielt (waar de Kleine Weg al aanwezig is) niet als eindkeuze weerhouden. Hierdoor viel de keuze op de suggestie van Stropstraat.
Openbaar onderzoek
Een openbaar onderzoek werd gehouden van 21 december 2023 tot en met 21 januari 2024 via aanplakking en brief gericht aan de eigenaars en bewoners van de panden in de betrokken straten.
Daarbij werden 7 bezwaren ontvangen en ontvankelijk verklaard. Gegevens die de identiteit van de indiener kunnen weergeven, werden niet in de argumentatie meegenomen.
Tieltstraat - voorstel Centrumstraat
Bezwaarschrift 1: ‘Ik vind Centrumstraat geen goede keuze omwille van een paar argumenten:
Een ander voorstel, namelijk Tiletumstraat vind ik een veel betere keuze omwille van:
Bezwaarschrift 2: ‘Wij wonen in de Tieltstraat (…) en dit is helemaal het centrum niet en zal dus (...) heel verwarrend zijn’
Bezwaarschrift 3: ‘Al eeuwen de ‘grote baan naar Tielt genoemd. Centrum is in het centrum of naar het centrum, maar de grote doorgangsweg Tielt-Aalter is toch geen centrumstraat. Voorstel: Grote Baan Ruiselede.’
Bezwaarschrift 4: ‘Weeral een voorbeeld van weinig inspiratie. Straat loopt trouwens groot deel buiten het centrum (ringweg).’
Bezwaarschrift 5: ‘De centrumstraat is in Wingene. Zou in Wingene (hoofdgemeente) moeten zijn. Dit zal voor veel verwarring zorgen.’
Weerhouding van bovenstaande argumenten Tieltstraat:
Na de suggestieronde werden voor de nieuwe naam van de Tielstraat drie valabele ideeën weerhouden: Centrumstraat, Welkomstraat en Tiletumstraat. De overige suggesties bleken na analyse geen link met de locatie te hebben, kwamen voor in de omliggende gemeenten, hielden een zekere verwarring in of verkregen van bpost een negatief advies.
Hoewel de Centrumstraat voldeed aan alle vereisten en ook het meeste stemmen opleverde bij de stemronde (door inwoners van de straat en personeelsleden), wordt ermee ingestemd dat de geografische ligging van de huidige straat niet overeenstemt met de nieuwe naam. Daarom wordt voor de Tieltstraat als nieuwe naam Tiletumstraat weerhouden. Hiermee wordt eveneens ingegaan op het verzoek om meer historische achtergrond en originaliteit in de nieuwe naamgeving mee te nemen.
Kasteelstaat - voorstel Dorpsstraat
Bezwaarschrift 1: ‘Gemiste kans om historie van Ruiselede op de kaart te zetten n.a.v. de fusie. Naam getuigt van weinig inzicht. 8 septemberlaan.’
Weerlegging:
Volgende suggesties met een link naar het verleden van de gemeente werden effectief voor de Kasteelstraat ingediend: (Poolse) Bevrijderslaan, 8 (of Acht) Septemberlaan en Bevrijdingslaan. Bij de analyse van de ingediende suggesties voor nieuwe straatnamen werd rekening gehouden met het voorkomen van dezelfde of gelijkaardige namen in de omliggende gemeenten. Daarbij werden de suggesties Bevrijdingslaan en (Poolse) Bevrijderslaan niet weerhouden gezien de aanwezigheid van de Bevrijdingslaan te Tielt. De suggestie 8 (Acht) Septemberlaan werd op advies van bpost niet weerhouden gezien de combinatie van de naam met een cijfer voor verwarring kan zorgen.
Bezwaarschrift 2: ‘Een dorpsstraat is een smalle straat met winkels die door een dorp slingert. Onze Kasteelstraat met beschermde woningen en hoge bomen en zonder winkels is dit geenszins. Als onze straatnaam toch moet verdwijnen en ‘Dorpsstraat’ wordt gesuggereerd, dan nog liever ‘Ruiselede-dorp’ zoals in onze nabije buurgemeenten met Aarsele-dorp, Kanegem-dorp en Schuiferskapelle-dorp.’
Weerlegging:
Wat een ‘dorpsstraat’ precies is, is een subjectief gegeven. Wat de suggestie ‘Ruiselede-dorp’ betreft, adviseerde bpost om, in tegenstelling tot wat in het verleden wel vaak gebeurde, bij de nieuwe naamgeving geen deelgemeente in de straatnaam op te nemen.
Conclusie
5 van de 7 ingediende bezwaren worden weerhouden. Op basis van deze bezwaren wordt het voorstel van de nieuwe straatnaam voor de Tieltstraat gewijzigd naar de Tiletumstraat. Gezien voor de overige voorstellen tot nieuwe straatnaam en/of hernummering geen bezwaar werd ingediend, blijven deze voorstellen ongewijzigd.
Artikel 1:
De gemeenteraad gaat definitief akkoord met de toekenning van volgende nieuwe straatnamen en dit vanaf 1 januari 2025:
Straat |
Aanpassing Nummer |
Voorstel nieuwe naam |
Bruggestraat
|
Nee |
Kloosterstraat |
Bruggesteenweg kant PLC nrs. 120-134 |
Ja |
Meenemen in nummering Vagevuurstraat |
Galgenstraat |
Ja |
Stropstraat |
Kasteelstraat |
Nee |
Dorpsstraat |
Molenstraat |
Nee |
Molendorpstraat |
Nieuwstraat |
Nee |
Portaalstraat |
Tieltstraat |
Nee |
Tiletumstraat |
Vossenstraat |
Ja |
Meenemen in nummering Reigerstraat |
Wingenesteenweg |
Ja |
Ruiseledesteenweg |
Zandbergstraat |
Nee |
Boltraweg |
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van en communicatie over deze wijzigingen.
Namens Gemeenteraad,
Annelies Van Tomme
Algemeen Directeur wnd.
Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter