Terug
Gepubliceerd op 31/08/2022

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

do 16/06/2022 - 21:00 Gemeentehuis
Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
Linda Wyckstandt, Schepenen
William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
Ilse Volcke, Schepenen
Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Notulen en zittingsverslag van de vorige zitting - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

      Juridische context
      • Artikel 74 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn laatst gewijzigd in zitting van 19 november 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Resultaat: Met 17 niet gestemd
      Besluit

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

    • Organisatiebeheersing en klachtenbehandeling - jaarlijkse rapportering

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het rapporteringsverslag inzake organisatiebeheersing en klachtenbehandeling.

      Juridische context
      • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 217 tot en met 219 inzake organisatiebeheersing
      • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 219, lid 2 bepaalt dat de algemeen directeur aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar.
      • Decreet Lokaal Bestuur, titel 6, hoofdstuk 1, artikel 303 bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan de gemeenteraad- en OCMW-raad over de klachten ingediend tegen de gemeente.
      • Meerjarenplan Ruiselede 2020-2025, Beleidsdoelstelling 5: Evolueren naar een moderne organisatie die op een kwaliteitsvolle manier haar doelstellingen bereikt – Actieplan 5.4 Ontwikkelen van een systeem van organisatiebeheersing en beleidsopvolging
      • “Kader organisatiebeheersing: lerende organisatie”, goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad in zitting van 30 juni 2020
      • Participatiereglement, artikel 6 Klachtenbehandeling, goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad in zitting van 30 juni 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de algemeen directeur aan het college, het vast bureau, de gemeenteraad en de OCMW-raad rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar.

      Rapportering Kader organisatiebeheersingssysteem 2021-2022

      In zitting van 30 juni 2020 keurden de Gemeente- en OCMW-raad een kader goed voor de uitrol van een organisatiebeheersingssysteem voor gemeente en OCMW Ruiselede. Dit kader diende een structuur te vormen waarop gemeente en OCMW Ruiselede konden evolueren naar een moderne, lerende organisatie die ernaar streeft zichzelf continu te verbeteren en haar doelstellingen op een efficiënte en kwaliteitsvolle manier te bereiken.

      Binnen dit kader werd ervoor geopteerd om zowel de beleidsopvolging als de organisatiebeheersing op te nemen.

      De pijlers van het ‘Kader organisatiebeheersing: lerende organisatie’ waren:

      • Beleidsopvolging op basis van de beheers- en beleidscyclus: uitvoering en opvolging van de doelstellingen, actieplannen, acties en bijhorende budgetten die werden opgenomen in het MJP 2020-2025 – taak: MAT en SC/VB
      • Analyse van organisatie-brede processen: analyse van de processen binnen de organisatie op basis van de leidraad van Audit Vlaanderen waarbij 10 thema’s worden onderworpen aan een maturiteitsinschatting en een risico-analyse. Op basis van deze resultaten worden verbeteracties geformuleerd die geïntegreerd worden in het MJP.- taak: MAT
      • Analyse van kern- of werkprocessen: opmaak van producthandboeken – taak: diensten en MAT
      • In het kader werden ook de rollen en verantwoordelijkheden verdeeld waarbij zowel leidinggevenden, coördinatoren, diensten als mandatarissen werden opgenomen.

      Tijdens de periode juni 2021-juni 2022 werd dit kader slechts gedeeltelijk uitgevoerd. De coronacrisis, langdurige personeelsafwezigheden en de vele lopende projecten zorgden ervoor dat organisatiebeheersing tijdens het voorbije jaar juni 2021-juni 2022 op de achtergrond kwam te staan gezien er voorrang werd gegeven aan enerzijds het controleren van de corona-pandemie, de uitvoering van het reguliere beleid en anderzijds de voortgang van het meerjarenplan.

      Hoewel de organisatie er aldus niet voldoende in slaagde om de vastgelegde mijlpalen te halen en het organisatiebeheersingssysteem structureel op te volgen en bij te sturen, stond de organisatie het afgelopen jaar steeds open voor continue verbetering in het streven naar een moderne organisatie., getuige hiervan diverse verbeteracties die werden gerealiseerd: er vonden heel wat realisaties plaats met betrekking tot digitalisering, HR, communicatie, dienstverlening en heel wat reglementen werden onder de loep genomen en herwerkt. Verder werd onder begeleiding van C-Smart onder meer een informatieveiligheidsplan 2021-2023 opgesteld en vond een ICT-audit Ethisch Hacken plaats. Er vond tenslotte eind april 2022 een inspectie plaats betreffende het welzijn op het werk waarna in overleg met de Externe Dienst voor Preventie en Bescherming een actieplan werd opgesteld.

      Klachtenrapportage 2021-2022

      Hoewel de organisatie periodiek meldingen ontvangt (telefonisch, via email of via de meldingskaart,…) met betrekking tot allerhande thema’s (staat van het wegdek, zwerfvuil, een defect,…) werden er bij de diensten van gemeente en OCMW het voorbije jaar geen formele officiële klachten ontvangen kaderend binnen het Participatiereglement, artikel 6 Klachtenbehandeling, dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad in zitting van 30 juni 2020. 

      Planning 2022-2023

      In 2022-2023 wordt er naar gestreefd om het MJP verder uit te voeren en het organisatiebeheersingssysteem en informatieveiligheid verder structureel op te volgen en acties te formuleren en uit te voeren.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Julie De Coster, Florian Van de Sompel
      Resultaat: Met 17 niet gestemd
      Besluit

      Enig artikel:
      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het rapporteringsverslag inzake organisatiebeheersing en klachtenbehandeling dat als bijlage aan dit besluit wordt gehecht.

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Florian Van de Sompel
Algemeen Directeur

Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter