Terug
Gepubliceerd op 01/12/2021

Notulen  Gemeenteraad

do 21/10/2021 - 20:01 Gemeentehuis
Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
Linda Wyckstandt, Schepenen
William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
Ilse Volcke, Schepenen
Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Raadslid
  • Openbaar

    • Notulen en zittingsverslag van de vorige zitting - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Raadslid
      Afwezig: Julie De Coster, Raadslid

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

      Juridische context
      • Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de Gemeenteraad laatst gewijzigd in zitting van 19 november 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Resultaat: Met 15 niet gestemd
      Besluit

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

    • Het ontslag als raadslid van Dhr. Mattias Van de Steene – aktename

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Raadslid
      Afwezig: Julie De Coster, Raadslid

      De Gemeenteraad neemt akte van het ontslag van Dhr. Mattias Van de Steene als raadslid van de gemeente Ruiselede.

      Juridische context
      • artikel 13 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • het schrijven dd. 7 oktober 2021 van Dhr. Mattias Van de Steene, waarin voornoemde ontslag neemt als gemeenteraadslid en bijgevolg ook als OCMW-raadslid
      Feitelijke context en argumentatie

      Dhr. Mattias Van de Steene deelde op 7 oktober 2021 schriftelijk aan de Voorzitter van de Gemeenteraad mee dat hij met onmiddellijke ingang zijn ontslag indient als Gemeenteraadslid. Dit houdt van rechtswege ook het ontslag in als OCMW-raadslid. Op het moment dat de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangen heeft (7 oktober 2021) werd het ontslag definitief.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Resultaat: Met 15 niet gestemd
      Besluit

      Enig artikel:
      De Gemeenteraad neemt akte van het ontslag van Dhr. Mattias Van de Steene als raadslid van de gemeente Ruiselede.

    • Afstand van mandaat van Mevr. Michèle Faict (1ste opvolger van Dhr. Mattias Van de Steene) als lid van de Gemeenteraad - aktename

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Raadslid
      Afwezig: Julie De Coster, Raadslid

      De Gemeenteraad neemt er akte van dat 1ste opvolger Mevr. Michèle Faict afstand doet van mandaat als lid van de Gemeenteraad.

      Juridische context
      • artikel 14 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • het proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau betreffende de gemeenteraadsverkiezingen die op zondag 14 oktober 2018 hebben plaatsgevonden
      • het schrijven dd. 7 oktober 2021 van Mevr. Michèle Faict, waarin voornoemde als 1ste opvolger afstand van mandaat doet als lid van de Gemeenteraad
      Feitelijke context en argumentatie

      Dhr. Mattias Van de Steene diende zijn ontslag in als lid van de Gemeenteraad. Mevr. Michèle Faict is zijn 1ste opvolger maar deelde schriftelijk aan de Voorzitter van de Gemeenteraad mee dat zij afstand van mandaat doet.

      De Gemeenteraad wordt verzocht om hiervan akte te nemen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Resultaat: Met 15 niet gestemd
      Besluit

      Enig artikel:
      De Gemeenteraad neemt er akte van dat 1ste opvolger Mevr. Michèle Faict afstand doet van mandaat als lid van de Gemeenteraad.

    • Nazicht van de geloofsbrieven, eedaflegging en aanstelling van het opvolgend raadslid Mevr. Julie De Coster + nieuwe rangorde - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van Mevr. Julie De Coster goed, neemt akte van de eedaflegging en de aanstelling van Mevr. Julie De Coster als gemeenteraadslid en stelt de nieuwe rangorde van de gemeenteraadsleden vast.

      Juridische context
      • artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011
      • artikel 6 §3,§7 en artikel 14 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • het proces-verbaal houdende goedkeuring van de gemeenteraadsverkiezingen dd. 14 oktober 2018, waaruit blijkt dat Mevr. Julie De Coster als tweede opvolgend lid van de lijst RKD werd aangewezen
      Feitelijke context en argumentatie

      Dhr. Mattias Van de Steene diende zijn ontslag in als Gemeenteraadslid.

      Uit het proces-verbaal houdende goedkeuring van de gemeenteraadsverkiezingen dd.14 oktober 2018, blijkt dat Mevr. Michèle Faict als eerste opvolgend lid van de lijst RKD werd aangewezen. Zij deed echter afstand van mandaat. Het tweede opvolgend lid is Mevr. Julie De Coster.

      Uit het onderzoek der geloofsbrieven van Mevr. Julie De Coster blijkt dat betrokkene tot op heden niet opgehouden heeft aan alle verkiesbaarheidsvoorwaarden te voldoen en dat zij zich in geen enkel geval van onverenigbaarheid met het ambt van gemeenteraadslid bevindt.

      Mevr. Julie De Coster legt de volgende eed af in handen van de voorzitter: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".

      Na haar eedaflegging wordt de nieuwe rangorde van de Gemeenteraad vastgesteld.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De Gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van Mevr. Julie De Coster goed.

      Artikel 2:
      De Gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging en de aanstelling van Mevr. Julie De Coster als gemeenteraadslid. (Mevr. Julie De Coster vervoegt als beëdigd raadslid de zitting).

      Artikel 3:
      De Gemeenteraad stelt de rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast:

      1. Greet De Roo
      2. Marc De Muynck
      3. Frans Debouck
      4. Lieve Van Erum
      5. Hannes Gyselbrecht
      6. Chris Dewinter
      7. Marnix Van Daele
      8. Filip Verstuyft
      9. Linda Wyckstandt
      10. William Coppens
      11. Tom De Paepe
      12. Gilles Verstraete
      13. Frederik Crul
      14. Ilse Volcke
      15. Chris Hullebusch
      16. Christel L'Hoost
      17. Julie De Coster
    • Goedkeuring jaarrekening 2020 door de gouverneur - kennisgeving

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Raadslid

      De Gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Gouverneur van 14 september 2021 betreffende de goedkeuring van de jaarrekening 2020.

      Juridische context
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
      • Beslissing van de Gemeenteraad van 20 mei 2021, betreffende de vaststelling van de jaarrekening 2020
      • Beslissing van de Gouverneur van 14 september 2021, waarbij de jaarrekening 2020 werd goedgekeurd
      Feitelijke context en argumentatie

      Op 20 mei 2021 werd de jaarrekening 2020 door de Gemeenteraad vastgesteld.

      Op 8 juni 2021 werd de toezichthoudende overheid op de hoogte gebracht dat de jaarrekening op de gemeentelijke website werd gepubliceerd waardoor de toezichtstermijn van start kon gaan.

      Op 14 september 2021 werd de jaarrekening 2020 door de gouverneur goedgekeurd.

      Op 23 september 2021 nam het College kennis van de beslissing van de Gouverneur.

      Besluit

      Enig artikel:
      De Gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Gouverneur van 14 september 2021 betreffende de goedkeuring van de jaarrekening 2020.

    • Budgetwijziging 2021 Kerkfabriek OLV.-Tenhemelopneming - aktename

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Raadslid

      De Gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2021 van de Kerkfabriek OLV-Tenhemelopneming.

      Juridische context
      • het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012
      • het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012
      • de ingediende budgetwijziging 2021 van de kerkfabriek OLV-Tenhemelopneming
      Feitelijke context en argumentatie

      De Kerkfabriek OLV.-Tenhemelopneming diende een budgetwijziging in. De documenten werden op 30 september 2021 door het Centraal Kerkbestuur aan het Gemeentebestuur overgemaakt.

      De belangrijkste wijzigingen situeren zich in navolgende posten:

      Eredienst (-427,00), gebouwen van de eredienst (+ 2.300), bestuur van de eredienst (+ 50) en privaat patrimonium (-1.923).

      De exploitatietoelage blijft echter ongewijzigd en bijgevolg blijft de gevraagde gemeentelijke toelage binnen de grenzen van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, waardoor een aktename door de Gemeenteraad volstaat.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Resultaat: Met 16 niet gestemd
      Besluit

      Enig artikel:
      De Gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2021 van de Kerkfabriek OLV-Tenhemelopneming.

    • Samenwerkingsovereenkomst met Curando vzw betreffende een sportzaal binnen Zorgdorp Ruiselede- goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Curando vzw betreffende een sportzaal binnen Zorgdorp Ruiselede- goed. De Gemeenteraad belast het Schepencollege hiervoor een afsprakennota te onderhandelen en af te sluiten met Curando vzw.

      Juridische context
      • Goedkeuring masterplan uitbreiding sport- en recreatiezone, gemeenteraad dd. 18 maart 2010

      • Artikel 41 van Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

      • Goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 door de gemeenteraad op 19 december 2019

      • Goedkeuring principieel engagement tot samenwerking met Curando vzw betreffende een sportzaal binnen Zorgdorp Ruiselede door de gemeenteraad op 16 september 2021

      Feitelijke context en argumentatie

      Inleiding
      De gemeentelijke sportinfrastructuur werd de voorbije jaren uitgebouwd en gerenoveerd en dit in navolging van het in 2010 goedgekeurde 'Masterplan uitbreiding sport- en recreatiezone'.
      Het onderzoeken van de bouw van een bijkomende ruimte op de sportsite om het gebruik van andere zalen te ontlasten en om het gemeentelijke sportaanbod te professionaliseren en uit te breiden werd eveneens in het meerjarenplan ingeschreven (2025). Hoewel het ontwerpen van een bijkomende sporthal volgens het meerjarenplan 2020-2025 pas op het einde van de legislatuur vorm diende te krijgen, doet zich naar aanleiding van het project Zorgdorp Ruiselede een nieuwe opportuniteit voor in de vorm van de integratie van een sportzaal binnen de Zorgdorpsite.


      Zorgdorp
      Midden juli 2020 polste Dhr. Dirk Lips (Curando vzw) bij het gemeentebestuur naar de mening over de bouw en integratie van een sportzaal op de site Zorgdorp in de Pensionaatstraat. Dit idee kaderde binnen de visie van Curando om op de Zorgdorpsite het principe van het intergenerationeel wonen in grote mate toe te passen en op eigen gronden in een geïntegreerde sportzaal te voorzien. De integratie van een sportzaal die gebruikt kon worden door inwoners, verenigingen en scholen kan daarbij immers een grote meerwaarde bieden. De sporthal werd alvast door Curando opgenomen in de projectomschrijving voor het Zorgdorp en werd als dusdanig, middels toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten, aan een marktbevraging onderworpen. Curando voert onderhandelingen met de inschrijvers en zal binnenkort de opdracht gunnen.


      Principieel engagement
      Gelet op de gesignaleerde noden en de opportuniteit die een sporthal op de Zorgdorpsite biedt voor diverse doelgroepen toonde de gemeenteraad in zitting van 16 september 2021 zich principieel bereid tot het gebruik van de nieuwe sportzaal, dit via een samenwerking met Curando vzw voor 20 jaar, tegen een jaarlijkse vergoeding van € 100.000, niet te indexeren, inbegrepen het dragen van de ermee gepaard gaande kosten. De Gemeenteraad belaste hierbij het Schepencollege een samenwerkingsovereenkomst te onderhandelen met Curando vzw en deze ter goedkeuring voor te leggen aan de Gemeenteraad dewelke in huidige zitting aan de raad wordt voorgelegd ter goedkeuring.

      Overeenkomst
      De samenwerkingsovereenkomst die aan de Raad wordt voorgelegd heeft een vaste duurtijd van 20 jaar, met mogelijkheid tot stilzwijgende verlenging van telkens 5 jaar. De VZW Curando verbindt zich hierbij ertoe om, binnen de bepalingen van de geldende stedenbouwkundige voorschriften, een gebouw op te richten dat ingericht wordt als sporthal. Deze sporthal wordt tevens beheerd en geëxploiteerd door Curando. De gemeente engageert zich ertoe jaarlijks een forfaitaire niet geïndexeerde subsidie van € 100.000 te voorzien gedurende 20 jaar. De op te richten sporthal wordt, in ruil voor deze totaalsubsidie van €2.000.000 door de gemeente Ruiselede, voor inwoners van Ruiselede, verenigingen en scholen ter beschikking gesteld.
      Daarnaast zal de gemeente Ruiselede instaan voor de kosten voor het verbruik van water, gas en elektriciteit. Curando vzw engageert zich om deze kosten te filteren/objectiveren zodat het voor de gemeente Ruiselede duidelijk is welke kosten voor nutsvoorzieningen betaald moeten worden voor enkel en alleen de sporthal.
      Curando staat in voor alle onderhouds- en herstellingswerken, zowel gering als groot (structureel) van aard. De schoonmaakkosten eigen aan het gebruik van de sporthal zijn ten laste van de gemeente Ruiselede.
      De aankoop, herstelling en vervanging van alle niet-verplaatsbare, geïncorporeerde materialen gebeurt door Curando, ook opbergruimte en belijning zal gebeuren door Curando. De aankoop, herstelling en vervanging van alle verplaatsbare materialen (roerende goederen) wordt geregeld door de gemeente.
      Deze samenwerkingsovereenkomst tussen beide partijen werd opgesteld onder begeleiding van extern juridisch advies. Naast deze overeenkomst zal nog een afsprakennota en een gebruiksreglement worden afgesloten met bepalingen rond dagelijks beheer/praktische afspraken, inbegrepen verdere verduidelijkingen van aantal zaken uit deze overeenkomst (oplijsting materialen, praktische modaliteiten schoonmaak die bv. door Curando gebeurt maar vergoed door gemeente, doorgeven van info aan elkaar rond reservatie,..…). De gemeenteraad belast het College om dit te onderhandelen en af te sluiten en indien nodig frequent te herzien.

      Financiële gevolgen

      De uitbetaling van het bedrag zal verlopen in jaarlijkse schijven van €100.000 en dit vanaf de voorlopige oplevering zijnde de ingebruikname door de gemeente. Deze kredieten zullen worden voorzien binnen het Meerjarenplan 2020-2025 (meest waarschijnlijk vanaf 2024) en toekomstige meerjarenplannen. Het gaat om een jaarlijks te betalen forfaitair, niet-geïndexeerd bedrag. De (gecorrigeerde) autofinancieringsmarge en het beschikbaar budgettair resultaat blijven positief waardoor gesteld kan worden dat deze jaarlijkse uitgave toekomstige investeringsprojecten niet hypothekeert. De jaarlijks terugkerende kosten voor nutsvoorzieningen en schoonmaak en de kosten voor aanschaf van verplaatsbare materialen, waarvan een raming zich in bijlage van dit besluit bevindt, zullen eveneens meegenomen worden in de meerjarenplannen. Deze hypothekeren evenmin toekomstige investeringsprojecten.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De Gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Curando vzw betreffende een sportzaal binnen Zorgdorp Ruiselede- goed.
      Artikel 2:
      De Gemeenteraad belast het Schepencollege hiervoor een afsprakennota te onderhandelen en af te sluiten met Curando vzw.

    • Ondertekening van het Lokaal Energie-en Klimaatpact van de Vlaamse regering - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Raadslid

      De Gemeenteraad beslist om het Lokaal  Energie- en Klimaatpact te ondertekenen.

      Juridische context
      • De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen
      • Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030
      • Het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024
      • Artikel 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
      • De gemeenteraadsbeslissing van 21 juni 2018 tot goedkeuring van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen voor energie en klimaat
      Feitelijke context en argumentatie

      Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Aan de hand van concrete en herkenbare werven (zie hieronder) wil men inzetten op krachtdadig beleid. Er wordt hierbij ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen, geven aan werk te maken van concrete engagementen zoals hieronder vermeld:

      Lokale besturen engageren zich om:

      • Het Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen en uit te werken;
      • Een gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09% te realiseren in hun eigen gebouwen (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed);
      • Een reductie van de CO2-uitstoot van hun eigen gebouwen en technische infrastructuur met 40% in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren;
      • Tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting te verLEDden;
      • Het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen, geen heffing op hernieuwbare energie installaties in te voeren en bestaande, zoals de heffing op pylonen van windmolens, af te bouwen tegen ten laatste 2025;
      • Lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken;
      • Burgers, bedrijven en verenigingen te stimuleren om samen met het lokaal bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de 4 werven van het Pact te behalen.

      De Vlaamse overheid engageert zich om:

      • Via het Netwerk Klimaat professionele ondersteuning te bieden aan de lokale besturen, zoals bepaald in het subsidiebesluit en de werkprogramma’s;
      • Via andere partners binnen de Vlaamse overheid (bv. VEB met het SURE2050-project voor het publiek patrimonium) lokale besturen projectmatige ondersteuning te bieden;
      • Samen met de lokale besturen actief mee te werken aan het elimineren van de mogelijke hindernissen die lokale besturen ondervinden in het realiseren van de ambities binnen dit Pact;
      • Haar eigen voorbeeldfunctie in te vullen en relevante actoren te overtuigen om het Pact te ondertekenen;
      • In samenspraak met het middenveld, onderzoeksinstellingen en de verschillende sectororganisaties de wederzijdse engagementen i.h.k.v. het Pact op te volgen en te stroomlijnen;
      • Aan lokale besturen (en/of andere actoren) de beleidsmaatregelen, voorzien door de Vlaamse, Federale en Europese begroting, actief en stelselmatig te promoten die nuttig kunnen zijn om mee de doelstellingen van het Pact te realiseren. Onder potentiële inbreng van de Vlaamse overheid in hoofdstuk 4 wordt dit waar mogelijk geconcretiseerd;
      • Ter bijkomende ondersteuning van de klimaatpactacties van de gemeenten die het Pact ondertekenen, in een extra jaarlijks budget van 10.000.000 euro, evenals een vast gedeelte van de vrij beschikbare middelen binnen het Vlaams klimaatfonds, te voorzien. Deze budgettaire engagementen kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid.

      Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact engageert de gemeente zich om acties te ondernemen om de doelstellingen vermeld in de onderstaande werven mee waar te maken:

      1.     Laten we een boom opzetten

      • Eén boom extra per Vlaming tegen 2030 (+6,6 miljoen bomen extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
      • een halve meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming tegen 2030 (+3.300 km extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
      • Eén extra natuurgroenperk per 1000 inwoners tegen 2030 (= 6.600 perken van 10 m² vanaf 2021 t.e.m. 2030)

       2.     Verrijk je wijk

      • 50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1.000 wooneenheden vanaf 2021 t.e.m. 2030;
      • 1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030 die samen voor een totaal geïnstalleerd vermogen zorgen van 216 MW vanaf 2021 t.e.m. 2030 (+12.000 projecten in 2030)

       3.     Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar

      • Per 1.000 inwoners 1 “toegangspunt” voor een (koolstofvrij) deelsysteem tegen 2030 (=6.600 toegangspunten);
      • Per 100 inwoners 1 laadpunt tegen 2030 (=66.000 laadpunten);
      • 1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030

       4.     Water het nieuwe goud

      • 1m2 ontharding per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030 (= 6,6 miljoen m2 ontharding);
      • Per inwoner 1m3 extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater vanaf 2021 t.e.m. 2030 (=6,6 miljoen m3 extra regenwater dat wordt opgevangen voor hergebruik of infiltratie)
      De ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact is een inspanningsverbintenis. Dit houdt concreet in dat de gemeente een financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid ontvangt voor het uitvoeren van gewenste en mogelijke klimaatacties. Er wordt gevraagd dat de gemeente voor deze acties zelf 50% bijdraagt via investering of personeelsinzet.
      Financiële gevolgen

      2021/4.1.6/0350-00/7406999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN :€ 18.230

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De Gemeenteraad beslist om als gemeente Ruiselede het Vlaams Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen.

      Artikel 2:

      Een afschrift van deze beslissing wordt via het E-loket van de Vlaamse Overheid ingediend.

    • Afbakening werkingsgebied voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Raadslid

      De Gemeenteraad beslist om met de gemeente Ruiselede aan te sluiten bij het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij dat wordt gevormd samen met volgende gemeenten: Meulebeke, Pittem, Ruiselede, Tielt en Wingene.

      Juridische context
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd, in het bijzonder artikel 40 e.v.
      • Het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 9 juli 2021 (B.S. 10 september 2021), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd
      • Het schrijven van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed d.d. 23 oktober 2020 en 18 maart 2021 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen tegen 31 oktober 2021
      • De diverse besprekingen tussen lokale besturen van de regio Midwest onderling en tussen de lokale besturen en de woonactoren op het niveau van de voorliggende werkingsgebieden
      • De bespreking van het voorstel tot afbakening van de werkingsgebieden van de toekomstige woonmaatschappijen in de Midwest tijdens het lokaal woonoverleg d.d. 22 september 2021
      • De beraadslaging van het college van burgemeester en schepenen d.d. 7 oktober 2021
      Feitelijke context en argumentatie

      De Vlaamse Regering wenst met de vorming van de woonmaatschappij de dienstverlening te verhogen, de complementaire werking van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingmaatschappij te verenigen, de transparantie te verhogen en de regierol van het lokaal bestuur te doen primeren en de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen.

      De gemeente streeft een integraal woonbeleid, met aandacht van alle aspecten van het duurzaam, lokaal sociaal woonbeleid na.

      De 17 gemeenten en steden uit de referentieregio Midwest formuleerden een gezamenlijke regionale visie op de afbakening van werkingsgebieden voor 3 woonmaatschappijen, met respect voor de autonomie van elke betrokken gemeente en rekening houdend met de morfologie van de gemeenten, de werking van de huidige woonactoren inclusief de spreiding van hun patrimonium (zie tabel in toelichtende nota) en ook met de huidige intergemeentelijke samenwerkingen rond wonen.

      Met het voorliggende voorstel van afbakening in de regio Midwest zouden 3 werkingsgebieden ontstaan, waarbij in het werkingsgebied met de gemeenten Meulebeke, Pittem, Ruiselede, Tielt en Wingene 1.260 sociale huurwoningen van de sociale huisvestingsmaatschappijen en 172 woningen die op de private markt worden ingehuurd - de huidige SVK-woningen (data d.d. 31 december 2020) – gelegen zijn.

      De geformuleerde opmerkingen en bedenkingen bij deze regionale visie werden door de woon- en welzijnsactoren in het (boven)lokaal woonoverleg besproken.

      De regelgeving schrijft voor dat de gemeenten die samen het werkingsgebied vormen over minimaal 50 % +1 van de stemrechten moeten beschikken; dat de overige stemrechten (= max. 50%-1) moeten verdeeld worden over de publieke (Vlaams gewest, provincie) en private aandeelhouders; dat de gemeenten gevraagd worden om bij hun voorstel tot afbakening van de toekomstige woonmaatschappij ook reeds in gaan op de verdeling van de stemrechten tussen de lokale besturen en dit op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid.

      Er is een positieve evaluatie van de intergemeentelijke werkingen rond wonen en met het werkingsgebied waarin Ruiselede wordt opgenomen, wordt de regiovorming gerespecteerd gezien dit gelegen is binnen de referentieregio Midwest.  Niet alleen wordt verwacht dat er voldoende slagkracht aanwezig zal zijn maar bovendien zal dit werkingsgebied voor voldoende nabijheid en betrokkenheid van het lokaal bestuur zorgen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De Gemeenteraad beslist om met de gemeente Ruiselede aan te sluiten bij het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij dat wordt gevormd samen met volgende gemeenten: Meulebeke, Pittem, Ruiselede, Tielt en Wingene.

      Artikel 2:

      De gemeente Ruiselede gaat akkoord dat het aantal sociale huurwoningen en het aantal huishoudens zullen worden gehanteerd als objectieve criteria voor de stemrechtenverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering en dit volgens de verhouding 40% (aantal sociale huurwoningen)  - 60% (aantal huishoudens). Dit voorstel van stemrechtenverdeling zal opgenomen worden in het aanvraagformulier.

      Artikel 3:

      De deelname van de gemeente in de intergemeentelijke samenwerking wordt tijdens de lopende legislatuur behouden.

      Artikel 4:

      Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan VMSW via woonmaatschappij@vmsw.be en een kopie aan DVV Midwest.

      Artikel 5

      Deze beslissing wordt eveneens ter kennis gebracht van de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Samenwerkingsovereenkomst Provinciale Huurgarantieverzekering - gemeente Ruiselede - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Raadslid

      De Gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst, tussen enerzijds de Provincie West-Vlaanderen en anderzijds de gemeente Ruiselede, goed.

      Juridische context
      • Het reglement en nota van de provinciale huurgarantieverzekering
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, van 22 december 2017, artikel 41
      Feitelijke context en argumentatie

      De Provincie West-Vlaanderen wil graag meer kansen bieden aan éénoudergezinnen op de West-Vlaamse private huurmarkt.
      Enerzijds door drempels weg te nemen bij de verhuurders om aan deze doelgroep te verhuren door hen ‘zekerheid’ te bieden qua huur en eventuele schade en anderzijds wil men éénoudergezinnen meer kansen geven op een kwalitatieve, betaalbare huurwoning en dit voor een langere periode.

      Met het instrument ‘de Provinciale Huurgarantieverzekering’ wil men de verhuurders enigszins ontzorgen door hen te verzekeren tegen huurachterstal, huurschade en kunnen verhuurders tevens genieten van rechtsbijstand. Dit zijn de elementen die (minstens) verzekerd zijn/voorzien zijn in de polis.

      Om toegang te krijgen tot deze huurgarantieverzekering moet men bereid zijn te willen verhuren aan een specifieke doelgroep, met name éénoudergezinnen die aan bepaalde voorwaarden voldoen:
      - Gezinsinkomen tussen de € 22.000 en € 55.000 (bruto belastbaar)
      - Minstens 1 kind ten laste (op basis van groeipakket/40% nachten in kader van verblijfsregeling).

      Volgende voorwaarden worden aan de verhuurder opgelegd:
      - Huurcontract van minstens 3 jaar;
      - Een huurprijs die conform de huurschatter is;
      - Een huurprijs die de 33% van het inkomen van de ouder niet overschrijdt en die niet meer dan € 1.000/maand bedraagt;
      - Een woning die veilig en kwaliteitsvol is.

      De provincie wil dit realiseren in samenwerking met alle lokale besturen in het kader van het lokale woonbeleid (gericht op de private huurmarkt). De lokale besturen krijgen vanwege de Provincie, met deze verzekering, een extra instrument aangereikt om hun beleid kracht bij te zetten.

      Het woonloket van het IGS Wonen Regio Tielt wordt in dit verhaal als toeleider beschouwd, gezien de burgers hier een neutraal en laagdrempelig aanspreekpunt hebben en er reeds voldoende expertise aanwezig is.

      Er wordt voor het IGS Wonen Regio Tielt een vergoeding ten bedrage van € 200 per afgewerkt dossier voorzien.

      De samenwerking met de lokale besturen wordt geregeld in een samenwerkingsovereenkomst die uitvoering geeft aan het reglement betreffende het aanbieden van een Provinciale Huurgarantieverzekering (zie bijlage).

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De samenwerkingsovereenkomst, tussen enerzijds de Provincie West-Vlaanderen en anderzijds de gemeente Ruiselede wordt goedgekeurd.

      Artikel 2:

      IGS Wonen Regio Tielt wordt aangesteld als centraal info-en inschrijvingsloket voor de provinciale huurgarantieverzekering. De vergoeding per afgewerkt dossier komt op rekening van IGS Wonen Regio Tielt.

      Artikel 3:

      Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de ondertekening en uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst tussen enerzijds de provincie West-Vlaanderen en anderzijds het lokale bestuur.

    • TMVS dv: agenda en mandaat vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering op dinsdag 14 december 2021 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Raadslid

      De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 14 december 2021 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2021 goed te keuren.

      Juridische context
      • het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering
      Feitelijke context en argumentatie

      De gemeente Ruiselede is aangesloten bij de TMVS dv. De gemeente werd per aangetekend schrijven van 1 oktober 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv. die op 14 december 2021 plaatsheeft. Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 1 oktober 2021 overgemaakt.

      Omtrent de praktische organisatie van deze vergadering zal de raad van bestuur van TMVS dv later beraadslagen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1
      De Gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 14 december 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

      1. Toetreding van deelnemers

      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen

      3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. DLB, artikel 432)

      4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)

      5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing

      6. Statutaire benoemingen

      Varia

      Artikel 2:
      De Gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 14 december 2021, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de Gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

      Artikel 3:
      Een afschrift van dit besluit zal:

      · hetzij per post t.a.v. FARYS | TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
      · hetzij per elektronische post, 20211214BAVTMVS@farys.be, gestuurd worden.

    • Gaselwest: agenda en mandaat vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering op dinsdag 21 december 2021 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Raadslid

      De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest op 21 december 2021 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 21 december 2021 goed te keuren.

      Juridische context
      • het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering
      Feitelijke context en argumentatie

      De gemeente is voor meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest. De gemeente werd per aangetekend schrijven van 23 september 2021
      opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Gaselwest die op 21 december 2021 plaatsheeft in “het Fluvius-auditorium, President
      Kennedeypark 1, te 8500 Kortrijk”. Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 23 september 2021 overgemaakt.

      Heden worden we geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Buitengewone Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden. Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 21 december 2021:
      1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
      2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
      3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
      4. Statutaire benoemingen.
      5. Statutaire mededelingen.
      Artikel 2:
      De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op
      21 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
      Artikel 3:
      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

    • DVV Midwest: agenda en mandaat vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering op dinsdag 21 december 2021 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Marnix Van Daele, Raadslid

      De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van DVV Midwest op 21 december 2021 en draagt de gemeentelijke vertegenwoordiger die zal deelnemen aan deze algemene vergadering op om de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 21 december 2021 goed te keuren.

      Juridische context
      • het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking zoals gewijzigd op 18 januari 2013
      • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
      • de statuten van DVV Midwest
      Feitelijke context en argumentatie

      De leden van de algemene vergadering van DVV Midwest zijn op 4 oktober 2021 per e-mail uitgenodigd voor de buitengewone algemene vergadering die doorgaat op 21 december 2021 om 18.00 u.
      Op deze algemene vergadering worden volgende punten geagendeerd:

      • Goedkeuren verslag Algemene Vergadering 29 juni 2021
      • Benoemen bestuurder Ruiselede in raad van bestuur
      • Vaststellen bijdrage gemeenten 2022
      • Jaarplanning 2022
      • Budget 2022
      • Varia
      • Volgende Algemene Vergadering
      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:          
      De Gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest dd. 21 december 2021 om 18.00 u goed.

      Artikel 2:         
      De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 21 december 2021 zal zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 21 december 2021 goedkeuren.

      Artikel 3:             
      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest (via dvv-midwest@midwest.be).

Namens Gemeenteraad,

Florian Van de Sompel
Algemeen Directeur

Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter