De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De Gemeenteraad stelt het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 8 (deel gemeente) vast.
Het ontwerp van meerjarenplan – aanpassing 8 bevat volgende documenten:
Op voorstel van het College;
Gehoord de leden van de Raad;
zie meerjarenplanaanpassing 8
Artikel 1:
Het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 8 (deel gemeente) bestaande uit de strategische nota, financiële nota en toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage.
Artikel 2:
De staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld:
Budgettair resultaat | 2020 | 2021 | 2022 | |
I. Exploitatiesaldo | 1.479.847 | 1.342.833 | 1.024.370 | |
a. Ontvangsten | 6.662.698 | 6.691.922 | 6.918.659 | |
b. Uitgaven | 5.182.851 | 5.349.089 | 5.894.289 | |
II. Investeringssaldo | -2.038.131 | -1.480.967 | -14.195 | |
a. Ontvangsten | 471.688 | 146.262 | 695.127 | |
b. Uitgaven | 2.509.819 | 1.627.229 | 709.322 | |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -558.284 | -138.134 | 1.010.175 | |
IV. Financieringssaldo | -123.972 | -120.154 | 6.292.722 | |
a. Ontvangsten | 90.689 | 118.860 | 7.078.805 | |
b. Uitgaven | 214.660 | 239.014 | 786.083 | |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -682.256 | -258.288 | 7.302.897 | |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 3.820.297 | 3.138.041 | 2.879.753 | |
a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar | 3.820.297 | 3.138.041 | 2.879.753 | |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 3.138.041 | 2.879.753 | 10.182.650 | |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 3.138.041 | 2.879.753 | 10.182.650 | |
Budgettair resultaat | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
I. Exploitatiesaldo | 1.359.334 | 1.014.185 | 1.794.552 | 2.667.731 |
a. Ontvangsten | 8.146.317 | 7.714.073 | 7.902.644 | 7.949.133 |
b. Uitgaven | 6.786.983 | 6.699.888 | 6.108.092 | 5.281.402 |
II. Investeringssaldo | -1.660.486 | -6.111.944 | -4.070.769 | -7.109.622 |
a. Ontvangsten | 561.189 | 1.332.043 | 128.368 | 16.015 |
b. Uitgaven | 2.221.675 | 7.443.987 | 4.199.137 | 7.125.637 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -301.152 | -5.097.758 | -2.276.216 | -4.441.891 |
IV. Financieringssaldo | -309.779 | -236.542 | -72.947 | 2.624.671 |
a. Ontvangsten | 77.406 | 98.259 | 98.259 | 2.798.259 |
b. Uitgaven | 387.185 | 334.801 | 171.206 | 173.588 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -610.931 | -5.334.300 | -2.349.163 | -1.817.220 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 10.182.650 | 9.571.719 | 4.237.419 | 1.888.256 |
a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar | 10.182.650 | 9.571.719 | 4.237.419 | 1.888.256 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 9.571.719 | 4.237.419 | 1.888.256 | 71.036 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 9.571.719 | 4.237.419 | 1.888.256 | 71.036 |
Autofinancieringsmarge | 2020 | 2021 | 2022 | |
I. Exploitatiesaldo | 1.479.847 | 1.342.833 | 1.024.370 | |
II. Netto periodieke aflossingen | 190.464 | 214.818 | 761.887 | |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 214.660 | 239.014 | 786.083 | |
b. Periodieke terugvordering leningen | 24.196 | 24.196 | 24.196 | |
IV. Autofinancieringsmarge | 1.289.383 | 1.128.015 | 262.482 | |
Autofinancieringsmarge | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
I. Exploitatiesaldo | 1.359.334 | 1.014.185 | 1.794.552 | 2.667.731 |
II. Netto periodieke aflossingen | 362.989 | 310.605 | 147.010 | 149.392 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 387.185 | 334.801 | 171.206 | 173.588 |
b. Periodieke terugvordering leningen | 24.196 | 24.196 | 24.196 | 24.196 |
IV. Autofinancieringsmarge | 996.345 | 703.580 | 1.647.542 | 2.518.339 |
Artikel 3:
De gewijzigde kredieten voor het boekjaar 2023 en nieuwe kredieten voor 2024 worden vastgesteld conform schema M3:
2023 | 2024 | |||
Uitgaven | Ontvangsten | Uitgaven | Ontvangsten | |
- Gemeente | ||||
Exploitatie | 5.500.717 | 7.580.128 | 5.454.323 | 7.300.338 |
Investeringen | 2.205.175 | 382.189 | 7.433.987 | 1.012.043 |
Financiering | 387.185 | 77.406 | 334.801 | 98.259 |
Leningen en leasings | 387.185 | 53.210 | 334.801 | 74.063 |
Toegestane leningen en betalingsuitstel | 0 | 24.196 | 0 | 24.196 |
- OCMW | ||||
Exploitatie | 1.286.266 | 566.189 | 1.245.564 | 413.734 |
Investeringen | 16.500 | 179.000 | 10.000 | 320.000 |
Artikel 4:
Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid.
De Gemeenteraad keurt het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 8 (deel OCMW zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn dd. 21 december 2023) - goed.
Het ontwerp van meerjarenplan – aanpassing 8 bevat volgende documenten:
Op voorstel van het College;
Gehoord de leden van de Raad;
zie meerjarenplanaanpassing 8
Artikel 1:
Het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 8 (deel OCMW) bestaande uit de strategische nota, financiële nota en toelichting wordt goedgekeurd, zoals bijgevoegd in bijlage.
Artikel 2:
De staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld:
Budgettair resultaat | 2020 | 2021 | 2022 | |
I. Exploitatiesaldo | 1.479.847 | 1.342.833 | 1.024.370 | |
a. Ontvangsten | 6.662.698 | 6.691.922 | 6.918.659 | |
b. Uitgaven | 5.182.851 | 5.349.089 | 5.894.289 | |
II. Investeringssaldo | -2.038.131 | -1.480.967 | -14.195 | |
a. Ontvangsten | 471.688 | 146.262 | 695.127 | |
b. Uitgaven | 2.509.819 | 1.627.229 | 709.322 | |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -558.284 | -138.134 | 1.010.175 | |
IV. Financieringssaldo | -123.972 | -120.154 | 6.292.722 | |
a. Ontvangsten | 90.689 | 118.860 | 7.078.805 | |
b. Uitgaven | 214.660 | 239.014 | 786.083 | |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -682.256 | -258.288 | 7.302.897 | |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 3.820.297 | 3.138.041 | 2.879.753 | |
a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar | 3.820.297 | 3.138.041 | 2.879.753 | |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 3.138.041 | 2.879.753 | 10.182.650 | |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 3.138.041 | 2.879.753 | 10.182.650 | |
Budgettair resultaat | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
I. Exploitatiesaldo | 1.359.334 | 1.014.185 | 1.794.552 | 2.667.731 |
a. Ontvangsten | 8.146.317 | 7.714.073 | 7.902.644 | 7.949.133 |
b. Uitgaven | 6.786.983 | 6.699.888 | 6.108.092 | 5.281.402 |
II. Investeringssaldo | -1.660.486 | -6.111.944 | -4.070.769 | -7.109.622 |
a. Ontvangsten | 561.189 | 1.332.043 | 128.368 | 16.015 |
b. Uitgaven | 2.221.675 | 7.443.987 | 4.199.137 | 7.125.637 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -301.152 | -5.097.758 | -2.276.216 | -4.441.891 |
IV. Financieringssaldo | -309.779 | -236.542 | -72.947 | 2.624.671 |
a. Ontvangsten | 77.406 | 98.259 | 98.259 | 2.798.259 |
b. Uitgaven | 387.185 | 334.801 | 171.206 | 173.588 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -610.931 | -5.334.300 | -2.349.163 | -1.817.220 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 10.182.650 | 9.571.719 | 4.237.419 | 1.888.256 |
a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar | 10.182.650 | 9.571.719 | 4.237.419 | 1.888.256 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 9.571.719 | 4.237.419 | 1.888.256 | 71.036 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 9.571.719 | 4.237.419 | 1.888.256 | 71.036 |
Autofinancieringsmarge | 2020 | 2021 | 2022 | |
I. Exploitatiesaldo | 1.479.847 | 1.342.833 | 1.024.370 | |
II. Netto periodieke aflossingen | 190.464 | 214.818 | 761.887 | |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 214.660 | 239.014 | 786.083 | |
b. Periodieke terugvordering leningen | 24.196 | 24.196 | 24.196 | |
IV. Autofinancieringsmarge | 1.289.383 | 1.128.015 | 262.482 | |
Autofinancieringsmarge | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
I. Exploitatiesaldo | 1.359.334 | 1.014.185 | 1.794.552 | 2.667.731 |
II. Netto periodieke aflossingen | 362.989 | 310.605 | 147.010 | 149.392 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 387.185 | 334.801 | 171.206 | 173.588 |
b. Periodieke terugvordering leningen | 24.196 | 24.196 | 24.196 | 24.196 |
IV. Autofinancieringsmarge | 996.345 | 703.580 | 1.647.542 | 2.518.339 |
Artikel 3:
De gewijzigde kredieten voor het boekjaar 2023 en nieuwe kredieten voor 2024 worden vastgesteld conform schema M3:
2023 | 2024 | |||
Uitgaven | Ontvangsten | Uitgaven | Ontvangsten | |
- Gemeente | ||||
Exploitatie | 5.500.717 | 7.580.128 | 5.454.323 | 7.300.338 |
Investeringen | 2.205.175 | 382.189 | 7.433.987 | 1.012.043 |
Financiering | 387.185 | 77.406 | 334.801 | 98.259 |
Leningen en leasings | 387.185 | 53.210 | 334.801 | 74.063 |
Toegestane leningen en betalingsuitstel | 0 | 24.196 | 0 | 24.196 |
- OCMW | ||||
Exploitatie | 1.286.266 | 566.189 | 1.245.564 | 413.734 |
Investeringen | 16.500 | 179.000 | 10.000 | 320.000 |
Artikel 4:
Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid.
De Gemeenteraad stelt de nominatieve subsidies 2024 vast.
Een nominatieve subsidie is een werkings- of investeringstoelage die niet wordt toegekend op basis van een subsidiereglement. De Raad kent de subsidie dus toe aan een vereniging of een andere derde louter d.m.v. een raadsbeslissing (mits de nodige motivering).
Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit, overeenkomst, statutaire bepaling of een subsidie aanvraag.
Zie bijlage
Artikel 1:
De Gemeenteraad kent de nominatieve subsidies 2024 toe volgens het document in bijlage.
Artikel 2:
De Gemeenteraad geeft opdracht aan het College van Burgemeester en Schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in bijlage.
Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit, overeenkomst, statutaire bepaling of een subsidie aanvraag.
Een subsidieaanvraag wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is.
Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie deels kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde, aanvrager.
De Gemeenteraad gaat akkoord met het invoeren van een subsidiereglement voor duurzame milieu- en klimaatprojecten en initiatieven met ingang vanaf 1 januari 2024.
Verschillende gemeenteraadsbeslissingen regelen momenteel de mogelijke subsidiëring van projecten en initiatieven met betrekking met milieu, klimaat en natuur.
Een aantal van deze reglementen is niet meer afgestemd op actuele noden en engagementen uit het Burgemeestersconvenant en Lokaal Energie- en Klimaatpact.
In de gemeente Wingene is sinds 1 maart 2022 een overkoepelend subsidiereglement voor duurzame milieu- en klimaatprojecten in werking getreden waarin een aantal versnipperde subsidiereglementen geactualiseerd werden en samengevoegd in één reglement met betrekking tot duurzame milieu- en klimaatprojecten en initiatieven.
Dit reglement is afgestemd op volgende actuele noden:
- verminderen van de CO2-uitstoot door het stimuleren van energiebesparende maatregelen en de aanwending van hernieuwbare energie
- meer bomen als buffer tegen de gevolgen van klimaatopwarming zoals hitte, droogte en overstromingen
- tegengaan van wateroverlast door het ontharden en opnieuw openen van grachten.
Het reglement is van toepassing op volgende duurzame milieu- en klimaatprojecten en -initiatieven:
- het aanbieden van gratis bouwadvies via het bestaand provinciaal steunpunt Acasus
- het faciliteren van de aanleg van geveltuinen
- het organiseren van een gesubsidieerde groepsaankoop voor loofbomen en/of fruitbomen
- het subsidiëren van het beheer van kleine landschapselementen
- het stimuleren van de aanleg of heraanleg van openbare en private grachten
- het subsidiëren van ontharden en vergroenen van particuliere tuinen en opritten
- het stimuleren van de aanleg van hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen bij bestaande woningen
- het faciliteren van elektrisch autoladen aan huis voor wie niet over een autostaanplaats op eigen terrein beschikt
- het organiseren van een groepsaankoop voor kippen om het keukenafval te verminderen
- het subsidiëren van duurzame projecten van onderwijsinstellingen en verenigingen.
In kader van de fusie werd in de Kompasnota Ruimte de overname van het subsidiereglement voor duurzame milieu- en klimaatprojecten en initiatieven van de gemeente Wingene voorgesteld als een mogelijke Quick-Win voor Ruiselede.
In dit overkoepelend subsidiereglement zijn een aantal nieuwe initiatieven opgenomen die in Ruiselede momenteel nog niet gesubsidieerd zijn en die de inwoners de mogelijkheid biedt om reeds vanaf 2024 een subsidie aan te vragen. Het betreft volgende nieuwe subsidies en initiatieven:
- gratis bouwadvies bij Acasus, het provinciaal bureau voor duurzaam wonen, bouwen en renoveren.
- gesubsidieerde groepsaankoop voor loof-en fruitbomen
- subsidie voor beheer van kleine landschapselementen (hagen, heggen, houtkanten, knotbomen en veteraanbomen)
- subsidie voor (her)aanleg grachten
- subsidie voor het ontharden en vergroenen van particuliere tuinen en opritten
- elektrisch autoladen: verkoop van een uniforme laadmat ter afscherming van de laadkabel
- organisatie van een groepsaankoop voor kippen
- subsidie voor gebruik van herbruikbare bekers door verenigingen
- subsidie voor duurzame projecten georganiseerd door onderwijsinstellingen en verenigingen.
In bijlage: ontwerp van het gemeentelijk subsidiereglement voor duurzame milieu- en klimaatprojecten en -initiatieven.
2024/4.1.3/0350-00/6001000/GEMEENTE/CBS/0/IP-GEEN: €5.000
Er zal in 2024 eventueel extra budget voorzien worden bij budgetwijziging voor de bijkomende subsidies (beheer KLE, ontharden, heraanleg grachten,..)
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het gemeentelijk (subsidie)reglement voor duurzame milieu- en klimaatprojecten en -initiatieven voor 2024 tot en met 2025 goed. Het subsidiereglement maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 2:
Volgende gemeenteraadsbesluiten worden opgeheven, met uitzondering van lopende dossiers:
- het gemeenteraadsbesluit van 16 juni 2011 voor subsidiëring van hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen, gewijzigd op 19 december 2013
- het gemeenteraadsbesluit van 30 oktober 2018 houdende reglement geveltuinen.
De Gemeenteraad keurt de verkoop per opbod van de pastorie, gelegen Aalterstraat 2 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie C nr. 65/E, goed.
De gemeente is eigenaar van de pastorie, gelegen Aalterstraat 2 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie C nr. 65/E.
De pastorie werd in functie van de Onze-Lieve-Vrouwkerk gebouwd omstreeks 1907, is gelegen binnen het beschermd dorpszicht van Ruiselede en opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed.
Sinds de verhuis van pastoor Bonné eind november 2020 wordt de pastorie niet meer bewoond en enkel nog gebruikt als secretariaat- en vergaderruimte voor de parochiale werkgroep en als opslagruimte voor het kerkelijke archief.
De gemeente Ruiselede maakt ondertussen deel uit van de pastorale eenheid Sint-Augustinus Beernem - Ruiselede - Wingene.
De beide priesters van deze pastorale eenheid Sint-Augustinus hebben elk een woning ter beschikking, daarom is het overbodig om nog een pastorie in het gemeentelijk patrimonium te houden voor het huisvesten van een priester.
Voor de pastorale werkgroep en het kerkelijk archief werd een alternatief onderkomen gevonden in het Sociaal Huis.
De pastorie heeft een grote erfgoedwaarde, maar het gebouw is niet meer aangepast aan de huidige energievoorschriften en het algemeen wooncomfort.
Uit het energieprestatiecertificaat van 15 november 2023 blijkt dat het gebouw over een bewoonbare oppervlakte van 456 m² beschikt en een energielabel E behaalt.
Om te voldoen aan de energiedoelstellingen zijn er grote investeringen nodig op vlak van isolatie en verwarming.
Binnen de behoeften van de huidige en toekomstige gemeente is er geen invulling van het pand.
Daarom is het wenselijk om de pastorie te verkopen per opbod, ook gekend als beperkte veiling, via de afdeling Vastgoedtransacties.
Door de afdeling Vastgoedtransacties werd een schattingsverslag opgemaakt waarin de minimale verkoopprijs van de pastorie wordt bepaald.
Het ontwerp van verkoopakte werd opgemaakt door Bram Peene, Vlaams commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties.
In bijlage:
- raming verkoop pastorie
- ontwerp verkoopakte
- energieprestatiecertificaat
- asbestinventaris.
2023/GBB/0119-00/2210000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: krediet (ontvangst) : €550.000
Artikel 1:
De pastorie, gelegen Aalterstraat 2 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie C nr. 65/E, te verkopen per opbod aan de hoogstbiedende mits een minimale verkoopwaarde zoals bepaald in schatting dossiernr. AL16021 S dd. 21 augustus 2023 opgemaakt door de Afdeling Vastgoedtransacties.
Artikel 2:
De heer Bram Peene, Vlaams commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties opdracht te geven om de authentieke akte te verlijden.
Artikel 3:
Alle bepalingen van verkoopakte, in bijlage van dit besluit, goed te keuren.
Artikel 4:
Dhr. Hypotheekbewaarder te ontslaan inschrijving van ambtswege te nemen bij overschrijving van deze akte.
Artikel 5:
De ontvangsten van de verkoop van onroerend patrimonium zullen op 2021/GBB/0119-00/2210000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN geboekt worden.
Artikel 6:
Het College van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van dit besluit.
De Gemeenteraad stemt in met de vooropgestelde principes inzake het afvalbeleid in de nieuwe fusiegemeente en machtigt het Schepencollege om verdere voorbereidende stappen te ondernemen om een scenario uit te werken dat aan de principes beantwoordt.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Ruiselede en Wingene zijn elk lid van verschillende afvalintercommunales, respectievelijk IVIO en MIROM Roeselare. Beide intercommunales hebben op bepaalde vlakken een gelijklopende werking, maar zijn op andere vlakken ook erg verschillend. De fusie Wingene-Ruiselede noopt beide gemeenten tot een strategische keuze voor een scenario voor het afvalbeleid dat voldoende vooruitziend is op lange termijn en tegelijk financieel draaglijk is. In de aanloop naar de definitieve beslissing tot fusie voerden de administraties en schepencolleges van Wingene en Ruiselede intensieve verkennende gesprekken met beide afvalintercommunales.
Op dit punt is een gezamenlijke intentieverklaring nodig van beide gemeenteraden, om een mandaat te geven aan beide colleges om de onderhandelingen verder concreet te kunnen voeren op niveau van de Raden van Bestuur en zodoende het meest geschikte scenario te kunnen uitwerken.
Feitelijke context en argumentatie
Op basis van de financiële vergelijking van beide intercommunales bleek dat de kostprijs per inwoner (= de feitelijk operationele kost) bij MIROM Roeselare de helft bedraagt dan bij IVIO. Ten tweede is de huidige prijs van de restafvalzakken bij MIROM lager dan bij IVIO, al is dit geen garantie dat dit steeds zo zal blijven. MIROM Roeselare heeft ook duidelijk een sterkere financiële positie ten opzichte van IVIO. Niettegenstaande dat MIROM Roeselare een lagere kost betekent voor zijn vennoten slaagt deze intercommunale er al jaren in om het eigen vermogen en de reserves te laten groeien terwijl dit bij IVIO daalt. Dit is grotendeels te verklaren door de industriële activiteit van MIROM Roeselare, zijnde het verbranden van restafval met energierecuperatie gekoppeld aan de exploitatie en verdere uitbouw van een warmtenet. Een gevolg hiervan is ook dat de waarde van een aandeel bij MIROM Roeselare een stuk hoger ligt dan bij IVIO.
IVIO heeft voor de huis-aan-huisophaling een contract afgesloten met Ecowest 2.0. Dit contract loopt tot 31 december 2028. Bij vervroegde uittreding, dient een regeling getroffen te worden.
De regeling bij uitstap/instap dient verder besproken te worden met beide intercommunales en deze gesprekken kunnen pas formeel gebeuren nadat eerst een principiële keuze gemaakt wordt betreffende de intercommunale die de voorkeur geniet om bij aan te sluiten. Als gekozen wordt voor MIROM Roeselare dan sluit Wingene/Ruiselede aan bij een IC van 201.500 inwoners. Als gekozen wordt voor IVIO dan telt deze IC 136.000 inwoners. Meer inwoners betekent dat diverse algemene kosten ook verdeeld kunnen worden over meer inwoners.
Beide intercommunales werken voor de afvalinzameling van hun fracties met verschillende contractanten, met telkens een verschillende looptijd. Op vlak van beleid en dienstverlening zijn de verschillen niet zo groot. Op bepaalde punten is de inzet van MIROM Roeselare een stuk hoger (bv. communicatie, ondersteuning van milieuambtenaren, aanbod herbruikbare bekers) waardoor kan gesteld worden dat de lagere kost per inwoner bij MIROM Roeselare zich niet vertaalt in een lagere dienstverlening, wel integendeel.
Er is een fundamenteel verschil op vlak van de uitbating van de recyclageparken. MIROM Roeselare werkt al sinds 2013 uniform met het zogenaamde gewichtsdiftarsysteem volgens 3 kleuren (betalend, 1.000 kg vrijgesteld en volledig gratis), met weegbruggen en betaalzuilen. Bij IVIO worden de verschillende fracties ingezameld en hangt de betaling af van een inschatting van het volume (zonder weegbruggen). In het recente Lokaal Materialenplan van 2023 noemt OVAM gewichtsdiftar het meest effectieve en op termijn meest geschikte systeem voor afvalinzameling in de recyclageparken. In gemeenten met gewichtsdiftar wordt aanzienlijk minder huisvuil aangeboden dan in gemeenten met volumediftar (zie Lokaal Materialenplan). IVIO legt deze keuze aan de gemeenten voor in het aangekondigd nieuw ondernemingsplan. Ook zonder fusie zouden de noodzakelijke investeringen in infrastructuur in Ruiselede zich dus op korte termijn opdringen. In het recyclagepark van Zwevezele zijn de investeringen hiervoor reeds gebeurd. De vergelijking tussen het aantal betalende bezoeken (privé en KMO’s) en de inkomsten uit bezoeken aan de recyclageparken van Zwevezele en Ruiselede in 2022, toont aan dat de gemiddelde betaling bij een betalend bezoek bij gewichtsdiftar (systeem MIROM Roeselare) iets lager ligt in vergelijking met volumediftar.
Voor afvalintercommunales geldt in het regiodecreet een uitzondering op de referentieregio tot 2036. MIROM heeft een definitieve uitzondering op de referentieregio gekregen van de Vlaamse regering.
Op basis van deze verkennende analyse werden een aantal principes vooropgesteld om tot een onderhandeld voorkeurscenario te komen:
Voor de investeringen in de infrastructuur van het recyclagepark in Ruiselede werd voor 2024 €250.000 voorzien in het strategisch meerjarenplan van de gemeente Ruiselede. Daarnaast moeten bij het overdragen van het recyclagepark van IVIO aan de gemeente, ook nog de niet-afgeschreven investeringen vergoed worden.
De regeling bij uitstap/instap, o.a. het aankopen van bijkomende aandelen bij MIROM Roeselare, dient verder besproken te worden met beide intercommunales.
Artikel 1:
De gemeenteraad stemt in met de vooropgestelde principes inzake het afvalbeleid in de nieuwe fusiegemeente:
Artikel 2:
De gemeenteraad machtigt het college om de verdere voorbereidende stappen te ondernemen richting de respectievelijke Raden van Beheer van MIROM Roeselare en IVIO om een scenario uit te werken dat aan hoger vermelde principes beantwoordt.
Artikel 3:
Een gezamenlijk verzoek tot concretisering van dit besluit wordt overgemaakt aan MIROM Roeselare en IVIO, voor zover ook de gemeenteraad van Wingene instemt met artikelen 1 en 2.
De Gemeenteraad keurt nieuwe straatnamen principieel goed en gelast het Schepencollege met de uitvoering van het openbaar onderzoek.
Aanleiding
Om te vermijden dat een nieuwe fusiegemeente een bepaalde periode 2 straten telt met dezelfde of gelijkaardige naam, kunnen de besturen van de te fusioneren gemeenten overgaan tot een straatnaamwijziging. Agentschap Binnenlands Bestuur raadt hen daarbij aan om de procedure te voltooien VOOR de eigenlijke samenvoeging (1 januari 2025). Gezien de diensten burgerzaken in 2024 twee verkiezingen dienen voor te bereiden en de verwachte impact van de straatnaamwijziging op deze diensten, wordt ervoor geopteerd de procedure tot straatnaamwijziging reeds in 2023 uit te rollen. Bedoeling is om begin 2024 de definitieve beslissing aan de gemeenteraad voor te leggen.
Context
Relevante wetgeving en richtlijnen tonen aan dat tijdens een fusietraject enkel de homoniemen verplicht weggewerkt dienen te worden. Dit zijn identieke straatnamen of straatnamen met fonetisch dezelfde naam. Hiertoe kan een (nieuwe) verkorte procedure gevolgd worden, waarbij het participatief traject beperkt kan worden tot het versturen van een persoonlijke brief naar de betrokkenen met daarin de bezwaarmogelijkheden.
Echter, dit fusietraject biedt ook de mogelijkheid om huidige verwarrende situaties aan te pakken en indien opportuun ook een hernummering van woningen en bedrijven toe te passen. Daarom stelde de werkgroep straatnamen voor de oefening ruimer te bekijken dan wettelijk verplicht is. Gevolg hiervan is dat de geldende, uitgebreide procedure tot het wijzigen van een straatnaam gevolgd dient te worden en dat een ruimer participatief traject verplicht is. Deze verplichting biedt mogelijkheden om een ruim draagvlak te creëren en de betrokkenen goed te informeren over de te verwachten impact.
Een advies van de Koninklijke Vlaamse Commissie van Advies voor Plaatsnaamgeving is niet meer verplicht gezien deze niet langer bestaat.
Wijzigingsvoorstel
Op voorstel van de werkgroep straatnamen selecteerde het college in zitting van 8 juni 10 Ruiseleedse straten die meegenomen dienden te worden in het wijzigingsvoorstel.
Van die 10 straten diende voor 7 straten een nieuwe naam gezocht te worden.
Participatietraject
Hiertoe werd een informatie- en participatietraject opgestart waarbij de betrokkenen geïnformeerd werden over de gevolgen van deze wijziging van hun adres (straatnaam en/of huisnummer) en waarbij zij de kans kregen mee te participeren in de keuze van een nieuwe straatnaam. Ook de cultuurraden, de heemkundige kringen en belangenorganisaties werden in dit proces betrokken.
De stemmen werden geteld. Aan de stem van de bewoners en eigenaars werd een dubbele waarde toegekend. Het puntentotaal geeft volgend resultaat weer:
Gezien de suggestie ‘Dorpsstraat’ voor zowel de Bruggestraat als de Kasteelstraat een valabele optie was, werd deze voor beide straten meegenomen in de bevraging. De keuze werd daarbij aan de burger overgelaten. Daarbij blijkt de naam voor beide straten de voorkeur te genieten. Gezien voor de Bruggestraat eveneens een groot aantal stemmen werd toegekend aan de naam ‘Kloosterstraat’ als tweede keuze, terwijl voor de Kasteelstraat geen andere suggestie een opmerkelijk aantal stemmen verkreeg, wordt beslist om voor de Bruggestraat de naam Kloosterstraat en voor de Kasteelstraat de naam Dorpsstraat toe te kennen.
Het participatietraject straatnamen resulteert, na realisatie van een suggestie- en stemronde en advies van de Cultuurraad (Molendorplaan te vervangen door Molendorpstraat) in volgend resultaat.
Eerder werd al beslist:
Voor de Galgenstraat werd een suggestieronde georganiseerd waaruit twee valabele namen werden weerhouden. De keuze werd, gezien de gedeelde casus met Stad Tielt (Galgenstraat Ruiselede/Galgestraat Tielt en dus twee namen voor één weg), niet aan de burger overgelaten. De eerste weerhouden suggestie Kleiweg, werd in overleg met Stad Tielt (waar de Kleine Weg al aanwezig is) niet als eindkeuze weerhouden. Hierdoor valt de keuze op de suggestie van Stropstraat.
Artikel 1:
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de toekenning van volgende nieuwe straatnamen en dit vanaf 1 januari 2025:
Straat |
Aanpassing Nummer |
Voorstel nieuwe naam |
Bruggestraat
|
Nee |
Kloosterstraat |
Bruggesteenweg kant PLC nrs. 120-134 |
Ja |
Meenemen in nummering Vagevuurstraat |
Galgenstraat |
Ja |
Stropstraat |
Kasteelstraat |
Nee |
Dorpsstraat |
Molenstraat |
Nee |
Molendorpstraat |
Nieuwstraat |
Nee |
Portaalstraat |
Tieltstraat |
Nee |
Centrumstraat |
Vossenstraat |
Ja |
Meenemen in nummering Reigerstraat |
Wingenesteenweg |
Ja |
Ruiseledesteenweg |
Zandbergstraat |
Nee |
Boltraweg |
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van het openbaar onderzoek.
Namens Gemeenteraad,
Annelies Van Tomme
Algemeen Directeur wnd.
Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter