De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beslist om navolgend agendapunt bij spoedeisendheid toe te voegen aan de agenda van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021: 'kennisname en bekrachtiging van de beslissing van de Burgemeester betreffende de vergadering van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021'.
De Burgemeester besliste op 1 juli 2021 om de vergadering van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021 in hybride vorm en in openbare zitting te laten doorgaan in de Zaal voor Sport en Spel. Dit besluit van de Burgemeester dient ter bekrachtiging te worden voorgelegd aan de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn. Dit kan niet uitgesteld worden.
Een punt dat niet op de agenda voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen. Tot spoedbehandeling kan alleen worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. De namen van die leden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld.
Men gaat over tot de publieke stemming en daaruit blijkt dat met eenparigheid van stemmen beslist wordt om dit agendapunt te behandelen.
Enig artikel:
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beslist om navolgend agendapunt bij spoedeisendheid toe te voegen aan de agenda van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021: 'kennisname en bekrachtiging van de beslissing van de Burgemeester betreffende de vergadering van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021'.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het besluit van de Burgemeester om de zitting van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021 in hybride vorm en in openbare zitting te laten doorgaan in de Zaal voor Sport en Spel. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn bekrachtigt dit besluit van de Burgemeester.
Beslissing van de Burgemeester van 1 juli 2021 betreffende de vergadering van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021
artikel 23 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Conform het nieuwe kader en de bijhorende richtlijnen voor vergaderingen van lokale bestuursorganen vanaf september 2020 tijdens de federale fase ter bestrijding van het coronavirus Covid-19, ontwikkeld door het Agentschap Binnenlands Bestuur in samenwerking met de VVSG, nam de burgemeester op 1 juli 2021 een besluit betreffende de zitting van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021.
De Burgemeester besliste op 1 juli 2021 om de vergadering van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021 in hybride vorm en in openbare zitting te laten doorgaan in de Zaal voor Sport en Spel.
Een hybride vorm van vergaderen betekent dat bepaalde raadsleden fysiek vergaderen en andere raadsleden die er fysiek niet bij kunnen zijn, digitaal deelnemen (bijvoorbeeld raadsleden in quarantaine of raadsleden die tot risicogroepen behoren).
Dit besluit van de Burgemeester dient ter bekrachtiging te worden voorgelegd aan de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Artikel 1:
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het besluit van de Burgemeester om de zitting van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 1 juli 2021 in hybride vorm en in openbare zitting te laten doorgaan in de Zaal voor Sport en Spel.
Artikel 2:
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn bekrachtigt dit besluit van de Burgemeester.
De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.
De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.
De Raad voor maatschappelijk welzijn stelt het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 3 (deel OCMW) vast.
Het ontwerp van meerjarenplan – aanpassing 3 bevat volgende documenten:
Op voorstel van het Vast Bureau;
Gehoord de leden van de Raad;
zie meerjarenplanaanpassing 3
Artikel 1:
Het strategisch meerjarenplan 2020-2025 – aanpassing 3 (deel OCMW) bestaande uit de strategische nota, financiële nota en toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage.
Artikel 2:
De staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld:
Budgettair resultaat |
2020 |
2021 |
2022 |
I. Exploitatiesaldo |
1.479.847 |
900.842 |
1.249.899 |
a. Ontvangsten |
6.662.698 |
6.455.948 |
6.499.926 |
b. Uitgaven |
5.182.851 |
5.555.106 |
5.250.027 |
II. Investeringssaldo |
-2.038.131 |
-989.605 |
-3.730.812 |
a. Ontvangsten |
471.688 |
858.368 |
128.368 |
b. Uitgaven |
2.509.819 |
1.847.974 |
3.859.180 |
III. Saldo exploitatie en investeringen |
-558.284 |
-88.763 |
-2.480.912 |
IV. Financieringssaldo |
-123.972 |
-140.889 |
1.354.819 |
a. Ontvangsten |
90.689 |
95.302 |
1.595.302 |
b. Uitgaven |
214.660 |
236.191 |
240.483 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar |
-682.256 |
-229.651 |
-1.126.093 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
3.820.297 |
3.138.041 |
2.908.390 |
a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar |
3.820.297 |
3.138.041 |
2.908.390 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat |
3.138.041 |
2.908.390 |
1.782.296 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat |
3.138.041 |
2.908.390 |
1.782.296 |
|
|
|
|
Budgettair resultaat |
2023 |
2024 |
2025 |
I. Exploitatiesaldo |
1.173.910 |
1.261.833 |
1.330.881 |
a. Ontvangsten |
6.602.719 |
6.732.764 |
6.864.369 |
b. Uitgaven |
5.428.809 |
5.470.931 |
5.533.488 |
II. Investeringssaldo |
-4.065.312 |
-3.744.312 |
-272.812 |
a. Ontvangsten |
370.868 |
128.368 |
128.368 |
b. Uitgaven |
4.436.180 |
3.872.680 |
401.180 |
III. Saldo exploitatie en investeringen |
-2.891.401 |
-2.482.479 |
1.058.070 |
IV. Financieringssaldo |
2.327.917 |
1.551.014 |
-653.279 |
a. Ontvangsten |
2.595.302 |
2.095.302 |
95.302 |
b. Uitgaven |
267.385 |
544.288 |
748.581 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar |
-563.484 |
-931.465 |
404.791 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
1.782.296 |
1.218.812 |
287.347 |
a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar |
1.782.296 |
1.218.812 |
287.347 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat |
1.218.812 |
287.347 |
692.138 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat |
1.218.812 |
287.347 |
692.138 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Autofinancieringsmarge |
2020 |
2021 |
2022 |
I. Exploitatiesaldo |
1.479.847 |
900.842 |
1.249.899 |
II. Netto periodieke aflossingen |
190.464 |
211.995 |
216.287 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
214.660 |
236.191 |
240.483 |
b. Periodieke terugvordering leningen |
24.196 |
24.196 |
24.196 |
IV. Autofinancieringsmarge |
1.289.383 |
688.848 |
1.033.612 |
|
|
|
|
Autofinancieringsmarge |
2023 |
2024 |
2025 |
I. Exploitatiesaldo |
1.173.910 |
1.261.833 |
1.330.881 |
II. Netto periodieke aflossingen |
243.189 |
520.092 |
724.385 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
267.385 |
544.288 |
748.581 |
b. Periodieke terugvordering leningen |
24.196 |
24.196 |
24.196 |
IV. Autofinancieringsmarge |
930.722 |
741.740 |
606.497 |
|
|
|
|
Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge |
2020 |
2021 |
2022 |
I. Autofinancieringsmarge |
1.289.383 |
688.848 |
1.033.612 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen |
100.182 |
133.566 |
151.065 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
214.660 |
236.191 |
240.483 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden |
114.478 |
102.625 |
89.418 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
1.389.565 |
822.414 |
1.184.677 |
|
|
|
|
Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge |
2023 |
2024 |
2025 |
I. Autofinancieringsmarge |
930.722 |
741.740 |
606.497 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen |
71.517 |
164.123 |
246.270 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
267.385 |
544.288 |
748.581 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden |
195.868 |
380.165 |
502.311 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
1.002.239 |
905.863 |
852.767 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Geconsolideerd financieel evenwicht |
2020 |
2021 |
2022 |
I. Beschikbaar budgettair resultaat |
|
|
|
- Gemeente en OCMW |
3.138.041 |
2.908.390 |
1.782.296 |
Totaal beschikbaar budgettair resultaat |
3.138.041 |
2.908.390 |
1.782.296 |
II. Autofinancieringsmarge |
|
|
|
- Gemeente en OCMW |
1.289.383 |
688.848 |
1.033.612 |
Totale Autofinancieringsmarge |
1.289.383 |
688.848 |
1.033.612 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
|
|
|
- Gemeente en OCMW |
1.389.565 |
822.414 |
1.184.677 |
Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
1.389.565 |
822.414 |
1.184.677 |
Geconsolideerd financieel evenwicht |
2023 |
2024 |
2025 |
I. Beschikbaar budgettair resultaat |
|
|
|
- Gemeente en OCMW |
1.218.812 |
287.347 |
692.138 |
Totaal beschikbaar budgettair resultaat |
1.218.812 |
287.347 |
692.138 |
II. Autofinancieringsmarge |
|
|
|
- Gemeente en OCMW |
930.722 |
741.740 |
606.497 |
Totale Autofinancieringsmarge |
930.722 |
741.740 |
606.497 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
|
|
|
- Gemeente en OCMW |
1.002.239 |
905.863 |
852.767 |
Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
1.002.239 |
905.863 |
852.767 |
Artikel 3:
De gewijzigde kredieten voor het boekjaar 2021 worden vastgesteld conform schema M3.
|
Uitgaven |
Ontvangsten |
|
|
|
- Gemeente |
|
|
Exploitatie |
4.523.897 |
6.023.001 |
Investeringen |
1.827.974 |
668.368 |
Financiering |
236.191 |
95.302 |
Leningen en leasings |
236.191 |
71.106 |
Toegestane leningen en betalingsuitstel |
0 |
24.196 |
- OCMW |
|
|
Exploitatie |
1.031.209 |
432.948 |
Investeringen |
20.000 |
190.000 |
|
Artikel 4:
Onderhavig besluit zal ter kennis gebracht worden van de toezichthoudende overheid.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn stelt de nominatieve subsidies 2021 - aanpassing 1 vast.
Een nominatieve subsidie is een werkings- of investeringstoelage die niet wordt toegekend op basis van een subsidiereglement. De Raad kent de subsidie dus toe aan een vereniging of een andere derde louter dmv een raadsbeslissing (mits de nodige motivering).
Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit, overeenkomst, statutaire bepaling of een subsidie aanvraag.
Zie bijlage
Artikel 1:
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn kent de nominatieve subsidies 2021 - aanpassing 1 toe volgens het document in bijlage.
Artikel 2:
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn geeft opdracht aan het Vast Bureau om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in bijlage.
Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit, overeenkomst, statutaire bepaling of een subsidie aanvraag.
Een subsidieaanvraag wordt ondersteund met facturen, kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is.
Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie deels kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde, aanvrager.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het rapporteringsverslag inzake organisatiebeheersing en klachtenbehandeling.
Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de algemeen directeur aan het college, het vast bureau, de gemeenteraad en de OCMW-raad rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Rapportering Kader organisatiebeheersingssysteem 2020-2021
In zitting van 30 juni 2020 keurden de Gemeente- en OCMW-raad een kader goed voor de uitrol van een organisatiebeheersingssysteem voor gemeente en OCMW Ruiselede. Dit kader diende een structuur te vormen waarop gemeente en OCMW Ruiselede konden evolueren naar een moderne, lerende organisatie die ernaar streeft zichzelf continu te verbeteren en haar doelstellingen op een efficiënte en kwaliteitsvolle manier te bereiken.
Binnen dit kader werd ervoor geopteerd om zowel de beleidsopvolging als de organisatiebeheersing op te nemen.
De pijlers van het ‘Kader organisatiebeheersing: lerende organisatie’ waren:
-Beleidsopvolging op basis van de beheers- en beleidscyclus: uitvoering en opvolging van de doelstellingen, actieplannen, acties en bijhorende budgetten die werden opgenomen in het MJP 2020-2025 – taak: MAT en SC/VB
-Analyse van organisatie-brede processen: analyse van de processen binnen de organisatie op basis van de leidraad van Audit Vlaanderen waarbij 10 thema’s worden onderworpen aan een maturiteitsinschatting en een risico-analyse. Op basis van deze resultaten worden verbeteracties geformuleerd die geïntegreerd worden in het MJP.- taak: MAT
-Analyse van kern- of werkprocessen: opmaak van producthandboeken – taak: diensten en MAT
In het kader werden ook de rollen en verantwoordelijkheden verdeeld waarbij zowel leidinggevenden, coördinatoren, diensten als mandatarissen werden opgenomen.
Tijdens de periode juni 2020-juni 2021 werd dit kader slechts gedeeltelijk uitgevoerd. De coronacrisis en de vele lopende projecten zorgden ervoor dat organisatiebeheersing tijdens het voorbije jaar juni 2020-juni 2021 op de achtergrond kwam te staan gezien er voorrang werd gegeven aan enerzijds het controleren van de corona-pandemie en anderzijds de voortgang van het meerjarenplan.
Hoewel de organisatie er aldus niet voldoende in slaagde om de vastgelegde mijlpalen te halen en het organisatiebeheersingssysteem structureel op te volgen en bij te sturen, stond de organisatie het afgelopen jaar steeds open voor continue verbetering in het streven naar een moderne organisatie., getuige hiervan diverse verbeteracties die werden gerealiseerd: er vonden heel wat realisaties plaats met betrekking tot digitalisering, communicatie, dienstverlening en heel wat reglementen werden onder de loep genomen en herwerkt. Verder werd onder begeleiding van C-Smart onder meer een informatieveiligheidsplan 2021-2023 opgesteld en vond een ICT-veiligheidsaudit plaats.
Klachtenrapportage 2020-2021
Hoewel de organisatie periodiek meldingen ontvangt (telefonisch, via email of via de meldingskaart,…) met betrekking tot allerhande thema’s (staat van het wegdek, zwerfvuil, een defect,…) werden er bij de diensten van gemeente en OCMW het voorbije jaar geen formele officïele klachten ontvangen kaderend binnen het Participatiereglement, artikel 6 Klachtenbehandeling, dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad in zitting van 30 juni 2020. De organisatie ontving in de periode juni 2020-juni 2021 weliswaar een klacht maar deze klacht werd terug ingetrokken en ook bovenlokaal werden twee klachten ingediend maar ook deze maken geen onderdeel uit van het Participatiereglement gezien ze niet bij de eigen diensten werden ingediend. Beiden werden wel afgehandeld.
Planning 2021-2021
In 2021-2022 wordt er naar gestreefd om het MJP verder uit te voeren en het organisatiebeheersingssysteem en informatieveiligheid verder structureel op te volgen en acties te formuleren en uit te voeren.
Enig artikel:
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het rapporteringsverslag inzake organisatiebeheersing en klachtenbehandeling dat als bijlage aan dit besluit wordt gehecht.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Florian Van de Sompel
Algemeen Directeur
Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter