Terug
Gepubliceerd op 30/01/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 21/12/2023 - 20:15 Gemeentehuis
Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
Linda Wyckstandt, Schepen
William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
Ilse Volcke, Schepen
Chris Hullebusch, Julie De Coster, Raadsleden
Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
Afwezig: Christel L'Hoost, Raadslid
  • Openbaar

    • Notulen en zittingsverslag van de vorige zitting - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Christel L'Hoost, Raadslid

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

      Juridische context
      • Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de Gemeenteraad laatst gewijzigd in zitting van 19 november 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Resultaat: Met 16 niet gestemd
      Besluit

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

    • Vaststellen strategisch meerjarenplan 2020-2025 (deel gemeente) – aanpassing 8

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Christel L'Hoost, Raadslid

      De Gemeenteraad stelt het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 8 (deel gemeente) vast.

      Juridische context
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 249 §3 en 596
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
      • Ministrieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
      • Omzendbrief BB 2019 KB/ABB 2019/4 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids-en beheerscyclus
      • Omzendbrief BB 2020 KB/ABB 2020/3 betreffende de aanpassing van de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids-en beheerscyclus
      • Gunstig advies managementteam 20 november 2023
      • Gunstig visum financieel directeur 20 november 2023
      Feitelijke context en argumentatie

      Het ontwerp van meerjarenplan – aanpassing 8 bevat volgende documenten:

      • Strategische nota - wijziging
      • Financiële nota
        • Aanpassing van het financiële doelstellingenplan (M1);
        • Aanpassing van de staat van het financieel evenwicht (M2);
        • Aanpassing van het overzicht van de kredieten (M3).
      • Toelichting
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
        • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
        • Het overzicht van de financiële schulden (T4);
        • Het overzicht van de financiële risico's;
        • Beschrijving grondslagen en assumpties;
        • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.

       Op voorstel van het College;

       Gehoord de leden van de Raad;

      Financiële gevolgen

      zie meerjarenplanaanpassing 8

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Chris Hullebusch
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      Het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 8 (deel gemeente) bestaande uit de strategische nota, financiële nota en toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage.

      Artikel 2:
      De staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld:

      Budgettair resultaat 2020  2021  2022   
      I. Exploitatiesaldo 1.479.847 1.342.833 1.024.370  
      a. Ontvangsten 6.662.698 6.691.922 6.918.659  
      b. Uitgaven 5.182.851 5.349.089 5.894.289  
      II. Investeringssaldo -2.038.131 -1.480.967 -14.195  
      a. Ontvangsten 471.688 146.262 695.127  
      b. Uitgaven 2.509.819 1.627.229 709.322  
      III. Saldo exploitatie en investeringen -558.284 -138.134 1.010.175  
      IV. Financieringssaldo -123.972 -120.154 6.292.722  
      a. Ontvangsten 90.689 118.860 7.078.805  
      b. Uitgaven 214.660 239.014 786.083  
      V. Budgettair resultaat van het boekjaar -682.256 -258.288 7.302.897  
      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar 3.820.297 3.138.041 2.879.753  
      a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar 3.820.297 3.138.041 2.879.753  
      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat 3.138.041 2.879.753 10.182.650  
      IX. Beschikbaar budgettair resultaat 3.138.041 2.879.753 10.182.650  
               
      Budgettair resultaat 2023  2024  2025  2026 
      I. Exploitatiesaldo 1.359.334 1.014.185 1.794.552 2.667.731
      a. Ontvangsten 8.146.317 7.714.073 7.902.644 7.949.133
      b. Uitgaven 6.786.983 6.699.888 6.108.092 5.281.402
      II. Investeringssaldo -1.660.486 -6.111.944 -4.070.769 -7.109.622
      a. Ontvangsten 561.189 1.332.043 128.368 16.015
      b. Uitgaven 2.221.675 7.443.987 4.199.137 7.125.637
      III. Saldo exploitatie en investeringen -301.152 -5.097.758 -2.276.216 -4.441.891
      IV. Financieringssaldo -309.779 -236.542 -72.947 2.624.671
      a. Ontvangsten 77.406 98.259 98.259 2.798.259
      b. Uitgaven 387.185 334.801 171.206 173.588
      V. Budgettair resultaat van het boekjaar -610.931 -5.334.300 -2.349.163 -1.817.220
      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar 10.182.650 9.571.719 4.237.419 1.888.256
      a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar 10.182.650 9.571.719 4.237.419 1.888.256
      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat 9.571.719 4.237.419 1.888.256 71.036
      IX. Beschikbaar budgettair resultaat 9.571.719 4.237.419 1.888.256 71.036
               
      Autofinancieringsmarge 2020  2021  2022   
      I. Exploitatiesaldo 1.479.847 1.342.833 1.024.370  
      II. Netto periodieke aflossingen 190.464 214.818 761.887  
      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen 214.660 239.014 786.083  
      b. Periodieke terugvordering leningen 24.196 24.196 24.196  
      IV. Autofinancieringsmarge 1.289.383 1.128.015 262.482  
               
      Autofinancieringsmarge 2023  2024  2025  2026 
      I. Exploitatiesaldo 1.359.334 1.014.185 1.794.552 2.667.731
      II. Netto periodieke aflossingen 362.989 310.605 147.010 149.392
      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen 387.185 334.801 171.206 173.588
      b. Periodieke terugvordering leningen 24.196 24.196 24.196 24.196
      IV. Autofinancieringsmarge 996.345 703.580 1.647.542 2.518.339

       

       

      Artikel 3:

      De gewijzigde kredieten voor het boekjaar 2023 en nieuwe kredieten voor 2024 worden vastgesteld conform schema M3:

       

        2023  2024 
      Uitgaven Ontvangsten Uitgaven Ontvangsten
      - Gemeente        
      Exploitatie 5.500.717 7.580.128 5.454.323 7.300.338
      Investeringen 2.205.175 382.189 7.433.987 1.012.043
      Financiering 387.185 77.406 334.801 98.259
      Leningen en leasings 387.185 53.210 334.801 74.063
      Toegestane leningen en betalingsuitstel 0 24.196 0 24.196
      - OCMW        
      Exploitatie 1.286.266 566.189 1.245.564 413.734
      Investeringen 16.500 179.000 10.000 320.000

       

      Artikel 4

      Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid.

    • Goedkeuring strategisch meerjarenplan 2020-2025 (deel OCMW) zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn in zitting van 21 december 2023 – aanpassing 8

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Christel L'Hoost, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 8 (deel OCMW zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn dd. 21 december 2023) - goed.

      Juridische context
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 249 §3 en 596
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
      • Ministrieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
      • Omzendbrief BB 2019 KB/ABB 2019/4 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids-en beheerscyclus
      • Omzendbrief BB 2020 KB/ABB 2020/3 betreffende de aanpassing van de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids-en beheerscyclus
      • Gunstig advies managementteam 20 november 2023
      • Gunstig visum financieel directeur  20 november 2023
      Feitelijke context en argumentatie

      Het ontwerp van meerjarenplan – aanpassing 8 bevat volgende documenten:

      • Strategische nota - wijziging
      • Financiële nota
        • Aanpassing van het financiële doelstellingenplan (M1);
        • Aanpassing van de staat van het financieel evenwicht (M2);
        • Aanpassing van het overzicht van de kredieten (M3).
      • Toelichting
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
        • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
        • Het overzicht van de financiële schulden (T4);
        • Het overzicht van de financiële risico's;
        • Beschrijving grondslagen en assumpties;
        • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.

       Op voorstel van het College;

       Gehoord de leden van de Raad;

      Financiële gevolgen

      zie meerjarenplanaanpassing 8

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Chris Hullebusch
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:

      Het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 8 (deel OCMW) bestaande uit de strategische nota, financiële nota en toelichting wordt goedgekeurd, zoals bijgevoegd in bijlage.

      Artikel 2:

      De staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld:

       

      Budgettair resultaat 2020  2021  2022   
      I. Exploitatiesaldo 1.479.847 1.342.833 1.024.370  
      a. Ontvangsten 6.662.698 6.691.922 6.918.659  
      b. Uitgaven 5.182.851 5.349.089 5.894.289  
      II. Investeringssaldo -2.038.131 -1.480.967 -14.195  
      a. Ontvangsten 471.688 146.262 695.127  
      b. Uitgaven 2.509.819 1.627.229 709.322  
      III. Saldo exploitatie en investeringen -558.284 -138.134 1.010.175  
      IV. Financieringssaldo -123.972 -120.154 6.292.722  
      a. Ontvangsten 90.689 118.860 7.078.805  
      b. Uitgaven 214.660 239.014 786.083  
      V. Budgettair resultaat van het boekjaar -682.256 -258.288 7.302.897  
      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar 3.820.297 3.138.041 2.879.753  
      a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar 3.820.297 3.138.041 2.879.753  
      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat 3.138.041 2.879.753 10.182.650  
      IX. Beschikbaar budgettair resultaat 3.138.041 2.879.753 10.182.650  
               
      Budgettair resultaat 2023  2024  2025  2026 
      I. Exploitatiesaldo 1.359.334 1.014.185 1.794.552 2.667.731
      a. Ontvangsten 8.146.317 7.714.073 7.902.644 7.949.133
      b. Uitgaven 6.786.983 6.699.888 6.108.092 5.281.402
      II. Investeringssaldo -1.660.486 -6.111.944 -4.070.769 -7.109.622
      a. Ontvangsten 561.189 1.332.043 128.368 16.015
      b. Uitgaven 2.221.675 7.443.987 4.199.137 7.125.637
      III. Saldo exploitatie en investeringen -301.152 -5.097.758 -2.276.216 -4.441.891
      IV. Financieringssaldo -309.779 -236.542 -72.947 2.624.671
      a. Ontvangsten 77.406 98.259 98.259 2.798.259
      b. Uitgaven 387.185 334.801 171.206 173.588
      V. Budgettair resultaat van het boekjaar -610.931 -5.334.300 -2.349.163 -1.817.220
      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar 10.182.650 9.571.719 4.237.419 1.888.256
      a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar 10.182.650 9.571.719 4.237.419 1.888.256
      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat 9.571.719 4.237.419 1.888.256 71.036
      IX. Beschikbaar budgettair resultaat 9.571.719 4.237.419 1.888.256 71.036
               
      Autofinancieringsmarge 2020  2021  2022   
      I. Exploitatiesaldo 1.479.847 1.342.833 1.024.370  
      II. Netto periodieke aflossingen 190.464 214.818 761.887  
      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen 214.660 239.014 786.083  
      b. Periodieke terugvordering leningen 24.196 24.196 24.196  
      IV. Autofinancieringsmarge 1.289.383 1.128.015 262.482  
               
      Autofinancieringsmarge 2023  2024  2025  2026 
      I. Exploitatiesaldo 1.359.334 1.014.185 1.794.552 2.667.731
      II. Netto periodieke aflossingen 362.989 310.605 147.010 149.392
      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen 387.185 334.801 171.206 173.588
      b. Periodieke terugvordering leningen 24.196 24.196 24.196 24.196
      IV. Autofinancieringsmarge 996.345 703.580 1.647.542 2.518.339

       

      Artikel 3:

      De gewijzigde kredieten voor het boekjaar 2023 en nieuwe kredieten voor 2024 worden vastgesteld conform schema M3:

       

        2023  2024 
      Uitgaven Ontvangsten Uitgaven Ontvangsten
      - Gemeente        
      Exploitatie 5.500.717 7.580.128 5.454.323 7.300.338
      Investeringen 2.205.175 382.189 7.433.987 1.012.043
      Financiering 387.185 77.406 334.801 98.259
      Leningen en leasings 387.185 53.210 334.801 74.063
      Toegestane leningen en betalingsuitstel 0 24.196 0 24.196
      - OCMW        
      Exploitatie 1.286.266 566.189 1.245.564 413.734
      Investeringen 16.500 179.000 10.000 320.000

       

      Artikel 4: 

      Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid.

    • Nominatieve subsidies 2024 - vaststelling

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Christel L'Hoost, Raadslid

      De Gemeenteraad stelt de nominatieve subsidies 2024 vast.

      Juridische context
      • Decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, artikel 43, 23°: de volgende bevoegdheden kunnen niet aan het College van Burgemeester en Schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies
      Feitelijke context en argumentatie

      Een nominatieve subsidie is een werkings- of investeringstoelage die niet wordt toegekend op basis van een subsidiereglement. De Raad kent de subsidie dus toe aan een vereniging of een andere derde louter d.m.v. een raadsbeslissing (mits de nodige motivering).

      Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit, overeenkomst, statutaire bepaling of een subsidie aanvraag.

      Financiële gevolgen

      Zie bijlage

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Tegenstanders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Chris Hullebusch
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 stemmen tegen
      Besluit

      Artikel 1:
      De Gemeenteraad kent de nominatieve subsidies 2024 toe volgens het document in bijlage.

      Artikel 2:
      De Gemeenteraad geeft opdracht aan het College van Burgemeester en Schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in bijlage.

      Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit, overeenkomst, statutaire bepaling of een subsidie aanvraag.

      Een subsidieaanvraag wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is.

      Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie deels kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde, aanvrager.

    • Gemeentelijk subsidiereglement voor duurzame milieu- en klimaatprojecten en initiatieven - vaststelling

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Christel L'Hoost, Raadslid

      De Gemeenteraad gaat akkoord met het invoeren van een subsidiereglement voor duurzame milieu- en klimaatprojecten en initiatieven met ingang vanaf 1 januari 2024.

      Juridische context
      • het decreet inzake Lokaal bestuur van 22 december 2017
      • het gemeenteraadsbesluit van 16 juni 2011 betreffende subsidiëring van hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen, gewijzigd op 19 december 2013
      • het gemeenteraadsbesluit van 30 oktober 2018 houdende reglement geveltuinen
      • de gemeenteraadsbeslissing van 21 juni 2018 tot goedkeuring van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen voor energie en klimaat
      • de gemeenteraadsbeslissing van 21 oktober 2021 tot goedkeuring ondertekening van het Lokaal Energie-en Klimaatpact
      • de gemeenteraadsbeslissing dd 19 oktober 2023 met definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente Ruiselede en de gemeente Wingene
      • het subsidiereglement voor duurzame milieu-en klimaatprojecten en initiatieven vastgesteld door de gemeenteraad van Wingene op 28 februari 2022, gewijzigd op 27 november 2023
      Feitelijke context en argumentatie

      Verschillende gemeenteraadsbeslissingen regelen momenteel de mogelijke subsidiëring van projecten en initiatieven met betrekking met milieu, klimaat en natuur.
      Een aantal van deze reglementen is niet meer afgestemd op actuele noden en engagementen uit het Burgemeestersconvenant en Lokaal Energie- en Klimaatpact.

      In de gemeente Wingene is sinds 1 maart 2022 een overkoepelend subsidiereglement voor duurzame milieu- en klimaatprojecten in werking getreden waarin een aantal versnipperde subsidiereglementen geactualiseerd werden en samengevoegd in één reglement met betrekking tot duurzame milieu- en klimaatprojecten en initiatieven.
      Dit reglement is afgestemd op volgende actuele noden:
      - verminderen van de CO2-uitstoot door het stimuleren van energiebesparende maatregelen en de aanwending van hernieuwbare energie
      - meer bomen als buffer tegen de gevolgen van klimaatopwarming zoals hitte, droogte en overstromingen
      - tegengaan van wateroverlast door het ontharden en opnieuw openen van grachten.

      Het reglement is van toepassing op volgende duurzame milieu- en klimaatprojecten en -initiatieven:
      - het aanbieden van gratis bouwadvies via het bestaand provinciaal steunpunt Acasus
      - het faciliteren van de aanleg van geveltuinen
      - het organiseren van een gesubsidieerde groepsaankoop voor loofbomen en/of fruitbomen
      - het subsidiëren van het beheer van kleine landschapselementen
      - het stimuleren van de aanleg of heraanleg van openbare en private grachten
      - het subsidiëren van ontharden en vergroenen van particuliere tuinen en opritten
      - het stimuleren van de aanleg van hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen bij bestaande woningen
      - het faciliteren van elektrisch autoladen aan huis voor wie niet over een autostaanplaats op eigen terrein beschikt
      - het organiseren van een groepsaankoop voor kippen om het keukenafval te verminderen
      - het subsidiëren van duurzame projecten van onderwijsinstellingen en verenigingen.

      In kader van de fusie werd in de Kompasnota Ruimte de overname van het subsidiereglement voor duurzame milieu- en klimaatprojecten en initiatieven van de gemeente Wingene voorgesteld als een mogelijke Quick-Win voor Ruiselede. 

      In dit overkoepelend subsidiereglement zijn een aantal nieuwe initiatieven opgenomen die in Ruiselede momenteel nog niet gesubsidieerd zijn en die de inwoners de mogelijkheid biedt om reeds vanaf 2024 een subsidie aan te vragen. Het betreft volgende nieuwe subsidies en initiatieven:
      - gratis bouwadvies bij Acasus, het provinciaal bureau voor duurzaam wonen, bouwen en renoveren.
      - gesubsidieerde groepsaankoop voor loof-en fruitbomen
      - subsidie voor beheer van kleine landschapselementen (hagen, heggen, houtkanten, knotbomen en veteraanbomen)
      - subsidie voor (her)aanleg grachten
      - subsidie voor het ontharden en vergroenen van particuliere tuinen en opritten
      - elektrisch autoladen: verkoop van een uniforme laadmat ter afscherming van de laadkabel
      - organisatie van een groepsaankoop voor kippen
      - subsidie voor gebruik van herbruikbare bekers door verenigingen
      - subsidie voor duurzame projecten georganiseerd door onderwijsinstellingen en verenigingen. 

      In bijlage:  ontwerp van het gemeentelijk subsidiereglement voor duurzame milieu- en klimaatprojecten en -initiatieven.

      Financiële gevolgen

      2024/4.1.3/0350-00/6001000/GEMEENTE/CBS/0/IP-GEEN: €5.000
      Er zal in 2024 eventueel extra budget voorzien worden bij budgetwijziging voor de bijkomende subsidies (beheer KLE, ontharden, heraanleg grachten,..) 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad keurt het gemeentelijk (subsidie)reglement voor duurzame milieu- en klimaatprojecten en -initiatieven voor 2024 tot en met 2025 goed. Het subsidiereglement maakt integraal deel uit van deze beslissing.

      Artikel 2:
      Volgende gemeenteraadsbesluiten worden opgeheven, met uitzondering van lopende dossiers:

      - het gemeenteraadsbesluit van 16 juni 2011 voor subsidiëring van hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen, gewijzigd op 19 december 2013
      - het gemeenteraadsbesluit van 30 oktober 2018 houdende reglement geveltuinen.

    • Verkoop bij opbod van de voormalige pastorie, gelegen Aalterstraat 2 te Ruiselede, kadastraal gekend als Sectie C nr. 65/E - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Christel L'Hoost, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt de verkoop per opbod van de pastorie, gelegen Aalterstraat 2 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie C nr. 65/E, goed.

      Juridische context
      • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41
      • Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1.582 t.e.m. 1.701
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
      • Het besluit van het Schepencollege van 21 september 2023 houdende goedkeuring opstart verkoopprocedure voor de pastorie, gelegen Aalterstraat 2 te Ruiselede
      • Het ontwerp van verkoopakte opgemaakt door de afdeling vastgoedtransacties
      Feitelijke context en argumentatie

      De gemeente is eigenaar van de pastorie, gelegen Aalterstraat 2 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie C nr. 65/E.

      De pastorie werd in functie van de Onze-Lieve-Vrouwkerk gebouwd omstreeks 1907, is gelegen binnen het beschermd dorpszicht van Ruiselede en opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed.

      Sinds de verhuis van pastoor Bonné eind november 2020 wordt de pastorie niet meer bewoond en enkel nog gebruikt als secretariaat- en vergaderruimte voor de parochiale werkgroep en als opslagruimte voor het kerkelijke archief.
      De gemeente Ruiselede maakt ondertussen deel uit van de pastorale eenheid Sint-Augustinus Beernem - Ruiselede - Wingene. 
      De beide priesters van deze pastorale eenheid Sint-Augustinus hebben elk een woning ter beschikking, daarom is het overbodig om nog een pastorie in het gemeentelijk patrimonium te houden voor het huisvesten van een priester. 
      Voor de pastorale werkgroep en het kerkelijk archief werd een alternatief onderkomen gevonden in het Sociaal Huis.

      De pastorie heeft een grote erfgoedwaarde, maar het gebouw is niet meer aangepast aan de huidige energievoorschriften en het algemeen wooncomfort.
      Uit het energieprestatiecertificaat van 15 november 2023 blijkt dat het gebouw over een bewoonbare oppervlakte van 456 m² beschikt en een energielabel E behaalt.
      Om te voldoen aan de energiedoelstellingen zijn er grote investeringen nodig op vlak van isolatie en verwarming.
      Binnen de behoeften van de huidige en toekomstige gemeente is er geen invulling van het pand.

      Daarom is het wenselijk om de pastorie te verkopen per opbod, ook gekend als beperkte veiling, via de afdeling Vastgoedtransacties.

      Door de afdeling Vastgoedtransacties werd een schattingsverslag opgemaakt waarin de minimale verkoopprijs van de pastorie wordt bepaald.

      Het ontwerp van verkoopakte werd opgemaakt door 
      Bram Peene, Vlaams commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties.

      In bijlage: 
      - raming verkoop pastorie
      - ontwerp verkoopakte
      - energieprestatiecertificaat
      - asbestinventaris.

      Financiële gevolgen

      2023/GBB/0119-00/2210000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: krediet (ontvangst) : €550.000

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De pastorie, gelegen Aalterstraat 2 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie C nr. 65/E, te verkopen per opbod aan de hoogstbiedende mits een minimale verkoopwaarde zoals bepaald in schatting dossiernr. AL16021 S dd. 21 augustus 2023 opgemaakt door de Afdeling Vastgoedtransacties.

      Artikel 2:
      De heer Bram Peene, Vlaams commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties opdracht te geven om de authentieke akte te verlijden.

      Artikel 3:
      Alle bepalingen van verkoopakte, in bijlage van dit besluit, goed te keuren.

      Artikel 4:
      Dhr. Hypotheekbewaarder te ontslaan inschrijving van ambtswege te nemen bij overschrijving van deze akte.

      Artikel 5:
      De ontvangsten van de verkoop van onroerend patrimonium zullen op 2021/GBB/0119-00/2210000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN geboekt worden.

      Artikel 6:
      Het College van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van dit besluit.

    • Intentieverklaring voor de uitwerking van het afvalbeleid en keuze van intergemeentelijke samenwerking - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Christel L'Hoost, Raadslid

      De Gemeenteraad stemt in met de vooropgestelde principes inzake het afvalbeleid in de nieuwe fusiegemeente en machtigt het Schepencollege om verdere voorbereidende stappen te ondernemen om een scenario uit te werken dat aan de principes beantwoordt.

      Juridische context
      • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 420, 421 en 422
      • de beslissing van de Vlaamse regering van 26 mei 2023 houdende goedkeuring van het ontwerp van Lokaal Materialenplan: uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval
      • de gemeenteraadsbeslissingen van 19 oktober 2023 van de gemeente Ruiselede en van 23 oktober 2023 van de gemeente Wingene betreffende de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente Ruiselede en de gemeente Wingene
      Feitelijke context en argumentatie

      Aanleiding en voorgeschiedenis

      Ruiselede en Wingene zijn elk lid van verschillende afvalintercommunales, respectievelijk IVIO en MIROM Roeselare. Beide intercommunales hebben op bepaalde vlakken een gelijklopende werking, maar zijn op andere vlakken ook erg verschillend. De fusie Wingene-Ruiselede noopt beide gemeenten tot een strategische keuze voor een scenario voor het afvalbeleid dat voldoende vooruitziend is op lange termijn en tegelijk financieel draaglijk is. In de aanloop naar de definitieve beslissing tot fusie voerden de administraties en schepencolleges van Wingene en Ruiselede intensieve verkennende gesprekken met beide afvalintercommunales.

      Op dit punt is een gezamenlijke intentieverklaring nodig van beide gemeenteraden, om een mandaat te geven aan beide colleges om de onderhandelingen verder concreet te kunnen voeren op niveau van de Raden van Bestuur en zodoende het meest geschikte scenario te kunnen uitwerken.

      Feitelijke context en argumentatie

      Op basis van de financiële vergelijking van beide intercommunales bleek dat de kostprijs per inwoner (= de feitelijk operationele kost) bij MIROM Roeselare de helft bedraagt dan bij IVIO. Ten tweede is de huidige prijs van de restafvalzakken bij MIROM lager dan bij IVIO, al is dit geen garantie dat dit steeds zo zal blijven. MIROM Roeselare heeft ook duidelijk een sterkere financiële positie ten opzichte van IVIO. Niettegenstaande dat MIROM Roeselare een lagere kost betekent voor zijn vennoten slaagt deze intercommunale er al jaren in om het eigen vermogen en de reserves te laten groeien terwijl dit bij IVIO daalt. Dit is grotendeels te verklaren door de industriële activiteit van MIROM Roeselare, zijnde het verbranden van restafval met energierecuperatie gekoppeld aan de exploitatie en verdere uitbouw van een warmtenet. Een gevolg hiervan is ook dat de waarde van een aandeel bij MIROM Roeselare een stuk hoger ligt dan bij IVIO.

      IVIO heeft voor de huis-aan-huisophaling een contract afgesloten met Ecowest 2.0. Dit contract loopt tot 31 december 2028. Bij vervroegde uittreding, dient een regeling getroffen te worden.

      De regeling bij uitstap/instap dient verder besproken te worden met beide intercommunales en deze gesprekken kunnen pas formeel gebeuren nadat eerst een principiële keuze gemaakt wordt betreffende de intercommunale die de voorkeur geniet om bij aan te sluiten. Als gekozen wordt voor MIROM Roeselare dan sluit Wingene/Ruiselede aan bij een IC van 201.500 inwoners. Als gekozen wordt voor IVIO dan telt deze IC 136.000 inwoners. Meer inwoners betekent dat diverse algemene kosten ook verdeeld kunnen worden over meer inwoners.

      Beide intercommunales werken voor de afvalinzameling van hun fracties met verschillende contractanten, met telkens een verschillende looptijd. Op vlak van beleid en dienstverlening zijn de verschillen niet zo groot. Op bepaalde punten is de inzet van MIROM Roeselare een stuk hoger (bv. communicatie, ondersteuning van milieuambtenaren, aanbod herbruikbare bekers) waardoor kan gesteld worden dat de lagere kost per inwoner bij MIROM Roeselare zich niet vertaalt in een lagere dienstverlening, wel integendeel.

      Er is een fundamenteel verschil op vlak van de uitbating van de recyclageparken. MIROM Roeselare werkt al sinds 2013 uniform met het zogenaamde gewichtsdiftarsysteem volgens 3 kleuren (betalend, 1.000 kg vrijgesteld en volledig gratis), met weegbruggen en betaalzuilen. Bij IVIO worden de verschillende fracties ingezameld en hangt de betaling af van een inschatting van het volume (zonder weegbruggen). In het recente Lokaal Materialenplan van 2023 noemt OVAM gewichtsdiftar het meest effectieve en op termijn meest geschikte systeem voor afvalinzameling in de recyclageparken. In gemeenten met gewichtsdiftar wordt aanzienlijk minder huisvuil aangeboden dan in gemeenten met volumediftar (zie Lokaal Materialenplan). IVIO legt deze keuze aan de gemeenten voor in het aangekondigd nieuw ondernemingsplan. Ook zonder fusie zouden de noodzakelijke investeringen in infrastructuur in Ruiselede zich dus op korte termijn opdringen. In het recyclagepark van Zwevezele zijn de investeringen hiervoor reeds gebeurd. De vergelijking tussen het aantal betalende bezoeken (privé en KMO’s) en de inkomsten uit bezoeken aan de recyclageparken van Zwevezele en Ruiselede in 2022, toont aan dat de gemiddelde betaling bij een betalend bezoek bij gewichtsdiftar (systeem MIROM Roeselare) iets lager ligt in vergelijking met volumediftar.

      Voor afvalintercommunales geldt in het regiodecreet een uitzondering op de referentieregio tot 2036. MIROM heeft een definitieve uitzondering op de referentieregio gekregen van de Vlaamse regering.

      Op basis van deze verkennende analyse werden een aantal principes vooropgesteld om tot een onderhandeld voorkeurscenario te komen:

      1. We streven op termijn naar 1 afvalintercommunale (= MIROM Roeselare).
      2. We willen een uniforme dienstverlening, minstens op het momenteel hoogste niveau van de twee (= MIROM Roeselare).
      3. We willen een uniforme prijs voor de afvalzakken en kiezen voor de laagste van de twee (= MIROM Roeselare).
      4. We beperken eventuele verbrekingsvergoedingen tot een minimum.
      5. We behouden twee recyclageparken op dezelfde locaties (deelgemeenten), met een uniforme dienstverlening.
      6. We kiezen voor gewichtsdiftar op de recyclageparken als meest efficiënte systeem.
      Financiële gevolgen

      Voor de investeringen in de infrastructuur van het recyclagepark in Ruiselede werd voor 2024 €250.000 voorzien in het strategisch meerjarenplan van de gemeente Ruiselede. Daarnaast moeten bij het overdragen van het recyclagepark van IVIO aan de gemeente, ook nog de niet-afgeschreven investeringen vergoed worden.
      De regeling bij uitstap/instap, o.a. het aankopen van bijkomende aandelen bij MIROM Roeselare, dient verder besproken te worden met beide intercommunales.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Chris Hullebusch
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad stemt in met de vooropgestelde principes inzake het afvalbeleid in de nieuwe fusiegemeente:

      1. We streven op termijn naar 1 afvalintercommunale (= MIROM Roeselare).
      2. We willen een uniforme dienstverlening, minstens op het momenteel hoogste niveau van de twee (= MIROM Roeselare).
      3. We willen een uniforme prijs voor de afvalzakken en kiezen voor de laagste van de twee (= MIROM Roeselare).
      4. We beperken eventuele verbrekingsvergoedingen tot een minimum.
      5. We behouden twee recyclageparken op dezelfde locaties (deelgemeenten), met een uniforme dienstverlening.
      6. We kiezen voor gewichtsdiftar op de recyclageparken als meest efficiënte systeem.

      Artikel 2:
      De gemeenteraad machtigt het college om de verdere voorbereidende stappen te ondernemen richting de respectievelijke Raden van Beheer van MIROM Roeselare en IVIO om een scenario uit te werken dat aan hoger vermelde principes beantwoordt.

      Artikel 3:
      Een gezamenlijk verzoek tot concretisering van dit besluit wordt overgemaakt aan MIROM Roeselare en IVIO, voor zover ook de gemeenteraad van Wingene instemt met artikelen 1 en 2.

    • Principiële beslissing tot het toekennen van nieuwe straatnamen in het kader van de fusie Wingene/Ruiselede - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepen
      Chris Hullebusch, Julie De Coster, Raadsleden
      Annelies Van Tomme, Algemeen Directeur wnd.
      Afwezig: Christel L'Hoost, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt nieuwe straatnamen principieel goed en gelast het Schepencollege met de uitvoering van het openbaar onderzoek.

      Juridische context
      • Principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente Wingene en de gemeente Ruiselede, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2022
      • Definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente Wingene en de gemeente Ruiselede, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 oktober 2023
      • Decreet 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, laatst gewijzigd 16 juli 2021 (Decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie) 
      • Draaiboek ‘vrijwillige fusies van gemeenten’ -  Agentschap Binnenlands Bestuur
      • Life Event Scan “ik krijg een nieuw adres” – praktische info i.h.k.v. gemeentelijke fusies - Informatie Vlaanderen – 13 augustus 2019
      • VVSG – Straatnaamgeving en huisnummering dd. 13 april 2021 
      • Gids voor het vaststellen en toekennen van adressen – 18 oktober 2021 - https://www.belgif.be/downloads/best/20211019_Gids_voor_het_vaststellen_en_toekennen_van_adressen.pdf  
      • Omzendbrief FOD BiZa dd. 4 november 2020 – Best-Address – richtlijnen en aanbevelingen voor het vaststellen en toekennen van een adres en huisnummer – aanpassing 
      • Beginselen behoorlijk bestuur juni
      • Beslissing van het college dd. 8 juni 2023 m.b.t. de goedkeuring van de werkwijze tot aanpassing van straatnamen en hernummering van woningen en bedrijven n.a.v. het fusietraject Wingene-Ruiselede
      • Advies van de Gemeentelijke Raad voor Cultuurbeleid dd. 27 november 2023
      • Beslissing van het college dd. 30 november 2023 m.b.t. de principiële goedkeuring van het toekennen van nieuwe straatnamen in het kader van de fusie Wingene/Ruiselede
      Feitelijke context en argumentatie

      Aanleiding

      Om te vermijden dat een nieuwe fusiegemeente een bepaalde periode 2 straten telt met dezelfde of gelijkaardige naam, kunnen de besturen van de te fusioneren gemeenten overgaan tot een straatnaamwijziging. Agentschap Binnenlands Bestuur raadt hen daarbij aan om de procedure te voltooien VOOR de eigenlijke samenvoeging (1 januari 2025). Gezien de diensten burgerzaken in 2024 twee verkiezingen dienen voor te bereiden en de verwachte impact van de straatnaamwijziging op deze diensten, wordt ervoor geopteerd de procedure tot straatnaamwijziging reeds in 2023 uit te rollen. Bedoeling is om begin 2024 de definitieve beslissing aan de gemeenteraad voor te leggen.

      Context

      Relevante wetgeving en richtlijnen tonen aan dat tijdens een fusietraject enkel de homoniemen verplicht weggewerkt dienen te worden. Dit zijn identieke straatnamen of straatnamen met fonetisch dezelfde naam. Hiertoe kan een (nieuwe) verkorte procedure gevolgd worden, waarbij het participatief traject beperkt kan worden tot het versturen van een persoonlijke brief naar de betrokkenen met daarin de bezwaarmogelijkheden.

      Echter, dit fusietraject biedt ook de mogelijkheid om huidige verwarrende situaties aan te pakken en indien opportuun ook een hernummering van woningen en bedrijven toe te passen. Daarom stelde de werkgroep straatnamen voor de oefening ruimer te bekijken dan wettelijk verplicht is. Gevolg hiervan is dat de geldende, uitgebreide procedure tot het wijzigen van een straatnaam gevolgd dient te worden en dat een ruimer participatief traject verplicht is. Deze verplichting biedt mogelijkheden om een ruim draagvlak te creëren en de betrokkenen goed te informeren over de te verwachten impact.

      Een advies van de Koninklijke Vlaamse Commissie van Advies voor Plaatsnaamgeving is niet meer verplicht gezien deze niet langer bestaat.

      Wijzigingsvoorstel

      Op voorstel van de werkgroep straatnamen selecteerde het college in zitting van 8 juni 10 Ruiseleedse straten die meegenomen dienden te worden in het wijzigingsvoorstel.

       

      Van die 10 straten diende voor 7 straten een nieuwe naam gezocht te worden.

      Participatietraject

      Hiertoe werd een informatie- en participatietraject opgestart waarbij de betrokkenen geïnformeerd werden over de gevolgen van deze wijziging van hun adres (straatnaam en/of huisnummer) en waarbij zij de kans kregen mee te participeren in de keuze van een nieuwe straatnaam. Ook de cultuurraden, de heemkundige kringen en belangenorganisaties werden in dit proces betrokken.

      • Stap 1 - Lancering oproep via een schrijven naar bovenvermelde doelgroepen waarbij tevens ook werd uitgenodigd aanwezig te zijn op een eerste infomoment. + herinnering suggesties in juli
      • Stap 2 - Analyseren van de ontvangen ideeën en suggesties. Evalueren van de haalbaarheid en geschiktheid van voorgestelde straatnamen op basis van historische, culturele en praktische overwegingen.
      • Stap 2.1 – Overleg met bpost
      • Stap 2.2 – Opmaak van een lijst op basis van aanbevelingen bpost en diensten.
      • Stap 3 – De lijst wordt voorgelegd aan de interne medewerkers. De stem van de medewerkers weegt minder zwaar door dan die van de bewoners en eigenaars.
      • Stap 4 - Publieke raadpleging. De lijst wordt voorgelegd aan inwoners en eigenaars van de desbetreffende straten. Men kan digitaal en via antwoordstrook stemmen op hun favoriet per straat.
      • Stap 5 Definitieve besluitvorming. De favoriet voor elke straat wordt voorgelegd aan de colleges en gemeenteraden ter validatie - wettelijke procedure met openbaar onderzoek
      • Stap 6 – Terugkoppeling en communicatie van de definitieve straatnamen aan de inwoners en het brede publiek. Inwoners van de betrokken straten krijgen opnieuw een persoonlijke brief. De brede bevolking wordt op de hoogte gebracht via de gemeentelijke kanalen/ fusiekanalen

       

      De stemmen werden geteld. Aan de stem van de bewoners en eigenaars werd een dubbele waarde toegekend. Het puntentotaal geeft volgend resultaat weer:

       

      Gezien de suggestie ‘Dorpsstraat’ voor zowel de Bruggestraat als de Kasteelstraat een valabele optie was, werd deze voor beide straten meegenomen in de bevraging. De keuze werd daarbij aan de burger overgelaten. Daarbij blijkt de naam voor beide straten de voorkeur te genieten. Gezien voor de Bruggestraat eveneens een groot aantal stemmen werd toegekend aan de naam ‘Kloosterstraat’ als tweede keuze, terwijl voor de Kasteelstraat geen andere suggestie een opmerkelijk aantal stemmen verkreeg, wordt beslist om voor de Bruggestraat de naam Kloosterstraat en voor de Kasteelstraat de naam Dorpsstraat toe te kennen.

      Het participatietraject straatnamen resulteert, na realisatie van een suggestie- en stemronde en advies van de Cultuurraad (Molendorplaan te vervangen door Molendorpstraat) in volgend resultaat.

      • Bruggestraat: Kloosterstraat
      • Molenstraat: Molendorpstraat
      • Kasteelstraat: Dorpsstraat
      • Tieltstraat: Centrumstraat
      • Nieuwstraat: Portaalstraat
      • Zandbergstraat: Boltraweg

      Eerder werd al beslist:

      • De nummers 120 t.e.m. 134 van de Bruggesteenweg mee te nemen in de benaming en de nummering van de Vagevuurstraat
      • De Vossenstraat mee te nemen in de benaming en de nummering van de Reigerstraat
      • De Wingenesteenweg mee te nemen in de benaming en de nummering van de Ruiseledesteenweg

      Voor de Galgenstraat werd een suggestieronde georganiseerd waaruit twee valabele namen werden weerhouden. De keuze werd, gezien de gedeelde casus met Stad Tielt (Galgenstraat Ruiselede/Galgestraat Tielt en dus twee namen voor één weg), niet aan de burger overgelaten. De eerste weerhouden suggestie Kleiweg, werd in overleg met Stad Tielt (waar de Kleine Weg al aanwezig is) niet als eindkeuze weerhouden. Hierdoor valt de keuze op de suggestie van Stropstraat.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Julie De Coster, Annelies Van Tomme
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Ilse Volcke, Julie De Coster
      Tegenstanders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Chris Hullebusch
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 stemmen tegen
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de toekenning van volgende nieuwe straatnamen en dit vanaf 1 januari 2025:

      Straat 

      Aanpassing Nummer 

      Voorstel nieuwe naam

      Bruggestraat 

        

      Nee 

      Kloosterstraat

      Bruggesteenweg kant PLC  nrs. 120-134

      Ja 

      Meenemen in nummering Vagevuurstraat 

      Galgenstraat

      Ja

      Stropstraat

      Kasteelstraat 

      Nee 

      Dorpsstraat

      Molenstraat 

      Nee 

      Molendorpstraat

      Nieuwstraat 

      Nee 

      Portaalstraat

      Tieltstraat 

      Nee 

      Centrumstraat

      Vossenstraat 

      Ja 

      Meenemen in nummering Reigerstraat 

      Wingenesteenweg 

      Ja 

      Ruiseledesteenweg 

      Zandbergstraat 

      Nee 

      Boltraweg

      Artikel 2:

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van het openbaar onderzoek.

Namens Gemeenteraad,

Annelies Van Tomme
Algemeen Directeur wnd.

Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter