Terug
Gepubliceerd op 20/09/2021

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

do 01/07/2021 - 20:00 Zaal voor Sport en Spel
Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
Linda Wyckstandt, Schepenen
William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
Ilse Volcke, Schepenen
Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid
  • Openbaar

    • Toevoegen agendapunt bij spoedeisendheid: kennisname en bekrachtiging van de beslissing van de Burgemeester betreffende de vergadering van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid

      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beslist om navolgend agendapunt bij spoedeisendheid toe te voegen aan de agenda van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021: 'kennisname en bekrachtiging van de beslissing van de Burgemeester betreffende de vergadering van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021'.

      Juridische context
      • Artikel 23 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • Beslissing van de Burgemeester van 1 juli 2021 betreffende de vergadering van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021
      Feitelijke context en argumentatie

      De Burgemeester besliste op 1 juli 2021 om de vergadering van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021 in hybride vorm en in openbare zitting te laten doorgaan in de Zaal voor Sport en Spel. Dit besluit van de Burgemeester dient ter bekrachtiging te worden voorgelegd aan de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn. Dit kan niet uitgesteld worden.

      Een punt dat niet op de agenda voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen. Tot spoedbehandeling kan alleen worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. De namen van die leden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld.

      Men gaat over tot de publieke stemming en daaruit blijkt dat met eenparigheid van stemmen beslist wordt om dit agendapunt te behandelen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel:
      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beslist om navolgend agendapunt bij spoedeisendheid toe te voegen aan de agenda van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021: 'kennisname en bekrachtiging van de beslissing van de Burgemeester betreffende de vergadering van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021'.

    • Kennisname en bekrachtiging van de beslissing van de Burgemeester betreffende de vergadering van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid

      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het besluit van de Burgemeester om de zitting van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021 in hybride vorm en in openbare zitting te laten doorgaan in de Zaal voor Sport en Spel. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn bekrachtigt dit besluit van de Burgemeester.

      Juridische context
      • Het ministerieel besluit van 13 maart 2020 waarbij de federale fase van het nationaal noodplan betreffende de coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus COVID-19 werd afgekondigd
      • het decreet van 10 juli 2020 tot wijziging van artikel 47 en 81 van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid
      • Beslissing van de Burgemeester van 1 juli 2021 betreffende de vergadering van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021

      • artikel 23 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

      Feitelijke context en argumentatie

      Conform het nieuwe kader en de bijhorende richtlijnen voor vergaderingen van lokale bestuursorganen vanaf september 2020 tijdens de federale fase ter bestrijding van het coronavirus Covid-19, ontwikkeld door het Agentschap Binnenlands Bestuur in samenwerking met de VVSG, nam de burgemeester op 1 juli 2021 een besluit betreffende de zitting van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021. 

      De Burgemeester besliste op 1 juli 2021 om de vergadering van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021 in hybride vorm en in openbare zitting te laten doorgaan in de Zaal voor Sport en Spel.

      Een hybride vorm van vergaderen betekent dat bepaalde raadsleden fysiek vergaderen en andere raadsleden die er fysiek niet bij kunnen zijn, digitaal deelnemen (bijvoorbeeld raadsleden in quarantaine of raadsleden die tot risicogroepen behoren).

      Dit besluit van de Burgemeester dient ter bekrachtiging te worden voorgelegd aan de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het besluit van de Burgemeester om de zitting van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021 in hybride vorm en in openbare zitting te laten doorgaan in de Zaal voor Sport en Spel.

      Artikel 2:
      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn bekrachtigt dit besluit van de Burgemeester.

    • Notulen en zittingsverslag van de vorige zitting - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

      Juridische context
      • Artikel 74 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn laatst gewijzigd in zitting van 19 november 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Resultaat: Met 16 niet gestemd
      Besluit

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

    • Vaststellen strategisch meerjarenplan 2020-2025 (deel OCMW) – aanpassing 3

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid

      De Raad voor maatschappelijk welzijn stelt het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 3 (deel OCMW) vast.

      Juridische context
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 249 §3 en 596
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
      • Ministrieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
      • Omzendbrief BB 2019 KB/ABB 2019/4 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids-en beheerscyclus
      • Omzendbrief BB 2020 KB/ABB 2020/3 betreffende de aanpassing van de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids-en beheerscyclus
      • Gunstig advies managementteam 14 juni 2021
      • Gunstig visum financieel directeur 14 juni 2021
      Feitelijke context en argumentatie

      Het ontwerp van meerjarenplan – aanpassing 3 bevat volgende documenten:

      • Strategische nota - wijziging
      • Financiële nota
        • Aanpassing van het financiële doelstellingenplan (M1);
        • Aanpassing van de staat van het financieel evenwicht (M2);
        • Aanpassing van het overzicht van de kredieten (M3).
      • Toelichting
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
        • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
        • Het overzicht van de financiële schulden (T4);
        • Het overzicht van de financiële risico's;
        • Beschrijving grondslagen en assumpties;
        • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.

       Op voorstel van het Vast Bureau;

       Gehoord de leden van de Raad;

      Financiële gevolgen

      zie meerjarenplanaanpassing 3

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Onthouders: Marnix Van Daele
      Resultaat: Met 15 stemmen voor, 1 onthouding
      Besluit

      Artikel 1:
      Het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 3 (deel OCMW) bestaande uit de strategische nota, financiële nota en toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage.

      Artikel 2:
      De staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld:

       

      Budgettair resultaat

      2020

      2021

      2022

      I. Exploitatiesaldo

      1.479.847

      900.842

      1.249.899

      a. Ontvangsten

      6.662.698

      6.455.948

      6.499.926

      b. Uitgaven

      5.182.851

      5.555.106

      5.250.027

      II. Investeringssaldo

      -2.038.131

      -989.605

      -3.730.812

      a. Ontvangsten

      471.688

      858.368

      128.368

      b. Uitgaven

      2.509.819

      1.847.974

      3.859.180

      III. Saldo exploitatie en investeringen

      -558.284

      -88.763

      -2.480.912

      IV. Financieringssaldo

      -123.972

      -140.889

      1.354.819

      a. Ontvangsten

      90.689

      95.302

      1.595.302

      b. Uitgaven

      214.660

      236.191

      240.483

      V. Budgettair resultaat van het boekjaar

      -682.256

      -229.651

      -1.126.093

      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar

      3.820.297

      3.138.041

      2.908.390

      a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar

      3.820.297

      3.138.041

      2.908.390

      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat

      3.138.041

      2.908.390

      1.782.296

      IX. Beschikbaar budgettair resultaat

      3.138.041

      2.908.390

      1.782.296

       

       

       

       

      Budgettair resultaat

      2023

      2024

      2025

      I. Exploitatiesaldo

      1.173.910

      1.261.833

      1.330.881

      a. Ontvangsten

      6.602.719

      6.732.764

      6.864.369

      b. Uitgaven

      5.428.809

      5.470.931

      5.533.488

      II. Investeringssaldo

      -4.065.312

      -3.744.312

      -272.812

      a. Ontvangsten

      370.868

      128.368

      128.368

      b. Uitgaven

      4.436.180

      3.872.680

      401.180

      III. Saldo exploitatie en investeringen

      -2.891.401

      -2.482.479

      1.058.070

      IV. Financieringssaldo

      2.327.917

      1.551.014

      -653.279

      a. Ontvangsten

      2.595.302

      2.095.302

      95.302

      b. Uitgaven

      267.385

      544.288

      748.581

      V. Budgettair resultaat van het boekjaar

      -563.484

      -931.465

      404.791

      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar

      1.782.296

      1.218.812

      287.347

      a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar

      1.782.296

      1.218.812

      287.347

      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat

      1.218.812

      287.347

      692.138

      IX. Beschikbaar budgettair resultaat

      1.218.812

      287.347

      692.138

       

       

       

       

       

       

       

       

      Autofinancieringsmarge

      2020

      2021

      2022

      I. Exploitatiesaldo

      1.479.847

      900.842

      1.249.899

      II. Netto periodieke aflossingen

      190.464

      211.995

      216.287

      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen

      214.660

      236.191

      240.483

      b. Periodieke terugvordering leningen

      24.196

      24.196

      24.196

      IV. Autofinancieringsmarge

      1.289.383

      688.848

      1.033.612

       

       

       

       

      Autofinancieringsmarge

      2023

      2024

      2025

      I. Exploitatiesaldo

      1.173.910

      1.261.833

      1.330.881

      II. Netto periodieke aflossingen

      243.189

      520.092

      724.385

      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen

      267.385

      544.288

      748.581

      b. Periodieke terugvordering leningen

      24.196

      24.196

      24.196

      IV. Autofinancieringsmarge

      930.722

      741.740

      606.497

       

       

       

       

      Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge

      2020

      2021

      2022

      I. Autofinancieringsmarge

      1.289.383

      688.848

      1.033.612

      II. Correctie op de periodieke aflossingen

      100.182

      133.566

      151.065

      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen

      214.660

      236.191

      240.483

      b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden

      114.478

      102.625

      89.418

      III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge

      1.389.565

      822.414

      1.184.677

       

       

       

       

      Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge

      2023

      2024

      2025

      I. Autofinancieringsmarge

      930.722

      741.740

      606.497

      II. Correctie op de periodieke aflossingen

      71.517

      164.123

      246.270

      a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen

      267.385

      544.288

      748.581

      b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden

      195.868

      380.165

      502.311

      III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge

      1.002.239

      905.863

      852.767

       

       

       

       

       

       

       

       

      Geconsolideerd financieel evenwicht

      2020

      2021

      2022

      I. Beschikbaar budgettair resultaat

       

       

       

      - Gemeente en OCMW

      3.138.041

      2.908.390

      1.782.296

      Totaal beschikbaar budgettair resultaat

      3.138.041

      2.908.390

      1.782.296

      II. Autofinancieringsmarge

       

       

       

      - Gemeente en OCMW

      1.289.383

      688.848

      1.033.612

      Totale Autofinancieringsmarge

      1.289.383

      688.848

      1.033.612

      III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge

       

       

       

      - Gemeente en OCMW

      1.389.565

      822.414

      1.184.677

      Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge

      1.389.565

      822.414

      1.184.677

             

      Geconsolideerd financieel evenwicht

      2023

      2024

      2025

      I. Beschikbaar budgettair resultaat

       

       

       

      - Gemeente en OCMW

      1.218.812

      287.347

      692.138

      Totaal beschikbaar budgettair resultaat

      1.218.812

      287.347

      692.138

      II. Autofinancieringsmarge

       

       

       

      - Gemeente en OCMW

      930.722

      741.740

      606.497

      Totale Autofinancieringsmarge

      930.722

      741.740

      606.497

      III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge

       

       

       

      - Gemeente en OCMW

      1.002.239

      905.863

      852.767

      Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge

      1.002.239

      905.863

      852.767

      Artikel 3

      De gewijzigde kredieten voor het boekjaar 2021 worden vastgesteld conform schema M3.

       

      Uitgaven

      Ontvangsten

       

       

       

      - Gemeente

       

       

      Exploitatie

      4.523.897

      6.023.001

      Investeringen

      1.827.974

      668.368

      Financiering

      236.191

      95.302

      Leningen en leasings

      236.191

      71.106

      Toegestane leningen en betalingsuitstel

      0

      24.196

      - OCMW

       

       

      Exploitatie

      1.031.209

      432.948

      Investeringen

      20.000

      190.000

       

      Artikel 4:
      Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid.

    • Nominatieve subsidies 2021 - vaststelling aanpassing 1

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid

      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn stelt de nominatieve subsidies 2021 - aanpassing 1 vast.

      Juridische context
      • Decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, artikel 43, 23°: de volgende bevoegdheden kunnen niet aan het College van Burgemeester en Schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies
      Feitelijke context en argumentatie

      Een nominatieve subsidie is een werkings- of investeringstoelage die niet wordt toegekend op basis van een subsidiereglement. De Raad kent de subsidie dus toe aan een vereniging of een andere derde louter dmv een raadsbeslissing (mits de nodige motivering).

      Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit, overeenkomst, statutaire bepaling of een subsidie aanvraag.

      Financiële gevolgen

      Zie bijlage

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn kent de nominatieve subsidies 2021 - aanpassing 1 toe volgens het document in bijlage.

      Artikel 2:
      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn geeft opdracht aan het Vast Bureau om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in bijlage.

      Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit, overeenkomst, statutaire bepaling of een subsidie aanvraag.

      Een subsidieaanvraag wordt ondersteund met facturen, kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is.

      Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie deels kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde, aanvrager.

    • Organisatiebeheersing en klachtenbehandeling - jaarlijkse rapportering

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Frederik Crul, Raadslid

      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het rapporteringsverslag inzake organisatiebeheersing en klachtenbehandeling.

      Juridische context
      • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 217 tot en met 219 inzake organisatiebeheersing
      • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 219, lid 2 bepaalt dat de algemeen directeur aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar.
      • Decreet Lokaal Bestuur, titel 6, hoofdstuk 1, artikel 303 bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan de gemeenteraad- en OCMW-raad over de klachten ingediend tegen de gemeente.
      • Meerjarenplan Ruiselede 2020-2025, Beleidsdoelstelling 5: Evolueren naar een moderne organisatie die op een kwaliteitsvolle manier haar doelstellingen bereikt – Actieplan 5.4 Ontwikkelen van een systeem van organisatiebeheersing en beleidsopvolging
      • “Kader organisatiebeheersing: lerende organisatie”, goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad in zitting van 30 juni 2020
      • Participatiereglement, artikel 6 Klachtenbehandeling, goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad in zitting van 30 juni 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de algemeen directeur aan het college, het vast bureau, de gemeenteraad en de OCMW-raad rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar.

      Rapportering Kader organisatiebeheersingssysteem 2020-2021

      In zitting van 30 juni 2020 keurden de Gemeente- en OCMW-raad een kader goed voor de uitrol van een organisatiebeheersingssysteem voor gemeente en OCMW Ruiselede. Dit kader diende een structuur te vormen waarop gemeente en OCMW Ruiselede konden evolueren naar een moderne, lerende organisatie die ernaar streeft zichzelf continu te verbeteren en haar doelstellingen op een efficiënte en kwaliteitsvolle manier te bereiken.

      Binnen dit kader werd ervoor geopteerd om zowel de beleidsopvolging als de organisatiebeheersing op te nemen.

      De pijlers van het ‘Kader organisatiebeheersing: lerende organisatie’ waren:

      -Beleidsopvolging op basis van de beheers- en beleidscyclus: uitvoering en opvolging van de doelstellingen, actieplannen, acties en bijhorende budgetten die werden opgenomen in het MJP 2020-2025 – taak: MAT en SC/VB
      -Analyse van organisatie-brede processen: analyse van de processen binnen de organisatie op basis van de leidraad van Audit Vlaanderen waarbij 10 thema’s worden onderworpen aan een maturiteitsinschatting en een risico-analyse. Op basis van deze resultaten worden verbeteracties geformuleerd die geïntegreerd worden in het MJP.- taak: MAT
      -Analyse van kern- of werkprocessen: opmaak van producthandboeken – taak: diensten en MAT
      In het kader werden ook de rollen en verantwoordelijkheden verdeeld waarbij zowel leidinggevenden, coördinatoren, diensten als mandatarissen werden opgenomen.

      Tijdens de periode juni 2020-juni 2021 werd dit kader slechts gedeeltelijk uitgevoerd. De coronacrisis en de vele lopende projecten zorgden ervoor dat organisatiebeheersing tijdens het voorbije jaar juni 2020-juni 2021 op de achtergrond kwam te staan gezien er voorrang werd gegeven aan enerzijds het controleren van de corona-pandemie en anderzijds de voortgang van het meerjarenplan.

      Hoewel de organisatie er aldus niet voldoende in slaagde om de vastgelegde mijlpalen te halen en het organisatiebeheersingssysteem structureel op te volgen en bij te sturen, stond de organisatie het afgelopen jaar steeds open voor continue verbetering in het streven naar een moderne organisatie., getuige hiervan diverse verbeteracties die werden gerealiseerd: er vonden heel wat realisaties plaats met betrekking tot digitalisering, communicatie, dienstverlening en heel wat reglementen werden onder de loep genomen en herwerkt. Verder werd onder begeleiding van C-Smart onder meer een informatieveiligheidsplan 2021-2023 opgesteld en vond een ICT-veiligheidsaudit plaats.

      Klachtenrapportage 2020-2021

      Hoewel de organisatie periodiek meldingen ontvangt (telefonisch, via email of via de meldingskaart,…) met betrekking tot allerhande thema’s (staat van het wegdek, zwerfvuil, een defect,…) werden er bij de diensten van gemeente en OCMW het voorbije jaar geen formele officïele klachten ontvangen kaderend binnen het Participatiereglement, artikel 6 Klachtenbehandeling, dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad in zitting van 30 juni 2020. De organisatie ontving in de periode juni 2020-juni 2021 weliswaar een klacht maar deze klacht werd terug ingetrokken en ook bovenlokaal werden twee klachten ingediend maar ook deze maken geen onderdeel uit van het Participatiereglement gezien ze niet bij de eigen diensten werden ingediend. Beiden werden wel afgehandeld.

      Planning 2021-2021

      In 2021-2022 wordt er naar gestreefd om het MJP verder uit te voeren en het organisatiebeheersingssysteem en informatieveiligheid verder structureel op te volgen en acties te formuleren en uit te voeren.

      Besluit

      Enig artikel:
      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het rapporteringsverslag inzake organisatiebeheersing en klachtenbehandeling dat als bijlage aan dit besluit wordt gehecht.

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Florian Van de Sompel
Algemeen Directeur

Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter