Terug
Gepubliceerd op 26/10/2021

Notulen  Gemeenteraad

do 16/09/2021 - 20:00 Gemeentehuis
Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
Linda Wyckstandt, Schepenen
William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
Ilse Volcke, Schepenen
Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Notulen en zittingsverslag van de vorige zitting - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

      Juridische context
      • Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de Gemeenteraad laatst gewijzigd in zitting van 19 november 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur opgesteld. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de Gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Resultaat: Met 17 niet gestemd
      Besluit

      De notulen en het zittingsverslag van de vorige zitting worden stilzwijgend goedgekeurd.

    • Financiële rapportering 2021 semester 1 - kennisname

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De Gemeenteraad neemt kennis van de financiële rapportering 2021 - semester 1.

      Juridische context
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur artikel 177
      Feitelijke context en argumentatie

      De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor:
      1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;
      2° het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting;

      De financieel directeur kan een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot. Dat exploot stuit de verjaring.

      De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
      1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;
      2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
      3° de financiële risico's.

      De financieel directeur stelt tegelijkertijd een afschrift van de rapportering, vermeld in het zesde lid, aan de algemeen directeur ter beschikking.

      Besluit

      Enig artikel:
      De Gemeenteraad neemt kennis van de financiële rapportering 2021 - semester 1.

    • Opvolgingsrapportering 1 2021 - vaststelling

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De Gemeenteraad stelt de opvolgingsrapportering 1 2021 vast.

      Juridische context
      • Artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur (DLB)
      • Artikel 29 het BVR van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheerscyclus (BBC-besluit) van de lokale besturen
      • Artikel 5 van het MB van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
      • Advies managementteam van 6 september 2021
      Feitelijke context en argumentatie

      De opvolgingsrapportering vergelijkt het gerealiseerde beleid van het lopende jaar met het geplande. Ze geeft de raadsleden de mogelijkheid om op te volgen hoe ver het staat met de uitvoering van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties die in het (aangepaste) meerjarenplan zijn opgenomen. Ze is in de eerste plaats gericht op de opvolging van de prioritaire beleidsdoelstellingen door te focussen op de uitvoering en de stand van zaken van de prioritaire acties en actieplannen uit het meerjarenplan.

      De tussentijdse rapportering is niet specifiek gericht op de bewaking van de kredieten, maar moet de raadsleden wel toelaten om de evolutie van de uitgaven en ontvangsten van het lopende jaar op te volgen. Daarom bevat ze ook overzichten over de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten. Zo kunnen de raadsleden de gerealiseerde bedragen tussentijds vergelijken met de ramingen in het (aangepaste) meerjarenplan en de benutting van de kredieten opvolgen.

      Verder moet de opvolgingsrapportering melding maken van de eventuele wijzigingen in de grondslagen en assumpties die het bestuur gehanteerd heeft bij de opmaak van het planningsrapport waarover het tussentijds rapporteert. Als die basisinformatie ondertussen in belangrijke mate gewijzigd is, moeten de raadsleden tijdig informatie krijgen over de weerslag ervan op de uitvoering van het geplande beleid. Hetzelfde geldt voor de financiële risico’s. Als de aard en de omvang van al gerapporteerde risico’s gewijzigd is of als er nieuwe risico’s zijn, moet de raad daarover informatie krijgen in de opvolgingsrapportering.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Chris Dewinter, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Ilse Volcke
      Onthouders: Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Marnix Van Daele, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 8 onthoudingen
      Besluit

      Enig artikel:
      De opvolgingsrapportering 1 2021wordt, conform de documenten in bijlage, vastgesteld.

    • Budgetten 2022 van de kerkfabrieken OLV.-Tenhemelopneming, St.-Carolus en H. Kruisverheffing - aktename

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De Gemeenteraad neemt akte van de budgetten 2022 van de kerkfabrieken OLV-Tenhemelopneming, St.-Carolus en H. Kruisverheffing.

      Juridische context
      • het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012
      • het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012
      • de ingediende budgetten 2022 van de kerkfabrieken OLV-Tenhemelopneming, St.-Carolus en H. Kruisverheffing
      • het gunstig advies van 8 juli 2021 van het bisdom
      Feitelijke context en argumentatie

      Het Centraal Kerkbestuur maakte de budgetten 2022 van de kerkfabrieken OLV-Tenhemelopneming, St.-Carolus en H. Kruisverheffing over:

      • Kerkfabriek OLV-Tenhemelopneming: exploitatietoelage: €15.891,65 
      • Kerkfabriek St.-Carolus: exploitatietoelage: € 12.454,19
      • Kerkfabriek H. Kruisverheffing: exploitatietoelage: € 4.997,22

      De gevraagde gemeentelijke toelagen blijven binnen de grenzen van de bedragen opgenomen in de goedgekeurde meerjarenplannen, met als gevolg dat een aktename door de Gemeenteraad volstaat.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Resultaat: Met 17 niet gestemd
      Besluit

      Enig artikel:
      De Gemeenteraad neemt akte van de budgetten 2022 van de kerkfabrieken OLV-Tenhemelopneming, St.-Carolus en H. Kruisverheffing.

    • Principieel engagement tot samenwerking met Curando vzw betreffende een sportzaal binnen Zorgdorp Ruiselede- goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De Gemeenteraad toont zich principieel bereid tot het gebruik van de nieuwe sportzaal, in een samenwerking met Curando vzw voor 20 jaar, tegen een jaarlijkse vergoeding, inbegrepen het dragen van de ermee gepaard gaande kosten. De Gemeenteraad belast het Schepencollege hiervoor een samenwerkingsovereenkomst te onderhandelen met Curando vzw en deze ter goedkeuring voor te leggen aan de Gemeenteraad.

      Juridische context
      • Goedkeuring masterplan uitbreiding sport- en recreatiezone, gemeenteraad dd. 18 maart 2010
      • artikel 41 van Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
      • Goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 door de gemeenteraad op 19 december 2019
      Feitelijke context en argumentatie

      Inleiding
      De gemeentelijke sportinfrastructuur werd de voorbije jaren uitgebouwd en gerenoveerd en dit in navolging van het in 2010 goedgekeurde 'Masterplan uitbreiding sport- en recreatiezone'.
      Het onderzoeken van de bouw van een bijkomende ruimte op de sportsite om het gebruik van andere zalen te ontlasten en om het gemeentelijke sportaanbod te professionaliseren en uit te breiden werd eveneens in het meerjarenplan ingeschreven (2025). Hoewel het ontwerpen van een bijkomende sporthal volgens het meerjarenplan 2020-2025 pas op het einde van de legislatuur vorm diende te krijgen, doet zich naar aanleiding van het project Zorgdorp Ruiselede een nieuwe opportuniteit voor in de vorm van de integratie van een sportzaal binnen de Zorgdorpsite.
      Zorgdorp
      Midden juli 2020 polste Dhr. Dirk Lips (Curando vzw) bij het gemeentebestuur naar de mening over de bouw en integratie van een sportzaal op de site Zorgdorp in de Pensionaatstraat. Dit idee kaderde binnen de visie van Curando om op de Zorgdorpsite het principe van het intergenerationeel wonen in grote mate toe te passen en in een sportzaal te voorzien. De integratie van een sportzaal die gebruikt kon worden door inwoners, verenigingen en scholen kan daarbij immers een grote meerwaarde bieden. De sporthal werd alvast door Curando opgenomen in de projectomschrijving voor het Zorgdorp en werd alsdusdanig, middels toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten, aan een marktbevraging onderworpen. Curando voert onderhandelingen met de inschrijvers en zal binnenkort de opdracht gunnen.
      Noden
      De huidige sportsite kampt op diverse momenten (zowel week als weekend) met capaciteitsproblemen. Vooral op weekdagen is het tijdsblok van 16u tot 23u zeer gegeerd bij de huidige sportverenigingen. Daarnaast is ook op zaterdagvoormiddag en vooral tijdens de winterperiode een gebrek aan geschikte sportruimtes op te merken. Dit betekent dat bestaande verenigingen hun werking niet of moeilijk verder kunnen uitbouwen, dat zij sportmomenten dienen te voorzien in buurgemeenten en dat ze leden dienen te weigeren. Nieuwe initiatieven of particulieren dienen gebruik te maken van minder interessante tijdsblokken of kunnen geen of slechts een beperkte werking opstarten binnen de huidige voorzieningen.
      Ook evoluties inzake de beschikbaarheid van alternatieve sportzalen weegt op de toekomst van enkele sportverenigingen.
      Om deze noden op te vangen werd het onderzoek naar de bouw van een tweede grote sportruimte op de gemeentelijke sportsite reeds in het huidige Meerjarenplan opgenomen. Bedoeling was daarbij vooral om een polyvalente ruimte te creëren die een aantal sporthalactiviteiten kan overnemen maar die niet aan dezelfde hoge kwaliteitsvereisten dient te voldoen zoals wel het geval is bij de huidige sporthal (bijv. gereglementeerde sportvloer en belijning). Deze hal kan daarnaast ook sportkampen, de speelpleinwerking of andere activiteiten, die op de sportsite doorgaan tijdens vakantieperiodes of gegeerde tijdsblokken, opvangen waardoor opnieuw de sporthal ruimer opengesteld kan worden voor andere organisatoren.
      Gezien de bouw van dergelijke ruimte door de veelheid aan de lopende en door het personeel te verwerken dossiers, enkel op lange termijn gerealiseerd kan worden, werd dit project dan ook pas ingeschreven op het einde van de legislatuur.
      De mogelijkheid om een nieuwe sportzaal op de Zorgdorpsite te gebruiken daarentegen, kan op kortere termijn voorzien worden en kan de druk op de huidige indoor sportinfrastructuur verlichten en zowel verenigingen, kamporganisatoren, scholen als particulieren de kans te bieden zich sportief verder te ontplooien. Vooral voor de nabijgelegen basisschool De Kiem vormt deze zaal een bijkomende sportieve uitvalsbasis en het biedt ook enorme troeven om het naschools sporten te stimuleren en te faciliteren. Ook voor het WZC biedt de zaal de kans een grotere sportbeleving te stimuleren bij bewoners, bezoekers en personeel. Deze sportzaal zou echter niet enkel een locatie kunnen worden waar Ruiseledenaren komen sporten, maar het kan ook een aantrekkingspunt worden voor oudere bewoners op de site en voor het ruime publiek.
      Overeenkomst
      Met het oog op de gunning van de integrale opdracht vraagt Curando vzw op dit moment dat het gemeentebestuur zich principieel bereid wil tonen om de voorziene sporthal te gebruiken en daarvoor een concreet financieel engagement aan te gaan.
      De gemeente kan ingaan op het aanbod dat haar éénzijdig wordt gedaan. Er zijn heden geen vergelijkbare opportuniteiten in de gemeente.
      Voor de bouw van de sportzaal wordt door Curando vzw een eenmalige bijdrage van €2.000.000 gevraagd, te betalen volgens de voorkeur van het gemeentebestuur, bijvoorbeeld aan de hand van 20-jaarlijkse afbetalingen (zonder indexering). Daarnaast wordt aan het gemeentebestuur gevraagd de losse sportinrichting van de zaal (en de opvolging ervan) te voorzien, de schoonmaakkosten op te nemen en een jaarlijkse tussenkomst in de kost van de nutsvoorzieningen te betalen. De gemeente kan hiermee akkoord gaan in de veronderstelling dat de afspraken juridisch bindend kunnen worden geformuleerd.
      Om dit engagement dus juridisch vorm te geven stellen beide partijen, onder begeleiding van extern juridisch advies, een samenwerkingsovereenkomst op die in een volgende zitting aan de Gemeenteraad wordt voorgelegd en waarin wederzijdse rechten en plichten zullen worden opgenomen.

      Financiële gevolgen

      De uitbetaling van het bedrag zal verlopen in jaarlijkse schijven van €100.000 en dit vanaf de oplevering. Deze kredieten zullen worden voorzien binnen het Meerjarenplan 2020-2025 (meest waarschijnlijk vanaf 2024) en toekomstige meerjarenplannen. Het gaat om een jaarlijks te betalen forfaitair, niet-geïndexeerd bedrag. De (gecorrigeerde) autofinancieringsmarge en het beschikbaar budgettair resultaat blijven positief waardoor gesteld kan worden dat deze jaarlijkse uitgave toekomstige investeringsprojecten niet hypothekeert.

      Het gemeentebestuur heeft de intentie om de onderhoudskosten en de kosten voor de nutsvoorzieningen te recuperen via de (hoofd) gebruikers.

      Het gemeentebestuur zet zich in om subsidiemogelijkheden voor dit project te onderzoeken.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De Gemeenteraad toont zich principieel bereid tot het gebruik van de nieuwe sportzaal, in een samenwerking met Curando vzw voor 20 jaar, tegen een jaarlijkse vergoeding van € 100.000, niet te indexeren, inbegrepen het dragen van de ermee gepaard gaande kosten.

      Artikel 2:
      De Gemeenteraad belast het Schepencollege hiervoor een samenwerkingsovereenkomst te onderhandelen met Curando vzw en deze ter goedkeuring voor te leggen aan de Gemeenteraad.

    • Voorstel tot verkoop bij opbod van de voormalige technische loods, gelegen Industriestraat 28 te Ruiselede, kadastraal gekend als Sectie C nr. 294 D - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De Gemeenteraad keurt de verkoop per opbod van de voormalige technische loods, gelegen Industriestraat 28 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie C nr. 294 D, goed.

      Juridische context
      • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41
      • Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701
      • Het ontwerp van verkoopakte opgemaakt door de afdeling vastgoedtransacties
      Feitelijke context en argumentatie

      De gemeente is eigenaar van het kadastraal gekend Sectie C nr. 294 D, ook gekend als Industriestraat nr. 28.

      In februari 2021 verhuisde de gemeentelijke technische dienst naar een nieuwe technische loods in de Eekhoutstraat 13-15 te Ruiselede.

      Door deze verhuis komt de technische loods - Industriestraat 28 volledig leeg te staan.

      Gezien de nieuwe technische loods in de Eekhoutstraat voldoende ruim is om alle materialen en voertuigen te stockeren, heeft de voormalige technische loods geen functie meer.

      Het is wenselijk om, gezien de interesse, de loods zo snel mogelijk te verkopen per opbod, ook gekend als beperkte veiling, via de afdeling Vastgoedtransacties.

      Het ontwerp van verkoopakte werd opgemaakt door Vlaamse commissaris Timothy Van Belle van de afdeling Vastgoedtransacties.

      Door de afdeling Vastgoedtransacties werd een schattingsverslag opgemaakt waarin de minimale verkoopprijs van de loods wordt bepaald.

      Financiële gevolgen

      2021/GBB/0119-00/2210000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: krediet (ontvangst) – loods

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De voormalige technische loods, gelegen Industriestraat 28 te Ruiselede, kadastraal gekend Sectie C nr. 294 D te verkopen per opbod aan de hoogstbiedende mits een minimale verkoopwaarde zoals bepaald in schatting dossiernr. 11454S dd. 1 maart 2021 opgemaakt door de Afdeling Vastgoedtransacties.
      Artikel 2:
      Vlaams commissaris Timothy Van Belle van de afdeling Vastgoedtransacties opdracht te geven om de authentieke akte te verlijden.
      Artikel 3:
      Alle bepalingen van verkoopakte, in bijlage van dit besluit, goed te keuren.
      Artikel 4:
      Dhr. Hypotheekbewaarder te ontslaan inschrijving van ambtswege te nemen bij overschrijving van deze akte.

      Artikel 5:
      De ontvangsten van de verkoop van onroerend patrimonium zullen op 2021/GBB/0119-00/2210000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN geboekt worden.

      Artikel 6:
      Het College van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van dit besluit.

    • Voorstel tot onderhandse aankoop van 23 a 52 ca grond, gelegen Tieltstraat 16 te Ruiselede, kadastraal gekend als Sectie E nr. 214V2 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De Gemeenteraad keurt de aankoop van 23 a 56 ca grond, gelegen Tieltstraat 16 te Ruiselede, kadastraal gekend sectie E nr. 214 V 2, goed.

      Juridische context
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, artikel 41 
      • Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701
      • De éénzijdige verkoopbelofte dd. 4 juli 2021, ondertekend door de heer Hoste Michel en mevrouw Blancke Rosette, voor de verkoop van 23 a 56 ca grond, kadastraal gekend als Sectie E nr. 214 V 2,  aan de gemeente Ruiselede mits de prijs van € 306.280,00
      • Het ontwerp van aankoopakte, opgesteld door Notaris Christophe Verhaeghe met zetel te Ruiselede, Poekestraat nr. 47 en handelend als notaris voor de gemeente Ruiselede
      Feitelijke context en argumentatie

      Dhr. Hoste, wonende Tieltstraat 16 te Ruiselede heeft de intentie om een perceel tuingrond, gelegen achter zijn woning, te verkopen.

      Het desbetreffend perceel grond is volledig gelegen in woongebied en vatbaar voor verkaveling met meerdere loten bouwgrond, mits de aanleg van bijkomende wegenis.

      Uit het opmetingsplan, opgemaakt door landmetersbureau Toporama op 5 november 2020, blijkt dat de grond (lot 2) een oppervlakte heeft van 2356 m². 

      Gezien de ligging van het perceel, palend aan de gemeentelijke sportsite, biedt deze verkoop tevens mogelijkheden om de sportsite uit te breiden.

      Door de groei van het bevolkingsaantal en de toenemende vraag naar nieuwe of bijkomende sportinfrastructuur en recreatiemogelijkheden vormt dit perceel grond een mooie opportuniteit als reservegrond.

      Door beëdigd landmeter, Anthony Van Quickelberghe, werd op 16 april 2021 een schattingsverslag opgemaakt.

      Na onderhandeling met de verkoper werd tot een akkoord gekomen mits de prijs van 130 €/m², zijnde € 306.280,00 voor lot 2 op het opmetingsplan.

      De hogere waarde van 130 €/m² voor de grond kan gemotiveerd worden door de gelegenheidswaarde, het algemeen nut, de uitzonderlijke ligging en de bestemming (woongebied).

      Financiële gevolgen
      • 2021/GBB/0742-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN  -  krediet: € 307.000
      • Het visum dd. 27 augustus 2021 van de financieel directeur
      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De aankoop van 23 a 56 ca grond, gelegen Tieltstraat 16 te Ruiselede, kadastraal gekend sectie E nr. 214 V 2, mits de som van driehonderdenzesduizend tweehonderdtachtig euro (€ 306.280,00) goed te keuren.

      Artikel 2:
      Alle bepalingen van de aankoopakte, in bijlage van dit besluit, goed te keuren.

      Artikel 3:
      De Hogere Overheid te verzoeken om deze verwerving van openbaar nut te verklaren.

    • Ontwerpakte vestiging van een ondergrondse erfdienstbaarheid gelegen langs de Wingenesteenweg t.v.v. Aquafin - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De Gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de vestiging van een ondergrondse erfdienstbaarheid gelegen langs de Wingenesteenweg t.v.v. Aquafin, goed.

      Juridische context
      • Artikel 41 Decreet Lokaal Bestuur: “Het decreet bepaalt in artikel 41 tweede lid, 11° dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen behoudens de bepaling van artikel 56, § 3, 8°, b)”
      • Het besluit van de Vlaamse executieve van 20 maart 1991 houdende vaststelling van regelen met betrekking tot de uitvoering van werken door de N.V. Aquafin in toepassing van de artikelen 32septies en 32octies van de wet van 26 maart 1971 op de bescherming van de oppervlaktewateren tegen verontreiniging
      • Beslissing van de gemeenteraad dd. 20 mei 2021 met goedkeuring van het ontwerp voor de wegenis- en rioleringswerken 'Collector Doomkerke - 3de fase'
      Feitelijke context en argumentatie

      Voor het rioleringsproject '20.003C Doomkerke Brandstraat Fase 3' wenst Aquafin een erfdienstbaarheid te vestigen op enkele gemeentelijke percelen gelegen langs de Wingenesteenweg, met de bedoeling er een bovengemeentelijk rioolinfrastructuur in aan te leggen.

      De getroffen percelen zijn bekend op het kadaster onder sectie G nummers 37012-G-480H-P0000, 37012-G-480G-P0000, 37012-G-482D-P0000, 37012-G-486C-P0000 en 37012-G-461F-P0000 en hebben een gezamenlijke oppervlakte van 16a57ca. 

      In de voorliggende ontwerpakte zijn onder meer volgende bepalingen opgenomen:

      • de nv Aquafin krijgt het recht om op voorgenoemde percelen een ondergrondse afvalwatercollector met toebehoren te plaatsen en mag alle noodzakelijke werken die kaderen binnen het project uitvoeren met de vervoermiddelen, materialen en werktuigen die noodzakelijk geacht worden;
      • de nv Aquafin verbindt er zich toe de erfdienstbaarheid op zulke wijze te gebruiken dat de hinder voor de eigenaar en gebruikers van de grond zo gering mogelijk is;
      • de nv Aquafin is aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door haar fout of nalatigheid;
      • de gemeente verleent aan Aquafin te allen tijde een toe- en doorgangsrecht met alle nuttige voertuigen;
      • binnen een strook van 3,5 meter (zie groene kleur op plan) geldt een erfdienstbaarheid non-aedificandi wat onder meer inhoudt dat er zonder de toestemming van Aquafin geen gebouwen mogen opgericht worden;
      • de akte zal in werking treden vanaf heden, en wordt aangegaan voor de ganse bestaansduur van de rioolwaterzuiveringsinfrastructuur;
      • als tegenprestatie voor de in deze akte aangegane verbintenissen betaalt AQUAFIN aan de eigenaar een totale forfaitaire vergoeding van negenhonderdeenennegentig euro (€ 991,00).
      Financiële gevolgen

      De vergoeding voor het vestigen van deze erfdienstbaarheid zal op 2021/GBB/0050-00/7479999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN geboekt worden.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De Gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de vestiging van een ondergrondse erfdienstbaarheid, bekend op het kadaster onder Ruiselede sectie G nummers 37012-G-480H-P0000, 37012-G-480G-P0000, 37012-G-482D-P0000, 37012-G-486C-P0000 en 37012-G-461F-P0000, gelegen aan de Wingenesteenweg, goed.

      Artikel 2:

      Notaris Bart Cluyse met zetel te 8740 Pittem zal de authentieke akte verlijden.

      Artikel 3:

      Alle kosten die het opmaken en verlijden van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van Aquafin.

      Artikel 4:

      Aquafin zal de gemeente als tegenprestatie voor deze erfdienstbaarheid een forfaitaire vergoeding van € 991,00 betalen.

    • Verplaatsen rooilijn Bruggesteenweg - Brandstraat - vaststelling

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De Gemeenteraad stelt de gewijzigde rooilijnplannen Bruggesteenweg - Brandstraat vast.

      Juridische context
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
      • Decreet van 3 mei 2016 houdende de gemeentewegen
      • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
      • Gemeenteraadsbeslissing dd. 20 mei 2021 met goedkeuring van het ontwerp wegenis- en rioleringswerken 'Collector Doomkerke - 3de fase'
      • Besluit schepencollege dd. 24 juni 2021 met gunstig advies op omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2021033636
      Feitelijke context en argumentatie

      In het kader van het geplande wegenis- en rioleringsproject 20.003C Doomkerke Brandstraat Fase 3 zijn een aantal grondinnames nodig voor het verplaatsen van grachten en realiseren van riool- en wegenisinfrastructuur.
      Daarnaast wordt de rooilijn op enkele plaatsen ook aangepast naar de actuele toestand. Dit zijn zones die in de praktijk zijn ingericht als openbaar domein maar in feite nog tot het privaat domein behoren.

      Om de innames te kunnen realiseren is het noodzakelijk om het rooilijnplan (grens tussen privé en openbaar domein) te wijzigen.
      Hiervoor werd een aangepast rooilijnenplan opgemaakt door landmeter-expert Wim Valcke van ontwerpbureau Plantec.

      De betrokken eigenaars worden gecontacteerd door een onderhandelaar van de WVI die per geval en op basis van een schatting opgemaakt door de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid een overeenkomst afsluit voor een kosteloze grondafstand of een minnelijke aankoop. De ontwerpaktes hiervan worden op een volgende gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd.

      In uitvoering van artikel 12 van het decreet over de gemeentewegen keurt de gemeenteraad de aanpassing van een rooilijnplan goed. In uitvoering van artikel 31§1 van het decreet betreffende de Omgevingsvergunning neemt de gemeenteraad een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg alvorens de bevoegde overheid een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

      Het verplaatsen van de rooilijn werd mee opgenomen in de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2021033636. In dit geval zijn de procedureregels van het Omgevingsvergunningendecreet (in afwijking van artikel 11 Gemeentewegendecreet) van toepassing. De procedurevereisten zoals beschreven in de afdelingen 2 en 3 van hoofdstuk 3 van het Gemeentewegendecreet, waarnaar verwezen wordt in artikel 11, zijn dus niet van toepassing. Dit betekent bijvoorbeeld dat niet de regels van het openbaar onderzoek over rooilijnplannen (artikel 17 Gemeentewegendecreet) gevolgd worden, maar de regels over het openbaar onderzoek inzake omgevingsvergunningsaanvragen (o.a. artikel 16 e.v. OVB).

      Het openbaar onderzoek hiertoe werd gehouden van 21 mei 2021 t.e.m. 19 juni 2021. Er werden 5 bezwaarschriften ingediend met betrekking tot de rooilijn.

      Bezwaar 1: Bezwaar omtrent de aanleg van nieuwe weginrichting gedeeltelijk op privaat domein waarvoor tot op het moment van het openbaar onderzoek nog geen onderhandeling was opgestart.
      Dit bezwaar wordt als volgt weerlegd: De nieuwe rooilijn werd voorzien op de actuele toestand waar de in te nemen zone momenteel ingericht is als voetpad. De bezwaarmaker heeft gelijk wat betreft het huidig privaat statuut van dit deel voetpad.
      Het feit dat een perceel getroffen wordt door een rooilijn wil niet zeggen dat de gemeente ook onmiddellijk eigenaar wordt. De inname van een getroffen grondstrook kan enkel mits het verlijden van een notariële akte. Wanneer er in dit geval met de eigenaar geen akkoord in de minne wordt bereikt zal het wegenisontwerp aangepast worden. Het is voor de realisatie van de nieuwe wegenis niet strikt noodzakelijk om een onteigeningsprocedure op te starten. De nieuw ontworpen rooilijn blijft maar wordt dan voorlopig niet gerealiseerd.

      Bezwaar 2-5: Bezwaar omtrent de aanleg van nieuwe weginrichting op privaat domein.
      Aangezien het om aanpalende eigenaars gaat met dezelfde bezwaarstelling wordt dit in één punt behandeld.
      Deze bezwaren worden als volgt weerlegd: Op basis van de kadastrale perceelsgrenzen zichtbaar op het ontwerpplan van de wegenis kan men stellen dat er nieuwe openbare infrastructuur is ingetekend op de private percelen. Men mag echter de kadastrale grenzen niet als daadwerkelijke grens beschouwen. Een opmetingsplan door een landmeter-expert kan hierin uitsluitsel brengen.
      Op de percelen is een rooilijn van toepassing volgens KB van 24 november 1965 maar deze is maar gedeeltelijk gerealiseerd. Er is ook een recenter opmetingsplan opgemaakt door landmeter-expert E. Martens d.d. 21 augustus 2010. Dit opmetingsplan zal samen met het reeds overgedragen deel (akte geboekt dd. 3 mei 1966) als basis dienen voor het uitzetten van de rooilijn.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De gewijzigde rooilijnplannen Bruggesteenweg - Brandstraat, opgemaakt door landmeter-expert Wim Valcke worden vastgesteld.

      Artikel 2:

      Alle bestaande rooilijnen- en rooilijnplannen die betrekking hebben op de wegdelen waarvoor met huidige beslissing een nieuwe rooilijn wordt vastgesteld worden opgeheven.

      Artikel 3:

      Deze vaststelling wordt bekend gemaakt zoals voorgeschreven door het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

    • Samenwerkingsovereenkomst met het Energiehuis WVI - goedkeuring + gemeentelijke vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger - aanstelling

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De Gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst, tussen enerzijds het Energiehuis WVI en anderzijds het lokale bestuur goed. Er wordt na geheime stemming een gemeentelijke afgevaardigde en een plaatsvervanger aangesteld.

      Juridische context
      • Artikel 41 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 en gepubliceerd op 11 januari 2019
      • De gemeenteraadsbeslissing van 18 november 2010 houdende voordracht van de WVI als lokale entiteit om samen te werken met het Fonds ter Reductie van de Globale Energiekost en goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen WVI en de gemeente en het OCMW goedgekeurd
      Feitelijke context en argumentatie

      Sinds 1 mei 2011 fungeert de WVI als aanspreekpunt voor energieleningen aan particulieren voor de gemeente.

      Bij de zesde staatshervorming werd de bevoegdheid over het Fonds ter Reductie van de Globale Energiekost (FRGE) overgedragen van de federale overheid naar de Gewesten. Sindsdien spreekt men over de Vlaamse Energielening verstrekt door een Energiehuis (i.p.v. lokale entiteit). De wederzijdse rechten en plichten tussen Energiehuis WVI en Vlaams Energieagentschap werden vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst die in voege trad op 1 oktober 2017.
      Sindsdien is de waarborgregeling vervangen door een kwijtscheldingprocedure ten aanzien van WVI. Er is geen borgstelling van de gemeente in het kader van de verstrekte energieleningen.

      In 2018 beslist de Vlaamse Regering om de Vlaamse Energielening te wijzigen en de taakstelling van de Energiehuizen uit te breiden.
      Op basis hiervan moeten de energiehuizen vanaf 2019, naast het verstrekken en beheren van de Energielening, bijkomend een aantal basistaken opnemen in elke gemeente van het werkingsgebied.
      Voortaan fungeert het Energiehuis WVI ook als laagdrempelig energieloket, waar ze inwoners informeert, begeleidt en ontzorgt bij hun energetische renovatie.
      Doordat de huidige samenwerkingsovereenkomst tussen WVI en de gemeente binnenkort vervalt en een actualisatie van de taakstelling zich opdringt werd een nieuwe samenwerkingsovereenkomst opgesteld.

      De WVI wil deze nieuwe samenwerkingsovereenkomst ter goedkeuring voorleggen aan de 33 gemeenten van het werkingsgebied waarin het Energiehuis WVI werkzaam is.

      Gaat over tot de geheime stemming (voor het aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger in de beleidsgroep) welke de volgende uitslag geeft:

      Afgevaardigde:

      - Dhr. William Coppens bekomt 17 ja-stemmen.

      Plaatsvervanger:

      - Dhr. Chris Dewinter bekomt 16  ja-stemmen.

      - Dhr. Chris Hullebusch bekomt 1 ja-stem.

      Geheime stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Stemmen voor: 0
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 0
      Besluit

      Artikel 1:
      De samenwerkingsovereenkomst, tussen enerzijds het Energiehuis WVI en anderzijds het lokale bestuur wordt goedgekeurd.

      Artikel 2:
      Als gemeentelijke afgevaardigde voor de beleidsgroep (een effectief lid en plaatsvervanger) wordt aangeduid : Dhr. William Coppens (effectief lid) en Dhr. Chris Dewinter (plaatsvervanger).

      Artikel 3:
      Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de ondertekening en uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst tussen enerzijds het Energiehuis WVI en anderzijds het lokale bestuur.

    • Werkingsverslag KUMA (deeltijds kunstonderwijs beeldende kunst) 2021-2022 - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De Gemeenteraad keurt het werkingsverslag goed van KUMA (Beeldende Kunst) Ruiselede voor het academiejaar 2020-2021. 

      Juridische context
      • Decreet Lokaal Bestuur, art. 388-473 houdende de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder art. 392-395 houdende de intergemeentelijke samenwerkingen zonder rechtspersoonlijkheid (de interlokale verenigingen)
      • Oprichting interlokale vereniging en opstart vestigingsplaats van de Kunstacademie Maldegem (DKO Beeldende Kunsten) te Ruiselede goedgekeurd door de Gemeenteraad dd. 20 februari 2020
      Feitelijke context en argumentatie

      Op dinsdag 1 september 2020 werd in basisschool De Kiem gestart met de lessen van KUMA (deeltijds kunstonderwijs beeldende kunst). 

      De organisatie heeft in Ruiselede het eerste werkingsjaar achter de rug. Het werkingsverslag werd ontvangen op 6 juli 2021. 

      De werkingskosten voor Ruiselede bedragen voor het jaar 2020-2021 € 7.359,20. Deze som omvat een aandeel van 3% in de werkingskosten en de secretariaatskosten en de volledige personeelskost voor 4 leraarsuren.

      Financiële gevolgen

      2021/1.1.7/0820-00/6498000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - voorzien krediet € 10.000

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel:
      De Gemeenteraad keurt het werkingsverslag goed van KUMA (Beeldende Kunst) Ruiselede voor het academiejaar 2020-2021.

    • Reglement inzake het gebruik van de mobiele evenemententruck - goedkeuring

      Aanwezig: Greet De Roo, Burgemeester-Voorzitter
      Marc De Muynck, Frans Debouck, Schepenen
      Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Raadsleden
      Linda Wyckstandt, Schepenen
      William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Raadsleden
      Ilse Volcke, Schepenen
      Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Raadsleden
      Florian Van de Sompel, Algemeen Directeur

      De Gemeenteraad keurt het reglement inzake het gebruik van de mobiele evenemententruck goed.

      Juridische context
      • Goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 door de gemeenteraad op 19 december 2019
      • Goedkeuring subsidieaanvraag bij Leader Midden-West-Vlaanderen: Sociale cohesie op locatie (MWV20/GG/LEA/14) - Er wordt een maximale cofinanciering van € 3.452,94 op een totale projectkost van € 11.509,81 goedgekeurd
      • SC dd. 26 november 2020: Principiële beslissing: Aankoop evenementenmobiel
      • Algemene Politieverordening Politiezone Regio Tielt, met aanpassingen aan verordening laatst goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 18 maart 2021
      • GR dd. 19 november 2020: Retributiereglement voor geleverde prestaties van de technische dienst - goedkeuring
      • GR dd. 18 februari 2021: Gebruiks- en retributiereglement gemeentelijke uitleendienst - goedkeuring
      Feitelijke context en argumentatie

      De gemeentelijke evenementenmobiel werd midden juni 2021 geleverd. Sindsdien werd de mobiel geïntegreerd in de zomerinrichting van het park (Genieten in het park) en tijdens deze testperiode werd het ontwerpreglement in de praktijk toegepast. Na het afsluiten van deze testperiode zal de evenementenmobiel ook op andere plaatsen inzetbaar worden. Een definitief en goedgekeurd gebruiksreglement is dan ook noodzakelijk zodat de gebruikers op een correcte en veilige manier gebruik kunnen maken van deze mobiel. Daarbij dienen ook de huurgelden vastgelegd te worden. 

      Financiële gevolgen

      Inkomsten JBR: 2021/GBB/0710-00/7050999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

      Publieke stemming
      Aanwezig: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost, Florian Van de Sompel
      Voorstanders: Greet De Roo, Marc De Muynck, Frans Debouck, Lieve Van Erum, Hannes Gyselbrecht, Chris Dewinter, Marnix Van Daele, Filip Verstuyft, Linda Wyckstandt, William Coppens, Mattias Van de Steene, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Frederik Crul, Ilse Volcke, Chris Hullebusch, Christel L'Hoost
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      De Gemeenteraad keurt onderstaand reglement inzake het gebruik van de mobiele evenemententruck goed.

      Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen

      Artikel 1: Doel

      Door de aankoop en het inzetten van een mobiele evenemententruck (verder evenementenmobiel genoemd) op diverse locaties op het gemeentelijke grondgebied wil het gemeentebestuur van Ruiselede de sociale cohesie versterken en het gemeenschapsgevoel vergroten. De evenementenmobiel dient als logistieke basis voor de organisatie van activiteiten van het lokaal bestuur, maar ook voor de organisatie van activiteiten door verenigingen, organisaties en de in dit reglement bepaalde aanvragen van particulieren, bedrijven en privé-instellingen gevestigd in Ruiselede.

      Artikel 2: Omschrijving

      De mobiel kent volgende afmetingen:

      • Breedte: 2,00 m
      • Totale lengte: 4,05 m - lengte opgebouwd gedeelte (= mobiel zelf): 2,80 m
      • Totale hoogte: 2,42 m - hoogte opgebouwd gedeelte: 2,01 m – hoogte binnenin: 1,96 m

      De trailer weegt leeg ± 700 kg en mag met maximaal 50 kg geladen worden.

      De mobiel beschikt over voldoende frigoruimte, een grote en een kleine spoelbak met voorzieningen voor warm en koud water, een vuilnisbak (excl. vuilniszakken die door de gebruiker worden voorzien), voldoende verlichting en stroomvoorziening door middel van een generator. Verder kan men ook gebruik maken van de voorzieningen in de mobiel (basispakket glazen, plateaus, klein materiaal: schaar, kurkentrekker, een brandblusapparaat,…)

      Het correct gebruik van de evenementenmobiel en de bijhorende voorzieningen wordt uitgelegd in informatiefiches die ter beschikking gesteld worden in de mobiel en op de gemeentelijke website.

      De aankoop van deze evenementenmobiel werd deels gesubsidieerd via de programmadoelstelling “bevordering van sociale inclusie, armoedebestrijding en economische ontwikkeling in plattelandsgebieden, met bijzondere aandacht voor het stimuleren van plaatselijke ontwikkeling in plattelandsgebieden” in het kader van het Programma voor Plattelandsontwikkeling in Vlaanderen (periode 2014-2020). Om die reden werden aan de buitenzijde van de evenementenmobiel naast het gemeentelijke logo ook de logo’s van Provincie West-Vlaanderen, de Vlaamse Overheid, de Europese Unie, Leader (een Europees programma voor plattelandsontwikkeling dat de leefbaarheid op het platteland in de ‘leadergebieden’ wil verbeteren door lokale initiatieven te ondersteunen en zo het economisch en maatschappelijk weefsel wil versterken) en de slagzin “Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling Europa investeert in zijn platteland” toegevoegd. Deze logo’s mogen niet verwijderd noch beschadigd worden.

       

      Hoofdstuk 2: Gebruik van de evenementenmobiel

      2.a Gebruikers

      Artikel 3 

      De evenementenmobiel kan worden ingezet voor niet-commerciële doeleinden op markten, festivals, evenementen,…

      Het gebruik van de evenementenmobiel wordt toegestaan aan deze gebruikers:

      • Categorie A: Gemeentebestuur, gemeentelijke diensten, OCMW, adviesraden en politieke fracties.
      • Categorie B: Ruiseleedse erkende en gedeeltelijk erkende verenigingen en/of organisaties voor een activiteit die kadert binnen hun werking en/of promovoering en die plaatsvindt binnen de gemeentegrenzen.
      • Categorie Cm1: Niet-erkende Ruiseleedse verenigingen.
      • Categorie Cm2: Particulieren woonachtig te Ruiselede die op de dag van het wettelijk huwelijk iets te drinken wensen aan te bieden op de markt in Ruiselede-centrum.
      • Categorie Cm3: Burengroepen voor straat- en wijkfeesten met als doel het versterken van de sociale cohesie en het vergroten van het gemeenschapsgevoel (mits men een maand voordien een grondige motivering voorlegt aan het College die bij uitzondering zal beslissen).
      • Categorie D: Bedrijven en privé-instellingen gevestigd in Ruiselede.

      Artikel 4

      Het gebruik van de evenementenmobiel wordt niet toegestaan aan deze gebruikers:

      • Categorie Cm4: Particulieren woonachtig te Ruiselede bij inzet van de mobiel in de privésfeer.
      • Categorie E: Bedrijven, verenigingen, instellingen en particulieren van buiten Ruiselede.

      Het College van Burgemeester en Schepenen kan een gemotiveerde afwijking op het gebruik van de evenementenmobiel toestaan aan de categorieën Cm4 en E.

      2.b Aanvraag

      Artikel 5

      De aanvragen tot het gebruik van de evenementenmobiel gebeuren bij de Dienst Onthaal. Dit kan zowel persoonlijk, telefonisch, via e-mail als via de reservatietoepassing. Dit laatste wordt ten zeerste aangeraden.

      Artikel 6

      De aanvragen worden toegewezen in volgorde van datum van ontvangst en gebeuren ten laatste één maand en ten vroegste één jaar voor aanvang van de activiteit. Jaarlijkse weerkerende activiteiten van het gemeentebestuur of lokale verenigingen worden in samenspraak met de gemeentelijke diensten in de planning opgenomen.

      Artikel 7

      Het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeentelijke diensten kunnen een aanvraag verwerpen op basis van argumenten van organisatorische of praktische aard. Een gemotiveerde weigering zal in dit geval aan de aanvrager worden meegedeeld.

      Artikel 8

      De aanvraag wordt goedgekeurd door middel van een bevestigingsmail. Met het aanvaarden van de reservatie geeft het gemeentebestuur toestemming om de evenementenmobiel op het openbaar domein (plein, park) te plaatsen. De mobiel mag niet op hinderlijke plaatsen (fietspaden, voetpaden,…) staan.

      Artikel 9

      Bij aanvraag door een privépersoon of feitelijke vereniging is de aanvrager verantwoordelijk. Bij aanvraag door een vereniging met rechtspersoonlijkheid is de vereniging verantwoordelijk.

       

      2.c Tarieven:

      Artikel 10

      Categorie

      Gebruiker

      Huurgeld/dag

      Extra dag

      A:

      Gemeentebestuur, gemeentelijke diensten, OCMW, adviesraden en politieke fracties.

      Gratis

      Gratis

      B:

      Ruiseleedse erkende en gedeeltelijk erkende verenigingen en/of organisaties voor een activiteit die kadert binnen hun werking en/of promovoering en die plaatsvindt binnen de gemeentegrenzen.

       

       

      • Winstgevende activiteiten (eetfestijn, optreden, voorstelling,…)

      €75

      €25

      • Activiteiten zonder winstbejag(bijeenkomst, tussenstop bij een wandeling,…)

      €25

      €25

      Cm1

      Niet-erkende Ruiseleedse verenigingen.

      €100

      €25

      Cm2

      Particulieren woonachtig te Ruiselede die op de dag van het wettelijk huwelijk iets te drinken wensen aan te bieden op de markt in Ruiselede-centrum.

      €50

      n.v.t.

      Cm3

      Burengroepen voor straat- en wijkfeesten met als doel het versterken van de sociale cohesie en het vergroten van het gemeenschapsgevoel (mits men een maand voordien een grondige motivering voorlegt aan het College die bij uitzondering zal beslissen).

      €75

      €25

      D

      Bedrijven en privé-instellingen gevestigd in Ruiselede.

      €100

      €25

      Facturen worden na gebruik opgemaakt.

       

      Artikel 11

      Schade- en verliesbedragen worden toegevoegd aan de factuur met huurgeld. 

       

      2.d Gebruik

      Artikel 12

      De aanvrager richt zich tot de gemeentelijke uitleendienst voor de huur van extra materiële benodigdheden voor de activiteit. Alle praktische afspraken gebeuren via afzonderlijke aanvraagformulieren die men kan bekomen bij de Dienst Onthaal. Aanvragen kunnen ook hier persoonlijk, telefonisch, via e-mail of via het e-loket (www.ruiselede.be/uitleenmateriaal) worden doorgegeven.

      Daarnaast kan de aanvrager steeds gebruik maken van het materiaal aanwezig in de mobiel dat onder hoofdstuk 1, artikel 2, gespecifieerd werd. Deze materialen moeten na gebruik terug opgeborgen worden zoals voor de aanvang van de activiteit.

      Artikel 13

      De gebruiker blijft steeds hoofdelijk, en dus persoonlijk, verantwoordelijk voor het doel en de manier waarop de evenementenmobiel aangewend wordt en voor de activiteiten die er rond plaats vinden. Hij is gehouden tot het aanvragen en betalen van alle mogelijke taksen, belastingen, vergunningen, auteursrechten, enz. die het gevolg zijn van de activiteiten die in de onmiddellijke omgeving van de truck doorgaan en waarvan zij organisator zijn. De organisator houdt tevens rekening met de geldende gemeentelijke en politiereglementen.

      Artikel 14

      Alle activiteiten moeten uiterlijk beëindigd worden om 02u. Vanaf 22u is alle nachtlawaai verboden. Bovendien zal de gebruiker er zorg voor dragen dat hij geen geluidsoverlast veroorzaakt. Wanneer de gebruiker in het kader van de activiteiten gebruik maakt van muziek, verbindt hij zich er toe zich te schikken naar de betrokken wetgeving.

      Artikel 15

      De gebruiker zorgt voor permanentie tijdens de openingsuren en/of gebruik van de mobiel. Na gebruik dient de trailer afgesloten worden. Het gemeentebestuur staat niet in voor de bewaking en bewaring van de goederen van de gebruiker en draagt daaromtrent geen enkele verantwoordelijkheid. Het bestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor ongevallen opgelopen bij het gebruik van de evenementenmobiel. De gebruiker moet zelf voor de nodige verzekeringen voor de eigen leden instaan.

       

      2.e Levering en sleutels

      Artikel 16

      Ten laatste voor het overgaan tot de plaatsing van de mobiel, controleert de Technische Dienst de staat van de mobiel aan binnen- en buitenzijde. Aanwezige onregelmatigheden, problemen of schade worden genoteerd en hersteld voor zover hiertoe de nodige tijd is. Indien een herstelling niet tijdig kan gebeuren, maar het gebruik niet in de weg staat, wordt de gebruiker van de problemen op de hoogte gebracht.

      De evenementenmobiel wordt op de afgesproken dag, tijdstip en locatie geleverd door de gemeentelijke Technische Dienst. Op het moment van de levering wordt verwacht dat iemand aanwezig is om de correcte standplaats aan te wijzen. De Technische Dienst plaatst voor het verlaten van het terrein een trekhaakklem opdat de evenementenmobiel niet verplaatst kan worden. De Technische Dienst overhandigt de sleutel ter plaatse, geeft een korte technische uitleg en inspecteert samen met de aanwezige persoon de evenementenmobiel en het aanwezige materiaal. Bij onregelmatigheden, problemen of schade aan de trailer wordt dit duidelijk gemeld voordat de Technische Dienst het terrein verlaat.

      Het is niet toegelaten om de sleutels door te geven aan derden die niet tot de gebruikers kunnen gerekend worden. De organisatie van privé-initiatieven in de periode die het gebruikscontract overspant en waarbij het gebruikscontract werd ondertekend door een gebruiker is dan ook verboden.

      De gebruiker verbindt zich ertoe de sleutels na gebruik in het sleutelkastje te deponeren. Bij verlies van de sleutel(s) wordt de kostprijs voor vervanging ervan aangerekend en dit volgens het bestaande retributiereglement betreffende gebruiksvoorwerpen en uitleenmateriaal.

       

      2.f Voorwaarden

      Artikel 17

      De gebruikers worden geacht het reglement te kennen en na te leven. Bij het niet naleven van het reglement kunnen de gebruikers het gebruik van de evenementenmobiel geheel of gedeeltelijk ontzegd worden.

      Artikel 18

      Het gebruik van de mobiel wordt beperkt tot de toegestane duur. De aard, inhoud en duur van de toegestane activiteit moeten bij de aanvraag precies omschreven worden en mogen niet afwijken van deze waarvoor toelating werd verleend.

      Artikel 19

      Bij diefstal of inbraak moet de gebruiker of degene die de feiten vaststelt onmiddellijk aangifte doen bij de politie en tevens de Dienst Onthaal verwittigen. Indien deze diensten niet bereikbaar zijn, dient de Technische Dienst of een lid van het College van Burgemeester en Schepenen verwittigd te worden.

      Artikel 20

      De gebruiker is verantwoordelijk voor de schade aangericht aan de trailer zowel door zichzelf, als door de deelnemers en toeschouwers van de door hen ingerichte activiteit. Indien de schade door de gebruiker werd veroorzaakt, zullen de kosten voor het herstel aan de gebruiker worden aangerekend.

      Voor het innen van schade aan gebruiksvoorwerpen in de mobiel (glazen, meubilair,…) wordt verwezen naar het bestaande retributiereglement betreffende gebruiksvoorwerpen en uitleenmateriaal. Bij schade aan de mobiel zelf bepaalt het College van Burgemeester en Schepenen het schadebedrag.

      Artikel 21

      Het is verboden om aan de (binnen- en de buitenzijde van de) trailer versieringen of drukwerk e.d. te bevestigen. De logo’s en slagzinnen aan de buitenzijde van de trailer mogen niet verwijderd noch beschadigd worden.

      Artikel 22

      Met het oog op (brand)veiligheid mag de in- en uitgang op geen enkele wijze belemmerd worden. De gebruiker waakt strikt over het installeren en gebruiken van toestellen in de mobiel (bv. oven). Frituren in de trailer is niet toegelaten. Het brandblusapparaat mag niet worden ingesloten of aan het zicht worden onttrokken. Het blusdeken dient ten allen tijde in de mobiel aanwezig te zijn.

       

      Hoofdstuk 3: Onderhoud

      Artikel 23

      Alle afval wordt na afloop van het evenement meegenomen. De gebruiker voorziet daartoe de nodige vuilniszakken voor gescheiden afvalinzameling. De in de gemeente geldende afvalsorteerregels moeten gerespecteerd worden.

      Artikel 24

      Na gebruik dient men alle gebruiksvoorwerpen terug op te bergen, alle oppervlakken, de koelruimtes, de vuilnisbak en de vloer grondig te poetsen. Na gebruik wordt dit gecontroleerd door een medewerker van het gemeentebestuur. 

      Artikel 25

      Indien gebruik werd gemaakt van extra materialen, zoals tafels en stoelen, moeten deze schoongemaakt worden en in/bij elkaar gestapeld worden zoals aangeleverd.

      Artikel 26

      Wanneer de gemeentelijke diensten vaststellen dat aan deze verplichtingen geen of onvoldoende gevolg wordt gegeven, zal de gebruiker gecontacteerd worden en de kans bieden om alsnog aan deze verplichtingen te voldoen. Indien hij weigert zullen de aanvullende kosten aangerekend. De toeslag wordt bepaald door het retributiereglement voor geleverde prestaties van de Technische Dienst.

       

      Hoofdstuk 4: Uitzonderingen

      Artikel 27

      Uitzonderingen op dit reglement kunnen enkel mits grondige motivering worden toegestaan door het College van Burgemeester en Schepenen.

       

      Hoofdstuk 5: Bekendmaking

      Artikel 28

      Dit reglement wordt opgehangen in de evenementenmobiel. Dit reglement is integraal na te lezen op www.ruiselede.be en op reservaties.ruiselede.be.

      Artikel 29

      Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.


Namens Gemeenteraad,

Florian Van de Sompel
Algemeen Directeur

Greet De Roo
Burgemeester-Voorzitter